ORDIN
Nr. 252 din 23 decembrie 2002
privind punerea in aplicare a regulamentelor Consiliului Concurentei, elaborate
in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 17 martie 2003
In baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si
ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, precum si ale art. 22
alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma aprobarii in plenul Consiliului Concurentei si ca urmare a avizului
favorabil al Consiliului Legislativ, se pun in aplicare urmatoarele regulamente
si instructiuni:
- Regulament multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru
proiecte mari de investitii;
- Regulament multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile
ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii in sectoare
industriale nespecifice;
- Instructiuni privind ajutorul de stat acordat sub forma garantiilor.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin impreuna cu regulamentele si instructiunile prevazute la
art. 1 vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCAREA
REGULAMENT MULTISECTORIAL
privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii
INTRODUCERE
Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de
autoritatile publice sau de organismele care administreaza surse ale statului
este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu
concurential normal, intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara
autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat
reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia
europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
La 13 februarie 2002 Comisia Europeana a aprobat o reforma majora, mai
rapida, mai simpla si mai riguroasa de stabilire a sistemului de control
privind sprijinul guvernamental pentru investitiile mari din Uniunea Europeana.
Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele
mari de investitii va crea o transparenta mai mare si va reduce nivelul total
al subventiilor acordate in Uniunea Europeana, in beneficiul unei concurente
sanatoase, precum si in beneficiul contribuabilului. Reforma va creste
responsabilitatea statelor membre in implementarea reglementarilor privind
ajutorul de stat.
Pentru Romania introducerea unor reglementari specifice ajutorului de stat
regional pentru proiecte mari de investitii reprezinta un pas necesar, in
primul rand in analiza impactului pe care il au aceste proiecte, cat si in
necesitatea stabilirii unor reguli in concordanta cu normele europene in
domeniu.
Deoarece Comisia Europeana a elaborat un nou Cadru multisectorial privind
ajutorul regional pentru proiectele mari de investitii, conceput ca un
instrument de analiza mult mai flexibil, mai simplu si mai transparent, pentru
completarea legislatiei ajutorului de stat din tara noastra a fost necesara
elaborarea a doua regulamente privind ajutorul de stat regional pentru proiecte
mari de investitii, care se aplica diferentiat ca data, in functie de sectoare:
- Regulament multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului
de stat regional pentru proiecte mari de investitii in sectoare industriale
nespecifice - se aplica de la data publicarii pana la data de 31 decembrie
2003, cu exceptia sectoarelor siderurgic, autovehiculelor si fibrelor
sintetice;
- Regulament multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru
proiecte mari de investitii - se aplica de la data publicarii pentru sectoarele
siderurgic, autovehiculelor si fibrelor sintetice si de la data de 1 ianuarie
2004 pentru celelalte sectoare.
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art.
22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Prezentul regulament se aplica ajutorului de stat regional acordat
pentru proiecte mari de investitii in sectoare industriale, altele decat cele
prevazute la alin. (2), incepand cu data de 1 ianuarie 2004 pana la aderarea
Romaniei la Uniunea Europeana.
(2) Pentru sectorul siderurgic, asa cum este definit in anexa nr. 1,
sectorul autovehiculelor, asa cum este definit in anexa nr. 2, si sectorul
fibrelor sintetice, asa cum este definit in anexa nr. 3, prezentul regulament
se aplica de la data publicarii lui.
Art. 2
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru
intreprinderi mici si mijlocii (IMM) reprezinta cadrul general care se aplica
ajutoarelor de stat regionale. In consecinta, prezentul regulament vine in completarea
acestuia cu reguli particulare aplicabile acelei categorii speciale de ajutoare
de stat regionale pe care o reprezinta ajutoarele de stat regionale pentru
proiecte mari de investitii, altele decat cele care sunt prevazute de art. 3 si
4.
Art. 3
Sectoarele specifice, cum sunt: agricultura, pescuitul, transporturile si
cel al carbunelui, vor fi supuse reglementarilor specifice. Pana la adoptarea
acestor reglementari Consiliul Concurentei va aplica prevederile Legii nr.
143/1999, cu completarile ulterioare, si ale regulamentelor emise in aplicarea
acestei legi.
Art. 4
Prezentul regulament nu se aplica ajutoarelor de stat pentru restructurare,
care sunt reglementate de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea
si restructurarea firmelor aflate in dificultate.
Art. 5
Prezentul regulament nu afecteaza aplicarea urmatoarelor regulamente:
a) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare;
b) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru protectia mediului
inconjurator.
Definitii
Art. 6
Termenii folositi in prezentul regulament sunt definiti in art. 7 - 11.
Proiect de investitii
Art. 7
Proiectul de investitii reprezinta o investitie initiala in sensul art. 5
din Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru
IMM. Un proiect de investitii nu trebuie divizat in mod artificial in
subproiecte cu scopul de a se sustrage prevederilor prezentului regulament. In
sensul prezentului regulament, un proiect de investitii include toate
investitiile fixe dintr-o anumita locatie, efectuate de una sau mai multe
intreprinderi intr-o perioada de 3 ani. In sensul prezentului regulament, o
locatie de productie reprezinta o serie de elemente de capital fix indivizibile
din punct de vedere economic, care indeplinesc o functie tehnica precisa, unite
printr-o legatura fizica sau functionala si care au obiective clar
identificate, cum ar fi fabricarea unui anumit produs. Acolo unde doua sau mai
multe produse sunt fabricate din aceleasi materii prime, unitatile de
fabricatie a produselor vor fi considerate drept o singura locatie de
productie.
Cheltuieli eligibile
Art. 8
Cheltuielile eligibile vor fi determinate in conformitate cu prevederile in
acest sens din Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de
stat pentru IMM.
Plafonul ajutorului regional
Art. 9
Plafonul ajutorului regional reprezinta intensitatea maxima a ajutorului
autorizata pentru companiile mari la momentul acordarii ajutorului.
Intensitatile maxime ale ajutorului sunt determinate in conformitate cu
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM
si cu harta regionala aprobata de Comisia Europeana.
Produs implicat
Art. 10
Produsul implicat reprezinta produsul planificat prin proiectul de
investitii si, atunci cand este cazul, substituentii sai, apreciati fie de
catre consumatori, pe criterii de caracteristici, pret si utilizare a
produsului, fie de catre producatori, prin intermediul flexibilitatii
instalatiilor de productie. Daca proiectul implica un produs intermediar si o
parte semnificativa din productia intermediara nu este vanduta pe piata, se va
considera ca produsul implicat va include si produsele intermediare.
Consum aparent
Art. 11
(1) Consumul aparent al produsului implicat reprezinta productia plus
importurile minus exporturile.
(2) In ceea ce priveste cresterea medie anuala a consumului aparent al
produsului respectiv, atunci cand va fi cazul, va fi luata in considerare orice
modificare semnificativa a acestei tendinte.
(3) Atunci cand proiectul de investitii se refera la un sector de servicii,
in scopul de a determina marimea si evolutia pietei, Consiliul Concurentei va
folosi, in locul consumului aparent, cifra de afaceri referitoare la serviciile
implicate, pe baza unei segmentari a pietei general acceptate in legatura cu
serviciile in cauza si pentru care datele statistice sunt deja disponibile.
CAP. 2
Cerintele notificarii
Art. 12
In scopul notificarii, furnizorii de ajutoare de stat vor respecta
prevederile Legii nr. 143/1999, cu completarile ulterioare, si ale
Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat.
Art. 13
Conform prezentului regulament, nu este solicitata nici o notificare in
avans a ajutorului aflat sub anumite praguri pentru proiectele mari de
investitii, cu conditia ca ajutorul sa fie acordat in conformitate cu o schema
de ajutor aprobata de catre Consiliul Concurentei.
Art. 14
Intentia de acordare a unui ajutor individual trebuie notificata in fiecare
caz, evaluarea realizandu-se pe baza regulilor prevazute in cap. III si in
conformitate cu criteriile generale de evaluare prevazute in Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM.
Art. 15
Proiectele cofinantate din fonduri de preaderare vor fi luate in
considerare ca suma totala a ajutorului (din fonduri de preaderare plus fonduri
de cofinantare).
Art. 16
Pentru notificarea intentiei de acordare a ajutoarelor conform prezentului
regulament, furnizorii de ajutor de stat vor folosi formularul specific de
notificare, cuprins in anexa nr. 4.
CAP. 3
Niveluri pentru proiecte mari de investitii
Art. 17
Fara a contraveni prevederilor Regulamentului privind ajutorul de stat
regional si ajutorul de stat pentru IMM si fara a contraveni obligatiei de
notificare prevazute in art. 19 sau in dispozitiile tranzitorii prevazute in
cap. VII, ajutoarele de stat regionale privind investitiile care implica
cheltuieli eligibile corespunzatoare pragurilor valorice stabilite in
continuare vor face obiectul unui plafon regional diminuat conform urmatoarei
scale:
________________________________________________________________
Cheltuieli eligibile Plafon regional ajustat
________________________________________________________________
Pana la echivalentul in lei a
50 milioane euro 100% din plafonul regional
Pentru valoarea cuprinsa intre
echivalentul in lei a 50 milioane
euro si echivalentul in lei 50% din plafonul regional
a 100 milioane euro
Pentru ceea ce depaseste
echivalentul in lei
a 100 milioane euro 34% din plafonul regional
________________________________________________________________
Art. 18
(1) Astfel, suma admisibila ca ajutor de stat pentru un proiect care
depaseste echivalentul in lei a 50 milioane euro va fi calculata conform
formulei:
suma maxima a ajutorului de stat = R x (50 + 0,50B + 0,34C),
unde:
R reprezinta plafonul regional neajustat prevazut de Regulamentul privind
ajutorul de stat regional si ajutorul pentru IMM;
B reprezinta cheltuielile eligibile intre echivalentul in lei a 50 milioane
euro si echivalentul in lei a 100 milioane euro;
C reprezinta cheltuielile eligibile peste echivalentul in lei a 100
milioane euro.
(2) Ca exemplu, pentru o companie mare care investeste echivalentul in lei
a 80 milioane euro intr-o zona in care plafonul regional neajustat este de 50%
echivalent subventie neta (ESN), suma maxima admisibila ca ajutor de stat va fi
echivalentul in lei a 32,5 milioane euro echivalent subventie neta, care
corespunde unei intensitati a ajutorului de stat de 40,6% echivalent subventie
neta. Pentru o companie mare care investeste echivalentul in lei a 160 milioane
euro in aceeasi zona, suma maxima admisibila ca ajutor de stat va fi
echivalentul in lei a 47,7 milioane euro echivalent subventie neta, care
corespunde unei intensitati a ajutorului de stat de 29,8% echivalent subventie
neta.
Art. 19
Furnizorii de ajutor de stat sunt obligati sa notifice fiecare caz de
investitie regionala daca ajutorul propus este mai mare decat maximul
ajutorului admisibil pe care o investitie a carei valoare este echivalentul in
lei a 100 milioane euro o poate obtine pe scala si conform regulilor prevazute
la art. 17.
Art. 20
(1) Proiectele individuale care trebuie notificate nu pot beneficia de
ajutoare de stat acordate sub forma investitiilor in oricare dintre urmatoarele
situatii:
a) beneficiarul ajutorului de stat totalizeaza mai mult de 25% din
vanzarile produsului inainte sau dupa investitie; sau
b) capacitatea de productie creata de proiectul de investitie este mai mare
de 5% din piata, masurata folosindu-se datele de consum aparent al produsului
vizat, numai daca rata de crestere anuala medie a consumului aparent pe ultimii
5 ani nu a fost superioara ratei de crestere anuala medie a produsului intern
brut (PIB) al Spatiului Economic European (SEE) si al tarilor candidate.
(2) Furnizorului ajutorului de stat ii incumba sarcina probei ca
beneficiarul ajutorului de stat nu se incadreaza in situatiile prevazute la
alin. (1) lit. a) si b). Daca furnizorul de ajutor de stat demonstreaza ca
beneficiarul de ajutor de stat creeaza, printr-o reala inovatie, un nou produs
pe piata, conditiile stabilite la alin. (1) lit. a) si b) nu se aplica si
ajutorul va fi autorizat in conformitate cu scala prevazuta la art. 17.
Art. 21
(1) Intensitatea maxima admisibila a ajutorului de stat pe care un proiect
notificabil o poate obtine conform prevederilor art. 17 poate fi marita prin
inmultirea cu 1,15 daca proiectul este cofinantat din resurse ale fondurilor
structurale (respectiv de preaderare).
(2) Rata de cofinantare trebuie sa fie de cel putin 25% din totalul
cheltuielilor publice.
Art. 22
Majorarea sumei totale a ajutorului de stat, rezultata conform art. 21, nu
trebuie sa conduca la o intensitate a ajutorului de stat mai mare decat
intensitatea maxima admisibila a ajutorului pentru o investitie a carei valoare
este echivalentul in lei a 100 milioane euro, adica 75% din plafonul regional
neajustat.
CAP. 4
Interzicerea ajutorului de stat in proiecte de investitii pentru sectorul
siderurgic
Art. 23
(1) Sectorul siderurgic este definit in anexa nr. 1 si include sectorul
siderurgic asa cum era definit de Tratatul de instituire a Comunitatii Europene
a Carbunelui si Otelului (Tratatul CECO), precum si subsectoarele tevi tubulare
si tevi mari sudate, care nu erau acoperite de Tratatul CECO, dar care fac
parte dintr-un proces integrat de productie si care au caracteristici similare
cu sectorul siderurgic.
(2) Datorita caracteristicilor specifice ale sectorului siderurgic, in
special datorita structurii sale, supracapacitatii existente la nivel european
si mondial, nivelului mare al capitalizarii, localizarii majoritatii fabricilor
de otel in regiuni eligibile pentru ajutor de stat regional, sumelor
substantiale din fondurile publice destinate restructurarii sectorului otelului
si conversiei zonelor siderurgice, ajutorul pentru investitii in acest sector,
indiferent de dimensiunea investitiei, este interzis.
CAP. 5
Proiectele de investitii in sectoare cu dificultati structurale, altele
decat cel al siderurgiei
Art. 24
(1) La inceputul anului 2004 sectoarele cu dificultati structurale vor fi
specificate pe o lista de sectoare anexata la prezentul regulament. Nici un
ajutor regional supus prevederilor acestui capitol nu va fi autorizat in
sectoarele mentionate.
(2) Pentru a putea elabora lista de sectoare dificultatile structurale
grave vor fi evaluate pe baza datelor consumului aparent, la un nivel
corespunzator clasificarii CPA in SEE sau, daca o asemenea informatie nu este
disponibila, pe baza oricarei alte segmentari a pietei general acceptate pentru
produsele respective si pentru care datele statistice sunt deja disponibile. Se
considera ca exista probleme structurale serioase atunci cand sectorul
respectiv este in declin; un indiciu relevant privind declinul in cadrul
sectorului poate aparea daca rata medie anuala de crestere a consumului aparent
in SEE in ultimii 5 ani este negativa.
(3) Lista sectoarelor va fi actualizata periodic, dupa o frecventa care va
fi determinata la data la care aceasta lista va fi stabilita.
Art. 25
(1) De la 1 ianuarie 2004 pentru sectoarele incluse in lista sectoarelor cu
serioase probleme structurale trebuie notificate la Consiliul Concurentei toate
ajutoarele regionale de investitii privind proiecte de investitii implicand
cheltuieli eligibile peste un nivel care urmeaza sa fie stabilit la data
elaborarii listei sectoarelor, nivel care, in principiu, ar putea fi
echivalentul in lei a 25 milioane euro, dar poate varia de la un sector la
altul.
(2) Consiliul Concurentei va examina aceste notificari in concordanta cu
urmatoarele reguli: in primul rand, proiectul de ajutor de stat trebuie sa fie
in conformitate cu criteriile generale de evaluare stabilite in Regulamentul
privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM; in al doilea
rand, cheltuielile eligibile, asa cum sunt definite conform art. 8 si care
depasesc suma care va fi determinata la data stabilirii listei sectoarelor, nu
vor fi eligibile pentru ajutor de stat pentru investitii, cu exceptia cazurilor
la care se refera art. 26.
Art. 26
Prin derogare de la art. 25, Consiliul Concurentei poate autoriza acordarea
de ajutoare de stat pentru investitii in sectoare incluse in lista mentionata,
pe baza intensitatilor ajutorului stabilite in art. 17 - 22, cu conditia ca
furnizorul de ajutor de stat sa demonstreze ca, desi sectorul este considerat
in declin, piata produsului respectiv este in crestere rapida. Se presupune ca
piata pentru produsul respectiv este in crestere rapida in cazul in care
consumul aparent in ultimii 5 ani - la un nivel stabilit pe baza clasificarii
Prodcom din SEE si tarile candidate sau, daca aceste informatii nu sunt
disponibile, la un nivel stabilit pe baza unei alte segmentari a pietei general
acceptate pentru produsele implicate si pentru care datele statistice sunt deja
disponibile - este in crestere in termeni valorici la o rata de crestere egala
cu sau superioara mediei anuale a PIB in SEE si tarile candidate.
CAP. 6
Monitorizarea
Art. 27
(1) Asigurarea transparentei modului efectiv de acordare a ajutoarelor de
stat se va face in concordanta cu prevederile legislatiei in vigoare privind
procedurile de monitorizare, inventariere si raportare a ajutoarelor de stat,
precum si cu atributiile ce revin Oficiului Concurentei in acest domeniu.
(2) De asemenea, formularul postmonitorizare prevazut in anexa nr. 5 va fi
completat si depus la Consiliul Concurentei in cazurile in care se solicita
acest lucru prin decizia Consiliului Concurentei de autorizare a ajutorului de
stat.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii
Art. 28
(1) Pana la data aplicarii listei de sectoare prevazute la art. 24 si fara
a prejudicia aplicarea prezentului regulament:
a) intensitatea maxima a ajutorului pentru ajutorul regional pentru
investitii in sectorul autovehiculelor, asa cum este definit in anexa nr. 2,
acordat conform unei scheme aprobate in favoarea acelor proiecte care implica
fie cheltuieli eligibile peste echivalentul in lei a 50 milioane euro, fie o
valoare a ajutorului peste echivalentul in lei a 5 milioane euro, exprimati in
echivalent subventie bruta, va fi egala cu 30% din plafonul ajutorului
regional. Intentiile de acordare a unui ajutor individual trebuie notificate in
fiecare caz si vor fi evaluate pe baza acestei reguli si in conformitate cu
criteriile generale de evaluare prevazute in Regulamentul privind ajutorul de
stat regional si ajutorul pentru IMM;
b) nici o cheltuiala aparuta in contextul proiectelor de investitii in
sectorul fibrelor sintetice, asa cum este definit in anexa nr. 3, nu va fi
eligibila pentru ajutorul regional pentru investitii.
(2) Inainte de data de aplicare a listei sectoarelor la care se refera art.
24, se va decide daca si in ce masura sectorul autovehiculelor, asa cum este
definit in anexa nr. 2, si sectorul fibrelor sintetice, asa cum este definit in
anexa nr. 3, trebuie incluse in lista sectoarelor.
Art. 29
Inainte de data de 31 decembrie 2003 Consiliul Concurentei va analiza
oportunitatea includerii ajutorului pentru sectorul constructiilor de nave in
sfera de aplicare a prezentului regulament, precum si in lista de sectoare.
Art. 30
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
DEFINITIA
sectorului siderurgic in sensul Regulamentului multisectorial privind ajutorul
de stat regional pentru proiecte mari de investitii
Sectorul siderurgic, in acceptiunea prezentului regulament, reprezinta
agentii economici implicati in producerea produselor din otel prezentate in
lista urmatoare:
________________________________________________________________________________
Produsul | Nomenclatorul european combinat
| (codul CN)
_________________________________________|______________________________________
Fonta bruta | 7201
_________________________________________|______________________________________
Feroaliaje | 7202 11 20, 7202 11 80, 7202 99 11
_________________________________________|______________________________________
Produse feroase obtinute prin reducerea | 7203
directa a minereului de fier sau a altor|
produse feroase spongioase |
_________________________________________|______________________________________
Fier si oteluri nealiate | 7206
_________________________________________|______________________________________
Produse semifabricate din fier sau din | 7207 11 11, 7207 11 14, 7207 11 16,
oteluri nealiate | 7207 12 10, 7207 19 11, 7207 19 14,
| 7207 19 16, 7207 19 31, 7207 20 11,
| 7207 20 15, 7207 20 17, 7207 20 32,
| 7207 20 51, 7207 20 55, 7207 20 57,
| 7207 20 71
_________________________________________|______________________________________
Produse laminate plate din fier sau din | 7208 10 00, 7208 25 00, 7208 26 00,
oteluri nealiate | 7208 27 00, 7208 36 00, 7208 37,
| 7208 38, 7208 39, 7208 40, 7208 51,
| 7208 52, 7208 53, 7208 54,
| 7208 90 10, 7209 15 00, 7209 16,
| 7209 17, 7209 18, 7209 25 00,
| 7209 26, 7209 27, 7209 28,
| 7209 90 10, 7210 11 10, 7210 12 11,
| 7210 12 19, 7210 20 10, 7210 30 10,
| 7210 41 10, 7210 49 10, 7210 50 10,
| 7210 61 10, 7210 69 10, 7210 70 31,
| 7210 70 39, 7210 90 31, 7210 90 33,
| 7210 90 38, 7211 13 00, 7211 14,
| 7211 19, 7211 23 10, 7211 23 51,
| 7211 29 20, 7211 90 11, 7212 10 10,
| 7212 10 91, 7212 20 11, 7212 30 11,
| 7212 40 10, 7212 40 91, 7212 50 31,
| 7212 50 51, 7212 60 11, 7212 60 91
_________________________________________|______________________________________
Bare si tije din fier sau din oteluri | 7213 10 00, 7213 20 00, 7213 91,
nealiate, cu deformari de productie, | 7213 99
laminate la cald |
_________________________________________|______________________________________
Alte bare si tije din fier sau din | 7214 20 00, 7214 30 00, 7214 91,
oteluri nealiate | 7214 99, 7215 90 10
_________________________________________|______________________________________
Profile din fier sau din oteluri | 7216 10 00, 7216 21 00, 7216 22 00,
nealiate | 7216 31, 7216 32, 7216 33, 7216 40,
| 7216 50, 7216 99 10
_________________________________________|______________________________________
Oteluri inoxidabile | 7218 10 00, 7218 91 11, 7218 91 19,
| 7218 99 11, 7218 99 20
_________________________________________|______________________________________
Produse laminate plate din oteluri | 7219 11 00, 7219 12, 7219 13,
inoxidabile | 7219 14, 7219 21, 7219 22,
| 7219 23 00, 7219 24 00, 7219 31 00,
| 7219 32, 7219 33, 7219 34, 7219 35,
| 7219 90 10, 7220 11 00, 7220 12 00,
| 7220 20 10, 7220 90 11, 7220 90 31
_________________________________________|______________________________________
Bare si tije din oteluri inoxidabile | 7221 00, 7222 11, 7222 19,
| 7222 30 10, 7222 40 10, 7222 40 30
_________________________________________|______________________________________
Produse laminate plate din alte | 7225 11 00, 7225 19, 7225 20 20,
oteluri aliate | 7225 30 00, 7225 40, 7225 50 00,
| 7225 91 10, 7225 92 10, 7225 99 10,
| 7226 11 10, 7226 19 10, 7226 19 30,
| 7226 20 20, 7226 91, 7226 92 10,
| 7226 93 20, 7226 94 20, 7226 99 20
_________________________________________|______________________________________
Bare si profile din alte oteluri aliate | 7224 10 00, 7224 90 01, 7224 90 05,
| 7224 90 08, 7224 90 15, 7224 90 31,
| 7224 90 39, 7227 10 00, 7227 20 00,
| 7227 90, 7228 10 10, 7228 10 30,
| 7228 20 11, 7228 20 19, 7228 20 30,
| 7228 30 20, 7228 30 41, 7228 30 49,
| 7228 30 61, 7228 30 69, 7228 30 70,
| 7228 30 89, 7228 60 10, 7228 70 10,
| 7228 70 31, 7228 80
_________________________________________|______________________________________
Palplanse | 7301 10 00
_________________________________________|______________________________________
Sine si traverse de cale ferata | 7302 10 31, 7302 10 39, 7302 10 90,
| 7302 20 00, 7302 40 10, 7302 10 20
_________________________________________|______________________________________
Tevi, conducte si profile tubulare | 7303, 7304
fara sudura |
_________________________________________|______________________________________
Tevi si conducte din fier sau din otel | 7305
(sudate sau nituite), cu diametrul |
exterior de peste 406,4 mm |
_________________________________________|______________________________________
ANEXA 2
DEFINITIA
industriei autovehiculelor in sensul Regulamentului multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii
Industria autovehiculelor reprezinta dezvoltarea, fabricarea si asamblarea
autovehiculelor, motoarelor pentru autovehicule si modulelor sau subsistemelor
pentru astfel de autovehicule ori motoare, fie in mod direct de catre
producator, fie de catre un furnizor care realizeaza o prima asamblare a
componentelor si, in acest ultim caz, numai in contextul unui proiect complex.
a) Autovehicule
Termenul autovehicule reprezinta masinile pentru transportul persoanelor,
dube, camioane, tractoare de sosea, autobuze, autocare si alte vehicule
comerciale. Acest termen nu include masinile de curse, vehicule care se
folosesc in afara soselelor (de exemplu, vehicule destinate folosirii pe zapada
sau transportului de persoane la jocurile de golf), motociclete, remorci,
tractoare forestiere si pentru agricultura, caravane, vehicule speciale (de
exemplu, masini pentru pompieri, ateliere mobile), camioane de descarcare,
mijloace de transport de munca (de exemplu, carucioare, motostivuitoare,
camioane cu platforma) si vehicule militare pentru armata.
b) Motoare pentru autovehicule
Termenul motoare pentru autovehicule reprezinta motoare de compresie si
aprindere, precum si motoare electrice si turbine, motoare pe gaz si alte
motoare pentru autovehicule.
c) Module si subsisteme
Un modul sau un subsistem reprezinta un set de componente primare pentru un
vehicul ori un motor care este produs, asamblat sau pregatit de un furnizor
care realizeaza o prima asamblare a componentelor si care sunt furnizate
printr-un sistem de comanda computerizat sau prin sistemul just-in-time.
Sistemele logistice de furnizare si depozitare si operatiunile subcontractate
care reprezinta o veriga a fluxului de productie, cum este vopsirea
subansamblurilor, trebuie, de asemenea, sa fie clasificate printre aceste
module si subsisteme.
d) Furnizorul care realizeaza o prima asamblare a componentelor
Un furnizor care realizeaza o prima asamblare a componentelor reprezinta un
furnizor, independent sau nu, care aprovizioneaza un producator, care imparte
responsabilitatea pentru design si dezvoltare si care produce, asambleaza sau
furnizeaza unui producator de vehicule subansambluri sau module pe parcursul
fazei de fabricatie sau asamblare. Ca parteneri industriali, astfel de
furnizori sunt deseori legati de un producator printr-un contract pe o durata
aproximativ egala cu durata de viata a modelului implicat (de exemplu, pana
cand modelul este remodelat). Un furnizor care realizeaza o prima asamblare a
componentelor poate, de asemenea, sa furnizeze servicii, in special servicii
logistice, cum este organizarea unui centru de furnizare.
e) Proiectul complex
Un producator poate, in actuala locatie a investitiei ori in unul sau mai
multe parcuri industriale dintr-o zona geografica relativ apropiata, sa
integreze unul sau mai multe proiecte ale furnizorilor care realizeaza o prima
asamblare a componentelor pentru furnizarea modulelor sau subsistemelor pentru
vehiculele sau motoarele produse. Un proiect complex reprezinta acel proiect
care reuneste astfel de proiecte. Un proiect complex dureaza pe toata perioada
proiectului de investitii al producatorului de vehicule. Investitia
furnizorului care realizeaza o prima asamblare a componentelor este integrata
in definitia proiectului global daca cel putin jumatate din profitul rezultat
din aceasta investitie este transferat producatorului implicat.
ANEXA 3
DEFINITIA
industriei fibrelor sintetice in sensul Regulamentului multisectorial privind
ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investitii
In sensul prezentului regulament, sectorul fibrelor sintetice este definit
dupa cum urmeaza:
a) extragerea/texturizarea tuturor tipurilor generice de fibre si firelor
bazate pe poliester, poliamida, acril sau propilena, indiferent de utilizarea
lor finala; sau
b) polimerizarea (inclusiv policondensarea) acolo unde este integrata cu
extragerea in ceea ce priveste echipamentele utilizate; sau
c) orice proces suplimentar legat de instalatiile simultane de
extragere/texturizare de catre un viitor beneficiar sau de catre o alta
companie a grupului din care acesta face parte, in cadrul activitatii specifice
implicate, este in mod normal integrat cu o astfel de capacitate la nivelul
echipamentelor utilizate.
ANEXA 4
FORMULAR DE NOTIFICARE
SECTIUNEA 1
Furnizorul ajutorului de stat
1.1. Informatii despre autoritatea publica care face notificarea
1.1.1. Denumirea si adresa autoritatii publice care face notificarea
1.1.2. Numele, numarul de telefon si de fax, e-mail, functia persoanei de
contact pentru informatii suplimentare.
SECTIUNEA a 2-a
Beneficiarul ajutorului de stat
2.1. Structura companiei sau a companiilor care investesc in proiect
2.1.1. Identitatea beneficiarului ajutorului de stat
2.1.2. Daca identitatea legala a beneficiarului ajutorului de stat este
diferita de intreprinderea/intreprinderile care finanteaza proiectul sau care
primeste/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, si aceste diferente.
2.1.3. Identificati grupul de companii din care face parte beneficiarul
ajutorului de stat, descrieti structura grupului si structura actionariatului
fiecarei companii-mama.
2.2. Pentru compania/companiile care investeste/investesc in proiect
furnizati urmatoarele date pentru ultimii 3 ani financiari:
2.2.1. cifra de afaceri totala, cifra de afaceri din Spatiul Economic
European si tarile candidate, cifra de afaceri in Romania;
2.2.2. profitul net si fluxul de numerar, pe o baza consolidata;
2.2.3. locurile de munca totale in Spatiul Economic European si tarile
candidate, precum si in Romania;
2.2.4. defalcarea pe piata a vanzarilor: in Romania, in Spatiul Economic
European si tarile candidate si in afara Spatiului Economic European si tarilor
candidate;
2.2.5. declaratiile de audit financiar si bilantul contabil pentru ultimii
3 ani.
2.3. Daca investitia se realizeaza intr-o companie industriala existenta,
furnizati urmatoarele date pentru ultimii 3 ani financiari ai societatii:
2.3.1. cifra de afaceri;
2.3.2. profitul net si fluxul de numerar;
2.3.3. locurile de munca totale;
2.3.4. defalcarea pe piata a vanzarilor: in Romania, in Spatiul Economic
European si tarile candidate si in afara Spatiului Economic European si tarilor
candidate.
SECTIUNEA a 3-a
Prevederi privind ajutorul din fonduri publice
Pentru fiecare masura de ajutor din fonduri publice furnizati urmatoarele:
3.1. Detalii:
3.1.1. titlul schemei (sau indicati daca este un ajutor individual);
3.1.2. baza legala (lege, hotarare a Guvernului);
3.1.3. entitatea publica care acorda ajutorul;
3.1.4. daca baza legala este o schema de ajutor aprobata de Consiliul
Concurentei, furnizati numarul si data deciziei de autorizare.
3.2. Forma ajutorului propus:
3.2.1. ajutorul propus este sub forma baneasca, subventii, reducerea
contributiei la asigurarile sociale, scutirea de la plata datoriilor,
imprumuturi cu dobanda scazuta, amanarea de la plata impozitelor etc.;
3.2.2. furnizati conditiile atasate la platile privind ajutorul.
3.3. Cuantumul ajutorului propus:
3.3.1. suma nominala a ajutorului si echivalentul subventiei nete si brute;
3.3.2. masura de ajutor este subiect al impozitului/profit (sau alte
impozite directe). Daca este numai partial, specificati in ce masura;
3.3.3. furnizati o lista completa a platilor ajutorului propus.
Pentru schema de ajutor din fondurile publice furnizati urmatoarele:
3.4. Caracteristicile masurilor de ajutor:
3.4.1. Este vreuna dintre masurile de ajutor de stat din totalul acestora
inca nedefinita? Daca da, specificati.
3.4.2. Indicati care dintre masurile enumerate mai sus nu constituie ajutor
de stat si care este motivul.
3.5. Finantarea din surse comunitare (Banca Europeana de Investitii, fonduri
de preaderare si alte fonduri):
3.5.1. Ajutoarele mentionate mai sus vor fi cofinantate din fonduri
comunitare? Explicati.
3.5.2. Pentru acelasi proiect de investitii s-a solicitat sprijin si de la
alte institutii de finantare europene sau internationale? Daca da, pentru ce
suma.
3.6. Cumularea masurilor de ajutor din fonduri publice:
3.6.1. echivalentul subventiei brute estimat (inainte de impozitare) a
masurilor de ajutor combinate;
3.6.2. echivalentul subventiei nete estimat (dupa impozitare) a masurilor
de ajutor combinate.
SECTIUNEA a 4-a
Proiectele finantate
4.1. Localizarea proiectului:
4.1.1. Specificati regiunea, adresa.
4.2. Durata proiectului:
4.2.1. Specificati data demararii proiectului de investitii si data
finalizarii.
4.2.2. Specificati data planificata pentru inceperea noului proces de
productie si anul pana la care poate fi realizata intreaga productie.
4.3. Descrierea proiectului:
4.3.1. Specificati tipul proiectului si daca este o unitate noua sau o
extindere a capacitatii uneia existente sau altceva.
4.3.2. Prezentati o scurta descriere generala a proiectului.
4.4. Defalcarea costurilor proiectului:
4.4.1. Specificati costul total al cheltuielilor de capital ce urmeaza a fi
investit si amortizat dupa derularea proiectului.
4.4.2. Prezentati o defalcare detaliata a cheltuielilor care sunt asociate
proiectului de investitii - cheltuielile de capital si cheltuielile de
investitii care nu pot fi amortizate dupa incetarea perioadei de viata a
proiectului de investitii.
4.5. Finantarea costurilor totale ale proiectului:
4.5.1. Indicati finantarea costurilor totale ale proiectului de investitii.
SECTIUNEA a 5-a
Caracteristicile produsului si ale pietei
5.1. Caracterizarea produsului (produselor) cuprins in proiect:
5.1.1. Specificati produsul (produsele) care se va produce ca urmare a
acordarii ajutorului pana la terminarea investitiei si sectorul sau subsectorul
relevant caruia ii apartine produsul (produsele) respectiv (indicati codul
potrivit nomenclatorului Prodcom sau CPA, pentru proiectele in sectoarele de
prestari de servicii).
5.1.2. Ce produse vor fi inlocuite? Daca aceste produse inlocuite nu sunt
fabricate in acelasi loc, indicati unde sunt produse in mod curent.
5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate cu noile facilitati obtinute cu
putine sau chiar fara costuri aditionale?
5.2. Consideratii privind capacitatea de productie:
5.2.1. Cuantificati impactul proiectului asupra capacitatii de productie
maxime a beneficiarului ajutorului in Spatiul Economic European si celelalte
tari candidate (la nivelul grupului), pentru fiecare produs (in unitati pe an
in anul precedent anului de incepere si terminare a proiectului).
5.2.2. Furnizati o estimare a capacitatii totale de productie pentru
producatorii din Spatiul Economic European si tarile candidate, pentru fiecare
produs.
5.3. Informatii privind piata:
5.3.1. Furnizati pentru fiecare dintre ultimii 6 ani financiari informatii
privind consumul aparent pentru produsul (produsele) respectiv. Daca sunt
disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informatii, care sa
provina de la alte surse.
5.3.2. Furnizati pentru urmatorii 3 ani financiari o previziune a evolutiei
consumului aparent (productia plus importurile minus exporturile) aferent
produsului (produselor) respectiv. Daca sunt disponibile, se vor furniza date
statistice din surse independente privind aceste informatii.
5.3.3. Piata relevanta este in declin? Care este motivul? Daca nu, de ce?
5.3.4. Furnizati o estimare a cotei de piata (valorica) a beneficiarului
ajutorului ori a grupului din care beneficiarul ajutorului face parte, in anul
care preceda anul initial, si data privind finalizarea proiectului.
ANEXA 5
FORMULAR PENTRU MONITORIZAREA AJUTORULUI DE STAT
Acest formular va fi completat si prezentat Consiliului Concurentei de
catre Oficiul Concurentei in cazurile in care s-a solicitat acest lucru prin
decizia de autorizare a ajutorului de stat.
a) Titlul schemei (sau indicati daca este un ajutor individual)
b) Autoritatea publica furnizoare a ajutorului
c) Daca baza legala este o schema aprobata de Consiliul Concurentei,
furnizati numarul si data deciziei de autorizare.
d) Specificati regiunea si localitatea unde se desfasoara proiectul.
e) Specificati numele societatii, daca este IMM sau intreprindere mare, si,
daca este cazul, numele companiei care o controleaza.
f) Specificati tipul proiectului si daca este vorba despre o unitate noua
sau despre o extindere a capacitatii uneia existente sau altceva.
g) Specificati costul total si costul eligibil al cheltuielilor ce urmeaza
a fi investite pe durata derularii proiectului.
h) Suma nominala a ajutorului si echivalentul subventiei brute si nete
i) Furnizati conditiile legate de plata ajutorului, daca este cazul.
j) Specificati produsele sau serviciile si codul acestora potrivit
clasificarii Prodcom sau CPA, pentru proiecte in sectoarele de prestari de
servicii.
REGULAMENT MULTISECTORIAL
privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru
proiecte mari de investitii in sectoare industriale nespecifice
INTRODUCERE
Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de
autoritatile publice sau de organismele care administreaza surse ale statului
este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu
concurential normal, intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara
autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat
reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia
europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
La 13 februarie 2002 Comisia Europeana a aprobat o reforma majora, mai
rapida, mai simpla si mai riguroasa de stabilire a sistemului de control
privind sprijinul guvernamental pentru investitiile mari din Uniunea Europeana.
Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele
mari de investitii va crea o transparenta mai mare si va reduce nivelul total
al subventiilor acordate in Uniunea Europeana, in beneficiul unei concurente
sanatoase, precum si in beneficiul contribuabilului. Reforma va creste
responsabilitatea statelor membre in implementarea reglementarilor privind
ajutorul de stat.
Pentru Romania introducerea unor reglementari specifice ajutorului de stat
regional pentru proiecte mari de investitii reprezinta un pas necesar, in
primul rand in analiza impactului pe care il au aceste proiecte, cat si in
necesitatea stabilirii unor reguli in concordanta cu normele europene in
domeniu.
Deoarece Comisia Europeana a elaborat un nou Cadru multisectorial privind
ajutorul regional pentru proiectele mari de investitii, conceput ca un
instrument de analiza mult mai flexibil, mai simplu si mai transparent, pentru
completarea legislatiei ajutorului de stat din tara noastra a fost necesara
elaborarea a doua regulamente privind ajutorul de stat regional pentru proiecte
mari de investitii, care se aplica diferentiat ca data, in functie de sectoare:
- Regulament multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile
ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii in sectoarele
industriale nespecifice - se aplica de la data publicarii pana la data de 31
decembrie 2003, cu exceptia sectoarelor siderurgic, autovehiculelor si fibrelor
sintetice;
- Regulament multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru
proiecte mari de investitii - se aplica de la data publicarii pentru sectoarele
siderurgic, autovehiculelor si fibrelor sintetice si de la data de 1 ianuarie
2004 pentru celelalte sectoare.
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art.
22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1
Prezentul regulament se aplica ajutorului de stat regional acordat pentru
proiecte mari de investitii in sectoarele industriale nespecifice pana la data
de 31 decembrie 2003.
Art. 2
Regulamentul privind ajutorul de stat regional si ajutorul de stat pentru
intreprinderi mici si mijlocii (IMM) reprezinta cadrul general care se aplica
ajutoarelor de stat regionale. Ca urmare, prezentul regulament cuprinde reguli
specifice aplicabile ajutoarelor de stat regionale acordate pentru proiectele
mari de investitii, altele decat cele care sunt prevazute la art. 3 si 4.
Art. 3
(1) Sectoarele specifice, cum ar fi: agricultura, piscicultura,
constructiile de nave, transporturile, vor fi acoperite de reguli specifice, cu
exceptia sectorului textil, care va fi singurul sector supus prevederilor
prezentului regulament. Pana la adoptarea acestor reguli specifice, Consiliul
Concurentei va aplica Legea nr. 143/1999, cu completarile ulterioare, si
regulamentele in vigoare pentru aplicarea acesteia.
(2) Sectoarele privind siderurgia, autovehiculele si fibrele sintetice vor
fi acoperite de Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat regional
pentru proiecte mari de investitii.
Art. 4
Prezentul regulament nu se aplica:
a) ajutorului regional pentru investitii acordat doar pentru crearea de
locuri de munca, asa cum este prevazut in Regulamentul privind ajutorul de stat
regional si ajutorul de stat pentru IMM;
b) ajutorului pentru restructurare, care va fi acoperit de Regulamentul
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate in
dificultate.
Art. 5
Prezentul regulament nu va afecta aplicarea:
a) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare;
b) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru protectia mediului.
Art. 6
Conform prezentului regulament, Consiliul Concurentei va stabili, de la caz
la caz, o intensitate maxima admisibila a ajutorului pentru proiectele care cad
sub incidenta obligatiei de notificare. Aceasta poate conduce la intensitati
ale ajutorului situate sub plafonul regional aplicabil.
Definitii
Proiect de investitii
Art. 7
(1) Proiect de investitii reprezinta o investitie initiala in
capital/active fixe, in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei
unitati existente sau demararea unei activitati care implica o schimbare
fundamentala in produsul sau in procesul de fabricatie al unei unitati
existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
(2) Proiectul de investitii poate lua si forma achizitionarii unei unitati
care a fost inchisa sau care ar fi fost inchisa daca nu ar fi fost cumparata,
dar nu include achizitia activelor unei companii aflate in dificultate
financiara, caz in care se aplica Regulamentul privind ajutorul de stat pentru
salvarea si restructurarea firmelor aflate in dificultate.
(3) Un proiect de investitii nu trebuie divizat in mod artificial in
subproiecte cu scopul de a eluda obligatia de notificare.
Costul total al proiectului
Art. 8
Costul total al proiectului reprezinta totalul cheltuielilor efectuate de o
intreprindere pentru a dobandi, in cadrul proiectului de investitii, noi
imobilizari corporale si necorporale care vor fi amortizate pe durata lor de
viata sau luate in locatie financiara (leasing).
Cheltuieli eligibile
Art. 9
Cheltuielile eligibile vor fi determinate in conformitate cu prevederile in
acest sens din Regulamentul privind ajutorul de stat regional si pentru IMM.
Locul de munca
Art. 10
(1) Locul de munca reprezinta locul de munca permanent cu norma intreaga
sau echivalent ori cu norma redusa.
(2) Locul de munca poate fi un loc de munca nou sau un loc de munca
existent care este mentinut, in masura in care cel din urma este in mod direct
legat de proiectul de investitii; acesta ar necesita o suma semnificativa
pentru recalificare profesionala si nu ar mai exista la inceputul unui nou
proces de productie in afara acestei investitii.
Piata relevanta
Art. 11
(1) Piata relevanta a produsului, pentru determinarea cotei de piata,
cuprinde produsele prevazute de proiectul de investitii si, atunci cand este
cazul, substituentii sai, apreciati de consumatori pe criterii de
caracteristici, pret si utilizare a produsului sau apreciati de producatori
prin intermediul flexibilitatii instalatiilor de productie.
(2) Daca investitia implica fabricarea produselor intermediare, piata
relevanta poate reprezenta piata pentru produsul final, daca cea mai mare parte
din productia intermediara nu este vanduta pe piata libera.
(3) Daca investitia implica fabricarea produselor intermediare, piata
relevanta poate fi piata pentru produsul final daca cea mai mare parte din
productie nu este vanduta pe piata libera.
(4) Piata geografica relevanta cuprinde teritoriul national si, de obicei,
Spatiul Economic European si tarile candidate sau, in mod alternativ, orice
parte semnificativa a acestora daca conditiile de concurenta in acea zona pot
fi suficient de bine distinse de cele din alte zone ale Spatiului Economic
European si tarilor candidate. Atunci cand este cazul, piata relevanta poate fi
considerata a fi globala.
Supracapacitatea structurala
Art. 12
(1) Supracapacitatea structurala exista atunci cand rata de utilizare a capacitatii
sectorului/subsectorului in cauza, calculata ca medie a ultimilor 5 ani, este
mai mica cu cel putin 2% decat cea a industriei in totalitate. Sectorul sau
subsectorul va fi definit in conformitate cu nivelul cel mai de jos al
Clasificarii activitatilor din economia nationala (CAEN).
(2) Supracapacitate structurala semnificativa exista atunci cand diferenta
in comparatie cu media pentru industrie este mai mare de 5 puncte procentuale.
Piata in declin
Art. 13
(1) Piata pentru produsele in cauza este in declin daca in ultimii 5 ani
rata medie anuala de crestere a consumului aparent aferent produselor
respective este cu cel putin 10% mai mica decat media anuala a industriei
prelucratoare in totalitate din Spatiul Economic European si tarile candidate,
doar daca nu exista o evolutie ascendenta puternica in legatura cu rata de
crestere a cererii pentru produsele respective.
(2) Piata in declin absolut este aceea in care rata medie anuala de
crestere a consumului aparent in ultimii 5 ani este negativa.
CAP. 2
Cerintele notificarii
Art. 14
(1) Prezentul regulament impune furnizorilor de ajutor de stat obligatia
notificarii, conform Legii nr. 143/1999, cu completarile ulterioare, si ale
Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii
ajutorului de stat, a oricarei intentii de acordare a unui ajutor regional
pentru investitii in cadrul unei scheme aprobate, atunci cand unul sau altul
dintre urmatoarele doua criterii sunt indeplinite:
a) costul total al proiectului este cel putin echivalentul in lei a 50
milioane euro, 15 milioane euro in cazul proiectelor realizate in sectorul
textil si intensitatea cumulata a ajutorului, inclusiv orice cofinantare din
fonduri de preaderare, exprimata ca procent din costurile eligibile ale
investitiei, este cel putin 50% din plafonul ajutorului regional pentru
companii mari in zona respectiva si ajutorul pentru locurile de munca create
sau pentru mentinerea acestora ajunge pana la cel putin echivalentul in lei a 40.000
euro si 30.000 euro in cazul proiectelor realizate in sectorul textil; sau
b) ajutorul total este cel putin echivalentul in lei a 50 milioane euro.
(2) Cerinta de notificare se aplica, de asemenea, si intentiilor de
acordare a ajutorului individual.
Formularul de notificare
Art. 15
Formularul standard de notificare este prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul regulament.
CAP. 3
Reguli de evaluare
Art. 16
(1) Consiliul Concurentei va determina intensitatea maxima admisibila a
ajutorului pentru o intentie de acordare a ajutorului de stat in conformitate
cu formula de calcul prezentata in art. 20.
(2) O serie de factori de ajustare vor fi aplicati plafonului regional in
conformitate cu cele 3 criterii specifice de evaluare mentionate in art. 17, 18
si 19, in scopul calcularii intensitatii maxime admisibile a ajutorului pentru
proiectul respectiv.
(3) Referitor la al treilea criteriu, cel al impactului regional, va fi
posibila aplicarea unui coeficient pozitiv sau bonus, in functie de importanta
avantajelor estimate a fi realizate prin proiectul de investitie in zona
considerata.
(4) Problema viabilitatii unui proiect de investitie anume tine de
aprecierea exclusiva a furnizorului ajutorului de stat. Consiliul Concurentei
poate totusi, daca considera necesar, sa solicite informatii asupra
viabilitatii unui proiect de investitie. Totodata, daca este cazul, Consiliul
Concurentei va utiliza informatii din surse exterioare independente pentru a aprecia
efectele probabile asupra concurentei pe piata relevanta. Daca obtinerea de
informatii din surse exterioare ridica dificultati, Consiliul Concurentei va
acorda un rol preponderent argumentarii furnizorului ajutorului de stat.
Trei criterii de evaluare
Concurenta
Art. 17
(1) Autorizarea ajutorului pentru intreprinderi care isi desfasoara
activitatea in sectoarele cu supracapacitate de productie structurala comporta
anumite riscuri in ceea ce priveste denaturarea concurentei. Orice extindere a
capacitatii care nu este compensata de reduceri ale capacitatii de productie pe
alte planuri va agrava problema supracapacitatii structurale. Daca o asemenea
extindere este ajutata, atunci beneficiarul ajutorului ar putea ramane cu un
exces de capacitate pe care sa nu o poata folosi in viitor sau beneficiarul
ajutorului ar putea incepe un razboi al preturilor, astfel incat sa-i inlature
pe ceilalti producatori de pe piata relevanta. Pe de alta parte, acest lucru ar
putea ameninta numarul locurilor de munca. De aceea, factorul concurenta va
presupune o analiza a proiectului propus, si anume daca acesta se va desfasura
in cadrul unui sector sau subsector care sufera de supracapacitate structurala.
(2) Pentru a stabili daca sectorul/subsectorul considerat este sau nu
afectat de supracapacitate structurala, Consiliul Concurentei va lua in
considerare, la nivel national, decalajul dintre rata medie de utilizare a
capacitatilor de productie ale industriei prelucratoare in ansamblu si rata de
utilizare a capacitatilor in sectorul/subsectorul in cauza. Pentru stabilirea
variatiilor ciclice ale ratelor de utilizare referitoare la capacitatile de
productie, perioada de referinta avuta in vedere va cuprinde ultimii 5 ani
pentru care sunt disponibile date.
(3) Daca datele relative la utilizarea capacitatilor sunt insuficiente,
Consiliul Concurentei va examina daca investitiile avute in vedere sunt
realizate pe o piata aflata in declin. In acest scop, Consiliul Concurentei va
compara evolutia consumului aparent al produsului/produselor in cauza (adica
productia nationala plus importurile, minus exporturile) cu rata de crestere a
industriei prelucratoare in ansamblu la nivel national.
(4) Pentru a stabili daca investitia avuta in vedere va avea ca rezultat o
crestere de capacitate, capacitatea luata in considerare reprezinta capacitatea
totala maxima a potentialului beneficiar (si/sau, daca este cazul, a grupului
caruia ii apartine) pentru fabricarea produsului in cauza. In toate situatiile
capacitatea viabila va include capacitatea temporar nefolosita (adica
capacitatea ce ar putea fi reactivata in caz de crestere a vanzarilor), dar va
exclude capacitatea invechita si neexploatata (insemnand capacitate neutilizata
si care nu va putea fi utilizata fara o alta investitie substantiala
suplimentara).
(5) In conditiile in care, inainte de a solicita ajutorul, compania detine
o parte importanta din piata produsului (produselor) respectiv, ceea ce, in
sensul acestui regulament, inseamna cel putin 40%, exista riscul ca prin
acordarea nivelului maxim de ajutor, permis in mod normal in regiunea in cauza,
sa distorsioneze in mod nejustificat concurenta. In asemenea circumstante
intreprinderea ar trebui, in principiu, sa primeasca un ajutor inferior celui
pe care l-ar putea solicita in situatia normala, chiar daca investitia
contribuie la dezvoltarea regionala. Totusi pot exista si exceptii de la
aceasta regula generala, cum ar fi cazul in care compania creeaza, printr-o
inovatie originala, un nou produs pe piata.
Raportul capital/forta de munca
Art. 18
(1) In masura in care ajutorul regional este, de regula, acordat sub forma
unor subventii de capital, proiectele cu o mare intensitate a investitiei de
capital au tendinta fireasca de a se orienta catre zonele asistate. Chiar daca
este vorba de o evolutie pozitiva, aceasta politica nu contribuie in mod
necesar la crearea de numeroase locuri de munca si nici la reducerea somajului.
Numai proiectele cu foarte mare intensitate a investitiei de capital vor fi
vizate de acest criteriu. Notiunea de locuri de munca salvate si mentinute nu
este pertinenta decat atunci cand este demonstrat ca aceste locuri de munca
sunt direct legate de proiectul de investitie in cauza, caz in care intentia de
ajutor poate fi apreciata ca ajutor pentru investitie, iar nu ca ajutor pentru
creare de locuri de munca.
(2) In aplicarea acestui criteriu se va tine cont si de posibilul efect al
ajutorului de distorsionare a concurentei prin pretul produsului final. Gratie
ajutoarelor, intreprinderile pentru care cheltuielile de capital reprezinta o
parte importanta a costurilor totale pot reduce semnificativ costul lor pe
unitatea de produs si ar putea obtine astfel un avantaj considerabil asupra
concurentilor care nu beneficiaza de ajutor de stat. Cu cat intensitatea
capitalistica a proiectului de investitii beneficiind de ajutor de stat este
mai mare, cu atat efectele de distorsionare a concurentei imputabile
subventiilor de capital risca sa fie mai pronuntate.
Impactul regional
Art. 19
In timp ce criteriul concurentei si raportul capital/forta de munca servesc
la evaluarea potentialelor efecte de distorsionare a concurentei, impactul
regional ia in calcul efectele benefice asupra economiei regiunii asistate.
Consiliul Concurentei considera ca crearea de locuri de munca poate servi drept
indicator al contributiei proiectului la dezvoltarea regiunii respective. Cand
o investitie mare de capital creeaza doar un numar limitat de locuri de munca
directe, aceeasi investitie poate crea un numar semnificativ de locuri de munca
indirecte in regiunea asistata respectiva si in orice regiune adiacenta. In
acest context crearea de locuri de munca se refera la locuri de munca create in
mod direct datorita proiectului si la locurile de munca create de furnizorii si
clientii beneficiarului de ajutor ca raspuns la investitia acordata.
Formula de calcul
Art. 20
Formula completa de calcul este obtinuta prin multiplicarea plafonului de
ajutor regional cu coeficientii rezultati in urma examinarii celor 3 factori
mentionati anterior si care sunt reprezentati de simbolurile urmatoare:
R = intensitatea maxima a ajutorului autorizat, pentru companii mari, in
zona asistata in cauza (plafonul regional);
T = factorul concurenta;
I = factorul capital/forta de munca;
M = factorul impact regional.
Formula intensitatii maxime admisibile pentru ajutor este:
R x T x I x M
Nici un proiect nu va putea primi ajutor mai mare decat ii permite plafonul
regional [vezi art. 21 lit. c)].
Art. 21
Urmatorii factori de ajustare se vor aplica fiecarui criteriu de evaluare:
a) factorul concurenta:
(i) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitatii 0,25
intr-un sector ce se confrunta cu o
supracapacitate de productie structurala grava
si/sau o scadere absoluta a cererii
(ii) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitatii 0,50
intr-un sector ce se confrunta cu o
supracapacitate de productie structurala si/sau
o piata in declin si susceptibile sa consolideze
o cota de piata ridicata
(iii) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitatii 0,75
intr-un sector ce se confrunta cu o
supracapacitate de productie structurala grava
si/sau o piata in declin
(iv) fara efectele negative probabile enumerate 1,00
la pct. (i) - (iii)
b) factorul capital/forta de munca:
_____________________________________________________________________
Capital nou/locuri de munca (suma totala a capitalului Factor
propus impartita la numarul de locuri de munca create
sau salvate)
(mii euro)
_____________________________________________________________________
< 200 1,0
200 - 400 0,9
401 - 700 0,8
701 - 1000 0,7
> 1000 0,6
_____________________________________________________________________
c) factorul impact regional:
(i) grad inalt al crearii de locuri de munca indirecte 1,5
(adica locuri de munca infiintate de furnizorii si
clientii directi ai beneficiarului in regiunea
asistata unde este localizata compania sau in orice
regiune adiacenta), pentru fiecare loc de munca
creat de beneficiarul ajutorului (mai mult de 100%)
(ii) grad mediu al crearii de locuri de munca indirecte 1,25
(adica locuri de munca infiintate de furnizorii si
clientii directi ai beneficiarului in regiunea
asistata unde este localizata compania sau in orice
regiune adiacenta), pentru fiecare loc de munca
creat de beneficiarul ajutorului (50 - 100%)
(iii) grad scazut al crearii de locuri de munca indirecte 1,0
(adica locuri de munca infiintate de furnizorii si
clientii directi ai beneficiarului in regiunea
asistata unde este localizata compania sau in orice
regiune adiacenta), pentru fiecare loc de munca
creat de beneficiarul ajutorului (sub 50%)
CAP. 4
Procedura de evaluare a ajutoarelor de stat de catre Consiliul Concurentei
Art. 22
Consiliul Concurentei va lua o decizie in conformitate cu prevederile art.
8 si 12 din Legea nr. 143/1999, fie de autorizare a ajutorului, fie de
deschidere a unei proceduri de investigatie in termen de o luna de la primirea
unei notificari complete, perioada mentionata in art. 9 din Legea nr. 143/1999.
Notificarea trebuie sa urmareasca formatul standard prezentat in anexa.
Art. 23
In cazul in care Consiliul Concurentei initiaza o procedura de investigatie
conform art. 8 din Legea nr. 143/1999, Consiliul Concurentei va lua o decizie
finala intr-o perioada de 4 luni de la decizia de deschidere a procedurii.
Consiliul Concurentei va lua in considerare toate probele care pot fi adunate
in aceasta perioada, inclusiv informatii de la tertii interesati sau orice alte
elemente suplimentare care nu au fost luate in considerare pe parcursul
investigatiei initiale. Astfel, perioada maxima de investigare intr-un caz
individual nu trebuie sa depaseasca 5 luni.
CAP. 5
Monitorizarea
Art. 24
(1) Avand in vedere "natura sensibila" a marilor investitii
mobiliare implicate in astfel de proiecte, este esentiala existenta unui
mecanism care sa ajute la asigurarea ca nivelul ajutorului platit efectiv
beneficiarului este in conformitate cu decizia Consiliului Concurentei.
(2) Pentru fiecare proiect de ajutor autorizat de catre Consiliul
Concurentei in aplicarea prezentului regulament, Consiliul Concurentei va
solicita orice act privitor la ajutorul de stat, incheiat intre furnizor si
beneficiar, care sa contina o clauza referitoare la rambursarea ajutorului in
caz de nerespectare a contractului (actul privind ajutorul), ori ca ultima
plata a ajutorului (25%) sa fie facuta doar cand beneficiarul a aratat
furnizorului ca a satisfacut conditiile de executie a proiectului in
concordanta cu decizia Consiliului Concurentei si, in conditiile in care
Consiliul Concurentei, pe baza informatiilor prezentate de catre furnizor privind
implementarea proiectului, in termen de 60 de zile (lucratoare), sa-si fi dat
acordul sau sa nu fi formulat nici o obiectie privitoare la ultima rata a
platii ajutorului.
(3) O copie de pe actul juridic prin care se acorda ajutorul de stat,
incheiat intre furnizor si beneficiar, trebuie transmisa Oficiului Concurentei
(si Consiliului Concurentei) imediat dupa ce acesta a fost semnat de parti.
Art. 25
In vederea asigurarii concordantei cu prevederile deciziei Consiliului
Concurentei, furnizorul, in cooperare cu beneficiarul, trebuie sa furnizeze
Oficiului Concurentei o data cu raportarea anuala asupra desfasurarii
proiectului, incluzand informatii privind subventiile deja varsate, si orice
raport provizoriu privind derularea ajutorului si un raport final indicand
realizarea obiectivelor in termenii stabiliti, a investitiilor si conformitatea
cu orice conditie specifica stabilita de autoritatea furnizoare a ajutorului de
stat.
ANEXA 1
FORMULARUL
de notificare a ajutoarelor de stat care cad sub incidenta Regulamentului
multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat
regional pentru proiecte mari de investitii in sectoare industriale nespecifice
Introducere
Acest formular specifica informatiile care trebuie furnizate de notificator
cand notifica la Consiliul Concurentei un proiect mare de investitii localizat
intr-o zona asistata, caruia i se aplica regulile de notificare prevazute in
Regulamentul multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului
de stat pentru proiecte mari de investitii.
Notificatorul trebuie sa tina cont ca:
a) toate informatiile solicitate conform acestui formular trebuie sa fie
furnizate. Cu toate acestea, daca partea notificatoare, cu buna-credinta, este
in imposibilitate de a formula un raspuns la o intrebare sau poate furniza doar
date generale in ceea ce priveste informatia disponibila, va trebui sa indice
si motivele pentru care face acest lucru;
b) notificarea este incompleta atunci cand nu sunt completate toate
punctele sau nu sunt oferite explicatii asupra motivelor pentru care nu a fost
posibila furnizarea de informatii complete si va deveni efectiva la data la
care toate informatiile sunt inregistrate;
c) Consiliul Concurentei poate cere furnizorului si beneficiarului
ajutorului sa furnizeze informatii suplimentare si/sau explicatii la
informatiile furnizate in formularul de notificare pentru a facilita evaluarea
initiala.
Documente insotitoare
a) o copie de pe proiectul de act normativ care stabileste ajutorul de
stat; daca acesta este indisponibil, o copie de pe intelegerea preconizata
privind ajutorul de stat. Daca acest proiect este indisponibil la data
notificarii, el va trebui sa fie depus imediat ce este posibil acest lucru, dar
nu mai tarziu de data la care a fost transmis beneficiarului;
b) copii de pe cele mai recente rapoarte si bilanturi contabile ale
beneficiarului (beneficiarilor) ajutorului si, daca beneficiarul face parte
dintr-un grup de firme, copii de pe cele mai recente rapoarte si bilanturi
contabile ale grupului;
c) o lista si o scurta descriere a continutului tuturor analizelor,
rapoartelor, studiilor si anchetelor pregatite de beneficiar (beneficiari) in
scopul evaluarii sau analizarii propunerii de ajutor de investitii, cu
respectarea conditiilor de concurenta, concurentilor (actuali si potentiali) si
conditiilor de piata. Fiecare punct de pe lista va trebui sa contina numele si
functia autorului.
Procedura de notificare
Datele financiare cerute trebuie sa fie furnizate in moneda nationala,
indicandu-se cursul de schimb leu/euro in cazul celor provenite de pe alte
piete.
Formularul de notificare va fi transmis catre Consiliul Concurentei la
urmatoarea adresa:
Palatul Parlamentului - Consiliul Concurentei
Calea 13 Septembrie nr. 1, sectorul 5, Bucuresti
Confidentialitate
Furnizorul si/sau beneficiarul ajutorului de stat trebuie sa fie informati
de faptul ca orice informatie solicitata poate fi folosita drept baza pentru
fundamentarea unei decizii in cazul respectiv. Partile care notifica trebuie sa
specifice care sunt acele informatii incluse in formularul de notificare care
nu trebuie publicate sau divulgate pe alta cale catre terte persoane, prin marcarea
lor cu "Secret de afaceri". De asemenea, partile care notifica
trebuie sa prezinte motivele pentru care aceste informatii nu trebuie divulgate
sau publicate. Oricum, daca o informatie secreta este necesara pentru
fundamentarea deciziei, Consiliul Concurentei trebuie sa consulte mai intai
furnizorul si/sau beneficiarul ajutorului de stat in legatura cu publicarea
acelor parti din decizie care contin respectiva informatie.
Controlul ulterior al autorizarii
Consiliul Concurentei recunoaste faptul ca acele informatii solicitate in
formularul de notificare nu pot fi ex ante in totalitate exacte.
Furnizorului si/sau beneficiarului ajutorului de stat li se solicita
prezentarea celei mai bune estimari a lor si furnizarea unei justificari
privind informatiile ce urmeaza a fi prezentate. Proiectul de investitii care
va fi finantat va fi supus unui control ulterior care ii permite Consiliului
Concurentei/Oficiului Concurentei sa verifice exactitatea informatiilor
prezentate in formularul de notificare.
SECTIUNEA 1
Furnizorul ajutorului de stat
1.1. Informatii despre autoritatea publica care face notificarea
1.1.1. Denumirea si adresa autoritatii care face notificarea
1.1.2. Numele, numarul de telefon si de fax, e-mail, pozitia ocupata de
persoana ce urmeaza a fi contactata in caz de cercetari suplimentare.
SECTIUNEA a 2-a
Beneficiarul ajutorului de stat
2.1. Structura companiei sau a companiilor care investesc in proiect
2.1.1. Identitatea beneficiarului ajutorului de stat
2.1.2. Daca identitatea legala a beneficiarului ajutorului de stat este
diferita de intreprinderea/intreprinderile care finanteaza proiectul sau care
primeste/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, si aceste diferente.
2.1.3. Identificati grupul de intreprinderi din care face parte
beneficiarul ajutorului de stat, descrieti structura grupului si structura
actionariatului fiecarei companii-mama.
2.2. Pentru intreprinderea/intreprinderile care investeste/investesc in
proiect furnizati urmatoarele date pentru ultimii 3 ani financiari:
2.2.1. cifra de afaceri totala, cifra de afaceri din Spatiul Economic
European si tarile candidate, cifra de afaceri in Romania;
2.2.2. profitul net si fluxul de numerar, pe o baza consolidata;
2.2.3. locurile de munca totale, in Spatiul Economic European si tarile
candidate si in Romania;
2.2.4. defalcarea pe piata a vanzarilor in Romania, in Spatiul Economic
European si tarile candidate si in afara Spatiului Economic European si tarilor
candidate.
2.3. Daca investitia priveste o instalatie industriala existenta, furnizati
urmatoarele date pentru ultimii 3 ani financiari ai societatii:
2.3.1. cifra de afaceri;
2.3.2. profitul net si fluxul de numerar;
2.3.3. locurile de munca totale;
2.3.4. defalcarea pe piata a vanzarilor in Romania, in Spatiul Economic
European si tarile candidate si in afara Spatiului Economic European si tarilor
candidate.
SECTIUNEA a 3-a
Prevederi privind ajutorul din fonduri publice
Pentru fiecare masura de ajutor din fonduri publice furnizati urmatoarele:
3.1. Detalii:
3.1.1. titlul schemei (sau indicati daca este un ajutor individual);
3.1.2. baza legala (lege, hotarare a Guvernului);
3.1.3. entitatea publica care acorda ajutorul;
3.1.4. daca baza legala este o schema de ajutor aprobata de Consiliul
Concurentei, furnizati numarul si data deciziei de autorizare.
3.2. Forma ajutorului de stat propus:
3.2.1. ajutorul de stat propus este sub forma baneasca, subventii,
reducerea contributiei la asigurarile sociale, scutirea de la plata datoriilor,
imprumuturi cu dobanda scazuta, amanarea de la plata impozitelor etc.;
3.2.2. furnizati conditiile atasate la platile privind ajutorul.
3.3. Cuantumul ajutorului propus:
3.3.1. suma nominala a ajutorului si echivalentul subventiei nete si brute;
3.3.2. masura de ajutor este subiect al impozitului/profit (sau altor
impozite directe). Daca numai partial, in ce masura;
3.3.3. furnizati o lista completa a platilor ajutorului propus.
Pentru schema de ajutor din fondurile publice furnizati urmatoarele:
3.4. Caracteristicile masurilor de ajutor:
3.4.1. Este vreuna dintre masurile de ajutor de stat din totalul acestora
inca nedefinita? Daca da, specificati.
3.4.2. Indicati care dintre masurile enumerate mai sus nu constituie ajutor
de stat si care este motivul.
3.5. Finantarea din surse comunitare (Banca Europeana de Investitii,
fonduri de preaderare si alte fonduri)
3.5.1. Masurile mentionate mai sus trebuie sa fie finantate si de fonduri
comunitare. Explicati.
3.5.2. Pentru acelasi proiect de investitii s-a solicitat sprijin si de la
alte institutii de finantare europene sau internationale. Daca da, pentru ce
suma.
3.6. Cumularea masurilor de ajutor din fonduri publice:
3.6.1. echivalentul subventiei brute estimat (inainte de impozitare) al
masurilor de ajutor combinate;
3.6.2. echivalentul subventiei nete estimat (dupa impozitare) al masurilor
de ajutor combinate.
SECTIUNEA a 4-a
Proiectele finantate
Informatiile ce vor fi furnizate in aceasta parte sunt utilizate inter alia
pentru determinarea rezultatului evaluarii factorului capital-munca al
notificarii depuse.
4.1. Localizarea proiectului
4.1.1. Specificati regiunea, adresa.
4.2. Durata proiectului
4.2.1. Specificati data demararii proiectului de investitii si data
finalizarii.
4.2.2. Specificati data planificata pentru inceperea noului proces de
productie si anul pana la care poate fi realizata intreaga productie.
4.3. Descrierea proiectului
4.3.1. Specificati tipul proiectului si daca este o unitate noua sau o
extindere a capacitatii uneia existente sau altceva.
4.3.2. Prezentati o scurta descriere generala a proiectului.
4.4. Defalcarea costurilor proiectului
4.4.1. Specificati costul total al cheltuielilor de capital ce urmeaza a fi
investit si amortizat dupa perioada de viata a proiectului.
4.4.2. Prezentati, prin completarea tabelului de mai jos, o defalcare detaliata
a cheltuielilor care sunt asociate proiectului de investitii - cheltuielile de
capital si cheltuielile de investitii care nu pot fi amortizate dupa incetarea
perioadei de viata a proiectului de investitii.
__________________________________________________________________________
| Capital | Cheltuieli totale | Cheltuieli eligibile |
| |_________________________|_________________________|
| |Anul 1|Anul 2|Anul 3|etc.|Anul 1|Anul 2|Anul 3|etc.|
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Pamant | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Cladiri | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Instalatii, masini | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Unelte | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Necorporale*) | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
| Altele (specificati) | | | | | | | | |
|______________________|______|______|______|____|______|______|______|____|
*) Pentru intreprinderile mari anumite categorii de investitii necorporale
pot fi incluse in cheltuielile eligibile de capital, care nu depasesc oricum
25% din cheltuielile totale eligibile de capital, in conformitate cu
Regulamentul pentru ajutor de stat regional si ajutorul de stat pentru IMM.
Investitii care nu pot fi amortizate
__________________________________________________________________________
| Fond de rulment complementar | | | | | |
|__________________________________|____|____|____|____| |
| Cercetare-dezvoltare | | | | | |
|__________________________________|____|____|____|____| |
| Costuri de demarare a activitatii| | | | | |
|__________________________________|____|____|____|____| |
| Altele (specificati) | | | | | |
|__________________________________|____|____|____|____|___________________|
| |
|__________________________________________________________________________|
| Total | | | | | | | | |
|__________________________________|____|____|____|____|____|____|____|____|
4.5. Finantarea costurilor totale ale proiectului
4.5.1. Indicati finantarea costurilor totale ale proiectului de investitii
prin completarea urmatorului tabel:
__________________________________________________________________________
| | Cuantum |
| |_________________________|
| |Anul 1|Anul 2|Anul 3|etc.|
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Resurse interne | | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Aporturi in capital | | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Imprumuturi de la institutii financiare private| | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Imprumuturi de la institutii financiare publice| | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Fonduri publice (nationale sau comunitare) | | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Altele (specificati) | | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
| Total | | | | |
|________________________________________________|______|______|______|____|
4.6. Crearea de locuri de munca
4.6.1. Prin proiect se creeaza locuri de munca permanente noi? Daca da,
furnizati numarul locurilor de munca ce urmeaza a fi create si precizati in
care perioada si descrieti locurile de munca ce urmeaza a fi create.
4.7. Pastrarea locurilor de munca existente
4.7.1. Prin proiect se mentin locurile de munca existente? Daca da,
furnizati numarul locurilor de munca ce urmeaza a fi mentinute si precizati in
care perioada si descrieti locurile de munca ce urmeaza a fi mentinute.
4.7.2. Explicati in detaliu numarul de ore si costurile medii pentru
recalificarea fortei de munca (excluzand salariile lectorilor), necesare pentru
mentinerea locurilor de munca permanente.
4.7.3. Explicati care dintre aceste locuri de munca ar putea reprezenta un
risc iminent daca proiectul nu se va aplica.
SECTIUNEA a 5-a
Precizari privind capacitatea de productie si piata (pietele) afectate
Informatiile ce urmeaza a fi furnizate in aceasta sectiune servesc la
evaluarea proiectului de ajutor prin raportare la concurenta. Definitiile
pietei relevante, supracapacitatii de productie structurale si pietei in declin
sunt date in art. 11 - 13 din regulament.
5.1. Caracterizarea produsului (produselor) cuprins in proiect
5.1.1. Specificati produsul (produsele) care se va produce ca urmare a
acordarii ajutorului pana la terminarea investitiei (indicati codul european
CN) si sectorul sau subsectorul caruia ii apartine produsul respectiv (indicati
codul european NACE)
5.1.2. Ce produse vor fi inlocuite? Daca aceste produse inlocuite nu sunt
fabricate in acelasi loc, indicati unde sunt produse in mod curent.
5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate in noua instalatie fara nici un
cost suplimentar sau cu costuri suplimentare mici.
5.2. Caracterizarea pietei geografice relevante
5.2.1. Specificati care este piata geografica atunci cand aceasta este
diferita de cea a Spatiului Economic European si a celorlalte tari candidate.
5.2.2. De ce este considerata piata geografica diferita de cea a Spatiului
Economic European si a celorlalte tari candidate?
5.3. Consideratii privind capacitatea de productie
5.3.1. Cuantificati impactul proiectului asupra capacitatii de productie
maxime a beneficiarului ajutorului in Spatiul Economic European si celelalte
tari candidate (la nivelul grupului) pentru fiecare produs (in unitati pe an in
anul precedent anului de incepere si terminare a proiectului).
5.3.2. Se va furniza o estimare a ratei de utilizare a capacitatii in
Spatiul Economic European si in celelalte tari candidate (sau a pietei
geografice relevante) a (sub)sectoarelor pentru ultimii 5 ani. Ce proportie a
acestei capacitati pe parcursul acestei perioade este justificata de
beneficiarul ajutorului si care a fost rata de utilizare in (sub)sectorul
relevant.
5.4. Informatii privind piata
5.4.1. Furnizati pentru fiecare dintre ultimii 5 ani financiari informatii
privind consumul real (productia plus importurile minus exporturile) pentru
produsul (produsele) respectiv. Daca sunt disponibile, se vor furniza date
statistice privind aceste informatii, care sa provina de la alte surse.
5.4.2. Furnizati pentru urmatorii 3 ani financiari o previziune a evolutiei
consumului real (productia plus importurile minus exporturile) aferent
produsului (produselor) respectiv. Daca sunt disponibile, se vor furniza date
statistice privind aceste informatii, care sa provina de la alte surse.
5.4.3. Piata relevanta este in declin? Care este motivul? Daca nu, de ce?
5.4.4. Furnizati o estimare a cotei de piata (valorica) a beneficiarului
ajutorului ori a grupului din care beneficiarul ajutorului face parte, in anul
care preceda anul de demarare, si data privind finalizarea proiectului.
SECTIUNEA a 6-a
Impactul regional
6.1. Informatii privind locurile de munca create de furnizorii si clientii
beneficiarului ajutorului
6.1.1. In opinia Consiliului Concurentei si/sau a beneficiarului
ajutorului, care dintre cele 3 optiuni descrie mai bine nivelul locurilor de
munca create de furnizorii si clientii beneficiarului ajutorului:
(i) nivelul ridicat al crearii locurilor de munca pentru fiecare loc de
munca creat de catre beneficiarul ajutorului (mai mult decat 100%);
(ii) nivelul mediu al crearii locurilor de munca pentru fiecare loc de
munca creat de catre beneficiarul ajutorului (intre 50% si 100%);
(iii) nivelul redus al crearii locurilor de munca pentru fiecare loc de
munca creat de catre beneficiarul ajutorului (mai putin de 50%)?
6.1.2. Justificati si explicati raspunsul la intrebarea anterioara.
6.1.3. Furnizati in completare o lista a posibililor furnizori pentru
productia noua din cadrul regiunii asistate si/sau al regiunilor asistate.
6.1.4. Furnizati in completare o lista a posibililor clienti pentru
productia noua din cadrul regiunii asistate si/sau al regiunilor asistate.
INSTRUCTIUNI
privind ajutorul de stat acordat sub forma garantiilor
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art.
22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
CAP. 1
Dispozitii generale
Prezentele instructiuni stabilesc regimul ajutorului de stat acordat sub
forma garantiilor in aplicarea dispozitiilor Legii nr. 143/1999, cu
completarile ulterioare, denumita in continuare lege. Garantiile sunt, de
regula, legate de un imprumut, credit, emisiune de obligatiuni etc., care
urmeaza a fi contractate intre un imprumutator si un imprumutat.
Aceste instructiuni acopera toate formele de garantii, indiferent de
temeiul lor juridic si de tranzactia la care se refera. Ajutorul de stat poate
fi acordat sub forma garantiilor individuale sau in cadrul unor scheme. In
majoritatea cazurilor, de eventualul ajutor de stat implicat intr-o astfel de
operatiune beneficiaza cel care obtine imprumutul.
Totusi, in anumite imprejurari, poate fi vorba si de un ajutor de stat
acordat imprumutatorului.
Prezentele instructiuni nu se aplica garantiilor acordate in vederea
obtinerii creditelor pentru export.
CAP. 2
Domeniul de aplicare
SECTIUNEA 1
Ajutorul de stat pentru imprumutat
1.1. De regula beneficiarul ajutorului este imprumutatul. Garantia de stat
da posibilitatea imprumutatului sa obtina conditii financiare mai bune pentru
un imprumut decat cele care sunt in mod normal disponibile pe pietele
financiare. De obicei, beneficiind de o garantie de stat, imprumutatul poate
obtine niveluri mai scazute ale dobanzii si/sau sa ofere mai putine garantii.
In unele cazuri imprumutatul, fara o garantie de stat, nu ar putea gasi o
institutie financiara dispusa sa il imprumute in orice conditii. Garantiile de
stat pot astfel sa faciliteze crearea unor noi afaceri si sa dea posibilitatea
unor intreprinderi sa obtina resurse financiare in scopul de a desfasura noi
activitati sau, pur si simplu, sa ramana in activitate, in loc sa fie eliminate
sau restructurate, creandu-se astfel distorsiuni ale concurentei. In felul
acesta garantiile de stat intra sub incidenta legii.
1.2. O garantie de stat prezinta pentru beneficiar avantajul ca riscul
asociat cu garantia este suportat de stat. Aceasta preluare a riscului de catre
stat ar trebui in mod normal sa fie remunerata printr-o prima adecvata. Atunci
cand statul renunta la o asemenea prima, exista, in acelasi timp, un avantaj pentru
intreprindere si o pierdere de resurse publice. Prin urmare, chiar daca nu se
fac nici un fel de plati de catre stat in contul unei garantii, totusi ea poate
reprezenta ajutor de stat, in conformitate cu art. 2 din lege. In caz
afirmativ, valoarea ajutorului se determina in momentul in care garantia este
acordata, iar nu in momentul in care ea este invocata sau in momentul cand se
efectueaza plati in conformitate cu conditiile garantiei.
1.3. De asemenea, constituie ajutor de stat sub forma unei garantii si
conditiile mai favorabile de finantare obtinute de intreprinderile ale caror
statute legale exclud falimentul sau alte proceduri de insolvabilitate ori
ofera o garantie de stat explicita sau prevad acoperirea pierderilor de catre
stat.
1.4. Ajutor de stat este si achizitionarea de catre stat a unei
participatii la capitalul social al unei societati comerciale cand aceasta este
insotita de o raspundere nelimitata asumata de stat pentru obligatiile sociale.
1.5. La fel ca si in alte forme de ajutor potential, garantiile acordate de
stat in mod direct, respectiv prin autoritatile publice centrale sau locale,
precum si garantiile acordate de intreprinderi sau institutii aflate sub
influenta dominanta a autoritatilor publice (CEC, casa de pensii, Casa
Nationala de Asigurari de Sanatate etc.) pot constitui ajutor de stat.
SECTIUNEA a 2-a
Ajutorul de stat pentru cel care acorda imprumutul
2.1. In anumite cazuri poate beneficia de ajutor si imprumutatorul.
2.2. In speta, daca o garantie este acordata ex post cu privire la un
imprumut ori alta obligatie financiara existenta deja, fara ca termenii sau
conditiile acestui imprumut ori acestei obligatii financiare sa fie modificati,
sau daca un imprumut garantat este folosit pentru a rambursa un altul,
negarantat, catre aceeasi institutie de credit, atunci poate sa fie un ajutor
pentru imprumutator, prin aceea ca se mareste securitatea imprumuturilor. Un
asemenea ajutor poate sa favorizeze imprumutatorul si sa distorsioneze
concurenta si, de aceea, intra sub incidenta legii.
CAP. 3
Valoarea ajutorului de stat
3.1. In cazul unei garantii de stat individuale, elementul de ajutor
trebuie evaluat prin referire la detaliile garantiei si imprumutului (sau altui
tip de obligatie financiara). Factorii relevanti includ in special durata si
valoarea garantiei si imprumutului, riscul neachitarii de catre imprumutat,
pretul platit de catre imprumutat pentru garantie, natura oricarei alte
asigurari date, conditiile si momentul in care statul va fi solicitat sa
plateasca datoria creata in urma imprumutului si mijloacele (de exemplu,
declararea falimentului), care sa fie folosite de catre stat pentru a recupera
sumele datorate de imprumutat, dupa executarea garantiei.
3.2. Echivalentul-subventie al unei garantii pentru un imprumut acordat
intr-un anumit an poate fi:
a) calculat in acelasi mod ca echivalentul-subventie al unui imprumut
acordat in conditii preferentiale, bonificatia de dobanda reprezentand
diferenta dintre dobanda pietei si dobanda obtinuta datorita garantiei de stat,
dupa ce orice prime platite au fost deduse; sau
b) luat ca diferenta intre suma principala garantata inca nerambursata
inmultita cu factorul de risc (probabilitatea de a nu rambursa) si orice prima
platita, adica (suma garantata nerambursata x riscul) - prima; sau
c) calculat prin orice alta metoda obiectiva justificata si general
acceptata.
Pentru garantiile individuale prima metoda ar trebui sa fie, in principiu,
forma standard de calcul, iar pentru schemele de garantii, cea de-a doua.
3.2.1. Factorul de risc trebuie sa se bazeze pe experienta anterioara
privind frecventa nerambursarii unor imprumuturi date in circumstante similare
(sectorul, marimea firmei, nivelul activitatii economice generale).
Echivalentele-subventie anuale vor trebui actualizate la valoarea lor prezenta,
folosindu-se nivelul ratei de actualizare, apoi adunate pentru a se obtine
echivalentul-subventie total.
3.2.2. Atunci cand in momentul acordarii imprumutului exista o mare
probabilitate ca imprumutatul sa nu-l poata rambursa (de exemplu, pentru ca are
dificultati financiare), valoarea garantiei poate fi la fel de mare ca si suma
acoperita efectiv de acea garantie.
3.3. Daca o obligatie financiara este acoperita in intregime de o garantie
de stat, imprumutatorul este mai putin stimulat sa evalueze in mod
corespunzator, sa asigure si sa minimizeze riscul care decurge din operatia de
imprumut si, in special, sa evalueze in mod corect gradul de solvabilitate al
imprumutatului. O astfel de evaluare a riscului poate, de asemenea, sa nu fie
efectuata nici de cel care garanteaza, din lipsa mijloacelor necesare. Aceasta
lipsa de stimulare care minimalizeaza riscul de neplata a imprumutului poate
incuraja imprumutatorii sa contracteze imprumuturi cu un risc comercial mai
mare decat normal si poate astfel mari valoarea garantiilor cu risc mare din
portofoliul statului.
3.4. Un procent de cel putin 20% din valoarea imprumutului, care sa nu fie
acoperit de o garantie de stat, este o limita corespunzatoare pentru a
determina imprumutatorul sa evalueze in mod corect gradul de solvabilitate al
imprumutatului si sa minimizeze in acest fel riscul asociat tranzactiei. Prin
urmare, Consiliul Concurentei va examina in mod critic orice garantii care
acopera in intregime (sau aproape in intregime) o tranzactie financiara.
3.5. In cazul schemelor privind garantii de stat, caracteristicile
specifice ale cazurilor individuale pot sa nu fie cunoscute in momentul in care
se evalueaza schema. In aceste conditii elementul de ajutor este evaluat prin
referire la prevederile schemei care privesc, printre altele, suma maxima si
durata imprumuturilor, categoria de intreprindere si tipul proiectului
eligibil, garantia solicitata imprumutatilor, prima care trebuie platita si
ratele dobanzii obtinute de acestia.
CAP. 4
Conditiile care exclud existenta ajutorului de stat
4.1. O garantie individuala sau o schema de garantii instituita de stat nu
intra sub incidenta legii atunci cand prin aceasta nu se confera un avantaj
special numai anumitor agenti economici ori anumitor bunuri, servicii sau
regiuni. In asemenea cazuri nu este necesara notificarea catre Consiliul
Concurentei.
4.2. De asemenea, o garantie de stat individuala nu constituie ajutor de
stat daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) imprumutatul nu se afla in dificultate financiara;
b) imprumutatul este, in principiu, capabil sa obtina un imprumut in
conditii de piata de pe pietele financiare, fara nici o interventie a statului;
c) garantia este acordata in legatura cu o operatiune financiara precisa,
se refera la o suma maxima determinata, nu acopera mai mult de 80% din
imprumutul de rambursat sau din alta obligatie financiara, cu exceptia obligatiunilor
si altor instrumente similare, si nu este nelimitata in timp;
d) garantia implica plata unei prime la pretul pietei. Acest pret este
determinat, printre altele, de suma si de durata garantiei, garantiile oferite
de catre imprumutat, situatia sa financiara, sectorul de activitate,
perspective, de nivelul riscului de neplata si de alte conditii economice.
4.3. O schema de garantie de stat nu constituie ajutor de stat daca sunt
indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) schema nu permite ca garantiile sa fie acordate imprumutatilor care se
afla in dificultate financiara;
b) beneficiarii imprumutului sunt, in principiu, capabili sa obtina un
imprumut in conditii de piata de pe pietele financiare, fara nici o interventie
a statului;
c) garantiile sunt acordate in legatura cu o operatiune financiara precisa,
se refera la o suma maxima determinata, nu acopera mai mult de 80% din
imprumutul de rambursat sau din alta obligatie financiara, cu exceptia
obligatiunilor si altor instrumente similare, si nu sunt nelimitate in timp;
d) conditiile schemei se bazeaza pe o evaluare realista a riscului, astfel
incat primele platite de agentii economici beneficiari sa asigure
autofinantarea schemei;
e) schema prevede conditiile in care viitoarele garantii vor fi acordate,
precum si analiza, cel putin o data pe an, a finantarii generale a schemei;
f) primele acopera atat riscurile obisnuite asociate cu acordarea
garantiilor, cat si costurile administrative ale schemei si permit obtinerea unui
randament normal al capitalului initial, eventual furnizat de catre stat, la
demararea schemei.
4.4. Nerespectarea conformitatii cu oricare dintre conditiile prezentate la
pct. 4.2 si 4.3 nu inseamna ca acea garantie individuala sau schema de garantie
este in mod automat privita ca ajutor de stat. Daca furnizorul are vreo
indoiala cu privire la faptul ca o garantie sau o schema planificata este sau
nu ajutor de stat, aceasta va trebui notificata.
4.5. Exista situatii in care se planifica folosirea garantiilor de stat
pentru a da posibilitatea agentilor economici, si in special intreprinderilor
mici si mijlocii, sa obtina imprumuturi pe care piata nu le-ar oferi.
Intreprinderile care se gasesc in faza de inceput a activitatii, care cunosc o
crestere rapida sau sunt de mici dimensiuni nu ofera siguranta necesara pentru
a garanta un imprumut sau a obtine o garantie. Ele pot intra in categoria
intreprinderilor cu mare risc, al caror prag de rentabilitate nu poate fi atins
decat pe termen lung si/sau avand o rata deosebit de mare de esec. Acesta poate
fi cazul proiectelor care privesc produse sau procedee noi si inovatoare.
Aceste circumstante nu excepteaza, in general, garantiile de stat de la
incidenta legii. Garantiile de stat acordate in asemenea conditii vor fi, in
consecinta, notificate Consiliului Concurentei la fel ca si garantiile de stat
acordate in alte circumstante.
CAP. 5
Compatibilitatea ajutorului de stat in forma garantiilor cu mediul
concurential
5.1. Garantiile de stat ce intra sub incidenta legii sunt analizate de
Consiliul Concurentei in scopul determinarii compatibilitatii acestora cu
mediul concurential. Inainte ca o asemenea evaluare a compatibilitatii sa poata
fi facuta, beneficiarul ajutorului trebuie sa fie identificat. Acesta poate fi
imprumutatul, imprumutatorul sau amandoi.
5.2. In majoritatea cazurilor garantia contine ajutor pentru imprumutat.
Consiliul Concurentei va analiza daca acest ajutor este sau nu compatibil cu
mediul concurential, in conformitate cu aceleasi reguli care se aplica la
masurile privind ajutorul de stat acordat sub alte forme. Criteriile concrete
pentru evaluarea compatibilitatii sunt prevazute in regulamentele Consiliului
Concurentei emise in aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
referitoare la ajutoarele de stat avand obiectiv orizontal, regional si
sectorial. Analiza va lua in considerare, in special, intensitatea ajutorului,
caracteristicile beneficiarilor si obiectivele urmarite.
5.3. Consiliul Concurentei autorizeaza ajutorul de stat sub forma
garantiilor numai daca executarea lor este, din punct de vedere contractual,
legata de conditii specifice ce pot merge pana la declararea obligatorie a
falimentului beneficiarului sau orice alta procedura similara. Aceste conditii
vor trebui sa fie agreate de catre Consiliul Concurentei, in cadrul
notificarii, in momentul in care garantia se acorda. In cazul in care
furnizorul de ajutor doreste sa acorde garantia in conditii diferite decat cele
convenite in momentul notificarii, Consiliul Concurentei considera acordarea
garantiei ca un nou ajutor de stat ce trebuie notificat in conformitate cu art.
6 din lege, cu completarile ulterioare.
5.4. Atunci cand garantia reprezinta ajutor pentru imprumutator, un
asemenea ajutor poate constitui, in principiu, ajutor de operare. Acesta este
considerat, in general, incompatibil cu mediul concurential.
CAP. 6
Consecintele incalcarii art. 6 si 7 din lege, respectiv ale nerespectarii
obligatiei de notificare si clauzei suspensive
6.1. Atunci cand furnizorii nu respecta obligatia notificarii prevazuta la
art. 6 si, respectiv, clauza suspensiva prevazuta in art. 7 din lege, cu
completarile ulterioare, elementul de ajutor al garantiei trebuie calificat
drept ilegal, in conformitate cu art. 16 din lege.
6.2. Atunci cand ajutorul a fost acordat in mod ilegal, beneficiarii
ajutorului de stat au de facut fata unui anumit risc. Daca in urma analizei
Consiliul Concurentei stabileste ca ajutorul de stat este incompatibil in
sensul legii, va dispune recuperarea, rambursarea sau suspendarea acestuia,
potrivit prevederilor art. 17 din lege, chiar daca aceasta inseamna declararea
falimentului imprumutatului.
6.3. Garantiile difera de alte masuri ale ajutorului de stat, cum ar fi imprumuturi
nerambursabile sau exceptarile de la plata taxelor si impozitelor, in masura in
care, atunci cand este vorba despre o garantie, statul intra, de asemenea,
intr-o relatie juridica cu imprumutatorul. De aceea trebuie sa se ia in
considerare daca un ajutor de stat acordat in mod ilegal are consecinte in
privinta tertilor. In cazul unor garantii pentru imprumuturi, aceasta priveste,
in principal, institutiile financiare de credit. In cazul unor garantii pentru
obligatiunile emise pentru a obtine finantarea unor intreprinderi, aceasta
priveste institutiile financiare implicate in emisiunea de obligatiuni.
6.4. Avandu-se in vedere cele mentionate la pct. 6.3, imprumutatorii pot
avea un interes in a verifica, ca o masura standard de prevedere, ca reglementarile
privind ajutorul de stat au fost respectate ori de cate ori au fost acordate
garantii.
CAP. 7
Rapoartele care trebuie prezentate Oficiului Concurentei de catre furnizori
si beneficiari
7.1. Avandu-se in vedere ca pietele financiare sunt in continua dezvoltare
si ca valoarea garantiilor este greu de evaluat, activitatea de monitorizare,
in conformitate cu art. 26 din lege, a ajutoarelor de stat sub forma
garantiilor de stat autorizate de Consiliul Concurentei este de o importanta deosebita.
7.2. Pe langa datele uzuale privind cheltuielile, raportarile transmise
anual Oficiului Concurentei trebuie sa ofere, atat pentru scheme, cat si pentru
garantiile individuale, date privind suma totala a garantiilor de stat inca
nerambursate, suma totala platita de stat in contul debitorilor restanti in
anul precedent prin executarea garantiilor (valoare neta, luandu se in
considerare sumele recuperate) si primele platite de beneficiari pentru
garantiile de stat din acelasi an. Aceste informatii vor fi de folos in
calcularea ratei de nerambursare ce va fi utilizata pentru a se evalua
viitoarele garantii si, daca este necesar, primele care vor fi platite in
viitor.
7.3. Consiliul Concurentei poate folosi asemenea informatii pentru a
solicita furnizorului de ajutor masuri corespunzatoare, in conformitate cu art.
13 si 19 din lege, in scopul de a modifica un ajutor de stat existent, daca
acesta denatureaza mediul concurential si afecteaza aplicarea corespunzatoare a
acordurilor internationale la care Romania este parte.