DECIZIE Nr. 137 din 12 decembrie 2002
privind aprobarea Regulamentului pentru efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 916 din 16 decembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 32 alin. (1) lit. b) si ale art. 38 alin. (1),
(3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 591/2002,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul pentru efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta decizie.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru efectuarea analizelor de piata si determinarea puterii semnificative pe
piata
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentul regulament contine regulile pe baza carora Autoritatea
Nationala de Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare ANRC,
efectueaza analiza pietelor identificate potrivit Regulamentului privind
identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor electronice si
determina daca unul sau mai multi furnizori de retele ori de servicii de
comunicatii electronice au putere semnificativa pe o anumita piata relevanta
specifica.
(2) In cuprinsul prezentului regulament sunt aplicabile definitiile
prevazute la art. 2 din Regulamentul privind identificarea pietelor relevante
din sectorul comunicatiilor electronice.
Art. 2
(1) Un furnizor este considerat ca avand putere semnificativa pe o anumita
piata relevanta specifica daca, individual sau impreuna cu alti furnizori, se bucura
pe piata respectiva de o pozitie echivalenta unei pozitii dominante.
(2) Prin pozitie dominanta pe o anumita piata se intelege situatia in care
un furnizor este capabil, intr-o masura apreciabila, sa se comporte independent
fata de concurenti, clienti sau consumatori.
(3) Un furnizor cu putere semnificativa pe o anumita piata poate fi
considerat a avea putere semnificativa si pe o piata aflata in stransa legatura
cu cea dintai, daca legaturile dintre cele doua piete permit ca puterea de
piata sa fie utilizata si pe piata adiacenta.
(4) In evaluarea puterii semnificative a unui furnizor pe o anumita piata
relevanta specifica se va lua in considerare puterea pe acea piata a intregului
grup din care acesta face parte.
CAP. 2
Criterii pentru determinarea puterii semnificative
Art. 3
(1) Pentru determinarea puterii semnificative pe o piata relevanta
specifica ANRC va lua in considerare unul sau mai multe dintre urmatoarele
criterii:
a) cota de piata si stabilitatea acesteia;
b) integrarea pe verticala;
c) numarul concurentilor;
d) puterea de contracarare a utilizatorilor;
e) evolutia preturilor si nivelul profiturilor;
f) gradul de diversificare a produselor;
g) marimea furnizorilor;
h) absenta concurentilor potentiali;
i) controlul asupra unei retele sau infrastructuri asociate, greu de
duplicat;
j) economiile de scara;
k) economiile de scop;
l) avantajul tehnologic;
m) accesul facil sau privilegiat la resurse financiare;
n) existenta unei retele dezvoltate de distributie.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea
criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante specifice.
Art. 4
(1) Daca pe o piata relevanta specifica exista un singur furnizor, acesta
este prezumat a avea putere semnificativa pe piata respectiva si va fi desemnat
in acest sens de ANRC.
(2) Un furnizor cu o cota de piata mai mare sau egala cu 40% va fi
considerat a avea putere semnificativa pe piata relevanta specifica daca, in
urma aplicarii celorlalte criterii prevazute la art. 3, ANRC nu constata
contrariul.
(3) Un furnizor cu o cota de piata mai mica de 40% va fi considerat a nu
avea putere semnificativa pe piata relevanta specifica daca, in urma aplicarii
celorlalte criterii prevazute la art. 3, ANRC nu constata contrariul.
Art. 5
(1) Principalele criterii ce pot fi utilizate pentru determinarea cotelor
de piata ale furnizorilor sunt:
a) cifra de afaceri;
b) numarul de utilizatori;
c) volumul traficului;
d) capacitatea instalata;
e) valoarea traficului.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea
criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante specifice.
Art. 6
(1) Stabilitatea in timp a cotei de piata ofera un indiciu ce conduce catre
existenta puterii semnificative pe piata, in timp ce fluctuatiile cotelor de
piata pot indica absenta unui furnizor cu putere semnificativa pe piata.
(2) Scaderea treptata a cotei de piata a unui furnizor cu putere
semnificativa sugereaza ca piata devine mai competitiva, dar nu determina in
mod necesar pierderea puterii semnificative pe piata relevanta specifica.
Art. 7
In analiza pietelor relevante specifice se va avea in vedere ca integrarea
pe verticala, in aval sau in amonte, a unui furnizor cu putere semnificativa pe
o piata relevanta specifica poate afecta negativ concurenta pe pietele
adiacente.
Art. 8
La efectuarea analizelor de piata se va tine seama de numarul furnizorilor
existenti pe piata, precum si de raportul dintre cotele de piata ale acestora.
Un numar mare de furnizori poate constitui un indiciu al concurentei efective
pe piata.
Art. 9
(1) Puterea pe piata a unui furnizor poate fi diminuata de puterea de
contracarare a utilizatorilor.
(2) Puterea de contracarare a unui utilizator se manifesta, de regula,
atunci cand sunt indeplinite una sau mai multe dintre urmatoarele conditii:
a) utilizatorul cumpara un volum important din totalul produselor oferite
de furnizor;
b) utilizatorul poate migra, cu costuri reduse, catre surse alternative de
achizitionare a produselor respective;
c) utilizatorul ar putea produce el insusi produsele respective.
(3) Puterea de contracarare a utilizatorului creste cand valoarea
achizitiilor de produse oferite de furnizor reprezinta o parte importanta din
cheltuielile totale ale unui utilizator sau cand furnizorul a realizat
investitii considerabile pentru a oferi produsele respective.
Art. 10
In efectuarea analizelor de piata se va tine seama daca preturile sunt
stabilite pe baza mecanismelor concurentiale sau daca acestea sunt determinate
de politica de preturi a furnizorului cu putere semnificativa pe piata,
ceilalti concurenti raportandu-si politica de preturi la aceasta.
Art. 11
Nivelul profitului unui furnizor poate indica, de asemenea, gradul de
concurenta pe piata relevanta specifica. Desi profiturile mari se pot datora
unei activitati eficiente a furnizorului, acestea pot indica inexistenta unei concurente
efective si prezenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata.
Art. 12
In efectuarea analizelor de piata ANRC va lua in considerare faptul ca un
furnizor care ofera o gama diversificata de produse isi poate consolida pozitia
pe piata prin oferirea acestora in pachet.
Art. 13
In efectuarea analizelor de piata se tine seama de faptul ca un furnizor de
mari dimensiuni, comparativ cu concurentii sai, poate obtine si mentine in timp
anumite avantaje fata de acestia, provenite din economiile de scara, puterea
financiara, puterea de negociere in relatiile cu furnizorii sai, capacitatea de
productie, reteaua de distributie si politica de marketing.
Art. 14
(1) Absenta concurentilor potentiali poate indica existenta unor bariere ridicate
la intrarea pe piata.
(2) Concurentii potentiali sunt acei furnizori care, in circumstantele
economice date, au capacitatea de a intra pe piata relevanta specifica cu
produse pe care le furnizeaza pe alte arii geografice sau prin adaptarea rapida
a tehnologiei de care dispun, in conditii acceptabile de eficienta.
Art. 15
Controlul asupra unei retele sau infrastructuri asociate, pe care un
concurent le poate duplica numai intr-un timp indelungat si cu costuri
considerabile, poate reprezenta o bariera ridicata la intrarea pe piata.
Art. 16
Economiile de scara apar atunci cand costul total mediu pe unitatea de
produs al unui furnizor scade o data cu cresterea vanzarilor, pentru un nivel
al productiei corelat cu nivelul cererii pe piata. Economiile de scara sunt
influentate de factori tehnologici si manageriali si rezulta din scaderea
costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a cresterii volumului
vanzarilor.
Art. 17
Economiile de scop apar ca urmare a avantajului de cost pe care il are un
furnizor care realizeaza doua sau mai multe produse, utilizand aceleasi
mijloace, fata de cei care realizeaza un singur produs. Economiile de scop pot
exista separat sau impreuna cu economiile de scara.
Art. 18
Detinerea de catre un furnizor a unui avantaj tehnologic permite acestuia
sa obtina costuri reduse, putand constitui in acelasi timp o bariera la
intrarea pe piata pentru concurentii potentiali.
Art. 19
Situatia in care furnizorii au acces facil sau privilegiat la resurse
financiare poate impiedica intrarea unor noi concurenti pe piata relevanta
specifica.
Art. 20
Un sistem de distributie dezvoltat, care poate fi realizat numai intr-un
timp indelungat si cu costuri considerabile, reprezinta un avantaj competitiv
pentru furnizorul care il detine.
CAP. 3
Puterea semnificativa colectiva
Art. 21
(1) Pentru ca doi sau mai multi furnizori sa se bucure in comun de putere
semnificativa pe o piata relevanta specifica (putere semnificativa colectiva) este
necesar ca acestia sa fie independenti din punct de vedere juridic si economic
si sa se comporte fata de utilizatori si concurenti ca o singura entitate care
are putere semnificativa pe piata relevanta specifica.
(2) Pentru asimilarea comportamentului fata de utilizatori si concurenti a
doi sau mai multi furnizori cu acela al unei singure entitati este necesara
indeplinirea in mod cumulativ a urmatoarelor conditii:
a) sa nu existe concurenta efectiva pe piata relevanta specifica intre
furnizorii in cauza;
b) furnizorii in cauza sa adopte pe piata relevanta specifica un
comportament uniform sau o politica unitara.
Art. 22
In scopul determinarii existentei puterii semnificative colective pe o
piata relevanta specifica, ANRC trebuie sa analizeze cumulativ:
a) daca exista caracteristici ale pietei care sa favorizeze o coordonare
tacita a comportamentului pe piata a doi sau mai multi furnizori;
b) daca o astfel de coordonare este viabila, prin aceea ca:
- nici unul dintre participanti nu este capabil sau nu este motivat sa
abordeze un comportament divergent, avand in vedere faptul ca ceilalti
participanti sunt capabili si motivati sa aplice masuri de contraatac; si
- concurentii si utilizatorii nu sunt capabili sau motivati sa se opuna
rezultatului acestei coordonari.
Art. 23
(1) In efectuarea analizei prevazute la art. 22 ANRC va aplica unul sau mai
multe dintre urmatoarele criterii:
a) concentrarea pietei - o concentrare ridicata a pietei poate indica
existenta puterii semnificative colective;
b) transparenta pietei - puterea semnificativa colectiva poate aparea in
situatia in care furnizorii pot obtine cu usurinta informatii despre preturile
si clientii concurentilor;
c) gradul de maturitate a pietei - un grad ridicat de maturitate a pietei
relevante specifice ingreuneaza intrarea pe piata si atragerea de noi clienti;
d) stagnarea sau cresterea moderata a cererii - o crestere rapida a cererii
stimuleaza concurenta pe piata relevanta specifica, furnizorii avand
posibilitatea de a-si mari cota de piata si profiturile;
e) elasticitatea scazuta a cererii - daca cererea nu se modifica in mod
considerabil ca raspuns la schimbarile de pret, exista o motivatie scazuta a
furnizorilor de a reduce preturile in scopul cresterii cotei lor de piata;
f) omogenitatea produselor - cu cat omogenitatea produselor este mai mare
sau este perceputa de catre utilizatori in acest sens, cu atat va creste
motivatia furnizorilor de a adopta un comportament similar pe piata, in scopul
de a evita o concurenta a preturilor si o scadere a profiturilor;
g) structura asemanatoare a costurilor - la un pret dat, o structura
asemanatoare a costurilor va determina un nivel similar al profiturilor, putand
conduce la intelegeri intre furnizori asupra preturilor;
h) cotele de piata similare - adoptarea unui comportament similar pe piata
de catre furnizori poate fi favorizata de existenta unor cote de piata
asemanatoare;
i) lipsa inovatiilor tehnice si maturitatea tehnologiei - cu cat
maturitatea tehnologiei este mai ridicata, cu atat competitia prin inovatie
tehnologica scade;
j) absenta capacitatilor in exces - existenta capacitatilor in exces poate
impiedica aparitia sau mentinerea unor intelegeri intre furnizori, acestia
fiind stimulati sa utilizeze capacitatile suplimentare in scopul maririi
profiturilor;
k) barierele ridicate de intrare pe piata - existenta puterii semnificative
colective pe o piata relevanta specifica este favorizata de barierele ridicate
la intrarea pe piata;
l) lipsa puterii de contracarare a utilizatorilor - o putere de
contracarare ridicata a utilizatorilor poate impiedica aparitia puterii
semnificative colective pe o piata relevanta specifica;
m) lipsa concurentilor potentiali - perspectiva intrarii pe piata relevanta
specifica a unor noi concurenti limiteaza posibilitatea aparitiei puterii
semnificative colective pe acea piata;
n) diferitele tipuri de legaturi informale intre furnizorii susceptibili de
a avea putere semnificativa colectiva - desi stabilirea unor legaturi informale
intre furnizori poate avea scopul legitim de a rezolva unele probleme comune
ridicate de activitatea acestora, existenta unor asemenea legaturi poate indica
o actiune concertata pe piata;
o) existenta mecanismelor de contraatac - furnizorii vor fi incurajati sa
mentina intelegerile de pe piata daca se pot astepta la aplicarea unor masuri
de contraatac din partea concurentilor in cazul incalcarii acestor intelegeri;
p) lipsa concurentei sau gradul redus de concurenta la nivelul preturilor -
in cazul in care furnizorii anticipeaza o concurenta puternica la nivelul
preturilor, acestia pot incerca sa evite concurenta efectiva dintre ei prin
intelegeri asupra preturilor de pe piata. Existenta acestui tip de intelegeri
poate fi indicata de stabilitatea sau de fluctuatia redusa a preturilor in
timp.
(2) Lista prevazuta la alin. (1) este neexhaustiva, iar alegerea
criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante specifice.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 24
(1) Acolo unde legea cere ca impunerea, mentinerea, modificarea sau
retragerea unor obligatii sa se efectueze in urma unei analize de piata
realizate in conditiile legii, ANRC va stabili daca pe piata relevanta exista
concurenta efectiva pe baza analizei de piata realizate in conformitate cu
prevederile prezentului regulament.
(2) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe
piata relevanta specifica exista concurenta efectiva, aceasta nu va impune furnizorilor
nici una dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau le va retrage in cazul
in care acestea exista.
(3) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe
piata relevanta specifica nu exista concurenta efectiva, aceasta va identifica,
aplicand prevederile prezentului regulament, furnizorii care au putere
semnificativa pe piata, ii va desemna in acest sens si le va putea impune, in
mod corespunzator, una sau mai multe dintre obligatiile mentionate la alin. (1)
sau va mentine ori va modifica aceste obligatii acolo unde acestea exista deja.
(4) Masurile prevazute la alin. (2) si (3) pot fi luate numai in urma
parcurgerii procedurii prevazute la art. 50 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 591/2002.
Art. 25
Furnizorii au obligatia de a pune la dispozitie ANRC, la cererea motivata a
acesteia, toate informatiile necesare in vederea aplicarii prezentului
regulament, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
591/2002.