DECIZIE Nr. 138/EN din 16 decembrie 2002
privind impunerea unor cerinte minimale pentru furnizarea serviciilor de
comunicatii electronice destinate publicului
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN COMUNICATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 15 ianuarie 2003
In temeiul prevederilor art. 38 alin. (1), (3) si (5), ale art. 44 lit. e)
si ale art. 46 alin. (1) pct. 17 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 591/2002,
avand in vedere prevederile Deciziei presedintelui Autoritatii Nationale de
Reglementare in Comunicatii nr. 131/2002 privind regimul de autorizare generala
pentru furnizarea retelelor si a serviciilor de comunicatii electronice,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii emite
prezenta decizie.
Art. 1
Prezenta decizie are ca obiect impunerea unor cerinte minimale de calitate
pentru furnizarea anumitor servicii de comunicatii electronice destinate
publicului, in vederea asigurarii satisfacerii intereselor utilizatorilor
finali.
Art. 2
In vederea asigurarii unor niveluri minime ale calitatii serviciilor de comunicatii
electronice destinate publicului, prin prezenta decizie se stabilesc un set
minimal de indicatori de calitate a serviciilor si valorile minime acceptate
pentru parametrii aferenti, precum si un set minimal de caracteristici tehnice
necesare atingerii nivelurilor de calitate impuse.
Art. 3
(1) Furnizorii serviciilor de comunicatii electronice destinate publicului
au urmatoarele obligatii:
a) de a respecta cerintele minimale de calitate prevazute de prezenta
decizie;
b) de a raporta periodic Autoritatii Nationale de Reglementare in
Comunicatii, denumita in continuare ANRC, valorile parametrilor aferenti
indicatorilor de calitate a furnizarii serviciilor, in conditiile prevazute in
anexele la prezenta decizie.
(2) In cazul obligatiilor de raportare cu periodicitate trimestriala,
raportarile se vor realiza la datele de 25 ianuarie, 25 aprilie, 25 iulie si 25
octombrie, dar dupa implinirea unui termen de 6 luni de la data estimativa
indicata in notificare pentru furnizarea serviciilor de comunicatii electronice
respective.
(3) In cazul obligatiilor de raportare cu periodicitate anuala, raportarile
se vor realiza la data de 25 ianuarie, dar dupa implinirea unui termen de 6
luni de la data estimativa indicata in notificare pentru furnizarea serviciilor
de comunicatii electronice respective.
Art. 4
(1) Transmiterea documentelor care contin valorile parametrilor prevazuti
la art. 3 alin. (1) lit. b) se poate efectua catre sediul central sau oficiul
teritorial al ANRC in raza caruia se situeaza domiciliul/sediul furnizorului
numai in unul dintre urmatoarele moduri:
a) prin depunere, personal sau de catre un reprezentant al furnizorului,
sub luare de semnatura;
b) prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire;
c) ca inscris in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i
s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat
calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu
ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice.
(2) Este considerata data a transmiterii, dupa caz, data inscrierii in
registrul general de intrare-iesire a corespondentei al ANRC, data confirmarii
primirii prin serviciul de trimitere recomandata cu confirmare de primire sau
data confirmarii primirii inscrisului in forma electronica.
Art. 5
(1) Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a)
constituie contraventie, conform prevederilor art. 55 alin. (1) lit. i) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de
reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 591/2002.
(2) In cazul nerespectarii obligatiei prevazute la art. 3 alin. (1) lit.
b), ANRC poate aplica amenzile administrative prevazute la art. 56 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 591/2002.
Art. 6
Cerintele minimale de calitate prevazute in prezenta decizie vor fi
modificate periodic in functie de rezultatele raportarilor periodice si de
evolutiile tehnologice in domeniu.
Art. 7
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta decizie.
Art. 8
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Presedintele Autoritatii Nationale
de Reglementare in Comunicatii,
Ion Smeeianu
ANEXA 1
SERVICIUL DE TELEFONIE DESTINAT PUBLICULUI
Definitie:
Serviciul de telefonie destinat publicului este serviciul de comunicatii
electronice destinat publicului, care consta in transportul direct si in timp
real al vocii prin intermediul unei retele publice de comunicatii electronice
comutate, astfel incat orice utilizator conectat la un punct terminal al
retelei sa poata comunica cu orice utilizator conectat la un alt punct terminal
al retelei.
Banda standard de transmisie a vocii este cuprinsa intre 300 si 3.400 Hz,
cu atenuare la capetele benzii de 8,7 dB fata de atenuarea la frecventa de
referinta de 1.020 Hz.
Indicatori minimali de calitate
Acesti indicatori minimali de calitate se aplica numai serviciului de
telefonie destinat publicului furnizat prin intermediul unei retele publice
fixe de comunicatii electronice.
1. Timpul necesar pentru inceperea furnizarii serviciului
Definitie:
Timpul necesar pentru inceperea furnizarii serviciului este reprezentat de
intervalul de timp cuprins intre momentul primirii de catre furnizorul de servicii
a cererii de furnizare a serviciului si momentul in care acest serviciu devine
disponibil pentru utilizatorul care a formulat cererea. Se vor lua in
considerare numai cererile pentru care exista conditii tehnice de instalare.
Acest indicator se aplica in cazul instalarii unei noi linii telefonice,
precum si in cazul in care este instalata o linie suplimentara de acces,
inclusiv in cazul trecerii de la PSTN la ISDN.
Consideratii privind masurarea parametrilor acestui indicator
Se vor raporta valorile urmatorilor parametri:
- intervalul de timp in care 95% din cereri sunt solutionate;
- intervalul de timp in care 99% din cereri sunt solutionate;
- procentajul cererilor solutionate in intervalul de timp convenit cu
utilizatorul.
Primii doi parametri vor fi calculati in zile efective, iar nu in zile
lucratoare. Din calculul acestora se vor exclude cazurile in care utilizatorul
solicita amanarea inceperii furnizarii serviciului.
2. Deranjamente raportate per linie de acces pe an
Definitii:
Un raport de deranjament valid este un raport asupra intreruperii sau
degradarii serviciului, redactat de catre un utilizator si atribuit retelei
prin intermediul careia se furnizeaza serviciul sau oricarei retele
interconectate cu prima, prin intermediul careia se transporta apelurile
generate de serviciul respectiv. Sunt excluse cazurile in care intreruperea sau
degradarea serviciului este cauzata de defectarea unui echipament terminal.
Raportarile privitoare la ratele de acces de baza sau primar (BRA/PRA) sau
la accesul de tip analog multilinie vor fi inregistrate ca o raportare unica,
indiferent de numarul de canale activate sau afectate. De asemenea, numarul de
linii de acces considerate va fi 1 pentru rate de acces de baza sau primar,
indiferent de numarul de canale activate.
In cazul furnizarii indirecte a serviciului, numarul de linii de acces se
va inlocui cu numarul de utilizatori ai serviciului (inregistrari CLI sau de
coduri PIN).
O linie de acces este un circuit capabil sa stabileasca o legatura vocala
intre punctul terminal al retelei si centrala locala.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Calculul parametrului acestui indicator se face realizandu-se raportul
dintre totalul raportarilor valide de deranjamente din perioada de colectare a
datelor si numarul mediu de linii de acces sau de inregistrari ale serviciului
existente in reteaua respectiva in intervalul de timp pentru care se efectueaza
evaluarea.
Se va lua in calcul un numar mediu de linii (sau utilizari ale serviciului
indirect) in retea, numar calculat in functie de variatia acestuia in
intervalul temporal dat.
Raportarile de deranjamente vor fi in general prezumate ca fiind valide.
Parametrul se va calcula separat pentru servicii directe si indirecte.
3. Timpul de remediere a deranjamentelor
Definitie:
Timpul de remediere a deranjamentelor reprezinta durata de timp masurata
intre momentul in care deranjamentul a fost raportat la adresa publica indicata
de catre furnizorul de servicii si momentul in care elementul serviciului sau
serviciul reclamat a fost readus la parametrii normali de functionare.
Consideratii privind masurarea parametrilor acestui indicator
Furnizorul serviciului de telefonie destinat publicului va face public
intervalul orar in care se pot depune la adresa publica desemnata in acest scop
notificari cu privire la deranjamente.
Nu se vor lua in calcul cazurile in care furnizorul de servicii incheie cu
utilizatorul un contract in care se obliga sa furnizeze servicii preferentiale
de remediere a deranjamentelor, altele decat cele oferite in mod curent.
Se vor raporta valorile urmatorilor parametri:
- timpul necesar remedierii deranjamentelor referitoare la linia de acces,
in cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 80% din cazuri;
- timpul necesar remedierii deranjamentelor referitoare la linia de acces,
in cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 95% din cazuri;
- timpul necesar remedierii tuturor celorlalte deranjamente raportate, in
cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 80% din cazuri;
- timpul necesar remedierii tuturor celorlalte deranjamente raportate, in
cazul raportarilor valide, pentru cele mai rapide 95% din cazuri;
- procentajul deranjamentelor totale remediate in termenul convenit cu
utilizatorul din totalul deranjamentelor valide raportate.
Se vor exclude din statistica cazurile referitoare la deranjamentele a
caror remediere rezida in interiorul altor retele de comunicatii electronice,
interconectate cu prima, despre care furnizorul serviciului de telefonie
destinat publicului nu poate primi informatii privind remedierea problemei
aparute.
Statistica va cuantifica deranjamentele remediate in perioada de colectare
a datelor, indiferent de momentul in care s-a produs raportarea
deranjamentului.
4. Rata apelurilor nereusite
Definitie:
Un apel nereusit este un apel catre un numar de identificare valid, corect
format, la care nu se obtine nici ton de ocupat, nici ton de apel, nici semnal
de raspuns in cel mult 30 de secunde de cand informatiile necesare
identificarii utilizatorului apelat au fost receptionate de retea.
Consideratii privind masurarea parametrilor acestui indicator
Rata apelurilor nereusite este reprezentata de raportul procentual dintre
numarul de apeluri nereusite si totalul apelurilor incercate intr-o perioada de
timp specificata.
Se vor raporta valorile urmatorilor parametri:
- procentajul apelurilor nereusite la nivel local;
- procentajul apelurilor nereusite la nivel national;
- procentajul apelurilor nereusite la nivel international.
Valorile parametrilor nationali si internationali vor fi furnizate defalcat
pentru fiecare transportator utilizat si aflat sub jurisdictia statului roman.
Pentru parametrul international nu se impun valori limita.
5. Timpul de stabilire a conexiunii
Definitie:
Timpul de stabilire a conexiunii reprezinta intervalul dintre momentul in
care informatiile de adresa cerute pentru stabilirea conexiunii au fost
receptionate de retea si momentul in care partea apelanta receptioneaza ton de
ocupat, ton de apel sau semnal de raspuns de la partea apelata.
Consideratii privind masurarea parametrilor acestui indicator
Se vor raporta valorile urmatorilor parametri:
- valoarea medie (in secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel local;
- timpul (in secunde) in care 95% din totalul legaturilor telefonice locale
sunt stabilite;
- valoarea medie (in secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel
national;
- timpul (in secunde) in care 95% din totalul legaturilor telefonice
nationale sunt stabilite;
- valoarea medie (in secunde) pentru stabilirea apelurilor la nivel
international;
- timpul (in secunde) in care 95% din totalul legaturilor telefonice
internationale sunt stabilite.
Apelurile considerate nereusite nu se iau in calcul.
Valorile parametrilor nationali si internationali vor fi furnizate defalcat
pentru fiecare transportator utilizat si aflat sub jurisdictia statului roman.
Pentru parametrul international nu se impun valori limita.
6. Timpul de raspuns pentru servicii de "operatoare"
Definitie:
Timpul de raspuns pentru servicii de "operatoare" reprezinta intervalul
de timp dintre momentul in care informatia de adresa pentru un serviciu de
"operatoare" a fost corect receptionata de retea si momentul in care
operatorul uman raspunde utilizatorului apelant pentru a-i furniza serviciul
solicitat.
Consideratii privind masurarea parametrilor acestui indicator
Serviciile la care face referire acest indicator sunt cele care pot fi
apelate utilizandu-se formate speciale de accesare (numere scurte de trei
cifre, cu exceptia numerelor de acces la serviciile de urgenta, de tip 112).
Serviciile furnizate in intregime in mod automat nu se iau in calcul.
Se vor raporta valorile urmatorilor parametri:
- timpul mediu de raspuns;
- procentajul apelurilor catre servicii de "operatoare" la care
s-a raspuns in maximum 30 de secunde din totalul apelurilor catre aceste
servicii.
7. Disponibilitatea telefoanelor publice cu plata
Definitie:
Telefonul public cu plata este acel echipament terminal de telefonie pus la
dispozitie publicului de catre un furnizor al serviciului de telefonie destinat
publicului, care poate functiona atat ca terminal apelant, cat si ca terminal
apelat.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Se va calcula raportul procentual dintre numarul de posturi telefonice
publice in functiune si totalul posturilor telefonice publice apartinand
furnizorului.
8. Corectitudinea facturii
Definitie:
O reclamatie ce vizeaza corectitudinea facturii reprezinta o expresie a
dezacordului utilizatorului in legatura cu corespondenta dintre obligatia sa de
plata si serviciile efectiv furnizate. Nu se va confunda reclamatia de acest
fel cu o cerere de informatii suplimentare cu privire la factura primita.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Se va calcula raportul procentual dintre numarul reclamatiilor cu privire
la corectitudinea facturii si numarul total al facturilor emise in trimestrul
pentru care se face raportarea. Vor fi luate in calcul toate reclamatiile de
acest fel primite, indiferent de validitatea lor.
Tabelul 1.1. Indicatori minimali de calitate pentru serviciul de telefonie
destinat publicului*)
*) Tabelul 1.1 este reprodus in facsimil.
________________________________________________________________________
| Indicator | Valoare |Periodicitatea|
| | |raportarii |
|__________________________________________|______________|______________|
| 1. Timpul necesar pentru inceperea furnizarii serviciului |
|________________________________________________________________________|
| 1.1. 95% din cazuri*1) | Max. 60 zile | Anual |
|__________________________________________|______________|______________|
| 1.2. 99% din cazuri*1) | Max. 75 zile | Anual |
|__________________________________________|______________|______________|
| 1.3. % cazuri rezolvate la termenul | Min. 98% | Anual |
| convenit*1) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 2. Ponderea deranjamentelor |
|________________________________________________________________________|
| 2.1. deranjamente/linie de acces/an*1) | Max. 0,3 | Trimestrial |
|__________________________________________|______________|______________|
| 2.2. deranjamente/linie de acces/an*2) | Max. 0,4 | Trimestrial |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3. Timpul de remediere a deranjamentelor |
|________________________________________________________________________|
| 3.1. Intervalul de remediere a 80% din | Max. 14 h | Trimestrial |
| deranjamente*1) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3.2. Intervalul de remediere a 95% din | Max. 16 h | Trimestrial |
| deranjamentele sesizate pe liniile de | | |
| acces*1) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3.3. Intervalul de remediere a 80% din | Max. 24 h | Trimestrial |
| deranjamentele de orice alt tip*1), *2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3.4. Intervalul de remediere a 95% din | Max. 48 h | Trimestrial |
| deranjamentele de orice alt tip*1), *2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3.5.1. % deranjamente remediate la | Min. 98% | Trimestrial |
| termenul stabilit cu utilizatorul pentru | | |
| servicii directe*1) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 3.5.2. % deranjamente remediate la | Min. 99% | Trimestrial |
| termenul stabilit cu utilizatorul pentru | | |
| servicii indirecte*2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 4. Rata apelurilor nereusite |
|________________________________________________________________________|
| 4.1. % din totalul apelurilor | Max. 8% | Trimestrial |
| locale*1), *2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 4.2. % din totalul apelurilor | Max. 10% | Trimestrial |
| nationale*1), *2), *3) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 4.3. % din totalul apelurilor | - | Trimestrial |
| internationale*1), *2), *3), *4) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5. Timpul de stabilire a conexiunii |
|________________________________________________________________________|
| 5.1. Timpul mediu de stabilire pentru | Max. 4 sec. | Trimestrial |
| convorbiri locale*1), *2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5.2. Timpul necesar pentru stabilirea a | Max. 6 sec. | Trimestrial |
| 95% din totalul convorbirilor | | |
| locale*1), *2) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5.3. Timpul mediu de stabilire pentru | Max. 6 sec. | Trimestrial |
| convorbiri nationale*1), *2), *3) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5.4. Timpul necesar pentru stabilirea a | Max. 7,5 sec.| Trimestrial |
| 95% din totalul convorbirilor | | |
| nationale*1), *2), *3) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5.5. Timpul mediu de stabilire pentru | - | Trimestrial |
| convorbiri | | |
| internationale*1), *2), *3), *4) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 5.6. Timpul necesar pentru stabilirea a | - | Trimestrial |
| 95% din totalul convorbirilor | | |
| internationale*1), *2), *3), *4) | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 6. Timpul de raspuns pentru servicii de
"operatoare" |
|________________________________________________________________________|
| 6.1. Timpul mediu de raspuns | Max. 30 sec. | Trimestrial |
|__________________________________________|______________|______________|
| 6.2. % apeluri catre servicii de operator| Min. 90% | Trimestrial |
| la care s-a raspuns in maximum 30 secunde| | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 7. Disponibilitatea telefoanelor publice cu plata |
|________________________________________________________________________|
| 7.1. % telefoane publice cu plata in | Min. 90% | Trimestrial |
| functiune | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| 8. Corectitudinea facturii |
|________________________________________________________________________|
| 8.1. % reclamatii cu privire la | Max. 2% | Trimestrial |
| corectitudinea facturii | | |
|__________________________________________|______________|______________|
| *1) "serviciu direct" = serviciu oferit de catre un furnizor
de |
| servicii de comunicatii electronice care furnizeaza si reteaua de |
| acces; |
| *2) "serviciu indirect" = serviciu oferit de catre un furnizor
de |
| servicii de comunicatii electronice, pentru care reteaua de |
| transport este selectata de catre utilizator printr-o forma de |
| selectare a transportatorului; |
| *3) cifrele vor fi furnizate defalcat pentru fiecare transportator |
| utilizat si aflat sub jurisdictia statului roman; |
| *4) nu se impun valori limita; indicatorul se raporteaza catre ANRC |
| urmand a fi monitorizat si dat publicitatii; |
|________________________________________________________________________|
ANEXA 2
SERVICIUL DE LINII INCHIRIATE
Definitie:
Serviciul de linii inchiriate este serviciul de comunicatii electronice
destinat publicului, care ofera o capacitate de transmisie transparenta si
permanenta intre doua puncte ale retelelor si care nu permite posibilitatea
comutarii la cererea utilizatorilor.
A. Indicatori minimali de calitate
1. Disponibilitatea serviciului de linii inchiriate
Definitie:
Disponibilitatea serviciului reprezinta timpul mediu de reala sau
potentiala utilizare a serviciului in conditii de performanta specificate,
exprimat in procente, din perioada de observare.
Consideratii privind masurarea parametrilor indicatorului
___
\
Perioada de observare - > Perioada de
nedisponibilitate
/___
Disponibilitatea = --------------------------------------------------------
Perioada de observare
Nr. perioadelor de nedisponibilitate
Frecventa caderilor = ------------------------------------
Perioada de observare
Disponibilitatea serviciului va fi evaluata in decursul unei lungi perioade
de observare (minimum 3 luni) si nu poate fi masurata utilizandu-se un singur
test.
Valorile parametrilor vor fi raportate trimestrial.
Perioadele de nedisponibilitate ce trebuie evaluate in cazul liniilor
inchiriate se pot datora in general uneia dintre urmatoarele trei cauze:
1. deranjamente reclamate de utilizator (fault reports) si confirmate prin
testele si investigatiile efectuate de furnizorul serviciului;
2. abateri de la serviciul normal constatate de utilizator (impaired service
reports), acesta continuand totusi sa utilizeze serviciul cu performante
degradate;
3. intreruperi planificate ale serviciului, de exemplu in scopul efectuarii
unor reparatii sau unor activitati de verificare si intretinere.
NOTA:
Conditiile si procedurile cu privire la masurarea disponibilitatii se
regasesc in standardele armonizate la nivel european: ETSI EN 300 418; EN 300
419; EN 300 448; EN 300 449; EN 300 451; EN 300 452.
Valorile impuse pentru parametrii disponibilitate, respectiv frecventa
caderilor, se regasesc in tabelul 2.1.
Tabelul 2.1. Indicatori minimali de calitate pentru serviciul de linii
inchiriate*)
*) Tabelul 2.1 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| | | Legaturi prin
|
| | Legaturi terestre | satelit
|
| |_______________________________________|__________________|
| Indicatori | Disponibilitatea |Frecventa caderilor| Disponibilitatea
|
| | serviciului |(pe an) | serviciului
|
|
|___________________|___________________|__________________|
| | Valoare | Valoare | Valoare | Valoare | Valoare |
Valoare|
| | medie | minima | medie | minima | medie | minima
|
|___________________|_________|_________|_________|_________|_________|________|
| Indicatori | 97,3% | 94,7% | 590 | 1.590 | Nu este | 97,0%
|
| standard | | | | | impusa |
|
|___________________|_________|_________|_________|_________|_________|________|
| Indicatori pentru | 99,5% | 98,2% | 230 | 625 | Nu este | 99,2%
|
| calitate | | | | | impusa |
|
| superioara | | | | | |
|
|___________________|_________|_________|_________|_________|_________|________|
B. Caracteristici tehnice pentru setul minim de linii inchiriate
Dupa natura semnalului transmis liniile inchiriate se clasifica in:
- linii inchiriate analogice;
- linii inchiriate digitale.
1. Linii inchiriate analogice
Conform standardelor tehnice elaborate de ETSI, liniile inchiriate
analogice sunt impartite in urmatoarele categorii:
- linii de calitate obisnuita (A2O, A4O), cu 2 sau 4 fire;
- linii de calitate speciala (A2S, A4S), cu 2 sau 4 fire.
Tabelul 2.2. Tipuri de linii inchiriate analogice*)
*) Tabelul 2.2 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
|Tipul liniei| Referinta |
|inchiriate |
|
|____________|_________________________________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale; |
| | | Linii inchiriate analogice, pe 2 fire, cu
|
| A2O | ETSI EN 300 448 | banda vocala de calitate obisnuita.
|
| | | Caracteristicile conexiunii si prezentarea
|
| | | interfetei de retea.
|
|____________|_________________|_______________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
| | | Linii inchiriate analogice, pe 2 fire, cu
|
| A2S | ETSI EN 300 449 | banda vocala de calitate speciala.
|
| | | Caracteristicile conexiunii si prezentarea
|
| | | interfetei de retea.
|
|____________|_________________|_______________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
| | | Linii inchiriate analogice, pe 4 fire, cu
|
| A4O | ETSI EN 300 451 | banda vocala de calitate obisnuita.
|
| | | Caracteristicile conexiunii si prezentarea
|
| | | interfetei de retea. |
|____________|_________________|_______________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
| | | Linii inchiriate analogice, pe 4 fire, cu
|
| A4S | ETSI EN 300 452 | banda vocala de calitate speciala.
|
| | | Caracteristicile conexiunii si prezentarea
|
| | | interfetei de retea.
|
|____________|_________________|_______________________________________________|
In conformitate cu standardele ETSI, caracteristicile tehnice minimale ale
conexiunii se regasesc in tabelul 2.3.
Tabelul 2.3. Linii inchiriate analogice. Conditii tehnice minimale*)
*) Tabelul 2.3 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| | VALORI MINIMALE
|
|CARACTERISTICI|_______________________________________________________________|
|ALE CONEXIUNII| A2O | A2S | A4O | A4S
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Caracteristici de transfer |
|______________________________________________________________________________|
|Capabilitatea |Semnale in |Semnale in |Semnale in |Semnale in
|
|de transfer a |banda vocala |banda vocala |banda vocala |banda vocala
|
|informatiei |fara restrictie|fara restrictie|fara restrictie|fara
restrictie|
| |asupra |asupra |asupra |asupra
|
| |utilizarii |utilizarii |utilizarii |utilizarii
|
| |frecventelor |frecventelor |frecventelor |frecventelor
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Structura |Bidirectionala |Bidirectionala |Bidirectionala |Bidirectionala
|
|transmisiei | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Stabilirea/ |Nu necesita |Nu necesita |Nu necesita |Nu necesita
|
|eliberarea |utilizarea nici|utilizarea nici|utilizarea nici|utilizarea
nici|
|conexiunii |unui protocol |unui protocol |unui protocol |unui protocol
|
| |sau alta |sau alta |sau alta |sau alta
|
| |interventie a |interventie a |interventie a |interventie a
|
| |utilizatorului |utilizatorului |utilizatorului |utilizatorului
|
| |in NTP |in NTP |in NTP |in NTP
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Simetria |Simetrica in |Simetrica in |Simetrica in |Simetrica in
|
| |ambele directii|ambele directii|ambele directii|ambele
directii|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Configurarea |Punct la punct |Punct la punct |Punct la punct |Punct la punct
|
|comunicatiei | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Performantele retelei
|
|______________________________________________________________________________|
|Atenuarea |0 dB </= aT |0 dB </= aT |0 dB </= aT |0 dB
</= aT |
|totala |</= 25 dB |</= 17 dB |</= 21 dB |</=
13 dB |
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Distorsiune de|EN 300 448 |EN 300 449 |EN 300 451 |EN 300 452
|
|atenuare |(tabel 2, |(tabel 2, |(tabel 2, |(tabel 2,
|
| |fig. 1) |fig. 1) |fig. 1) |fig. 1)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Nivelul semnalelor transmise
|
|______________________________________________________________________________|
|1. Nivelul | -9 dBm | -9 dBm | -13 dBm | -13 dBm
|
|maxim al | | | |
|
|puterii medii | | | |
|
|de intrare | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Nivelul | +4 dBm | +4 dBm | 0 dBm | 0 dBm
|
|maxim al | | | |
|
|puterii | | | | |
|instantanee | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|3. Nivelul |Nu se impun |Nu se impun |Nu se impun |Nu se impun |
|maxim al |valori |valori |valori |valori
|
|puterii intr-o| | | |
|
|banda de 10 Hz| | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|4. Nivelul |Nu se impun |Nu se impun |Nu se impun |Nu se impun
|
|maxim al |valori |valori |valori |valori
|
|puterii de | | | |
|
|intrare in | | | |
|
|afara benzii | | | |
|
|vocale | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Intarzierea transmisiei
|
|______________________________________________________________________________|
|1. Transmisii |</= (15 + |</= (15 + |</= (15 + |</=
(15 + |
|terestre |0,01G) ms |0,01G) ms |0,01G) ms |0,01G) ms
|
| |(G = distanta |(G = distanta |(G = distanta |(G = distanta
|
| |geografica |geografica |geografica |geografica
|
| |in km) |in km) |in km) |in km)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Transmisii |</= 350 ms |</= 350 ms |</= 350 ms |</=
350 ms |
|prin satelit | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Distorsiunea |Nu se impun |EN 300 449 |Nu se impun |EN 300 452
|
|intarzierii de|valori |(tabel 3, |valori |(tabel 3,
|
|grup | |fig. 3) | |fig. 3)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Variatia in timp a atenuarii totale
|
|______________________________________________________________________________|
|1. Variatii |Nu se impun |</= 10 intr-o |Nu se impun |</= 10
intr-o |
|bruste de |valori |perioada de |valori |perioada de
|
|amplitudine | |15 min | |15 min
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Alte |+/- 4dB fata de|+/- 4dB fata de|+/- 4dB fata de|+/- 4dB fata
de|
|variatii |valoarea |valoarea |valoarea |valoarea
|
| |corespunzatoare|corespunzatoare|corespunzatoare|corespunzatoare|
| |la f = 1020 Hz |la f = 1020 Hz |la f = 1020 Hz |la f = 1020 Hz
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Nivelul de |< -41 dBm0p |< -41 dBm0p |< -41 dBm0p |<
-41 dBm0p |
|putere de | | | |
|
|zgomot | | | |
|
|psofometric la| | | |
|
|iesirea liniei| | | |
|
|inchiriate | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Zgomot in |Nu se impun |</= 18 |Nu se impun |</=
18 |
|impulsuri |valori |impulsuri |valori |impulsuri
|
| | |>/= -21 dBm0 | |>/= -21
dBm0 |
| | |intr-o perioada| |intr-o
perioada|
| | |de 15 min | |de 15 min
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Jitter-ul de |Nu se impun |</= 10 grade |Nu se impun |</= 10
grade |
|faza |valori |varf la varf |valori |varf la varf
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Distorsiuni totale |
|______________________________________________________________________________|
|1. Distorsiuni|</= 7,5 qdu; |</= 3 qdu; |</= 7,5 qdu; |</=
3 qdu; |
|de cuantizare |</= 1 sistem |Fara sistem |</= 1 sistem |Fara sistem
|
| |ADPCM |ADPCM |ADPCM |ADPCM
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Distorsiuni|Nu se impun |> 28 dB |Nu se impun |> 28
dB |
|totale |valori | |valori |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Interferenta |Nu se impun |</= -44 dBm0 |Nu se impun |</= -44
dBm0 |
|unitonala |valori | |valori |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Eroarea de |Nu se impun |</= +/- 5 Hz |Nu se impun |</= +/- 5
Hz |
|frecventa |valori | |valori |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Distorsiuni |Nu se impun |>/= 25 dB sub |Nu se impun |>/= 25 dB
sub |
|armonice |valori |nivelul |valori |nivelul
|
| | |fundamentalei | |fundamentalei
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Ecoul si stabilitatea |
|______________________________________________________________________________|
|Dispozitive de|Nu se folosesc |Nu se folosesc | - | -
|
|control al | | | | |
|ecoului | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Ecoul la |> 10 dB |> 10 dB | - |
- |
|emisie | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Ecoul la |> 20 dB |> 20 dB | - |
- |
|receptie | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Stabilitatea |0 - 4 kHz |0 - 4 kHz | - | -
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
2. Linii inchiriate digitale
Setul minim de linii inchiriate pentru care se impun caracteristici tehnice
minimale se refera la urmatoarele categorii de linii inchiriate:
- linii inchiriate digitale fara restrictii, cu debit binar de 64 kbit/s
(D64U);
- linii inchiriate digitale cu debit binar multiplu de 64 kbit/s (D64M);
- linii inchiriate digitale pentru fluxuri de 2.048 kbit/s nestructurate
(D2048U);
- linii inchiriate digitale pentru fluxuri de 2.048 kbit/s structurate
(D2048S).
Tabelul 2.4. Tipuri de linii inchiriate digitale*)
*) Tabelul 2.4 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| Tipul liniei | Referinta
|
| inchiriate |
|
|________________|_____________________________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
| | | Linii inchiriate digitale fara restrictii
|
|64 kbit/s D64U | ETSI EN 300 289 | de 64 kbit/s, cu integritate de octet;
|
| | | Caracteristici ale conexiunii.
|
|________________|_________________|___________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
|2048 kbit/s - E1| | Linii inchiriate digitale pentru fluxuri
|
|(nestructurata) | ETSI EN 300 247 | de 2.048 kbit/s nestructurate;
|
|D2048U | | Caracteristici ale conexiunii.
|
|________________|_________________|___________________________________________|
| | | Acces si echipamente terminale;
|
|2048 kbit/s - E1| | Linii inchiriate digitale pentru fluxuri
|
|(structurata) | ETSI EN 300 419 | de 2.048 kbit/s structurate; |
|D2048S | | Caracteristici ale conexiunii.
|
|________________|_________________|___________________________________________|
In conformitate cu standardele ETSI, caracteristicile tehnice minimale ale
conexiunii se regasesc in tabelul 2.5.
Tabelul 2.5. Linii inchiriate digitale. Conditii tehnice minimale*1)
*1) Tabelul 2.5 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| | VALORI MINIMALE
|
|CARACTERISTICI|_______________________________________________________________|
|ALE CONEXIUNII| D64U | D64M | D2048U | D2048S
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Caracteristici de transfer
|
|______________________________________________________________________________|
|Rata de |64 kbit/s |n x 64 kbit/s |2048 +/- 50 ppm|Linii
|
|transfer a | | |kbit/s |inchiriate
|
|informatiei | | | |sincronizate
|
| | | | |2048 +/- 50
ppm|
| | | | |kbit/s
|
| | | |
|_______________|
| | | | |1984 kbit/s |
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Capabilitatea |Informatii |Informatii |Informatii |Informatii
|
|de transfer a |digitale fara |digitale fara |digitale fara |digitale fara
|
|informatiei |restrictii |restrictii |restrictii |restrictii
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Structura |Cu mentinerea |Octeti separati|Nestructurata |Cu mentinerea
|
|transmisiei |integritatii | | |integritatii
|
| |octetului | | |cadrului
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Stabilirea/ |Nu necesita |Nu necesita |Nu necesita |Nu necesita
|
|eliberarea |utilizarea nici|utilizarea nici|utilizarea nici|utilizarea
nici|
|conexiunii |unui protocol |unui protocol |unui protocol |unui protocol
|
| |sau alta |sau alta |sau alta |sau alta
|
| |interventie a |interventie a |interventie a |interventie a
|
| |utilizatorului |utilizatorului |utilizatorului |utilizatorului
|
| |in NTP*) |in NTP*) |in NTP*) |in NTP*)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Simetria |Simetrica in |Simetrica in |Simetrica in |Simetrica in
|
| |ambele directii|ambele directii|ambele directii|ambele directii|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Configurarea |Punct la punct |Punct la punct |Punct la punct |Punct la punct
|
|comunicatiei | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Performantele retelei
|
|______________________________________________________________________________|
| Intarzierea transmisiei
|
|______________________________________________________________________________|
|1. Transmisii |</= (10 + |</= (10 + |</= (10 + |</=
(10 + |
|terestre |0,01G) ms |0,01G) ms |0,01G) ms |0,01G) ms
|
| |(G = distanta |(G = distanta |(G = distanta |(G = distanta
|
| |geografica |geografica |geografica |geografica
|
| |in km) |in km) |in km) |in km)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Transmisii |</= 350 ms |</= 350 ms |</= 350 ms |</=
350 ms |
|prin satelit | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Jitter
|
|(1 UI = 15,6 microsecunde) |
|______________________________________________________________________________|
|1. Jitter la |0,25 UI |1,1 UI |1,1 UI |1,1 UI
|
|portul de |(20 Hz - |(4 Hz - |(4 Hz - |(4 Hz -
|
|intrare al |600 Hz) |100 kHz) |100 kHz) |100 kHz)
|
|liniei |0,05 UI |0,11 UI |0,11 UI |0,11 UI
|
| |(3 kHz - |(40 Hz - |(40 Hz - |(40 Hz -
|
| |20 kHz) |100 kHz) |100 kHz) |100 kHz)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|2. Jitter la |0,25 UI |1,5 UI |1,5 UI |1,5 UI
|
|portul de |(20 Hz - |(20 Hz - |(20 Hz - |(20 Hz -
|
|iesire al |20 kHz) |100 kHz) |100 kHz) |100 kHz)
|
|liniei |0,05 UI |0,2 UI |0,2 UI |0,2 UI
|
| |(3 kHz - |(18 kHz - |(18 kHz - |(18 kHz -
|
| |20 kHz) |100 kHz) |100 kHz) |100 kHz)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
|Alunecari de |</= 5 in 24 h |</= 5 in 24 h |</= 5 in 24 h |</=
5 in 24 h |
|octet | | | |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| Parametri de eroare |
|______________________________________________________________________________|
|1. Secunde |</= 5.324 in |</= 5.324 in |</= 2.889 in
| |
|eronate (ES) |24 h |24 h |24 h |
|
|______________|_______________|_______________|_______________|
|
|2. Secunde |</= 105 in 24 h|</= 105 in 24 h|</= 117 in 24
h| |
|sever eronate | | | |EN 300 419
|
|(SES) | | | |(tabel 1)
|
|______________|_______________|_______________|_______________|
|
|3. BBE*) | - | - |22.395 in 24 h | |
|______________|_______________|_______________|_______________|_______________|
| *) Network Termination Point = punct terminal al retelei
|
| *) Background Block Errors = bloc eronat obisnuit/normal |
|______________________________________________________________________________|
ANEXA 3
SERVICII DE COMUNICATII ELECTRONICE
oferite pe retea ISDN
Indicatori minimali de calitate a serviciilor oferite pe o retea ISDN
Definitie:
Reteaua ISDN este reteaua prin intermediul careia se furnizeaza un pachet
de servicii de comunicatii electronice diferite, oferind o conexiune digitala
intre interfetele utilizator/retea.
1. Deranjamente raportate per linie de acces ISDN pe an
Definitie:
O raportare valida de deranjament reprezinta o raportare a intreruperii sau
degradarii serviciului ce afecteaza unul sau mai multe canale ISDN si este
atribuita retelei, necesitand reparatie. Aceasta exclude defectarea oricarui
echipament terminal.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Calculul indicatorului se va face prin divizarea numarului de raportari
valide inregistrate intr-o perioada de un an la valoarea medie a numarului de
linii de acces ISDN in aceeasi perioada de timp.
Se vor lua in considerare numai raportarile valide.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
2. Secunde sever eronate
Definitie:
O secunda sever eronata (Severely Errored Second - SES) este un interval de
o secunda cu o rata de eroare de bit (BER) superioara valorii 10^-3.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Indicatorul va fi exprimat sub forma unui raport procentual intre numarul
secundelor sever eronate din cuprinsul unui interval de masura specificat si
totalul secundelor din acel interval pentru conexiuni ISDN de 64 kbps.
Masuratorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
3. Rata apelurilor nereusite
Definitii:
Un apel nereusit este un apel catre un numar de identificare valid, format
corespunzator, pentru care sistemul de semnalizare al utilizatorului apelant nu
receptioneaza mesajul "ALERT" sau "CONNECT" ori o indicatie
de "utilizator ocupat" sau alta indicatie de refuzare a apelului, in
cel mult 30 de secunde din momentul cand mesajele "INITIAL ADDRESS
MESSAGE" sau "SUBSEQUENT ADDRESS MESSAGE" sunt receptionate de
retea.
Un apel virtual nereusit este un apel virtual catre un numar de
identificare valid, care nu determina receptia unui pachet de conectare sau a
unei confirmari de disponibilitate de la partea apelata, intr-un interval de
200 de secunde din momentul cand un pachet de cerere de apel este transferat de
la partea apelanta in canalul de acces.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Rata apelurilor nereusite este raportul procentual dintre numarul de
apeluri/apeluri virtuale nereusite si totalul apelurilor/apelurilor virtuale
incercate intr-o perioada de timp specificata.
Masuratorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test.
Se vor raporta separat valorile parametrului pentru apeluri nereusite si
pentru apeluri virtuale nereusite.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
4. Timpul de stabilire a conexiunii
Definitie:
Timpul de stabilire a conexiunii este perioada de la momentul cand mesajele
"INITIAL ADDRESS MESSAGE" sau "SUBSEQUENT ADDRESS MESSAGE",
necesare pentru selectia circuitului, sunt receptionate de retea si pana la
momentul cand un mesaj "ALERT" sau "CONNECT" ori o
indicatie de "utilizator ocupat" sau alta indicatie de refuzare a
apelului de catre utilizatorul apelat este primita in sistemul de semnalizare al
utilizatorului apelant.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Se vor exclude din calcul apelurile nereusite si apelurile care primesc
mesajul "NO USER RESPONDING".
Masuratorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
5. Rata de transfer
Definitie:
Rata de transfer pentru o conexiune virtuala reprezinta numarul bitilor de
date transferati cu succes intr-o singura directie de la un punct terminal la
altul, pe unitate de timp.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Calculul indicatorului se realizeaza efectuandu-se raportul procentual
dintre valoarea reala a ratei de transfer obtinuta si cea nominala a
conexiunii.
Masuratorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test.
Indicatorul se va calcula pentru intervale de timp de 10 secunde de conexiune
activa.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
6. Intarzierea in bucla
Definitie:
Intarzierea in bucla este intervalul de timp dintre momentul in care primul
bit al pachetului trece in linia de acces a echipamentului terminal
transmitator si momentul in care ultimul bit al aceluiasi pachet este
receptionat de echipamentul terminal receptor.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Masuratorile se vor efectua prin generarea unor semnale de test,
utilizandu-se pachete de date cu o lungime fixa de 128 biti.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
7. Intarzierea stabilirii legaturii
Definitie:
Intarzierea stabilirii legaturii virtuale este intervalul dintre momentul
cand primul bit al pachetului de cerere de apel este transferat de la
echipamentul terminal transmitator in linie si momentul cand ultimul bit al pachetului
de conectare este receptionat de echipamentul terminal receptor.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Se vor exclude din calcul apelurile nereusite. Masuratorile se vor efectua
prin generarea unor semnale de test.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
8. Disponibilitatea serviciului suport
Definitie:
O stare de nedisponibilitate incepe cu prima aparitie a unui interval de
zece secunde consecutive in care, pentru fiecare secunda, fie serviciul este
intrerupt datorita unui deranjament de retea, fie rata de eroare reziduala este
mai mare decat 10^-3. Aceste zece secunde sunt considerate parte a timpului de
nedisponibilitate.
Starea de nedisponibilitate se incheie cu primul interval de zece secunde
pe durata caruia serviciul nu este intrerupt sau rata de eroare reziduala nu
este mai mare de 10^-3. Aceste zece secunde sunt considerate parte a timpului
de disponibilitate.
Disponibilitatea serviciului suport este definita ca raportul procentual
dintre numarul mediu al orelor in care serviciul este disponibil pentru
utilizator (pentru toate conexiunile permanente in mod pachet) si numarul total
de ore.
Consideratii privind masurarea parametrului acestui indicator
Se vor exclude din calcul momentele de nedisponibilitate datorate
echipamentelor/instalatiilor apartinand utilizatorilor sau tertilor.
Raportarea acestui indicator se va face trimestrial.
Tabelul 3.1. Indicatori minimali de calitate pentru servicii de comunicatii
electronice destinate publicului furnizate prin intermediul retelelor ISDN*)
*) Tabelul 3.1 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
| Indicator | Valoare | Observatii
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Deranjamente raportate per | max. 0,2 |
|
| linie de acces ISDN pe an | | Pentru toate tipurile de
|
|________________________________|______________| servicii suport ISDN (for
all|
| Secunde sever eronate | max. 1% | bearer services)
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Rata apelurilor nereusite | max. 2% | Pentru serviciile suport cu
|
| | | comutare de circuite/pachete
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Timpul de stabilire | max. 5 sec. | Pentru serviciile suport cu
|
| a legaturii | | comutare de circuite
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Rata de transfer | min. 95% |
|
|________________________________|______________| Pentru serviciile suport cu
|
| Intarzierea in bucla |max. 150 msec.| comutare de pachete
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Intarzierea stabilirii | max. 5 sec. | Pentru serviciile suport cu
|
| legaturii | | comutare de pachete
|
|________________________________|______________|______________________________|
| Disponibilitatea serviciului | min. 99% | Pentru serviciile suport
|
| suport | | permanente cu comutare de
|
| | | pachete |
|________________________________|______________|______________________________|
ANEXA 4
SERVICII DE COMUNICATII ELECTRONICE
oferite prin intermediul retelelor pe care se utilizeaza protocolul IP
Pentru realizarea unor niveluri calitative minime pentru serviciile
furnizate prin intermediul retelelor pe care se utilizeaza protocolul IP se vor
utiliza urmatorii parametri de performanta:
1. Intarzierea de transfer IP - IPTD
Pentru un sens de transmisie acest indicator reprezinta timpul necesar ca
un pachet sa fie transmis si receptionat in intregime la destinatie si este
suma a doua componente, respectiv:
- timpul necesar pentru ca primul bit al pachetului sa treaca de la sursa
la destinatie, exprimat in functie de distanta fizica, de numarul
echipamentelor active si pasive traversate de-a lungul legaturii si de
incarcarea instantanee a retelei;
- timpul necesar pentru a transmite toti bitii pachetului, exprimat in
functie de viteza de transmisie a liniei.
2. Variatia intarzierii IP - IPDV
Pentru o pereche de pachete IP acest indicator reprezinta diferenta intre
intarzierea pe un sens, masurata pentru doua pachete consecutive.
3. Rata de pierderi IP - IPLR
Indicatorul este definit ca numarul de pachete expediate, dar
nereceptionate la destinatie sau receptionate incomplet, raportat la numarul
total de pachete expediate.
4. Rata de eroare IP - IPER
Indicatorul reprezinta raportul dintre numarul de pachete eronate si numarul
total de pachete expediate.
Cei patru parametri de performanta considerati pentru retelele pe care se
utilizeaza protocolul IP se vor incadra in valorile limita definite in tabelul
4.1, identificandu-se astfel clase de calitate a serviciilor oferite.
Tabelul 4.1. Corelarea obiectivelor de performanta a retelelor IP cu
clasele de calitate a serviciului*)
*) Tabelul 4.1 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
|Parametrul |Natura | Clase de calitate a serviciului
|
|de |obiectivului
|___________________________________________________|
|performanta|de performanta|Clasa 0 |Clasa 1 |Clasa 2| Clasa 3| Clasa 4|Clasa
5|
|a retelei | | | | | | |
|
|___________|______________|________|________|_______|________|________|_______|
|IPTD |Val. maxima*1)|100 ms |400 ms |100 ms |400 ms |1 s |N
|
|___________|______________|________|________|_______|________|________|_______|
|IPDV |Val. maxima*2)|50 ms*3)|50 ms*3)|N |N |N |N
|
|___________|______________|________|________|_______|________|________|_______|
|IPLR |Val. maxima |10^-3*4)|10^-3*4)|10^-3 |10^-3 |10^-3 |N
|
|___________|______________|________|________|_______|________|________|_______|
|IPER |Val. maxima | 10^-4*5) |N
|
|___________|______________|___________________________________________|_______|
| Aceste obiective se aplica retelelor publice ce folosesc protocoale IP.
|
| Pentru parametrii IPTD, IPDV si IPLR se recomanda implementarea unei durate
|
| standard de 1 minut. "N" corespunde termenului "nu se
impune". |
| *1) Timpi de propagare foarte mari pot impiedica atingerea acestor obiective
|
| de performanta. Din acest motiv furnizorul de servicii poate alege,
|
| alternativ, intre diferitele valori, in functie de nivelul de
performanta|
| pe care il poate oferi.
|
| *2) Pentru date tehnice suplimentare cu privire la acest parametru se poate
|
| consulta Recomandarea ITU-T Y.1541, Appendix II.
|
| *3) Aceasta valoare este proportionala cu capacitatea punctelor de legatura
|
| dintre retele.
|
| *4) Valoare rezultata in urma unor studii ITU privind calitatea aplicatiilor
|
| ce integreaza vocea umana. |
| *5) Aceasta valoare transforma pierderea pachetelor in unica sursa dominanta
|
| de defecte de transmisiune catre nivelurile ISO superioare.
|
|______________________________________________________________________________|
Pentru indeplinirea conditiilor impuse, precum si pentru clarificarea
aspectelor tehnice privind definirea, implementarea, masurarea parametrilor de
performanta se vor consulta recomandarile ITU-T Y.1540 si Y.1541.
In tabelul 4.2 se propune o orientare a furnizorilor de servicii de
comunicatii electronice prin intermediul retelelor pe care se utilizeaza
protocolul IP pentru clasificarea aplicatiilor oferite.
Tabelul 4.2. Incadrarea serviciilor de comunicatii electronice oferite prin
intermediul retelelor pe care se utilizeaza protocolul IP in clase de
calitate*)
*) Tabelul 4.2 este reprodus in facsimil.
______________________________________________________________________________
|Clasa de | Aplicatii (exemple) | Mecanisme de nod | Tehnici de retea
|
|calitate a | | |
|
|serviciului| | |
|
|___________|________________________|____________________|____________________|
| |Aplicatii in timp real, | |Constrangeri de
|
| |sensibile la variatii de| |rutare si de
|
| 0 |jitter, puternic | |distanta
|
| |interactive (VoIP, | |
|
| |Teleconferinte video) |Cozi de asteptare |
|
|___________|________________________|separate cu servicii|____________________|
| |Aplicatii in timp real, |preferentiale si |Constrangeri mai
|
| |sensibile la variatii de|gestionarea |mici de rutare si
de|
| 1 |jitter, interactive |traficului |distanta |
| |(VoIP, Teleconferinte | |
|
| |video) | |
|
|___________|________________________|____________________|____________________|
| |Informatii de | |Constrangeri de
|
| |tranzactionare, puternic| |rutare si de
|
| 2 |interactive | |distanta
|
| |(semnalizari) |Cozi de asteptare |
|
|___________|________________________|separate,
prioritate|____________________|
| |Informatii de |scazuta |Constrangeri mai
|
| 3 |tranzactionare, | |mici de rutare si
de|
| |interactive | |distanta
|
|___________|________________________|____________________|____________________|
| |Informatii de |Cozi de asteptare |Orice ruta/cale
|
| |tranzactionare, |lungi, prioritate |
|
| 4 |interactive (tranzactii |scazuta |
|
| |scurte, flux video, | |
|
| |transmisii de date) | |
|
|___________|________________________|____________________|____________________|
| |Aplicatii traditionale |Cozi de asteptare |Orice ruta/cale
|
| 5 |ale retelelor IP |separate, prioritate|
|
| |obisnuite |minima |
|
|___________|________________________|____________________|____________________|
Furnizorii serviciului de telefonie destinat publicului, care folosesc
tehnologia VoIP pentru oferirea de convorbiri locale, au obligatia de a
comunica persoanelor interesate, inainte de comercializarea serviciului, clasa
de calitate in care se incadreaza serviciul oferit si sa practice pentru
furnizarea serviciului tarife corelate cu aceasta clasa.
Furnizorii serviciului de telefonie destinat publicului, care folosesc
tehnologia VoIP pentru oferirea de convorbiri de lunga distanta si
internationale, au obligatia sa respecte obiectivele de performanta
corespunzatoare clasei 0 de calitate a serviciilor.