DECIZIE Nr. 1331/EN din 30 octombrie 2003
privind stabilirea procedurii de solutionare a litigiilor ce intra in
competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN
COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 789 din 10 noiembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) si (5), ale art. 36 alin.
(5) si ale art. 44 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 591/2002, precum si ale art. 31 alin. (6) din
Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 642/2002, si ale art. 36 din Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la
retelele si serviciile de comunicatii electronice,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta decizie reglementeaza procedura prealabila
administrativ-jurisdictionala de solutionare a litigiilor dintre furnizorii de
retele sau de servicii de comunicatii electronice ori dintre furnizorii de
servicii postale, precum si procedura de mediere a litigiilor dintre
utilizatori si furnizorii de servicii postale, respectiv dintre utilizatorii
finali si furnizorii de servicii de comunicatii electronice, ce intra in
competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, denumita in
continuare ANRC.
(2) In situatia aparitiei unui litigiu intre furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice ori intre furnizorii de servicii postale in
legatura cu obligatiile impuse acestora in temeiul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002, sau al
legislatiei speciale din domeniul comunicatiilor electronice ori al serviciilor
postale, partea interesata poate sesiza ANRC in vederea solutionarii
litigiului.
(3) In situatia aparitiei unui litigiu intre un utilizator si un furnizor
de servicii postale sau intre un utilizator final si un furnizor de servicii de
comunicatii electronice, ocazionat de aplicarea prevederilor Legii nr. 304/2003
pentru serviciul universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele
si serviciile de comunicatii electronice, acestia au dreptul de a se adresa
ANRC in vederea medierii litigiului in cauza.
Art. 2
In intelesul prezentei decizii, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) Ordonanta privind serviciile postale - Ordonanta Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
642/2002;
b) Ordonanta-cadru - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind
cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 591/2002;
c) Legea serviciului universal - Legea nr. 304/2003 pentru serviciul
universal si drepturile utilizatorilor cu privire la retelele si serviciile de
comunicatii electronice;
d) reclamant - persoana care initiaza procedura stabilita prin prezenta
decizie;
e) parat - persoana impotriva careia se initiaza procedura stabilita prin
prezenta decizie;
f) sesizare - cererea prin care reclamantul initiaza procedura de
solutionare a litigiilor in fata ANRC;
g) utilizator - utilizatorul final, astfel cum este definit la art. 2 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta-cadru, sau, dupa caz, utilizatorul, astfel cum este
definit la art. 2 lit. v) din Ordonanta privind serviciile postale.
Art. 3
(1) Litigiile de competenta ANRC pot fi solutionate, in conditiile
prezentei decizii, prin intermediul procedurii de mediere sau prin intermediul
procedurii contencioase.
(2) Procedura de mediere urmareste solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, rolul ANRC fiind acela de a asista partile.
(3) Procedura contencioasa urmareste solutionarea de catre ANRC a
litigiului dintre parti atunci cand acestea nu recurg la procedura de mediere
sau aceasta a esuat.
(4) In orice moment al procedurii de mediere sau al procedurii contencioase
partile pot incheia o tranzactie cu privire la obiectul litigiului.
Art. 4
In desfasurarea activitatii de solutionare a litigiilor prevazute de
prezenta decizie vor fi respectate principiile dreptului la aparare,
egalitatii, celeritatii si contradictorialitatii.
CAP. 2
Dispozitii privind solutionarea litigiilor dintre furnizori de retele sau
de servicii de comunicatii electronice ori dintre furnizori de servicii postale
SECTIUNEA 1
Declansarea procedurii
Art. 5
Partea interesata se va adresa ANRC prin cerere scrisa depusa la registratura
ANRC sau expediata prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de
primire.
Art. 6
(1) Sesizarea va cuprinde in mod obligatoriu informatii privitoare la:
a) partile litigiului si datele de identificare a acestora;
b) obiectul litigiului - se vor mentiona obligatiile impuse in temeiul
Ordonantei-cadru sau al legislatiei speciale, pretins a fi fost incalcate de
catre parat;
c) motivarea in fapt - reclamantul trebuie sa furnizeze cat mai multe
detalii, inclusiv documente relevante (copii de pe corespondenta, note ale
intalnirilor dintre parti etc.);
d) motivarea in drept - dispozitiile legale pe care se intemeiaza;
e) modul in care reclamantul este afectat de litigiu;
f) eforturile depuse de parti pentru solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, in masura existentei unor asemenea demersuri;
g) solutia sau masurile propuse de catre reclamant pentru solutionarea
litigiului;
h) procedura agreata in vederea solutionarii litigiului;
i) semnatura si stampila, dupa caz.
(2) Sesizarea se va realiza in mod obligatoriu conform formularului-tip
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
(3) Formularul-tip poate fi obtinut de la sediul central, de la oficiile
teritoriale sau de pe pagina de Internet a ANRC.
(4) In cazul existentei unor neregularitati procedurale sesizarea va fi
respinsa fara a se mai parcurge fazele urmatoare ale procedurii.
SECTIUNEA a 2-a
Masuri preliminare
Art. 7
(1) Dupa inregistrarea sesizarii, in cazul in care aceasta indeplineste
conditiile de forma prevazute la art. 6, presedintele ANRC, in functie de
natura si complexitatea litigiului, va desemna o comisie care va fi
responsabila cu solutionarea litigiului, denumita in continuare Comisia.
Aceasta va fi formata dintr-un presedinte si unul sau mai multi membri.
(2) In cursul activitatii de solutionare a litigiului Comisia va avea un
rol activ, mentinand, de asemenea, o legatura permanenta cu partile.
Art. 8
(1) Comisia va face o analiza preliminara a materialului furnizat, a cauzei
si naturii litigiului, precum si a eforturilor depuse de parti pentru
solutionarea problemei.
(2) Comisia poate solicita partilor informatii suplimentare daca le
considera necesare solutionarii cauzei.
(3) Comisia va invita partile in fata acesteia, comunicandu-le data
intalnirii cu cel putin 7 zile inainte. Odata cu aceasta comunicare Comisia va
transmite paratului sesizarea, pentru ca acesta sa-si poata prezenta punctul de
vedere.
Art. 9
In cazul in care litigiul este de natura sa afecteze drepturile sau
interesele legitime ale altor persoane, Comisia le va identifica si va comunica
acestora un rezumat al litigiului, precizand data pana la care pot sa-si
exprime punctele de vedere. Comisia este obligata sa analizeze aceste puncte de
vedere in solutionarea litigiului.
Art. 10
(1) In cazul in care partile se prezinta la data prevazuta la art. 8 alin.
(3), Comisia va invedera acestora posibilitatea de a recurge la rezolvarea litigiului
prin intermediul procedurii de mediere.
(2) In cazul in care partile sunt de acord cu solutionarea litigiului prin
mediere, Comisia va intocmi un proces-verbal, semnat de membrii acesteia, care
constituie actul pe baza caruia se declanseaza procedura de mediere.
(3) In cazul in care una dintre parti nu se prezinta sau, desi partile sunt
prezente, cel putin una dintre ele nu este de acord cu solutionarea litigiului
prin intermediul procedurii de mediere, se va trece la solutionarea litigiului
prin intermediul procedurii contencioase. Procesul-verbal incheiat intr-o
asemenea situatie constituie actul pe baza caruia se declanseaza procedura
contencioasa.
SECTIUNEA a 3-a
Procedura de mediere
Art. 11
(1) Partile vor depune toate diligentele in vederea solutionarii litigiului
pe cale amiabila. Comisia are sarcina de a ajuta partile sa solutioneze
litigiul pe aceasta cale.
(2) Comisia va depune toate eforturile pentru a face partile sa-si
inteleaga reciproc punctele de vedere.
(3) Comisia nu poate impune o anumita solutie, fiind sarcina partilor de a
ajunge la o intelegere in vederea solutionarii litigiului.
Art. 12
In cursul desfasurarii procedurii de mediere partile sunt invitate la
intalniri in mod separat sau impreuna, numarul acestor intalniri depinzand de
complexitatea cazului. Dupa fiecare intalnire Comisia redacteaza un
proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia, care va fi transmis
partilor.
Art. 13
Partile pot solicita Comisiei sa clarifice sfera de aplicare a unor
dispozitii legale din domeniul comunicatiilor electronice sau al serviciilor
postale, aplicabile in cauza.
Art. 14
In cazul in care medierea are ca rezultat solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, partile vor incheia o tranzactie. Tranzactia se va incheia in forma
scrisa in mai multe exemplare, cate unul pentru fiecare parte si un exemplar
pentru ANRC.
Art. 15
(1) Procedura de mediere va respecta principiul confidentialitatii si nu
poate depasi 30 de zile de la data sesizarii ANRC.
(2) Daca partile nu ajung la o intelegere in termenul prevazut la alin.
(1), litigiul va fi solutionat prin intermediul procedurii contencioase.
(3) Pe parcursul intregii proceduri de mediere oricare dintre parti poate
solicita Comisiei trecerea la solutionarea litigiului prin intermediul
procedurii contencioase, toate actele si lucrarile dosarului administrate pana
in acel moment ramanand castigate cauzei.
SECTIUNEA a 4-a
Procedura contencioasa
Art. 16
(1) In cazul in care litigiul urmeaza a se solutiona prin intermediul
procedurii contencioase, Comisia va comunica partilor data la care sunt
invitate in fata acesteia.
(2) In cazul in care se recurge direct la solutionarea litigiului prin
procedura contencioasa, paratului i se va pune in vedere sa depuna raspunsul la
sesizare in termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea neluarii in
considerare a apararilor formulate ulterior, cu exceptia acelora a caror
necesitate ar rezulta din dezbateri si pe care paratul nu le putea prevedea.
Paratului ii vor fi remise, prin serviciul de trimitere recomandata cu
confirmare de primire, copii de pe sesizare si de pe celelalte documente
furnizate de catre reclamant.
(3) In imprejurari exceptionale paratului i se poate pune in vedere sa
raspunda intr-un termen mai scurt. Asemenea imprejurari pot include, fara a se
limita doar la acestea, situatiile in care Comisia considera ca reclamantul ar
suferi grave prejudicii pana la solutionarea litigiului.
Art. 17
Daca sunt necesare informatii suplimentare din partea oricarei parti,
acestea pot fi obligate sa furnizeze respectivele informatii in termen de 7
zile, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 alin. (1) din Ordonanta-cadru sau la
art. 60 alin. (1) din Ordonanta privind serviciile postale, dupa caz.
Art. 18
Atunci cand Comisia considera ca are toate informatiile necesare pentru a
solutiona cauza, va invita partile sa-si expuna punctele de vedere asupra
litigiului.
Art. 19
Partile pot fi invitate la intalniri de catre Comisie, numarul intalnirilor
depinzand de complexitatea cazului. Dupa fiecare intalnire Comisia va redacta
un proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia, care va fi transmis
partilor.
Art. 20
In urma analizarii tuturor informatiilor si in urma audierii punctelor de
vedere exprimate in cauza, in cazul in care litigiul este solutionat pe fond,
Comisia redacteaza o solutie preliminara care se comunica partilor impreuna cu
masurile propuse in vederea solutionarii litigiului.
Art. 21
(1) In termen de 15 zile de la comunicarea solutiei preliminare oricare
dintre parti poate adresa o cerere Comisiei in vederea reanalizarii solutiei
propuse.
(2) Daca in termenul prevazut la alin. (1) sunt aduse la cunostinta Comisiei
informatii noi, aceasta va decide daca informatiile sunt relevante pentru
solutionarea cauzei si va putea reanaliza solutia preliminara.
Art. 22
(1) In cazul in care a fost adresata Comisiei o cerere de reanalizare sau
daca au fost aduse la cunostinta acesteia informatii relevante, Comisia, dupa
implinirea termenului prevazut la art. 21 alin. (1), va convoca de urgenta
partile pentru a-si expune punctele de vedere.
(2) Dupa expirarea termenului prevazut la art. 21 alin. (1) sau dupa convocarea
partilor in conditiile alin. (1) Comisia va considera procedura finalizata.
Art. 23
(1) Dupa finalizarea procedurii Comisia prezinta presedintelui ANRC un
raport continand propunerile pentru solutionarea litigiului.
(2) In vederea solutionarii litigiului presedintele ANRC emite o decizie
care va cuprinde in mod obligatoriu:
a) componenta Comisiei;
b) numele si domiciliul, respectiv denumirea si sediul partilor;
c) obiectul litigiului si sustinerile partilor;
d) motivarea in fapt si in drept pe care se intemeiaza;
e) masurile dispuse si modalitatile de aducere la indeplinire a acestora;
f) caile de atac impotriva acesteia.
(3) Decizia este obligatorie pentru parti, se comunica acestora si se
publica pe pagina de Internet a ANRC, cu respectarea prevederilor legale
referitoare la pastrarea confidentialitatii.
(4) Decizia poate fi atacata la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ - in termen de 30 de zile de la comunicare, fara
parcurgerea procedurii prealabile prevazute la art. 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 24
(1) Decizia prin care ANRC solutioneaza litigiul trebuie pronuntata in
termen de 4 luni de la data sesizarii ANRC.
(2) In situatii exceptionale, pentru buna solutionare a cazului, acest
termen poate fi prelungit prin decizie a presedintelui ANRC.
SECTIUNEA a 5-a
Dispozitii speciale
Art. 25
(1) Partile isi pot exercita drepturile personal sau prin reprezentant.
(2) Reprezentantii partilor trebuie sa prezinte inscrisurile care le atesta
calitatea de reprezentant.
Art. 26
In situatii exceptionale, cand Comisia considera ca o parte poate suferi
grave prejudicii pana la solutionarea litigiului, presedintele ANRC, prin
decizie, poate dispune masuri cu caracter provizoriu in vederea evitarii
producerii prejudiciului sau a limitarii intinderii acestuia.
CAP. 3
Dispozitii privind solutionarea litigiilor dintre utilizatori si furnizori
de servicii de comunicatii electronice sau furnizori de servicii postale
Art. 27
(1) Utilizatorii care considera ca le-au fost incalcate de catre furnizorii
de servicii postale sau de catre furnizorii de servicii de comunicatii
electronice drepturi prevazute de Ordonanta privind serviciile postale sau
Legea serviciului universal se pot adresa ANRC in vederea medierii litigiului.
(2) Sesizarile utilizatorilor se pot transmite ANRC direct prin depunere la
registratura, prin posta, fax sau prin posta electronica. In cazul in care
utilizatorul se prezinta personal la sediul ANRC, va putea formula sesizarea si
oral, aceasta fiind consemnata in scris de catre personalul ANRC.
(3) Formularul-tip prevazut in anexa la prezenta decizie are caracter
facultativ in ceea ce priveste sesizarile introduse de utilizatori.
Art. 28
(1) Persoanele din cadrul ANRC responsabile cu solutionarea sesizarilor
utilizatorilor vor lua toate masurile pentru a stabili cu exactitate situatia
de fapt si normele juridice aplicabile, inclusiv prin convocarea partilor,
separat sau impreuna.
(2) Partile au obligatia de a depune toate diligentele in vederea
solutionarii litigiului pe cale amiabila si de a colabora in acest sens cu
personalul responsabil al ANRC.
Art. 29
(1) In cazul in care, in termen de 60 de zile de la primirea unei sesizari,
partile nu au ajuns la o intelegere cu privire la obiectul litigiului, ANRC le
va transmite acestora opinia sa cu privire la modalitatile de solutionare a
litigiului, motivata in mod corespunzator.
(2) Opinia ANRC prevazuta la alin. (1) are caracter de recomandare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 30
Procedura de mediere si procedura contencioasa, stabilite prin prezenta
decizie, sunt facultative si gratuite.
Art. 31
Dosarul litigiului se pastreaza de catre ANRC si va cuprinde toate
documentele primite sau comunicate de ANRC in cursul procedurii stabilite prin
prezenta decizie, avand atasate si dovezile de comunicare, dupa caz.
Art. 32
(1) Daca in cursul desfasurarii procedurii stabilite prin prezenta decizie
se constata nerespectarea unei obligatii prevazute in autorizatii ori licente,
in Ordonanta-cadru sau in legislatia speciala in domeniul comunicatiilor
electronice ori al serviciilor postale, sanctionata ca abatere administrativa
sau contraventie, in legatura cu obiectul litigiului, se va aplica regimul
sanctionator instituit prin dispozitiile legale respective.
(2) In acest caz decizia sau opinia ANRC privind solutionarea litigiului va
tine seama de actul de constatare si sanctionare a faptei prevazute la alin.
(1).
Art. 33
(1) Termenele prevazute in prezenta decizie se calculeaza conform
prevederilor art. 101 din Codul de procedura civila.
(2) In situatii exceptionale aceste termene pot fi scurtate sau prelungite,
dupa caz.
Art. 34
(1) Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii nr. 139/EN/2002 privind stabilirea procedurii de solutionare a
litigiilor ce intra in competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 20 din
15 ianuarie 2003, se abroga.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu
ANEXA 1
FORMULAR-TIP
SESIZARE
1. Datele de identificare a reclamantului
a) Numele si domiciliul/Denumirea si sediul
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Reprezentat/reprezentata de
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
c) Numar de telefon/Fax/Adresa de e-mail
...........................................................................
...........................................................................
2. Datele de identificare a paratului
a) Numele si domiciliul/Denumirea si sediul
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Reprezentat/reprezentata de
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
c) Numar de telefon/Fax/Adresa de e-mail
...........................................................................
...........................................................................
3. Obiectul litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
4. Motivarea in fapt a pretentiilor reclamantului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
5. Motivarea in drept a pretentiilor reclamantului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
6. Modul in care reclamantul este afectat de litigiul in cauza
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
7. Eforturile depuse de parti pentru solutionarea pe cale amiabila a
litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
8. Solutia sau masurile propuse de reclamant pentru solutionarea litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
9. Procedura agreata in vederea solutionarii litigiului
a) mediere;
b) procedura contencioasa.
10. Alte informatii considerate necesare pentru buna solutionare a
litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Semnatura/Stampila