REGULAMENT din 29 martie 2004
privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 in cazul
intelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 280 din 31 martie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentul
regulament:
Introducere
Prin intelegere verticala se intelege orice acord sau practica concertata
convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare operand, in scopul
indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite ale lantului de
productie ori de distributie - referitoare la conditiile in care partile pot
cumpara, vinde sau revinde anumite produse sau servicii.
Articolul 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 (denumita in
continuare lege) reprezinta cadrul legal pentru abordarea intelegerilor
verticale in contextul asigurarii protectiei, mentinerii si stimularii efective
a concurentei, avand in vedere atat efectele anticoncurentiale, cat si
beneficiile economice ale acestora.
Referitor la sectorul autovehiculelor, particularitatile si specificul
pietei fac necesara existenta unor intelegeri verticale care, insa, trebuie
supuse unor reguli mai stricte decat cele aplicabile in cadrul general al
intelegerilor verticale, asa cum a apreciat si Comisia Europeana, care a
adoptat Regulamentul (CE) nr. 1400/2002 privind aplicarea art. 81 (3) din
Tratat la categorii de intelegeri verticale si practici concertate in sectorul
autovehiculelor.
In perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana si datorita
necesitatii armonizarii cadrului legislativ in domeniul concurentei cu cel
european, Consiliul Concurentei a considerat necesara preluarea prevederilor
Regulamentului (CE) nr. 1400/2002, in concordanta cu specificul sectorului
autovehiculelor si al pietei romanesti.
Prin adoptarea prezentului Regulament se instituie, dupa modelul european,
reguli mai stricte in sectorul autovehiculelor decat cele prevazute in vechea
reglementare, respectiv in capitolul VIII din "Regulamentul pentru
aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din lege privind practicile anticoncurentiale".
Art. 1
Prevederi generale
(1) Definitii
In aplicarea prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) "agenti economici concurenti" sunt furnizori actuali sau
potentiali pe aceeasi piata a produsului, piata care cuprinde bunurile sau
serviciile pe care cumparatorul le considera interschimbabile sau substituibile
cu bunurile sau serviciile care fac obiectul intelegerii, in considerarea
caracteristicilor, pretului si utilizarii careia ele ii sunt destinate;
b) "obligatia de nonconcurenta" reprezinta orice obligatie
directa sau indirecta care il impiedica pe cumparator sa produca, sa cumpere,
sa vanda sau sa revanda bunuri sau servicii care sunt in concurenta cu cele
care fac obiectul intelegerii, sau orice obligatie directa sau indirecta care
impune cumparatorului sa achizitioneze de la furnizor sau de la un alt agent
economic desemnat de catre furnizor mai mult de 30% din achizitiile sale totale
- insumand atat bunuri sau servicii prevazute in contract, cat si bunuri sau
servicii interschimbabile sau substituibile pe piata in cauza - calculate pe
baza valorii achizitiilor efectuate de acesta in cursul anului precedent.
Obligatia impusa distribuitorului de a vinde autovehiculele altor furnizori in
zone de vanzare separate in cadrul spatiului de expunere, in scopul de a evita
orice confuzie intre marci nu constituie o obligatie de nonconcurenta in sensul
prezentului regulament. Obligatia impusa distribuitorului de a angaja personal
de vanzare specific pentru fiecare marca de autovehicule este considerata o
obligatie de nonconcurenta in sensul prezentului regulament, cu exceptia
cazului in care distribuitorul decide sa angajeze personal specific pentru
fiecare marca, iar furnizorul suporta financiar toate costurile suplimentare
implicate;
c) "intelegerile verticale" sunt acordurile sau practicile
concertate convenite intre doi sau mai multi agenti economici - fiecare dintre
ei operand, in scopul indeplinirii acordului respectiv, la niveluri diferite
ale lantului de productie sau de distributie;
d) "restrictionari verticale" sunt restrictii de concurenta care
cad sub incidenta art. 5 alin. (1) din lege, atunci cand acestea sunt cuprinse
intr-o intelegere verticala;
e) "obligatia de vanzare exclusiva" reprezinta orice obligatie
directa sau indirecta care impune furnizorului sa vanda bunurile sau serviciile
care fac obiectul intelegerii catre un singur cumparator pe piata romaneasca,
in vederea revanzarii sau a unei utilizari specifice;
f) "sistem de distributie selectiva" este acel sistem de
distributie in care furnizorul se angajeaza sa vanda bunurile sau serviciile
prevazute in contract, direct sau indirect, numai distribuitorilor sau
reparatorilor selectionati pe baza unor criterii prestabilite, si in care
acesti distribuitori sau reparatori se angajeaza sa nu vanda aceste bunuri sau
servicii unor distribuitori neagreati sau reparatori independenti, fara a aduce
atingere facultatii de a vinde piese de schimb reparatorilor independenti sau obligatiei
de a furniza operatorilor independenti toate informatiile cu caracter tehnic,
sisteme de diagnosticare, utilaje si specializarea necesare pentru repararea si
intretinerea autovehiculelor sau pentru aplicarea masurilor de protectie a
mediului;
g) "sistem de distributie selectiva cantitativa" este acel sistem
de distributie selectiva in care furnizorul aplica, pentru a selectiona
distribuitorii si reparatorii, criterii care limiteaza in mod direct numarul
acestora;
h) "sistem de distributie selectiva calitativa" este acel sistem
de distributie selectiva in care furnizorul aplica, pentru a selectiona
distribuitorii si reparatorii, criterii pur calitative, cerute de natura
bunurilor sau serviciilor care fac obiectul intelegerii, stabilite uniform
pentru toti distribuitorii sau reparatorii care doresc sa adere la sistemul de
distributie, aplicate in mod nediscriminatoriu si fara a limita in mod direct
numarul de distribuitori sau de reparatori;
i) "drepturile de proprietate intelectuala" includ drepturile de
proprietate industriala, drepturile de autor si drepturile conexe;
j) "know-how"-ul reprezinta un ansamblu secret, substantial si
identificat de informatii practice nebrevetate, rezultat al experientei
furnizorului si testate de catre acesta; in acest context, "secret"
semnifica faptul ca know-how-ul, in ansamblul acestuia sau intr-o anume
configuratie sau asamblare a componentelor sale, nu este in general cunoscut
sau accesibil; "substantial" inseamna ca know-how-ul include
informatii indispensabile pentru cumparator in scopul utilizarii, vanzarii sau
revanzarii bunurilor sau serviciilor prevazute in acord;
"identificat" reprezinta faptul ca know-how-ul trebuie sa fie descris
intr-o maniera suficient de completa ca sa permita verificarea indeplinirii de
catre acesta a criteriilor de confidentialitate si substantialitate;
k) "cumparator": este agentul economic (indiferent ca acesta este
distribuitor sau reparator) care vinde bunuri sau servicii pe contul unui alt
agent economic;
l) "reparator agreat" inseamna un prestator de servicii de
reparatii si de intretinere a autovehiculelor care activeaza in cadrul unui
sistem de distributie creat de catre un furnizor de autovehicule;
m) "reparator independent" inseamna un prestator de servicii de
reparatii si intretinere a autovehiculelor care nu activeaza in cadrul
sistemului de distributie creat de furnizorul autovehiculelor pentru care el
asigura reparatiile sau intretinerea. Un reparator agreat care activeaza in
cadrul sistemului de distributie al unui anumit furnizor, este considerat
reparator independent, in intelesul prezentului regulament, in toate cazurile
in care el furnizeaza servicii de reparatii si intretinere pentru
autovehiculele unui alt furnizor, din al carui sistem de distributie el nu face
parte;
n) "autovehicul" inseamna un vehicul cu autopropulsie, cu cel
putin trei roti, destinat a fi utilizat pe drumurile publice;
o) "autovehicul pentru pasageri" inseamna un autovehicul destinat
transportului de persoane care are maximum opt locuri, in afara de locul
soferului;
p) "autoutilitare usoare" inseamna un autovehicul destinat
transportului de marfuri sau de persoane a carui masa totala este de maximum
3,5 tone; in cazul in care o autoutilitara usoara este comercializata si intr-o
versiune a carei masa totala depaseste 3,5 tone, toate versiunile acesteia sunt
considerate ca fiind autoutilitare usoare;
q) "gama vizata in intelegere (contract)" reprezinta toate
modelele de autovehicule oferite spre vanzare de catre furnizor
distribuitorului;
r) "autovehicul corespunzator unui model din gama vizata in
contract" inseamna un vehicul care face obiectul unui acord de distributie
cu un alt agent economic din cadrul sistemului de distributie creat de
producator, sau cu consimtamantul acestuia, si:
i) pe care constructorul il fabrica sau il monteaza in serie, si
ii) a carui caroserie este de forma identica si ale carui tren de rulare,
grup motopropulsor si tip de motor sunt identice cu cele ale vehiculelor din
gama vizata in contract;
s) "piese de schimb" inseamna bunuri care sunt destinate a fi
montate in sau pe un autovehicul pentru a inlocui componentele respectivului
vehicul, inclusiv bunuri precum lubrifiantii care sunt necesari utilizarii unui
autovehicul, cu exceptia benzinei;
t) "piese de schimb originale" inseamna piese de schimb care sunt
de aceeasi calitate cu componentele utilizate la montarea unui autovehicul si
care sunt produse conform specificatiilor si standardelor de productie furnizate
de catre producatorul de autovehicule pentru fabricarea componentelor sau
pieselor de schimb destinate autovehiculului in cauza. In aceasta categorie se
includ piesele de schimb fabricate pe aceeasi linie de productie ca
respectivele componente. Se prezuma pana la proba contrarie ca piesele sunt
piese de schimb originale daca producatorul pieselor certifica faptul ca
acestea sunt de aceeasi calitate cu cea a componentelor utilizate pentru
asamblarea vehiculului in cauza si au fost fabricate conform specificatiilor si
standardelor de productie ale constructorului autovehiculului;
u) "piese de schimb de calitate echivalenta" inseamna exclusiv
piesele de schimb fabricate de oricare agent economic capabil sa certifice in
orice moment ca acestea sunt de o calitate echivalenta cu cea a componentelor
care sunt sau au fost utilizate la asamblarea autovehiculelor in cauza;
v) "agenti economici din cadrul sistemului de distributie"
inseamna producatorul si agentii economici insarcinati de acesta sau avand consimtamantul
acestuia pentru distributia, repararea sau intretinerea bunurilor care fac
obiectul contractului sau a unor bunuri corespunzatoare acestora;
w) "utilizator final" include si companiile de leasing, cu
exceptia contractelor de leasing care prevad cesiunea proprietatii sau optiunea
de cumparare a autovehiculului inainte de expirarea contractului de leasing.
(2) Termenii "agent economic", "furnizor",
"cumparator", "distribuitor" si "reparator" vor
include si agenti economici care sunt in legatura cu acestia (legati).
Sunt considerati ca "agenti economici legati":
a) agentii economici in care o parte la contract dispune, direct sau
indirect:
i) de mai mult de jumatate din drepturile de vot, sau
ii) de puterea de a desemna mai mult de jumatate din membrii consiliului de
administratie, ai consiliului de supraveghere sau ai organelor care reprezinta
legal agentul economic, sau
iii) de dreptul de a gestiona afacerile agentului economic;
b) agentii economici care dispun, direct sau indirect, intr-una din partile
la contract, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
c) agentii economici in care un agent economic din cei vizati la lit. b)
dispune, direct sau indirect, de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
d) agentii economici in care una din partile la contract cu unul sau mai
multi agenti economici din cei prevazuti la lit. a), b) sau c) ori agentii
economici in care doi sau mai multi din agentii economici prevazuti la lit. a),
b) sau c) dispun impreuna de drepturile sau puterile enumerate la lit. a);
e) agentii economici la care drepturile sau puterile enumerate la lit. a)
sunt detinute impreuna de catre:
i) partile la contract sau agentii economici legati cu acestea, mentionati
la lit. a) - d), sau
ii) una sau mai multe din partile la contract ori unul sau mai multi agenti
economici legati cu acestea, mentionati la lit. a) - d) si unul sau mai multi
terti.
Art. 2
Intelegeri verticale care nu intra sub incidenta art. 5 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996
Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile intelegerilor
verticale convenite intre agenti economici care fac parte din acelasi grup, asa
cum este acesta definit in "Instructiunile cu privire la calculul cifrei
de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la art. 5
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de concentrare
economica".
Art. 3
Sfera de aplicare a exceptarii
(1) Intelegerile verticale referitoare la conditiile in care partile pot
cumpara, vinde sau revinde autovehicule noi, piese de schimb pentru
autovehicule sau servicii de reparatii si intretinere a autovehiculelor sunt
exceptate de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din lege, in conformitate
cu prezentul regulament si potrivit art. 5 alin. (2) din lege. Exceptarea se
aplica in masura in care aceste intelegeri verticale contin restrictionari
verticale.
(2) Exceptarea prevazuta la alin. (1) se aplica si urmatoarelor categorii
de intelegeri verticale:
a) intelegerile verticale incheiate intre o asociatie de agenti economici
si membrii sai, sau intre o astfel de asociatie si furnizorii sai, doar in
masura in care toti membrii asociatiei sunt distribuitori de autovehicule sau
de piese de schimb pentru autovehicule sau reparatori si sub rezerva ca nici un
membru al asociatiei respective, impreuna cu grupul de agenti economici legati
de acesta, sa nu realizeze o cifra de afaceri anuala mai mare decat plafonul
stabilit anual de catre Consiliul Concurentei, pentru armonizarea graduala cu
nivelul plafonului din reglementarile europene in domeniu; intelegerile
verticale incheiate de catre aceste asociatii sunt acoperite de prezentul
regulament fara a aduce atingere aplicarii art. 5 alin. (1) din lege,
intelegerilor orizontale incheiate intre membrii asociatiei sau deciziilor
adoptate de catre asociatie;
b) intelegerile verticale care contin dispozitii cu privire la cesiunea
catre cumparator sau utilizarea de catre cumparator a unor drepturi de
proprietate intelectuala, cu conditia ca aceste prevederi sa nu constituie
obiectul principal al unor asemenea intelegeri si ca ele sa fie legate in mod
direct de utilizarea, vanzarea sau revanzarea de bunuri sau servicii de catre
cumparator sau clientii acestuia. Exceptarea se aplica sub rezerva ca
respectivele dispozitii sa nu comporte restrictionari ale concurentei vizand
bunurile sau serviciile obiect al intelegerii, avand un obiect sau un efect
identic celui al restrictionarilor verticale neexceptate in baza prezentului
regulament.
(3) Exceptarea prevazuta la alin. (1) nu se aplica intelegerilor verticale
incheiate intre agenti economici concurenti.
(4) Cu toate acestea, exceptarea se aplica in cazul in care agenti
economici concurenti incheie o intelegere verticala nereciproca si este
indeplinita una din conditiile urmatoare:
a) cifra de afaceri anuala totala a cumparatorului nu depaseste plafonul
stabilit anual de catre Consiliul Concurentei, pentru armonizarea graduala cu
nivelul plafonului din reglementarile europene in domeniu;
b) furnizorul este un producator si un distribuitor de bunuri, in timp ce
cumparatorul este un distribuitor care nu fabrica bunuri concurente cu bunurile
care fac obiectul intelegerii;
c) furnizorul este un prestator de servicii pe mai multe niveluri de
activitate comerciala, in timp ce cumparatorul nu furnizeaza servicii
concurente la nivelul de activitate comerciala la care el cumpara serviciile
prevazute in intelegere.
Art. 4
Conditii generale ale exceptarii
(1) Sub rezerva prevederilor alin. (2) - (7), exceptarea prevazuta la art.
3 alin. (1) se aplica sub conditia ca partea de piata detinuta de furnizor sa
nu depaseasca 30% din piata in cauza pe care el vinde autovehiculele noi,
piesele de schimb pentru autovehicule sau serviciile de reparatii si
intretinere. Pentru intelegerile care stabilesc sisteme de distributie
selectiva cantitativa pentru vanzarea de autovehicule noi, pragul referitor la
cota de piata pentru aplicarea exceptarii este de 40% . Aceste praguri nu se
aplica intelegerilor care instituie sisteme de distributie selectiva
calitativa.
(2) In cazul intelegerilor verticale care contin obligatii de furnizare
exclusiva, exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca
partea de piata detinuta de cumparator sa nu depaseasca 30% din piata in cauza
pe care el cumpara bunurile sau serviciile prevazute in acord.
(3) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca
intelegerea verticala incheiata cu un distribuitor sau reparator sa prevada ca
furnizorul accepta cesiunea drepturilor si a obligatiilor decurgand din
intelegerea verticala catre un alt distribuitor sau reparator din cadrul
sistemului de distributie si ales de catre fostul distribuitor sau reparator.
(4) In scopul de a evita ca un furnizor sa nu rezilieze o intelegere
verticala cu un distribuitor sau reparator din cauza unor practici care nu pot
face obiect de restrictionari in cazul prezentului regulament, exceptarea
prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca intelegerea verticala
convenita cu un distribuitor sau reparator sa prevada ca un furnizor care
doreste sa notifice rezilierea unui contract este tinut sa faca aceasta in
scris, specificand motivele obiective si transparente ale deciziei de
reziliere.
(5) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca
intelegerea verticala incheiata de catre furnizorul de autovehicule noi cu un
distribuitor sau reparator agreat sa prevada:
a) ca intelegerea se incheie pentru o durata de cel putin cinci ani; in
acest caz, fiecare parte trebuie sa se angajeze sa notifice celeilalte parti cu
cel putin sase luni inainte intentia de a nu reinnoi intelegerea;
b) sau ca intelegerea este incheiata pe durata nedeterminata; in acest caz,
termenul uzual de reziliere trebuie sa fie pentru ambele parti de cel putin doi
ani; acest termen se reduce la cel putin un an atunci cand:
i) furnizorul este obligat, in baza legii sau a unei conventii speciale, sa
plateasca o despagubire adecvata la rezilierea intelegerii, sau
ii) furnizorul reziliaza intelegerea pe motivul necesitatii de a reorganiza
intreaga retea sau o parte substantiala a acesteia.
(6) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) se aplica sub conditia ca
intelegerea verticala sa prevada dreptul fiecarei parti de a recurge la un
expert independent sau arbitru in cazul litigiilor referitoare la respectarea
obligatiilor contractuale, dar fara a prejudicia dreptul fiecarei parti de a
sesiza instanta judecatoreasca competenta. Litigiile se pot referi, in special,
la:
a) obligatii de furnizare;
b) stabilirea sau realizarea obiectivelor de vanzare;
c) respectarea obiectivelor in materie de stocuri;
d) respectarea unei obligatii de a furniza sau de a utiliza vehicule
demonstrative;
e) conditiile guvernand vanzarea de autovehicule de marci diferite;
f) problema de a sti daca interdictia de a-si exercita activitati intr-un
stabiliment neagreat limiteaza capacitatea distribuitorului de autovehicule,
altele decat cele pentru pasageri sau autoutilitare usoare, de a-si extinde
activitatile;
g) problema de a sti daca rezilierea unui contract este justificata de
motivele mentionate in notificarea prealabila de reziliere (preaviz).
(7) Pentru aplicarea prevederilor alineatelor precedente, partea de piata
detinuta de catre agentii economici la care se face referire in art. 1 alin.
(2) lit. e) va fi calculata in fractiuni egale pentru fiecare agent economic
dispunand de drepturile sau puterile enumerate la art. 1 alin. (2) lit. e).
Art. 5
Restrictionari care exclud intelegerea verticala de la exceptare
(Restrictionari speciale privind vanzarea de autovehicule noi, de servicii
de reparatii si intretinere sau de piese de schimb)
(1) Exceptarea prevazuta la art. 3 alin. (1) nu se aplica intelegerilor
verticale care, direct sau indirect, separat sau impreuna cu alti factori
aflati sub controlul partilor, au ca obiect:
a) restrictionarea capacitatii distribuitorului sau a reparatorului de a-si
determina pretul de vanzare, fara a prejudicia posibilitatea furnizorului de a
impune un pret de vanzare maximal sau de a recomanda un pret de vanzare, sub
conditia ca asemenea preturi sa nu reprezinte un pret de vanzare fix sau minimal
la care s-ar ajunge ca urmare a presiunilor exercitate sau a stimulentelor
oferite de oricare dintre parti;
b) restrictionarea clientelei sau a teritoriului pe care distribuitorul sau
reparatorul poate vinde bunurile sau serviciile care fac obiectul intelegerii,
exceptarea fiind totusi aplicabila intelegerilor care contin:
(i) restrictionarea vanzarilor active intr-un teritoriu exclusiv sau unei
clientele exclusive, rezervate furnizorului sau alocate de catre acesta altui
distribuitor sau reparator, atunci cand o astfel de restrictionare nu limiteaza
vanzarile facute de clientii distribuitorului sau reparatorului;
(ii) restrictionarea vanzarilor la utilizatorii finali printr-un
distribuitor care opereaza pe piata ca grosist;
(iii) restrictionarea, de catre membrii unui sistem de distributie
selectiva, a vanzarilor de autovehicule noi si de piese de schimb catre
distribuitorii neagreati pe pietele unde este practicata distributia selectiva,
sub rezerva dispozitiilor de la pct. i);
(iv) restrictionarea capacitatii cumparatorului de a vinde parti
componente, destinate incorporarii acestora, unor clienti care ar putea utiliza
aceste componente pentru fabricarea unor bunuri similare cu cele produse de
catre furnizor;
c) restrictionarea livrarilor incrucisate intre distribuitorii sau
reparatorii din cadrul unui sistem de distributie selectiva, in special intre
distribuitorii sau reparatorii care activeaza pe piata la nivele diferite de
comercializare;
d) restrictionarea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive de
autovehicule pentru pasageri sau autoutilitare usoare noi, de piese de schimb
pentru toate autovehiculele sau de servicii de reparatii si intretinere pentru
toate autovehiculele catre utilizatorii finali, realizate de catre membrii unui
sistem de distributie selectiva care opereaza la nivelul comercializarii en
detail pe pietele unde distributia selectiva este practicata. Exceptarea este
aplicabila intelegerilor care interzic unui membru al sistemului de distributie
selectiva sa opereze printr-un stabiliment neagreat, sub rezerva totusi a
dispozitiilor art. 6 alin. (2) lit. b);
e) restrictionarea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive de
autovehicule noi, altele decat autovehiculele pentru pasageri sau autoutilitare
usoare, catre utilizatorii finali, realizata de catre membrii unui sistem de
distributie selectiva care opereaza la nivelul comercializarii en detail pe
piete in care distributia selectiva este practicata, fara a afecta
posibilitatea furnizorului de a interzice unui membru al sistemului sa opereze
printr-un stabiliment neagreat;
(Restrictionari speciale privind vanzarea de autovehicule noi)
f) restrictionarea capacitatii distribuitorului de a vinde un autovehicul
nou care corespunde unui model din gama vizata de intelegere;
g) restrictionarea capacitatii distribuitorului de a subcontracta
furnizarea serviciilor de reparatii si intretinere catre reparatorii agreati,
fara a afecta capacitatea furnizorului de a pretinde distribuitorului ca acesta
sa comunice utilizatorilor finali, inainte de incheierea oricarui contract de
cumparare, numele si adresa reparatorului sau reparatorilor agreati in cauza
si, daca vreunul din acesti reparatori agreati nu este situat in apropierea
punctului de vanzare, sa informeze utilizatorii finali cu privire la distanta
la care se afla respectivul/respectivele atelier/ateliere de reparatie fata de
punctul de vanzare; cu toate acestea, astfel de obligatii pot fi impuse numai
cu conditia ca obligatii similare sa fie impuse distribuitorilor al caror
atelier de reparatii nu se gaseste in acelasi loc cu punctul lor de vanzare.
(Restrictionari speciale privind vanzarea serviciilor de reparatii si
intretinere si de piese de schimb)
h) restrictionarea capacitatii reparatorului agreat de a-si limita
activitatile la furnizarea de servicii de reparatie si intretinere si la
distributia de piese de schimb;
i) restrictionarea vanzarilor de piese de schimb pentru autovehicule de
catre membri unui sistem de distributie selectiva unor reparatori independenti
care utilizeaza piesele respective pentru repararea si intretinerea
autovehiculelor;
j) restrictionarea convenita intre un furnizor de piese de schimb originale
sau piese de schimb de calitate echivalenta, de utilaje destinate reparatiilor,
de echipamente de diagnosticare sau de alte echipamente, pe de-o parte, si un
producator de autovehicule, pe de alta parte, care limiteaza capacitatea
furnizorului de a vinde asemenea bunuri sau servicii unor distribuitori agreati
sau independenti, catre reparatori agreati sau independenti sau catre
utilizatori finali;
k) restrictionarea capacitatii unui distribuitor sau a unui reparator
agreat de a obtine la alegerea sa de la un agent economic tert piese de schimb
originale sau piese de schimb de calitate echivalenta si de a le utiliza pentru
repararea sau intretinerea autovehiculelor, fara a afecta facultatea unui
furnizor de autovehicule noi de a impune utilizarea de piese de schimb
originale furnizate de acesta pentru reparatiile acoperite de garantie, service
gratuit, sau lucrari legate de retragerea de pe piata a autovehiculelor;
l) restrictionarea convenita intre un producator de autovehicule care
utilizeaza componente pentru asamblarea initiala a autovehiculelor si
furnizorul componentelor respective care limiteaza capacitatea acestuia din
urma de a-si aplica efectiv si vizibil marca sau "logo"-ul pe
componentele furnizate sau pe piesele de schimb.
(2) Exceptarea nu se aplica in cazul in care furnizorul de autovehicule
refuza operatorilor independenti accesul la informatiile tehnice, la
echipamentele de diagnosticare si alte echipamente, la utilaje, inclusiv la
programele software necesare, sau la instruirea necesara pentru repararea si
intretinerea respectivelor autovehicule sau pentru aplicarea masurilor de
protectie a mediului.
Acest acces trebuie sa cuprinda, in special, utilizarea nerestrictionata a
sistemelor electronice de control si diagnosticare unui autovehicul,
programarea acestor sisteme in conformitate cu procedurile standard ale
furnizorului, instructiunile in materie de reparatii si instruire si
informatiile necesare pentru utilizarea utilajelor si a echipamentelor de
diagnosticare si service.
Accesul trebuie acordat operatorilor independenti fara discriminare, in mod
rapid si proportional, iar informatiile trebuie furnizate intr-o forma
utilizabila. Daca informatia relevanta avuta in vedere este acoperita de un
drept de proprietate intelectuala sau daca aceasta constituie un
"know-how", accesul nu poate fi refuzat in mod abuziv.
In acest scop, notiunea de "operator independent" reprezinta
agentii economici care sunt angajati, direct sau indirect, in repararea si
intretinerea autovehiculelor, in special reparatorii independenti, producatorii
de echipamente sau de utilaje pentru reparatii, distribuitorii independenti de
piese de schimb, editorii de informatii tehnice, cluburile automobilistice,
operatorii de asistenta rutiera, operatorii care ofera servicii de verificare
si testare si operatorii care asigura pregatirea reparatorilor.
Art. 6
Conditii specifice de exceptare
(1) In ceea ce priveste vanzarea de autovehicule noi, sau de piese de
schimb, precum si servicii de reparatii si intretinere, exceptarea nu se aplica
nici uneia din urmatoarele obligatii convenite prin intelegeri verticale:
a) orice obligatie directa sau indirecta de nonconcurenta;
b) orice obligatie directa sau indirecta limitand capacitatea unui
reparator agreat de a furniza servicii de reparatii si intretinere pentru autovehiculele
furnizorilor concurenti;
c) orice obligatie directa sau indirecta care impiedica membrii unui sistem
de distributie sa nu vanda autovehiculele sau piesele de schimb ale anumitor
furnizori concurenti sau sa nu furnizeze servicii de reparatii si intretinere
pentru autovehiculele anumitor furnizori concurenti;
d) orice obligatie directa sau indirecta care determina distribuitorul sau
reparatorul agreat ca, dupa rezilierea contractului, sa produca, cumpere, vanda
sau revanda autovehicule sau sa furnizeze servicii de reparatii sau
intretinere.
(2) In ceea ce priveste vanzarea de autovehicule noi, exceptarea nu se
aplica nici uneia din urmatoarele obligatii convenite prin intelegeri
verticale:
a) orice obligatie directa sau indirecta care impiedica distribuitorul sa
ofere servicii de leasing referitoare la bunurile care fac obiectul
contractului sau la bunuri corespondente;
b) orice obligatie directa sau indirecta impusa oricarui distribuitor de
autovehicule de pasageri sau vehicule utilitare usoare si care activeaza
intr-un sistem de distributie selectiva, care restrange capacitatea acestuia de
a infiinta puncte de vanzare sau de livrare suplimentare in alte locatii aflate
in piata pe care se aplica distributia selectiva.
(3) In ceea ce priveste serviciile de reparatie si intretinere sau vanzarea
de piese de schimb, exceptarea nu se aplica nici unei obligatii directe sau
indirecte referitoare la stabilimentul unui reparator agreat atunci cand se
aplica distributia selectiva.
Art. 7
Retragerea beneficiului exceptarii pe categorii
(1) Consiliul Concurentei poate decide retragerea beneficiului exceptarii
prevazute in prezentul regulament atunci cand constata ca o intelegere
verticala careia i se aplica prezentul regulament are totusi efecte
incompatibile cu conditiile prevazute de art. 5 alin. (2) din lege, cum ar fi
in special:
a) restrangerea in mod semnificativ a accesului pe piata in cauza sau a
concurentei pe aceasta, prin efectul cumulativ al retelelor paralele de
restrictii verticale similare practicate de furnizori sau cumparatori
concurenti, sau
b) restrangerea concurentei pe o piata pe care un furnizor nu este supus
unei concurente reale din partea altor furnizori, sau
c) existenta unor diferente substantiale de pret sau de conditii de
furnizare a bunurilor care fac obiectul intelegerii sau a bunurilor
corespondente intre pietele geografice, sau
d) practicarea unor preturi sau conditii de vanzare discriminatorii pe o
piata geografica.
(2) Consiliul Concurentei poate decide retragerea beneficiului exceptarii
prevazute in prezentul regulament si tratarea intelegerilor in contextul
exceptarii individuale, atunci cand retele paralele de restrictionari verticale
similare acopera mai mult de 50% din piata relevanta, chiar daca fiecare
intelegere verticala care comporta restrictii specifice privind aceasta piata
relevanta indeplineste conditiile de exceptare prin incadrarea in categoria
definita la art. 3 alin. (1) din prezentul regulament.
Art. 8
Aspecte cu privire la calculul cotei de piata
(1) Cotele de piata prevazute in prezentul regulament, se calculeaza dupa
cum urmeaza:
a) pentru distributia de autovehicule noi, pe baza volumului de bunuri care
fac obiectul contractului si de bunuri corespondente, cumulat cu cel al altor
bunuri vandute de catre furnizor si pe care cumparatorul le considera ca fiind
interschimbabile sau substituibile din punct de vedere al caracteristicilor, al
pretului si al utilizarii careia ii sunt destinate;
b) pentru distributia de piese de schimb, pe baza valorii bunurilor care
fac obiectul contractului, cumulat cu cel al altor bunuri vandute de catre
furnizor ca si a oricarui alt tip de bunuri vandute de furnizor si pe care
cumparatorul le considera ca fiind interschimbabile ori substituibile din punct
de vedere al caracteristicilor, al pretului si al utilizarii careia ii sunt
destinate;
c) pentru serviciile de reparatie si intretinere, pe baza valorii
serviciilor care fac obiectul contractului furnizate de catre membrii retelei
de distributie a furnizorului, cumulat cu serviciile vandute de catre alti
membri ai retelei si pe care cumparatorul le considera ca fiind substituibile
din punct de vedere al caracteristicilor, a pretului si a utilitatii acestora.
Daca volumul vanzarilor nu poate fi cunoscut, pentru calcularea cotelor de
piata poate fi utilizata valoarea vanzarilor si invers. Daca astfel de date nu
sunt disponibile, se pot utiliza date estimative bazate pe alte informatii de
piata credibile. In scopul aplicarii art. 4 din prezentul regulament, pentru
calcularea cotei de piata sunt utilizate fie volumul sau valoarea cumpararilor
de pe piata, fie estimarea acestora.
(2) In scopul aplicarii pragurilor prevazute la art. 4, se aplica
urmatoarele reguli:
a) cota de piata se calculeaza pe baza datelor referitoare la anul
calendaristic anterior incheierii contractului;
b) cota de piata include bunurile si serviciile, furnizate distribuitorilor
integrati pentru a fi vandute;
c) in cazul in care, initial, cota de piata nu depaseste 30%, respectiv
40%, dar creste ulterior peste aceste praguri, fara insa a depasi 35%,
respectiv 45%, exceptarea pe categorii continua sa se aplice timp de doi ani
calendaristici consecutivi care urmeaza anului in care pragul de 30%, respectiv
40% a fost depasit pentru prima oara;
d) in cazul in care, initial, cota de piata nu depaseste 30%, respectiv
40%, dar creste ulterior peste aceste praguri si depaseste 35%, respectiv 45%,
exceptarea continua sa se aplice timp de un an calendaristic care urmeaza
anului in care pragul de 30%, respectiv 40% a fost depasit pentru prima oara;
e) beneficiile de la literele c) si d) nu se pot combina astfel incat sa se
depaseasca o perioada de doi ani calendaristici.
Art. 9
Calculul cifrei de afaceri
(1) In scopul calcularii cifrei de afaceri totale anuale in sensul art. 3
alin. (2) lit. a) si art. 3 alin. (3) lit. a) din prezentul regulament se vor
aplica prevederile continute in "Instructiunile cu privire la calculul
cifrei de afaceri in cazurile de comportament anticoncurential, prevazute la
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, si in cazurile de
concentrare economica".
(2) Exceptarea ramane aplicabila daca, timp de doi ani financiari consecutivi,
pragul cifrei de afaceri anuale totale nu este depasit cu mai mult de 10% .
Art. 10
Exceptari individuale
Urmatoarele intelegeri verticale care cad sub incidenta art. 5 alin. (1)
din lege vor fi tratate de catre Consiliul Concurentei drept cazuri
individuale, urmarindu-se indeplinirea conditiilor de la art. 5 alin. (2) din
lege si a procedurilor prevazute in cazul dispensei in "Regulamentul
pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996
privind practicile anticoncurentiale":
- intelegerile in care furnizorul, respectiv cumparatorul, are o cota de
piata care depaseste pragurile de 30%, respectiv 40% prevazute la art. 4 sau
- intelegerile in care cifra de afaceri totala a agentilor economici
implicati depaseste pragurile valorice prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a) si
art. 3 alin. (3) lit. a), cu indeplinirea prevederilor art. 9 sau
- intelegerile care nu beneficiaza de incadrarea in categoria exceptata
prin prezentul regulament, in conformitate cu prevederile art. 9.
Art. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
(1) Exceptarile acordate, prin decizie a Consiliului Concurentei, in
conformitate cu prevederile capitolului VIII din "Regulamentul pentru
aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din lege privind practicile
anticoncurentiale" publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 56 bis din 3 aprilie 1997 raman valabile pana la expirarea perioadei de
exceptare acordate prin decizie.
(2) Prezentul regulament intra in vigoare dupa 30 de zile de la data
publicarii sale in Monitorul Oficial.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului regulament se abroga
prevederile capitolului VIII din "Regulamentul privind acordarea
exceptarii, pe categorii de intelegeri, decizii de asociere ori practici
concertate, de la interdictia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Legea
concurentei nr. 21/1996" si anexa nr. 1/7 din acelasi regulament, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997,
precum si orice alte dispozitii contrare.