NORMA Nr. 4
din 20 aprilie 2006
privind procedura de
notificare si inscrierea in registre a institutiilor financiare nebancare
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 381 din 3 mai 2006
Având în vedere dispoziţiile art. 23 alin. (1), art.
59, art. 62 alin. (2), art. 63 alin. (3) şi ale art. 65
din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006
privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
în temeiul prevederilor art. 72 din titlul I al Ordonanţei Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor
măsuri financiar-fiscale şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul
Băncii Naţionale a României,
Banca Naţională a României emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare şi definiţii
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procedura de
notificare, precum şi cerinţele, termenele şi documentaţia necesare înscrierii
în registre a instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, a
sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare, persoane
juridice străine, care se vor constitui în conformitate
cu prevederile titlului I din Ordonanţa Guvernului nr.
28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, denumită în
continuare ordonanţă, şi a entităţilor înscrise în lista prevăzută la
art. 62 alin. (1) din ordonanţă, precum şi, după caz, a celor care rezultă din
reorganizarea acestora.
Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţia prevăzută în ordonanţă şi în reglementările emise de
Banca Naţională a României în aplicarea acesteia.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii comune
Art. 3. - (1) Instituţiile financiare nebancare, cu
excepţia caselor de amanet şi a caselor de ajutor reciproc,
pot include în obiectul de activitate una sau mai multe
dintre activităţile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. a), b), c) şi f) din
ordonanţă, precum şi activităţile prevăzute la art. 7 alin. (2) -(4) şi la art.
8 din ordonanţă în măsura în care sunt legate de activitatea de creditare.
(2) Activitatea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. d)
din ordonanţă va putea fi efectuată numai de către instituţiile financiare
nebancare organizate sub forma caselor de amanet, iar activitatea prevăzută la
art. 7 alin. (1) lit. e) din ordonanţă va putea fi efectuată numai de către
instituţiile financiare nebancare organizate sub forma
caselor de ajutor reciproc.
(3) Casele de amanet nu vor putea include în obiectul
principal de activitate altă activitate decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1)
lit. d) din ordonanţă.
(4) Casele de ajutor reciproc nu vor putea include în
obiectul principal de activitate altă activitate decât
cea prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. e) din ordonanţă.
(5) Obiectul de activitate al instituţiilor
financiare nebancare prevăzut în actul constitutiv, exprimat prin clase CAEN,
trebuie, dacă este cazul, să cuprindă în cadrul activităţii principale şi al
celor secundare, în mod explicit, activităţile ce vor fi derulate, în conformitate
cu prevederile art. 7 si 8 din ordonanţă.
(6) Actul constitutiv al instituţiilor financiare
nebancare trebuie să prevadă la secţiunea referitoare la obiectul de activitate
secundar faptul că activităţile înscrise în obiectul secundar, altele decât cele
de creditare, vor fi efectuate numai în măsura în care sunt legate de
activitatea de creditare din obiectul de activitate.
Art. 4. - Datele personale ale persoanelor care,
potrivit cerinţelor prezentei norme, remit Băncii Naţionale a României
curriculum vitae vor fi prelucrate de Banca Naţională a României în
îndeplinirea obligaţiilor care îi revin acesteia potrivit dispoziţiilor legale
în vigoare, în calitate de operator de date cu caracter personal nr. 2324.
Art. 5. - (1) In cazul persoanelor care nu şi-au
stabilit domiciliul, dar şi-au stabilit reşedinţa în România, pentru care
prezenta normă instituie obligativitatea remiterii certificatului de cazier
judiciar, se va prezenta certificatul de cazier judiciar eliberat de
autorităţile române şi certificatul de cazier judiciar sau alt document cu
aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine şi din
ţara în care şi-au stabilit anterior reşedinţa, dacă aceasta este alta decât
ţara de origine.
(2) In cazul persoanelor care nu şi-au stabilit
reşedinţa în România se va prezenta certificatul de cazier judiciar eliberat de
autorităţile române şi certificatul de cazier judiciar sau alt document cu
aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine şi din
ţara în care şi-au stabilit reşedinţa în prezent, dacă aceasta este alta decât
ţara de origine.
CAPITOLUL II
Inscrierea în registre
SECŢIUNEA 1
Cerinţe generale pentru înscrierea în Registrul
general
Art. 6. - Nu pot participa ca fondator sau acţionar la
capitalul social al unei instituţii financiare nebancare:
a) persoanele juridice ori alte entităţi înregistrate
în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii
care nu instituie obligativitatea organizării şi ţinerii contabilităţii şi/sau publicării
situaţiilor financiare, ţinerii registrelor comerciale şi/sau care permit
păstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor/
asociaţilor şi administratorilor;
b) persoanele care justifică sursa fondurilor prin
venituri obţinute din activităţi desfăşurate în statele sau jurisdicţiile
prevăzute la lit. a).
Art. 7. - (1) Calitatea şi onorabilitatea
conducătorilor instituţiilor financiare nebancare trebuie să fie adecvate
pentru îndeplinirea responsabilităţilor încredinţate.
(2) Persoanele care probează îndeplinirea condiţiei
de studii cu diplome obţinute în străinătate vor prezenta un document eliberat
de autorităţile române competente, care să ateste recunoaşterea şi echivalarea
actelor de studii respective.
(3) Pentru îndeplinirea condiţiei privind experienţa
profesională într-un domeniu considerat relevant de către Banca Naţională a
României, conducătorii instituţiilor financiare nebancare trebuie să fi desfăşurat activitate cel puţin
un an în instituţii de credit, instituţii financiare, astfel cum acestea sunt
definite în Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată,
societăţi de asigurare/ reasigurare, autorităţi de reglementare şi/sau
supraveghere în domeniul financiar-bancar, organizaţii financiar-bancare internaţionale,
într-un compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul
entităţii respective, sau să fi asigurat conducerea efectivă ori administrarea
entităţilor menţionate.
(4) La evaluarea experienţei persoanelor prevăzute la
alin. (1) va putea fi luată în considerare şi perioada în care acestea au
desfăşurat, au coordonat sau au administrat în entităţi, altele decât cele
prevăzute la alin. (3), activităţi care, prin natura lor, se circumscriu sferei
financiar-bancare.
(5) Banca Naţională a României are calitatea să
evalueze experienţa acumulată de conducători în domenii considerate relevante
pentru specificul şi volumul activităţii ce va fi desfăşurată de instituţia
financiară nebancară.
Art. 8. - Pentru a analiza măsura în care sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la art. 16 lit. a) şi b) din ordonanţă, evaluarea fiecărui
conducător se va face luându-se în considerare informaţii legate de activitatea
şi reputaţia persoanei în cauză, precum şi orice aspecte relevante, cum ar fi:
a) persoana respectivă se află sau s-a aflat în
conflict cu vreo autoritate de supraveghere din domeniul bancar ori financiar
din România sau din străinătate, a fost sancţionată sau i s-a refuzat o
autorizaţie de către o asemenea autoritate ori a acţionat într-o manieră care
are efecte negative semnificative asupra imaginii instituţiei financiare
nebancare la care persoana în cauză este conducător;
b) persoana a exercitat fără aprobarea autorităţii
menţionate la lit. a) o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale
aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobări;
c) o entitate din domeniul financiar sau bancar a făcut obiectul unor măsuri de supraveghere
specială, de administrare specială ori al altor măsuri similare instituite de
autoritatea competentă, ca urmare a activităţii desfăşurate în perioada în care
persoana a avut calitatea de conducător sau de administrator al entităţii în
cauză;
d) o entitate, alta decât cea prevăzută la lit. c), la
care persoana respectivă exercită sau a exercitat responsabilităţi de conducere
ori de administrare sau la care este ori a fost acţionar semnificativ sau
asociat a înregistrat dificultăţi majore care au condus la proceduri
extrajudiciare sau judiciare.
SECŢIUNEA a 2-a
Notificarea şi documentaţia necesară înscrierii în
Registrul general
Art. 9. - (1) Pentru a putea desfăşura activităţile
prevăzute în obiectul de activitate, este necesară obţinerea de către instituţiile financiare
nebancare a documentului emis de Banca Naţională a României, care atestă
înscrierea în Registrul general.
(2) In vederea obţinerii documentului menţionat la
alin. (1), în termen de 30 de zile de la data înmatriculării în registrul
comerţului, instituţiile financiare nebancare vor remite Băncii Naţionale a
României cererea de înscriere în Registrul general, a cărei formă este
prevăzută în anexa nr. 1, însoţită de documentele prevăzute la art. 10.
Art. 10. - (1) Documentaţia ce trebuie remisă Băncii
Naţionale a României în susţinerea cererii prevăzute la art. 9 alin. (2) este
următoarea:
a) un exemplar original al actului constitutiv sau
copie legalizată de pe acesta, depus la registrul comerţului, însoţit de
documentul emis de oficiul registrului comerţului din care să rezulte depunerea
acestuia la registru. Actul constitutiv va fi încheiat în formă autentică sau
cu dată certă, data autentificării sau, după caz, data certă reprezentând
momentul subscrierii capitalului social. In situaţia deschiderii de sedii
secundare odată cu înfiinţarea instituţiei financiare nebancare, în actul
constitutiv se vor menţiona şi obiectul de activitate al respectivelor sedii
secundare, datele de identificare a conducătorilor acestora, precum şi limita
mandatului ce le este acordat;
b) copie de pe certificatul de înregistrare eliberat
de oficiul registrului comerţului şi de pe încheierea de înmatriculare;
c) scrisoare din partea instituţiei de credit la care
a fost vărsat capitalul social, care să confirme sumele vărsate de fiecare
acţionar;
d) documentaţia prevăzută la art. 11 pentru
conducători;
e) documentaţia prevăzută la art. 12 pentru
administratori;
f) lista cu acţionarii semnificativi, inclusiv cu cei
care deţin în mod indirect participaţia de cel puţin 10% din capitalul social
al instituţiei financiare nebancare, semnată de conducătorii acesteia. Lista va
cuprinde pentru fiecare dintre acţionarii semnificativi cel puţin următoarele
informaţii: denumirea completă, forma juridică, numărul de ordine în registrul
comerţului, codul unic de înregistrare şi adresa sediului social sau, după caz,
numele, prenumele şi adresa de domiciliu, cota de participare la capitalul
social al instituţiei financiare nebancare şi drepturile de vot;
g) documentaţia prevăzută la art. 13 pentru
acţionarii semnificativi care deţin în mod direct participaţii la capitalul
social al instituţiei financiare nebancare;
h) lista participaţiilor instituţiei financiare
nebancare şi ale acţionarilor semnificativi/conducătorilor/administratorilor în
alte societăţi comerciale, semnată de conducătorii instituţiei financiare
nebancare, care va cuprinde cel puţin informaţiile prevăzute la alin. (2);
i) studiul de fezabilitate, însuşit de conducătorii şi
administratorii instituţiei financiare nebancare, întocmit în conformitate cu
prevederile art. 14;
j) pentru auditorul financiar se va remite documentul
eliberat de Camera Auditorilor Financiari din România care atestă autorizarea
în calitate de auditor financiar, declaraţie semnată de auditorul financiar
care să confirme încheierea unui contract de audit cu instituţia financiară
nebancară şi declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2 sau
anexa nr. 3, după caz;
k) declaraţie semnată de
conducătorii instituţiei financiare nebancare privind existenţa normelor
interne, aprobate de organele statutare, care reglementează activitatea
instituţiilor financiare nebancare, elaborate în conformitate cu cerinţele
ordonanţei şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a României, cu precizarea
acestora;
l) orice alte date, informaţii
şi documente considerate necesare în vederea evaluării instituţiei financiare
nebancare.
(2) Lista participaţiilor instituţiei financiare
nebancare şi ale acţionarilor semnificativi/conducătorilor/administratorilor în
alte societăţi comerciale va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea completă sau, după caz, numele şi
prenumele deţinătorului, însoţite de cota de participare la capitalul social al
societăţilor comerciale la care sunt deţinute participaţii şi drepturile de
vot;
b) denumirea completă, forma juridică, numărul de
ordine în registrul comerţului, codul unic de înregistrare şi adresa sediului
social ale societăţii comerciale la care sunt deţinute participaţii.
(3) Copiile documentelor originale prevăzute la alin.
(1) trebuie certificate pentru conformitate cu originalele de către
conducătorii instituţiilor financiare nebancare.
Art. 11. - Pentru fiecare dintre conducătorii
instituţiilor financiare nebancare va fi transmisă următoarea documentaţie:
a) copie de pe actul de identitate, a cărei
conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul acestuia;
b) curriculum vitae, semnat şi datat, care va
cuprinde cel puţin informaţii legate de studiile absolvite, cu menţionarea
instituţiei de învăţământ, a naturii cursurilor, a anului absolvirii, şi o prezentare
detaliată a activităţii desfăşurate, cu indicarea denumirii, adresei şi a
profilului activităţii entităţii în cadrul căreia a activat, a naturii şi
duratei activităţilor desfăşurate, precum şi a responsabilităţilor exercitate.
Dacă este cazul, se va indica şi autoritatea însărcinată cu supravegherea
fiecăreia dintre entităţile în cadrul cărora persoana în cauză a desfăşurat activitate;
c) copia documentului care atestă absolvirea
studiilor superioare;
d) certificat de cazier judiciar valabil;
e) chestionarul prevăzut în anexa nr. 4, completat şi
semnat de persoana chestionată.
Art. 12. - (1) Pentru administratorii persoane juridice se vor remite următoarele documente:
a) certificat constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului cu maximum 30 de zile înainte de depunerea la Banca
Naţională a României sau orice alt document oficial echivalent eliberat cu
maximum 60 de zile înainte de depunerea la Banca Naţională a României, de
autoritatea similară din ţara de origine, care să ateste cel puţin denumirea,
data înmatriculării, persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana
juridică şi obiectul de activitate al acesteia;
b) declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa
nr. 3;
c) copie de pe actul de identitate al reprezentantului
permanent, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul
acestuia;
d) curriculum vitae al reprezentantului permanent al administratorului persoană juridică, redactat în
conformitate cu art. 11 lit. b);
e) certificat de cazier judiciar al reprezentantului
permanent al administratorului persoană juridică.
(2) Pentru administratorii persoane fizice se vor remite documentele prevăzute la art. 11 lit. a), b) şi d) şi
declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 13. - (1) Pentru fiecare dintre acţionarii
semnificativi care deţin în mod direct participaţii la capitalul social al
instituţiei financiare nebancare, persoane juridice, cu excepţia instituţiilor
de credit persoane juridice române, se vor remite următoarele documente:
a) certificat constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent eliberat de
autoritatea similară din ţara de origine, care să ateste cel puţin denumirea,
data înmatriculării, persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana
juridică şi obiectul de activitate al acesteia;
b) o prezentare a acţionarului semnificativ care
deţine în mod direct participaţii la capitalul social al instituţiei financiare
nebancare, persoană juridică, sub semnătura reprezentantului legal, din care să
rezulte organizarea acesteia, inclusiv reţeaua de sedii secundare, filialele
deţinute în ţara de origine şi în străinătate, activitatea desfăşurată de
acţionarul semnificativ şi de fiecare dintre filialele acestuia. In cazul în
care acţionarul semnificativ care deţine în mod direct participaţii la
capitalul social al instituţiei financiare nebancare, persoană juridică, face
parte dintr-un perimetru de consolidare contabilă, la solicitarea Băncii
Naţionale a României, se va remite şi o descriere care să cuprindă componenţa
grupului, cota-parte din capital şi din drepturile de vot deţinute în cadrul
acestuia şi societatea-mamă (consolidantă);
c) situaţia evoluţiei pe ultimii 2 ani, precum şi la
sfârşitul lunii anterioare datei solicitării luării în evidenţă, a următorilor
indicatori, calculaţi la nivel individual şi, după caz, şi la nivel de grup:
capitaluri proprii/fonduri proprii, grad de îndatorare, rentabilitatea economică, rentabilitatea
financiară;
d) declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa
nr. 3, semnată de reprezentanţii legali ai persoanei juridice, acţionar
semnificativ;
e) orice alte date sau
informaţii considerate relevante pentru situaţia financiară a acţionarului
semnificativ şi a grupului din care acesta face parte.
(2) Pentru fiecare dintre acţionarii semnificativi,
persoane fizice, se vor remite următoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate;
b) curriculum vitae;
c) declaraţia pe propria răspundere prevăzută în anexa
nr. 2.
(3) Banca Naţională a României va putea solicita
documentaţia prevăzută la alin. (1) şi (2) şi pentru acţionarii care deţin în
mod indirect participaţii de 10% sau mai mult din capitalul social al
instituţiei financiare nebancare.
Art. 14. - Studiul de fezabilitate va cuprinde
următoarele elemente:
a) tipul de operaţiuni prevăzute a se desfăşura,
descrierea clientelei şi a produselor şi serviciilor
oferite acesteia;
b) structura organizatorică a instituţiei financiare
nebancare, atribuţiile fiecărui compartiment, atribuţiile sucursalelor şi, dacă
este cazul, ale altor structuri specializate ale instituţiei financiare
nebancare, competenţele conducătorilor, ale persoanelor care asigură conducerea
compartimentelor;
c) estimările situaţiilor financiare (cuprinzând
bilanţul şi contul de profit şi pierdere) pe primii 2 ani de funcţionare,
întocmite cu respectarea reglementărilor în materie emise de Banca Naţională a
României;
d) sursele de finanţare şi structura activelor pe
primii 2 ani de funcţionare.
Art. 15. - (1) Dosarul prezentat în susţinerea cererii
de luare în evidenţă trebuie să cuprindă toate documentele prevăzute de
ordonanţă şi de prezenta normă.
(2) Banca Naţională a României poate solicita în mod
expres şi alte documente, în completarea celor remise iniţial sau prin care să
se aducă modificări acestora, şi va stabili termenele în care aceste documente
trebuie să fie prezentate.
(3) In cazul în care documentaţia este incompletă sau
prezintă deficienţe, solicitantul are obligaţia să le remedieze în termenul
stabilit de Banca Naţională a României.
(4) Termenul prevăzut la art. 25 alin. (2) din
ordonanţă curge de la data la care documentaţia prevăzută de prezenta secţiune
este completă, inclusiv în ceea ce priveşte conţinutul acesteia.
(5) Instituţiile financiare nebancare pot desfăşura
activităţile specifice prevăzute în obiectul de activitate numai după primirea
de la Banca Naţională a României a documentului care atestă înscrierea în Registrul general. In termen
de 5 zile de la data efectuării primei operaţiuni înscrise în obiectul de
activitate, instituţiile financiare nebancare vor notifica acest aspect Băncii
Naţionale a României.
Art. 16. - (1) Neîndeplinirea cerinţelor generale prevăzute
de prezenta normă şi de ordonanţă, nedepunerea sau depunerea incompletă a
documentaţiei prevăzute de prezenta secţiune reprezintă motive de respingere a
cererii de înscriere în Registrul general.
(2) Cererea va putea fi respinsă şi în cazul nerespectării
termenelor prevăzute la art. 15 alin. (2).
(3) Respingerea cererii de înscriere în Registrul
general va fi comunicată de Direcţia reglementare şi autorizare instituţiei
financiare nebancare, împreună cu motivele care au stat la baza acestei decizii.
(4) Decizia poate fi contestată în condiţiile
prevăzute de ordonanţă.
(5) O nouă cerere de înscriere în Registrul general
poate fi adresată Băncii Naţionale a României numai după remedierea
deficienţelor care au constituit motive de respingere a cererii iniţiale.
(6) In situaţia în care cererea prevăzută la alin. (5)
este depusă într-un termen mai mare de 30 de zile de la respingerea cererii
iniţiale de înscriere în Registrul general, aceasta va fi însoţită, pe lângă
documentele prevăzute la art. 10, de certificatul constatator emis de registrul
comerţului, eliberat cu maximum 15 zile înainte de depunerea la Banca Naţională
a României.
SECŢIUNEA a 3-a
Notificarea de către sucursalele din România ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine
Art. 17. - (1) Prevederile art. 7, 8, 11, 14, 15 şi 16
se aplică în mod corespunzător şi sucursalelor din România ale instituţiilor
financiare nebancare, persoane juridice străine.
(2) Interdicţiile prevăzute la art. 6 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 18. - Denumirea sucursalelor din România ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, va include şi
sintagma „instituţie financiară nebancară" sau abrevierea acesteia, „IFN".
Art. 19. - (1) Sucursalele din România ale instituţiilor
financiare nebancare, persoane juridice străine, pot desfăşura activităţile
prevăzute în obiectul de activitate numai după primirea de la Banca Naţională a
României a documentului care atestă înscrierea în Registrul general.
(2) In vederea obţinerii documentului menţionat la
alin. (1), în termen de 30 de zile de la data înmatriculării în registrul
comerţului, sucursalele din România ale instituţiilor financiare nebancare,
persoane juridice străine, trebuie să prezinte Băncii Naţionale a României o
cerere de înscriere în Registrul general, a cărei formă este prevăzută în anexa nr. 1a,
însoţită de următoarea documentaţie:
a) extras din registrul comerţului din ţara de
origine, care să ateste cel puţin înmatricularea instituţiei financiare
nebancare străine, identitatea reprezentanţilor acesteia şi obiectul de
activitate;
b) scrisoare din partea instituţiei de credit la care
a fost depus capitalul de dotare, care să confirme depunerea acestuia de către
instituţia financiară nebancară străină;
c) descrierea instituţiei financiare nebancare,
persoană juridică străină, sub semnătura reprezentantului legal al instituţiei
financiare nebancare străine, din care să rezulte cel puţin informaţiile
prevăzute la alin. (3);
d) indicarea, dacă este cazul, a autorităţii
competente însărcinate cu supravegherea pe bază individuală/ consolidată a
instituţiei financiare nebancare străine;
e) hotărârea organului statutar al instituţiei
financiare nebancare străine, referitoare la deschiderea unei sucursale pe
teritoriul României, din care să rezulte cel puţin informaţiile prevăzute la
alin. (4);
f) copie de pe certificatul eliberat de oficiul
registrului comerţului, din care să rezulte
înregistrarea sucursalei;
g) pentru conducătorii sucursalei se vor remite
documentele prevăzute la art. 11;
h) studiul de fezabilitate, însuşit de reprezentanţii
legali ai instituţiei financiare nebancare străine şi de conducătorii
sucursalei din România, întocmit prin aplicarea în mod corespunzător a
prevederilor art. 14;
i) pentru identitatea auditorului financiar se va
remite documentul eliberat de Camera Auditorilor Financiari din România care
atestă autorizarea în calitate de auditor financiar, declaraţie semnată de
auditorul financiar care să confirme încheierea unui contract de audit cu
sucursala instituţiei financiare nebancare străine, precum şi declaraţia pe
propria răspundere prevăzută în anexa nr. 2 sau anexa nr. 3, după caz;
j) declaraţie semnată de conducătorii sucursalei
privind existenţa normelor interne, aprobate de organele statutare, care
reglementează activitatea sucursalei, elaborate în conformitate cu cerinţele
ordonanţei şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a României, cu precizarea acestora.
(3) Descrierea instituţiei financiare nebancare,
persoană juridică străină, va include:
a) activităţile desfăşurate şi volumul activităţilor
de creditare;
b) structura organizatorică;
c) lista acţionarilor semnificativi şi, la solicitarea
expresă a Băncii Naţionale a României, precizarea perimetrului de consolidare
contabilă şi prudenţială din care face parte instituţia financiară nebancară,
cu indicarea componenţei grupului, a cotei-părţi din capital şi din drepturile
de vot deţinute în cadrul acestuia şi societatea-mamă (consolidantă);
d) evoluţia pe ultimii 2 ani a capitalurilor proprii/
fondurilor proprii, a gradului de îndatorare, a rentabilităţii economice şi a
rentabilităţii financiare, precum şi orice alte date sau informaţii considerate
relevante pentru situaţia financiară a instituţiei financiare nebancare străine
şi, după caz, a grupului.
(4) Din hotărârea organului statutar al instituţiei
financiare nebancare străine privind înfiinţarea unei sucursale pe teritoriul
României vor rezulta cel puţin următoarele informaţii:
a) operaţiunile pe care sucursala urmează să le
efectueze pe teritoriul României;
b) suma pusă la dispoziţie sucursalei drept capital
de dotare;
c) identitatea conducătorilor împuterniciţi să
conducă activitatea de zi cu zi a sucursalei şi să angajeze legal în România
instituţia financiară nebancară, persoană juridică străină.
SECŢIUNEA a 4-a
Inscrierea în Registrul special
Art. 20. - (1) Inscrierea instituţiilor financiare
nebancare de către Banca Naţională a României în Registrul special se
realizează în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale reglementărilor
specifice emise de Banca Naţională a României.
(2) Banca Naţională a României, prin Direcţia
reglementare şi autorizare, va elibera şi va transmite instituţiilor financiare
nebancare documentul care atestă înscrierea în Registrul special.
(3) Inscrierea în Registrul special nu atestă
recunoaşterea de către Banca Naţională a României a îndeplinirii cerinţelor
speciale prevăzute de ordonanţă şi de normele emise de Banca Naţională a
României, ci instituie obligaţia instituţiilor financiare nebancare de a se
încadra în cerinţele speciale.
(4) Instituţiile financiare nebancare înscrise în
Registrul general îşi vor monitoriza permanent indicatorii reprezentând
criterii de înregistrare în Registrul special pentru a asigura premisele
îndeplinirii, simultan cu înscrierea în Registrul special, a obligaţiei
prevăzute la alin. (3).
(5) In termen de 30 de zile de la data primirii
comunicării privind înscrierea în Registrul special, instituţiile financiare nebancare
vor remite Băncii Naţionale a României documentele prevăzute de normele privind
modificările în situaţia instituţiilor financiare nebancare, din care să
rezulte îndeplinirea cerinţelor speciale.
(6) Prevederile alin. (1) -(5) se aplică în mod corespunzător
şi sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare, persoane
juridice străine.
SECŢIUNEA a 5-a
Cerinţe şi documentaţia necesară pentru înscrierea
în Registrul de evidenţă
Art. 21. - In vederea înregistrării în Registrul de evidenţă,
în termen de 30 de zile de la data înscrierii în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei circumscripţie teritorială
îşi au sediul, casele de ajutor reciproc vor remite Băncii Naţionale a României
cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 1b, însoţită de următoarele documente:
a) declaraţie pe propria răspundere, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 2, completată şi semnată de fiecare conducător;
b) copie de pe actul de identitate pentru fiecare
dintre conducători, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de
posesorul actului de identitate;
c) copia statutului şi a actului constitutiv;
d) copia certificatului de
înscriere în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecătoriei
în a cărei circumscripţie teritorială îşi au sediul;
e) copia certificatului de înregistrare fiscală.
Art. 22. - In vederea înregistrării în Registrul de
evidenţă, în termen de 30 de zile de la data înscrierii în registrul
comerţului, casele de amanet vor remite Băncii Naţionale a României cererea de
înscriere în Registrul de evidenţă, însoţită de următoarele documente:
a) declaraţie pe propria răspundere, al cărei model
este prevăzut în anexa nr. 2, completată şi semnată de fiecare conducător;
b) copie de pe actul de identitate pentru fiecare
dintre conducători, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de
posesorul actului de identitate;
c) copia actului constitutiv;
d) copia certificatului de înmatriculare.
Art. 23. - (1) Dosarul prezentat în susţinerea cererii
de înscriere în Registrul de evidenţă trebuie să cuprindă toate documentele
prevăzute de prezenta normă.
(2) Banca Naţională a României poate solicita în mod
expres şi alte documente, în completarea celor remise iniţial sau prin care să
se aducă modificări acestora, şi va stabili termenele în care aceste documente
trebuie să fie prezentate.
(3) In cazul în care documentaţia este incompletă sau
prezintă deficienţe, solicitantul are obligaţia să le remedieze în termenul
stabilit de Banca Naţională a României.
(4) Termenul prevăzut la art. 33 alin. (2) din
ordonanţă curge de la data la care documentaţia prevăzută la art. 21 sau, după
caz, la art. 22 a devenit completă, inclusiv în ceea ce priveşte conţinutul.
(5) Casele de amanet şi casele de ajutor reciproc pot
desfăşura activităţile prevăzute în obiectul de activitate numai după primirea
de la Banca Naţională a României a documentului care atestă înscrierea în Registrul de evidenţă. In termen de 5
zile de la data efectuării primei operaţiuni înscrise în obiectul de
activitate, instituţiile financiare nebancare vor notifica acest aspect Băncii
Naţionale a României.
Art. 24. - (1) Neîndeplinirea
cerinţelor prevăzute de ordonanţă şi de prezenta normă, nedepunerea sau
depunerea incompletă ori cu întârziere a documentaţiei prevăzute la art. 21
sau, după caz, la art. 22 reprezintă motive de respingere a cererii de
înscriere în Registrul de evidenţă.
(2) Respingerea cererii de înscriere în Registrul de
evidenţă va fi comunicată de Direcţia reglementare şi autorizare titularilor
acesteia, împreună cu motivele care au stat la baza acestei decizii.
(3) Decizia poate fi contestată în condiţiile
prevăzute de ordonanţă.
(4) O nouă cerere de înscriere în Registrul de
evidenţă poate fi adresată Băncii Naţionale a României numai după remedierea
deficienţelor care au constituit motive de respingere a cererii iniţiale.
(5) In situaţia în care cererea prevăzută la alin. (4)
este depusă într-un termen mai mare de 30 de zile de la comunicarea actului
care atestă neaprobarea cererii de înscriere în Registrul de evidenţă, aceasta
va fi însoţită, pe lângă documentele prevăzute la art. 21 sau, după caz, la
art. 22, de certificat (adeverinţă) eliberat (eliberată) de grefa judecătoriei
în a cărei circumscripţie teritorială solicitantul îşi are sediul, cu maximum
15 zile înainte de depunerea la Banca Naţională a României, sau de certificatul
constatator emis de registrul comerţului, eliberat cu maximum 15 zile înainte
de depunerea la Banca Naţională a României, după caz.
CAPITOLUL III
Notificarea şi înscrierea în registre a
instituţiilor financiare nebancare în
conformitate cu prevederile cap. IX „Dispoziţii
tranzitorii" din ordonanţă
SECŢIUNEA 1
Instituţii financiare nebancare ce fac obiectul
înscrierii în Registrul general
Art. 25. - (1) Prevederile cap. II secţiunea 1, ale art. 11, 12, 13, ale art. 15 alin. (1)-(3) şi ale
art. 16 alin. (1)-(4) sau, după caz, ale art. 17 şi 18 se aplică în mod corespunzător
entităţilor cuprinse în lista prevăzută la art. 62 alin. (1) din ordonanţă,
inclusiv celor rezultate în urma reorganizării acestora, cu excepţia caselor de
ajutor reciproc şi caselor de amanet.
(2) Măsurile de reorganizare întreprinse de entităţile
prevăzute la alin. (1) în vederea îndeplinirii cerinţelor generale trebuie să
fie finalizate până la data depunerii documentaţiei la Banca Naţională a
României, iar din aceasta trebuie să rezulte îndeplinirea cerinţelor generale.
Art. 26. - (1) In vederea înscrierii în Registrul
general, în termen de cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanţei, entităţile prevăzute la art. 25, cu excepţia
sucursalelor instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine,
cărora li se aplică prevederile art. 27, vor remite Băncii Naţionale a României
cererea de înscriere în Registrul general, al cărei model este prevăzut în
anexa nr. 1, însoţită de următoarea documentaţie:
a) un exemplar original al
actului constitutiv sau copie legalizată de pe acesta, însoţit de documentul
emis de oficiul registrului comerţului, din care să rezulte depunerea acestuia
la registru. Actul constitutiv depus la registrul comerţului va fi remis în
formă completă, actualizat cu toate modificările efectuate până la momentul
solicitării înscrierii în Registrul general;
b) copie de pe certificatul de înregistrare eliberat
de oficiul registrului comerţului;
c) hotărârea organului statutar privind majorarea
capitalului social după data intrării în vigoare a ordonanţei;
d) documentul emis de instituţia de credit la care au
fost efectuate vărsămintele aferente majorării capitalului social, conform
hotărârii organului statutar, din care să rezulte sumele vărsate de fiecare
dintre acţionari;
e) documentaţia prevăzută la art. 11 pentru
conducători;
f) documentaţia prevăzută la art. 12 pentru
administratori;
g) lista cu acţionarii semnificativi, inclusiv cu cei
care deţin în mod indirect participaţia de cel puţin 10% din capitalul social
al instituţiei financiare nebancare, semnată de conducătorii acesteia. Lista va
cuprinde pentru fiecare dintre acţionarii semnificativi cel puţin următoarele
informaţii: denumirea completă, forma juridică, numărul de ordine în registrul
comerţului, codul unic de înregistrare şi adresa sediului social sau, după caz,
numele, prenumele şi adresa de domiciliu, cota de participare la capitalul
social al instituţiei financiare nebancare şi drepturile de vot;
h) documentaţia prevăzută la art. 13 pentru acţionarii
semnificativi, care deţin în mod direct participaţii la capitalul social al
instituţiei financiare nebancare;
i) lista participaţiilor instituţiei financiare
nebancare şi ale acţionarilor semnificativi/conducătorilor/administratorilor în
alte societăţi comerciale. Lista va fi transmisă Băncii Naţionale a României,
sub semnătura conducătorilor instituţiei financiare nebancare, şi va cuprinde
cel puţin informaţiile prevăzute la alin. (3);
j) descrierea activităţii desfăşurate, a structurii
organizatorice, precum şi situaţiile financiare aferente ultimilor 2 ani,
cuprinzând bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificării
capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi
notele explicative. In cazul în care entităţile solicitante s-au constituit de
mai puţin de 2 ani, se va remite cea mai recentă situaţie financiară. In
situaţia în care entitatea solicitantă a fost supusă unui proces de
reorganizare prin fuziune după data intrării în vigoare a ordonanţei, se va
remite şi bilanţul de fuziune;
k) situaţiile financiare întocmite pentru data
reprezentând sfârşitul lunii precedente datei depunerii la Banca Naţională a României a cererii de înregistrare în Registrul general, care vor
include bilanţul, contul de profit şi pierdere,
situaţia modificării capitalurilor proprii şi notele contabile explicative,
precum şi o situaţie semnată de conducători, din care să rezulte nivelul
indicatorilor reprezentând criteriile de înscriere în Registrul special,
calculaţi pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii la Banca Naţională
a României a cererii de înregistrare în Registrul general;
l) pentru auditorul financiar se va remite documentul
eliberat de Camera Auditorilor Financiari din România, care atestă autorizarea în calitate de auditor financiar, declaraţia
semnată de auditorul financiar, care să confirme încheierea unui contract de
audit cu instituţia financiară nebancară, precum şi declaraţia pe propria
răspundere prevăzută în anexa nr. 2 sau 3, după caz;
m) declaraţia semnată de conducătorii instituţiei
financiare nebancare privind existenţa normelor interne aprobate de organele
statutare, care reglementează activitatea instituţiilor financiare nebancare
elaborate în conformitate cu cerinţele ordonanţei şi ale reglementărilor Băncii
Naţionale a României, cu precizarea acestora;
n) orice alte date, informaţii şi documente considerate
necesare în vederea evaluării instituţiei financiare nebancare şi comunicării
deciziei de înscriere a acesteia în Registrul general.
(2) In cazul entităţilor care la data intrării în vigoare
a ordonanţei îndeplineau cerinţele privind nivelul minim al capitalului social
prevăzut de ordonanţă şi de reglementările emise în aplicarea acesteia şi care
ulterior acestei date nu au mai efectuat modificări ale capitalului social, în
locul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se va remite o situaţie
semnată de reprezentanţii legali ai solicitantului, din care să rezulte nivelul
şi structura pe acţionari ale capitalului social subscris şi vărsat la data
intrării în vigoare a ordonanţei, însoţită de bilanţul întocmit pentru aceeaşi
dată.
(3) Lista participaţiilor instituţiei financiare
nebancare şi ale acţionarilor semnificativi/conducătorilor/administratorilor în
alte societăţi comerciale va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea completă sau, după caz, numele şi
prenumele deţinătorului, însoţite de cota de participare la capitalul social al
societăţilor comerciale la care sunt deţinute participaţii şi drepturile de
vot;
b) denumirea completă, forma juridică, numărul de
ordine în registrul comerţului, codul unic de înregistrare şi adresa sediului
social al societăţii comerciale la care sunt deţinute participaţii.
Art. 27. - (1) In vederea notificării, în termen de 6
luni de la intrarea în vigoare a ordonanţei, sucursalele din România ale
instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice străine, înscrise în
lista prevăzută la art. 62 din ordonanţă, vor remite Băncii Naţionale a
României cererea de înscriere în Registrul general prevăzută în anexa nr. 1a,
însoţită de următoarele documente:
a) extras din registrul comerţului din ţara de
origine, care să ateste cel puţin înmatricularea instituţiei financiare
nebancare străine, identitatea reprezentanţilor acesteia şi obiectul de
activitate;
b) o situaţie semnată de reprezentanţii legali ai
instituţiei financiare nebancare străine, din care să rezulte nivelul
capitalului de dotare la data solicitării înscrierii în Registrul general,
însoţită de bilanţul sucursalei din România, întocmit pentru aceeaşi dată. In
cazul în care, după data intrării în vigoare a ordonanţei, au fost efectuate
majorări ale capitalului de dotare al sucursalei, în afara documentelor
menţionate se va remite şi documentul emis de instituţia de credit la care au
fost efectuate depunerile aferente majorărilor capitalului de dotare, precum şi
bilanţul sucursalei din România, întocmit pentru data intrării în vigoare a
ordonanţei;
c) descrierea instituţiei financiare nebancare
străine, sub semnătura reprezentantului legal al instituţiei financiare nebancare,
din care să rezulte cel puţin informaţiile prevăzute la alin. (3);
d) indicarea, dacă este cazul, a autorităţii
competente însărcinate cu supravegherea pe bază individuală/ consolidată a
instituţiei financiare nebancare străine;
e) pentru conducătorii sucursalei se vor remite
documentele prevăzute la art. 11;
f) o descriere a activităţii desfăşurate, a
structurii organizatorice, precum şi situaţiile financiare aferente ultimilor 2
ani, cuprinzând bilanţul şi contul de profit şi pierdere;
g) pentru identitatea auditorului financiar se va
remite documentul eliberat de Camera Auditorilor Financiari din România, care
atestă autorizarea în calitate de auditor financiar, declaraţia semnată de
auditorul financiar care să confirme încheierea unui contract de audit cu
sucursala instituţiei financiare nebancare străine, precum şi declaraţia pe
propria răspundere prevăzută la anexa nr. 2 sau 3, după caz;
h) declaraţia semnată de conducătorii sucursalei
privind existenţa normelor interne aprobate de organele statutare, care
reglementează activitatea sucursalei, elaborate în conformitate cu cerinţele
ordonanţei şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a României, cu precizarea
acestora.
(2) In afara documentelor
prevăzute la alin. (1) se vor remite şi situaţiile financiare întocmite pentru
data reprezentând sfârşitul lunii precedente datei depunerii la Banca Naţională
a României a cererii de înregistrare în Registrul general, care vor include
bilanţul, contul de profit şi pierdere, precum şi o situaţie semnată de
conducători, din care să rezulte nivelul indicatorilor reprezentând criterii de
înscriere în Registrul special, calculaţi pentru data reprezentând sfârşitul
lunii precedente datei depunerii cererii de
înregistrare.
(3) Descrierea instituţiei financiare nebancare
străine va cuprinde:
a) activităţile desfăşurate şi volumul activităţilor de
creditare;
b) structura organizatorică;
c) lista acţionarilor semnificativi şi, la solicitarea
expresă a Băncii Naţionale a României, precizarea perimetrului de consolidare
contabilă şi prudenţială din care face parte instituţia financiară nebancară,
cu indicarea componenţei grupului, a cotei-părţi din capital şi din drepturile
de vot deţinute în cadrul acestuia şi societatea-mamă (consolidantă);
d) evoluţia pe ultimii 2 ani a capitalurilor
proprii/fondurilor proprii, a gradului de îndatorare, a rentabilităţii
economice şi a rentabilităţii financiare, precum şi orice alte date sau
informaţii considerate relevante pentru situaţia financiară a instituţiei financiare
nebancare străine şi, după caz, a grupului din care aceasta face parte.
Art. 28. - (1) Inscrierea instituţiilor financiare
nebancare de către Banca Naţională a României în Registrul special se
realizează în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale reglementărilor
specifice emise de Banca Naţională a României.
(2) Inscrierea în Registrul special nu atestă
recunoaşterea de către Banca Naţională a României a îndeplinirii cerinţelor
speciale prevăzute de ordonanţă şi de normele emise de Banca Naţională a
României în aplicarea acesteia, ci instituie obligaţia instituţiilor financiare
nebancare de a se încadra în cerinţele speciale, în conformitate cu prevederile
legale.
Art. 29. - Inscrierea în
Registrul general a instituţiilor financiare nebancare care îndeplinesc
cerinţele generale se va comunica acestora în termen de cel mult 60 de zile de
la data depunerii documentaţiei prevăzute la art. 26 sau, după caz, la art. 27.
Art. 30. - Termenul de 60 de
zile prevăzut la art. 29 curge de la data la care documentaţia solicitată este
completă, inclusiv în ceea ce priveşte conţinutul.
SECŢIUNEA a 2-a
Dispoziţii referitoare la entităţile care fac
obiectul înscrierii în Registrul de evidenţă
Art. 31. - (1) In vederea
înregistrării în Registrul de evidenţă, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a ordonanţei, casele de ajutor reciproc vor remite Băncii
Naţionale a României cererea de înscriere în Registrul de evidenţă, prevăzută
în anexa nr. 1b, însoţită de documentele prevăzute la art. 21.
(2) Casele de ajutor reciproc care nu au finalizat
măsurile de modificare a denumirii în conformitate cu cerinţele ordonanţei vor
remite Băncii Naţionale a României, în termen de cel mult 6 luni de la data
intrării în vigoare a ordonanţei, documentele care să ateste îndeplinirea
acestor cerinţe.
Art. 32. - (1) In vederea înregistrării în Registrul de
evidenţă, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei,
casele de amanet vor remite Băncii Naţionale a României cererea de înscriere în
Registrul de evidenţă, prevăzută în anexa nr. 1b, însoţită de documentele
prevăzute la art. 22 şi de certificatul constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului.
(2) Casele de amanet care în
termenul prevăzut la alin. (1) nu au finalizat procesul de reorganizare în una
dintre formele juridice prevăzute de Legea nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, vor remite o informare privind stadiul procesului de
reorganizare, iar documentele prevăzute la art. 22 lit. c) şi d) vor reflecta
situaţia de la data cererii de înscriere în Registrul de evidenţă.
(3) In termenul prevăzut la art. 63 alin. (4) din
ordonanţă, casele de amanet menţionate la alin. (2) vor remite copia
certificatului de înmatriculare, actul constitutiv actualizat corespunzător
finalizării măsurilor de reorganizare, depus la registrul comerţului, însoţit
de documentul emis de registrul comerţului, din care să rezulte depunerea
acestuia la registru, precum şi orice alte date/informaţii/documente
referitoare la modificările intervenite de la data depunerii documentaţiei
prevăzute la alin. (1).
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 33. - Documentele care atestă înscrierea în
registre a instituţiilor financiare nebancare, persoane juridice române, şi a
sucursalelor din România ale instituţiilor financiare nebancare, persoane
juridice străine, vor fi eliberate de Banca Naţională a României - Direcţia
reglementare şi autorizare în termenele prevăzute de ordonanţă şi de prezenta
normă.
Art. 34. - (1) Documentaţia va fi prezentată Băncii
Naţionale a României în limba română. Pentru documentele redactate într-o limbă
străină se va prezenta şi traducerea legalizată a acestora.
(2) Documentele emise sau legalizate de o autoritate străină vor fi supralegalizate în condiţiile prevăzute de lege
ori vor purta apostila prevăzută de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei
supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie
1961. In cazul în care se invocă o situaţie de înlăturare a acestor cerinţe, se
va prezenta o confirmare în acest sens din partea autorităţilor române sau
străine competente, sarcina probei revenind celui care invocă o asemenea
situaţie.
Art. 35. - Anexele nr. 1 -4*) fac parte integrantă din
prezenta normă.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României, Mugur Constantin Isărescu
*) Anexele nr. 1 -4 sunt reproduse în facsimil.
ANEXA Nr. 1
Cerere de înscriere în Registrul general *)
Subsemnatul/subsemnaţii__________________________________________
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant/reprezentanţi
legal/legali al/ai
_____________________________________________________________________
(denumirea instituţiei
financiare nebancare pentru care se solicită înscrierea în Registrul general)
solicit/solicităm înscrierea în Registrul general a societăţii
comerciale
_____________________________________________________________________
(denumirea instituţiei
financiare nebancare pentru care se solicită înscrierea în Registrul de
general)
In susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm
următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile Normelor privind
procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare
nebancare
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Adresa noastră de contact
este_____________________________________________
Telefon____________________
Fax______________________
Data_____________________ Semnătura______________
*)Cererea va fi adresată Băncii
Naţionale a României - Direcţia Reglementare şi Autorizare
Anexa nr. 1a
Cerere de înscriere în Registrul general *)
Subsemnatul/subsemnaţii.....................................................................................
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentant/reprezentanţi legal/legali
al/ai.......................................
..........................................................................................................................................
(denumirea sucursalei
instituţiei financiare nebancare persoană juridică străină)
solicit/solicitam înscrierea în Registrul general
a.............................................................
..........................................................................................................................................
(denumirea sucursalei
instituţiei financiare nebancare persoană juridică străină)
In susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm
următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile Normelor privind
procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare
nebancare
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................
Adresa noastră de contact este:
........................................................................................................................................................................ ...........................................................................................................
Telefon:................
Semnătura......................
Data:..................
Fax:......................
*) Cererea va fi adresată
Băncii Naţionale a României - Direcţia Reglementare şi Autorizare
Anexa nr. 1b
Cerere de înscriere în Registrul de evidenţă*)
Subsemnatul/subsemnaţii__________________________________________
(numele şi prenumele)
în calitate de eprezentant/reprezentanţi legal/legali al/ai
_____________________________________________________________________
(denumirea casei de ajutor
reciproc/casei de amanet pentru care se solicită înscrierea în Registrul de evidenţă)
solicit/solicităm înscrierea în Registrul de evidenţă a
_____________________________________________________________________
(denumirea casei de ajutor
reciproc/casei de amanet pentru care se solicită înscrierea în Registrul de
evidenţă)
In susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm
următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile Normelor privind
procedura de notificare şi înscrierea în registre a instituţiilor financiare
nebancare **)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Adresa noastră de contact este_____________________________________________
Telefon_____________________
Fax________________________
Data______________________ Semnătura_______________
*) Cererea va fi adresată Băncii Naţionale a României -
Direcţia Reglementare şi Autorizare
**)In cazul neprezentării unor documente, prezentării
unor documente necorespunzătoare sau al existenţei altor deficienţe se vor face
precizări suplimentare.
Anexa nr. 2
Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul.......................................................................domiciliat
în................................................................................................................................................................................cetăţenia............................,naţionalitatea..................................,legitimat
cu.......... seria.... nr..................eliberat de....................................la
data .........................CNP..............telefoane de
contact.............................................................................................................,
în calitate de..........................................................................................................................al*........................................................................................................................................
(denumirea instituţiei
financiare nebancare/sucursalei instituţiei financiare nebancare persoană
juridică străină)
................................................................................................................
având ca obiect de activitate...............................................................................................................,
declar pe propria răspundere că nu mă aflu
în nici una dintre situaţiile prevăzute la ort. 11 din Ordonanţa Guvernului
nr.28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale sau în altă
situaţie de incompatibilitate prevăzută de legislaţia în vigoare.
Data...........................
Semnătura
se completează de către administratorii, acţionarii
semnificativi, auditorul financiar ai instituţiei financiare nebancare
(persoane fizice);
Anexa nr.3
Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul.......................................................................domiciliat
în........................................................................................................................................................................ ........,
cetăţenia...........................,
naţionalitatea...........,legitimat
cu............................seria.... nr..................eliberat
de..............................................la data..........................CNP..................................telefoane
de contact ....................................................................
în calitate de reprezentat legal al.......................................................................................................................................
(denumirea persoanei juridice acţionar
semnificativ/administrator/auditor financiar)
......................................................................................................................ce
are calitatea de.......................................................................................................................
(acţionar
semnificativ/administrator/auditor financiar)
al .....................................................................................................................................,
(denumirea instituţiei
financiare nebancare)
declar pe propria răspundere că nici
unul dintre asociaţii/acţionarii semnificativi, administratorii sau
conducătorii......................................................................................................................
(denumirea* persoanei juridice acţionar
semnificativ/administrator/auditor financiar)
.......................................................................................................
nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la
art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr.28/2006 privind reglementarea unor măsuri
financiar-fiscale sau în altă situaţie de incompatibilitate prevăzută de
legislaţia în vigoare.
Data........................................
Semnătura
se completează de către
conducătorii/reprezentanţii legali ai administratorilor, acţionarilor
semnificativi, auditorului financiar, persoane juridice, ai instituţiei
financiare nebancare.
*se va menţiona denumirea societăţii respective,
inclusiv forma juridică;
Anexa nr.4
(Confidenţial)
CHESTIONAR
pentru conducătorul instituţiei financiare nebancare
1. Denumirea si adresa sediului social al
instituţiei financiare nebancare
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Identitatea conducătorului (numele si prenumele,
seria si numărul actului de identitate, emitentul si data emiterii acestuia,
data si locul naşterii, cetăţenia, domiciliul si reşedinţa. Pentru cetăţenii
străini se va preciza si data de la care si-au stabilit domiciliul/reşedinţa in
România).
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Funcţia pe care o exercitaţi in cadrul instituţiei
financiare nebancare. Se va prezenta si o descriere a atribuţiilor si
responsabilităţilor aferente acesteia.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Ati exercitat in ultimii
zece ani sau exercitaţi responsabilităţi in conducerea si administrarea unor
entităţi (societăţi comerciale, instituţii, organizaţii, etc), altele decât
cele precizate la pct. 1 si in curriculum vitae? Daca da, precizaţi denumirea
si activitatea acestora, natura si durata funcţiei.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. In ultimii zece ani autorităţile competente au
refuzat sau retras o autorizaţie in domeniul bancar sau financiar (in România
sau in străinătate) dvs. personal sau vreuneia dintre entităţile in care ati
exercitat sau exercitaţi responsabilităţi? Daca da, daţi detalii.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. In ultimii 10 ani, entităţile unde ati exercitat
sau exercitaţi responsabilităţi de conducere s-au aflat in conflict cu vreo
autoritate (in România sau in străinătate), însărcinata in supravegherea
sistemul financiar -bancar? In caz afirmativ, faceţi orice precizări utile.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. In ultimii zece ani ati făcut obiectul, in România
sau in străinătate, vreunei anchete sau proceduri profesionale, disciplinare,
administrative sau judiciare, care s-a incheiat cu o sancţiune? Daca da, daţi
detalii, indiferent daca intre timp ati fost reabilitat (Se vor indica:
autoritatea care a dispus sancţionarea, fapta sancţionată, sancţiunea si data
aplicării sancţiunii).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Ati fost sancţionat disciplinar la vreuna dintre
entităţile al căror angajat ati fost? Daca da, daţi
detalii.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
9. Ati avut dvs. sau entităţile la care ati exercitat
sau exercitaţi responsabilităţi, dificultăţi financiare majore, care sa fi
condus la proceduri judiciare sau extra-judiciare? Daca da, faceţi orice precizare
utila.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Comunicaţi orice informaţii suplimentare, care ar
putea fi considerate relevante pentru aprecierea calificării, experienţei
profesionale si a onorabilităţii dvs.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
Subsemnatul declar pe propria răspundere, sub
sancţiunea legii, următoarele: - nu ma aflu in nici una dintre situaţiile
prevăzute la art.II din Ordonanţa Guvernului nr.28/2006 privind reglementarea
unor măsuri financiar - fiscale ori in alta situaţie de incompatibilitate
prevăzuta de legislaţia in vigoare;
-toate răspunsurile sunt complete si conforme cu
realitatea si nu exista alte fapte relevante asupra cărora Banca Naţionala a
României ar trebui incunostiintata.
Totodată, ma angajez sa comunic Băncii
Naţionale a României orice modificare privind informaţiile furnizate.
Data Numărul
anexelor Semnătura,
N.B. Banca Naţionala a României va păstra
confidenţialitatea informaţiilor cuprinse in răspunsurile la acest chestionar,
cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.