ORDIN
Nr. 225 din 18 iulie 2003
pentru aprobarea Documentului de politica si strategie privind implementarea
serviciului universal in sectorul serviciilor postale
ACT EMIS DE: MINISTERUL COMUNICATIILOR SI TEHNOLOGIEI INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 641 din 9 septembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 31/2002 privind
serviciile postale, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 642/2002,
avand in vedere dispozitiile Hotararii Guvernului nr. 744/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei,
ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Documentul de politica si strategie privind implementarea
serviciului universal in sectorul serviciilor postale, prezentat in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va fi pus in aplicare prin grija Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei.
Ministrul comunicatiilor si
tehnologiei informatiei,
Dan Nica
ANEXA 1
DOCUMENTUL DE POLITICA SI STRATEGIE
privind implementarea serviciului universal in sectorul serviciilor postale
INTRODUCERE
Avand ca obiectiv prioritar respectarea cerintelor internationale privind
liberalizarea pietei postale si asigurarea unui cadru national de furnizare de
servicii postale flexibile, eficiente si de calitate, politica si strategia de
implementare a serviciului universal in sectorul serviciilor postale se inscriu
intr-un proces mai larg de adoptare a standardelor sectoriale europene, ce are
ca data limita inceperea negocierilor de aderare a Romaniei la Comunitatea
Europeana din 1 ianuarie 2007.
In acest sens, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, denumit
in cele ce urmeaza MCTI, stabileste politica si strategia de implementare a
serviciului universal in sectorul serviciilor postale pe perioada 2003 - 2007,
actionand in vederea limitarii posibilelor efecte negative asupra concurentei,
determinate de furnizarea serviciilor din sfera serviciului universal, precum
si a asigurarii protectiei intereselor utilizatorilor.
Pe baza acestei strategii Autoritatea Nationala de Reglementare in
Comunicatii, denumita in continuare ANRC, va stabili conditiile si procedura pe
care le va aplica pentru a desemna un furnizor de servicii postale din sfera
serviciului universal ca furnizor de serviciu universal, precum si conditiile
speciale pe care va trebui sa le respecte acesta si drepturile de care va
beneficia in furnizarea serviciului in cauza.
1. Cadrul institutional international
Politica si strategia de implementare a serviciului universal in sectorul
serviciilor postale sunt concepute in concordanta cu legislatia interna si cu
reglementarile europene - acordurile incheiate in cadrul Uniunii Postale
Universale etc. - din domeniul serviciilor postale, care sunt principalul izvor
de obligatii ale Romaniei din acest punct de vedere.
1.1. Uniunea Postala Universala (Universal Postal Union) - UPU
Infiintata in 1874, UPU este una dintre cele mai vechi organizatii
internationale si reprezinta un forum de cooperare, avand un rol de mediere si
comunicare intre administratiile postale membre. UPU stabileste reguli ale
schimburilor internationale de bunuri si face recomandari in vederea stimularii
cresterii volumului trimiterilor postale si a imbunatatirii calitatii
serviciilor.
Una dintre preocuparile prezente ale UPU este implementarea si dezvoltarea
serviciului universal in sectorul serviciilor postale prin stabilirea de
standarde comune de calitate, eficienta si accesibilitate. In acest sens,
Congresul din 1999 de la Beijing a aprobat strategia UPU pentru perioada 2000 -
2004, care prevede: redimensionarea oportunitatilor oferite de noile
tehnologii, noile cerinte ale utilizatorilor si noile optiuni
institutional-administrative; asigurarea serviciului universal prin furnizarea
de servicii care sa permita utilizatorilor sa trimita si sa primeasca bunuri si
mesaje catre si din orice punct al lumii; imbunatatirea calitatii retelei
postale internationale prin furnizarea unor servicii sigure, eficiente si de
calitate; cresterea eficientei retelei si furnizarea unor servicii accesibile
utilizatorilor; satisfacerea nevoilor utilizatorilor prin imbunatatirea cunostintelor
privind piata si dezvoltarea optima a produselor; obtinerea de beneficii maxime
din schimbarile tehnologice, economice si de reglementare din sectorul postal;
sustinerea si optimizarea cooperarii dintre furnizori etc.
1.2. Organizatia Mondiala a Comertului (World Trade Organization) - OMC
OMC este una dintre cele mai mari organizatii internationale, care
reglementeaza relatiile comerciale interstatale. OMC administreaza mai multe
acorduri privind comercializarea bunurilor si serviciilor, in special GATT
(General Agreement on Tariffs and Trade - Acordul general privind comertul si
tarifele) si GATS (General Agreement on Trade in Services - Acordul general
privind comertul cu servicii).
La reuniunea ministeriala de la Doha din anul 2001, OMC a decis inceperea
negocierilor de liberalizare a tuturor serviciilor ce fac obiectul comertului
international, deci si a serviciilor postale.
1.3. Conferinta Europeana de Posta si Telecomunicatii - CEPT; Comitetul
European pentru Reglementari Postale - CERP
CEPT este un organism paneuropean care constituie un forum de dezbatere a
problemelor sectoriale, unde sunt reprezentate organismele insarcinate cu
elaborarea si aplicarea politicilor si reglementarilor europene in domeniul
postei si telecomunicatiilor.
CERP este un comitet in cadrul CEPT, specializat pe probleme postale,
principalele sale atributii in reglementarea acestor servicii fiind informarea
tarilor membre privind necesitatea implementarii si dezvoltarii serviciului
universal in sectorul serviciilor postale si adoptarea pozitiei comune a
statelor membre in ceea ce priveste promovarea armonizarii legislative
continentale cu reglementarile Uniunii Europene.
Principalele obiective ale CERP sunt: reconsiderarea serviciilor postale in
context european, tinand cont de schimbarile curente in aspectele de
reglementare si operationale din domeniu; evaluarea influentei politicii
internationale de reglementare in toate tarile membre si stabilirea contactelor
necesare cu Uniunea Europeana in ceea ce priveste problemele de reglementare,
pentru dezvoltarea unui punct de vedere comun in abordarea acestor probleme;
stabilirea si dezvoltarea relatiilor cu reprezentantii tuturor organismelor
implicate in problemele de reglementare a serviciilor postale; dezvoltarea si
implementarea propunerilor rezultate in urma activitatii CERP.
Deciziile adoptate in cadrul CERP au caracter obligatoriu, implementarea
lor fiind deosebit de importanta pentru armonizarea serviciilor postale la
nivel continental.
1.4. Uniunea Europeana - UE
Ca o consecinta a garantarii dreptului de acces la serviciul universal
cetatenilor statelor membre, unul din principalele obiective in domeniul postal
ale UE este imbunatatirea calitatii serviciilor postale din sfera serviciului
universal, in conditiile implementarii pietei unice si promovarii concurentei
intre furnizorii de servicii postale la nivel european.
In acest sens, Directiva 97/67/CE privind implementarea regulilor postale
comune la nivel european reglementeaza modurile de asigurare a dreptului la
serviciul universal, stabileste aria maxima ce poate fi rezervata furnizorilor
de servicii postale din sfera serviciului universal din statele membre,
conditiile care guverneaza furnizarea serviciilor nerezervate, principiile de
tarifare si asigurare a transparentei contabile, precum si standardele privind
calitatea serviciilor, creand astfel un cadru general de adaptare a acestora la
conditiile interne ale statelor membre sau candidate.
Prin Directiva 2002/39/CE au fost reglementate noi reguli de transparenta
contabila, iar pragul maxim al serviciilor rezervate a fost diminuat astfel:
- 2003: trimiteri de corespondenta de pana la 100 g si al caror tarif este
mai mic decat de 3 ori tariful standard al unei trimiteri prioritare din prima
treapta de greutate din oferta de prestatii a furnizorului de serviciu
universal;
- 2006: trimiteri de corespondenta de pana la 50 g si al caror tarif este
mai mic decat de 2,5 ori tariful standard al unei trimiteri prioritare din
prima treapta de greutate din oferta de prestatii a furnizorului de serviciu
universal.
2. Evolutii recente ale pietei serviciilor postale europene
In Europa activitatea postala s-a transformat foarte mult in ultimii ani
datorita dezvoltarii tehnologice accelerate, tendintelor de globalizare si
liberalizare, fapt ce a dus la aparitia de decalaje regionale si la necesitatea
armonizarii legislatiilor interne in vederea liberalizarii pietelor interne ale
statelor membre ale UE. In consecinta, majoritatea statelor si-au schimbat
legislatia interna in vederea liberalizarii graduale a pietei serviciilor
postale, creandu-se autoritati nationale de reglementare care garanteaza
respectarea regulilor concurentei la nivel european, dar si asigurarea accesului
la serviciul universal.
2.1. Consideratii generale
In ultimii ani in furnizarea serviciilor postale s-au inregistrat cresteri
semnificative ale productivitatii prin automatizarea unor etape ale proceselor
tehnologice, in special in ceea ce priveste sortarea, prin introducerea
marcajului cu cod de bare, a citirii optice a adresei etc.
Globalizarea, ca fenomen de integrare si impunere a interoperabilitatii
economiilor tarilor lumii prin intermediul fluxurilor comerciale si financiare,
precum si a schimbului de informatii si tehnologii, a influentat evolutia
serviciilor postale in ultimii ani, ducand la necesitatea armonizarii
legislatiilor interne cu legislatiile comune regionale sau continentale.
Liberalizarea, contribuind la scaderea costurilor si tarifelor pentru
bunuri si servicii, a generat redistribuirea eficienta a resurselor, stimuland
in acest fel cresterea economica si imbunatatirea standardelor de calitate.
Competitia dintre furnizorii de servicii postale a devenit un mijloc important
de obtinere de beneficii in favoarea utilizatorilor, dar a avut un efect
negativ asupra profitabilitatii furnizorilor. Prin urmare, liberalizarea
serviciilor postale, fara a se lua masuri adecvate de gradare a acestui proces,
poate limita accesul utilizatorilor la serviciile postale din sfera serviciului
universal.
2.2. Experienta unor tari care au liberalizat serviciile postale
Reforma serviciilor postale reprezinta o necesitate atat pentru tarile
dezvoltate, cat si pentru cele in curs de dezvoltare, in conditiile in care in
multe cazuri exista servicii care sunt inca furnizate in conditii de monopol.
Experienta altor piete de servicii publice arata ca liberalizarea stimuleaza
concurenta, determina cresterea volumului pietei si creeaza noi oportunitati de
plasare a fortei de munca.
O data cu conturarea pietei postale comune din cadrul UE, s-a hotarat o
abordare in etape a liberalizarii, luandu-se in considerare aspectele specifice
ale acestui proces, cum ar fi dezvoltarea standardelor europene de calitate si
armonizarea serviciilor in cauza.
Prin Directiva 97/67/CE s-a hotarat ca monopolurile postale din tarile
membre ale UE sa fie reduse gradual, astfel incat pana in anul 1999 trimiterile
postale ce fac obiectul drepturilor rezervate sa cantareasca maximum 350 g.
Recent Consiliul Europei a hotarat continuarea etapizata a liberalizarii prin
reducerea monopolurilor pana la 100 g in anul 2003 si 50 g in anul 2006.
Totusi tarile membre ale UE nu au ajuns la o intelegere cu privire la
liberalizarea graduala, astfel incat Marea Britanie a hotarat sa liberalizeze
piata serviciilor postale pe cont propriu cu scopul de a se ajunge la o
liberalizare completa pana in anul 2007.
Finlanda a liberalizat total piata inca din anul 1994, dar in fapt nu a
creat premisele unei piete concurentiale, intrucat potentialilor competitori li
se cere o contributie de pana la 20% din cifra de afaceri la fondul de
compensare a pierderilor furnizorului de serviciu universal.
Germania si Olanda au liberalizat partial piata serviciilor postale
stabilind valori mici corespunzatoare pragurilor de greutate si tarifelor
serviciilor rezervate. Germania a redus aria de rezervare la 200 g inca din
anul 1998, iar Olanda la 100 g din anul 2000. In Olanda tariful pentru corespondenta
simpla de pana la 20 g este de 0,39 euro in timp ce pentru gama 20 - 50 g
tariful este de 0,78 euro. Aceste evolutii nu au modificat semnificativ
structura pietelor respective, astfel incat fostii furnizori nationali au ramas
in continuare deosebit de puternici.
Suedia a liberalizat piata serviciilor postale total inca din anul 1993,
pierderea cotei de piata a furnizorului national a fost 5% - 10%, tarifele
pentru corespondenta simpla au crescut cu 72%, iar volumul traficului de
trimiteri postale a ramas aproximativ constant intre anii 1993 - 1999.
Experienta statelor care au inceput deja liberalizarea pietei serviciilor
postale sugereaza necesitatea unei abordari prudente a acestui proces.
Elementul principal in evaluarea viabilitatii serviciului universal in sectorul
serviciilor postale dupa introducerea concurentei il reprezinta impactul asupra
profitabilitatii activitatii furnizorului de serviciu universal in conditiile
constrangerilor ce influenteaza puterea sa de a face fata competitiei.
2.3. Serviciul universal in Uniunea Europeana
Implementarea serviciului universal in UE constituie principalul element de
referinta pentru evolutia implementarii serviciului universal in Romania. Cu
unele intarzieri, toate statele membre au implementat Directiva 97/67/CE, iar
in prezent aplica Directiva 2002/39/CE.
Tabelul de mai jos prezinta modul in care se furnizeaza serviciul universal
in statele membre ale UE.
Astfel, se poate observa ca asigurarea serviciilor postale din sfera serviciului
universal implica:
- cel putin o livrare si cel putin o colectare in fiecare zi lucratoare,
dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana;
- greutatea trimiterilor postale internationale ce urmeaza a fi distribuite
nu depaseste 20 kg;
- greutatea maxima a trimiterilor postale interne este in unele state de 10
kg si de 20 kg in altele;
- cu exceptia Finlandei, toate statele membre ale UE au optat pentru
impunerea si mentinerea unor tarife uniforme.
____________________________________________________________
Tara Zile/ Greutatea coletelor (kg) Tarif
saptamana _________________________ uniform
Trafic Trafic
intern international
____________________________________________________________
Belgia 5 10 20 Da
____________________________________________________________
Danemarca 6 20 20 Da
____________________________________________________________
Germania 6 20 20 Da
____________________________________________________________
Grecia 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Spania 5 10 20 Da
____________________________________________________________
Franta 6 20 20 Da
____________________________________________________________
Irlanda 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Italia 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Luxemburg 5 10 20 Da
____________________________________________________________
Olanda 6 10 20 Da
____________________________________________________________
Austria 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Portugalia 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Finlanda 5 10 20 Nu
____________________________________________________________
Suedia 5 20 20 Da
____________________________________________________________
Marea Britanie 6 20 20 Da
____________________________________________________________
Dupa cum rezulta din tabelul de mai jos majoritatea statelor membre ale UE
au rezervat intreaga arie care putea fi rezervata potrivit Directivei 97/67/CE.
Limita maxima la care poate fi stabilit pretul pentru greutatea maxima
rezervata corespunde unei valori egale cu cel mult de 5 ori tariful public
corespunzator unei trimiteri de corespondenta din prima treapta de greutate a
celei mai rapide categorii standard. Exceptie fac Olanda, unde limita de pret
este de 3 ori tariful public, si Marea Britanie, care are limita de pret fixata
la 1 lira sterlina. Aceste limite vor fi reduse in continuare, potrivit
Directivei 2002/39/CE.
_________________________________________________________
Tara Corespondenta simpla
_________________________________________
Greutate Tarif greutate maxima
maxima
_________________________________________________________
Belgia 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Danemarca 250 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Germania 200 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Grecia 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Spania 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Franta 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Irlanda 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Italia 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Luxemburg 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Olanda 100 g de 3 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Austria 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Portugalia 350 g de 5 ori tariful de referinta
_________________________________________________________
Finlanda 0 g 0
_________________________________________________________
Suedia 0 g 0
_________________________________________________________
Marea Britanie 350 g 1 lira sterlina
_________________________________________________________
2.4. Structura pietei postale in Romania
2.4.1. Compania Nationala "Posta Romana" - S.A.
Piata serviciilor postale din Romania a fost caracterizata pana in prezent de
existenta monopolului natural. Cu o traditie de peste o suta de ani, Compania
Nationala "Posta Romana" - S.A. (CNPR) a fost cel mai mare si cel mai
important furnizor de servicii postale din Romania.
In acest moment CNPR furnizeaza intregul portofoliu de servicii postale
incluse in sfera serviciului universal. Reteaua acesteia acopera intregul
teritoriu national si este cea mai mare retea de distributie din Romania.
Tarifele corespunzatoare serviciilor postale din sfera serviciului universal
furnizate de CNPR au urmat in ultima decada evolutia cursului valutar.
2.4.2. Alti operatori
Piata serviciilor postale din Romania a evoluat in ultimii ani, multe
persoane juridice profitand de inlaturarea barierelor de reglementare pentru
a-si notifica intentia de a furniza servicii postale.
In anul 1999 erau numai 3 furnizori autorizati, iar la sfarsitul anului
2002 existau deja 88 de furnizori autorizati de servicii postale.
Pe piata exista cativa furnizori importanti de servicii postale, cu o oferta
variata de servicii, acestia fiind in cele mai multe cazuri filiale ale unor
companii internationale, oferind servicii postale avand ca obiect trimiteri
postale interne si internationale.
3. Cadrul legislativ
Pana in anul 2002 serviciile postale din Romania intrau sub incidenta Legii
serviciilor postale nr. 83/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
In ianuarie 2002 a intrat in vigoare Ordonanta Guvernului nr. 31/2002
privind serviciile postale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
642/2002, denumita in continuare Ordonanta privind serviciile postale, prin
care a fost abrogata Legea nr. 83/1996 privind serviciile postale si orice
prevederi contrare, transpunandu-se in plan national reglementarile europene.
Astfel, Ordonanta privind serviciile postale si Decizia presedintelui ANRC
nr. 118/2003 privind procedura de autorizare a furnizorilor de servicii postale
sunt principalele acte normative ce reglementeaza sectorul postal din Romania
si pe baza carora se va emite ulterior de catre ANRC toata legislatia secundara
necesara.
In afara actelor normative amintite mai sus, furnizarea serviciilor postale
intra si sub incidenta legilor speciale care reglementeaza intr-un cadru
restrans modul in care furnizorii acestor servicii trebuie sa asigure
satisfacerea necesitatilor utilizatorilor.
4. Serviciul universal in Romania
Conform art. 5 alin. (1) din Ordonanta privind serviciile postale, dreptul
de acces la serviciul universal reprezinta dreptul fiecarui utilizator de a
beneficia de furnizarea permanenta a unui set minim de servicii postale, la
anumite standarde de calitate, in orice punct din teritoriul national, la
tarife accesibile.
4.1. Serviciile incluse in serviciul universal
Ordonanta privind serviciile postale include in sfera serviciului universal
urmatoarele servicii:
a) colectarea, sortarea, transportul si livrarea trimiterilor postale
interne si internationale, in greutate de pana la 2 kg;
b) colectarea, sortarea, transportul si livrarea coletelor postale interne
si internationale, in greutate de pana la 10 kg. ANRC va putea mari aceasta
limita de greutate pana la cel mult 20 kg si va putea stabili conditii speciale
pentru livrarea la domiciliu a coletelor postale respective;
c) distribuirea coletelor postale in greutate de pana la 20 kg, expediate
din afara teritoriului Romaniei catre o adresa aflata pe teritoriul acesteia;
d) serviciul de trimitere recomandata, indiferent daca trimiterea este
interna sau internationala;
e) serviciul de trimitere cu valoare declarata, indiferent daca trimiterea
este interna sau internationala;
f) orice alte servicii postale stabilite prin hotarare a Guvernului, daca
raspund unor necesitati de ordin social sau economic ale utilizatorilor, care
nu pot fi asigurate in mod satisfacator in conditiile unei piete concurentiale.
Dimensiunile minime si maxime ale trimiterilor postale care fac obiectul
serviciilor postale incluse in sfera serviciului universal vor fi stabilite de
catre ANRC in conformitate cu prevederile actelor adoptate de UPU.
ANRC va stabili conditiile de amplasare a punctelor de acces si a punctelor
de contact, astfel incat densitatea acestora sa tina seama de nevoile
utilizatorilor, precum si de necesitatea respectarii standardelor de calitate a
serviciilor postale din sfera serviciului universal.
4.2. Tarife
Conform art. 22 alin. (1) din Ordonanta privind serviciile postale,
"tarifele serviciilor postale din sfera serviciului universal trebuie sa
fie accesibile, transparente, nediscriminatorii si fundamentate pe
costuri".
Definirea termenului "accesibil"
Cerinta de accesibilitate a tarifelor pentru serviciile postale incluse in
sfera serviciului universal ridica doua probleme: determinarea nivelului tarifului
la care serviciul inceteaza sa mai fie accesibil si a categoriilor de
utilizatori care la o crestere a tarifului vor renunta la serviciul postal in
cauza.
Accesibilitatea se poate defini in functie de urmatorii factori: conditiile
nationale specifice (PIB/cap de locuitor etc.), castigul salarial mediu pe cap
de locuitor, ponderea cheltuielilor cu servicii postale in totalul
cheltuielilor lunare ale unei persoane, costul relativ al serviciilor postale
incluse in sfera serviciului universal in comparatie cu alte servicii sau
produse, capacitatea utilizatorilor de a-si monitoriza si controla
cheltuielile.
Acesti factori vor trebui corelati de catre ANRC cu nivelul tarifelor din
tarile candidate care prezinta aceleasi caracteristici economice cu ale
Romaniei si cu nivelul tarifelor din statele membre ale UE, luand in calcul
venitul mediu si puterea de cumparare.
Existenta altor mijloace de comunicare (e-mail, SMS etc.) care inlocuiesc
scrisoarea traditionala va putea determina o parte din utilizatori sa renunte
la serviciile din sfera serviciului universal ce au ca obiect trimiterile de
corespondenta simpla, in conditiile in care in zonele urbane s-a dezvoltat o
retea de Internet-cafe-uri care faciliteaza accesul la posta electronica, iar
zonele rurale sunt in mare parte acoperite de reteaua de telefonie mobila.
Experienta tarilor dezvoltate arata o crestere importanta a orientarii catre
aceste forme de comunicare.
Se contureaza asadar necesitatea realizarii unor studii de piata si
necesitatea reorganizarii si restructurarii retelelor postale existente (oficii
postale nerentabile, personal distribuit ineficient) ca urmare a unei evaluari
eficiente a costurilor de operare si functionare.
4.3. Acces
Furnizorul de servicii postale din sfera serviciului universal, precum si
furnizorul de serviciu universal desemnat vor avea dreptul, in conformitate cu
reglementarile prevazute de legislatia postala in vigoare si cu deciziile
presedintelui ANRC, sa puna reteaua postala proprie la dispozitia tertilor
autorizati sa furnizeze servicii postale, numai pe baza de contract.
4.4. Obiective
In sarcina ANRC va intra realizarea urmatoarelor obiective:
- elaborarea si adoptarea normelor tehnice, precum si determinarea
standardelor nationale de calitate in concordanta cu cele europene;
- reglementarea activitatilor din domeniul serviciilor postale din sfera
serviciului universal si adoptarea si implementarea de decizii cu caracter
normativ, precum si de proceduri functionale de urmarire si control al
respectarii acestora;
- arbitrarea litigiilor dintre furnizorii de servicii postale si furnizorul
de serviciu universal desemnat, in vederea limitarii posibilelor efecte
negative asupra concurentei si protejarii intereselor utilizatorilor;
- dezvoltarea unor servicii postale moderne, eficiente si de inalta
calitate care sa vina in intampinarea cerintelor utilizatorilor;
- liberalizarea serviciilor postale si crearea unei piete libere la care sa
participe un numar cat mai mare de furnizori de servicii postale alaturi de
furnizorul de serviciu universal desemnat;
- liberalizarea graduala a pietei serviciilor postale in vederea
deschiderii totale a acesteia spre competitie;
- asigurarea pe intregul teritoriu al tarii a dreptului de acces la
serviciul universal.
Pentru aducerea la indeplinire a sarcinilor ce ii revin, ANRC va trebui sa
ia in considerare urmatoarele:
- globalizarea serviciilor postale;
- dinamica accelerata, prezenta in evolutia cerintelor utilizatorilor;
- liberalizarea si disparitia treptata a monopolului, in masura in care
acest lucru este necesar asigurarii furnizarii serviciilor postale din sfera
serviciului universal, astfel incat pana in anul 2006, conform Directivei
2002/39/CE, greutatea maxima rezervata sa fie de 50 g.
Toate acestea vor implica luarea de masuri in vederea:
- cresterii calitatii serviciilor pentru a se optimiza satisfacerea
nevoilor diverse;
- cresterii eficientei si productivitatii in conditiile competitiei dintre
mijloacele alternative de comunicatie si dintre concurentii interni si
internationali;
- cresterii flexibilitatii si adaptabilitatii pietei serviciilor postale;
- asigurarii de catre ANRC a unei monitorizari continue si a unei
reglementari proportionate, care sa tina seama de dinamica si evolutia
concurentei pe piata serviciilor postale.
4.5. Prioritati
4.5.1. Asigurarea dreptului de acces la serviciul universal in sectorul
serviciilor postale la tarife accesibile si la anumite standarde de calitate
tuturor utilizatorilor
In scopul promovarii intereselor utilizatorilor ANRC va actiona prin
reglementarea echilibrata a tarifelor aferente serviciilor din sfera
serviciului universal in sectorul serviciilor postale in vederea mentinerii
accesibilitatii acestora, precum si prin stabilirea si mentinerea unor
standarde inalte ale serviciilor.
4.5.2. Mentinerea serviciului universal in sectorul serviciilor postale pe
intreg teritoriul tarii, la tarife uniforme
In scopul asigurarii accesului la serviciul universal pe intreg teritoriul
tarii, ANRC va stabili in sarcina furnizorului de serviciu universal desemnat
obligatia mentinerii unui nivel uniform al tarifelor percepute pentru
serviciile din sfera serviciului universal pe care acesta va fi obligat sa le
presteze, acest lucru implicand o subventionare incrucisata din punct de vedere
geografic. Avand in vedere faptul ca, in functie de zonele geografice,
costurile furnizarii serviciului universal difera, se va lua in calcul un cost
mediu si implicit se va determina un tarif uniform. Aceasta optiune va sustine
indirect necesitatea furnizarii serviciului universal in orice punct de pe
teritoriul Romaniei, la tarife accesibile. In ciuda mentinerii unor tarife
uniforme, furnizorul de serviciu universal desemnat va trebui sa aiba
libertatea de a oferi reduceri comerciale utilizatorilor, asigurandu-se insa ca
aceasta flexibilitate sa nu afecteze concurenta pe piata.
4.5.3. Promovarea competitiei pe piata serviciilor din sfera serviciului
universal in sectorul serviciilor postale
Experienta tarilor care au liberalizat total sau partial piata serviciilor
postale a aratat ca intr-un cadru de reglementare eficient competitia duce la
imbunatatirea serviciilor si la scaderea nivelului tarifelor, incurajand
productivitatea si cresterea economica.
4.6. Constrangeri
Stabilirea obiectivelor si prioritatilor de mai sus atrage necesitatea
identificarii elementelor care ar putea reprezenta o piedica in calea
indeplinirii acestora. Constrangerile s-ar putea referi in principal la
situatia infrastructurii postale, la modul de organizare a activitatii postale
la momentul actual, la situatia oficiilor postale si la distributia resurselor
umane, fiind necesara eficientizarea acestor activitati in vederea optimizarii
costurilor furnizorului.
Prin masuri de reglementare ANRC va asigura conditiile si stimulentele
economice necesare pentru reducerea acestor constrangeri, actionand
complementar mecanismelor pietei.
4.7. Abordarea practica a problemelor privind implementarea serviciului
universal in sectorul serviciilor postale
ANRC va avea de rezolvat urmatoarele probleme ce tin de abordarea practica
imediata a implementarii serviciului universal in sectorul serviciilor postale:
- elaborarea legislatiei secundare si crearea conditiilor de aplicare a
acesteia prin emiterea normelor metodologice aferente;
- analizarea si monitorizarea permanenta a pietei serviciilor postale,
analizarea si monitorizarea stadiului si tendintelor de dezvoltare, in vederea
luarii unor decizii corecte referitoare la furnizarea serviciilor postale si la
procesul de liberalizare graduala a acestora;
- analizarea aspectelor in ceea ce priveste furnizarea serviciului
universal in sectorul serviciilor postale si luarea de masuri concrete
referitoare la scopul, calitatea si finantarea furnizarii continue a acestuia;
- stabilirea standardelor de dezvoltare si modernizare a infrastructurii
postale in vederea furnizarii serviciului universal in sectorul serviciilor
postale la standarde europene;
- crearea conditiilor de atragere a investitiilor necesare dezvoltarii
sectoriale;
- realizarea unor norme de distribuire compatibile cu cele europene;
- optimizarea accesului la retea prin impunerea unui program de lucru cu
publicul adaptat cerintelor utilizatorilor;
- impunerea unei densitati optime a punctelor de acces la reteaua postala;
- aprobarea codului postal national.
5. Furnizorul de serviciu universal
5.1. Desemnarea furnizorului de serviciu universal
5.1.1. Consideratii generale
Desemnarea unuia sau mai multor furnizori de serviciu universal reprezinta
una dintre deciziile cele mai importante in vederea asigurarii ulterioare a
furnizarii optime a serviciului universal. Conform art. 6 alin. (2) din
Ordonanta privind serviciile postale, ANRC va stabili conditiile si procedura
pe care o va aplica in vederea desemnarii furnizorului de serviciu universal,
precum si conditiile speciale pe care acesta va trebui sa le respecte si
drepturile de care va beneficia ca urmare a furnizarii serviciilor postale
respective.
ANRC urmeaza sa desemneze furnizorul de serviciu universal in functie de
urmatorii parametri, considerati individual sau interdependent:
a) aria de acoperire a retelei postale a furnizorului in cauza;
b) capabilitatea de prestare a serviciului universal de catre furnizorul in
cauza;
c) modul de asigurare a concurentei dintre furnizorii de servicii postale;
d) costurile implicate de furnizarea serviciului universal.
5.1.2. Conditii de desemnare
ANRC va impune urmatoarele conditii de desemnare a furnizorului de serviciu
universal in sectorul serviciilor postale:
5.1.2.1. conditiile care privesc calitatea persoanei juridice, impuse de
actele normative in vigoare:
- sa detina licenta individuala de atestare a dreptului de a furniza
servicii postale din sfera serviciului universal pe o perioada de 10 ani in
temeiul prevederilor art. 2 lit. q) din Ordonanta privind serviciile postale si
ale art. 5 alin. (9) din Decizia presedintelui ANRC nr. 118/2003;
5.1.2.2. conditiile de capabilitate reglementate prin Ordonanta privind
serviciile postale:
- sa poata asigura, pe intregul teritoriu national, cel putin o colectare
de la fiecare punct de acces si cel putin o livrare la locuinta fiecarei
persoane fizice si la sediul fiecarei persoane juridice, in fiecare zi
lucratoare, dar nu mai putin de 5 zile pe saptamana;
- sa poata sa puna la dispozitie utilizatorilor, pe cheltuiala proprie, in
conditiile impuse de ANRC, in mod regulat, informatii detaliate si actualizate
cu privire la caracteristicile serviciilor din sfera serviciului universal in
sectorul serviciilor postale pe care le furnizeaza. In indeplinirea acestei
conditii ANRC va considera prioritare informatiile cu privire la accesul la
serviciile postale in cauza, tarifele si standardele de calitate
corespunzatoare acestora;
- sa poata asigura respectarea principiilor transparentei, obiectivitatii
si nediscriminarii in ceea ce priveste asigurarea accesului utilizatorilor la
reteaua postala. In indeplinirea acestei conditii ANRC va putea sa impuna
furnizorului respectiv, in vederea asigurarii unui mediu concurential,
obligatii cu privire la conditiile in care acesta trebuie sa permita accesul
altor furnizori de servicii postale la reteaua postala proprie;
5.1.2.3. conditiile generale prevazute la art. 8 din Ordonanta privind
serviciile postale:
- sa poata garanta respectarea cerintelor esentiale;
- sa poata oferi servicii identice utilizatorilor ce se afla in conditii
comparabile;
- sa poata oferi servicii disponibile pentru toti utilizatorii, fara
discriminare;
- sa poata oferi serviciile respective in mod neintrerupt, cu exceptia
cazurilor de forta majora;
- sa poata asigura o evolutie continua a serviciilor in cauza, in functie
de cerintele tehnice, economice si sociale, precum si adaptarea acestora la
cerintele utilizatorilor.
5.1.3. Conditii de calitate
ANRC va trebui ca prin decizia de desemnare a furnizorului de serviciu
universal sa impuna acestuia sarcini de crestere a calitatii serviciilor
postale, astfel incat pana in anul 2007 calitatea serviciului universal in
sectorul serviciilor postale in Romania sa fie in acord cu parametrii de
calitate continentala reglementati prin actele normative europene.
Astfel, se va tine seama ca principalii parametri de calitate a serviciului
universal sunt timpii de distributie, exprimati sub forma "Z + n",
unde "Z" este ziua prezentarii trimiterii postale, stabilita in
raport cu ora limita de acceptare, iar "n" este numarul de zile
lucratoare care trec pana la data distribuirii la destinatar. Directiva
97/67/CE stabileste standardele de calitate privind distribuirea corespondentei
transfrontaliere intracomunitare dupa cum urmeaza:
__________________________________
Limita de timp Obiectiv
__________________________________
Z + 3 85% din trimiteri
Z + 5 97% din trimiteri
__________________________________
Directiva nu stabileste explicit obiective de calitate a serviciului pentru
traficul intern, acest lucru fiind lasat la latitudinea fiecarui stat, cu
conditia respectarii normelor de distribuire europeana. In continuare sunt
prezentate rezultatele in anii 2000 si 2001 privind serviciile postale avand ca
obiect trimiteri postale trimise din Romania catre tarile UE si tari candidate
si trimiteri postale trimise din tarile respective catre Romania. Graficele*)
se raporteaza la intervalul "Z + 3".
Figura 1, reprezentand trimiteri de corespondenta cu destinatia Romania, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 9 septembrie
2003, la pagina 13.
Figura 2, reprezentand trimiteri de corespondenta expediate din Romania, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 9 septembrie
2003, la pagina 13.
Conform "UNEX-Lite", un sistem de monitorizare a calitatii
serviciilor stabilit de "International Post Corporation" - IPC, o
cooperativa a furnizorilor de serviciu universal din tarile UE, se confirma ca
respectarea standardelor de calitate europene se realizeaza intr-o mai mare
masura in statele cu asezare geografica centrala in cadrul UE. Astfel, asa cum
reiese si din tabelele de mai sus, procentele de satisfacere in Romania a
acestor standarde sunt sub pragul de 85%, cu o ameliorare a acestei situatii in
relatia cu statele membre ale UE decat cu statele candidate, existand valori
procentuale mai mari pentru traficul de trimiteri postale de intrare decat
pentru cel de iesire.
------------
*) Graficele sunt reproduse in facsimil.
5.2. Remunerarea prin timbre a furnizorului de serviciu universal in
sectorul serviciilor postale
ANRC va stabili componenta, modul de administrare si va desemna persoana
juridica ce va avea dreptul de administrare a Conservatorului de timbre ca bun
ce face parte din patrimoniul national cultural mobil. De asemenea, va stabili
persoana juridica, furnizorul de serviciu universal desemnat care va avea
dreptul exclusiv de a emite efecte postale.
De asemenea, pe baza prezentului document si in conformitate cu art. 34 din
Ordonanta privind serviciile postale, ANRC va stabili planurile emisiunilor
filatelice, conditiile de emitere, tiparire, punere in circulatie, retragere
din circulatie si comercializare a timbrelor si efectelor postale.
5.3. Principii de fundamentare a tarifelor
Conform Ordonantei privind serviciile postale, furnizorul de serviciu
universal desemnat va trebui sa furnizeze servicii postale din sfera
serviciului universal la tarife accesibile, transparente, nediscriminatorii si
fundamentate pe costuri. In scopul respectarii acestor principii, furnizorul de
serviciu universal va trebui sa implementeze si sa dezvolte un sistem de
evidenta interna a costurilor, suficient de detaliat, astfel incat sa fie capabil
sa identifice costul furnizarii individuale a serviciilor sau categoriilor de
servicii incluse in sfera serviciului universal. Pe baza acestui sistem
furnizorul de serviciu universal va realiza, in cadrul contabilitatii interne
de gestiune, separarea activitatilor din afara sferei serviciului universal de
cele aflate in sfera serviciului universal, precum si separarea activitatilor
rezervate de cele nerezervate, in situatia in care ANRC va decide stabilirea
unei arii rezervate. ANRC va stabili principiile generale ce vor sta la baza
functionarii acestui sistem si va aproba metodologiile si politicile contabile
utilizate.
5.4. Cost si finantare
5.4.1. Evaluarea costului obligatiei
Conform art. 11 lit. e) din Ordonanta privind serviciile postale,
furnizorul de serviciu universal desemnat va putea beneficia de sumele sau de
avantajele de orice alta natura care i se vor cuveni in temeiul oricarui
mecanism de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor postale
din sfera serviciului universal numai in conditiile stabilite prin lege si de
ANRC.
Furnizarea serviciului universal poate presupune costuri suplimentare care
pot reprezenta o sarcina injusta pentru furnizorul desemnat. Sarcina de
furnizare a serviciului universal va aparea ca injusta in conditiile in care
beneficiile economice vor fi depasite de costurile aferente furnizarii acestui
serviciu. Astfel, in lipsa unei forme de finantare, aceste servicii nu ar fi
furnizate la aceleasi tarife de catre un alt furnizor de servicii postale, daca
acesta nu ar avea obligatia sa o faca, din cauza pierderilor implicate.
Elementele care vor trebui luate in considerare de catre ANRC in analizarea
necesitatii compensarii eventualelor pierderi rezultate de prestarea
serviciilor postale din sfera serviciului universal, precum si in stabilirea
eventualelor mecanisme de finantare sunt:
- implicatiile furnizarii serviciului universal asupra furnizorului
desemnat;
- implicatiile compensarii eventualelor pierderi rezultate de prestarea
serviciilor postale din sfera serviciului universal asupra sectorului si a
utilizatorilor.
5.4.2. Analiza optiunilor de finantare
Conform Directivei 97/67/CE, pierderile implicate de prestarea serviciilor
postale din sfera serviciului universal vor putea fi acoperite prin:
- rezervarea unei arii de monopol furnizorului desemnat;
- crearea unui fond de compensare a acestora, la care sa contribuie toti
furnizorii de servicii postale din sfera serviciului universal.
Mecanismele de compensare a costurilor implicate de prestarea serviciilor
postale din sfera serviciului universal vor trebui sa satisfaca urmatoarele
criterii:
- obiectivitate si transparenta;
- nediscriminare;
- proportionalitate;
- eficienta economica;
- aplicabilitate.
5.5. Controlul indeplinirii obligatiilor privind furnizarea serviciului
universal in sectorul serviciilor postale de catre furnizorul desemnat
ANRC va supraveghea si va controla modul de implementare si furnizare a
serviciului universal, in conformitate cu reglementarile prevazute in
legislatia postala in vigoare.
Astfel, conform art. 16 alin. (4) din Ordonanta privind serviciile postale,
ANRC va stabili procedura de acordare, modificare, suspendare si retragere a
licentelor individuale, precum si obligatiile specifice ce incumba titularilor
acestora, cu respectarea principiilor transparentei, nediscriminarii,
proportionalitatii si obiectivitatii.
In conformitate cu art. 6 alin. (2) din Ordonanta privind serviciile
postale, ANRC va stabili conditiile si procedura pe care le va aplica pentru a
desemna dintre furnizorii de servicii postale incluse in sfera serviciului
universal un furnizor de serviciu universal. Decizia presedintelui ANRC privind
desemnarea unui furnizor de servicii postale ca furnizor de serviciu universal
va contine si conditiile speciale pe care va trebui sa le indeplineasca acesta
in furnizarea serviciilor respective.
Ulterior desemnarii furnizorului de serviciu universal se va supraveghea
indeplinirea de catre acesta a obligatiilor ce decurg din lege si din decizia
de desemnare. Astfel, ANRC va avea urmatoarele prioritati:
- va controla, conform art. 49 din Ordonanta privind serviciile postale,
asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, promovarea intereselor
utilizatorilor, asigurarea sustenabilitatii economice a furnizorului desemnat;
- va controla modul in care furnizorul desemnat va repartiza pe conturi
costurile corespunzatoare serviciilor postale furnizate, serviciilor rezervate
si serviciilor nerezervate, in cazul in care va decide ca este necesara
pastrarea monopolului privind serviciile postale avand ca obiect trimiterile de
corespondenta cu greutatea maxima de 350 g;
- va supraveghea permanent si va monitoriza performantele de calitate ale
furnizorului desemnat;
- va supraveghea permanent si va monitoriza modul in care furnizorul
desemnat se va achita de obligatiile ce ii revin din reglementarile interne si
internationale in vigoare, ca urmare a relatiilor cu alti furnizori de serviciu
universal in sectorul serviciilor postale din alte state, urmarind cu
prioritate: orientarea pe costuri a taxelor terminale, remunerarea furnizorului
desemnat in raport cu calitatea serviciilor prestate, transparenta taxelor
terminale si stabilirea nediscriminatorie a acestora;
va supraveghea implementarea standardelor tehnice aplicabile serviciului
universal in sectorul serviciilor postale, in vederea optimizarii
interoperabilitatii intre reteaua postala nationala si retelele postale europene;
va supraveghea permanent si va lua masurile ce se vor impune in ceea ce
priveste respectarea legislatiei interne si internationale privind serviciile
postale din sfera serviciului universal.