DECIZIE Nr. 139/EN din 16 decembrie 2002
privind stabilirea procedurii de solutionare a litigiilor ce intra in
competenta Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN
COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 15 ianuarie 2003
In temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) si (5), precum si ale art.
36 alin. (5) si ale art. 44 lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 591/2002,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta decizie reglementeaza procedura prealabila
administrativ-jurisdictionala de solutionare a litigiilor dintre furnizorii de
retele sau de servicii de comunicatii electronice ori dintre furnizorii de
servicii postale, ce intra in competenta Autoritatii Nationale de Reglementare
in Comunicatii, denumita in continuare ANRC.
(2) In situatia aparitiei unui litigiu intre furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice ori intre furnizorii de servicii postale in
legatura cu obligatiile impuse acestora in temeiul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002, denumita in
continuare Ordonanta-cadru, sau al legislatiei speciale din domeniul
comunicatiilor electronice si serviciilor postale, partea interesata este
obligata sa sesizeze ANRC in vederea solutionarii litigiului.
Art. 2
In intelesul prezentei decizii, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) reclamant - persoana sau persoanele care initiaza procedura stabilita
prin prezenta decizie;
b) parat - persoana sau persoanele impotriva carora se initiaza procedura
stabilita prin prezenta decizie;
c) sesizare - cererea prin care reclamantul initiaza procedura de
solutionare a litigiilor in fata ANRC.
Art. 3
(1) Litigiile de competenta ANRC pot fi solutionate, in conditiile
prezentei decizii, prin intermediul procedurii de mediere sau al procedurii
contencioase.
(2) Procedura de mediere urmareste solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, rolul ANRC fiind acela de a asista partile in incheierea unei
tranzactii cu privire la obiectul litigiului.
(3) Procedura contencioasa urmareste solutionarea de catre ANRC a
litigiului dintre parti atunci cand acestea nu recurg la procedura de mediere
sau aceasta a esuat.
(4) In orice moment al procedurii de mediere sau al procedurii contencioase
partile pot incheia o tranzactie cu privire la obiectul litigiului.
Art. 4
In desfasurarea activitatii de solutionare a litigiilor prevazute de
prezenta decizie vor fi respectate principiile dreptului la aparare,
egalitatii, celeritatii si contradictorialitatii.
CAP. 2
Declansarea procedurii
Art. 5
Partea interesata este obligata sa se adreseze ANRC prin cerere scrisa
depusa la registratura ANRC sau expediata prin serviciul de trimitere
recomandata cu confirmare de primire.
Art. 6
(1) Sesizarea va cuprinde in mod obligatoriu informatii privitoare la:
a) partile litigiului si datele de identificare a acestora;
b) obiectul litigiului - se vor mentiona obligatiile impuse in temeiul
Ordonantei-cadru sau al legislatiei speciale, pretins a fi fost incalcate de
catre parat;
c) motivarea in fapt - reclamantul trebuie sa furnizeze cat mai multe
detalii, inclusiv documente relevante (copii de pe corespondenta, note ale
intalnirilor dintre parti etc.);
d) motivarea in drept - dispozitiile legale pe care se intemeiaza;
e) modul in care reclamantul este afectat de litigiu;
f) eforturile depuse de parti pentru solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, in masura existentei unor asemenea demersuri;
g) solutia sau masurile propuse de catre reclamant pentru solutionarea
litigiului;
h) procedura agreata in vederea solutionarii litigiului;
i) semnatura si stampila, dupa caz.
(2) Sesizarea se va realiza in mod obligatoriu conform formularului-tip
prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
(3) Formularul-tip poate fi obtinut de la sediul central, de la oficiile
teritoriale sau de pe pagina de Internet a ANRC.
CAP. 3
Masuri preliminare
Art. 7
(1) Dupa inregistrarea sesizarii presedintele ANRC, in functie de natura si
de complexitatea litigiului, va desemna o comisie care va fi responsabila cu
solutionarea litigiului, denumita in continuare Comisia. Aceasta va fi formata
dintr-un presedinte si unul sau mai multi membri.
(2) In cursul activitatii de solutionare a litigiului Comisia va avea un
rol activ, mentinand de asemenea o legatura permanenta cu partile.
Art. 8
(1) Comisia va face o analiza preliminara a materialului furnizat, a cauzei
si naturii litigiului, precum si a eforturilor depuse de parti pentru
solutionarea problemei.
(2) Comisia poate solicita partilor informatii suplimentare, daca le
considera necesare pentru solutionarea cauzei.
(3) Comisia va invita partile in fata acesteia, comunicandu-le data
intalnirii cu cel putin 7 zile inainte. O data cu aceasta comunicare Comisia va
transmite paratului sesizarea reclamantului pentru ca acesta sa isi poata
prezenta punctul de vedere.
Art. 9
In cazul in care litigiul este de natura sa afecteze drepturile sau
interesele altor persoane, Comisia le va identifica si va comunica acestora un
rezumat al litigiului, precizand data pana la care pot sa isi exprime punctele
de vedere. Comisia este obligata sa analizeze aceste puncte de vedere in
solutionarea litigiului.
Art. 10
(1) In cazul in care partile se prezinta la data prevazuta la art. 8 alin.
(3), Comisia va invedera acestora posibilitatea de a recurge la rezolvarea
litigiului prin intermediul procedurii de mediere.
(2) In cazul in care partile sunt de acord cu solutionarea litigiului prin
mediere, Comisia va intocmi un proces-verbal, semnat de presedintele Comisiei
si de parti, care constituie actul pe baza caruia se declanseaza procedura de
mediere.
(3) In cazul in care una dintre parti nu se prezinta sau, desi partile sunt
prezente, cel putin una dintre ele nu este de acord cu solutionarea litigiului
prin intermediul procedurii de mediere, se va trece la solutionarea litigiului
prin intermediul procedurii contencioase. Procesul-verbal incheiat intr-o
asemenea situatie constituie actul pe baza caruia se declanseaza procedura
contencioasa.
CAP. 4
Procedura de mediere
Art. 11
(1) Partile vor depune toate diligentele in vederea solutionarii litigiului
pe cale amiabila. Comisia are sarcina de a ajuta partile sa solutioneze
litigiul pe aceasta cale.
(2) Comisia va depune toate eforturile pentru a face partile sa isi
inteleaga reciproc punctele de vedere.
Art. 12
In cursul desfasurarii procedurii de mediere partile sunt invitate la
intalniri in mod separat sau impreuna, numarul acestor intalniri depinzand de
complexitatea cazului. Dupa fiecare intalnire Comisia redacteaza un
proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia si de reprezentantii
partilor, care va fi transmis partilor.
Art. 13
Partile pot solicita Comisiei sa clarifice sfera de aplicare a unor
dispozitii legale din domeniul comunicatiilor electronice sau al serviciilor
postale, aplicabile in cauza.
Art. 14
In cazul in care medierea are ca rezultat solutionarea pe cale amiabila a
litigiului, partile vor incheia o tranzactie. Tranzactia se va incheia in forma
scrisa in mai multe exemplare, cate unul pentru fiecare parte si un exemplar
pentru ANRC.
Art. 15
(1) Procedura de mediere va respecta principiul confidentialitatii si nu
poate depasi 30 de zile de la data sesizarii ANRC.
(2) Daca partile nu ajung la o intelegere in termenul prevazut la alin.
(1), litigiul va fi solutionat prin intermediul procedurii contencioase.
(3) Pe parcursul intregii proceduri de mediere oricare dintre parti poate
solicita Comisiei trecerea la solutionarea litigiului prin intermediul
procedurii contencioase, toate actele si lucrarile dosarului administrate pana
in acel moment ramanand castigate cauzei.
CAP. 5
Procedura contencioasa
Art. 16
(1) In cazul in care litigiul urmeaza a se solutiona prin intermediul
procedurii contencioase, Comisia va comunica partilor data la care sunt
invitate in fata acesteia.
(2) In cazul in care se recurge direct la solutionarea litigiului prin
procedura contencioasa, paratului i se va pune in vedere sa depuna raspunsul la
sesizare in termen de 15 zile de la comunicare, sub sanctiunea neluarii in
considerare a apararilor formulate ulterior. Paratului ii vor fi remise, prin
serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire, copii de pe
sesizare si de pe celelalte documente furnizate de reclamant.
(3) In imprejurari exceptionale paratului i se poate pune in vedere sa
raspunda intr-un termen mai scurt. Asemenea imprejurari pot include, fara a se
limita doar la acestea, situatiile in care Comisia considera ca reclamantul ar
suferi grave prejudicii pana la solutionarea litigiului.
Art. 17
Daca sunt necesare informatii suplimentare din partea oricarei parti,
acestea pot fi obligate sa furnizeze respectivele informatii in termen de 7
zile, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 alin. (1) din Ordonanta-cadru sau la
art. 60 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile
postale, dupa caz.
Art. 18
Atunci cand Comisia considera ca are toate informatiile necesare pentru a
solutiona cauza, va invita partile sa isi expuna punctele de vedere asupra
litigiului.
Art. 19
Partile pot fi invitate la intalniri de catre Comisie, numarul intalnirilor
depinzand de complexitatea cazului. Dupa fiecare intalnire Comisia va redacta
un proces-verbal al intalnirii, semnat de membrii acesteia si de parti, care va
fi transmis partilor.
Art. 20
In urma analizarii tuturor informatiilor si in urma audierii punctelor de
vedere exprimate in cauza Comisia redacteaza o solutie preliminara care se
comunica partilor impreuna cu masurile propuse in vederea solutionarii
litigiului.
Art. 21
(1) In termen de 15 zile de la comunicarea solutiei preliminare oricare
dintre parti poate adresa o cerere Comisiei in vederea reanalizarii solutiei
propuse.
(2) Daca in termenul prevazut la alin. (1) sunt aduse la cunostinta
Comisiei informatii noi, aceasta va decide daca informatiile sunt relevante
pentru solutionarea cauzei si va putea reanaliza solutia preliminara.
Art. 22
(1) In cazul in care a fost adresata Comisiei o cerere de reanalizare sau
daca au fost aduse la cunostinta acesteia informatii relevante, Comisia, dupa
implinirea termenului prevazut la art. 21 alin. (1), va convoca de urgenta partile
pentru a-si expune punctele de vedere.
(2) Dupa expirarea termenului prevazut la art. 21 alin. (1) sau dupa
convocarea partilor in conditiile alin. (1) Comisia va considera procedura
finalizata.
Art. 23
(1) Dupa finalizarea procedurii Comisia prezinta presedintelui ANRC un
raport continand propunerile pentru solutionarea litigiului.
(2) In vederea solutionarii litigiului presedintele ANRC emite o decizie
care va cuprinde in mod obligatoriu:
a) componenta Comisiei;
b) numele si domiciliul, respectiv denumirea si sediul partilor;
c) obiectul litigiului si sustinerile partilor;
d) motivarea in fapt si in drept pe care se intemeiaza;
e) masurile dispuse si modalitatile de aducere la indeplinire a acestora;
f) caile de atac impotriva acesteia.
(3) Decizia este obligatorie pentru parti, se comunica acestora si se
publica pe pagina de Internet a ANRC, cu respectarea prevederilor legale
referitoare la pastrarea confidentialitatii.
(4) Decizia poate fi atacata la Curtea de Apel Bucuresti, Sectia contencios
administrativ, in termen de 30 de zile de la comunicare, fara parcurgerea
procedurii prealabile prevazute la art. 5 din Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 24
(1) Decizia prin care ANRC solutioneaza litigiul trebuie pronuntata in
termen de 4 luni de la data incheierii procesului-verbal prin care se
declanseaza procedura de mediere, prevazut la art. 10 alin. (2), sau a
procesului-verbal prin care se declanseaza procedura contencioasa, prevazut la
art. 10 alin. (3).
(2) In situatii exceptionale, pentru buna solutionare a cazului, acest
termen poate fi prelungit prin decizie a presedintelui ANRC.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
Procedura de mediere si procedura contencioasa, stabilite prin prezenta
decizie, sunt gratuite.
Art. 26
(1) Partile isi pot exercita, personal sau prin reprezentant, drepturile
prevazute de prezenta decizie.
(2) Reprezentantii partilor trebuie sa prezinte inscrisurile care le atesta
calitatea de reprezentant.
Art. 27
Litigiile prevazute de prezenta decizie, aflate pe rolul instantelor
judecatoresti la data intrarii in vigoare a Legii nr. 591/2002 pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, vor continua sa fie solutionate
de acestea.
Art. 28
Dosarul litigiului se pastreaza de catre ANRC si va cuprinde toate
documentele primite sau comunicate de ANRC in cursul procedurii stabilite prin
prezenta decizie, avand atasate si dovezile de comunicare, dupa caz.
Art. 29
(1) Termenele prevazute in prezenta decizie se calculeaza conform
prevederilor art. 101 din Codul de procedura civila.
(2) In situatii exceptionale aceste termene pot fi scurtate sau prelungite,
dupa caz.
Art. 30
In situatii exceptionale, cand Comisia considera ca o parte poate suferi
grave prejudicii pana la solutionarea litigiului, presedintele ANRC, prin
decizie, poate dispune masuri cu caracter provizoriu in vederea evitarii
producerii prejudiciului sau limitarii intinderii acestuia.
Art. 31
(1) Daca in cursul desfasurarii procedurii stabilite prin prezenta decizie
se constata nerespectarea unei obligatii prevazute in autorizatii sau licente,
in Ordonanta-cadru, in Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 sau in legislatia
speciala in domeniul comunicatiilor electronice ori al serviciilor postale,
sanctionata ca abatere administrativa sau contraventie, in legatura cu obiectul
litigiului, se va aplica regimul sanctionator instituit prin dispozitiile
legale respective.
(2) In acest caz decizia emisa de presedintele ANRC in vederea solutionarii
litigiului va tine seama de actul de constatare si sanctionare a faptei
prevazute la alin. (1).
Art. 32
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu
ANEXA 1
FORMULARUL-TIP AL SESIZARII
1. Datele de identificare a reclamantului
a) Nume si domiciliu/Denumire si sediu
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Reprezentat(a) de
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
c) Numar de telefon/Fax/Adresa de e-mail
...........................................................................
...........................................................................
d) Titular al autorizatiei generale/licentei
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
2. Datele de identificare a paratului
a) Nume si domiciliu/Denumire si sediu
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
b) Reprezentat(a) de
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
c) Numar de telefon/Fax/Adresa de e-mail
...........................................................................
...........................................................................
d) Titular al autorizatiei generale/licentei
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
3. Obiectul litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
4. Motivarea in fapt a pretentiilor reclamantului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
5. Motivarea in drept a pretentiilor reclamantului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
6. Modul in care reclamantul este afectat de litigiul in cauza
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
7. Eforturile depuse de parti pentru solutionarea pe cale amiabila a
litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
8. Solutia sau masurile propuse de reclamant pentru solutionarea litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
9. Procedura agreata in vederea solutionarii litigiului:
a) mediere;
b) procedura contencioasa.
10. Alte informatii considerate necesare pentru buna solutionare a
litigiului
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
Semnatura/Stampila