ORDONANTA Nr. 31 din 30 ianuarie 2002
privind serviciile postale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 1 februarie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
pct. VI.1 din Legea nr. 751/2001 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta are ca scop stabilirea conditiilor de furnizare a
serviciilor postale si asigurarea accesului la serviciul universal, in vederea
crearii unei piete concurentiale si promovarii intereselor utilizatorilor.
Art. 2
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) servicii postale - servicii destinate publicului, constand in
colectarea, sortarea, transportul si livrarea la destinatari a trimiterilor
postale, efectuate cu caracter profesional si in scopul obtinerii de profit;
b) retea postala publica - sistemul de organizare si resursele de orice
fel, utilizate de un furnizor de servicii postale, in principal pentru:
- colectarea trimiterilor postale de la toate punctele de acces;
- transportul si manipularea trimiterilor postale de la punctele de acces
ale retelei postale pana la centrele de distribuire;
- distribuirea trimiterilor postale la adresele indicate pe acestea;
c) puncte de acces - ansamblul instalatiilor fizice, inclusiv cutiile
postale puse la dispozitie publicului pe drumurile publice sau in sediile
furnizorilor de servicii postale, prin intermediul carora trimiterile postale
pot fi introduse in reteaua postala;
d) puncte de contact - ansamblul instalatiilor fizice prin intermediul
carora trimiterile postale pot fi livrate destinatarilor;
e) colectare - operatiunea de preluare a trimiterilor postale depuse la
punctele de acces;
f) distribuire - procesul care incepe cu sortarea trimiterilor postale la
centrul de distribuire si se incheie cu livrarea acestora la destinatari;
g) trimitere postala - un bun, avand inscrisa o adresa, aflat in forma
definitiva in care urmeaza sa fie transportat de furnizorul de servicii
postale; in afara trimiterilor de corespondenta, trimiterile postale pot consta
in carti, cataloage, ziare, periodice sau colete postale continand bunuri cu
sau fara valoare comerciala;
h) trimitere de corespondenta - o comunicare scrisa, tiparita, imprimata
sau inregistrata pe orice fel de suport material, care urmeaza sa fie
transportata si livrata, altfel decat electronic, la adresa indicata de
expeditor pe acest suport sau pe ambalajul acestuia; cartile, cataloagele,
ziarele si periodicele nu sunt considerate trimiteri de corespondenta;
i) trimitere postala internationala - o trimitere postala expediata de pe
teritoriul Romaniei catre o adresa care nu se afla pe acest teritoriu sau
expediata din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul
acesteia;
j) publicitate prin posta - trimiteri postale interne sau internationale
care urmeaza sa fie transportate si livrate la adresa indicata de expeditor pe
trimiterea in sine sau pe ambalajul acesteia, constand exclusiv in materiale de
reclama, marketing sau publicitate, care contin mesaje identice, cu exceptia
numelui, adresei si numarului de identificare a destinatarului, precum si a
altor modificari care nu altereaza natura mesajului, daca aceste trimiteri sunt
expediate unui numar semnificativ de destinatari, stabilit de autoritatea de
reglementare; nu constituie publicitate prin posta:
- chitantele, facturile, situatiile financiare si alte mesaje nonidentice;
- trimiterile postale care contin in afara de publicitate prin posta si
alte trimiteri in acelasi ambalaj;
k) serviciu de trimitere recomandata - un serviciu postal ale carui
particularitati constau in oferirea unei garantii forfetare impotriva
riscurilor de pierdere, furt, distrugere totala sau partiala ori deteriorare a
trimiterii postale si in eliberarea, la cerere, a unei dovezi privind depunerea
la punctul de acces sau livrarea la destinatar;
l) serviciu de trimitere cu valoare declarata - un serviciu postal a carui
particularitate consta in asigurarea unei trimiteri postale impotriva
pierderii, furtului, distrugerii totale sau partiale ori deteriorarii, pentru o
suma egala cu valoarea declarata de expeditor;
m) serviciu de trimitere contra ramburs - un serviciu postal a carui
particularitate consta in achitarea contravalorii bunului care face obiectul
trimiterii postale de catre destinatar expeditorului prin intermediul retelei
postale;
n) servicii financiar-postale - ansamblul de servicii de incasari, de plati
si transferuri de fonduri efectuate de furnizorii de servicii postale prin
intermediul retelei postale;
o) serviciu de schimb de documente - furnizarea de mijloace, inclusiv
punerea la dispozitie de catre un tert de sedii ad-hoc si de mijloace de
transport, care permite autolivrarea prin schimb reciproc a trimiterilor
postale intre utilizatorii abonati la acest serviciu;
p) furnizor de servicii postale - orice persoana de drept public sau de
drept privat care presteaza servicii postale;
q) furnizor de serviciu universal - orice furnizor de servicii postale care
presteaza unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal,
in zona si in conditiile speciale stabilite de autoritatea de reglementare, si
care este desemnat in acest sens de aceasta;
r) autorizatie - orice act care stabileste drepturi si obligatii specifice
sectorului postal si care permite furnizarea serviciilor postale, act care
poate fi o autorizatie generala sau o licenta individuala, astfel:
- autorizatie generala - acea autorizatie care nu presupune obtinerea unei
decizii explicite din partea autoritatii de reglementare inainte de exercitarea
drepturilor care decurg din aceasta autorizatie, indiferent daca aceasta
procedura implica sau nu efectuarea unei notificari ori declaratii de catre
solicitant sau a unei inregistrari de catre autoritatea de reglementare;
- licenta individuala - acea autorizatie acordata unui furnizor de servicii
postale si care ii confera acestuia drepturi sau obligatii specifice,
suplimentare fata de cele prevazute in autorizatia generala, daca este cazul,
autorizatie necesara pentru ca furnizorul sa poata exercita activitatile
corespunzatoare, daca exercitarea acestor activitati este conditionata de
obtinerea in prealabil a unei decizii explicite din partea autoritatii de
reglementare;
s) cheltuieli terminale - remunerarea furnizorilor de serviciu universal
pentru distribuirea pe teritoriul Romaniei a trimiterilor postale expediate din
afara teritoriului Romaniei;
t) expeditor - persoana fizica sau juridica ce genereaza efectiv trimiterea
postala si o introduce in reteaua postala, personal sau prin intermediul unui
tert;
u) destinatar - persoana juridica sau fizica careia ii este adresata
trimiterea postala;
v) utilizator - persoana fizica sau juridica care beneficiaza de servicii
postale in calitate de expeditor sau destinatar;
w) cerinte esentiale - conditii generale de natura noneconomica, care sunt
impuse de stat pentru furnizarea serviciilor postale, constand in: protectia
secretului corespondentei, asigurarea securitatii retelei postale in ceea ce
priveste transportul bunurilor periculoase, precum si, in cazuri justificate,
protectia datelor cu caracter personal, asigurarea confidentialitatii
informatiilor transmise sau stocate, protectia dreptului la viata privata,
protectia mediului si respectarea normelor privind amenajarea teritoriului si
urbanismul;
z) servicii cu valoare adaugata - servicii postale ale caror caracteristici
raspund unor cerinte speciale ale utilizatorilor; asemenea caracteristici sunt,
de exemplu: livrarea trimiterii postale personal destinatarului sau reprezentantului
autorizat al acestuia, livrarea la o data si o ora anume stabilite, garantarea
livrarii la o data si o ora anume stabilite, incercari multiple de livrare,
livrarea potrivit prioritatii sau ordinii specificate de expeditor, confirmarea
catre expeditor a efectuarii livrarii, posibilitatea de schimbare a destinatiei
sau a destinatarului in timpul tranzitului sau, daca livrarea la destinatia
initiala nu este posibila, monitorizarea trimiterii postale pe toata durata
tranzitului (tracking & tracing) si altele asemenea; transmiterea sau
primirea continutului unei trimiteri postale prin mijloacele electronice catre,
respectiv de catre un furnizor de servicii postale in vederea sortarii,
tiparirii sau pregatirii trimiterii postale nu constituie o caracteristica
suplimentara in sensul prezentei definitii.
Art. 3
Prevederile prezentei ordonante nu sunt aplicabile urmatoarelor servicii:
a) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii de catre
expeditorul real al acestora personal;
b) transportul si livrarea trimiterilor postale proprii ale expeditorului,
cu exceptia publicitatii prin posta, de catre o filiala sau un sediu secundar
al expeditorului ori de catre o persoana juridica din acelasi grup cu
expeditorul, in cazul in care trimiterile in cauza se refera la activitatea
comerciala a expeditorului si urmaresc in mod nemijlocit satisfacerea unui
interes al expeditorului legat de aceasta activitate;
c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
proprii ale expeditorului, efectuate cu titlu gratuit si in mod nemijlocit de
catre persoane fizice imputernicite de expeditor sau de destinatar in acest
scop, cu exceptia publicitatii prin posta;
d) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale in
cadrul unui serviciu organizat pentru uzul exclusiv al autoritatilor publice,
in temeiul unor dispozitii legale speciale;
e) colectarea, sortarea, transportul si livrarea cu titlu gratuit a
inscrisurilor referitoare strict la bunurile impreuna cu care sunt transportate
si destinate a fi livrate impreuna cu acestea.
Art. 4
(1) Secretul trimiterilor postale este inviolabil.
(2) Furnizorii de servicii postale si prepusii acestora sunt obligati sa
pastreze secretul corespondentei, fiind incidente prevederile art. 195 din
Codul penal.
(3) Retinerea, predarea sau deschiderea trimiterilor postale este permisa
numai in urmatoarele cazuri si cu respectarea urmatoarelor conditii:
a) la solicitarea organelor de cercetare penala, a instantei de judecata, a
organelor vamale ori a altor autoritati sau organe abilitate, in conditiile
prevazute de actele normative care reglementeaza activitatea acestora;
b) in cazul existentei unor suspiciuni cu privire la savarsirea uneia
dintre contraventiile prevazute la art. 58, cu conditia ca deschiderea
trimiterii postale sa se realizeze de catre una dintre persoanele prevazute la
art. 61 alin. (1), in prezenta expeditorului sau a destinatarului ori, daca
acest lucru nu este posibil, in prezenta unui martor neutru, iar identitatea
persoanelor care au deschis trimiterea si a persoanelor care au asistat la
deschidere sa fie consemnata intr-un proces-verbal semnat de toate partile
prezente.
CAP. 2
Serviciul universal
Art. 5
(1) Dreptul de acces la serviciul universal reprezinta dreptul de a
beneficia de furnizarea permanenta a serviciilor postale incluse in sfera
serviciului universal, la anumite standarde de calitate, in orice punct de pe
teritoriul Romaniei, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
(2) Orice persoana, fizica sau juridica, romana ori straina, are dreptul de
acces la serviciul universal.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile de amplasare a
punctelor de acces si a punctelor de contact, astfel incat densitatea acestora
sa tina seama de nevoile utilizatorilor, precum si de standardele de calitate a
serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(4) Serviciile incluse in sfera serviciului universal sunt:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
interne si internationale, in greutate de pana la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne
si internationale, in greutate de pana la 10 kg;
c) distribuirea coletelor postale in greutate de pana la 20 kg, expediate
din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandata, indiferent daca trimiterea este
interna sau internationala;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata, indiferent daca trimiterea
este interna sau internationala;
f) orice alte servicii postale stabilite prin hotarare a Guvernului, daca
raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care
nu pot fi asigurate in mod satisfacator in conditiile unei piete concurentiale.
(5) Autoritatea de reglementare poate mari limita de greutate prevazuta la
alin. (4) lit. b) pana la cel mult 20 kg si poate stabili conditii speciale
pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective.
(6) Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac
obiectul serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal se
stabilesc de autoritatea de reglementare, in conformitate cu prevederile
actelor adoptate de Uniunea Postala Universala.
Art. 6
(1) Furnizor de serviciu universal este acel furnizor de servicii postale
care presteaza servicii din sfera serviciului universal si este desemnat de
autoritatea de reglementare potrivit prevederilor alin. (2) - (5).
(2) Autoritatea de reglementare stabileste, cu avizul consultativ al
Consiliului Concurentei, conditiile si procedura pe baza carora furnizorii de
servicii postale sunt desemnati ca furnizori de serviciu universal, cu
respectarea prevederilor alin. (3) - (5).
(3) Autoritatea de reglementare poate desemna, la cerere sau din oficiu,
unul sau mai multi furnizori de serviciu universal, stabilind totodata pentru
fiecare caz si serviciile din sfera serviciului universal care vor face
obiectul unor obligatii anume in sarcina furnizorului desemnat, zona in care
furnizorul respectiv urmeaza sa isi indeplineasca aceste obligatii, conditiile
speciale pe care el trebuie sa le respecte, precum si drepturile de care
beneficiaza in furnizarea serviciului universal.
(4) In cazul in care autoritatea de reglementare desemneaza mai multi
furnizori de serviciu universal care concureaza pe aceeasi piata a serviciilor,
stabilirea zonei in care fiecare dintre ei urmeaza sa isi indeplineasca
obligatiile se stabileste astfel incat sa nu se creeze nici unuia dintre
furnizori un dezavantaj nejustificat pe piata pe care sunt concurenti, cu
respectarea principiului pastrarii unui echilibru din punct de vedere al
rentabilitatii prestarii serviciilor postale intre zona respectiva si zona sau
zonele care au fost stabilite pentru ceilalti furnizori de serviciu universal
concurenti si luand in considerare avantajele de ordin competitiv de care
beneficiaza fiecare dintre furnizorii de serviciu universal concurenti.
(5) Poate fi desemnat din oficiu ca furnizor de serviciu universal numai un
furnizor care asigura conditiile prevazute in prezenta ordonanta pentru
prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal.
Art. 7
(1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia sa asigure, in
fiecare localitate din zona in care isi indeplineste obligatiile de asigurare a
serviciilor din sfera serviciului universal, cel putin o colectare de la
fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta oricarei persoane fizice
sau la sediul oricarei persoane juridice, in fiecare zi lucratoare, dar nu mai
putin de 5 zile pe saptamana, cu exceptia cazurilor sau a conditiilor
geografice considerate exceptionale de autoritatea de reglementare.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) autoritatea de reglementare
poate stabili ca livrarea sa se faca la anumite instalatii corespunzatoare, in
conditii determinate.
Art. 8
Orice furnizor de serviciu universal trebuie sa respecte in mod cumulativ
urmatoarele conditii generale in indeplinirea obligatiilor de asigurare a
serviciilor din sfera serviciului universal care ii incumba:
a) sa garanteze respectarea cerintelor esentiale;
b) sa ofere servicii identice utilizatorilor care se afla in conditii
comparabile;
c) sa ofere servicii disponibile pentru toti utilizatorii fara
discriminari, in special de ordin politic, religios sau ideologic;
d) sa ofere servicii in mod neintrerupt, cu exceptia cazurilor de forta
majora;
e) sa asigure o evolutie continua a serviciilor in functie de cerintele
tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea serviciilor la cerintele
utilizatorilor.
Art. 9
(1) Orice furnizor de serviciu universal are obligatia sa puna la
dispozitie utilizatorilor, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate
cu privire la caracteristicile serviciilor oferite din sfera serviciului
universal, in special informatii referitoare la conditiile generale de acces la
aceste servicii, precum si la tarifele si nivelul standardelor de calitate ale
acestor servicii.
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) se publica pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal si in conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
Art. 10
(1) Furnizorii de serviciu universal au obligatia de a asigura accesul
utilizatorilor la reteaua postala pe care o opereaza, in conditii de
transparenta, obiectivitate si nediscriminare.
(2) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de serviciu
universal cu pozitie dominanta pe piata relevanta, cu avizul consultativ al
Consiliului Concurentei, obligatii privind conditiile in care acestia trebuie
sa permita accesul la reteaua postala pe care o opereaza si altor furnizori de
servicii postale, daca o asemenea masura se impune pentru asigurarea unui mediu
concurential si pentru respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii
si nediscriminarii.
CAP. 3
Drepturile acordate furnizorilor de serviciu universal
Art. 11
In vederea asigurarii serviciului universal furnizorii de serviciu
universal beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) dreptul de prioritate la inchirierea spatiilor necesare in vederea
desfasurarii activitatii de transport al trimiterilor postale si mandatelor
postale, aflate in zonele libere sau in proprietatea ori in administrarea
societatilor comerciale, societatilor nationale, companiilor nationale si
regiilor autonome cu obiect de activitate in domeniul transporturilor
feroviare, maritime, fluviale si aeriene;
b) dreptul de efectuare cu prioritate a transportului trimiterilor postale
si mandatelor postale de catre societatile comerciale, societatile nationale,
companiile nationale si regiile autonome cu obiect de activitate in domeniul
transporturilor feroviare, maritime, fluviale si aeriene, precum si dreptul de
acces cu prioritate in mijloacele de transport aflate in proprietatea sau in
administrarea acestora;
c) dreptul de acces si prioritate la punctele de frontiera si la organele
vamale;
d) dreptul de a utiliza domeniul public pentru instalarea si operarea
cutiilor postale, obtinut in baza autorizatiei eliberate de organul de
specialitate al administratiei publice centrale sau locale care administreaza
acel domeniu;
e) dreptul de a beneficia de sumele sau de avantajele de orice alta natura
care i se cuvin in temeiul oricarui mecanism de compensare a costurilor
implicate de prestarea serviciilor postale din sfera serviciului universal, in
conditiile stabilite de lege si de autoritatea de reglementare;
f) dreptul de a actiona in relatiile internationale in calitate de furnizor
de serviciu universal si de a incheia acorduri operationale in aceasta
calitate;
g) dreptul de a utiliza formularele internationale specifice, prevazute in
instrumentele internationale ratificate sau aprobate de Romania.
CAP. 4
Drepturi rezervate
Art. 12
(1) Dreptul de a presta unul sau mai multe servicii postale avand ca obiect
trimiteri de corespondenta interne sau internationale, a caror greutate si al
caror tarif sunt mai mici decat valorile stabilite prin hotarare a Guvernului,
poate fi rezervat de catre autoritatea de reglementare unuia sau mai multor
furnizori de serviciu universal, in masura necesara indeplinirii obligatiilor
de asigurare a serviciilor din sfera serviciului universal care le revin.
Serviciile care fac obiectul unui asemenea drept rezervat de autoritatea de
reglementare sunt denumite in continuare servicii rezervate.
(2) Valorile stabilite in conformitate cu alin. (1) nu pot fi mai mari de
350 g, respectiv de 5 ori tariful public corespunzator unei trimiteri de
corespondenta din prima treapta de greutate a celei mai rapide categorii
standard.
Art. 13
Dreptul de a presta unul sau mai multe dintre urmatoarele servicii nu poate
fi rezervat, indiferent de greutatea trimiterilor postale care fac obiectul lor
sau de tariful aplicabil:
a) servicii cu valoare adaugata;
b) servicii postale avand ca obiect publicitatea prin posta;
c) serviciul de schimb de documente.
Art. 14
Sfera serviciilor care pot fi rezervate, determinata potrivit art. 12 si
13, poate fi restransa prin hotarare a Guvernului, in vederea liberalizarii
graduale si controlate a pietei serviciilor postale.
CAP. 5
Autorizatii
Art. 15
(1) Furnizarea serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal
se poate face numai pe baza licentei individuale.
(2) Licenta individuala poate contine, intre altele, obligatii privind
asigurarea unor servicii din sfera serviciului universal, inclusiv cerinte
referitoare la calitatea, disponibilitatea si conditiile de prestare a
serviciilor in cauza, obligatii legate de respectarea drepturilor rezervate
furnizorilor de serviciu universal in conformitate cu prevederile cap. IV,
precum si obligatii privitoare la eventuale contributii datorate de titular in
temeiul unui mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea
serviciilor postale din sfera serviciului universal.
(3) Licenta individuala va contine obligatia titularului de a respecta atat
cerintele esentiale, cat si prevederile legale care reglementeaza aceste
cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse in reglementarile emise pe baza
prezentei ordonante.
(4) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de
acordare, modificare, retragere si suspendare a licentelor individuale, precum
si continutul licentelor, inclusiv obligatiile care incumba titularilor, tinand
seama de prevederile alin. (2) si (3), cu respectarea principiilor
transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(5) Termenul de acordare a licentei individuale sau de comunicare a
deciziei de respingere a cererii de acordare a licentei individuale este de 90
de zile de la data inregistrarii cererii.
(6) In cazul in care sunt cerute solicitantului documente, informatii
suplimentare sau clarificari in vederea acordarii licentei individuale,
termenul prevazut la alin. (5) se suspenda pana la primirea acestora.
Art. 16
(1) Furnizarea serviciilor postale care nu sunt incluse in sfera
serviciului universal se poate face pe baza autorizatiei generale.
(2) Autorizatia generala se acorda cu conditia ca solicitantul sa isi asume
obligatia de a respecta cerintele esentiale, precum si prevederile legale care
reglementeaza aceste cerinte esentiale, inclusiv cele cuprinse in
reglementarile emise pe baza prezentei ordonante.
(3) Autoritatea de reglementare stabileste conditiile si procedura de
acordare, modificare, retragere si suspendare a autorizatiei generale, precum
si obligatiile care incumba titularilor, cu respectarea principiilor
transparentei, nediscriminarii, proportionalitatii si obiectivitatii.
(4) Autorizatia generala se considera obtinuta in termen de 45 de zile de
la data inregistrarii cererii, cu exceptia situatiei in care solicitantului i s-a
comunicat in acest interval decizia de neacordare a autorizatiei.
(5) In cazul in care sunt cerute solicitantului documente, informatii
suplimentare sau clarificari in vederea acordarii autorizatiei generale,
termenul prevazut la alin. (4) se suspenda pana la primirea acestora.
Art. 17
(1) Pentru activitatea de autorizare, in conditiile prezentului capitol,
autoritatea de reglementare percepe taxe de autorizare, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezenta ordonanta.
(2) Taxele de autorizare pot fi modificate prin hotarare a Guvernului, in
functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Modul de incasare a taxelor de autorizare se stabileste de autoritatea
de reglementare.
(4) Sumele rezultate din incasarea taxelor de autorizare se fac venit la
bugetul de stat.
(5) Neplata taxelor de autorizare in termenul stabilit de autoritatea de
reglementare atrage, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei
individuale sau neacordarea autorizatiei generale.
Art. 18
(1) Decizia de respingere a cererii de acordare a licentei individuale si
decizia de neacordare a autorizatiei generale trebuie motivate si se comunica
solicitantului in termenul prevazut la art. 15 alin. (5), respectiv in termenul
prevazut la art. 16 alin. (4), putand fi contestate de solicitant in
conformitate cu normele de contencios administrativ.
(2) Decizia de retragere sau de suspendare a unei licente individuale ori a
autorizatiei generale trebuie motivata si se comunica solicitantului in termen
de 30 de zile de la luarea deciziei, putand fi contestata de solicitant in
conformitate cu normele de contencios administrativ.
Art. 19
Furnizarea serviciului de trimitere recomandata avand ca obiect un act de
procedura emis de o instanta judecatoreasca romana se poate face numai in
conditiile stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 20
(1) Persoanele fizice sau juridice care au obtinut licenta individuala
potrivit art. 15 sau care beneficiaza de autorizatia generala potrivit art. 16
se considera autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul prezentei
ordonante.
(2) Persoanele fizice sau juridice care efectueaza transporturi de bunuri
sau alte activitati similare ori adiacente transportului de bunuri, autorizate
in temeiul art. 22 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind
transporturile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in
temeiul altor acte normative, si care nu indeplinesc una dintre conditiile
prevazute la alin. (1) nu se considera autorizate sa furnizeze servicii postale
in sensul prezentei ordonante.
CAP. 6
Tarife si contabilitate
Art. 21
Tarifele percepute pentru prestarea serviciilor postale se stabilesc
avandu-se in vedere eficienta economica, asigurarea dreptului de acces la
serviciul universal si dezvoltarea retelei postale.
Art. 22
(1) Tarifele serviciilor postale din sfera serviciului universal trebuie sa
fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe costuri.
(2) Furnizorii de serviciu universal carora li s-a rezervat dreptul de a
presta unul sau mai multe servicii postale din sfera serviciului universal in
conformitate cu prevederile art. 12 au obligatia de a supune spre aprobare
autoritatii de reglementare tarifele percepute pentru serviciile rezervate si
de a le aduce la cunostinta publicului cu cel putin 30 de zile inainte de data
la care acestea intra in vigoare, in conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
(3) In vederea aprobarii tarifelor percepute pentru serviciile rezervate,
autoritatea de reglementare va solicita avizul consultativ al Oficiului
Concurentei.
(4) In situatia in care un furnizor de serviciu universal aplica tarife
reduse in cazul unui volum mare de trimiteri de la acelasi expeditor, el are
obligatia de a aplica principiile transparentei si nediscriminarii atat cu
privire la tarife, cat si cu privire la conditiile asociate acestora.
(5) Tarifele reduse aplicate in conformitate cu prevederile alin. (4)
trebuie sa fie fundamentate pe costuri si vor fi facute publice pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal si in conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
(6) Autoritatea de reglementare poate stabili in sarcina furnizorilor de
serviciu universal obligatia mentinerii unui nivel uniform al tarifelor
percepute pentru serviciile din sfera serviciului universal pe care sunt
obligati sa le presteze, pe intreaga arie geografica in care presteaza aceste
servicii.
Art. 23
(1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa respecte urmatoarele
principii la incheierea acordurilor privind cheltuielile terminale
corespunzatoare trimiterilor postale internationale expediate din afara
teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia:
a) cheltuielile terminale sa fie fixate in functie de costurile prelucrarii
si livrarii trimiterilor postale internationale;
b) nivelul tarifelor sa fie corespunzator calitatii serviciului;
c) cheltuielile terminale sa fie transparente si nediscriminatorii.
(2) In cazul in care nu exista asemenea acorduri, furnizorii de serviciu
universal aplica prevederile instrumentelor internationale in domeniu,
ratificate sau aprobate de Romania.
Art. 24
(1) Furnizorii de serviciu universal trebuie sa tina evidenta contabila
separata, in cadrul contabilitatii interne de gestiune, pentru fiecare dintre
serviciile rezervate, pe de o parte, si pentru serviciile nerezervate, pe de
alta parte.
(2) In evidenta corespunzatoare serviciilor nerezervate trebuie sa se
urmareasca distinct serviciile incluse in sfera serviciului universal si cele
care nu sunt incluse in aceasta sfera.
(3) Autoritatea de reglementare poate impune furnizorilor de servicii
postale obligatia de a tine evidenta contabila distincta si in alte cazuri si
poate stabili conditiile in care trebuie indeplinita aceasta obligatie, in
scopul aplicarii coerente a principiilor contabilitatii analitice.
(4) Metodologia de repartizare pe conturi a costurilor corespunzatoare
serviciilor rezervate si serviciilor nerezervate se stabileste de autoritatea
de reglementare. Alte metodologii pot fi utilizate numai daca respecta
prevederile alin. (1) - (3) si sunt aprobate de autoritatea de reglementare.
(5) Respectarea de catre un furnizor de serviciu universal a metodologiei
de repartizare a costurilor, prevazuta la alin. (4), se verifica de un organism
independent de furnizorul respectiv. Furnizorii de serviciu universal au
obligatia sa publice anual o declaratie pe propria raspundere privind
respectarea acestei metodologii, pe cheltuiala lor si in conditiile stabilite
de autoritatea de reglementare.
(6) Situatiile financiare anuale ale fiecarui furnizor de serviciu
universal trebuie intocmite, prezentate spre auditare unui auditor financiar
independent si publicate anual pe cheltuiala furnizorului si in conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 25
Este interzisa subventionarea serviciilor postale nerezervate pe baza
veniturilor obtinute din furnizarea serviciilor rezervate, cu exceptia
cazurilor in care aceasta subventionare este strict necesara indeplinirii
obligatiilor privind furnizarea serviciilor postale din sfera serviciului
universal.
Art. 26
(1) Nu sunt supuse tarifarii categoriile de trimiteri postale
internationale a caror gratuitate este prevazuta in acorduri internationale la
care Romania este parte.
(2) Prin hotarare a Guvernului se pot stabili si alte gratuitati, cu
indicarea modalitatilor de compensare financiara a furnizorului de servicii
postale desemnat sa le asigure.
CAP. 7
Protectia utilizatorilor
Art. 27
(1) Furnizorii de servicii postale stabilesc regulile aplicabile
serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si serviciilor
financiar-postale pe care le presteaza, pe care au obligatia de a le respecta
in relatiile cu utilizatorii. Aceste reguli se supun spre aprobare autoritatii
de reglementare, intr-un termen stabilit de aceasta. In cazul in care apreciaza
ca regulile propuse sunt nesatisfacatoare din punct de vedere tehnic sau al
protectiei utilizatorilor ori contravin prevederilor legale, intelegerilor
internationale la care Romania este parte sau regulilor minime obligatorii
stabilite potrivit alin. (2), autoritatea de reglementare poate solicita
modificarea corespunzatoare a acestor reguli, iar furnizorii de servicii
postale sunt obligati sa opereze modificarile cerute.
(2) Autoritatea de reglementare poate stabili reguli minime obligatorii
aplicabile serviciilor postale, serviciului de distribuire a telegramelor si
serviciilor financiar-postale, cu respectarea prevederilor cuprinse in prezenta
ordonanta, in celelalte acte normative si in instrumentele internationale
ratificate sau aprobate de Romania. Furnizorii de servicii postale au obligatia
de a respecta aceste reguli in relatiile cu utilizatorii.
Art. 28
Publicitatea prin posta trebuie sa contina un marcaj distinctiv care sa
asigure identificarea acesteia ca atare, pe ambalajul trimiterii sau pe
trimiterea in sine, in conditii stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 29
(1) Orice trimitere postala care este distribuita de un furnizor de
servicii postale trebuie sa fie marcata corespunzator cu denumirea sau marca
comerciala a furnizorului respectiv.
(2) Orice furnizor de servicii postale care opereaza o retea postala are
obligatia sa marcheze toate instalatiile fizice care fac parte din reteaua
respectiva, inclusiv cutiile postale, cu un semn distinctiv, care sa asigure
identificarea furnizorului in cauza.
(3) Autoritatea de reglementare poate stabili conditiile in care furnizorii
de servicii postale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile prevazute la alin.
(1) si (2).
Art. 30
(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia de a respecta standardele
de calitate a serviciilor postale, stabilite de autoritatea de reglementare.
(2) Respectarea standardelor de calitate, stabilite potrivit alin. (1), de
catre fiecare furnizor de serviciu universal va face anual obiectul evaluarii
unui organism independent de furnizorul in cauza, in conditii stabilite de
autoritatea de reglementare. Raportul de evaluare se publica anual pe
cheltuiala furnizorului de servicii postale si in conditiile stabilite de
autoritatea de reglementare.
Art. 31
(1) Furnizorii de servicii postale au obligatia sa stabileasca un mecanism
simplu, transparent si accesibil de solutionare a reclamatiilor primite de la
utilizatori, in special in ceea ce priveste pierderea, distrugerea partiala ori
totala sau deteriorarea trimiterilor postale, precum si nerespectarea
standardelor de calitate a serviciilor.
(2) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) trebuie
sa prevada:
a) proceduri pentru determinarea furnizorului de servicii postale caruia ii
revine raspunderea, in cazul in care sunt implicati 2 sau mai multi asemenea
furnizori;
b) proceduri care sa permita solutionarea echitabila si prompta a
reclamatiilor, precum si un sistem adecvat de rambursare sau compensare.
(3) Mecanismul de solutionare a reclamatiilor prevazut la alin. (1) si (2)
este supus spre aprobare autoritatii de reglementare, intr-un termen stabilit
de aceasta. In cazul in care apreciaza ca mecanismul propus nu indeplineste
conditiile prevazute la alin. (1) si (2), autoritatea de reglementare poate
solicita modificarea corespunzatoare a acestuia.
(4) Informatiile privind numarul de reclamatii adresate furnizorului de
serviciu universal, precum si modul in care acestea au fost solutionate se
publica o data cu raportul de evaluare prevazut la art. 30 alin. (2).
(5) In cazul in care reclamatia adresata furnizorului de servicii postale
nu a fost solutionata in mod satisfacator, utilizatorul in cauza poate
introduce o cerere de chemare in judecata la instanta competenta.
Art. 32
(1) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale neincluse in
sfera serviciului universal se stabileste conform contractelor incheiate cu
utilizatorii, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta si de celelalte
dispozitii legale in vigoare.
(2) Raspunderea fata de utilizatori pentru serviciile postale incluse in
sfera serviciului universal, prestate de furnizorii de serviciu universal, se
stabileste, cu respectarea prevederilor prezentei ordonante si a celorlalte
dispozitii legale in vigoare, prin clauzele contractului-cadru, care se
avizeaza de autoritatea de reglementare si se publica pe cheltuiala
furnizorului de serviciu universal, in conditiile stabilite de autoritatea de
reglementare.
CAP. 9
Emiterea si comercializarea timbrelor si efectelor postale
Art. 33
Plata tarifelor percepute pentru serviciile postale se poate face prin
intermediul sistemelor de francare sau prin alte metode, in conditiile
stabilite de autoritatea de reglementare.
Art. 34
Conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie si de retragere din
circulatie a timbrelor si efectelor postale se stabilesc de autoritatea de
reglementare.
Art. 35
(1) Timbrele postale se pot valorifica atat la valoarea lor nominala, cat
si la valoarea lor filatelica. In situatii exceptionale ele se pot valorifica
si la pretul de cost, cu acordul prealabil al autoritatii de reglementare.
(2) Timbrele postale se pot comercializa atat in tara, cat si in
strainatate sau pot forma obiectul schimburilor filatelice, in conditiile
legii.
(3) Comercializarea timbrelor postale se efectueaza in conditiile stabilite
de autoritatea de reglementare, tinandu-se seama de prevederile intelegerilor
internationale in domeniu, la care Romania este parte.
Art. 36
(1) Componenta si modul de administrare a Conservatorului de timbre se
stabilesc de autoritatea de reglementare.
(2) Bunurile aflate in componenta Conservatorului de timbre sunt bunuri de
patrimoniu.
(3) Administrarea Conservatorului de timbre se realizeaza de catre o
persoana juridica de drept public sau de drept privat, anume desemnata de
autoritatea de reglementare.
CAP. 10
Conditiile de acceptare a trimiterilor postale
Art. 37
(1) Furnizorul de servicii postale are obligatia de a presta serviciile
pentru care este autorizat, in conditiile prezentei ordonante, atat timp cat,
in mod cumulativ:
a) sunt intrunite atat conditiile de acceptare a trimiterilor postale
prevazute de prezentul capitol si de regulile stabilite potrivit art. 27, cat si,
pentru trimiterile postale internationale, conditiile prevazute de intelegerile
internationale la care Romania este parte si conditiile de acceptare stabilite
de tarile de destinatie;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale sunt
posibile cu personalul si mijloacele obisnuite de care dispune furnizorul
respectiv;
c) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale nu
sunt impiedicate de imprejurari de forta majora, caz fortuit ori ca urmare a
faptei expeditorului sau a faptei unei terte persoane pentru care furnizorul de
servicii postale nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda.
(2) Furnizorul de servicii postale se poate prevala de prevederile alin.
(1) lit. a) numai in cazul in care a facut publice conditiile de acceptare a
trimiterilor postale, prin afisare la punctul de acces la care se depune
trimiterea postala in cauza.
Art. 38
(1) Sunt excluse de la colectare, sortare, transport si livrare:
a) trimiterile postale constand in bunuri al caror transport este interzis
prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs, cu
exceptia cazurilor in care se prezinta o autorizatie speciala data de organele
competente;
b) trimiterile postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin
ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in
bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun
neambalate;
c) trimiterile postale care prezinta etichete sau inscriptii vechi
neindepartate.
(2) Urmatoarele categorii de trimiteri postale sunt admise la colectare,
sortare, transport si livrare numai daca, pe langa conditiile generale, sunt
indeplinite si conditiile speciale prevazute pentru transportul acestor marfuri,
astfel:
a) trimiterile postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite
conditii speciale de transport, prin dispozitii legale administrative,
economice, sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, in conditiile
prevazute prin aceste dispozitii;
b) trimiterile postale constand in bunuri al caror transport, incarcare,
descarcare sau transbordare prezinta greutati privind manipularea fata de
mijloacele sau instalatiile furnizorului de servicii postale, in conditiile
tehnice si de exploatare convenite de furnizor cu expeditorul, pentru fiecare
caz.
Art. 39
(1) Atunci cand natura bunului care face obiectul unei trimiteri postale
cere ca el sa fie ambalat, expeditorul trebuie sa protejeze acest bun astfel
incat sa fie ferit de pierderea totala sau partiala, precum si de deteriorare,
si sa nu poata pricinui pagube persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate
sau celorlalte bunuri, pe toata durata operatiunilor de colectare, sortare,
transport si livrare.
(2) Ambalajul folosit de expeditor trebuie sa fie suficient si sa
corespunda standardelor si normelor tehnice in vigoare.
(3) Ambalajul se considera ca suficient in cazul in care se apreciaza ca el
protejeaza trimiterea postala, de la depunerea ei la punctul de acces pana la
eliberarea ei destinatarului, in conditii normale de colectare, sortare,
transport si livrare.
(4) Trimiterile postale care, prin natura lor, nu au nevoie de ambalaj se
pot depune si neambalate. Furnizorul de servicii postale poate pretinde
expeditorului ca aceste marfuri neambalate sa fie grupate in unitati mai mari,
care sa faciliteze operatiunile de colectare, sortare, transport si livrare.
(5) Daca pentru anumite trimiteri postale sunt necesare masuri speciale de
manipulare si depozitare, in functie de natura lor, expeditorul trebuie sa
aplice etichete sugestive, care sa indice modul de manipulare si depozitare.
Furnizorul de servicii postale poate pretinde expeditorului folosirea unor
etichete tipizate.
CAP. 11
Raspunderea pentru furnizarea serviciilor postale
Art. 40
(1) Furnizorul de servicii postale este raspunzator fata de utilizatori
pentru:
a) prestarea serviciului, in conditiile prevazute de lege si de contractul
incheiat cu expeditorul;
b) paguba care rezulta din pierderea totala sau partiala sau din
deteriorarea trimiterii postale, survenita din momentul depunerii acesteia la
punctul de acces si pana la livrarea catre destinatar.
(2) Termenul de introducere a reclamatiei prealabile adresate furnizorului
de servicii postale si termenul de pastrare pentru trimiterile postale interne
este de 6 luni, iar pentru trimiterile externe este cel stabilit prin
intelegerile internationale la care Romania este parte si se calculeaza de la
data depunerii trimiterii postale la punctul de acces.
(3) Termenul de solutionare a reclamatiei prealabile adresate furnizorului
de servicii postale este de 3 luni pentru trimiterile postale interne, iar
pentru trimiterile externe este cel stabilit prin intelegerile internationale la
care Romania este parte si se calculeaza de la data introducerii reclamatiei.
(4) Reclamatia prealabila poate fi introdusa de expeditor sau de
destinatar.
Art. 41
(1) Termenul pentru introducerea actiunii in justitie este de 6 luni pentru
trimiterile postale interne si de un an pentru cele externe.
(2) Termenul prevazut la alin. (1) se socoteste de la data primirii
raspunsului la reclamatia prealabila sau, in cazul in care nu s-a raspuns la
reclamatia prealabila introdusa in termen, de la expirarea termenului de
solutionare a acesteia.
(3) Actiunea nu poate fi introdusa daca nu se face dovada introducerii
reclamatiei prealabile in termen.
Art. 42
(1) Expeditorul are dreptul la o despagubire corespunzatoare valorii reale
a prejudiciului cauzat prin pierderea, furtul, distrugerea totala sau partiala
sau prin deteriorarea trimiterii, valoare care nu va depasi limitele prevazute
la art. 43. Pagubele indirecte si beneficiile nerealizate nu se despagubesc.
(2) Expeditorul poate renunta la dreptul sau de despagubire in favoarea
destinatarului.
Art. 43
(1) Furnizorii de servicii postale raspund pentru trimiterile postale
interne, dupa cum urmeaza:
a) in caz de pierdere, furt sau distrugere totala:
1. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu intreaga valoare declarata, pentru o trimitere postala care face
obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, pana in momentul livrarii
la destinatar;
3. cu intreaga valoare a rambursului, pentru o trimitere postala care face
obiectul unui serviciu de trimitere contra ramburs, dupa livrarea acesteia
destinatarului, cand furnizorul de servicii postale a omis incasarea
rambursului de la destinatar;
4. cu intreaga suma depusa la punctul de acces, pentru mandate, in
conditiile prevazute la art. 46;
5. cu suma reprezentand de 10 ori tariful unui serviciu de trimitere
recomandata, pentru trimiterile postale care fac obiectul unui asemenea
serviciu;
6. cu suma reprezentand de 10 ori tariful pentru un colet care nu face
obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata, indiferent de
greutate;
b) in caz de pierdere partiala, distrugere partiala sau deteriorare:
1. cu valoarea declarata pentru partea lipsa, distrusa sau deteriorata,
inscrisa in nota de inventar, pentru trimiterile de corespondenta depuse
deschise, care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
2. cu cota-parte corespunzatoare greutatii lipsa din valoarea declarata,
pentru trimiterile de corespondenta depuse inchise, care fac obiectul unui
serviciu de trimitere cu valoare declarata;
3. cu cota-parte din despagubirea prevazuta la lit. a) pct. 6, stabilita in
raport cu greutatea lipsa sau cu greutatea continutului deteriorat, pentru
coletele care nu fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata;
4. cu valoarea efectiva a prejudiciului, care nu poate depasi valoarea
declarata si nici valoarea reala, luata in considerare la locul si in momentul
prezentarii coletului, a continutului lipsa sau deteriorat, pentru coletele
care fac obiectul unui serviciu de trimitere cu valoare declarata.
(2) Furnizorii de servicii postale raspund pentru telegrame, cu contravaloarea
tarifelor incasate la depunerea la punctul de acces, in urmatoarele cazuri:
1. telegrama nu a fost livrata;
2. telegrama a fost livrata mai tarziu decat ar fi ajuns prin serviciile
postale care utilizeaza transportul terestru;
3. continutul telegramei a fost denaturat.
(3) Pierderea completa a continutului este echivalenta cu pierderea
trimiterii postale.
(4) Cand expeditorul a declarat o valoare mai mica decat cea reala,
despagubirea este la nivelul valorii declarate.
(5) Despagubirile prevazute la alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 nu pot
depasi valoarea reala a bunului care face obiectul trimiterii postale.
(6) In afara despagubirilor prevazute la alin. (1) lit. a) se restituie si
tarifele incasate la depunerea trimiterii postale la punctul de acces.
(7) In cazul neefectuarii prestatiilor care constituie caracteristici
suplimentare ale serviciilor cu valoare adaugata, nominalizate de expeditor
prin indicatii speciale, se restituie numai tarifele incasate suplimentar fata
de tarifele aplicabile pentru serviciul postal standard.
Art. 44
(1) In toate cazurile mentionate la art. 43 furnizorul de servicii postale
este exonerat de raspundere in urmatoarele situatii:
a) paguba s-a produs ca urmare a faptei expeditorului;
b) paguba s-a produs ca urmare a faptei unei terte persoane pentru care
furnizorul de servicii nu este chemat, potrivit legii, sa raspunda;
c) trimiterea a fost primita fara obiectii de catre destinatar;
d) paguba s-a produs ca urmare a unui caz de forta majora sau a cazului
fortuit; in acest caz expeditorul are dreptul la restituirea tarifelor
achitate, cu exceptia tarifului de asigurare.
(2) Furnizorul de servicii postale nu raspunde pentru trimiterile postale
in cazurile care nu sunt mentionate la art. 43.
Art. 45
Trimiterile postale care nu au putut fi livrate destinatarilor si nici
expeditorilor devin proprietatea furnizorului de servicii postale dupa
expirarea termenului de introducere a reclamatiei prealabile si de pastrare
prevazut la art. 40 alin. (2).
Art. 46
(1) Furnizorii de servicii postale sunt raspunzatori de sumele transmise
prin intermediul serviciului de mandate pana in momentul in care acestea au
fost platite, in conditiile prevazute de regulile aplicabile acestui serviciu,
stabilite potrivit art. 27.
(2) Sumele a caror plata sau rambursare nu a fost reclamata de catre cei in
drept, in termen de 6 luni de la data depunerii acestora la punctele de acces,
raman, definitiv castigate, furnizorilor de servicii postale.
(3) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2) nu pot fi primite
reclamatii referitoare la mandatele in cauza, indiferent de motivul sau
obiectul acestora.
(4) Tarifele percepute de furnizorii de servicii postale pentru serviciul
de mandate nu se restituie, chiar daca mandatele raman neplatite, cu conditia
ca neplata sa nu fie imputabila furnizorului de servicii postale.
Art. 47
Furnizorul de servicii postale raspunde pentru trimiterile postale externe
in conformitate cu prevederile instrumentelor internationale ratificate sau
aprobate de Romania.
Art. 48
Expeditorii raspund fata de furnizorii de servicii postale pentru daunele
rezultate din natura periculoasa a bunurilor care fac obiectul trimiterilor
postale si pentru cele care se datoreaza ambalajului insuficient, in limita
valorii daunelor si a sumelor platite ca despagubire altor beneficiari ai
serviciilor postale ale caror trimiteri postale au fost deteriorate din aceasta
cauza.
CAP. 12
Autoritatea de reglementare
Art. 49
(1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta ordonanta autoritatea
de reglementare respecta urmatoarele principii:
a) asigurarea dreptului de acces la serviciul universal;
b) promovarea intereselor utilizatorilor, in special ale celor cu handicap,
boli cronice, de varsta inaintata, cu venituri mici sau care locuiesc in zone
izolate, in zone din perimetrul rural sau in zone cu densitate demografica
redusa;
c) promovarea eficientei economice a furnizorilor de servicii postale;
d) asigurarea sustenabilitatii economice a activitatilor pe care furnizorii
de servicii postale sunt obligati sau autorizati sa le efectueze.
(2) Pentru scopurile aplicarii prezentei ordonante atributiile autoritatii
de reglementare sunt indeplinite de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.
(3) Autoritatea de reglementare este, de asemenea, imputernicita:
a) sa ia orice masuri necesare in vederea organizarii aplicarii prezentei
ordonante;
b) sa asigure supravegherea respectarii prevederilor prezentei ordonante, a
masurilor luate in aplicarea acesteia, precum si a drepturilor si obligatiilor
rezultate din autorizatiile acordate sau recunoscute ca valabile pe baza
prezentei ordonante, putand lua orice masuri pe care le apreciaza necesare in
acest scop.
(4) Autoritatea de reglementare poate delega indeplinirea atributiilor
prevazute la alin. (3) unei alte persoane juridice de drept public.
Art. 50
Autoritatea de reglementare poate solicita furnizorilor de servicii postale
orice informatii necesare in vederea exercitarii atributiilor prevazute la art.
49 alin. (3).
Art. 51
(1) Pentru exercitarea atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3) lit. b)
autoritatea de reglementare percepe un tarif de monitorizare anual, in cuantum
de 0,1% din cifra de afaceri a furnizorilor de servicii postale autorizati in
conditiile prezentei ordonante.
(2) In cazul in care autoritatea de reglementare a delegat indeplinirea
atributiilor prevazute la art. 49 alin. (3) lit. b) unei alte persoane juridice
de drept public, tariful de monitorizare prevazut la alin. (1) va fi perceput
de catre aceasta persoana.
(3) Sumele rezultate din incasarea tarifului de monitorizare se retin
integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu permanent, la dispozitia
autoritatii de reglementare sau a persoanei juridice prevazute la alin. (2),
dupa caz, si vor fi folosite in conformitate cu prevederile bugetului de
venituri si cheltuieli aprobat potrivit legii.
(4) Sumele ramase neutilizate, stabilite la sfarsitul exercitiului bugetar
ca diferenta intre veniturile incasate si cheltuielile efectuate, se reporteaza
in anul urmator.
(5) Cifra de afaceri prevazuta la alin. (1) este suma veniturilor realizate
din vanzarile de produse sau din prestarile de servicii realizate de agentul
economic in cursul ultimului exercitiu financiar, din care se scad sumele
reprezentand taxa pe valoarea adaugata.
Art. 52
In cazurile prevazute la art. 5 alin. (3), (5) si (6), art. 6 alin. (2) si
(3), art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (2), art. 10 alin. (2), art. 11 lit. e),
art. 15 alin. (4), art. 16 alin. (3), art. 17 alin. (3) si (5), art. 19, art.
22 alin. (2), (5) si (6), art. 24 alin. (3), (4), (5) si (6), art. 27, art. 28,
art. 29 alin. (3), art. 30, art. 31 alin. (3), art. 32 alin. (2), art. 33, art.
34, art. 35 alin. (3) si art. 36 alin. (1), in care autoritatea de reglementare
este imputernicita sa stabileasca anumite obligatii sau anumite conditii,
standarde, reguli, proceduri sau termene, autoritatea de reglementare este, de
asemenea, imputernicita sa stabileasca sanctiunile aplicabile pentru
nerespectarea acestor obligatii, conditii, standarde, reguli, proceduri sau
termene.
Art. 53
Autoritatea de reglementare participa la negocierea sau semnarea
acordurilor internationale cu autoritatile de reglementare in domeniul postal
ale altor tari.
CAP. 13
Regim sanctionator si dispozitii procedurale
Art. 54
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei ordonante revine
autoritatii de reglementare, care actioneaza prin personalul de control
imputernicit in acest scop.
(2) Autoritatea de reglementare poate delega exercitarea atributiilor
prevazute la alin. (1) unei alte persoane juridice de drept public cu atributii
de supraveghere si control in domeniul comunicatiilor.
Art. 55
In exercitarea atributiilor de control personalul imputernicit in acest
scop al autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art.
54 alin. (2) poate solicita furnizorilor de servicii postale informatiile care
ii sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate
stabili termene pana la care aceste informatii sa ii fie furnizate, sub
sanctiunea prevazuta de prezenta ordonanta.
Art. 56
(1) Personalul de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de
reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2) poate sa
solicite declaratii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului,
sa ridice copii de pe orice registre, acte financiar-contabile si comerciale
sau alte evidente; de asemenea, este autorizat sa faca inspectii inopinate, al
caror rezultat va fi consemnat intr-un proces-verbal de constatare, si sa
primeasca, la convocare sau la fata locului, informatii si justificari.
(2) La solicitarea personalului de control, imputernicit in acest scop, al
autoritatii de reglementare sau al persoanei juridice prevazute la art. 54
alin. (2), ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de Interne sunt obligati
sa acorde tot sprijinul pentru a permite exercitarea puterilor de investigare
prevazute la alin. (1).
Art. 57
(1) Autoritatile publice si institutiile publice sunt obligate sa permita
personalului de control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de
reglementare sau, dupa caz, al persoanei juridice prevazute la art. 54 alin.
(2) accesul la documentele, datele si informatiile detinute de acestea, in
masura in care sunt necesare indeplinirii atributiilor de control ale
autoritatii de reglementare sau, dupa caz, ale persoanei juridice prevazute la
art. 54 alin. (2), fara a se putea opune caracterului de secret de stat sau
secret de serviciu al unor asemenea documente, date si informatii.
(2) Personalul de control, imputernicit in acest scop, primind acces la
documentele, datele si informatiile mentionate la alin. (1), este tinut de
respectarea stricta a caracterului de secret de stat sau secret de serviciu
atribuit legal respectivelor documente, date si informatii.
Art. 58
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel
de conditii incat sa constituie infractiuni:
1. depunerea la un punct de acces a urmatoarelor categorii de trimiteri
postale:
a) trimiteri postale constand in bunuri care, prin natura lor sau prin
modul cum sunt ambalate, pot pricinui pagube persoanelor, mediului,
instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
b) trimiteri postale al caror ambalaj prezinta inscriptii care contravin
ordinii publice sau bunelor moravuri, precum si trimiterile postale constand in
bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca se depun
neambalate;
c) trimiteri postale constand in bunuri al caror transport este interzis
prin dispozitii legale, fie chiar si numai pe o portiune din parcurs, cu
exceptia cazurilor in care se prezinta o autorizatie speciala data de organele
competente;
d) trimiteri postale constand in bunuri pentru care sunt stabilite conditii
speciale de transport, prin dispozitii legale administrative, economice,
sanitare, veterinare, fitosanitare si altele similare, cu incalcarea
conditiilor obligatorii prevazute prin aceste dispozitii;
2. introducerea in trimiterile postale cu tarif inferior a unor trimiteri
postale pentru care sunt stabilite tarife superioare sau tarife care prin
insumare depasesc tariful trimiterii in care au fost introduse;
3. francarea trimiterilor postale cu timbre decupate din efecte postale sau
din alte formulare cu marca postala imprimata ori cu marci postale
intrebuintate sau prin oricare alt mijloc fraudulos;
4. impiedicarea instalarii cutiilor postale sau a instalatiilor fizice care
constituie puncte de contact;
5. distrugerea sau deteriorarea cutiilor postale sau a instalatiilor fizice
care constituie puncte de contact ori deschiderea lor neautorizata;
6. amplasarea in vecinatatea sau pe suprafata unui obiect a oricaror semne,
inscriptii, marci, embleme sau alte mijloace de identificare care pot genera
riscul de confuzie cu cutiile postale sau cu instalatiile fizice care
constituie puncte de contact;
7. introducerea in cutiile postale sau in instalatiile fizice care
constituie puncte de contact a unor bunuri care pot pricinui pagube
persoanelor, mediului, instalatiilor utilizate sau celorlalte bunuri;
8. incalcarea drepturilor acordate furnizorilor de servicii postale in
temeiul art. 11;
9. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 7 alin. (1), daca nu sunt
aplicabile prevederile art. 7 alin. (2);
10. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 8, 9 sau 10;
11. prestarea sau oferirea catre public a serviciilor care fac obiectul
unui drept rezervat, in temeiul art. 12, unui furnizor de serviciu universal,
fara consimtamantul acestuia;
12. colectarea trimiterilor de corespondenta care fac obiectul unui
serviciu rezervat, urmata de livrarea acestora catre alte persoane decat
furnizorul de serviciu universal caruia i-a fost rezervat dreptul de a presta
serviciul in cauza, fara consimtamantul acestuia din urma;
13. utilizarea de semne, inscriptii, marci, embleme, stampile sau orice
alte mijloace de identificare care pot genera riscul de confuzie cu cele
utilizate de un furnizor de serviciu universal;
14. prestarea sau oferirea catre public de servicii postale de catre
persoane care nu sunt autorizate sa furnizeze servicii postale in sensul
prezentei ordonante;
15. prestarea sau oferirea catre public a altor servicii postale decat cele
pentru care a fost obtinuta licenta individuala sau autorizatia generala;
16. nerespectarea obligatiilor prevazute in licentele individuale sau a
obligatiilor care incumba titularilor autorizatiei generale, stabilite potrivit
prevederilor art. 15 sau ale art. 16, dupa caz;
17. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 22 alin. (1), (2), (4) sau
(5), art. 23, 24 sau 25;
18. incalcarea prevederilor art. 26;
19. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 27;
20. incalcarea obligatiilor prevazute la art. 28, art. 29 alin. (1) si (2),
art. 30, 31, art. 32 alin. (2), art. 35 sau art. 37;
21. furnizarea de informatii inexacte sau nefurnizarea informatiilor
solicitate conform prevederilor art. 50;
22. furnizarea de documente, inregistrari si evidente intr-o forma
incompleta in timpul controlului desfasurat conform prevederilor art. 54 - 57;
23. refuzul de a se supune unui control desfasurat conform prevederilor
art. 54 - 57.
Art. 59
(1) Contraventiile prevazute la art. 58 se sanctioneaza astfel:
a) cele de la pct. 1 - 8, cu amenda de la 500.000 lei la 5.000.000 lei;
b) cele de la pct. 9 - 23, cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000
lei, iar pentru furnizorii de servicii postale cu o cifra de afaceri de peste
5.000.000.000 lei, cu o amenda in suma de pana la 5% din cifra de afaceri; de
asemenea, in situatiile in care gravitatea faptei o justifica, autoritatea de
reglementare poate decide, dupa caz, respingerea cererii de acordare a licentei
individuale, neacordarea autorizatiei generale ori retragerea licentei
individuale sau a autorizatiei generale.
(2) Cuantumul amenzilor poate fi actualizat prin hotarare a Guvernului, in
functie de evolutia indicelui inflatiei.
(3) Individualizarea sanctiunii in cazul savarsirii uneia dintre
contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9 - 23 se face tinandu-se seama de
gravitatea faptei si a consecintelor sale asupra concurentei, dupa criteriile
cifrei de afaceri a contravenientului si ale cotei de piata detinute de acesta.
Art. 60
(1) Autoritatea de reglementare poate obliga furnizorii de servicii postale
la plata unor amenzi administrative in suma de pana la 100.000.000 lei pentru
fiecare zi de intarziere, stabilind totodata si data de la care acestea se
calculeaza, pentru a-i determina:
a) sa furnizeze in mod complet si corect informatiile care le-au fost
cerute conform prevederilor art. 50 sau 55;
b) sa se supuna controlului prevazut la art. 54 - 57;
c) sa se conformeze in termenul stabilit masurilor luate de autoritatea de
reglementare sau, dupa caz, de persoana juridica prevazuta la art. 54 alin.
(2), in temeiul atributiilor de control mentionate la art. 54.
(2) Nivelul maxim al amenzilor administrative prevazute la alin. (1) poate
fi actualizat prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia indicelui
inflatiei.
(3) Sumele rezultate din incasarea amenzilor administrative stabilite la
alin. (1) se retin integral ca venituri proprii extrabugetare, cu titlu
permanent, la dispozitia autoritatii de reglementare, si vor fi folosite in
conformitate cu prevederile bugetului de venituri si cheltuieli aprobat potrivit
legii.
Art. 61
(1) Contraventiile prevazute la art. 58 se constata de catre personalul de
control, imputernicit in acest scop, al autoritatii de reglementare sau al
persoanei juridice prevazute la art. 54 alin. (2), iar cele prevazute la art.
58 pct. 1 - 8, si de catre ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului de
Interne.
(2) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 1 - 8 se
aplica de catre personalul de control prevazut la alin. (1) sau de catre
ofiteri sau subofiteri din cadrul Ministerului de Interne.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 58 pct. 9 - 23,
precum si amenzile administrative prevazute la art. 60 se aplica de catre
organele de conducere ale autoritatii de reglementare sau ale persoanei
juridice prevazute la art. 54 alin. (2).
(4) Actul prin care se aplica sanctiunile pentru contraventiile prevazute
la art. 58 sau amenzile administrative prevazute la art. 60, neatacat in
termenul prevazut de lege, constituie titlu executoriu, fara vreo alta
formalitate.
Art. 62
Bunurile ce fac obiectul contraventiilor prevazute la art. 58 pct. 1 vor fi
confiscate si valorificate, in conditiile legii.
Art. 63
In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contraventiilor prevazute
la art. 58 li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor.
Art. 64
Orice persoana care utilizeaza sau divulga in alte scopuri decat cele
prevazute de prezenta ordonanta documente sau informatii cu caracter de secret
profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor
de serviciu ori in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale,
putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
CAP. 14
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 65
(1) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei este organul
administratiei publice centrale care are sarcina de a organiza si de a
supraveghea indeplinirea obligatiilor ce rezulta pentru Romania din actele
Uniunii Postale Universale si din alte instrumente juridice internationale in
domeniul postal la care Romania este parte.
(2) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei reprezinta
administratia postala romana in relatiile cu toate organizatiile
internationale.
(3) Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei poate delega
indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) si (2) altor persoane
juridice, de drept public sau de drept privat.
Art. 66
In situatii exceptionale, precum stare de asediu, stare de urgenta,
dezastre sau calamitati, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei,
in colaborare cu Ministerul Apararii Nationale si cu celelalte institutii din
sistemul national de aparare, poate dispune reorganizarea, restrangerea sau
suspendarea temporara a serviciilor postale, facand publica aceasta decizie.
Art. 67
Autorizatiile existente raman valabile timp de un an de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante, perioada in care, la cerere, acestea trebuie
inlocuite cu autorizatia generala sau licenta individuala, potrivit
prevederilor prezentei ordonante, respectand termenul de valabilitate din
autorizatia initiala, fara a fi necesara achitarea unei noi taxe de autorizare.
Art. 68
Organizarea evidentei contabile separate, potrivit art. 24, de catre
furnizorii de servicii postale care, la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, sunt autorizati sa presteze asemenea servicii in baza Legii
serviciilor postale nr. 83/1996 se va realiza in termen de 6 luni de la aceasta
data. In situatii exceptionale autoritatea de reglementare poate autoriza
prelungirea acestui termen cu inca 6 luni.
Art. 69
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
a) Legea serviciilor postale nr. 83/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996;
b) Ordonanta Guvernului nr. 116/1999 pentru modificarea si completarea
Legii serviciilor postale nr. 83/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 426 din 31 august 1999;
c) Legea nr. 5/2001 privind scutirea de taxe pentru expedierea unor
publicatii destinate diasporei romanesti, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 61 din 5 februarie 2001;
d) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Taxele de autorizare pentru servicii postale:
a) pe raza unei localitati cu:
- pana la 100.000 de locuitori: 3.000.000 lei;
- intre 100.000 - 500.000 de locuitori: 5.000.000 lei;
- mai mult de 500.000 de locuitori: 9.000.000 lei;
b) pe raza unui judet: 15.000.000 lei;
c) pe raza a 5 sau mai multe judete sau pe teritoriul national: 50.000.000
lei.