ORDONANTA
URGENTA Nr. 106 din 18 septembrie 2008
privind infiintarea
Autoritatii Nationale pentru Comunicatii
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 659 din 18 septembrie 2008
Având în vedere prejudiciile importante aduse
interesului public prin perpetuarea şi amplificarea blocajelor în activitatea
economică ce se desfăşoară pe internet, prin nivelul foarte ridicat al
infracţionalităţii informatice şi proliferarea mesajelor comerciale nesolicitate
(de tip SPAM), ceea ce conduce la prejudicierea intereselor economice ale
consumatorilor şi operatorilor economici din România şi din străinătate, precum
şi la afectarea imaginii externe a României,
luând în considerare necesitatea concentrării
gestionării resurselor limitate din domeniul comunicaţiilor electronice şi
tehnologiei informaţiei, în scopul creării unei abordări unitare şi a
realizării condiţiilor pentru implementarea eficientă a politicilor din
domeniu, activitate ce poate fi realizată numai prin intermediul unui unic
administrator al acestora,
reţinându-se noile tendinţe comunitare în domeniul
comunicaţiilor electronice şi tehnologiei informaţiei ce reclamă necesitatea
creării şi consolidării unei abordări unitare a tuturor componentelor din acest
segment de economie,
situaţie extraordinară a cărei reglementare nu poate fi
amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Autoritatea Naţională
pentru Comunicaţii, denumită în continuare ANC, instituţie publică cu personalitate juridică în subordinea
Guvernului, finanţată integral din venituri proprii, prin reorganizarea
Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia
Informaţiei, care se desfiinţează, şi prin reorganizarea prin divizare a
Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică - I.C.I.
Bucureşti, aflat în coordonarea Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei
Informaţiei.
(2) ANC are sediul central în municipiul Bucureşti,
precum şi structuri teritoriale necesare desfăşurării obiectului său de
activitate.
Art. 2. - (1) ANC se organizează şi funcţionează sub
coordonarea primului-ministru.
(2) Bugetul de venituri şi cheltuieli al ANC se aprobă
prin hotărâre a Guvernului.
Art. 3. -ANC are ca rol fundamental punerea în aplicare
a politicii naţionale în domeniul comunicaţiilor
electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio şi
echipamentelor terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de
vedere al compatibilităţii electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi al
serviciilor poştale.
Art. 4. - (1) In vederea realizării rolului său, ANC
îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de punere în aplicare a politicii şi strategiei
sectoriale în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale,
echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de comunicaţii electronice,
inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii electromagnetice,
tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale;
b) de administrare şi de gestionare a resurselor, prin
care planifică, alocă, urmăreşte şi evaluează utilizarea acestora pentru
punerea în aplicare a politicilor în domeniu;
c) de alocare a resurselor de numerotaţie şi a resurselor
tehnice, prin elaborarea Planului naţional de numerotaţie şi a altor planuri în
acest sens;
d) de gestionare la nivel naţional a resurselor de
numerotaţie şi a frecvenţelor radio din benzile alocate pentru utilizare
neguvernamentală, în vederea utilizării raţionale şi eficiente a acestora;
e) de administrare şi coordonare la nivel naţional a
gestionării frecvenţelor radio în conformitate cu Tabelul naţional de alocare a
benzilor de frecvenţă, denumit în continuare TNABF, şi cu acordurile internaţionale la care România este parte;
f) de reglementare a activităţilor în domeniul
comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, tehnologiei
informaţiei şi al serviciilor poştale, prin adoptarea şi implementarea de
decizii cu caracter normativ şi individual, precum şi de proceduri funcţionale,
operaţionale şi financiare prin care se pun în aplicare politicile în domeniu,
de urmărire şi control al respectării acestora;
g) de reprezentare în organismele şi organizaţiile
naţionale, regionale şi internaţionale, ca autoritate de stat pentru domeniul
comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, precum şi de comunicare
cu acestea;
h) de control pentru îndeplinirea cerinţelor esenţiale
de compatibilitate electromagnetică şi de utilizare eficientă a spectrului
radio;
i) de comunicare cu celelalte structuri ale
administraţiei publice, cu societatea civilă şi cu cetăţenii, precum şi cu
furnizorii din domeniile comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor
audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de comunicaţii
electronice, tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale;
j) de organ de decizie în
soluţionarea litigiilor dintre furnizorii din domeniul comunicaţiilor
electronice şi dintre furnizorii din domeniul tehnologiei informaţiei, în
scopul asigurării liberei concurenţe şi al protecţiei intereselor
utilizatorilor finali;
k) de administrare la nivel
naţional a TLD (top level domain) ,,.ro" şi a SLD (second level domain)
„.eu" pentru numele de domenii rezervate de România;
l) de administrare a spectrului
radio prin planificarea, atribuirea, alocarea benzilor de frecvenţe, asignarea
şi monitorizarea frecvenţelor radio din benzile de frecvenţe cu utilizare
neguvernamentală;
m) de gestionare a benzilor de frecvenţe radio cu
atribuire neguvernamentală, prin alocarea sau asignarea frecvenţelor radio, în
scopul asigurării unei utilizări raţionale şi eficiente a acestora;
n) de supraveghere şi control al respectării de către
utilizatorii frecvenţelor radio a obligaţiilor ce le revin potrivit legii,
licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio şi licenţelor de emisie;
o) de supraveghere a pieţei de echipamente radio şi
echipamente terminale de telecomunicaţii din punct de vedere al
compatibilităţii electromagnetice.
(2) In îndeplinirea rolului şi atribuţiilor sale
legale, ANC va colabora cu Consiliul Concurenţei, inclusiv prin furnizarea
reciprocă de informaţii necesare aplicării atât a prevederilor legislaţiei
concurenţei, cât şi a prevederilor legislaţiei din domeniul comunicaţiilor
electronice şi al serviciilor poştale.
Art. 5. - (1) In îndeplinirea atribuţiilor sale, ANC va
urmări atingerea obiectivelor prevăzute la alin. (2)-(5), luând în acest sens
măsuri rezonabile, cu respectarea principiului proporţionalităţii.
(2) ANC promovează concurenţa în sectorul
comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale, acţionând în special în
următoarele direcţii:
a) luarea tuturor măsurilor necesare pentru ca
utilizatorii, inclusiv cei cu handicap sau cu nevoi sociale speciale, să obţină
un maximum de beneficii în condiţiile unei pieţe concurenţiale, în ceea ce
priveşte diversitatea ofertei, tarifele şi calitatea serviciilor;
b) prevenirea acţiunilor ce au ca obiect sau pot avea
ca efect distorsionarea ori restrângerea concurenţei în sectorul comunicaţiilor
electronice, tehnologiei informaţiei şi al serviciilor poştale;
c) încurajarea investiţiilor eficiente în
infrastructură şi promovarea inovaţiei;
d) încurajarea utilizării eficiente şi asigurarea
administrării eficiente a resurselor de numerotaţie.
(3) In îndeplinirea rolului şi atribuţiilor sale
legale, ANC colaborează cu Ministerul Internelor şi Reformei Administrative,
pentru combaterea infracţionalităţii informatice, cu Consiliul Concurenţei şi
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, inclusiv prin furnizarea
reciprocă de informaţii necesare aplicării atât a prevederilor legislaţiei
concurenţei, cât şi a prevederilor legislaţiei din domeniul
comunicaţiilor electronice şi
al serviciilor poştale. ANC realizează investigaţii şi verificări în cazuri
legate de încălcarea normelor legale privind concurenţa în domeniul
comunicaţiilor şi transmite Consiliului Concurenţei rapoartele necesare
fundamentării deciziilor în acest domeniu.
(4) ANC contribuie la dezvoltarea pieţei interne a
Comunităţii Europene, în special prin:
a) înlăturarea barierelor în calea furnizării la nivel
european a reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice şi tehnologia
informaţiei, a infrastructurii asociate şi a serviciilor poştale;
b) încurajarea stabilirii şi dezvoltării de reţele
transeuropene, a interoperabilităţii serviciilor paneuropene şi a
conectivităţii între utilizatorii finali;
c) respectarea principiului nediscriminării în ceea ce
priveşte tratamentul aplicat furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii
electronice şi tehnologia informaţiei sau furnizorilor de servicii poştale
aflaţi în situaţii similare;
d) cooperarea într-o manieră transparentă cu
autorităţile naţionale de reglementare cu atribuţii similare din străinătate,
precum şi cu Comisia Europeană, în vederea dezvoltării unei practici de
reglementare coerente şi a aplicării concertate a legislaţiei naţionale
armonizate cu normele adoptate la nivelul Uniunii Europene.
(5) ANC promovează interesele utilizatorilor finali din
Uniunea Europeană, în special prin:
a) asigurarea condiţiilor de exercitare a dreptului de
acces la serviciul universal, astfel cum acesta este prevăzut de Legea nr.
304/2003 pentru serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la
reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice, cu modificările şi
completările ulterioare, şi de Ordonanţa Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
642/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
b) asigurarea unui nivel înalt de protecţie a
utilizatorilor finali în relaţiile acestora cu furnizorii;
c) implicarea în asigurarea unui nivel înalt de
protecţie a drepturilor persoanelor, în special a dreptului la viaţa privată,
cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal;
d) promovarea furnizării de informaţii clare, în
special în ceea ce priveşte transparenţa tarifelor şi a condiţiilor de
utilizare a serviciilor de comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei
destinate publicului;
e) promovarea intereselor specifice ale
utilizatorilor cu handicap şi ale celor cu nevoi sociale speciale;
f) asigurarea protejării integrităţii şi securităţii
reţelelor publice de comunicaţii electronice şi tehnologia informaţiei.
(6) In activitatea sa ANC are în vedere respectarea
principiului neutralităţii tehnologice, prin prisma fenomenului convergenţei
tehnologiilor, şi contribuie, în limitele competenţelor sale, la asigurarea
implementării politicilor care urmăresc promovarea diversităţii culturale şi
lingvistice, precum şi a pluralismului media.
Art. 6. - (1) Pentru atingerea obiectivelor sale, ANC exercită următoarele atribuţii generale în domeniile
comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio
şi echipamentelor terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de
vedere al compatibilităţii electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi
serviciilor poştale:
1. elaborează şi adoptă norme tehnice, iniţiază
standarde naţionale în acord cu cerinţele naţionale şi cu standardele
internaţionale în aceste domenii, propune spre adoptare standardele
internaţionale ca standarde naţionale şi adoptă reglementări tehnice care să
declare obligatorie aplicarea standardelor pe întregul teritoriu naţional, pe
plan zonal sau pe plan local, în domeniul comunicaţiilor electronice,
comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale
de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii
electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale, precum şi
pentru utilizarea resurselor de numerotaţie;
2. asigură reprezentarea în instituţii şi în
organizaţii internaţionale din domeniul reglementării comunicaţiilor
electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio şi
echipamentelor terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de
vedere al compatibilităţii electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi
serviciilor poştale, susţinând în cadrul acestora politica şi strategia
naţională în domeniu;
3. colaborează cu instituţii şi organizaţii naţionale
şi internaţionale din domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor
audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de comunicaţii
electronice, inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii
electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale, dezvoltă şi
stimulează relaţiile cu acestea; cooperează cu autorităţi de reglementare din
domeniul comunicaţiilor electronice şi al serviciilor poştale din străinătate,
inclusiv prin încheierea de acorduri de colaborare şi schimb de informaţii;
4. aplică acordurile internaţionale în domeniul
comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio
şi al echipamentelor terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul
de vedere al compatibilităţii electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi
serviciilor poştale;
5. colaborează cu Ministerul Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei în toate domeniile în care expertiza ANC este necesară
sau utilă;
6. înaintează către ministerul de specialitate
propuneri privind cadrul legislativ pentru stimularea dezvoltării sectoarelor
de comunicaţii electronice, comunicaţii audiovizuale, echipamente radio şi
echipamente terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de
vedere al compatibilităţii electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi
serviciilor poştale;
7. prognozează, planifică şi programează în proiectul
de buget propriu resursele financiare necesare în vederea realizării
politicilor în domeniile sale de competenţă;
8. coordonează derularea programelor de asistenţă
financiară de la Uniunea Europeană în domeniul comunicaţiilor electronice,
comunicaţiilor audiovizuale, echipamentelor radio şi echipamentelor terminale
de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii
electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale, care vizează
capacitatea instituţională a ANC;
9. elaborează şi publică rapoarte, studii, analize şi
altele asemenea în domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor
audiovizuale, echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de
comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii
electromagnetice, tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale, în special
pentru evaluarea necesităţii şi oportunităţii emiterii de noi reglementări,
pentru evaluarea şi controlul implementării politicilor şi reglementărilor,
precum şi al conducerii programelor şi proiectelor, organizează seminarii şi
mese rotunde, acţiuni promoţionale de imagine, informare şi de conştientizare a
publicului, putând contracta în aceste scopuri servicii de consultanţă,
expertiză, asistenţă tehnică şi altele asemenea, în conformitate cu
reglementările legale în vigoare;
10. urmăreşte şi controlează aplicarea prevederilor
cuprinse în actele normative în vigoare, în acordurile internaţionale în
domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale,
echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de comunicaţii electronice,
inclusiv din punctul de vedere al compatibilităţii electromagnetice,
tehnologiei informaţiei şi serviciilor poştale, luând măsuri pentru prevenirea,
înlăturarea şi sancţionarea nerespectării acestor prevederi, potrivit
competenţei recunoscute de acestea;
11. soluţionează litigiile dintre furnizorii din
domeniul comunicaţiilor electronice şi dintre furnizorii din domeniul
tehnologiei informaţiei, în scopul asigurării liberei concurenţe şi al
protecţiei intereselor utilizatorilor finali.
(2) ANC exercită următoarele atribuţii specifice în
domeniul comunicaţiilor electronice, comunicaţiilor audiovizuale şi al
serviciilor poştale:
1. elaborează şi actualizează
autorizaţiile generale;
2. monitorizează şi controlează respectarea
obligaţiilor impuse furnizorilor de reţele şi de servicii de comunicaţii
electronice prin autorizaţiile generale;
3. promovează şi sprijină armonizarea la nivel
european a utilizării resurselor de numerotaţie, în conformitate cu
instrumentele juridice în vigoare în cadrul Uniunii Europene;
4. adoptă Planul naţional de numerotaţie şi orice
modificări ale acestuia, sub rezerva restricţiilor impuse din motive de
siguranţă naţională;
5. gestionează la nivel naţional resursele de
numerotaţie şi frecvenţele radio din benzile alocate pentru utilizare
neguvernamentală;
6. administrează şi coordonează la nivel naţional
gestionarea frecvenţelor radio în conformitate cu TNABF şi cu acordurile
internaţionale la care România este parte;
7. acordă licenţele de utilizare a resurselor de
numerotaţie, stabileşte şi încasează tarifele pentru emiterea licenţelor, în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi în concordanţă cu costurile administrative aferente emiterii acestora;
8. emite reglementări privind modul de utilizare a
resurselor de numerotaţie şi a frecvenţelor radio din benzile alocate pentru
utilizare neguvernamentală;
9. pune la dispoziţia Ministerului Comunicaţiilor şi
Tehnologiei Informaţiei datele necesare în vederea elaborării TNABF;
10. acordă licenţele de utilizare a frecvenţelor radio
pentru furnizarea de reţele şi servicii de comunicaţii electronice care
utilizează spectrul radio, precum şi licenţele de emisie şi stabileşte şi
încasează tarifele pentru utilizarea spectrului;
11. alocă şi asignează frecvenţele radio în benzile
cu atribuire neguvernamentală, exclusivă sau în partaj, prevăzute în TNABF, cu
respectarea reglementărilor, acordurilor şi protocoalelor naţionale şi
internaţionale, şi implementează procedurile de coordonare stabilite prin
acordurile internaţionale;
12. acordă avizele tehnice, autorizaţiile de asignare
a frecvenţelor radio şi autorizaţiile tehnice de funcţionare, cu respectarea
reglementărilor în vigoare;
13. realizează expertizele tehnice necesare utilizării
raţionale şi eficiente a frecvenţelor radio;
14. alocă şi asignează codurile de identificare pentru
unele servicii de radiocomunicatii, certifică personalul de operare a staţiilor
de radiocomunicatii şi asigură activităţile de evidenţă conexe acestor
activităţi;
15. asigură evidenţa permanentă a utilizării
frecvenţelor radio prin asigurarea evidenţei asignărilor de frecvenţe şi
întreţinerea permanentă a bazelor de date specializate care formează Registrul
naţional al frecvenţelor asignate/alocate;
16. monitorizează, supraveghează şi controlează
utilizarea spectrului de frecvenţe radio cu atribuire neguvernamentală;
17. identifică pieţele relevante din sectorul
comunicaţiilor electronice;
18. efectuează analizele de piaţă în situaţiile în care
acestea sunt obligatorii, potrivit legii;
19. desemnează furnizorii de reţele şi de servicii de
comunicaţii electronice cu putere semnificativă pe piaţă;
20. impune în sarcina furnizorilor de reţele sau de servicii de comunicaţii electronice cu putere
semnificativă pe piaţă obligaţiile prevăzute la art. 9-13 din Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la reţelele publice de comunicaţii
electronice şi la infrastructura asociată, precum şi interconectarea acestora,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 527/2002, cu modificările
şi completările ulterioare, şi la art. 15-18 din Legea nr. 304/2003 pentru
serviciul universal şi drepturile utilizatorilor cu privire la reţelele şi
serviciile de comunicaţii electronice, cu modificările şi completările
ulterioare;
21. gestionează mecanismele de finanţare a
obligaţiilor legate de asigurarea serviciului universal, prevăzute de
legislaţia specială;
22. controlează îndeplinirea obligaţiilor impuse
furnizorilor de serviciu universal în temeiul prevederilor legislaţiei
speciale;
23. exercită atribuţiile stabilite prin Legea nr. 506/2004
privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în
sectorul comunicaţiilor electronice, cu completările ulterioare;
24. exercită atribuţiile care revin autorităţii de
reglementare în temeiul prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile poştale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
642/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
25. elaborează reglementările necesare în vederea
asigurării protecţiei mediului în domeniul comunicaţiilor electronice şi al
serviciilor poştale;
26. eliberează avizele necesare obţinerii autorizaţiei
de construire a pilonilor şi clădirilor care pot afecta funcţionarea sistemelor
de monitorizare ale ANO
(3) ANC exercită următoarele atribuţii specifice în
domeniul tehnologiei informaţiei:
1. administrează şi gestionează la nivel naţional TLD
(top level domain) ,,.ro" şi SLD (second level domain) „.eu" pentru
numele de domenii rezervate de România, precum şi Reţeaua Naţională de
Calculatoare (RNC);
2. supraveghează şi controlează respectarea
prevederilor legale din domeniul comerţului electronic, exercitate în calitate
de autoritate de reglementare, în conformitate cu prevederile Legii nr.
365/2002 privind comerţul electronic, republicată;
3. exercită atribuţiile autorităţii de reglementare
şi supraveghere în domeniul semnăturii electronice, prevăzute de Legea nr.
455/2001 privind semnătura electronică, de Legea nr. 451/2004 privind marca
temporală şi de Legea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activităţii
electronice notariale;
4. omologhează sistemele informatice în conformitate
cu prevederile legale.
(4) ANC exercită următoarele
atribuţii specifice în domeniul echipamentelor radio şi al echipamentelor
terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din punctul de vedere al
compatibilităţii electromagnetice:
1. controlează îndeplinirea cerinţelor esenţiale de
compatibilitate electromagnetică şi de utilizare eficientă a spectrului;
2. analizează şi realizează expertizarea tehnică a
utilizării frecvenţelor pentru asigurarea compatibilităţii electromagnetice
între staţiile şi reţelele de radiocomunicatii autorizate, precum şi pentru
prevenirea perturbaţiilor prejudiciabile, în scopul evaluării posibilităţii de
asignare a acestora, în urma solicitărilor;
3. eliberează avize de confirmare a conformităţii cu
cerinţele esenţiale prevăzute de legislaţia aplicabilă, pentru echipamentele
radio şi echipamentele terminale de comunicaţii electronice, inclusiv din
punctul de vedere al compatibilităţii electromagnetice.
(5) ANC îndeplineşte şi alte atribuţii acordate prin
dispoziţii legale speciale.
(6) ANC îşi exercită atribuţiile cu respectarea
principiilor independenţei, transparenţei, obiectivitătii, proportionalitatii,
imparţialităţii, neutralităţii tehnologice şi nediscriminării.
(7) ANC poate încheia contracte cu persoane juridice de
drept public sau de drept privat, având ca obiect
efectuarea unor activităţi specifice, necesare îndeplinirii funcţiilor,
obiectivelor şi atribuţiilor sale.
Art. 7. - (1) In vederea exercitării atribuţiilor
prevăzute la art. 6 alin. (3) pct. 2-4, ANC poate stabili tarife de acreditare, de agreare sau de omologare, care constituie venituri proprii.
(2) Cuantumul şi modul de achitare a tarifelor de
acreditare, de agreare sau de omologare prevăzute la alin. (1) se stabilesc
prin decizie a preşedintelui ANC.
Art. 8. - (1) Conducerea ANC este
asigurată de un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi numiţi prin decizie a
primului-ministru pe o perioadă de 5 ani.
(2) Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedinţilor
încetează prin revocare în următoarele situaţii:
a) în cazul încălcării prevederilor actelor normative
în vigoare din domeniul de competenţă;
b) în caz de condamnare penală prin hotărâre
judecătorească definitivă, pentru care nu a intervenit reabilitarea;
c) în situaţia imposibilităţii de a-şi îndeplini
mandatul mai mult de 120 de zile calendaristice
consecutive.
(3) Preşedintele reprezintă ANC în raporturile cu
Parlamentul, Guvernul, ministerele, cu alte autorităţi publice şi organizaţii,
precum şi cu persoane juridice şi fizice din ţară şi din străinătate.
(4) Preşedintele ANC este ordonator
de credite.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele
emite decizii.
(6) Deciziile cu caracter normativ se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Deciziile, inclusiv cele adoptate în conformitate
cu prevederile art. 20 alin. (3) din Ordonanţa
Guvernului nr. 34/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
527/2002, cu modificările şi completările ulterioare, pot fi atacate în
contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti,
în termen de 30 de zile de la publicare sau de la
comunicare, după caz, fără parcurgerea procedurii prealabile prevăzute la art.
7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - (1) ANC preia bugetul, patrimoniul, numărul
de posturi şi personalul fostei Autorităţi Naţionale pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
(2) ANC preia de la Institutul Naţional de
Cercetare-Dezvoltare în Informatică - I.C.I. Bucureşti personalul de
specialitate aferent atribuţiei prevăzute la art. 6 alin. (3) pct. 1, precum şi
infrastructura corespunzătoare.
(3) Personalul preluat în condiţiile prezentei ordonanţe
de urgenţă îşi păstrează drepturile salariale de la data preluării.
(4) Structura organizatorică a ANC se aprobă prin
decizie a preşedintelui.
Art. 10. -In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul va aproba Regulamentul de
organizare şi funcţionare al Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii.
Art. 11. - In cuprinsul actelor
normative în vigoare, următoarele denumiri se înlocuiesc în mod corespunzător
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, după cum urmează:
a) „Autoritatea Naţională pentru Reglementare în
Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei" cu „Autoritatea Naţională pentru
Comunicaţii";
b) „ANRCTI" cu „ANC".
Art. 12. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 134/2006
privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii şi
Tehnologia Informaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.046 din 29 decembrie 2006, şi art.
42 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27
iunie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 591/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Marian Marius Dorin
p. Ministrul comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei,
Constantin Teodorescu,
secretar de stat
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian