LEGE
Nr. 591 din 29 octombrie 2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul
general de reglementare a comunicatiilor
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 791 din 30 octombrie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79 din 13 iunie 2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, cu urmatoarele
modificari si completari:
1. Litera a) a articolului 1 va avea urmatorul cuprins:
"a) stabilirea cadrului general de reglementare a activitatilor
privind retelele si serviciile de comunicatii electronice prin definirea
atributiilor si obiectivelor Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii, denumita in continuare ANRC, in domeniul comunicatiilor
electronice, a regimului autorizarii acestor activitati, precum si a regulilor
specifice care guverneaza concurenta pe piata retelelor si serviciilor de
comunicatii electronice;"
2. La articolul 2, litera e) a alineatului (1) va avea urmatorul cuprins:
"e) interferenta perturbatoare - o interferenta care influenteaza
negativ functionarea unui serviciu de radionavigatie ori a altor servicii cu
rol de siguranta sau care in orice alt mod afecteaza grav, obstructioneaza ori
intrerupe repetat un serviciu de comunicatii electronice care utilizeaza
frecvente radioelectrice si opereaza in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare."
3. Alineatul (4) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Persoana care a realizat notificarea in termenul si in conditiile
prevazute la alin. (2) si (3) este autorizata sa furnizeze tipurile de retele
sau de servicii pe care le-a indicat in notificare, avand toate drepturile si
obligatiile prevazute in autorizatia generala care se elaboreaza, se
actualizeaza, se modifica si se revoca in conditiile art. 5."
4. Alineatul (3) al articolului 5 va avea urmatorul cuprins:
"(3) ANRC modifica autorizatia generala, cu respectarea principiilor
obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea procedurii de
consultare prevazute la art. 50 si numai in urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care
decurg dintr-un acord international la care Romania este parte;
b) circumstantele in care autorizatia generala a fost emisa s-au
modificat."
5. La articolul 5, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) ANRC revoca autorizatia generala, cu respectarea principiilor
obiectivitatii si proportionalitatii, numai dupa parcurgerea procedurii de
consultare prevazute la art. 50 si numai in urmatoarele situatii:
a) aceasta decizie este necesara pentru respectarea obligatiilor care
decurg dintr-un acord international la care Romania este parte;
b) in vederea protejarii interesului public, atunci cand circumstantele in
care autorizatia generala a fost emisa s-au modificat."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit in
continuare ministerul de specialitate, adopta Tabelul national de alocare a
benzilor de frecventa.
(2) Ministerul de specialitate asigura, in conditiile legii, administrarea
si coordonarea la nivel national a gestionarii frecventelor radioelectrice in
conformitate cu Tabelul national de alocare a benzilor de frecventa si cu
acordurile internationale la care Romania este parte.
(3) Ministerul de specialitate poate interzice pe o perioada limitata
utilizarea partiala sau totala a unei benzi de frecventa ori a unei anumite
frecvente de catre persoane fizice sau juridice, la cererea motivata a
autoritatilor publice competente, in cazul in care siguranta nationala, ordinea
publica sau apararea nationala impune aceasta masura.
(4) Autoritatile publice competente in domeniul apararii nationale, ordinii
publice si sigurantei nationale au dreptul sa utilizeze benzile de frecventa
alocate, in masura in care este necesar pentru indeplinirea atributiilor
speciale conferite de lege.
(5) In cazul necesitatii schimbarii destinatiei unor benzi de frecventa cu
alocare guvernamentala, utilizate in scopul apararii nationale de catre
Ministerul Apararii Nationale, se vor compensa costurile achizitionarii
echipamentelor necesare utilizarii noilor frecvente. Modul de compensare a
acestor costuri se stabileste prin hotarare a Guvernului."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Autoritatile abilitate sa gestioneze benzile de frecventa
radioelectrice sunt urmatoarele:
a) Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei,
denumit in continuare IGCTI, pentru frecventele din benzile alocate pentru
utilizare neguvernamentala;
b) institutiile competente in domeniul apararii nationale, ordinii publice
si sigurantei nationale, pentru frecventele din benzile cu alocare
guvernamentala.
(2) IGCTI atribuie spre utilizare, in mod individual, prin asignare,
frecventele radioelectrice din benzile prevazute in Tabelul national de alocare
a benzilor de frecventa si tine permanent evidenta utilizarii acestora, in
conformitate cu procedura stabilita de catre ministerul de specialitate.
(3) Autoritatile prevazute la alin. (1) au obligatia de a asigura schimbul
reciproc de informatii referitoare la asignarile de frecvente efectuate, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 182/2002 privind protectia informatiilor
clasificate. Sub coordonarea ministerului de specialitate acestea colaboreaza
in vederea identificarii si localizarii emisiilor neautorizate si a
interferentelor perturbatoare, in scopul asigurarii protectiei radioelectrice a
tuturor serviciilor de comunicatii electronice care utilizeaza frecvente
radioelectrice."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) ANRC adopta Planul national de numerotatie.
(2) ANRC asigura, in conditiile legii, administrarea si gestionarea la
nivel national a resurselor de numerotatie, in conformitate cu Planul national
de numerotatie si cu acordurile internationale la care Romania este
parte."
9. Alineatul (3) al articolului 12 va avea urmatorul cuprins:
"(3) Furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate
publicului, carora li s-au alocat blocuri de numere, sunt obligati sa aplice
principiul nediscriminarii si transparentei fata de alti furnizori de servicii
de comunicatii electronice, in privinta secventelor de numere utilizate pentru
accesul la serviciile lor."
10. Alineatele (1) si (4) ale articolului 13 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Utilizarea frecventelor radioelectrice si a resurselor de numerotatie
este permisa numai dupa obtinerea unei licente acordate, conform legii, in conditii
care sa asigure exploatarea lor eficienta.
............................................................................
(4) In cazul frecventelor radioelectrice necesare pentru nevoile proprii
ale institutiilor din cadrul Sistemului national de aparare, utilizarea
acestora se realizeaza in mod gratuit, fara a fi necesara obtinerea unei
licente, pe baza alocarii efectuate de ministerul de specialitate, prin Tabelul
national de alocare a benzilor de frecventa, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) respectarea cerintelor tehnice si operationale necesare pentru evitarea
interferentelor perturbatoare si pentru limitarea expunerii populatiei la
efectele campurilor electromagnetice, acolo unde aceste cerinte sunt diferite
fata de cele incluse in autorizatia generala;
b) respectarea obligatiilor care decurg din acorduri internationale privind
utilizarea frecventelor."
11. La articolul 14, litera d) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"d) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva
modificarii Tabelului national de alocare a benzilor de frecventa;"
12. Alineatul (2) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Limitarea numarului de licente de utilizare a frecventelor
radioelectrice ce urmeaza sa fie acordate se poate face numai cu respectarea
urmatoarelor conditii:
a) luarea in considerare, de catre ministerul de specialitate, a
necesitatii ca masura sa aduca utilizatorilor maximum de beneficii si sa
faciliteze dezvoltarea concurentei;
b) acordarea de catre ministerul de specialitate tuturor partilor
interesate, inclusiv utilizatorilor si consumatorilor, a oportunitatii de a-si
exprima opiniile referitoare la decizia de limitare."
13. La articolul 16, dupa alineatul (2) se introduc alineatele (2^1) si
(2^2) cu urmatorul cuprins:
"(2^1) Ministerul de specialitate va publica decizia de limitare a
numarului de licente, insotita de motivatia corespunzatoare.
(2^2) Dupa stabilirea procedurii de acordare a licentelor respective ministerul
de specialitate va lansa invitatia de depunere a cererilor, in conformitate cu
procedura stabilita."
14. Alineatul (4) al articolului 16 va avea urmatorul cuprins:
"(4) In cazul in care ministerul de specialitate considera ca noi
frecvente radioelectrice intrunesc conditiile necesare in vederea acordarii,
are obligatia sa aduca la cunostinta publicului acest lucru si sa lanseze
invitatia de depunere a cererilor."
15. La articolul 17, litera e) a alineatului (2) va avea urmatorul cuprins:
"e) durata pentru care se acorda dreptul de utilizare, sub rezerva
modificarii Planului national de numerotatie;"
16. La articolul 26, litera a) a alineatului (3) va avea urmatorul cuprins:
"a) zonele in care este permis accesul, metodele de lucru ce urmeaza
sa fie folosite si conditiile efective, inclusiv termenul, in care titularul
dreptului instituit in conditiile art. 23 are acces la imobil, in vederea
instalarii sau intretinerii facilitatilor respective;"
17. Alineatul (5) al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"(5) In cazul in care Guvernul stabileste obligatia de plata a unor
sume, cu titlu de tarife sau de taxe de utilizare ori cu orice alt titlu,
pentru ocuparea si folosinta anumitor imobile aflate in proprietate publica,
precum drumurile, podurile, pasajele, viaductele, tunelurile, suporturile si
celelalte facilitati destinate sustinerii elementelor retelelor si altele
asemenea, titularul dreptului instituit in conditiile art. 23 datoreaza numai
aceste sume ca pret al contractului."
18. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Titularul dreptului instituit in conditiile art. 23 poate solicita
proprietarului sau, dupa caz, titularului dreptului de administrare taierea, in
conditiile legii, a arborilor sau arbustilor, precum si a ramurilor ori
radacinilor care ingreuneaza sau ar ingreuna efectuarea lucrarilor prevazute la
art. 22. Aceste operatiuni se vor realiza pe cheltuiala solicitantului si cu
acordarea unei despagubiri in conditiile art. 26 alin. (4) lit. b)."
19. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Titularul dreptului instituit in conditiile art. 23 are obligatia sa
reaseze elementele retelelor de comunicatii electronice, in cadrul aceleiasi
proprietati, pe cheltuiala proprie, cand aceasta reasezare este necesara pentru
constructia de cladiri sau pentru efectuarea de lucrari de catre proprietar
sau, dupa caz, de catre titularul dreptului de administrare, in conditiile
convenite prin contractul incheiat potrivit prevederilor art. 26 sau prin
hotararea judecatoreasca pronuntata in conditiile art. 27.
(2) Cand reasezarea elementelor retelelor de comunicatii electronice este
necesara pentru efectuarea unor lucrari de catre alte persoane decat
proprietarul sau, dupa caz, titularul dreptului de administrare, cheltuielile
vor fi suportate de acestea, daca prin contractul prevazut la art. 26 nu s-a
convenit altfel."
20. Alineatele (2) si (3) ale articolului 34 vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste
ca pe piata relevanta respectiva exista concurenta efectiva, ea nu va impune
nici una dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau le va retrage in cazul
in care acestea exista. Cu cel putin 30 de zile inainte de retragerea oricaror
obligatii impuse unui furnizor de retele sau de servicii de comunicatii
electronice ANRC trebuie sa aduca aceasta intentie la cunostinta persoanelor
care sunt afectate prin luarea acestei masuri, pentru a le permite sa se
adapteze la noile conditii.
(3) Daca pe baza analizei de piata astfel realizate ANRC stabileste ca pe
piata relevanta respectiva nu exista concurenta efectiva, ea va identifica,
aplicand prevederile Regulamentului privind efectuarea analizelor de piata si
determinarea puterii semnificative pe piata, furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice care au, potrivit art. 33, putere
semnificativa pe piata si va putea impune acestora, in mod corespunzator, una
sau mai multe dintre obligatiile mentionate la alin. (1) sau va mentine ori va
modifica aceste obligatii, acolo unde acestea exista deja."
21. Alineatele (1) si (4) ale articolului 36 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) In situatia aparitiei unui litigiu intre furnizorii de retele sau de
servicii de comunicatii electronice ori intre furnizorii de servicii postale,
in legatura cu obligatiile impuse acestora in temeiul prezentei ordonante de
urgenta sau al legislatiei speciale, partea interesata va sesiza ANRC in
vederea solutionarii litigiului. Litigiul se va solutiona printr-o decizie
emisa de presedintele ANRC, in termen de 4 luni de la data sesizarii, in afara
situatiilor exceptionale, in care un termen mai lung este necesar pentru buna
solutionare a cazului.
............................................................................
(4) Decizia emisa de presedintele ANRC, in conditiile prezentului articol,
constituie act administrativ jurisdictional, putand fi atacata in contencios
administrativ, in conformitate cu prevederile art. 38 alin. (7)."
22. La articolul 36, dupa alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu
urmatorul cuprins:
"(5) Procedura de solutionare a litigiilor prevazute de prezentul
articol se stabileste prin decizie a presedintelui ANRC, in termen de 30 de
zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante
de urgenta."
23. Titlul capitolului VIII va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 8
Functiile, obiectivele si atributiile ANRC"
24. Litera c) a articolului 44 va avea urmatorul cuprins:
"c) de alocare a resurselor de numerotatie pentru servicii de
comunicatii electronice, prin elaborarea Planului national de numerotatie si a
planurilor de perspectiva in acest sens;"
25. La articolul 46, punctele 2, 4 si 15 ale alineatului (1) vor avea
urmatorul cuprins:
"2. monitorizarea si controlul respectarii obligatiilor impuse
furnizorilor de retele si de servicii de comunicatii electronice prin
autorizatiile generale;
............................................................................
4. adoptarea Planului national de numerotatie si a oricaror modificari ale
acestuia, sub rezerva restrictiilor impuse din motive de siguranta nationala;
............................................................................
15. atributiile care revin autoritatii de reglementare in temeiul
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 31/2002 privind serviciile postale,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 1 februarie
2002;"
26. Alineatul (2) al articolului 55 va avea urmatorul cuprins:
"(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda
de la 50.000.000 lei la 1.000.000.000 lei, iar pentru societatile comerciale cu
o cifra de afaceri de peste 50.000.000.000 lei, prin derogare de la
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu amenda in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri."
27. Litera c) a articolului 66 va avea urmatorul cuprins:
"c) alineatul (2) al articolului 49 din Ordonanta Guvernului nr.
31/2002 privind serviciile postale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
<<(2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile
autoritatii de reglementare sunt indeplinite de Autoritatea Nationala de
Reglementare in Comunicatii.>>"
28. La articolul 66, dupa litera d) se introduce litera e) cu urmatorul
cuprins:
"e) In tot cuprinsul Legii audiovizualului nr. 504/2002 denumirea
<<Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii>> se
inlocuieste cu denumirea <<Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.>>"
Art. 2
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 3 octombrie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
octombrie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU