LEGE
Nr. 676 din 21 noiembrie 2001
privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in
sectorul telecomunicatiilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 800 din 14 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Obiect
Art. 1
(1) Prezenta lege asigura conditiile specifice de garantare a dreptului la
protectia vietii private in privinta prelucrarii datelor cu caracter personal
in sectorul telecomunicatiilor.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica operatorilor retelelor publice de
telecomunicatii si furnizorilor de servicii de telecomunicatii destinate
publicului care, in indeplinirea atributiilor lor, trateaza date cu caracter
personal.
(3) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu prevederile legale
referitoare la protectia persoanelor in privinta prelucrarii datelor cu
caracter personal si la libera circulatie a acestor date.
(4) Prezenta lege nu se aplica prelucrarilor de date cu caracter personal
efectuate:
a) in cadrul activitatilor in domeniul apararii nationale si sigurantei
nationale, desfasurate in limitele si cu restrictiile stabilite de lege;
b) in cadrul activitatilor de prevenire, cercetare si reprimare a
infractiunilor si de mentinere a ordinii publice, precum si in cadrul altor
activitati in domeniul dreptului penal, desfasurate in limitele si cu
restrictiile stabilite de lege.
Definitii
Art. 2
In intelesul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
1. serviciu de telecomunicatii - serviciu a carui furnizare consta,
integral sau partial, in transmiterea si directionarea de semnale in retelele
de telecomunicatii, cu exceptia radiodifuziunii si a televiziunii;
2. serviciu de telecomunicatii destinat publicului - orice serviciu de
telecomunicatii, cu exceptia celor necesare exclusiv furnizorului sau unui grup
inchis de utilizatori;
3. furnizor de servicii de telecomunicatii destinate publicului - persoana
juridica ce presteaza un serviciu de telecomunicatii destinat publicului;
4. retea publica de telecomunicatii - sisteme de transmisie si, unde sunt
aplicabile, echipamente de comutatie si alte resurse ce permit transmiterea de
semnale intre puncte terminale definite, prin fir, radio, prin mijloace optime
sau electromagnetice, care sunt utilizate integral sau partial pentru
furnizarea de servicii de telecomunicatii destinate publicului;
5. operator al retelei publice de telecomunicatii - persoana juridica
autorizata sa instaleze sau sa opereze o retea publica de telecomunicatii, in
scopul oferirii de servicii de telecomunicatii destinate publicului;
6. abonat - orice persoana fizica sau juridica care a incheiat un contract
cu furnizorul de servicii de telecomunicatii destinate publicului in vederea
furnizarii de astfel de servicii;
7. utilizator - orice persoana fizica beneficiara a unui serviciu de
telecomunicatii destinat publicului, in scopuri private sau profesionale, fara
a fi in mod necesar abonat al acestui serviciu;
8. date cu caracter personal - orice informatii referitoare la o persoana
fizica identificata sau identificabila; o persoana identificabila este acea
persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, in special prin
referire la un numar de identificare sau la unul ori mai multe elemente
specifice identitatii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale
sau sociale;
9. prelucrarea datelor cu caracter personal - orice operatiune sau set de
operatiuni care se efectueaza asupra datelor cu caracter personal prin mijloace
automate sau neautomate, precum colectarea, inregistrarea, organizarea,
stocarea, adaptarea ori modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea,
dezvaluirea catre terti prin transmitere, diseminare sau in orice alt mod,
alaturarea ori combinarea, blocarea, stergerea sau distrugerea;
10. autoritatea de reglementare - autoritatea prevazuta la art. 5 alin. (1)
din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996;
11. autoritatea de supraveghere - autoritatea care monitorizeaza si
controleaza sub aspectul legalitatii tratamentele datelor cu caracter personal
ce cad sub incidenta dispozitiilor legale care reglementeaza protectia
persoanelor cu privire la tratamentul datelor cu caracter personal si libera
circulatie a acestor date;
12. registrele abonatilor - bazele de date, in forma scrisa sau
electronica, publice ori accesibile publicului printr-un serviciu de consultare
sau utilizate de terti in scopuri comerciale, care contin date cu caracter
personal ale abonatilor;
13. factura detaliata - suma informatiilor referitoare la liniile apelate
sau la liniile care apeleaza ori informatii referitoare la data si durata
fiecarui apel.
Masuri de securitate
Art. 3
(1) Furnizorul unui serviciu de telecomunicatii destinat publicului si
operatorul retelei publice de telecomunicatii prin care se furnizeaza serviciul
respectiv trebuie sa ia toate masurile tehnice si de organizare adecvate
garantarii securitatii serviciului si a retelei.
(2) Masurile adoptate trebuie sa garanteze un nivel de securitate
proportional riscului, corespunzator stadiului dezvoltarii tehnologice si
costurilor implementarii acestor masuri.
(3) Cerintele minime de securitate adoptate ca masura preventiva vor fi
stabilite de autoritatea de reglementare in termen de 6 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
(4) Cerintele stabilite potrivit alin. (3) vor fi revizuite de autoritatea
de reglementare, in concordanta cu stadiul dezvoltarii tehnice si cu experienta
in domeniu, in termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
si ulterior la intervale care nu pot fi mai mari de 2 ani.
(5) Furnizorul unui serviciu de telecomunicatii destinat publicului este
obligat sa informeze abonatii in situatia in care ia cunostinta despre aparitia
unui risc special de incalcare a securitatii retelei. Informarea va face
referire si la posibilele remedii, precum si la costurile de aplicare a
acestora.
(6) Informatiile prevazute la alin. (5) se inainteaza si autoritatii
publice competente in domeniul protectiei persoanelor in privinta prelucrarii
datelor cu caracter personal.
Confidentialitatea comunicatiilor
Art. 4
(1) Confidentialitatea comunicatiilor efectuate prin intermediul unei
retele publice de telecomunicatii sau prin recurgerea la un serviciu de
telecomunicatii destinat publicului este garantata.
(2) Ascultarea, inregistrarea, stocarea sau orice alta forma de
interceptare ori de supraveghere a comunicatiilor este interzisa, cu exceptia
cazurilor urmatoare:
a) se realizeaza de utilizatorii care participa la comunicatia respectiva;
b) utilizatorii care participa la comunicatia respectiva si-au dat acordul
scris prealabil;
c) se realizeaza in exercitarea prerogativelor de autoritate publica, in
conditiile legii.
(3) Un utilizator sau, respectiv, un abonat are obligatia de a-l informa pe
celalalt utilizator sau, respectiv, abonat atunci cand in cursul convorbirii se
utilizeaza echipament care permite ca aceasta convorbire sa fie ascultata,
inregistrata sau stocata de catre alte persoane.
Art. 5
Serviciile de telecomunicatii si indeosebi serviciile telefonice aflate in
curs de dezvoltare vor fi oferite cu respectarea vietii private a
utilizatorilor, a secretului corespondentei si a libertatii de comunicare.
Art. 6
Orice imixtiune a autoritatilor publice in continutul unei comunicari,
inclusiv utilizarea unor mijloace de interceptare sau de supraveghere a
comunicarilor, sunt interzise, exceptand cazurile in care asemenea ingerinte
sunt prevazute de lege si constituie o masura necesara intr-o societate
democratica pentru:
a) protectia securitatii statului, a sigurantei publice, a intereselor
monetare ale statului sau a combaterii infractiunilor;
b) protectia persoanei in cauza, la cererea acesteia, ori a drepturilor si
libertatilor altor persoane.
Art. 7
In caz de ingerinta a autoritatilor publice in continutul unei comunicari
legea de autorizare trebuie sa prevada:
a) modul de exercitare de catre persoana in cauza a drepturilor de acces si
de rectificare;
b) conditiile in care autoritatile publice competente vor fi in drept sa
refuze sa dea informatii persoanei in cauza;
c) modalitatile de conservare sau de distrugere a acestor date.
Art. 8
(1) Operatorii retelelor publice de telecomunicatii sau de telefonie ori
furnizorii de servicii de telecomunicatii destinate publicului nu pot comunica
datele obtinute cu prilejul imixtiunii in continutul unei comunicari decat persoanei
desemnate in autorizatia eliberata potrivit legii sa obtina asemenea date.
(2) Autorizarea operatorilor retelelor publice de telecomunicatii de a
interveni in continutul unei comunicari, inclusiv prin mijloace de interpretare
sau de supraveghere a convorbirilor telefonice, precum si utilizarea
mijloacelor tehnice pentru localizarea originii apelurilor abuzive vor fi
realizate numai cu asigurarea conditiilor si garantiilor constitutionale de
exercitare a drepturilor si libertatilor fundamentale recunoscute prin lege.
Datele referitoare la trafic si la facturare
Art. 9
(1) Datele referitoare la trafic, care privesc abonatii si utilizatorii,
prelucrate in vederea stabilirii convorbirilor efectuate si stocate de catre
furnizorul unui serviciu de telecomunicatii destinat publicului sau de catre
operatorul unei retele publice de telecomunicatii destinate publicului, trebuie
sa fie sterse sau facute anonime la terminarea comunicatiei, fara a se incalca
prevederile alin. (2) - (4).
(2) Prelucrarea datelor continand: numarul sau identificarea postului
abonatului, adresa abonatului si tipul postului, numarul total de unitati ce
trebuie facturate pentru perioada de contorizare, numarul abonatului apelat,
tipul, momentul inceperii si durata apelurilor efectuate sau volumul de date
transmis, data apelului ori a serviciului, alte informatii referitoare la
plati, precum plata in avans, plati pentru instalari, deconectari si restante,
efectuata in scopul intocmirii facturilor abonatilor sau al stabilirii platilor
pentru interconectare, este permisa doar pana la implinirea unui termen de 3
ani de la data scadentei obligatiei de plata corespunzatoare facturii,
respectiv de la data scadentei obligatiei de plata corespunzatoare
interconectarii.
(3) Furnizorul unui serviciu de telecomunicatii destinat publicului poate
prelucra numai datele semnificative prevazute la alin. (2), in vederea
marketingului sau comercializarii propriilor servicii, numai dupa notificarea
abonatului si cu acordul expres al acestuia.
(4) Accesul la si prelucrarea datelor referitoare la trafic si la facturare
trebuie limitate la persoanele care actioneaza in virtutea unei obligatii de
serviciu, in raport cu furnizorul de servicii de telecomunicatii destinat
publicului sau, respectiv, cu operatorul retelei publice de telecomunicatii, si
care au ca atributii facturarea sau gestionarea traficului, rezolvarea
cererilor clientilor, detectarea fraudelor ori marketingul propriilor servicii
de telecomunicatii ale furnizorului sau operatorului respectiv. Prelucrarea
acestora trebuie limitata la datele care sunt necesare pentru indeplinirea
respectivelor obligatii de serviciu.
(5) Dispozitiile alin. (1) - (4) nu pot fi invocate in scopul limitarii
accesului autoritatilor competente la datele referitoare la trafic sau la
facturare, in conditiile legii, in scopul rezolvarii litigiilor, in special a
celor referitoare la interconectare sau la facturare.
Facturarea detaliata
Art. 10
(1) Abonatii primesc facturi nedetaliate.
(2) Emiterea facturilor detaliate se face la cererea abonatilor, cu
respectarea drepturilor la protectia vietii private a abonatilor si a
utilizatorilor, in conditiile legii.
(3) Categoriile de informatii care pot fi cuprinse in facturile detaliate
se stabilesc de autoritatea de reglementare.
Oferirea si restrictionarea oferirii serviciului de identificare a liniei
la care apeleaza sau a liniei apelate
Art. 11
(1) Utilizatorul care apeleaza are dreptul de a i se pune la dispozitie, in
mod gratuit, de catre furnizorul serviciului de telecomunicatii destinat
publicului sau de catre operatorul retelei publice de telecomunicatii un
procedeu simplu de eliminare a prezentarii datelor respective pentru fiecare
apel, in cazul in care se ofera si un serviciu de prezentare a datelor de
identificare a liniei care apeleaza.
(2) Abonatul care apeleaza are dreptul de a i se pune la dispozitie, in mod
gratuit, de catre furnizorul serviciului de telecomunicatii destinat publicului
sau de catre operatorul retelei publice de telecomunicatii un procedeu simplu
de eliminare a prezentarii datelor de identificare a liniei care apeleaza,
pentru fiecare linie, in cazul prevazut la alin. (1).
(3) Abonatul apelat are dreptul de a i se pune la dispozitie de catre
furnizorul serviciului de telecomunicatii destinat publicului sau de catre
operatorul retelei publice de telecomunicatii, in mod gratuit, in cazul
folosirii neabuzive, un procedeu simplu de eliminare a prezentarii datelor de
identificare a liniei pentru apelurile primite, in cazul prevazut la alin. (1).
(4) Abonatul apelat are dreptul de a i se oferi de catre furnizorul
serviciului de telecomunicatii destinat publicului sau de catre operatorul
retelei publice de telecomunicatii o posibilitate de a respinge apelul primit,
atunci cand datele de identificare a liniei care apeleaza au fost eliminate de
abonatul sau de utilizatorul care apeleaza, in cazul prevazut la alin. (1),
daca datele de identificare a liniei care apeleaza sunt indicate inainte de
inceperea convorbirii.
(5) Abonatul apelat are dreptul de a i se pune la dispozitie, in mod
gratuit, de catre furnizorul serviciului de telecomunicatii destinat publicului
sau de catre operatorul retelei publice de telecomunicatii un procedeu simplu de
eliminare a prezentarii datelor de identificare a liniei apelate fata de
utilizatorul care apeleaza, in cazul in care se ofera si un serviciu de
prezentare a datelor de identificare a liniei apelate.
(6) Dispozitiile alin. (1) si (2) vor fi aplicabile si apelurilor catre
alte tari, provenind din Romania, iar dispozitiile alin. (3) - (5) vor fi
aplicabile si apelurilor catre Romania provenind din alte tari.
(7) Furnizorii de servicii de telecomunicatii destinate publicului au
obligatia de a informa publicul despre serviciile de prezentare a acestor date,
precum si despre drepturile prevazute la alin. (1) - (6), in cazul in care se
ofera si servicii de prezentare a datelor de identificare a liniei care
apeleaza sau a liniei apelate.
Dispozitii derogatorii
Art. 12
Un furnizor de servicii de telecomunicatii destinate publicului, respectiv
un operator al unei retele publice de telecomunicatii poate deroga de la
dispozitiile referitoare la identificarea liniei care apeleaza, cu conditia aducerii
la cunostinta publicului a procedurilor prin care se realizeaza aceste
derogari, in urmatoarele cazuri:
a) temporar, in urma cererii unui abonat privind depistarea sursei unor
apeluri abuzive; in acest caz datele de identificare a liniei care apeleaza vor
fi stocate si accesibile, in conditiile legii;
b) pentru fiecare linie, pentru organizatiile care primesc apeluri de
urgenta, special recunoscute in acest sens, in conditiile legii, cum ar fi:
sectiile de politie, unitatile de pompieri sau serviciile de ambulanta.
Redirectionarea automata a apelului
Art. 13
Fiecare abonat are dreptul de a i se pune la dispozitie, in mod gratuit, de
catre furnizorul serviciului de telecomunicatii destinat publicului sau de
catre operatorul retelei publice de telecomunicatii un procedeu simplu de a
bloca redirectionarea automata, efectuata de un tert, a apelurilor catre
echipamentul terminal al abonatului respectiv.
Registrele abonatilor
Art. 14
(1) Furnizorii de servicii de telecomunicatii au obligatia de a include in
registrele abonatilor pe care le intocmesc sau de a pune la dispozitie tertilor
care intocmesc asemenea registre numai datele cu caracter personal necesare
identificarii unui abonat anume, cu exceptia cazurilor in care abonatul
respectiv si-a dat acordul expres pentru includerea unor date suplimentare.
(2) Orice abonat are dreptul sa solicite, cu titlu gratuit:
a) sa nu fie inclus intr-un registru al abonatilor;
b) inscrierea mentiunii ca datele sale cu caracter personal nu pot fi
folosite de terti in scopul marketingului direct;
c) inscrierea adresei sale doar partial;
d) sa nu se efectueze nici o mentiune referitoare la sex, acolo unde acest
lucru este lingvistic posibil.
Apelurile nesolicitate
Art. 15
Apelurile nesolicitate, efectuate in scopul marketingului direct prin
utilizarea unor sisteme automate de apelare care nu necesita interventia unui
operator uman, prin fax sau prin orice alte metode, sunt interzise, cu exceptia
cazului in care abonatul apelat si-a exprimat in prealabil consimtamantul
expres in acest sens.
Raspunderea
Art. 16
(1) Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea
disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
(2) Furnizorii de servicii de telecomunicatii destinate publicului sau/si
operatorii retelelor publice de telecomunicatii raspund fata de utilizatori
pentru daunele efective cauzate de neexecutarea sau de executarea
necorespunzatoare a obligatiilor ce le revin in conditiile prezentei legi.
Contraventii si sanctiuni
Art. 17
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni:
a) neadoptarea sau adoptarea incompleta a cerintelor minime de securitate
mentionate la art. 3 alin. (3) si (4);
b) neindeplinirea obligatiei de informare prevazute la art. 3 alin. (5) si
(6);
c) neindeplinirea obligatiei de confidentialitate prevazute la art. 4 alin.
(2) si (3);
d) nerespectarea de catre autoritatile publice, respectiv de catre
operatorii retelelor publice de telecomunicatii sau de telefonie ori de catre
furnizorii de servicii de telecomunicatii destinate publicului, a obligatiilor
prevazute la art. 5, 6, 7 si 8;
e) neindeplinirea obligatiilor referitoare la prelucrarea si la limitarea
accesului la datele cu caracter personal, prevazute la art. 9;
f) incalcarea drepturilor abonatilor prevazute la art. 10, prin sau cu
privire la emiterea de facturi detaliate;
g) neindeplinirea obligatiilor referitoare la oferirea serviciului de
identificare a liniei care apeleaza, respectiv a liniei apelate, prevazute la
art. 11;
h) neindeplinirea obligatiei referitoare la oferirea serviciului de
redirectionare automata, prevazuta la art. 13;
i) neindeplinirea obligatiilor referitoare la intocmirea registrului
abonatilor, prevazute la art. 14;
j) initierea unui apel nesolicitat, cu incalcarea art. 15.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la
10.000.000 lei la 250.000.000 lei.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) - d) se constata de
personalul autoritatii de reglementare, precum si de reprezentanti
imputerniciti ai organelor cu atributii de supraveghere si control, abilitate
potrivit legii.
(4) Pentru contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) - d) autoritatea
de reglementare poate dispune si suspendarea sau anularea licentei ori a
autorizatiei.
(5) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. e) - j) se constata de
personalul autoritatii de supraveghere si de reprezentanti imputerniciti ai
organelor cu atributii de supraveghere si control, abilitate potrivit legii.
(6) Dispozitiile prezentei legi se completeaza cu dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
(7) Cuantumul amenzilor prevazute in prezenta lege poate fi actualizat prin
hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui inflatiei.
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 18
Prezenta lege intra in vigoare la 3 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 22 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 29
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU