HOTARARE Nr. 880 din 16 august 2002
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Autoritatii
Nationale de Reglementare in Comunicatii, precum si a unor masuri pentru
desfasurarea activitatii acesteia
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 660 din 5 septembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 67
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor, ale art. 12 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia,
precum si ale art. 5 alin. (3) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 247/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii, prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Se aproba transmiterea unei parti din imobilul proprietate publica a
statului, situat in municipiul Bucuresti, Bd. Libertatii nr. 14, sectorul 5,
avand datele de identificare prevazute in anexa nr. 2, din administrarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei in administrarea
Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii.
(2) Predarea-preluarea imobilului prevazut la alin. (1) se face pe baza de
protocol incheiat intre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, in termen de 15 zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 3
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii va utiliza pentru
desfasurarea activitatilor proprii specifice un numar de 10 autoturisme.
Art. 4
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, denumita in
continuare ANRC, infiintata in temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor,
se organizeaza si functioneaza ca institutie publica cu personalitate juridica,
in subordinea Guvernului, finantata integral din venituri extrabugetare.
Art. 2
ANRC pune in aplicare politica nationala in domeniul comunicatiilor
electronice si al serviciilor postale, avand functiile, obiectivele si
atributiile prevazute la art. 44 - 46 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
79/2002 si in legislatia speciala in domeniul audiovizualului.
Art. 3
ANRC isi exercita competentele prevazute de lege in vederea asigurarii
eficientei economice a sectorului comunicatiilor electronice si al serviciilor
postale, al audiovizualului, precum si in vederea promovarii concurentei si
protejarii drepturilor si intereselor consumatorilor, in conditii de
transparenta, impartialitate si obiectivitate.
Art. 4
Activitatea ANRC se desfasoara in temeiul dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 79/2002, ale prezentului regulament si ale celorlalte
acte normative aplicabile in domeniu.
CAP. 2
Conducerea ANRC
Art. 5
(1) Presedintele si vicepresedintele conduc intreaga activitate a ANRC si
asigura indeplinirea atributiilor ce revin acesteia.
(2) Presedintele reprezinta ANRC in raporturile cu Parlamentul, Guvernul,
ministerele, cu alte autoritati publice si organizatii, precum si cu persoane
juridice si fizice din tara si din strainatate.
(3) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite decizii potrivit
art. 38 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002.
(4) Vicepresedintele este inlocuitorul de drept al presedintelui in absenta
acestuia.
Art. 6
(1) Presedintele ANRC are urmatoarele atributii:
a) aproba strategiile de dezvoltare institutionala a ANRC, programele de
activitate si programele de cooperare;
b) supune spre aprobare Guvernului proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al ANRC;
c) aproba planul anual de activitate al ANRC;
d) stabileste sediul central al ANRC, precum si sediile oficiilor
teritoriale;
e) aproba structura organizatorica a ANRC;
f) stabileste atributiile specifice fiecarui compartiment din cadrul ANRC;
g) aproba organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din cadrul
ANRC;
h) aproba angajarea, avansarea, precum si modificarea sau incetarea
raporturilor de munca ale personalului ANRC;
i) aproba fisa postului pentru personalul ANRC;
j) aproba deplasarile in strainatate ale personalului ANRC;
k) negociaza si semneaza cu reprezentantii salariatilor contractul colectiv
de munca;
l) coordoneaza activitatea compartimentelor ANRC;
m) convoaca si prezideaza dezbaterile Consiliului consultativ;
n) orice alte atributii care ii revin potrivit legii.
(2) Presedintele ANRC poate delega exercitarea unora dintre atributiile
prevazute la alin. (1) personalului din subordine.
Art. 7
Vicepresedintele ANRC are urmatoarele atributii:
a) asigura derularea programelor de cooperare si asistenta internationala;
b) supravegheaza elaborarea si executia bugetului de venituri si
cheltuieli;
c) asigura legatura ANRC cu asociatiile care reprezinta interesele
consumatorilor, ale furnizorilor de retele si servicii de comunicatii
electronice, ale furnizorilor de servicii postale, precum si ale altor persoane
interesate;
d) coordoneaza desfasurarea procedurii de consultare si informare prevazute
la art. 50 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002;
e) informeaza presedintele ANRC cu privire la activitatea compartimentelor;
f) coordoneaza solutionarea cererilor si a sesizarilor prin repartizarea
acestora catre compartimentele ANRC, iar atunci cand este cazul, desemneaza in
mod direct persoana responsabila cu rezolvarea acestora;
g) alte atributii stabilite prin decizie a presedintelui ANRC.
CAP. 3
Organizarea ANRC
Art. 8
(1) ANRC are in componenta sa mai multe compartimente, organizate ca
directii si servicii.
(2) Structura organizatorica si statul de functii se stabilesc prin decizie
a presedintelui ANRC.
(3) Directiile ANRC sunt conduse de directori, iar serviciile sunt conduse
de sefi de serviciu.
(4) ANRC are oficii teritoriale fara personalitate juridica in fiecare
municipiu resedinta de judet si in fiecare sector al municipiului Bucuresti,
care au rolul de a asigura exercitarea in teritoriu a competentelor ANRC,
precum si de a primi cereri si sesizari, care vor fi transmise catre sediul
central al ANRC.
(5) Oficiile teritoriale au obligatia de a transmite, lunar si ori de cate
ori presedintele ANRC considera ca este necesar, rapoarte privind activitatea
desfasurata.
Art. 9
Conducatorii compartimentelor au urmatoarele atributii:
a) asigura indeplinirea sarcinilor stabilite prin planul anual de activitate
sau incredintate de catre seful ierarhic superior;
b) repartizeaza sarcini specifice personalului din subordine, in vederea
indeplinirii atributiei prevazute la lit. a);
c) verifica indeplinirea la timp, in mod corect si eficient, a sarcinilor
repartizate potrivit lit. b);
d) informeaza seful ierarhic superior despre stadiul lucrarilor repartizate
personalului din subordine;
e) raspund fata de seful ierarhic superior pentru activitatea personalului
din subordine;
f) orice alte atributii prevazute in fisa postului.
Art. 10
(1) In activitatea sa ANRC este asistata de Consiliul consultativ, care
lucreaza in urmatoarele comisii, in functie de natura problemelor supuse
consultarii:
a) Comisia pentru reglementari, in care vor fi invitati sa participe
reprezentanti ai furnizorilor de retele de comunicatii electronice si de
servicii de comunicatii electronice, reprezentanti ai furnizorilor de servicii
postale, ai radiodifuzorilor, dupa caz, reprezentanti ai asociatiilor profesionale
ale acestora, precum si reprezentanti ai Consiliului Concurentei, ai Oficiului
Concurentei, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, alte
persoane interesate ori reprezentanti ai altor organisme interesate, in functie
de obiectul dezbaterii;
b) Comisia pentru studii si analize, in care vor fi invitati sa participe,
pe langa persoanele prevazute la lit. a), si reprezentanti ai Institutului
National de Studii si Cercetari pentru Comunicatii, ai Institutului National de
Statistica, reprezentanti ai mediului universitar de specialitate economica,
tehnica sau juridica, personalitati recunoscute in domeniile economic,
comercial, contabil, tehnic, juridic sau al concurentei, precum si alte
persoane interesate ori reprezentanti ai altor organisme interesate, in functie
de obiectul dezbaterii;
c) Comisia tehnica si de standardizare, in care vor fi invitati sa
participe reprezentanti ai furnizorilor prevazuti la lit. a), precum si ai
asociatiilor profesionale ale acestora, reprezentanti ai Institutului National
de Studii si Cercetari pentru Comunicatii, ai Inspectoratului General pentru
Comunicatii si Tehnologia Informatiei, ai Asociatiei de Standardizare din
Romania, precum si alte persoane interesate ori reprezentanti ai altor organisme
interesate, in functie de obiectul dezbaterii.
(2) Consiliul consultativ are rolul de a sprijini armonizarea intereselor
partilor reprezentate in cadrul sau, evalueaza impactul reglementarilor ANRC si
face propuneri de imbunatatire a acestora.
Art. 11
Comisiile Consiliului consultativ se intrunesc la initiativa presedintelui
ANRC, dar cel putin o data pe luna in cazul Comisiei pentru reglementari si cel
putin o data la trei luni in cazul Comisiei pentru studii si analize si al
Comisiei tehnice si de standardizare.
CAP. 4
Resurse umane
Art. 12
Salarizarea personalului ANRC, inclusiv a presedintelui si a
vicepresedintelui, se realizeaza, in temeiul art. 43 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 79/2002, potrivit dispozitiilor legale aplicabile
institutiilor publice finantate integral din venituri extrabugetare.
Art. 13
(1) Personalul ANRC are drepturile si obligatiile prevazute de dispozitiile
legale in vigoare si ale contractului individual de munca.
(2) Presedintele ANRC aproba fisa postului pentru personalul din subordine,
cu avizul sefului ierarhic superior.
Art. 14
Angajarea personalului se face pe posturile vacante, prin concurs organizat
in conditiile legii si pe baza metodologiei de concurs aprobate prin decizie a
presedintelui ANRC, pe criteriul aptitudinilor si al competentei profesionale.
CAP. 5
Finantarea ANRC
Art. 15
Finantarea ANRC se asigura integral din venituri extrabugetare, in
conformitate cu prevederile art. 41 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
79/2002.
Art. 16
Proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli se elaboreaza pana la
data de 1 noiembrie a anului anterior si se supune spre aprobare Guvernului in
termen de 20 de zile.
CAP. 6
Reguli privind functionarea ANRC
Art. 17
(1) Presedintele ANRC emite decizii:
a) interne, care privesc activitatea interna a ANRC; si
b) externe, care privesc aspecte legate de exercitarea competentelor ANRC
in raporturile cu alte persoane.
(2) Deciziile prevazute la alin. (1) sunt:
a) cu caracter normativ, atunci cand reglementeaza cu caracter general si
impersonal anumite relatii sociale; si
b) cu caracter individual, atunci cand reglementeaza relatii sociale intre
persoane individualizate.
Art. 18
(1) In activitatea sa ANRC utilizeaza urmatoarele registre:
a) registrul general de intrare-iesire a corespondentei, in care se
inregistreaza in ordine toate documentele care intra si ies din institutie,
primind numar si data de inregistrare;
b) registrele de dosare, in care se inregistreaza toate lucrarile in
legatura cu solutionarea cererilor si a sesizarilor;
c) registrul de decizii emise de presedintele ANRC, in care acestea sunt
inregistrate si numerotate in ordine cronologica;
d) registrul special de corespondenta secreta si confidentiala, in care se
inregistreaza documentele avand acest caracter.
(2) Deciziile emise de presedintele ANRC, cuprinse in registrul prevazut la
alin. (1) lit. c), vor avea un numar in functie de ordinea emiterii lor, urmat
de indicativul "IN" pentru deciziile interne cu caracter normativ,
"II" pentru deciziile interne cu caracter individual, "EN"
pentru deciziile externe cu caracter normativ sau "EI" pentru
deciziile externe cu caracter individual.
(3) Fiecare oficiu teritorial al ANRC va tine cate un registru similar
celui prevazut la alin. (1) lit. a).
(4) Registrele prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) vor fi realizate si
in format electronic.
(5) La sfarsitul fiecarui an, dupa ultima operatiune din fiecare registru
se va intocmi un proces-verbal de inchidere, care va fi avizat de
vicepresedintele ANRC.
Art. 19
(1) Cererile si sesizarile adresate ANRC trebuie formulate in scris si pot
fi transmise prin posta, inclusiv cea electronica, fax ori pot fi depuse
personal sau prin mandatar.
(2) Activitatea de solutionare a cererilor si a sesizarilor se va face cu
respectarea legislatiei speciale privind petitiile si informatiile de interes
public.
(3) In cazul in care cererea sau sesizarea se depune prin mandatar, se va
solicita dovada calitatii, precum si datele de identificare ale acestuia.
Art. 20
(1) Cererile si sesizarile, avand atasate si plicurile, daca este cazul, se
depun la registratura, unde sunt trecute in aceeasi zi in registrul general de
intrare-iesire a corespondentei si primesc numar si data de inregistrare.
(2) Vicepresedintele ANRC repartizeaza cererile si sesizarile in mod direct
unei anumite persoane sau compartimentului de specialitate, caz in care
desemnarea persoanei responsabile cu solutionarea cererii sau a sesizarii
revine conducatorului compartimentului respectiv.
(3) In situatia in care obiectul unei cereri sau sesizari intra in domeniul
de activitate a doua sau mai multe compartimente, vicepresedintele ANRC va
desemna persoana sau compartimentul responsabil cu solutionarea cererii sau a
sesizarii, mentionand totodata celelalte persoane sau compartimente care au
obligatia de a colabora in procesul de solutionare. Atunci cand
vicepresedintele ANRC desemneaza un compartiment responsabil cu solutionarea
cererii sau a sesizarii, prevederile alin. (2) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
(4) Predarea si primirea cererilor si sesizarilor se fac sub semnatura, prin
condica.
Art. 21
Actele inregistrate in cursul unei zile se vor prezenta presedintelui ANRC
la sfarsitul zilei. Cererile si sesizarile se vor transmite de catre presedinte
vicepresedintelui ANRC in vederea repartizarii lor, cu exceptia cazului in care
presedintele ANRC considera necesar sa procedeze in mod direct la repartizarea
lor. In acest caz se aplica in mod corespunzator dispozitiile art. 20.
Art. 22
Persoana careia i-a fost repartizata cererea sau sesizarea are urmatoarele
sarcini in legatura cu solutionarea acesteia:
a) asigura ca dosarul continand lucrarile in legatura cu cererea sau
sesizarea este tinut la zi si in mod corect si ca toate persoanele interesate
in legatura cu cererea sau sesizarea pot lua cunostinta de actele cuprinse in
acesta;
b) propune masurile necesare pentru rezolvare, pe care le supune spre
analiza si avizare conducatorului compartimentului din care face parte;
c) colaboreaza cu celelalte persoane desemnate, in cazul prevazut la art.
20 alin. (3), in vederea solutionarii eficiente a cererii sau a sesizarii;
d) ia masuri pentru convocarea persoanelor interesate, in cazul efectuarii
oricaror lucrari privind cererea sau sesizarea;
e) informeaza persoana care i-a repartizat cererea sau sesizarea despre
orice problema de natura sa intarzie solutionarea acesteia;
f) ia masuri pentru consemnarea discutiilor relevante avute cu persoanele
interesate in legatura cu cererea sau sesizarea.
Art. 23
In cazul in care cererea sau sesizarea nu este de competenta ANRC, persoana
careia i-a fost repartizata cererea sau sesizarea va intocmi un proiect de
raspuns, in care se va indica organul competent cu solutionarea acesteia si
care va fi avizat de conducatorul care a desemnat persoana responsabila cu
solutionarea respectivei cereri sau sesizari.
Art. 24
Autorul cererii sau sesizarii va fi informat de indata despre modul in care
a fost solutionata cererea sau sesizarea.
Art. 25
Dispozitiile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator in cazul in
care, din oficiu, ANRC considera ca este necesara luarea anumitor masuri ce
intra in competenta sa, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 26
ANRC va pune la dispozitie publicului, atat in limba romana, cat si in una
sau mai multe limbi de circulatie internationala, prin intermediul paginii sale
de Internet, toate informatiile prevazute la art. 49 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 79/2002.
Art. 27
(1) ANRC va publica pe pagina sa de Internet, pana la data de 31 decembrie
a fiecarui an, un raport detaliat privind activitatea sa in acel an.
(2) De asemenea, ANRC va publica un material privind cererile si sesizarile
inregistrate pana la data de 30 iunie a anului respectiv si care nu au fost
solutionate.
Art. 28
Inainte de supunerea spre aprobare Guvernului a proiectului bugetului de
venituri si cheltuieli presedintele ANRC aproba planul de activitate pentru
anul urmator, in care se vor arata obiectivele de atins, modalitatile de realizare,
precum si sarcinile specifice incredintate fiecarui compartiment in vederea
realizarii acestor obiective.
Art. 29
ANRC colaboreaza cu autoritati similare din alte state si poate participa
la activitatea unor organizatii internationale din domeniul sau de activitate
ori poate sa devina membra a acestora.
Art. 30
In cazul in care exercitarea unor atributii ale ANRC implica participarea
altor autoritati, ANRC va incheia acorduri de colaborare cu acestea, in scopul
indeplinirii in mod eficient a competentelor legale care ii revin.
ANEXA 2
DATELE DE IDENTIFICARE
a partii din imobilul proprietate publica a statului, care se transmite in
administrarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii din administrarea
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
________________________________________________________________________________
Locul unde Persoana Persoana Caracteristicile tehnice
este situat juridica de juridica la ale imobilului
imobilul care la care se care se
se transmite transmite transmite
imobilul imobilul
________________________________________________________________________________
Municipiul Ministerul Autoritatea a) parter: camera 1, in suprafata de
Bucuresti, Comunicatiilor Nationala de 109 mp, avand numarul de inventar
Bd. Libertatii si Tehnologiei Reglementare 34.387, atribuit de Ministerul
nr. 14, Informatiei in Finantelor Publice
sectorul 5 Comunicatii b) etajul 3: camerele 1, 8, 9, 10,
11, 13, 13a si 13b, in suprafata
totala de 355,32 mp, avand numarul
de
inventar 34.387, atribuit de
Ministerul Finantelor Publice
c) etajul 5: camerele 441, 441a,
441b, 442, 483, 485 si 486b, in
suprafata totala de 297,32 mp, avand
numarul de inventar 34.387, atribuit
de Ministerul Finantelor Publice
________________________________________________________________________________