HOTARARE Nr.
1407 din 18 noiembrie 2009
privind reorganizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 829 din 2 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare, al art. 5 alin. (1) din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea
unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice,
susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia
Europeană şi Fondul Monetar Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale este organ de specialitate al administraţiei publice
centrale, cu personalitate juridică, finanţat integral de la bugetul de stat,
în subordinea Guvernului, autoritate publică centrală responsabilă cu
elaborarea, reglementarea şi implementarea politicilor agricole comunitare şi
naţionale şi cu dezvoltarea, pe baze moderne, a domeniilor sale de activitate.
(2) Sediul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale este în municipiul Bucureşti, bd. Carol I nr. 24, sectorul
3.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale aplică Programul de guvernare, elaborează politici şi adoptă strategii
sectoriale naţionale în domeniile sale de activitate: agricultură şi producţie
alimentară, dezvoltare rurală, pescuit şi acvacultura, silvicultură,
îmbunătăţiri funciare, optimizarea exploataţiilor şi conservarea solurilor, cercetare
ştiinţifică de specialitate şi fitosanitar.
(4) Obiectivele Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale sunt următoarele:
a) asigurarea securităţii alimentare prin creşterea
producţiei agricole;
b) absorbţia fondurilor comunitare destinate finanţării
domeniilor specifice;
c) stimularea transformării gospodăriilor ţărăneşti în
exploataţii agricole moderne cu caracter comercial, formarea şi consolidarea
clasei de mijloc în spaţiul rural;
d) susţinerea financiară şi fiscală a agriculturii prin
programe multianuale;
e) creşterea valorii adăugate a produselor agricole,
forestiere şi piscicole;
f) accelerarea procesului de dezvoltare rurală;
g) gestionarea infrastructurii de îmbunătăţiri
funciare de utilitate publică;
h) extinderea suprafeţelor de păduri în România şi
dezvoltarea pisciculturii;
i) reforma structurilor administrative cu atribuţii în
domeniul agriculturii.
(5) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale elaborează strategii şi reglementări specifice în domeniile sale de
activitate, în cadrul politicii Guvernului şi în conformitate cu reglementările
Uniunii Europene.
Art. 2. - (1) Pentru realizarea obiectivelor din
domeniul său de activitate Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale exercită următoarele funcţii:
a) de strategie, prin care se elaborează, în
conformitate cu politica economică a Guvernului, normele Uniunii Europene şi
tendinţele pe plan mondial, strategia de dezvoltare în domeniile sale de
activitate şi se proiectează mecanismele financiare necesare;
b) de reglementare, prin care se asigură, în
conformitate cu strategia Guvernului, realizarea cadrului juridic şi elaborarea
reglementărilor specifice activităţilor din domeniile sale de activitate;
c) de administrare, prin care se asigură administrarea
proprietăţii publice şi private a statului, precum şi gestionarea fondurilor şi
serviciilor pentru care statul este responsabil, în domeniul sau de activitate;
d) de gestionare a fondurilor europene şi naţionale
alocate dezvoltării rurale, agriculturii şi pisciculturii;'
e) de reprezentare, prin care se asigură, în numele
statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan intern şi extern, în domeniul
său de activitate şi în limitele stabilite prin actele normative în vigoare;
f) de autoritate de stat, prin care se asigură
implementarea, urmărirea şi controlul aplicării şi respectării reglementărilor
în domeniile sale de activitate;
g) de autoritate de management pentru:
- Programul SAPARD şi, respectiv, Programul naţional de
dezvoltare rurală 2007-2013 (PNDR), prin Direcţia generală de dezvoltare
rurală - Autoritatea de management pentru PNDR;
- Programul operaţional pentru pescuit (POP), prin
Direcţia generală pescuit -Autoritatea de management pentru POP.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale este autoritatea competentă pentru organizarea, implementarea şi
funcţionarea Reţelei de informaţii contabile agricole - RICA.
(3) In structura Ministerului Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale, în coordonarea directă a ministrului, funcţionează
autoritatea competentă pentru acreditarea agenţiilor de plăţi şi a organismului
coordonator.
CAPITOLUL II
Atribuţiile, structura organizatorică şi conducerea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
SECŢIUNEA 1
Atribuţiile Ministerului Agriculturii, Pădurilor
şi Dezvoltării Rurale
Art. 3. - (1) In exercitarea funcţiilor sale,
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură implementarea Programului de guvernare, a
strategiilor şi politicilor din domeniile sale de activitate, potrivit
reglementărilor în vigoare;
b) fundamentează şi elaborează strategii şi politici
specifice în domeniile sale de activitate, pe care le promovează la nivel
european şi/sau naţional;
c) asigură fluxul financiar al fondurilor destinate
cofinanţării şi prefinanţării contribuţiei financiare a Comunităţii Europene,
utilizate pentru plata cheltuielilor aferente FonduluiEuropean de Garantare
Agricolă (FEGA), Fondului European Agricol de Dezvoltare Rurală (FEADR),
şi Fondului European pentru Pescuit (FEP) la termenele prevăzute de
regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi Comisiei Comunităţii Europene;
d) garantează integritatea contribuţiei financiare a
Comunităţii Europene şi asigură respectarea utilizării acesteia conform
destinaţiei stabilite prin acordul interinstituţional, angajamentele bugetare
şi prin alte documente încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii
Europene şi Guvernul României;
e) avizează proiecte de acte normative care au legătură
cu domeniile sale de activitate;
f) elaborează norme şi instrucţiuni pentru acreditarea,
atestarea şi avizarea operatorilor economici din domeniu care desfăşoară
activităţi specifice, potrivit legii;
g) coordonează elaborarea normelor tehnice şi
metodologice de reglementare a activităţilor specifice;
h) coordonează activitatea de elaborare a
documentaţiilor tehnice, de avizare, programare, promovare, realizare şi
monitorizare a obiectivelor de investiţii specifice;
i) coordonează activitatea privind evaluarea şi
înregistrarea bunurilor din patrimoniul instituţiilor publice din subordine şi
de sub autoritatea sa;
j) elaborează studii, analize, planuri şi fundamentează
programe de amenajare a teritoriului şi de dezvoltare a zonelor rurale,
montane, împădurite şi a celor cu risc de eroziune a solului;
k) iniţiază şi elaborează, direct sau prin structurile
aflate în subordine, sub autoritate ori în coordonare, proiecte de acte
normative în domeniile sale de activitate;
l) în domeniile sale de activitate, asigură gestionarea
contribuţiei financiare a Comunităţii Europene prin conturi deschise la
instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului;
m) asigură controlul privind operaţiunile care fac
parte din sistemul de finanţare prin FEGA;
n) în domeniile sale de activitate, gestionează
contribuţia financiară a Comunităţii Europene, în condiţiile stabilite prin
plafoanele anuale şi angajamentele bugetare, încheiate sau convenite între
Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României;
o) reprezintă Guvernul în relaţiile cu organismele şi
instituţiile interne şi internaţionale, în domeniile sale de activitate;
p) iniţiază, negociază şi asigură, din împuternicirea
Guvernului, punerea în aplicare a convenţiilor şi acordurilor internaţionale
din domeniul său de activitate, la care România este parte, şi dezvoltă relaţii
de cooperare cu instituţii şi organizaţii similare din alte state;
q) întreprinde acţiuni şi iniţiative, potrivit
competenţelor stabilite de lege, pentru participarea României la acţiunile de
cooperare bilaterală şi multilaterală, la nivel sub regional, regional şi
global, pentru valorificarea oportunităţilor şi facilităţilor de asistenţă
financiară, tehnică, tehnologică şi ştiinţifică;
r) colaborează cu celelalte ministere şi organe de
specialitate din subordinea Guvernului, cu autorităţile administraţiei publice
locale şi cu alte organisme interne şi internaţionale;
s) asigură relaţia cu Parlamentul României, cu
sindicatele şi patronatele şi cu partenerii sociali din sfera sa de activitate,
precum şi cu'mass-media;
t) desfăşoară activităţi de control şi inspecţii
tehnice privind respectarea legislaţiei pe domenii de activitate, colaborând în
acţiunile sale, după caz, şi cu celelalte autorităţi publice abilitate;
u) acreditează şi controlează, în condiţiile legii,
operatorii economici care desfăşoară activităţi în domeniu;
v) exercită şi alte responsabilităţi, în conformitate
cu dispoziţiile legislaţiei naţionale şi ale acordurilor internaţionale la care
România este parte, pre'cum şi cu statutul României de stat membru al Uniunii
Europene;
x) promovează politicile naţionale şi comunitare din
domeniul specific de activitate;
y) coordonează implementarea programelor de asistenţă
bilaterală, precum şi a altor programe de asistenţă financiară acordate de
Uniunea Europeană, în conformitate cu aria de responsabilitate;
z) elaborează, implementează şi monitorizează din punct
de vedere tehnic proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte surse,
programe de colaborare internaţională, precum şi proiecte de colaborare
bilaterală pentru domeniul său de activitate;
aa) elaborează şi fundamentează documentele ce reflectă
poziţia României în raport cu politica şi strategia Uniunii Europene pentru
domeniul său de competenţă şi asigură participarea la activităţile
instituţiilor Uniunii Europene;
bb) elaborează documentele programatice privind
politicile de pescuit şi acvacultura finanţate din FEP şi asigură
coordonarea la nivel tehnic şi financiar a programelor operaţionale finanţate
din FEP;
cc) organizează controlul financiar preventiv la
nivelul ministerului şi avizează organizarea acestuia la nivelul instituţiilor
subordonate, potrivit legii.
(2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale îndeplineşte orice alte atribuţii specifice stabilite prin acte
normative pentru domeniile sale de activitate.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale este beneficiarul măsurilor 4.2 „Asistenţă tehnică" şi 4.1
„Imbunătăţirea pregătirii profesionale" din cadrul Programului SAPARD,
precum şi al măsurii 511 „Asistenţă tehnică", inclusiv Reţeaua naţională
de dezvoltare rurală din cadrul Programului naţional de dezvoltare rurală
2007-2013.
(4) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale este responsabil de implementarea masurilor 111 „Formare profesională
(training), informare şi difuzare de cunoştinţe", 141 „Sprijinirea
fermelor agricole de semisubzistenţă", 142 „Infiinţarea
grupurilor de producători", 143 „Furnizarea de servicii de consiliere şi
consultanţă pentru fermieri", submăsura 431.1 „Construcţie parteneriate
public-private" şi măsura 511 „Asistenţă tehnică" (pentru nevoile
proprii şi ale celorlalţi beneficiari, aşa cum sunt prevăzuţi în fişa tehnică a
măsurii) din cadrul Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013.
(5) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale este responsabil de selecţia grupurilor de acţiune locală, finanţate din
axa 4 a Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013. Implementarea
măsurilor menţionate se va face cu sprijinul Departamentului dezvoltare rurală
organizat în cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală.
(6) Autoritatea de management pentru POP are
următoarele atribuţii principale:
a) asigură îndeplinirea atribuţiilor ce decurg din
funcţiile prevăzute la art. 59 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului din 27 iulie 2006 privind Fondul European pentru Pescuit, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 223 din 15 august 2006;
b) contribuie la elaborarea şi modificarea Planului
naţional strategic pentru pescuit şi răspunde pentru utilizarea eficientă,
efectivă şi transparentă a fondurilor din care se finanţează POP;
c) elaborează şi negociază cu Comisia Europeană POP,
în conformitate cu prevederile art. 17, 18, 19 si 20 din Regulamentul (CE) nr.
1.198/2006 al Consiliului;
d) analizează şi propune modificări ale POP şi le
înaintează comitetului de monitorizare;
e) asigură corelarea operaţiunilor din POP aflat în
gestiune cu cele din celelalte programe finanţate din instrumente structurale
şi, dacă este cazul, cu programele finanţate din FEADR şi fondurile
structurale;
f) asigură dezvoltarea capacităţii administrative a
structurilor implicate în derularea POP;
g) elaborează proceduri pentru gestionarea POP, în
vederea asigurării îndeplinirii atribuţiilor ce îi revin potrivit dispoziţiilor
art. 2 alin. (1)lit. g);
h) elaborează ghidurile solicitantului corespunzătoare
apelurilor pentru depunerea cererilor de finanţare;
i) urmăreşte dezvoltarea parteneriatelor în procesul de
programare şi în fazele de implementare a POP, în conformitate cu prevederile
art. 8 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului;
j) asigură constituirea şi organizarea comitetului de
monitorizare pentru POP, în conformitate cu prevederile art. 63 şi 64 din
Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului;
k) elaborează criteriile de evaluare şi selecţie a
proiectelor pentru POP şi supune aprobării comitetului de monitorizare aferent
criteriile de evaluare şi selecţie;
l) asigură monitorizarea implementării POP şi prezintă
comitetului de monitorizare progresul în atingerea obiectivelor specifice ale
acestuia, precum şi a ţintelor stabilite pentru fiecare axă prioritară, în
conformitate cu prevederile art. 65 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului;
m) elaborează Raportul anual de implementare, precum şi
Raportul final de implementare pentru POP, în conformitate cu prevederile art.
67 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului, şi le supune aprobării
comitetului de monitorizare şi ulterior consultării Autorităţii de certificare;
n) participă la reuniunile anuale cu Comisia Europeană
pentru examinarea progresului implementării POP, în conformitate cu prevederile
art. 69 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului, informează
comitetul de monitorizare cu privire la observaţiile Comisiei Europene şi
colaborează cu Autoritatea de certificare pentru întreprinderea acţiunilor
necesare în soluţionarea observaţiilor;
o) furnizează, în limita competenţelor, informaţiile
necesare Autorităţii de certificare pentru îndeplinirea de către aceasta a
atribuţiilor prevăzute la art. 60 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului;
p) pune la dispoziţia Comisiei Europene, la cerere, lista
operaţiunilor încheiate' care fac obiectul închiderii parţiale, în conformitate
cu prevederile art. 85 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului;
q) asigură prevenirea neregulilor, identifică
neregulile, constată creanţele bugetare şi asigură recuperarea sumelor
rezultate din nereguli, în limita competenţelor;
r) transmite Autorităţii de certificare rapoarte
privind neregulile identificate şi sumele plătite necuvenit, precum şi rapoarte
privind recuperarea sumelor plătite necuvenit, a celor neutilizate şi a celor
rezultate din nereguli;
s) elaborează, cu sprijinul celorlalte structuri
implicate, descrierea sistemelor de management şi control pentru POP;
t) elaborează şi implementează Planul multianual de
evaluare şi se asigură că acesta este utilizat ca instrument strategic şi de
management pe parcursul implementării POP;
u) informează comitetul de monitorizare asupra
rezultatelor evaluărilor ex ante, intermediare şi ex post şi
asupra modalităţilor propuse pentru implementarea acestora, în conformitate cu
dispoziţiile art. 48, 49 si 50 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al
Consiliului;
v) elaborează şi implementează Planul de comunicare
pentru POP;
w) asigură îndeplinirea obligaţiilor legate de
informare şi publicitate, în conformitate cu prevederile cap. V din
Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei din 26 martie 2007 de stabilire a
unor norme detaliate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr.
1.198/2006 al Consiliului privind Fondul European pentru Pescuit, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 120 din 10 mai 2007;
x) asigură înregistrarea şi actualizarea cu celeritate
a informaţiilor în sistemul informatic specific, fiind responsabilă de
acurateţea, integritatea si nivelul de completare a datelor privind POP;
y) încheie contracte de finanţare cu beneficiarii
proiectelor aprobate, prin care se asigura de respectarea condiţiilor specifice
referitoare la implementarea proiectului, în conformitate cu regulamentele
comunitare aplicabile şi cu legislaţia naţională în vigoare;
z) elaborează decizii/ordine de finanţare, prin care se
stabilesc obligaţiile autorităţii de management şi ale beneficiarului;
aa) elaborează documentele necesare în vederea
fundamentării programării bugetare a surselor reprezentând fonduri externe
nerambursabile primite din FEP, precum şi a celor alocate de la bugetul de stat
pentru prefinanţarea, cofinanţarea şi finanţarea cheltuielilor neeligibile;
bb) autorizează plăţile, elaborează şi transmite
Autorităţii de certificare cereri de rambursare şi/sau declaraţii de cheltuieli
validate, după caz, în urma' verificărilor efectuate, în conformitate cu
prevederile art. 59 din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului si ale
art. 39 din Regulamentul (CE) nr. 498/2007 al Comisiei;
cc) elaborează şi transmite Autorităţii de certificare
previziuni realiste pentru contractările şi plăţile aferente POP, în vederea
respectării de către Autoritatea de certificare a prevederilor art. 75 alin. 3
din Regulamentul (CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului;
dd) verifică şi avizează proiectele legislative
iniţiate de alte structuri implicate în gestionarea FEP la nivel naţional şi
care ar putea afecta direct sau indirect implementarea POP;
ee) iniţiază şi promovează propuneri legislative în
vederea îmbunătăţirii condiţiilor de implementare a POP;
ff) încheie protocoale interinstituţionale cu
Autoritatea de certificare şi cu Autoritatea de audit, în vederea asigurării şi
transmiterii' informaţiilor necesare privind procedurile şi verificările
efectuate în raport cu cheltuielile;
gg) elaborează decizii/ordine/contracte de finanţare,
prin care se stabilesc obligaţiile autorităţii de management şi ale
beneficiarilor;
hh) emite instrucţiuni şi decizii în baza şi în
executarea ordinelor şi instrucţiunilor ministrului agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale, precum şi a altor prevederi legale;
ii) asigură funcţionarea unui sistem informatizat de
înregistrare şi stocare a înregistrărilor contabile, necesare pentru gestiunea
financiară, monitorizarea, verificarea, auditarea şi evaluarea
fiecărei/fiecărui operaţiuni/proiect din cadrul POP;
jj) se asigură că fiecare beneficiar dispune de un
sistem contabil separat pentru toate activităţile din cadrul
operaţiunii/proiectului, conform legislaţiei din domeniu;
kk) se asigură de disponibilitatea documentelor
referitoare la cheltuieli si audit, în conformitate cu art. 87 din Regulamentul
(CE) nr. 1.198/2006 al Consiliului.
SECŢIUNEA a 2-a
Structura organizatorică şi conducerea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
Art. 4. - (1) Structura organizatorică a Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este prevăzută în anexa nr. 1.
Prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale se pot
organiza direcţii, servicii, birouri şi compartimente, în condiţiile legii.
(2) Atribuţiile şi responsabilităţile structurilor din
aparatul propriu al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
se stabilesc, în conformitate cu structura organizatorică, prin regulamentul de
organizare şi funcţionare a ministerului, care se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 5. - (1) In condiţiile legii, se organizează şi
funcţionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale unităţi de management al proiectului, denumite în continuare UMP, conduse
de câte un director, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru
managementul proiectelor finanţate prin împrumuturi externe.
(2) Structura organizatorică, numărul de posturi şi
regulamentul de organizare şi funcţionare ale UMP se stabilesc prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
(3) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale numeşte, în condiţiile legii, personalul' UMP şi stabileşte competenţele
directorului.
Art. 6. - (1) Structurile aflate în subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale sunt prevăzute în
anexa nr. 2.
(2) Atribuţiile şi responsabilităţile, structura organizatorică,
statele de funcţii şi numărul de posturi pentru instituţiile publice din
subordinea' Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale se
aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat.
(3) Numirea în funcţiile de conducere la instituţiile
din subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale se
face prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
în condiţiile legii.
(4) Structurile care funcţionează sub autoritatea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale sunt prevăzute în
anexa nr. 3.
(5) La structurile prevăzute la alin. (4) numirea
conducătorilor se face potrivit legii.
Art. 7. - (1) Conducerea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale se exercită de către ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale.
(2) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale numeşte şi eliberează din funcţie, în condiţiile legii, personalul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale.
(3) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale îndeplineşte în domeniul de activitate al ministerului atribuţiile
generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale înfiinţează comitete de monitorizare sau grupuri de lucru mixte, fără
personalitate juridică, în scopul coordonării unităţilor din subordine, a celor
aflate sub autoritatea sau în coordonarea ministerului.
(5) In scopul coordonării activităţilor specifice
programelor naţionale şi comunitare, derulate în domeniile de activitate ale
ministerului, se înfiinţează comitete de coordonare, monitorizare, evaluare,
selecţie, fără personalitate juridică, ale căror componenţă şi mod de
funcţionare se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale.
(6) In exercitarea atribuţiilor sale, ministrul
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emite ordine şi instrucţiuni, în
condiţiile legii.
(7) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale aprobă prin ordin măsuri, instrucţiuni, proceduri şi norme de
implementare a regulamentelor comunitare în domeniile de activitate ale
ministerului.
(8) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale îndeplineşte şi alte atribuţii specifice stabilite prin alte acte
normative'.
(9) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte
autorităţi publice şi organizaţii, cu persoane juridice şi fizice din ţară sau
din străinătate, precum şi în justiţie.
(10) Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale coordonează activitatea structurilor din subordine, precum şi a celor
aflate sub autoritatea ministerului şi îndeplineşte atribuţiile prevăzute de
Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările
ulterioare, în calitate de ordonator principal de credite.
Art. 8. - (1) Ministrul agriculturii, pădurilor şi
dezvoltării rurale este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 2
secretari de stat.
(2) Secretarii de stat exercită atribuţiile delegate de
către ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale. Răspunderile şi
atribuţiile acestora se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale.
Art. 9. -In cazul în care ministrul agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale nu îşi poate exercita atribuţiile curente,
acesta desemnează un secretar de stat care să exercite aceste atribuţii,
înştiinţându-l pe primul-ministru.
Art. 10. - (1) Secretarul general al Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este înalt funcţionar public,
numit în condiţiile legii. Acesta asigură stabilitatea funcţionării
ministerului, continuitatea conducerii şi realizarea legaturilor funcţionale
dintre structurile ministerului.
(2) Secretarul general este subordonat ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale.
(3) Secretarul general îndeplineşte atribuţiile
prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90?2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(4) Secretarul general al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale poate îndeplini şi alte atribuţii încredinţate
de ministru, prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a
ministerului.
(5) Secretarul general este ajutat de un secretar
general adjunct, numit în condiţiile legii.
Art. 11. - Numărul maxim de posturi în aparatul propriu
al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este 534,
exclusiv demnitarii ş] posturile aferente cabinetului ministrului.
Art. 12. - (1) In cadrul direcţiilor pentru agricultură
şi dezvoltare rurală, unităţi cu personalitate juridică finanţate integral de
la bugetul' de stat, funcţionează structurile fitosanitare, fără personalitate
juridică.
(2) Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală
coordonează oficiile de studii pedologice şi agrochimice, instituţii publice
deconcentrate cu personalitate juridică, finanţate din venituri proprii.
Art. 13. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale are în dotare, pentru transportul persoanelor din aparatul
propriu, un număr de autovehicule stabilit potrivit actelor normative în
vigoare: 9 autovehicule, cu un consum lunar de 300 l/lună/autovehicul, si un
autovehicul cu un consum de 400 l/lună.
(2) Pentru activităţile specifice de inspecţii şi control,
gestiune economico-administrativă, precum şi ' pentru activităţile
interinstituţionale, Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
are în dotare 21 de autovehicule de intervenţie, cu un consum lunar de 600
l/lună/autovehicul.
(3) Structurile care funcţionează în subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale prevăzute la pct. I
şi II din anexa nr. 2 pot utiliza pentru activităţi specifice un număr de
autoturisme potrivit anexei nr. 4.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 14. - Incadrarea în numărul de posturi şi în noua
structură organizatorică se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 15. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 16. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 38 din 21 ianuarie 2009, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale, interimar,
Nicolae Giugea,
secretar de stat
p. Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
interimar,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 11)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale
Numărul maxim de posturi = 534 posturi, exclusiv
demnitarii si cabinetul ministrului
1) Anexa nr. 1 este
reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2
STRUCTURILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
Nr. crt.
|
Denumirea structurii
|
I.
|
Instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat
|
1.
|
Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală - servicii
publice deconcentrate
|
2.
|
Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie
„Prof. Dr. G. K. Constantinescu", inclusiv oficiile judeţene pentru
ameliorare şi reproducţie în zootehnie
|
3.
|
Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare
|
4.
|
Agenţia Naţională a Zonei Montane
|
5.
|
Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului
Săditor
|
6.
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară
|
7.
|
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
|
8
|
Agenţia Domeniilor Statului
|
9.
|
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
|
10.
|
Oficiul Naţional al Produselor Tradiţionale şi Ecologice
Româneşti
|
11.
|
Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în
Plante şi Produse Vegetale
|
12.
|
Administraţia sistemului naţional antigrindină şi de creştere a
precipitaţiilor
|
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi finanţate de la bugetul de stat este de
11.577, inclusiv aparatul propriu al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale, precum şi demnitarii şi posturile aferente cabinetelor
acestora.
|
II.
|
Instituţii publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat
|
1.
|
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit
|
2.
|
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a
materialului săditor - servicii publice deconcentrate
|
3.
|
Institutul de Stat pentru Testarea şi Inregistrarea Soiurilor
|
4.
|
Oficiul Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole
|
5.
|
Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă
|
6.
|
Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului
|
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi pentru instituţiile prevăzute la cap. II
este de 2.355, mai puţin ASAS.
|
III.
|
Alte structuri finanţate din venituri proprii
|
1.
|
Institutul de Bioresurse Alimentare
|
2.
|
Oficiile de studii pedologice şi agrochimice judeţene din
subordinea direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene
|
3.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie,
Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti
|
4.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologii
în Horticultura, Ştefăneşti -Argeş
|
IV.
|
Structuri finanţate din cheltuieli aferente proiectelor cu
finanţare rambursabilă
|
|
Unităţi de management al proiectului (UMP)
|
ANEXA Nr. 3
STRUCTURILE
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
Nr. crt.
|
Denumirea structurii
|
1.
|
Societatea Naţională „Imbunătăţiri Funciare" - S.A.
|
2.
|
Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare
|
3.
|
Societatea Naţională a Produselor Agricole - S.A.
|
4.
|
Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva
|
ANEXA Nr. 4
NORMATIVE
de autoturisme şi combustibil pentru structurile
care funcţionează în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
TOTAL
|
din care:
|
Autoturisme pentru activităţi
specifice
|
Autospeciale
|
1.
|
Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală - servicii
publice deconcentrate
|
3/unitate
|
|
3/unitate
|
2.
|
Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie
„Prof. Dr. G. K. Constantinescu"
|
33 + 252
|
16 + 3/unitate
|
17 +3/unitate
|
3.
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară
|
3
|
2
|
1
|
4.
|
Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticideîn
Plante şi Produse Vegetale
|
2
|
1
|
1
|
5.
|
Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare
|
109
|
91
|
18
|
6.
|
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură*)
|
785
|
698
|
87
|
7.
|
Agenţia Naţională a Zonei Montane
|
5
|
3
|
2
|
8.
|
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit
|
157
|
100
|
57
|
9.
|
Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului
Săditor
|
9
|
6
|
3
|
10.
|
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a
materialului săditor - servicii publice deconcentrate
|
4/unitate
|
3/unitate
|
1/unitate
|
11.
|
Institutul de Stat pentru Testarea şi Inregistrarea Soiurilor
|
4
|
4
|
-
|
12.
|
Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă
|
3
|
2
|
1
|
13.
|
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura**)
|
39
|
30
|
9
|
14.
|
Oficiul Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole
|
13
|
4+1/inspectorat teritorial
|
1
|
15.
|
Laboratorul Central pentru Controlul Calităţii şi Igienei Vinului
Valea Călugărească
|
3
|
3
|
-
|
16.
|
Agenţia Domeniilor Statului
|
37
(19 + 18
pentru birourile
de rentă
viageră)
|
19 + 18 pentru
birourile de
rentă viageră
|
|
17.
|
Oficiul Naţional al Produselor Tradiţionale şi Ecologice
Româneşti
|
1
|
1
|
|
*) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
mai utilizează pentru accesul în zonele de luciu de apă şi un număr de 3 şalupe
cu un consum lunar de 600 l/lună.
**) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura mai
utilizează pentru accesul în zonele de luciu de apă şi un număr de:
- 12 bărci din fibră de sticlă cu motor de 15-20 CP, cu
un consum de 5 l/oră pentru 100 de ore pe lună;
- 5 şalupe fluviale de control, cu un consum de 30
l/oră pentru 80 de ore pe lună;
- două şalupe maritime de control, cu un consum de 60
l/oră pentru 80 de ore pe lună.