E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENT din 29 martie 2004

REGULAMENT    din 29 martie 2004

privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul intelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 280 din 31 martie 2004


SmartCity3


    In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament:

    Introducere
    Prin intelegere verticala se intelege orice acord sau practica concertata convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare operand, in scopul indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului de productie ori de distributie - referitoare la conditiile in care partile pot cumpara, vinde sau revinde anumite produse sau servicii.
    Articolul 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 (denumita in continuare lege) reprezinta cadrul legal pentru abordarea intelegerilor verticale in contextul asigurarii protectiei, mentinerii si stimularii efective a concurentei, avand in vedere atat efectele anticoncurentiale, cat si beneficiile economice ale acestora.
    Referitor la sectorul autovehiculelor, particularitatile si specificul pietei fac necesara existenta unor intelegeri verticale care, insa, trebuie supuse unor reguli mai stricte decat cele aplicabile in cadrul general al intelegerilor verticale, asa cum a apreciat si Comisia Europeana, care a adoptat Regulamentul (CE) nr. 1400/2002 privind aplicarea art. 81 (3) din Tratat la categorii de intelegeri verticale si practici concertate in sectorul autovehiculelor.
    In perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si datorita necesitatii armonizarii cadrului legislativ in domeniul concurentei cu cel european, Consiliul Concurentei a considerat necesara preluarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1400/2002, in concordanta cu specificul sectorului autovehiculelor si al pietei romanesti.
    Prin adoptarea prezentului Regulament se instituie, dupa modelul european, reguli mai stricte in sectorul autovehiculelor decat cele prevazute in vechea reglementare, respectiv in capitolul VIII din "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din lege privind practicile anticoncurentiale".

    Art. 1
    Prevederi generale
    (1) Definitii
    In aplicarea prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos semnifica dupa cum urmeaza:
    a) "agenti economici concurenti" sunt furnizori actuali sau potentiali pe aceeasi piata a produsului, piata care cuprinde bunurile sau serviciile pe care cumparatorul le considera interschimbabile sau substituibile cu bunurile sau serviciile care fac obiectul intelegerii, in considerarea caracteristicilor, pretului si utilizarii careia ele ii sunt destinate;
    b) "obligatia de nonconcurenta" reprezinta orice obligatie directa sau indirecta care il impiedica pe cumparator sa produca, sa cumpere, sa vanda sau sa revanda bunuri sau servicii care sunt in concurenta cu cele care fac obiectul intelegerii, sau orice obligatie directa sau indirecta care impune cumparatorului sa achizitioneze de la furnizor sau de la un alt agent economic desemnat de catre furnizor mai mult de 30% din achizitiile sale totale - insumand atat bunuri sau servicii prevazute in contract, cat si bunuri sau servicii interschimbabile sau substituibile pe piata in cauza - calculate pe baza valorii achizitiilor efectuate de acesta in cursul anului precedent. Obligatia impusa distribuitorului de a vinde autovehiculele altor furnizori in zone de vanzare separate in cadrul spatiului de expunere, in scopul de a evita orice confuzie intre marci nu constituie o obligatie de nonconcurenta in sensul prezentului regulament. Obligatia impusa distribuitorului de a angaja personal de vanzare specific pentru fiecare marca de autovehicule este considerata o obligatie de nonconcurenta in sensul prezentului regulament, cu exceptia cazului in care distribuitorul decide sa angajeze personal specific pentru fiecare marca, iar furnizorul suporta financiar toate costurile suplimentare implicate;
    c) "intelegerile verticale" sunt acordurile sau practicile concertate convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare dintre ei operand, in scopul indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului de productie sau de distributie;
    d) "restrictionari verticale" sunt restrictii de concurenta care cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege, atunci cand acestea sunt cuprinse intr-o intelegere verticala;
    e) "obligatia de vanzare exclusiva" reprezinta orice obligatie directa sau indirecta care impune furnizorului sa vanda bunurile sau serviciile care fac obiectul intelegerii catre un singur cumparator pe piata romaneasca, in vederea revanzarii sau a unei utilizari specifice;
    f) "sistem de distributie selectiva" este acel sistem de distributie in care furnizorul se angajeaza sa vanda bunurile sau serviciile prevazute in contract, direct sau indirect, numai distribuitorilor sau reparatorilor selectionati pe baza unor criterii prestabilite, si in care acesti distribuitori sau reparatori se angajeaza sa nu vanda aceste bunuri sau servicii unor distribuitori neagreati sau reparatori independenti, fara a aduce atingere facultatii de a vinde piese de schimb reparatorilor independenti sau obligatiei de a furniza operatorilor independenti toate informatiile cu caracter tehnic, sisteme de diagnosticare, utilaje si specializarea necesare pentru repararea si intretinerea autovehiculelor sau pentru aplicarea masurilor de protectie a mediului;
    g) "sistem de distributie selectiva cantitativa" este acel sistem de distributie selectiva in care furnizorul aplica, pentru a selectiona distribuitorii si reparatorii, criterii care limiteaza in mod direct numarul acestora;
    h) "sistem de distributie selectiva calitativa" este acel sistem de distributie selectiva in care furnizorul aplica, pentru a selectiona distribuitorii si reparatorii, criterii pur calitative, cerute de natura bunurilor sau serviciilor care fac obiectul intelegerii, stabilite uniform pentru toti distribuitorii sau reparatorii care doresc sa adere la sistemul de distributie, aplicate in mod nediscriminatoriu si fara a limita in mod direct numarul de distribuitori sau de reparatori;
    i) "drepturile de proprietate intelectuala" includ drepturile de proprietate industriala, drepturile de autor si drepturile conexe;
    j) "know-how"-ul reprezinta un ansamblu secret, substantial si identificat de informatii practice nebrevetate, rezultat al experientei furnizorului si testate de catre acesta; in acest context, "secret" semnifica faptul ca know-how-ul, in ansamblul acestuia sau intr-o anume configuratie sau asamblare a componentelor sale, nu este in general cunoscut sau accesibil; "substantial" inseamna ca know-how-ul include informatii indispensabile pentru cumparator in scopul utilizarii, vanzarii sau revanzarii bunurilor sau serviciilor prevazute in acord; "identificat" reprezinta faptul ca know-how-ul trebuie sa fie descris intr-o maniera suficient de completa ca sa permita verificarea indeplinirii de catre acesta a criteriilor de confidentialitate si substantialitate;
    k) "cumparator": este agentul economic (indiferent ca acesta este distribuitor sau reparator) care vinde bunuri sau servicii pe contul unui alt agent economic;
    l) "reparator agreat" inseamna un prestator de servicii de reparatii si de intretinere a autovehiculelor care activeaza in cadrul unui sistem de distributie creat de catre un furnizor de autovehicule;
    m) "reparator independent" inseamna un prestator de servicii de reparatii si intretinere a autovehiculelor care nu activeaza in cadrul sistemului de distributie creat de furnizorul autovehiculelor pentru care el asigura reparatiile sau intretinerea. Un reparator agreat care activeaza in cadrul sistemului de distributie al unui anumit furnizor, este considerat reparator independent, in intelesul prezentului regulament, in toate cazurile in care el furnizeaza servicii de reparatii si intretinere pentru autovehiculele unui alt furnizor, din al carui sistem de distributie el nu face parte;
    n) "autovehicul" inseamna un vehicul cu autopropulsie, cu cel putin trei roti, destinat a fi utilizat pe drumurile publice;
    o) "autovehicul pentru pasageri" inseamna un autovehicul destinat transportului de persoane care are maximum opt locuri, in afara de locul soferului;
    p) "autoutilitare usoare" inseamna un autovehicul destinat transportului de marfuri sau de persoane a carui masa totala este de maximum 3,5 tone; in cazul in care o autoutilitara usoara este comercializata si intr-o versiune a carei masa totala depaseste 3,5 tone, toate versiunile acesteia sunt considerate ca fiind autoutilitare usoare;
    q) "gama vizata in intelegere (contract)" reprezinta toate modelele de autovehicule oferite spre vanzare de catre furnizor distribuitorului;
    r) "autovehicul corespunzator unui model din gama vizata in contract" inseamna un vehicul care face obiectul unui acord de distributie cu un alt agent economic din cadrul sistemului de distributie creat de producator, sau cu consimtamantul acestuia, si:
    i) pe care constructorul il fabrica sau il monteaza in serie, si
    ii) a carui caroserie este de forma identica si ale carui tren de rulare, grup motopropulsor si tip de motor sunt identice cu cele ale vehiculelor din gama vizata in contract;
    s) "piese de schimb" inseamna bunuri care sunt destinate a fi montate in sau pe un autovehicul pentru a inlocui componentele respectivului vehicul, inclusiv bunuri precum lubrifiantii care sunt necesari utilizarii unui autovehicul, cu exceptia benzinei;
    t) "piese de schimb originale" inseamna piese de schimb care sunt de aceeasi calitate cu componentele utilizate la montarea unui autovehicul si care sunt produse conform specificatiilor si standardelor de productie furnizate de catre producatorul de autovehicule pentru fabricarea componentelor sau pieselor de schimb destinate autovehiculului in cauza. In aceasta categorie se includ piesele de schimb fabricate pe aceeasi linie de productie ca respectivele componente. Se prezuma pana la proba contrarie ca piesele sunt piese de schimb originale daca producatorul pieselor certifica faptul ca acestea sunt de aceeasi calitate cu cea a componentelor utilizate pentru asamblarea vehiculului in cauza si au fost fabricate conform specificatiilor si standardelor de productie ale constructorului autovehiculului;
    u) "piese de schimb de calitate echivalenta" inseamna exclusiv piesele de schimb fabricate de oricare agent economic capabil sa certifice in orice moment ca acestea sunt de o calitate echivalenta cu cea a componentelor care sunt sau au fost utilizate la asamblarea autovehiculelor in cauza;
    v) "agenti economici din cadrul sistemului de distributie" inseamna producatorul si agentii economici insarcinati de acesta sau avand consimtamantul acestuia pentru distributia, repararea sau intretinerea bunurilor care fac obiectul contractului sau a unor bunuri corespunzatoare acestora;
    w) "utilizator final" include si companiile de leasing, cu exceptia contractelor de leasing care prevad cesiunea proprietatii sau optiunea de cumparare a autovehiculului inainte de expirarea contractului de leasing.
    (2) Termenii "agent economic", "furnizor", "cumparator", "distribuitor" si "reparator" vor include si agenti economici care sunt in legatura cu acestia (legati).
    Sunt considerati ca "agenti economici legati":
    a) agentii economici in care o parte la contract dispune, direct sau indirect:
    i) de mai mult de jumatate din drepturile de vot, sau
    ii) de puterea de a desemna mai mult de jumatate din membrii consiliului de administratie, ai consiliului de supraveghere sau ai organelor care reprezinta legal agentul economic, sau
    iii) de dreptul de a gestiona afacerile agentului economic;
    b) agentii economici care dispun, direct sau indirect, intr-una din partile la contract, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
    c) agentii economici in care un agent economic din cei vizati la lit. b) dispune, direct sau indirect, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
    d) agentii economici in care una din partile la contract cu unul sau mai multi agenti economici din cei prevazuti la lit. a), b) sau c) ori agentii economici in care doi sau mai multi din agentii economici prevazuti la lit. a), b) sau c) dispun impreuna de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
    e) agentii economici la care drepturile sau puterile enumerate la lit. a) sunt detinute impreuna de catre:
    i) partile la contract sau agentii economici legati cu acestea, mentionati la lit. a) - d), sau
    ii) una sau mai multe din partile la contract ori unul sau mai multi agenti economici legati cu acestea, mentionati la lit. a) - d) si unul sau mai multi terti.
    Art. 2
    Intelegeri verticale care nu intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996
    Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile intelegerilor verticale convenite intre agenti economici care fac parte din acelasi grup, asa cum este acesta definit in "Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica".
    Art. 3
    Sfera de aplicare a exceptarii
    (1) Intelegerile verticale referitoare la conditiile in care partile pot cumpara, vinde sau revinde autovehicule noi, piese de schimb pentru autovehicule sau servicii de reparatii si intretinere a autovehiculelor sunt exceptate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, in conformitate cu prezentul regulament si potrivit art. 5 alin. (2) din lege. Exceptarea se aplica in masura in care aceste intelegeri verticale contin restrictionari verticale.
    (2) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica si urmatoarelor categorii de intelegeri verticale:
    a) intelegerile verticale incheiate intre o asociatie de agenti economici si membrii sai, sau intre o astfel de asociatie si furnizorii sai, doar in masura in care toti membrii asociatiei sunt distribuitori de autovehicule sau de piese de schimb pentru autovehicule sau reparatori si sub rezerva ca nici un membru al asociatiei respective, impreuna cu grupul de agenti economici legati de acesta, sa nu realizeze o cifra de afaceri anuala mai mare decat plafonul stabilit anual de catre Consiliul Concurentei, pentru armonizarea graduala cu nivelul plafonului din reglementarile europene in domeniu; intelegerile verticale incheiate de catre aceste asociatii sunt acoperite de prezentul regulament fara a aduce atingere aplicarii art. 5 alin. (1) din lege, intelegerilor orizontale incheiate intre membrii asociatiei sau deciziilor adoptate de catre asociatie;
    b) intelegerile verticale care contin dispozitii cu privire la cesiunea catre cumparator sau utilizarea de catre cumparator a unor drepturi de proprietate intelectuala, cu conditia ca aceste prevederi sa nu constituie obiectul principal al unor asemenea intelegeri si ca ele sa fie legate in mod direct de utilizarea, vanzarea sau revanzarea de bunuri sau servicii de catre cumparator sau clientii acestuia. Exceptarea se aplica sub rezerva ca respectivele dispozitii sa nu comporte restrictionari ale concurentei vizand bunurile sau serviciile obiect al intelegerii, avand un obiect sau un efect identic celui al restrictionarilor verticale neexceptate in baza prezentului regulament.
    (3) Exceptarea prevazuta la alin. (1) nu se aplica intelegerilor verticale incheiate intre agenti economici concurenti.
    (4) Cu toate acestea, exceptarea se aplica in cazul in care agenti economici concurenti incheie o intelegere verticala nereciproca si este indeplinita una din conditiile urmatoare:
    a) cifra de afaceri anuala totala a cumparatorului nu depaseste plafonul stabilit anual de catre Consiliul Concurentei, pentru armonizarea graduala cu nivelul plafonului din reglementarile europene in domeniu;
    b) furnizorul este un producator si un distribuitor de bunuri, in timp ce cumparatorul este un distribuitor care nu fabrica bunuri concurente cu bunurile care fac obiectul intelegerii;
    c) furnizorul este un prestator de servicii pe mai multe niveluri de activitate comerciala, in timp ce cumparatorul nu furnizeaza servicii concurente la nivelul de activitate comerciala la care el cumpara serviciile prevazute in intelegere.
    Art. 4
    Conditii generale ale exceptarii
    (1) Sub rezerva prevederilor alin. (2) - (7), exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca partea de piata detinuta de furnizor sa nu depaseasca 30% din piata in cauza pe care el vinde autovehiculele noi, piesele de schimb pentru autovehicule sau serviciile de reparatii si intretinere. Pentru intelegerile care stabilesc sisteme de distributie selectiva cantitativa pentru vanzarea de autovehicule noi, pragul referitor la cota de piata pentru aplicarea exceptarii este de 40% . Aceste praguri nu se aplica intelegerilor care instituie sisteme de distributie selectiva calitativa.
    (2) In cazul intelegerilor verticale care contin obligatii de furnizare exclusiva, exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca partea de piata detinuta de cumparator sa nu depaseasca 30% din piata in cauza pe care el cumpara bunurile sau serviciile prevazute in acord.
    (3) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca intelegerea verticala incheiata cu un distribuitor sau reparator sa prevada ca furnizorul accepta cesiunea drepturilor si a obligatiilor decurgand din intelegerea verticala catre un alt distribuitor sau reparator din cadrul sistemului de distributie si ales de catre fostul distribuitor sau reparator.
    (4) In scopul de a evita ca un furnizor sa nu rezilieze o intelegere verticala cu un distribuitor sau reparator din cauza unor practici care nu pot face obiect de restrictionari in cazul prezentului regulament, exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca intelegerea verticala convenita cu un distribuitor sau reparator sa prevada ca un furnizor care doreste sa notifice rezilierea unui contract este tinut sa faca aceasta in scris, specificand motivele obiective si transparente ale deciziei de reziliere.
    (5) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca intelegerea verticala incheiata de catre furnizorul de autovehicule noi cu un distribuitor sau reparator agreat sa prevada:
    a) ca intelegerea se incheie pentru o durata de cel putin cinci ani; in acest caz, fiecare parte trebuie sa se angajeze sa notifice celeilalte parti cu cel putin sase luni inainte intentia de a nu reinnoi intelegerea;
    b) sau ca intelegerea este incheiata pe durata nedeterminata; in acest caz, termenul uzual de reziliere trebuie sa fie pentru ambele parti de cel putin doi ani; acest termen se reduce la cel putin un an atunci cand:
    i) furnizorul este obligat, in baza legii sau a unei conventii speciale, sa plateasca o despagubire adecvata la rezilierea intelegerii, sau
    ii) furnizorul reziliaza intelegerea pe motivul necesitatii de a reorganiza intreaga retea sau o parte substantiala a acesteia.
    (6) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca intelegerea verticala sa prevada dreptul fiecarei parti de a recurge la un expert independent sau arbitru in cazul litigiilor referitoare la respectarea obligatiilor contractuale, dar fara a prejudicia dreptul fiecarei parti de a sesiza instanta judecatoreasca competenta. Litigiile se pot referi, in special, la:
    a) obligatii de furnizare;
    b) stabilirea sau realizarea obiectivelor de vanzare;
    c) respectarea obiectivelor in materie de stocuri;
    d) respectarea unei obligatii de a furniza sau de a utiliza vehicule demonstrative;
    e) conditiile guvernand vanzarea de autovehicule de marci diferite;
    f) problema de a sti daca interdictia de a-si exercita activitati intr-un stabiliment neagreat limiteaza capacitatea distribuitorului de autovehicule, altele decat cele pentru pasageri sau autoutilitare usoare, de a-si extinde activitatile;
    g) problema de a sti daca rezilierea unui contract este justificata de motivele mentionate in notificarea prealabila de reziliere (preaviz).
    (7) Pentru aplicarea prevederilor alineatelor precedente, partea de piata detinuta de catre agentii economici la care se face referire in art. 1 alin. (2) lit. e) va fi calculata in fractiuni egale pentru fiecare agent economic dispunand de drepturile sau puterile enumerate la art. 1 alin. (2) lit. e).

    Art. 5
    Restrictionari care exclud intelegerea verticala de la exceptare

    (Restrictionari speciale privind vanzarea de autovehicule noi, de servicii de reparatii si intretinere sau de piese de schimb)
    (1) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) nu se aplica intelegerilor verticale care, direct sau indirect, separat sau impreuna cu alti factori aflati sub controlul partilor, au ca obiect:
    a) restrictionarea capacitatii distribuitorului sau a reparatorului de a-si determina pretul de vanzare, fara a prejudicia posibilitatea furnizorului de a impune un pret de vanzare maximal sau de a recomanda un pret de vanzare, sub conditia ca asemenea preturi sa nu reprezinte un pret de vanzare fix sau minimal la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate sau a stimulentelor oferite de oricare dintre parti;
    b) restrictionarea clientelei sau a teritoriului pe care distribuitorul sau reparatorul poate vinde bunurile sau serviciile care fac obiectul intelegerii, exceptarea fiind totusi aplicabila intelegerilor care contin:
    (i) restrictionarea vanzarilor active intr-un teritoriu exclusiv sau unei clientele exclusive, rezervate furnizorului sau alocate de catre acesta altui distribuitor sau reparator, atunci cand o astfel de restrictionare nu limiteaza vanzarile facute de clientii distribuitorului sau reparatorului;
    (ii) restrictionarea vanzarilor la utilizatorii finali printr-un distribuitor care opereaza pe piata ca grosist;
    (iii) restrictionarea, de catre membrii unui sistem de distributie selectiva, a vanzarilor de autovehicule noi si de piese de schimb catre distribuitorii neagreati pe pietele unde este practicata distributia selectiva, sub rezerva dispozitiilor de la pct. i);
    (iv) restrictionarea capacitatii cumparatorului de a vinde parti componente, destinate incorporarii acestora, unor clienti care ar putea utiliza aceste componente pentru fabricarea unor bunuri similare cu cele produse de catre furnizor;
    c) restrictionarea livrarilor incrucisate intre distribuitorii sau reparatorii din cadrul unui sistem de distributie selectiva, in special intre distribuitorii sau reparatorii care activeaza pe piata la nivele diferite de comercializare;
    d) restrictionarea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive de autovehicule pentru pasageri sau autoutilitare usoare noi, de piese de schimb pentru toate autovehiculele sau de servicii de reparatii si intretinere pentru toate autovehiculele catre utilizatorii finali, realizate de catre membrii unui sistem de distributie selectiva care opereaza la nivelul comercializarii en detail pe pietele unde distributia selectiva este practicata. Exceptarea este aplicabila intelegerilor care interzic unui membru al sistemului de distributie selectiva sa opereze printr-un stabiliment neagreat, sub rezerva totusi a dispozitiilor art. 6 alin. (2) lit. b);
    e) restrictionarea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive de autovehicule noi, altele decat autovehiculele pentru pasageri sau autoutilitare usoare, catre utilizatorii finali, realizata de catre membrii unui sistem de distributie selectiva care opereaza la nivelul comercializarii en detail pe piete in care distributia selectiva este practicata, fara a afecta posibilitatea furnizorului de a interzice unui membru al sistemului sa opereze printr-un stabiliment neagreat;

    (Restrictionari speciale privind vanzarea de autovehicule noi)
    f) restrictionarea capacitatii distribuitorului de a vinde un autovehicul nou care corespunde unui model din gama vizata de intelegere;
    g) restrictionarea capacitatii distribuitorului de a subcontracta furnizarea serviciilor de reparatii si intretinere catre reparatorii agreati, fara a afecta capacitatea furnizorului de a pretinde distribuitorului ca acesta sa comunice utilizatorilor finali, inainte de incheierea oricarui contract de cumparare, numele si adresa reparatorului sau reparatorilor agreati in cauza si, daca vreunul din acesti reparatori agreati nu este situat in apropierea punctului de vanzare, sa informeze utilizatorii finali cu privire la distanta la care se afla respectivul/respectivele atelier/ateliere de reparatie fata de punctul de vanzare; cu toate acestea, astfel de obligatii pot fi impuse numai cu conditia ca obligatii similare sa fie impuse distribuitorilor al caror atelier de reparatii nu se gaseste in acelasi loc cu punctul lor de vanzare.

    (Restrictionari speciale privind vanzarea serviciilor de reparatii si intretinere si de piese de schimb)
    h) restrictionarea capacitatii reparatorului agreat de a-si limita activitatile la furnizarea de servicii de reparatie si intretinere si la distributia de piese de schimb;
    i) restrictionarea vanzarilor de piese de schimb pentru autovehicule de catre membri unui sistem de distributie selectiva unor reparatori independenti care utilizeaza piesele respective pentru repararea si intretinerea autovehiculelor;
    j) restrictionarea convenita intre un furnizor de piese de schimb originale sau piese de schimb de calitate echivalenta, de utilaje destinate reparatiilor, de echipamente de diagnosticare sau de alte echipamente, pe de-o parte, si un producator de autovehicule, pe de alta parte, care limiteaza capacitatea furnizorului de a vinde asemenea bunuri sau servicii unor distribuitori agreati sau independenti, catre reparatori agreati sau independenti sau catre utilizatori finali;
    k) restrictionarea capacitatii unui distribuitor sau a unui reparator agreat de a obtine la alegerea sa de la un agent economic tert piese de schimb originale sau piese de schimb de calitate echivalenta si de a le utiliza pentru repararea sau intretinerea autovehiculelor, fara a afecta facultatea unui furnizor de autovehicule noi de a impune utilizarea de piese de schimb originale furnizate de acesta pentru reparatiile acoperite de garantie, service gratuit, sau lucrari legate de retragerea de pe piata a autovehiculelor;
    l) restrictionarea convenita intre un producator de autovehicule care utilizeaza componente pentru asamblarea initiala a autovehiculelor si furnizorul componentelor respective care limiteaza capacitatea acestuia din urma de a-si aplica efectiv si vizibil marca sau "logo"-ul pe componentele furnizate sau pe piesele de schimb.
    (2) Exceptarea nu se aplica in cazul in care furnizorul de autovehicule refuza operatorilor independenti accesul la informatiile tehnice, la echipamentele de diagnosticare si alte echipamente, la utilaje, inclusiv la programele software necesare, sau la instruirea necesara pentru repararea si intretinerea respectivelor autovehicule sau pentru aplicarea masurilor de protectie a mediului.
    Acest acces trebuie sa cuprinda, in special, utilizarea nerestrictionata a sistemelor electronice de control si diagnosticare unui autovehicul, programarea acestor sisteme in conformitate cu procedurile standard ale furnizorului, instructiunile in materie de reparatii si instruire si informatiile necesare pentru utilizarea utilajelor si a echipamentelor de diagnosticare si service.
    Accesul trebuie acordat operatorilor independenti fara discriminare, in mod rapid si proportional, iar informatiile trebuie furnizate intr-o forma utilizabila. Daca informatia relevanta avuta in vedere este acoperita de un drept de proprietate intelectuala sau daca aceasta constituie un "know-how", accesul nu poate fi refuzat in mod abuziv.
    In acest scop, notiunea de "operator independent" reprezinta agentii economici care sunt angajati, direct sau indirect, in repararea si intretinerea autovehiculelor, in special reparatorii independenti, producatorii de echipamente sau de utilaje pentru reparatii, distribuitorii independenti de piese de schimb, editorii de informatii tehnice, cluburile automobilistice, operatorii de asistenta rutiera, operatorii care ofera servicii de verificare si testare si operatorii care asigura pregatirea reparatorilor.
    Art. 6
    Conditii specifice de exceptare
    (1) In ceea ce priveste vanzarea de autovehicule noi, sau de piese de schimb, precum si servicii de reparatii si intretinere, exceptarea nu se aplica nici uneia din urmatoarele obligatii convenite prin intelegeri verticale:
    a) orice obligatie directa sau indirecta de nonconcurenta;
    b) orice obligatie directa sau indirecta limitand capacitatea unui reparator agreat de a furniza servicii de reparatii si intretinere pentru autovehiculele furnizorilor concurenti;
    c) orice obligatie directa sau indirecta care impiedica membrii unui sistem de distributie sa nu vanda autovehiculele sau piesele de schimb ale anumitor furnizori concurenti sau sa nu furnizeze servicii de reparatii si intretinere pentru autovehiculele anumitor furnizori concurenti;
    d) orice obligatie directa sau indirecta care determina distribuitorul sau reparatorul agreat ca, dupa rezilierea contractului, sa produca, cumpere, vanda sau revanda autovehicule sau sa furnizeze servicii de reparatii sau intretinere.
    (2) In ceea ce priveste vanzarea de autovehicule noi, exceptarea nu se aplica nici uneia din urmatoarele obligatii convenite prin intelegeri verticale:
    a) orice obligatie directa sau indirecta care impiedica distribuitorul sa ofere servicii de leasing referitoare la bunurile care fac obiectul contractului sau la bunuri corespondente;
    b) orice obligatie directa sau indirecta impusa oricarui distribuitor de autovehicule de pasageri sau vehicule utilitare usoare si care activeaza intr-un sistem de distributie selectiva, care restrange capacitatea acestuia de a infiinta puncte de vanzare sau de livrare suplimentare in alte locatii aflate in piata pe care se aplica distributia selectiva.
    (3) In ceea ce priveste serviciile de reparatie si intretinere sau vanzarea de piese de schimb, exceptarea nu se aplica nici unei obligatii directe sau indirecte referitoare la stabilimentul unui reparator agreat atunci cand se aplica distributia selectiva.
    Art. 7
    Retragerea beneficiului exceptarii pe categorii
    (1) Consiliul Concurentei poate decide retragerea beneficiului exceptarii prevazute in prezentul regulament atunci cand constata ca o intelegere verticala careia i se aplica prezentul regulament are totusi efecte incompatibile cu conditiile prevazute de art. 5 alin. (2) din lege, cum ar fi in special:
    a) restrangerea in mod semnificativ a accesului pe piata in cauza sau a concurentei pe aceasta, prin efectul cumulativ al retelelor paralele de restrictii verticale similare practicate de furnizori sau cumparatori concurenti, sau
    b) restrangerea concurentei pe o piata pe care un furnizor nu este supus unei concurente reale din partea altor furnizori, sau
    c) existenta unor diferente substantiale de pret sau de conditii de furnizare a bunurilor care fac obiectul intelegerii sau a bunurilor corespondente intre pietele geografice, sau
    d) practicarea unor preturi sau conditii de vanzare discriminatorii pe o piata geografica.
    (2) Consiliul Concurentei poate decide retragerea beneficiului exceptarii prevazute in prezentul regulament si tratarea intelegerilor in contextul exceptarii individuale, atunci cand retele paralele de restrictionari verticale similare acopera mai mult de 50% din piata relevanta, chiar daca fiecare intelegere verticala care comporta restrictii specifice privind aceasta piata relevanta indeplineste conditiile de exceptare prin incadrarea in categoria definita la art. 3 alin. (1) din prezentul regulament.
    Art. 8
    Aspecte cu privire la calculul cotei de piata
    (1) Cotele de piata prevazute in prezentul regulament, se calculeaza dupa cum urmeaza:
    a) pentru distributia de autovehicule noi, pe baza volumului de bunuri care fac obiectul contractului si de bunuri corespondente, cumulat cu cel al altor bunuri vandute de catre furnizor si pe care cumparatorul le considera ca fiind interschimbabile sau substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al pretului si al utilizarii careia ii sunt destinate;
    b) pentru distributia de piese de schimb, pe baza valorii bunurilor care fac obiectul contractului, cumulat cu cel al altor bunuri vandute de catre furnizor ca si a oricarui alt tip de bunuri vandute de furnizor si pe care cumparatorul le considera ca fiind interschimbabile ori substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al pretului si al utilizarii careia ii sunt destinate;
    c) pentru serviciile de reparatie si intretinere, pe baza valorii serviciilor care fac obiectul contractului furnizate de catre membrii retelei de distributie a furnizorului, cumulat cu serviciile vandute de catre alti membri ai retelei si pe care cumparatorul le considera ca fiind substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, a pretului si a utilitatii acestora.
    Daca volumul vanzarilor nu poate fi cunoscut, pentru calcularea cotelor de piata poate fi utilizata valoarea vanzarilor si invers. Daca astfel de date nu sunt disponibile, se pot utiliza date estimative bazate pe alte informatii de piata credibile. In scopul aplicarii art. 4 din prezentul regulament, pentru calcularea cotei de piata sunt utilizate fie volumul sau valoarea cumpararilor de pe piata, fie estimarea acestora.
    (2) In scopul aplicarii pragurilor prevazute la art. 4, se aplica urmatoarele reguli:
    a) cota de piata se calculeaza pe baza datelor referitoare la anul calendaristic anterior incheierii contractului;
    b) cota de piata include bunurile si serviciile, furnizate distribuitorilor integrati pentru a fi vandute;
    c) in cazul in care, initial, cota de piata nu depaseste 30%, respectiv 40%, dar creste ulterior peste aceste praguri, fara insa a depasi 35%, respectiv 45%, exceptarea pe categorii continua sa se aplice timp de doi ani calendaristici consecutivi care urmeaza anului in care pragul de 30%, respectiv 40% a fost depasit pentru prima oara;
    d) in cazul in care, initial, cota de piata nu depaseste 30%, respectiv 40%, dar creste ulterior peste aceste praguri si depaseste 35%, respectiv 45%, exceptarea continua sa se aplice timp de un an calendaristic care urmeaza anului in care pragul de 30%, respectiv 40% a fost depasit pentru prima oara;
    e) beneficiile de la literele c) si d) nu se pot combina astfel incat sa se depaseasca o perioada de doi ani calendaristici.
    Art. 9
    Calculul cifrei de afaceri
    (1) In scopul calcularii cifrei de afaceri totale anuale in sensul art. 3 alin. (2) lit. a) si art. 3 alin. (3) lit. a) din prezentul regulament se vor aplica prevederile continute in "Instructiunile cu privire la calculul cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare economica".
    (2) Exceptarea ramane aplicabila daca, timp de doi ani financiari consecutivi, pragul cifrei de afaceri anuale totale nu este depasit cu mai mult de 10% .
    Art. 10
    Exceptari individuale
    Urmatoarele intelegeri verticale care cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege vor fi tratate de catre Consiliul Concurentei drept cazuri individuale, urmarindu-se indeplinirea conditiilor de la art. 5 alin. (2) din lege si a procedurilor prevazute in cazul dispensei in "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurentiale":
    - intelegerile in care furnizorul, respectiv cumparatorul, are o cota de piata care depaseste pragurile de 30%, respectiv 40% prevazute la art. 4 sau
    - intelegerile in care cifra de afaceri totala a agentilor economici implicati depaseste pragurile valorice prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) si art. 3 alin. (3) lit. a), cu indeplinirea prevederilor art. 9 sau
    - intelegerile care nu beneficiaza de incadrarea in categoria exceptata prin prezentul regulament, in conformitate cu prevederile art. 9.
    Art. 11
    Dispozitii tranzitorii si finale
    (1) Exceptarile acordate, prin decizie a Consiliului Concurentei, in conformitate cu prevederile capitolului VIII din "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din lege privind practicile anticoncurentiale" publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997 raman valabile pana la expirarea perioadei de exceptare acordate prin decizie.
    (2) Prezentul regulament intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii sale in Monitorul Oficial.
    (3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga prevederile capitolului VIII din "Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996" si anexa nr. 1/7 din acelasi regulament, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997, precum si orice alte dispozitii contrare.



SmartCity5

COMENTARII la Regulament 0/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 0 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Regulament 0/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu