ORDIN
Nr. 88 din 16 aprilie 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind forma, continutul si alte
detalii referitoare la cererile si notificarile prevazute in Regulamentul
pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 443 din 18 mai 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si
ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare; si
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii referitoare la cererile
si notificarile prevazute in Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5
si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, privind practicile anticoncurentiale, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
REGULAMENT
privind forma, continutul si alte detalii referitoare la cererile si
notificarile prevazute in Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si
6 din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, privind practicile anticoncurentiale
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament:
Avand in vedere urmatoarele:
1. Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, denumita in continuare lege;
2. Cererile pentru certificarea prealabila a neinterventiei Consiliului
Concurentei ca nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 5 alin. (1)
si art. 6 din lege, precum si notificarile pentru obtinerea beneficiului
exceptarii individuale de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege au consecinte
juridice importante, care sunt favorabile agentilor economici parti ale unei
intelegeri, decizii sau practici concertate; pe de alta parte, furnizarea de
informatii incorecte sau inexacte prin intermediul unei asemenea notificari
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda in suma de pana la 1% din
cifra de afaceri totala realizata de agentul economic contravenient in anul
anterior sanctionarii;
3. Este important sa se identifice in mod precis persoanele indreptatite sa
notifice, informatiile pe care trebuie sa le contina aceste notificari si
momentul in care acestea devin efective;
4. Partilor care notifica le incumba obligatia de a prezenta Consiliului
Concurentei faptele si circumstantele care sunt relevante pentru emiterea unei
decizii referitoare la intelegerile, deciziile sau practicile avute in vedere;
5. Este necesara elaborarea unui formular care sa poata fi utilizat de
catre partile care notifica atat pentru certificarea prealabila ca nu exista
temei pentru interventia Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin. (1) si 6
din lege, cat si pentru obtinerea beneficiului exceptarii de la prevederile
art. 5 alin. (1) din lege, in baza art. 5 alin. (2) din lege;
6. In anumite cazuri, Consiliul Concurentei va acorda agentilor economici
oportunitatea de a discuta in mod informal si garantand confidentialitatea, un
anumit acord, decizie sau practica, anterior incheierii acesteia;
Art. 1
Persoanele indreptatite sa notifice
(1) Pot notifica Consiliului Concurentei in vederea certificarii prealabile
ca nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 5 alin. (1) sau art. 6
din lege si pentru obtinerea beneficiului exceptarii individuale de la
aplicarea art. 5 alin. (1) din lege:
a) orice agent economic sau asociatie de agenti economici parte la
intelegerea sau practica concertata si
b) orice asociatie de agenti economici care adopta decizii sau se angajeaza
in savarsirea unor practici,
care pot intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege.
Atunci cand notificarea se inainteaza numai de catre unii, nu de catre toti
agentii economici parti la intelegerea sau practica concertata la care se face
referire la lit. a), acestia din urma vor imputernici celelalte parti sa
actioneze in numele lor.
(2) Orice agent economic care poate detine, singur sau impreuna cu alti
agenti economici, o pozitie dominanta pe piata sau pe o parte substantiala a
acesteia, poate notifica in vederea obtinerii de la Consiliul Concurentei a
certificarii prealabile ca nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 6
din lege.
(3) Atunci cand notificarea este semnata de catre reprezentantii persoanelor
fizice, agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici, acesti
reprezentanti vor depune la Consiliul Concurentei dovada scrisa in baza careia
sunt autorizati sa actioneze.
(4) Atunci cand se realizeaza o notificare in comun, partile vor numi un
reprezentant comun, care va fi autorizat sa transmita si sa primeasca documente
in numele si pe seama tuturor partilor implicate.
Art. 2
Transmiterea notificarilor
(1) Cererile in vederea certificarii prealabile ca nu exista temei pentru
interventia Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din
lege si notificarile in vederea obtinerii beneficiului exceptarii individuale
(dispensa) de la aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege, in baza art.
5 alin. (2) din lege vor fi transmise in forma prevazuta in Formularul A/B din
anexa la prezentul regulament.
(2) Notificarea, insotita de anexe, va fi transmisa in trei exemplare,
dintre care unul poate fi in format electronic.
(3) Documentele anexate notificarii vor fi transmise fie in original, fie
in copie, in acest ultim caz partile care notifica avand obligatia de a
confirma faptul ca sunt conforme cu originalul si complete.
Art. 3
Continutul notificarilor
(1) Notificarile vor contine informatiile si documentele cerute de
Formularul A/B. Informatiile trebuie sa fie corecte si complete.
(2) Notificarile realizate in vederea certificarii prealabile de catre
Consiliul Concurentei ca nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 6
din lege vor contine o descriere detaliata a faptelor, specificand, in
particular, practica concertata si pozitia agentului sau agentilor economici pe
piata relevanta a produsului sau serviciului sau pe o parte substantiala a
acesteia.
(3) Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la regula completarii
in intregime a informatiilor sau documentelor solicitate prin Formularul A/B,
atunci cand considera ca aceste informatii/documente nu sunt necesare pentru
examinarea cazului.
Art. 4
Data efectiva a cererii/notificarii
(1) Fara a aduce atingere alin. (2) - (5), cererile/notificarile pot deveni
efective la data la care sunt primite de catre Consiliul Concurentei.
(2) Atunci cand Consiliul Concurentei constata ca informatiile, inclusiv
documentele continute in Formularul A/B sunt incomplete sub aspectul
informatiilor esentiale, va informa de indata, in scris, partile care au
notificat despre acest fapt si va fixa un termen in cadrul caruia notificarea
sa fie completata. In acest caz, notificarea va deveni efectiva la data la care
informatiile si documentele solicitate pentru completarea notificarii vor fi
primite de catre Consiliul Concurentei.
(3) Modificarile esentiale ale faptelor prezentate in notificare despre
care partile care notifica au cunostinta sau ar trebui sa aiba cunostinta
trebuie comunicate fara intarziere si in mod voluntar Consiliului Concurentei.
(4) Informatiile eronate sau inexacte vor fi considerate informatii
incomplete.
(5) In cazul in care, la implinirea a doua saptamani de la data la care a
primit o cerere/notificare, Consiliul Concurentei nu a comunicat partilor
solicitante sau notificatoare informatia prevazuta la alin. (2), cererea sau
notificarea va fi considerata efectiva la data la care a fost primita de catre
Consiliul Concurentei.
Art. 5
Intrarea in vigoare
Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al Presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
FORMULARUL A/B
INTRODUCERE
Formularul A/B, inclusiv anexele acestuia, constituie parte integranta a
prezentului regulament.
Acesta permite agentilor economici si asociatiilor de agenti economici sa
notifice la Consiliul Concurentei in vederea certificarii prealabile ca nu exista
temei pentru interventia Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin. (1) sau a
art. 6 din lege sau in vederea obtinerii beneficiului exceptarii de la
interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, in baza art. 5 alin. (2)
din lege.
In scopul de a facilita utilizarea formularului A/B, in continuare se
stabilesc urmatoarele:
- in ce situatii este necesara realizarea unei cereri/notificari (pct. A);
- carei autoritati i se adreseaza notificarea (pct. B);
- scopul formularului de notificare (pct. C);
- ce informatii trebuie sa contina notificarea (pct. D, E si F);
- cine poate efectua o notificare (pct. G);
- cum se realizeaza o notificare (pct. H);
- cum se pot proteja secretele de afaceri ale agentilor economici (pct. I);
- cum ar trebui interpretati anumiti termeni tehnici utilizati in cuprinsul
Formularului A/B (pct. J) si
- procedura subsecventa realizarii notificarii (pct. K).
A. In ce situatii este necesara realizarea unei notificari?
I. Scopul regulilor de concurenta instituite in lege
Scopul instituirii regulilor de concurenta este acela de a impiedica
denaturarea concurentei pe piata prin practicile anticoncurentiale sau prin
abuzul de pozitie dominanta. Aceste reguli se aplica tuturor agentilor
economici care actioneaza direct sau indirect in Romania.
Art. 5 alin. (1) din lege interzice intelegerile anticoncurentiale,
deciziile luate de catre o asociatie de agenti economici si practicile
concertate care pot afecta concurenta pe piata relevanta sau pe o parte
substantiala a acesteia. Art. 5 alin. (2) din lege prevede ca anumite
intelegeri, decizii sau practici concertate care au efecte benefice pot fi
exceptate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1), daca acestea
intrunesc anumite conditii.
Art. 6 din lege interzice folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante
de catre unul sau mai multi agenti economici, prin recurgerea la fapte
anticoncurentiale care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea comertului
sau prejudicierea consumatorilor.
Aplicarea art. 5 si a art. 6 din lege depinde de circumstantele fiecarui
caz. Aceasta presupune ca intelegerile sau practicile in cauza satisfac toate
conditiile legale pentru aplicarea art. 5 sau art. 6 din lege. Aspectul privind
aplicabilitatea art. 5 sau a art. 6 din lege trebuie examinat in mod consecvent
inainte de realizarea unei notificari in vederea certificarii prealabile ca nu
exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin.
(1) sau a art. 6 din lege sau in vederea obtinerii beneficiului exceptarii de
la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, in baza art. 5 alin. (2)
din lege.
1. Certificarea prealabila ca nu exista temei pentru interventia
Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege
Aceasta procedura permite agentilor economici sa se lamureasca daca
Consiliul Concurentei considera ca o anumita intelegere sau un anumit
comportament este sau nu interzis de prevederile art. 5 alin. (1) sau de art. 6
din lege. Aceasta procedura este prevazuta de Regulamentul pentru aplicarea
prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile
anticoncurentiale. Certificarea neinterventiei ia forma unei decizii prin care
Consiliul Concurentei certifica faptul ca, pe baza informatiilor aflate in
posesia sa, nu exista temei pentru interventia sa in baza art. 5 alin. (1) sau
art. 6 din lege cu privire la o anumita intelegere, decizie a unei asociatii de
agenti economici sau practica concertata sau la un anumit comportament
concurential. Cu toate acestea, nu se justifica o asemenea notificare atunci
cand intelegerea, decizia unei asociatii de agenti economici sau practica
concertata in cauza sunt in mod evident neinterzise prin prevederile art. 5 alin.
(1) sau art. 6 din lege.
Prin art. 8 alin. (1) din lege s-au stabilit anumite intelegeri care,
datorita naturii lor sau importantei lor minore, nu cad sub interdictia art. 5
alin. (1) din lege. Astfel, prevederile art. 5 din lege nu sunt incidente in
privinta agentilor economici sau gruparilor de agenti economici a caror cifra
de afaceri pentru exercitiul financiar precedent recurgerii la comportamente
susceptibile a fi calificate practici anticoncurentiale nu depaseste un plafon
stabilit anual de catre Consiliul Concurentei si
- cota de piata totala a agentilor economici implicati in intelegerea,
decizia asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 5%
pe nici una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor, deciziilor
luate de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre
agentii economici concurenti sau
- cota de piata a fiecarui agent economic implicat in intelegerea, decizia
asociatiei de agenti economici sau practica concertata nu depaseste 10% pe nici
una dintre pietele relevante afectate, in cazul intelegerilor, deciziilor luate
de asociatiile de agenti economici sau practicilor concertate dintre agentii
economici care nu sunt concurenti.
Aceste limite nu sunt insa aplicabile practicilor anticoncurentiale
interzise potrivit prevederilor art. 5, atunci cand acestea privesc preturi,
tarife, acorduri de partajare a pietei sau licitatii, aceste practici
anticoncurentiale, descoperite si dovedite, fiind interzise si sanctionate conform
prevederilor legii.
2. Exceptarea individuala (dispensa), in baza art. 5 alin. (2) din lege, de
la interdictia stabilita in art. 5 alin. (1) din lege
Procedura pentru exceptare, in baza art. 5 alin. (2) de la prevederile art.
5 alin. (1) permite agentilor economici sa incheie intelegeri, sa ia decizii
sau sa savarseasca practici care, in fapt, confera avantaje economice dar care,
in lipsa exceptarii, ar fi interzise de prevederile art. 5 alin. (1) din lege.
Aceasta procedura este guvernata de Regulamentul pentru aplicarea prevederilor
art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996, privind practicile
anticoncurentiale.
Exceptarea individuala ia forma unei decizii prin care Consiliul
Concurentei declara inaplicabil art. 5 alin. (1) din lege in ceea ce priveste
practicile descrise in decizie. In decizia de acordare a exceptarii, Consiliul
Concurentei va specifica perioada de valabilitate a exceptarii si va putea
impune conditii si obligatii. Decizia adoptata de catre Consiliul Concurentei
va putea fi revocata sau modificata daca ea s-a bazat pe informatii incorecte
sau inexacte sau daca circumstantele de fapt s-au schimbat.
Consiliul Concurentei a adoptat regulamente si instructiuni privind
exceptarea pe categorii, si anume: Regulamentul pentru aplicarea art. 5 alin.
(2) din Legea concurentei in cazul intelegerilor verticale; Regulamentul
privind acordarea exceptarii acordurilor de cercetare-dezvoltare de la
interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei; Regulamentul
privind acordarea exceptarii acordurilor de specializare de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei; Regulamentul privind
aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul
intelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor; Regulamentul privind
regimul exceptarii acordurilor din domeniul asigurarilor de la interdictia
prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996; Regulamentul
privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere
ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din
Legea concurentei nr. 21/1996 a acordurilor pentru transfer de tehnologie si
/sau know-how; Instructiunile privind aplicarea art. 5 din Legea concurentei in
cazul acordurilor de cooperare pe orizontala; Instructiunile privind aplicarea
art. 5 din Legea concurentei in cazul intelegerilor verticale. Intelegerile,
deciziile si practicile acoperite de aceste regulamente beneficiaza de
exceptare de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege in conditiile specificate
in regulamente.
Decizia de acordare a exceptarii poate avea caracter retroactiv, dar - cu
anumite exceptii - nu poate fi anterioara datei notificarii. Intrucat Consiliul
Concurentei poate stabili, in urma analizei, ca intelegerile notificate sunt
interzise de prevederile art. 5 alin. (1) din lege si nu pot fi exceptate,
adoptand in acest caz o decizie prin care va sanctiona agentii economici
participanti la intelegerea, decizia sau practica concertata notificata,
acestia nu vor fi protejati, in perioada cuprinsa intre data notificarii si
data emiterii deciziei de sanctionare, impotriva sanctiunilor ce le vor fi
aplicate pentru incalcarile legii descrise in cuprinsul notificarii.
B. Carei autoritati i se transmite cererea/notificarea?
Notificarile pentru certificarea prealabila ca nu exista temei pentru
interventie in baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege sau pentru obtinerea
beneficiului exceptarii de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din
lege, in baza art. 5 alin. (2) din lege se vor transmite Consiliului
Concurentei, singura autoritate competenta in materie.
C. Scopul formularului de notificare - Formularul A/B
Formularul A/B cuprinde intrebarile la care trebuie sa se raspunda, precum
si informatiile si documentele care trebuie furnizate atunci cand se notifica
in vederea:
- obtinerii unei certificari prealabile ca nu exista temei pentru
interventia Consiliului Concurentei in baza art. 5 alin. (1) din lege;
- obtinerii beneficiului exceptarii de la interdictia prevazuta la art. 5
alin. (1) din lege, in baza art. 5 alin. (2) din lege,
pentru anumite intelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici sau
practici concertate ale agentilor economici.
Acest formular permite agentilor economici sa notifice pentru certificarea
neinterventiei si, in acelasi timp, pentru obtinerea unei exceptari individuale
(dispensa), in eventualitatea in care Consiliul Concurentei ajunge la concluzia
ca nu poate acorda o certificare a neinterventiei.
Formularul A/B nu este obligatoriu pentru agentii economici care notifica
in vederea obtinerii unei certificari prealabile ca nu exista temei pentru
interventia Consiliului Concurentei in baza art. 6 din lege, dar poate fi
utilizat si de catre acestia. Cu toate acestea, ei trebuie sa furnizeze toate
informatiile necesare in scopul de a se asigura ca notificarea efectuata
cuprinde o descriere completa a faptelor.
D. Ce capitole ale formularului de notificare trebuie completate?
Partea operationala a Formularului A/B este impartita in 4 capitole.
Agentii economici care notifica in vederea obtinerii unei certificari
prealabile ca nu exista temei pentru interventia Consiliului Concurentei in
baza art. 5 alin. (1) din lege sau in vederea obtinerii unei exceptari
individuale de la prevederile art. 5 alin. (1), in baza art. 5 alin. (2) din
lege trebuie sa completeze capitolele I, II si IV. O exceptie de la aceasta
regula este prevazuta pentru cazurile in care notificarea priveste o intelegere
referitoare la o operatiune de asociere cooperativa cu caracter structural,
daca partile doresc sa beneficieze de o procedura accelerata. In aceasta
situatie, trebuie completate doar capitolele I, III si IV.
In vederea solutionarii cu celeritate a cererilor inaintate Consiliului
Concurentei (in cazul unei proceduri accelerate), este important ca acestuia sa
i se puna la dispozitie prin notificare toate informatiile relevante, care sunt
in mod rezonabil disponibile partilor si care sunt necesare pentru a evalua
impactul operatiunii in cauza asupra concurentei. Formularul A/B contine deci o
sectiune speciala (capitolul III), care trebuie completata doar de catre
partile care notifica o operatiune de asociere cooperativa cu caracter
structural si care doresc sa beneficieze de o procedura accelerata. Capitolul
III contine o serie de intrebari detaliate necesare Consiliului Concurentei
pentru a analiza pietele relevante si pozitia partilor in asociere pe acele
piete. Atunci cand partile nu doresc sa beneficieze de o procedura accelerata,
ele vor completa capitolele I, II si IV ale Formularului A/B. Capitolul II
contine o gama mult mai limitata de intrebari privind pietele relevante si
pozitia partilor in asociere pe acele piete, dar aceste informatii sunt
suficiente pentru Consiliul Concurentei in vederea declansarii propriei
examinari si, eventual, a unei investigatii.
E. Necesitatea unor informatii complete
Primirea unei notificari complete de catre Consiliul Concurentei are doua
importante consecinte: 1) confera imunitate partilor in ceea ce priveste
amenzile de la data la care o notificare completa si, deci, efectiva este
primita de catre Consiliul Concurentei; 2) inainte de primirea unei notificari
complete, Consiliul Concurentei nu poate acorda beneficiul exceptarii
individuale de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege, in baza art. 5 alin.
(2) din lege; orice exceptare se poate acorda doar de la data primirii unei
notificari complete de catre Consiliu.
Sunt necesare urmatoarele precizari:
1) daca informatiile sau documentele solicitate de catre Formularul A/B nu
sunt, in tot sau in parte, in mod rezonabil disponibile partilor, Consiliul
Concurentei poate accepta sa considere notificarea completa si, prin aceasta,
efectiva chiar daca nu s-au furnizat acele informatii, dar partile au motivat
faptul ca informatiile in cauza nu le-au fost disponibile si au furnizat cele
mai bune estimari pentru datele lipsa, inclusiv sursele estimarilor realizate.
De asemenea, partile notificatoare trebuie sa furnizeze Consiliului Concurentei
indicatii privind sursele din care acesta ar putea obtine informatiile sau
documentele solicitate prin formular, dar care nu au fost disponibile partilor.
2) Consiliul Concurentei solicita doar transmiterea informatiilor care sunt
relevante si necesare pentru analiza operatiunii notificate. In unele cazuri nu
vor fi necesare toate informatiile solicitate de catre Formularul A/B.
Consiliul Concurentei poate acorda o derogare de la regula completarii in
intregime a formularului, de la caz la caz, astfel incat sa fie furnizate doar
informatiile strict necesare pentru analiza intreprinsa. Acest aspect impiedica
impunerea unor sarcini administrative inutile agentilor economici, in special
celor mici si mijlocii.
Atunci cand Consiliul Concurentei constata ca informatiile din notificare
sunt incomplete din punct de vedere al unor elemente esentiale, va informa in
scris, in termen de maximum 2 saptamani de la data primirii notificarii,
partile notificatoare despre acest fapt si despre natura informatiilor lipsa.
In aceste cazuri, notificarea va deveni efectiva la data la care informatiile
complete sunt primite de catre Consiliul Concurentei. Daca Consiliul
Concurentei nu informeaza partile notificatoare in termen de maximum 2 saptamani
de la data primirii notificarii ca aceasta este incompleta, notificarea se
prezuma a fi completa si, deci, efectiva.
De asemenea, este important ca agentii economici sa informeze Consiliul
Concurentei despre schimbarile importante in situatia de fapt, inclusiv despre
acelea care ridica dubii dupa transmiterea notificarii. Deci, Consiliul
Concurentei trebuie informat imediat despre orice schimbare intervenita in ceea
ce priveste o intelegere, decizie sau practica care constituie subiectul unei
notificari. Neinformarea Consiliului Concurentei cu privire la orice schimbare
relevanta intervenita ar putea atrage dupa sine revocarea certificarii
neinterventiei sau retragerea beneficiului exceptarii individuale acordate prin
decizie pe baza informatiilor din notificare.
F. Necesitatea unor informatii corecte si exacte
In plus fata de cerinta ca notificarea sa fie completa, este important ca
informatiile furnizate sa fie exacte. In acest scop, Consiliul Concurentei
poate amenda agentii economici sau asociatiile de agenti economici cu amenda de
pana la 1% din cifra de afaceri realizata in anul financiar anterior
sanctionarii pentru furnizarea de informatii inexacte sau incomplete prin
notificarea facuta conform prevederilor art. 5 alin. (3) din lege.
G. Cine poate depune o cerere/notificare?
Orice agent economic parte la o intelegere, decizie sau practica de tipul
celor descrise in art. 5 alin. (1) sau in art. 6 din lege poate transmite o
notificare pentru certificarea prealabila a neinterventiei in baza art. 5 alin.
(1) sau art. 6 din lege sau pentru obtinerea beneficiului exceptarii
individuale de la aplicarea art. 5 alin. (1) din lege. O asociatie de agenti
economici poate transmite o notificare in legatura cu deciziile adoptate sau cu
practicile savarsite in operarea asociatiei.
In legatura cu intelegerile sau practicile concertate dintre agentii
economici, practica curenta este aceea ca toate partile implicate sa transmita
o notificare comuna. Desi Consiliul Concurentei recomanda aceasta modalitate
pentru ca este util sa aiba la dispozitie, in acelasi timp, opiniile tuturor
partilor direct implicate, aceasta nu este obligatorie. Oricare dintre partile
unei intelegeri poate transmite o notificare in mod individual, dar are
obligatia, in acest caz, de a informa toate celelalte parti ale intelegerii,
deciziei sau practicii despre acest fapt. De asemenea, trebuie sa le furnizeze
o copie a formularului completat, in care au fost sterse doar informatiile
confidentiale sau secretele de afaceri.
Atunci cand se transmite o notificare in comun, practica este aceea de a
numi un reprezentant comun care sa actioneze in numele si pe seama agentilor
economici implicati, atat la realizarea notificarii, cat si in mentinerea
contactelor ulterioare cu Consiliul Concurentei. Desi este util, dar nu si
obligatoriu, toti agentii economici ce transmit in comun o notificare pot sa o
semneze in mod individual.
H. Cum se completeaza o cerere/notificare
Formularul A/B nu este un formular tip. Agentii economici trebuie sa
furnizeze informatiile solicitate in formular, respectand numarul sectiunilor
si al paragrafelor din formular, semnand in finalul formularului declaratia pe
proprie raspundere si anexand documentele solicitate.
Documentele care se anexeaza pot fi transmise in original sau in copie si
vor fi traduse, acolo unde este cazul, in limba romana.
Toate informatiile solicitate in formular se vor referi la anul anterior
notificarii, cu exceptia cazului in care se prevede altfel. Atunci cand
informatiile nu sunt in mod rezonabil disponibile (de ex. daca perioadele
contabile utilizate nu se bazeaza pe anul calendaristic sau datele pentru anul
anterior nu sunt inca disponibile), trebuie furnizate cele mai recente
informatii disponibile si trebuie motivat de ce datele bazate pe anul
calendaristic precedent notificarii nu pot fi furnizate.
Notificarea este trimisa Consiliului Concurentei prin posta sau este depusa
la sediul acestuia in timpul zilelor de lucru si in timpul programului normal de
lucru.
I. Confidentialitatea
Consiliul Concurentei este obligat, conform art. 65 din lege, sa protejeze
informatiile care au caracter de secret de afaceri. Pe de alta parte, art. 8
alin. (5) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale permite Consiliul
Concurentei sa publice un rezumat al notificarii, atunci cand intentioneaza sa
adopte o decizie favorabila. La publicare, Consiliul Concurentei va avea in
vedere interesul legitim al agentilor economici in protejarea secretului de
afaceri (art. 8 alin. (5) din Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5
si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale).
In legatura cu acest aspect, daca un agent economic considera ca interesele
sale ar putea fi prejudiciate prin publicarea sau aducerea la cunostinta altor
agenti economici a oricareia dintre informatiile pe care i s-a solicitat sa o
furnizeze, acesta trebuie sa transmita toate informatiile in cauza intr-o anexa
separata, marcand pe fiecare pagina "secret de afaceri". De asemenea,
agentul economic va trebui sa motiveze de ce informatiile identificate ca fiind
confidentiale sau secrete nu trebuie publicate sau aduse la cunostinta altora
(a se vedea mai jos, sectiunea 5 din Formularul A/B solicita un sumar
neconfidential al notificarii).
J. Procedura subsecventa
Notificarea este inregistrata in Registrul Special al Consiliului
Concurentei la data primirii acesteia.
Numarul atribuit notificarii va fi utilizat de catre Consiliul Concurentei
in toata corespondenta ulterioara privind notificarea in cauza. Dupa primirea
notificarii si inregistrarea acesteia, Consiliul Concurentei poate solicita
informatii partilor implicate sau tertilor, poate face sugestii privind
modificarile care sa fie facute intelegerilor notificate in scopul de a le
putea face acceptabile. Consiliul Concurentei poate publica un scurt rezumat
preliminar al cazului, cuprinzand numele partilor, grupul din care fac parte,
sectoarele economice implicate si natura intelegerii, invitand tertii sa isi
exprime punctul de vedere.
Daca, in urma examinarii cazului, Consiliul Concurentei intentioneaza sa
certifice neinterventia sa in baza art. 5 alin. (1) sau art. 6 din lege, atunci
va publica in mod obligatoriu un rezumat al cazului si va invita tertii sa
efectueze comentarii.
Consiliul Concurentei poate inchide un anumit caz si fara a emite o decizie
formala, de exemplu in cazul in care acesta constata ca intelegerile notificate
sunt acoperite de o exceptare pe categorii, situatie in care Consiliul
Concurentei va raspunde partilor printr-o adresa.
K. Definitii utilizate in Formularul A/B
Intelegere/acord: se refera la toate categoriile de intelegeri, de exemplu
intelegeri intre agenti economici, decizii ale asociatiilor de agenti economici
si practici concertate.
An: toate referirile la cuvantul "an" vor fi citite ca an
calendaristic, cu exceptia situatiei in care se prevede altfel.
Grup: o relatie de grup exista atunci cand un agent economic:
- detine mai mult de jumatate din capitalul social al altui agent economic
sau
- are puterea de a exercita mai mult de jumatate din drepturile de vot
intr-un alt agent economic sau
- are puterea de a numi mai mult de jumatate din membrii consiliului de
administratie sau din organele de reprezentare ale unui alt agent economic sau
- are dreptul de a conduce afacerile altui agent economic.
Un agent economic care este controlat in comun de catre mai multi agenti
economici (societate in comun) este parte a grupului fiecaruia dintre acesti
agenti economici.
Piata relevanta a produsului: pct. 6.1 si pct. 11.1 din Formularul A/B
solicita agentilor economici care notifica sa defineasca piata/pietele
relevante ale produsului si/sau ale serviciului care sunt afectate de
intelegerea notificata. Referirile la piata relevanta a produsului vor fi
intelese ca piata/piete relevante ale produsului si/sau ale serviciului.
Piata relevanta geografica: pct. 6.2 si pct. 11.2 din Formularul A/B
solicita agentilor economici care notifica sa defineasca piata/pietele
relevante geografice care sunt afectate de intelegerea notificata. Referirile
la piata relevanta geografica vor fi intelese ca piata/piete relevante
geografice.
Notificare: termenul "notificare" va fi inteles ca cerere pentru
certificarea prealabila a neinterventiei Consiliului Concurentei in baza art. 5
alin. (1) sau art. 6 din lege si/sau notificare pentru obtinerea beneficiului
exceptarii individuale de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege, in baza
art. 5 alin. (2) din lege.
Parte sau parti notificatoare: cuvantul "parte" se refera la toti
agentii economici care sunt parti la o intelegere notificata. De vreme ce o
intelegere poate fi notificata doar de catre unii dintre agentii economici
parti ale intelegerii, termenii "parte notificatoare" se refera doar
la agentul/agentii economici care au notificat.
FORMULARUL A/B
Asigurati-va ca pe prima pagina a notificarii ati mentionat cerere pentru
certificarea neinterventiei/notificarii pentru exceptare individuala (dispensa)
de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege.
CAP. 1
Partile la acord (se va completa pentru toate notificarile)
Sectiunea 1
Identitatea agentilor economici sau a persoanelor care inainteaza cererea
1.1. Indicati agentii economici parti la intelegere sau detinatori ai unei
pozitii dominante, cu mentionarea: denumirii; sediului principal; nr./datei
inmatricularii la Oficiul Registrului Comertului sau inregistrarii echivalente;
codului fiscal; nr. de telefon; nr. de fax;
1.2. Daca notificarea este realizata doar de catre unii dintre agentii
economici parti ale intelegerii notificate, confirmati faptul ca ceilalti
agenti economici au fost informati despre efectuarea notificarii si indicati
daca au primit o copie dupa notificare, cu informatiile confidentiale sau
secretele de afaceri sterse. In acest caz, o copie dupa notificarea furnizata
celorlalti agenti economici va fi anexata prezentei notificari.
1.3. Daca notificarea este realizata in comun, indicati daca s-a numit un
reprezentant comun; in caz afirmativ, precizati informatiile de la pct. 1.3.1.
- 1.3.3. de mai jos. In caz contrar, indicati numele reprezentantului care a
fost autorizat sa actioneze pentru fiecare sau pentru unele dintre parti,
mentionand pe cine reprezinta.
1.3.1. Numele reprezentantului
1.3.2. Adresa reprezentantului
1.3.3. Numarul de telefon si cel de fax al reprezentantului
1.4. In cazurile in care a fost numit un reprezentant, se va anexa
notificarii si imputernicirea in baza careia acesta actioneaza in numele
agentilor economici
Sectiunea a 2-a
Informatii despre partile la acord si grupurile din care acestea fac parte
2.1. Indicati denumirea si sediul fiecareia dintre partile la intelegerea
notificata si tara de origine (nationalitatea)
2.2. Indicati obiectul de activitate si precizati activitatea principala si
pe cele secundare pentru fiecare dintre agentii economici identificati la pct.
1.1.
2.3. Pentru fiecare dintre agentii economici identificati la pct. 1.1,
indicati numele persoanei care poate fi contactata, adresa, numarul de telefon,
numarul de fax si pozitia detinuta de catre aceasta in cadrul agentului
economic.
2.4. Identificati grupul din care fac parte partile intelegerii notificate,
mentionand domeniul de activitate al grupului si cifra de afaceri mondiala
realizata de catre fiecare grup identificat.
Sectiunea a 3-a
Mentiuni privind notificarea
3.1. Prezentati, pe scurt, motivele pentru care cazul ce face obiectul
notificarii comporta urgenta in solutionare;
3.2. Precizati daca, in plus fata de informatiile cerute de formular,
intentionati sa prezentati fapte sau documente suplimentare care nu sunt
disponibile la data intocmirii notificarii, iar daca da, la care punct.
Sectiunea a 4-a
Detaliile acordului care face obiectul notificarii
4.1. Prezentati, pe scurt, natura, continutul si obiectivele acordului.
4.2. Prezentati detaliat fiecare dintre prevederile acordului care poate
restrictiona libertatea partilor de a lua in mod independent decizii
comerciale, de exemplu privind:
- stabilirea preturilor de vanzare sau de cumparare, a discounturilor sau a
altor conditii comerciale;
- cantitatile de produse care se fabrica sau se distribuie sau numarul de
servicii care se presteaza;
- dezvoltarea tehnica si investitiile;
- alegerea pietelor sau a surselor de aprovizionare;
- aprovizionarea de la sau vanzarea catre terti;
- daca sa aplice conditii echivalente pentru furnizarea de bunuri sau
servicii echivalente;
- daca sa ofere servicii diferite in mod separat sau impreuna.
4.3. Precizati daca si in ce mod prin acordul in cauza se afecteaza
comertul in Romania.
Sectiunea a 5-a
Rezumatul neconfidential al cazului
La scurt timp dupa primirea unei notificari, Consiliul Concurentei poate
publica o scurta nota asupra cazului, invitand tertii sa isi exprime punctul de
vedere in legatura cu intelegerea notificata. Intrucat obiectivul publicarii
acestei note de catre Consiliul Concurentei este acela de a primi observatiile
tertilor intr-un timp cat mai scurt posibil dupa primirea notificarii, aceasta
nota este publicata fara a fi furnizata mai intai partilor notificatoare,
pentru ca ele sa isi exprime opinia referitoare la continutul notei. In
prezenta sectiune se stabilesc informatiile care vor fi folosite intr-o nota
informala preliminara, in cazul in care Consiliul Concurentei decide sa publice
aceasta nota. Din acest motiv, este important ca informatiile furnizate de dvs.
in aceasta sectiune sa nu fie confidentiale sau sa contina secrete de afaceri.
5.1. Indicati numele partilor la acord si grupurile de agenti economici din
care fac parte acestea.
5.2. Realizati un scurt rezumat al naturii si obiectivelor intelegerii. Ca
referinta, acest rezumat nu trebuie sa cuprinda mai mult de 100 de cuvinte.
5.3. Identificati sectoarele de productie si/sau distributie afectate de
intelegerea in cauza.
CAP. 2
Piata relevanta (se va completa pentru toate notificarile, cu exceptia
celor referitoare la operatiunile de asociere cooperative cu caracter
structural pentru care se solicita o procedura accelerata)
Sectiunea a 6-a
Piata relevanta
Se vor utiliza Instructiunile emise de Consiliul Concurentei privind
definirea pietei relevante.
Piata relevanta a produsului cuprinde toate acele produse/servicii care
sunt considerate de consumatori ca interschimbabile sau inlocuibile, datorita
caracteristicilor, preturilor si utilitatii date acestora.
Urmatorii factori sunt de regula considerati relevanti pentru determinarea
pietei relevante a produsului si trebuie luati in considerare in aceasta
analiza:
- gradul de similitudine fizica intre produsele/serviciile in cauza;
- diferentele in ceea ce priveste utilitatea finala careia au fost
destinate bunurile;
- diferentele dintre preturile celor doua produse;
- costul implicat de inlocuirea unui produs cu un alt produs potential concurent;
- stabilirea unor preferinte adanc inradacinate ale consumatorilor pentru
un anumit tip sau categorie de produse;
- clasificarea produselor realizata in industrie.
Piata relevanta geografica cuprinde aria in care agentii economici in cauza
vand produse sau presteaza servicii, pentru care conditiile de concurenta sunt
omogene si care poate fi distinsa fata de ariile invecinate, in special
datorita conditiilor de concurenta semnificativ diferite din acele arii.
Factorii relevanti pentru evaluarea pietei relevante geografice includ natura
si caracteristicile produselor si serviciilor implicate, existenta barierelor
la intrare sau a preferintelor consumatorilor, diferentele semnificative intre
cotele de piata detinute de catre agentii economici sau diferentele
semnificative de pret dintre ariile invecinate, precum si costurile de
transport.
6.1. Informatii pentru definirea pietei produsului/serviciului
6.1.1. Explicati definirea pietei/pietelor relevante ale produsului care,
in opinia dvs., trebuie sa constituie baza analizei notificarii de catre
Consiliul Concurentei.
Motivati si explicati cum ati luat in considerare la definirea pietei
factorii mentionati anterior.
Identificati produsele/serviciile care, in opinia dvs., sunt direct sau
indirect afectate de catre intelegerea notificata si identificati categoriile
de bunuri care sunt substituibile, in opinia dvs., cu acestea.
Daca au fost identificate mai multe piete ale produsului, pentru fiecare
dintre acestea, afectate de intelegerea notificata, se vor indica distinct
produsele care constituie substitute, in acest caz fiind definite mai multe
piete ale produsului.
6.2. Informatii pentru definirea pietei relevante geografice
6.2.1. Explicati definirea pietei/pietelor relevante geografice care, in
opinia dvs., trebuie sa constituie baza analizei notificarii de catre Consiliul
Concurentei. Motivati si explicati cum ati luat in considerare la definirea
pietei factorii mentionati anterior.
Delimitati aria geografica in care activeaza partile la acord, pentru
produsele incluse in piata produsului/pietele produsului. Aceasta poate fi
intreg teritoriul Romaniei sau o parte a acestuia, care va fi delimitata,
respectiv precizata.
6.2.2. Identificati aria geografica in care sunt localizati agentii
economici producatori, care vand produsele incluse in piata produsului, care
sunt sau pot fi luati in considerare de cumparatorii din aria geografica
definita la pct. 6.2.1, atunci cand acestia iau deciziile de cumparare.
Aria geografica in care activeaza partile intelegerii notificate si aria
geografica in care sunt localizati agentii economici concurenti, identificati
mai sus, formeaza piata geografica.
6.2.3. Pentru produsele din import, incluse in piata relevanta, precizati
numele producatorilor, tara de origine si eventualele bariere la intrarea
acestor produse pe piata romaneasca (bariere tarifare - exemplu: taxe vamale;
bariere netarifare - exemplu: conditii impuse in reglementari interne, costuri
de transport relativ mari, lipsa retelelor de distributie sau dificultati de
acces la retelele de distributie existente).
Sectiunea a 7-a
Membri ai grupului care actioneaza pe aceleasi piete relevante cu partile
implicate
7.1. Pentru fiecare dintre partile acordului notificat, furnizati o lista a
tuturor agentilor economici apartinand aceluiasi grup care:
7.1.1. activeaza pe piata/pietele relevante ale produsului;
7.1.2. activeaza pe piete invecinate pietei/pietelor relevante ale
produsului (de exemplu, activeaza pe piete ale produsului sau serviciului care
reprezinta substitute partiale sau imperfecte pentru acelea incluse in
definirea pietei relevante a produsului).
Acesti agenti economici trebuie identificati chiar daca ei vand produsele
sau presteaza serviciile in cauza in alte arii geografice decat acelea in care
opereaza partile acordului, intelegerii notificate.
Indicati numele, atributele de identificare, produsele fabricate si aria
geografica in care opereaza fiecare membru al grupului.
Sectiunea a 8-a
Pozitia partilor pe pietele relevante ale produsului afectate
Informatiile din prezenta sectiune trebuie furnizate pentru grupurile din
care fac parte partile la acord, luate ca intreg. Nu este suficient sa se
furnizeze aceste informatii doar in legatura cu agentii economici individuali
direct implicati in acord.
8.1. In legatura cu fiecare piata relevanta a produsului identificata la
pct. 6.1, furnizati urmatoarele informatii:
8.1.1. cotele de piata ale partilor la acord pe piata geografica in ultimii
trei ani;
Pentru aceasta sectiune, atunci cand cotele de piata se situeaza sub 20%,
indicati in mod simplu in care interval se incadreaza: 0 - 5%, 5 - 10%, 10 -
15%, 15 - 20% .
Pentru a raspunde acestei cerinte, cota de piata poate fi calculata fie pe
baza de valoare, fie pe baza de volum si se va furniza justificarea cifrelor
obtinute. In raspunsul la aceasta cerinta se va preciza valoarea/volumul total
al pietei si vanzarile/cifra de afaceri a fiecareia dintre partile in cauza. De
asemenea, se va preciza sursa/sursele informatiilor (statistici oficiale,
estimari etc.) si, atunci cand este posibil, se vor furniza copii dupa
documentele din care s-au extras informatiile respective.
Sectiunea a 9-a
Pozitia concurentilor si a clientilor pe piata/pietele relevante ale
produsului
Informatiile din prezenta sectiune trebuie furnizate pentru grupurile din
care fac parte partile la acord, luate ca intreg, si nu doar in legatura cu
agentii economici individuali direct implicati in acord.
Pentru piata/toate pietele relevante ale produsului si geografice in care
partile au o cota de piata insumata ce depaseste 15%, furnizati urmatoarele
informatii:
9.1. Identificati principalii cinci concurenti ai partilor. Indicati
atributele de identificare ale acestora (sediu, numar de telefon, fax si,
atunci cand este posibil, numele unei persoane de contact) si estimati cota de
piata detinuta de acestia pe piata/pietele relevante geografice.
9.2. Identificati principalii cinci clienti ai fiecareia dintre parti.
Indicati atributele de identificare ale acestora (sediu, numar de telefon, fax
si, atunci cand este posibil, numele unei persoane de contact).
Sectiunea a 10-a
Intrarea pe piata si concurenta potentiala pe piata produsului si pe piata
geografica
Pentru piata/pietele relevante ale produsului si geografice in care partile
au o cota de piata insumata ce depaseste 15%, furnizati urmatoarele informatii:
10.1. Descrieti diferitii factori care influenteaza intrarea, din punct de
vedere al produsului, pe piata/pietele relevante ale produsului definite in
cauza (de exemplu ce bariere impiedica agentii economici care in prezent nu
produc bunurile incluse in piata relevanta a produsului sa intre pe aceasta
piata). In aceasta analiza, se va tine cont de urmatorii factori:
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de necesitatea obtinerii
unor autorizatii sau de atingerea unor standarde stabilite sub orice forma?
Exista un control juridic sau de reglementare privind intrarea pe acea piata?
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de disponibilitatea
materiilor prime?
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de existenta contractelor
pe termen lung dintre agentii economici si furnizorii si/sau clientii lor?
- descrieti importanta cercetarii si a dezvoltarii si, in particular,
importanta drepturilor de licenta, know-how sau a altor drepturi pe aceasta
piata.
10.2. Descrieti diferitii factori care influenteaza intrarea, din punct de
vedere geografic, pe piata/pietele relevante geografice definite in cauza; de
exemplu ce bariere impiedica agentii economici care in prezent
produc/comercializeaza bunurile incluse in piata relevanta a produsului, dar in
alte arii geografice, sa isi extinda vanzarile si in cadrul pietei relevante
geografice. Motivati raspunsul, explicand, acolo unde este cazul, importanta
urmatorilor factori:
- barierele comerciale impuse prin lege, cum ar fi tarifele, cote etc.;
- cerinte tehnice;
- politici referitoare la achizitii;
- existenta unor facilitati adecvate si disponibile de distributie si de
retail;
- costuri de transport;
- preferintele adanc inradacinate ale consumatorilor pentru produse sau
marci locale.
10.3. Au mai intrat pe piata relevanta a produsului si geografica definita
in cauza alti noi agenti economici in ultimii 3 ani? Furnizati aceasta
informatie atat pentru nou intratii pe piata relevanta a produsului, cat si
pentru nou intratii pe piata relevanta geografica. In caz afirmativ, indicati
atributele de identificare a acestor nou intrati (denumire, sediu, numar de
telefon si de fax si, atunci cand este posibil, numele unei persoane de
contact) si estimati cota detinuta pe piata/pietele relevante ale produsului si
geografica.
CAP. 3
Piata relevanta (se va completa doar in cazul operatiunilor de asociere
cooperative pentru care se solicita o procedura accelerata)
Sectiunea a 11-a
Piata relevanta
Se vor aplica Instructiunile emise de Consiliul Concurentei privind
definirea pietei relevante.
Piata relevanta a produsului cuprinde toate acele produse/servicii care
sunt considerate de consumatori ca interschimbabile sau inlocuibile, datorita
caracteristicilor, preturilor si utilitatii date acestora.
Urmatorii factori sunt, de regula, considerati relevanti pentru
determinarea pietei relevante a produsului si trebuie luati in considerare in
aceasta analiza:
- gradul de similitudine fizica intre produsele/serviciile in cauza;
- diferentele in ceea ce priveste utilitatea finala careia au fost
destinate bunurile;
- diferentele dintre preturile celor doua produse;
- costul implicat de inlocuirea unui produs cu un alt produs potential
concurent;
- stabilirea unor preferinte adanc inradacinate ale consumatorilor pentru
un anumit tip sau categorie de produse;
- clasificarea produselor realizata in industrie.
Piata relevanta geografica cuprinde aria in care agentii economici vand
produse sau presteaza servicii identice, similare, respectiv substituibile
celor din acord, pentru care conditiile de concurenta sunt omogene si care
poate fi distinsa fata de ariile invecinate, in special datorita conditiilor de
concurenta semnificativ diferite din acele arii. Factorii relevanti pentru
evaluarea pietei relevante geografice includ natura si caracteristicile
produselor si serviciilor implicate, existenta barierelor la intrare sau a
preferintelor consumatorilor, diferentele semnificative intre cotele de piata
detinute de catre agentii economici sau diferentele semnificative de pret
dintre ariile invecinate, precum si costurile de transport.
11.1. Analiza partilor notificatoare asupra pietei relevante
11.1.1. Explicati definirea pietei/pietelor relevante ale produsului care,
in opinia dvs., trebuie sa constituie baza analizei notificarii de catre
Consiliul Concurentei. Motivati si explicati cum ati luat in considerare la
definirea pietei factorii mentionati anterior.
11.1.2. Explicati definirea pietei/pietelor relevante geografice care, in
opinia dvs., trebuie sa constituie baza analizei notificarii de catre Consiliul
Concurentei. Motivati si explicati cum ati luat in considerare la definirea
pietei factorii mentionati anterior.
11.2. Piata/pietele relevante ale produsului si geografice
Definirea pietei produsului
11.2.1. Indicati categoriile de produse si/sau servicii care sunt in mod
direct sau indirect afectate de acordul notificat.
11.2.2. Indicati categoriile de produse si/sau servicii care sunt, in opinia
partilor notificatoare, substitute economice pentru acelea identificate la pct.
11.2.1.
Produsele astfel identificate trebuie ordonate in functie de gradul lor de
substituibilitate, incepand cu cel mai apropiat substitut. Explicati in ce mod
ati luat in considerare in efectuarea acestei liste de produse si/sau servicii
substituibile factorii relevanti pentru definirea pietei relevante a
produsului, precum si ordonarea lor din punct de vedere al substituibilitatii.
Definirea pietei relevante geografice
11.2.3. Indicati ariile geografice in care activeaza partile acordului
notificat.
11.2.4. Explicati modul in care partile produc si vand produse si/sau
servicii in fiecare dintre ariile geografice identificate. De exemplu, produc
local, vand prin intermediul retelelor de distributie exclusiva sau
neexclusiva, sunt importatori?
11.2.5. Pentru produsele din import, incluse in piata relevanta, precizati
procentul total al vanzarilor acestora pe piata relevanta.
Sectiunea a 12-a
Membri ai grupului care actioneaza pe aceleasi piete relevante cu partile
acordului notificat
12.1. Pentru fiecare dintre partile acordului notificat, furnizati o lista
a tuturor agentilor economici apartinand aceluiasi grup care:
12.1.1. activeaza pe piata/pietele relevante ale produsului;
12.1.2. activeaza pe piete invecinate pietei/pietelor relevante ale
produsului (de exemplu, activeaza pe piete ale produsului sau serviciului care
reprezinta substitute partiale sau imperfecte pentru acelea incluse in
definirea pietei relevante a produsului).
12.1.3. activeaza pe pietele din avalul sau din amontele pietei relevante a
produsului.
Acesti agenti economici trebuie identificati chiar daca ei vand produsele
sau presteaza serviciile in cauza in alte arii geografice decat acelea in care
opereaza partile acordului, intelegerii notificate.
Indicati atributele de identificare, produsele fabricate si aria geografica
in care opereaza fiecare membru al grupului.
Sectiunea a 13-a
Pozitia partilor pe pietele relevante ale produsului afectate
Informatiile din prezenta sectiune trebuie furnizate pentru grupurile din
care fac parte partile la acord, luate ca intreg, si nu doar in legatura cu
agentii economici individuali direct implicati in acord.
13.1. In legatura cu fiecare piata relevanta a produsului identificata la
pct. 11.1.2, furnizati urmatoarele informatii:
13.1.1. cotele de piata ale partilor la acord pe piata geografica in
ultimii trei ani;
Pentru aceasta sectiune, atunci cand cotele de piata se situeaza sub 20%,
indicati in mod simplu in care interval se incadreaza: 0 - 5%, 5 - 10%, 10 -
15%, 15 - 20% .
Pentru a raspunde acestei cerinte, cota de piata poate fi calculata fie pe
baza de valoare, fie pe baza de volum si se va furniza justificarea cifrelor
obtinute. In raspunsul la aceasta cerinta se va preciza valoarea/volumul total
al pietei si vanzarile/cifra de afaceri a fiecareia dintre partile in cauza. De
asemenea, se va preciza sursa/sursele informatiilor (statistici oficiale,
estimari etc.) si, atunci cand este posibil, se vor furniza copii dupa
documentele din care s-au extras informatiile respective.
13.2. In cazul in care, la calcularea cotelor de piata de la pct. 13.1 pe o
alta baza decat aceea utilizata de catre parti, ar rezulta o diferenta mai mare
de 5% pe oricare dintre piete (de exemplu, daca partile si-au calculat cotele
de piata pe baza de volum, care ar fi cifra relevanta daca erau calculate pe
baza de valoare?), furnizati informatiile cerute la pct. 13.1 atat pe baza de
valoare, cat si pe baza de volum.
13.3. Estimati rata curenta a capacitatii utilizate de catre parti, precum
si in industrie in general, pe piata/pietele relevante ale produsului si
geografica.
Sectiunea a 14-a
Pozitia concurentilor si a clientilor pe piata/pietele relevante ale
produsului
Informatiile din prezenta sectiune trebuie furnizate pentru grupurile din
care fac parte partile la acord, luate ca intreg, si nu doar in legatura cu
agentii economici individuali direct implicati in acord.
Pentru piata/toate pietele relevante ale produsului si geografice in care
partile au o cota de piata insumata ce depaseste 10%, furnizati urmatoarele
informatii:
14.1. Identificati concurentii partilor care detin o cota mai mare de 10%
pe piata relevanta a produsului si geografica. Indicati atributele de
identificare ale acestora (sediu, numar de telefon, fax si, atunci cand este
posibil, numele unei persoane de contact) si estimati cota de piata detinuta de
acestia pe piata/pietele relevante geografice.
14.2. Descrieti natura cererii pe piata/pietele relevante ale produsului.
De exemplu, exista doar cativa cumparatori sau multi cumparatori, exista
categorii diferite de cumparatori, exista agenti economici cu capital de stat
care fac achizitii publice importante?
14.3. Identificati principalii cinci clienti ai fiecareia dintre parti.
Indicati atributele de identificare ale acestora (denumire, sediu, numar de
telefon, fax si, atunci cand este posibil, numele unei persoane de contact).
Sectiunea a 15-a
Intrarea pe piata si concurenta potentiala
Pentru piata/pietele relevante ale produsului si geografice in care partile
au o cota de piata insumata ce depaseste 10%, furnizati urmatoarele informatii:
15.1. Descrieti diferitii factori care influenteaza intrarea, din punct de
vedere al produsului, pe piata/pietele relevante ale produsului definite in
cauza (de exemplu ce bariere impiedica agentii economici care in prezent nu
produc bunurile incluse in piata relevanta a produsului sa intre pe aceasta
piata). In aceasta analiza, se va tine cont de urmatorii factori:
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de necesitatea obtinerii
unor autorizatii sau de atingerea unor standarde stabilite sub orice forma?
Exista un control juridic sau de reglementare privind intrarea pe acea piata?
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de disponibilitatea
materiilor prime?
- in ce masura intrarea pe piata este influentata de existenta contractelor
pe termen lung dintre agentii economici si furnizorii si/sau clientii lor?
- descrieti importanta cercetarii si a dezvoltarii si, in particular,
importanta drepturilor de licenta, know-how sau a altor drepturi pe aceasta
piata.
15.2. Au mai intrat pe piata relevanta a produsului si geografica definita
in cauza alti noi agenti economici in ultimii 3 ani? In caz afirmativ, indicati
atributele de identificare a acestor nou intrati (denumire, sediu, numar de
telefon si fax si, atunci cand este posibil, numele unei persoane de contact)
si estimati cota detinuta pe piata/pietele relevante ale produsului si
geografica.
15.3. Estimati proportionalitatea scarii de eficienta cost/nivelul
productiei.
15.4. Exista bariere semnificative care impiedica agentii economici activi
pe piata produsului sa intre si pe piata relevanta geografica? Motivati
raspunsul, explicand, atunci cand este cazul, importanta urmatorilor factori:
- barierele comerciale impuse prin lege, cum ar fi tarifele, cote etc.;
- cerinte tehnice;
- politici referitoare la achizitii;
- existenta unor facilitati adecvate si disponibile de distributie si de
retail;
- costuri de transport;
- preferintele adanc inradacinate ale consumatorilor pentru produse sau
marci locale.
CAP. 4
Dispozitii finale
(a se completa pentru toate notificarile)
Sectiunea a 16-a
Motivele cererii pentru certificarea prealabila a neinterventiei
Indicati:
16.1. Care prevederi sau efecte ale acordului sau ale comportamentului pe
piata ar putea, in opinia dvs., ridica probleme de compatibilitate cu regulile
de concurenta stabilite prin lege in Romania? Obiectivul acestei motivari este
acela de a permite Consiliului Concurentei sa se edifice in cel mai clar si
posibil mod asupra dubiilor pe care le aveti dvs. privind acordul sau
comportamentul de piata pentru care ati solicitat certificarea neinterventiei.
La urmatoarele doua puncte, prezentati faptele relevante si motivele pentru
care considerati ca prevederile art. 5 alin. (1) sau ale art. 6 din lege nu
sunt aplicabile in cazul mentionat:
16.2. de ce acordul sau comportamentul de piata nu are ca obiect sau ca
efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei pe piata
romaneasca intr-o masura apreciabila sau de ce agentii economici in cauza nu au
sau comportamentul lor nu constituie un abuz de pozitie dominanta si/sau
16.3. de ce acordul sau comportamentul de piata nu poate afecta intr-o
masura apreciabila comertul din Romania?
Sectiunea a 17-a
Motivele notificarii pentru obtinerea dispensei
In cazul in care notificati un acord, fie chiar si in scop preventiv, in
scopul de a obtine o exceptare individuala, in baza prevederilor art. 5 alin.
(2) din lege, de la interdictia stabilita in art. 5 alin. (1) din lege,
explicati:
17.1. in ce mod acordul contribuie la imbunatatirea productiei sau a
distributiei si/sau la promovarea progresului tehnic sau economic. In
particular, explicati motivele pentru care aceste beneficii sunt asteptate a rezulta
din colaborare, de exemplu, detin partile la acord tehnologii complementare sau
sisteme de distributie complementare care vor produce sinergii importante?
(daca da, mentionati care). Precizati, de asemenea, daca partile notificatoare
au facut studii sau au elaborat documente atunci cand au analizat fezabilitatea
operatiunii notificate si beneficiile posibile care ar rezulta de pe urma
acesteia si daca aceste studii sau documente au furnizat estimari privind
economiile sau eficienta rezultata. Furnizati copii dupa acele documente sau
studii.
17.2. impartirea adecvata cu consumatorii a beneficiilor rezultate din
imbunatatirea productiei sau a distributiei sau in urma progresului
tehnic/economic;
17.3. toate prevederile restrictive ale acordului sunt indispensabile
pentru stabilirea obiectivelor stabilite la pct. 17.1. In acest scop, explicati
cum beneficiile rezultate din acordul notificat, identificate la pct. 17.1, nu
ar putea fi obtinute, nu s-ar putea obtine atat de repede sau de eficient sau
doar cu costuri mai mari sau ar fi incerte (i) in lipsa incheierii acordului ca
intreg sau (ii) in lipsa acelor clauze si prevederi din acord identificate la
pct. 4.2.
17.4. acordul nu elimina concurenta pe o parte substantiala a bunurilor sau
serviciilor in cauza.
Sectiunea a 18-a
Documentele in sustinerea cererii/notificarii
Cererea/notificarea completata trebuie transmisa in original. Ea va fi
insotita de:
- ultima/ultimele versiuni ale acordului/acordurilor care constituie subiectul
notificarii; acesta va cuprinde partile semnatare, obiectul acordului,
obligatiile partilor, data intrarii in vigoare, termenul de valabilitate sau
data expirarii;
- rapoartele de gestiune si bilanturile contabile ale partilor la acord, pe
ultimii trei ani;
- rapoartele, studiile de piata si analizele de piata cu privire la
conditiile de concurenta, concurenti (actuali sau potentiali) si conditiile de
piata. Fiecare document va indica numele si pozitia detinuta de autorul
acestuia.
- rapoartele si analizele care au fost pregatite de catre sau pentru orice
oficial sau director in scopul evaluarii sau analizarii acordului notificat.
Atat notificarea, cat si documentele anexate acesteia, se vor depune in
trei exemplare, dintre care unul poate fi in format electronic.
Sectiunea a 19-a
Declaratie
Notificarea se va incheia cu urmatoarea declaratie, care trebuie semnata de
catre sau in numele tuturor partilor la acord, mentionandu-se, in clar, numele
si calitatea persoanelor semnatare:
"Subsemnatii declaram ca informatiile date in prezenta notificare sunt
corecte, dupa cunostinta si convingerea noastra, ca documentele solicitate prin
Formularul A/B au fost anexate in masura in care acestea se afla in posesia
grupului din care face parte agentul economic notificator, ca toate estimarile
sunt identificate ca atare si reprezinta cele mai bune estimari privind faptele
relatate si ca toate opiniile exprimate sunt sincere. Se cunoaste continutul
prevederilor art. 55 lit. b) din Legea concurentei nr. 21/1996, modificata si
completata.
Data si locul
Semnaturile"