DECIZIE Nr. 136 din 12 decembrie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind identificarea pietelor relevante din
sectorul comunicatiilor electronice
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN
COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 916 din 16 decembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 32 alin. (1) lit. a) si ale art. 38 alin. (1),
(3) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 591/2002,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind identificarea pietelor relevante din
sectorul comunicatiilor electronice, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezenta decizie.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind identificarea pietelor relevante din sectorul comunicatiilor
electronice
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament are ca scop stabilirea criteriilor si a instrumentelor
de identificare a pietelor de produse si servicii din sectorul comunicatiilor
electronice, ale caror caracteristici pot justifica impunerea de catre
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, denumita in continuare
ANRC, a unor obligatii specifice in sarcina furnizorilor de retele si servicii
de comunicatii electronice cu putere semnificativa pe piata, precum si
identificarea acestor piete, denumite in continuare piete relevante specifice.
Art. 2
In intelesul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) produs - un produs sau serviciu din sectorul comunicatiilor electronice;
b) furnizor - un furnizor de retele sau de servicii de comunicatii
electronice, in intelesul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 591/2002, sau un operator, in intelesul Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002, care ofera un
produs;
c) piata relevanta a produsului - acea piata a produselor considerate de
utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorita utilizarii date
acestora, caracteristicilor fizice si functionale si pretului;
d) piata geografica relevanta - zona in care sunt localizati furnizorii
produselor din piata relevanta a produsului, in care conditiile de concurenta
sunt suficient de omogene si care poate fi delimitata de arii geografice vecine
datorita unor conditii concurentiale diferite;
e) piata relevanta - piata obtinuta prin raportarea pietei relevante a
produsului la piata geografica relevanta;
f) piata relevanta specifica - piata relevanta din sectorul comunicatiilor
electronice, ale carei caracteristici pot justifica impunerea de catre ANRC a
unor obligatii specifice in sarcina furnizorilor cu putere semnificativa pe
acea piata;
g) concurenta efectiva - situatia in care mecanismele concurentiale ale
pietei conduc la alocarea eficienta a resurselor si la un nivel ridicat al
beneficiilor sociale;
h) piata cu amanuntul - piata produselor destinate utilizatorilor finali;
i) piata de gros - piata produselor destinate a fi utilizate in scopul
revanzarii de catre alti furnizori;
j) retea publica de telefonie fixa - reteaua de comunicatii electronice
prin intermediul careia se furnizeaza serviciul de telefonie destinat publicului
la puncte fixe;
k) retea publica de telefonie mobila - reteaua de comunicatii electronice
prin intermediul careia se furnizeaza serviciul de telefonie destinat
publicului la puncte mobile (nonfixe).
CAP. 2
Identificarea pietei relevante a produsului
Art. 3
(1) Analiza pietei relevante a produsului porneste de la segmentarea
sectorului comunicatiilor electronice in functie de urmatoarele distinctii:
a) retele publice de comunicatii electronice si servicii de comunicatii
electronice destinate publicului/retele si servicii de comunicatii electronice
furnizate pentru nevoi proprii;
b) piete cu amanuntul/piete de gros;
c) furnizare de retele si servicii de comunicatii electronice/furnizare de
infrastructura asociata;
d) furnizare la puncte fixe/furnizare la puncte mobile;
e) servicii de telefonie destinate publicului/alte servicii;
f) servicii oferite consumatorilor/servicii oferite celorlalti utilizatori
finali.
(2) In cadrul fiecarui segment al sectorului comunicatiilor electronice,
identificat potrivit alin. (1), ANRC va identifica pietele relevante ale
produsului pornind de la un produs sau un grup de produse, la care vor fi
adaugate alte produse, utilizandu-se criteriile prevazute la art. 4. Tinand
seama de convergenta tehnologiilor in sectorul comunicatiilor electronice, ANRC
va determina situatiile in care produse ce apartin unor segmente diferite pot
face parte din aceeasi piata relevanta a produsului.
Art. 4
Identificarea pietei relevante a produsului se realizeaza pe baza
urmatoarelor criterii:
a) substituibilitatea cererii;
b) substituibilitatea ofertei.
Art. 5
(1) Criteriul substituibilitatii cererii este utilizat pentru determinarea
produselor considerate de utilizatori ca interschimbabile sau substituibile
datorita utilizarii date acestora, caracteristicilor fizice si functionale si
pretului.
(2) Substituibilitatea cererii se determina pe baza comportamentului
utilizatorilor in situatia unei fluctuatii a pretului in trecut si a
comportamentului probabil al utilizatorilor in cazul unei fluctuatii ipotetice
a pretului.
(3) Evaluarea substituibilitatii cererii va tine seama de masura in care
consumatorii vor fi dispusi sa isi asume costurile schimbarii unui produs cu
altul si timpul necesar realizarii acestui schimb.
(4) Piata relevanta a produsului va cuprinde toate produsele care sunt
substituibile din punct de vedere al cererii.
Art. 6
(1) Criteriul substituibilitatii ofertei este utilizat pentru determinarea
produselor considerate sau care ar putea fi considerate de utilizatori ca
interschimbabile sau substituibile datorita utilizarii date acestora,
caracteristicilor fizice si functionale si pretului, ce pot fi oferite de
furnizori care pot intra pe piata relevanta in cauza, intr-o perioada
rezonabila si fara asumarea unor costuri sau riscuri considerabile.
(2) Substituibilitatea ofertei va fi luata in considerare atunci cand
efectele sale asupra stabilirii pretului pe piata sunt echivalente cu cele ale
substituibilitatii cererii.
(3) In cazul in care oferirea unor produse substituibile necesita
modificari semnificative ale retelei sau infrastructurii asociate existente,
investitii suplimentare importante sau un timp indelungat, aceste produse nu
vor fi incluse in piata relevanta.
(4) Piata relevanta a produsului va cuprinde toate produsele care sunt
substituibile din punct de vedere al ofertei.
CAP. 3
Identificarea pietei geografice relevante
Art. 7
(1) Identificarea pietei geografice relevante se realizeaza pe baza
urmatoarelor criterii:
a) aria acoperita de retea sau de elementele infrastructurii asociate;
b) existenta unor limite geografice impuse prin lege sau prin acte
administrative;
c) analiza acordurilor de acces si interconectare.
(2) Aplicarea criteriilor prevazute la alin. (1) se va completa, acolo unde
este cazul, cu aplicarea urmatoarelor criterii:
a) substituibilitatea cererii;
b) substituibilitatea ofertei.
Art. 8
(1) Aria acoperita de retea sau de elementele infrastructurii asociate,
dupa caz, circumscrie, de regula, zona in care este oferit produsul a carui
furnizare depinde de suportul retelei sau al infrastructurii asociate in cauza.
(2) Aria acoperita de retea sau de elementele infrastructurii asociate
coincide, de regula, cu limitele geografice impuse prin lege sau prin acte
administrative.
(3) Analiza acordurilor de acces si interconectare poate oferi indicii
privind extinderea zonei in care este oferit produsul a carui furnizare depinde
de suportul unei anumite retele sau infrastructuri asociate.
Art. 9
(1) Criteriul substituibilitatii cererii este utilizat pentru determinarea
zonei in care sunt oferite produsele considerate de utilizatori ca
interschimbabile sau substituibile datorita utilizarii date acestora,
caracteristicilor fizice si functionale si pretului.
(2) Prevederile art. 5 alin. (2) si (3) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
(3) Piata geografica relevanta va cuprinde toate zonele in care sunt localizati
furnizorii produselor care sunt substituibile din punct de vedere al cererii.
Art. 10
(1) Criteriul substituibilitatii ofertei este utilizat pentru determinarea
zonei in care sunt localizati furnizorii care pot intra pe piata relevanta in
cauza, intr-o perioada rezonabila si fara asumarea unor costuri sau riscuri
considerabile, cu produse considerate sau care ar putea fi considerate de
utilizatori ca interschimbabile sau substituibile datorita utilizarii date
acestora, caracteristicilor fizice si functionale si pretului.
(2) Prevederile art. 6 alin. (2) si (3) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
(3) Piata geografica relevanta va cuprinde toate zonele in care sunt
localizati furnizorii produselor care sunt substituibile din punct de vedere al
ofertei.
CAP. 4
Testul monopolistului ipotetic
Art. 11
(1) Evaluarea substituibilitatii cererii si a ofertei se poate realiza pe
baza testului monopolistului ipotetic.
(2) Testul monopolistului ipotetic analizeaza daca un ipotetic unic
furnizor al unui produs poate aplica in mod profitabil o crestere mica, dar
semnificativa si de durata a pretului, in conditiile in care preturile tuturor
celorlalte produse nu se modifica. Prin crestere mica, dar semnificativa a
pretului se intelege o crestere a pretului cu 5 - 10% . Daca aceasta crestere
de pret nu ar fi profitabila, datorita faptului ca produsul ar fi substituit
din punct de vedere al cererii sau al ofertei cu alte produse, atunci aceste
produse, precum si zonele in care sunt localizati furnizorii lor vor fi incluse
in piata relevanta. Procedeul este repetat pentru noul grup de produse si noua
arie geografica pana cand in cadrul pietei relevante nu mai pot fi incluse alte
produse sau alte zone.
Art. 12
(1) De regula, testul monopolistului ipotetic este relevant si va fi
aplicat in cazul produselor al caror pret este determinat in mod liber, fiind
stabilit pe baze concurentiale si nefiind supus unui regim de reglementare.
(2) Astfel, daca nivelul pretului este prea mare ca rezultat al exercitarii
puterii de piata de catre un furnizor sau grup de furnizori, evaluarea
substituibilitatii cererii sau a ofertei pornind de la acest nivel de pret prin
aplicarea testului monopolistului ipotetic poate conduce la introducerea in
piata relevanta a unor produse care nu ar fi substituibile daca pretul initial
ar fi stabilit pe baze concurentiale. Invers, daca nivelul pretului pietei este
prea mic ca efect al reglementarii sau al unor practici anticoncurentiale,
evaluarea substituibilitatii cererii sau a ofertei pornind de la acest nivel de
pret prin aplicarea testului monopolistului ipotetic poate conduce la
excluderea din piata relevanta a unor produse care ar fi substituibile daca
pretul initial ar fi stabilit pe baze concurentiale.
(3) In situatii de tipul celor prevazute la alin. (2) ANRC va analiza daca
testul monopolistului ipotetic poate fi aplicat pentru definirea pietei
relevante.
CAP. 5
Identificarea pietei relevante specifice
Art. 13
Pentru identificarea pietelor relevante specifice se vor avea in vedere
atat conditiile concrete existente pe piata relevanta, cat si estimarea globala
a evolutiilor viitoare in structura si in functionarea pietei, pornindu-se de
la caracteristicile si evolutia pietelor din tarile europene cu un cadru de
reglementare bazat pe principii similare.
Art. 14
(1) Pornindu-se de la piata relevanta, identificarea pietei relevante
specifice se realizeaza in principal pe baza urmatoarelor criterii:
a) barierele la intrarea pe piata;
b) dinamica pietei;
c) eficienta dreptului concurentei.
(2) Alegerea criteriilor va depinde de caracteristicile pietei relevante.
Art. 15
(1) Existenta unor bariere ridicate la intrarea pe piata reprezinta un
indiciu pentru identificarea pietei relevante in cauza ca fiind o piata
relevanta specifica. Prezenta unor asemenea bariere nu este insa suficienta
pentru identificarea unei piete relevante specifice. Datorita caracterului
dinamic al sectorului comunicatiilor electronice va fi luata in considerare
posibilitatea ca piata relevanta in cauza sa tinda catre o concurenta efectiva,
in ciuda unor bariere ridicate la intrarea pe piata.
(2) Barierele la intrarea pe piata sunt de doua tipuri:
a) bariere structurale;
b) bariere legale.
Art. 16
(1) Exista bariere structurale la intrarea pe piata atunci cand nivelul
tehnologiei, structura costurilor asociate acesteia si nivelul cererii sunt in
masura sa creeze conditii neechilibrate intre furnizorii existenti si concurentii
lor potentiali, capabile sa conduca la impiedicarea sau la intarzierea intrarii
pe piata relevanta a acestora din urma.
(2) Barierele structurale pot consta in existenta pe piata a unor economii
substantiale de scara, scop si densitate, precum si in costurile fixe
nerecuperabile ridicate pe care le presupune intrarea pe piata.
(3) Economiile de scara apar atunci cand costul total mediu pe unitatea de
produs al unui furnizor scade o data cu cresterea vanzarilor, pentru un nivel
al productiei corelat cu nivelul cererii pe piata. Economiile de scara sunt
influentate de factori tehnologici si manageriali si rezulta din scaderea
costurilor fixe pe unitatea de produs ca urmare a cresterii volumului
vanzarilor.
(4) Economiile de scop apar ca urmare a avantajului de cost pe care il are
un furnizor care realizeaza doua sau mai multe produse, utilizand aceleasi
mijloace, fata de cei care realizeaza un singur produs. Economiile de scop pot
exista separat sau impreuna cu economiile de scara.
(5) Economiile de densitate apar ca urmare a avantajului de cost pe care il
are un furnizor ce beneficiaza de o densitate ridicata a utilizatorilor.
(6) Costurile fixe nerecuperabile sunt acele costuri fixe care nu pot fi
recuperate sau evitate, chiar in cazul incetarii totale a productiei.
Art. 17
(1) Barierele legale la intrarea pe piata rezulta din dispozitiile legilor
sau ale actelor administrative care au un efect direct asupra conditiilor de
intrare si a pozitiei furnizorilor pe piata relevanta, nedepinzand de
conditiile economice.
(2) O bariera legala semnificativa poate sa existe atunci cand intrarea pe
o anumita piata devine neviabila ca efect al unor masuri impuse prin lege sau
prin acte administrative, estimandu-se totodata ca aceasta situatie va persista
o anumita perioada.
(3) Existenta in trecut a unor bariere legale, precum unele drepturi
speciale sau exclusive, poate amplifica impactul unor bariere structurale, cum
ar fi economiile de scara sau de scop, integrarea pe verticala, controlul
asupra unei retele sau infrastructuri asociate, greu de duplicat, controlul
asupra unor standarde tehnice la care concurentii trebuie sa se adapteze,
practicarea unor subventii incrucisate intre servicii sau inertia
utilizatorilor.
Art. 18
(1) Criteriul dinamicii pietei urmareste daca piata relevanta prezinta sau
nu caracteristici care sa determine evolutia acesteia catre o concurenta
efectiva, fara a fi necesara adoptarea unor reglementari ex-ante (cu caracter
preventiv), chiar in conditiile existentei unor bariere ridicate la intrarea pe
piata.
(2) Impactul barierelor la intrarea pe piata poate deveni mai redus pe
pietele caracterizate de un progres tehnic rapid, intrucat pe aceste piete
exista o presiune puternica din partea concurentilor potentiali.
(3) Ca regula, nu vor fi identificate ca piete relevante specifice pietele
relevante nou-formate, in dezvoltare si cu o dinamica accelerata. Identificarea
unor asemenea piete ca fiind piete relevante specifice va avea loc atunci cand
exista indicii ca puterea de piata dobandita de primii furnizori intrati pe
piata poate impiedica dezvoltarea concurentei efective in viitor.
Art. 19
(1) In identificarea unei piete relevante specifice se va evalua masura in
care dreptul concurentei poate determina o concurenta efectiva in absenta
reglementarilor ex-ante.
(2) Reglementarile ex-ante se vor aplica complementar legislatiei generale
a concurentei, in conditiile in care experienta acumulata pe piata nationala si
internationala dovedeste ca aceasta nu reuseste sa asigure existenta unei
concurente efective pe piata. Astfel reglementarile ex-ante intervin atunci
cand este necesara impunerea unor masuri complexe pe piata relevanta, care pot
implica, de exemplu, realizarea unei evidente contabile separate, implementarea
unui anumit sistem de contabilitate a costurilor sau monitorizarea unor
parametri tehnici ori atunci cand interventia frecventa sau prompta pe piata
relevanta este indispensabila.
Art. 20
Pietele relevante specifice, identificate potrivit prevederilor prezentului
regulament, vor corespunde, de regula, pietelor relevante definite potrivit
dreptului concurentei, datorita utilizarii unei metodologii similare. Cu toate
acestea, faptul ca estimarea globala a evolutiilor viitoare in structura si in
functionarea pietei sta intotdeauna la baza identificarii pietelor relevante
specifice poate conduce la unele deosebiri intre aceste piete si pietele
relevante definite potrivit dreptului concurentei. In toate cazurile insa, pietele
relevante specifice nu aduc atingere pietelor definite prin aplicarea dreptului
concurentei de catre autoritatile competente.
Art. 21
Furnizorii au obligatia de a pune la dispozitie ANRC, la cererea motivata a
acesteia, toate informatiile necesare in vederea aplicarii prezentului
regulament, sub sanctiunea prevazuta la art. 56 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
591/2002.
Art. 22
(1) Pietele relevante specifice, identificate de ANRC in conformitate cu
dispozitiile prezentului regulament, sunt prevazute in anexa.
(2) ANRC va revizui pietele prevazute in anexa pentru a tine seama de
evolutia sectorului comunicatiilor electronice din Romania, in sensul
modificarii pietelor identificate sau al adaugarii unor noi piete ale caror
caracteristici pot justifica impunerea unor obligatii specifice furnizorilor cu
putere semnificativa pe aceste piete.
(3) Anexa face parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
PIETELE RELEVANTE SPECIFICE
1. a) Piata relevanta a produsului
Piata accesului la retelele publice de telefonie fixa in vederea
originarii, terminarii si tranzitului apelurilor, care cuprinde accesul la
retelele publice de telefonie fixa in vederea originarii la puncte fixe,
terminarii la puncte fixe si tranzitului comutat al apelurilor pentru
serviciile de telefonie destinate publicului si pentru serviciile dial-up, ISDN
si fax.
Piata identificata este o piata de gros, supusa prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002.
b) Piata geografica relevanta
Piata nationala determinata de teritoriul Romaniei
2. a) Piata relevanta a produsului
Piata accesului la reteaua publica de telefonie mobila operata de
Societatea Comerciala "Cosmorom" - S.A. in vederea terminarii
apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta retea in vederea terminarii la
puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului,
care sunt originate in alte retele.
Piata identificata este o piata de gros, supusa prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002.
b) Piata geografica relevanta
Piata nationala determinata de teritoriul Romaniei
3. a) Piata relevanta a produsului
Piata acesului la reteaua publica de telefonie mobila operata de Societatea
Comerciala "Mobifon" - S.A. in vederea terminarii apelurilor, care cuprinde
accesul la aceasta retea in vederea terminarii la puncte mobile a apelurilor
pentru serviciile de telefonie destinate publicului, care sunt originate in
alte retele.
Piata identificata este o piata de gros, supusa prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002.
b) Piata geografica relevanta
Piata nationala determinata de teritoriul Romaniei
4. a) Piata relevanta a produsului
Piata accesului la reteaua publica de telefonie mobila operata de
Societatea Comerciala "Orange Romania" - S.A. in vederea terminarii
apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta retea in vederea terminarii la
puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului,
care sunt originate in alte retele.
Piata identificata este o piata de gros, supusa prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002.
b) Piata geografica relevanta
Piata nationala determinata de teritoriul Romaniei
5. a) Piata relevanta a produsului
Piata accesului la reteaua publica de telefonie mobila operata de
Societatea Comerciala "Telemobil" - S.A. in vederea terminarii
apelurilor, care cuprinde accesul la aceasta retea in vederea terminarii la
puncte mobile a apelurilor pentru serviciile de telefonie destinate publicului,
care sunt originate in alte retele.
Piata identificata este o piata de gros, supusa prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii
electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002.
b) Piata geografica relevanta
Piata nationala determinata de teritoriul Romaniei.