HOTARARE Nr.
22 din 26 august 2009
pentru aprobarea Normei nr.
14/2009 privind utilizarea activului personal al participantului la un fond de
pensii facultative
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 606 din 2 septembrie 2009
In baza Notei de fundamentare nr. 462 din 20 august
2009 a Direcţiei reglementare, prezentată în cadrul şedinţei din data de 26
august 2009,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi
art. 24 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
în baza Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere dispoziţiile art. 77 alin. (3) şi (4)
şi art. 93 şi 94 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu
modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 14/2009 privind
utilizarea activului personal al participantului la un fond de pensii
facultative, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe site-ul Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Direcţia secretariat, directorul general şi
Direcţia reglementare asigură ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei
hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
NORMA Nr. 14/2009
privind utilizarea activului personal al
participantului la un fond de pensii facultative
In temeiul dispoziţiilor art. 16, art. 23 lit. f) şi
art. 24 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
având în vedere prevederile art. 77 alin. (3) şi (4) şi
art. 93 şi 94 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu
modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează modul în care
activul personal al participantului este utilizat în cazul în care acesta:
a) a împlinit vârsta de 60 de ani şi nu îndeplineşte
una sau ambele condiţii prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. b) şi c) din Lege;
b) beneficiază de pensie de invaliditate în condiţiile
Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de
asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
c) decedează înainte de depunerea cererii pentru
obţinerea unei pensii facultative conform art. 94 lit. c) din Lege.
Art. 2. - Până la adoptarea legii speciale privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor reglementate şi
supravegheate de Comisie, în situaţiile prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. a)
şi art. 94 lit. b) şi c) din Lege, participantul sau beneficiarul, după caz,
primeşte suma existentă în contul său, ca plată unică.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Lege.
CAPITOLUL II
Utilizarea activului personal
SECŢIUNEA 1
Utilizarea activului personal în cazul în care
participantul a împlinit vârsta de 60 de ani
Art. 4. - Participantul care îndeplineşte condiţia
prevăzută la art. 93 alin. (2) lit. a) şi nu îndeplineşte una sau ambele
condiţii prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. b) şi c) din Lege are dreptul să
opteze pentru:
a) intrarea în posesia contravalorii activului său
personal net, ca plată unică;
b) continuarea plăţii contribuţiilor, în cazul în care
acesta continuă să desfăşoare o activitate în sensul art. 74 alin. (1) din Lege
după împlinirea vârstei de 60 de ani.
Art. 5. - Participantul care, după împlinirea vârstei
de 60 de ani, continuă să desfăşoare o activitate în sensul art. 74 alin. (1)
din Lege are dreptul să solicite oricând, pe baza unei cereri de plată,
contravaloarea activului său personal net.
SECŢIUNEA a 2-a
Utilizarea activului personal în caz de
invaliditate a participantului
Art. 6. - (1) In cazul prevăzut la art. 94 lit. b) din
Lege, participantul are dreptul să obţină contravaloarea activului său personal
net, ca plată unică.
(2) In cazul invalidităţii de gradul I şi în cazul
invalidităţii de gradul II, când se constată pierderea totală a capacităţii de
muncă, participantul are dreptul să obţină contravaloarea activului său
personal net.
(3) In cazul invalidităţii de gradul III, participantul
are dreptul să opteze, după caz, pentru:
a) suspendarea plăţii contribuţiilor;
b) continuarea plăţii contribuţiilor.
(4) Participantul aflat în situaţia prevăzută la alin.
(3) lit. a) îşi păstrează drepturile pe toată perioada de suspendare a plăţii
contribuţiilor la fondul de pensii facultative.
SECŢIUNEA a 3-a
Utilizarea activului personal al participantului
în caz de deces
Art. 7. -In cazul decesului participantului înainte ca
acesta să solicite deschiderea dreptului la pensie, beneficiarul/beneficiarii
acestuia are/au dreptul la plata contravalorii activului personal net sau a
cotei-părţi cuvenite din activul personal net al participantului, după caz.
Art. 8. - Prescripţia dreptului de a cere plata
contravalorii activului personal net al participantului începe să curgă de la
data eliberării certificatului de moştenitor sau de legatar ori a certificatului
de moştenitor suplimentar, după caz, respectiv de la data rămânerii definitive
a hotărârii judecătoreşti de partaj succesoral.
CAPITOLUL III
Plata lichidităţilor băneşti reprezentând
contravaloarea activului personal net
Art. 9. - Plata lichidităţilor băneşti reprezentând
contravaloarea activului personal net al participantului/ beneficiarului se
efectuează prin virament în cont bancar sau prin mandat poştal.
Art. 10. - (1) Pentru a primi contravaloarea activului
personal net, participantul aflat în situaţia prevăzută la art. 4 lit. a)
depune la sediul administratorului fondului de pensii facultative o cerere
scrisă prin care solicită plata drepturilor cuvenite, însoţită de copia actului
său de identitate, valabil la data depunerii cererii, cu semnătura în original
pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere.
(2) In cazul în care participantul aflat în situaţia
prevăzută la art. 4 lit. a) este reprezentat prin mandatar, mandatarul depune
la sediul administratorului fondului de pensii facultative cererea scrisă
prevăzută la alin. (1), însoţită de procura specială şi autentică, de copia
actului de identitate al participantului, valabil la data depunerii cererii, cu
semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere. Mandatarul
depune, de asemenea, copia actului său de identitate, valabil la data depunerii
cererii, cu semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin
copiere.
Art. 11. - (1) Pentru a primi contravaloarea activului
personal net în condiţiile art. 6 alin. (2), participantul, personal sau prin
mandatar, depune la sediul administratorului fondului de pensii facultative o
cerere scrisă prin care solicită plata lichidităţilor băneşti cuvenite.
(2) Participantul depune cererea scrisă prevăzută la alin.
(1) însoţită de copia deciziei de încadrare în grad de invaliditate, din care
să rezulte gradul de invaliditate pentru care a fost pensionat, precum şi copia
actului său de identitate, valabil la data depunerii cererii. Copiile
documentelor vor avea semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea
reprodusă prin copiere. Participantul prezintă în original decizia de încadrare
în grad de invaliditate.
(3) In situaţia în care participantul este reprezentat
prin mandatar, mandatarul depune cererea scrisă prevăzută la alin. (1) însoţită
de procura specială şi autentică, de copia deciziei de încadrare în grad de
invaliditate şi de copia actului de identitate al participantului, valabil la
data depunerii cererii. Copiile documentelor vor avea semnătura mandatarului în
original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere. Mandatarul
depune, de asemenea, copia actului său de identitate, valabil la data depunerii
cererii, cu semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin
copiere, şi prezintă în original decizia de încadrare în grad de invaliditate.
Art. 12. - (1) Pentru a primi contravaloarea activului
personal net în conformitate cu prevederile art. 7, fiecare beneficiar,
personal sau prin mandatar, depune la sediul administratorului fondului de
pensii facultative o cerere scrisă prin care solicită plata lichidităţilor
băneşti cuvenite.
(2) Beneficiarul depune cererea scrisă prevăzută la
alin. (1), însoţită de copia certificatului de moştenitor/legatar ori a
certificatului de moştenitor suplimentar, după caz, sau de copia hotărârii
judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi de copia actului său de
identitate, valabil la data depunerii cererii. Copiile documentelor vor avea
semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere.
Beneficiarul prezintă în original documentele menţionate.
(3) In situaţia în care beneficiarul este reprezentat
prin mandatar, mandatarul depune cererea scrisă menţionată la alin. (1),
însoţită de procura specială şi autentică, de copia certificatului de
moştenitor/legatar ori a certificatului de moştenitor suplimentar, după caz,
sau copia hotărârii judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi de copia
actului de identitate al beneficiarului, valabil la data depunerii cererii.
Copiile documentelor vor avea semnătura mandatarului în original pe aceeaşi
pagină cu imaginea reprodusă prin copiere. Mandatarul depune, de asemenea,
copia actului său de identitate, valabil la data depunerii cererii, cu
semnătura în original pe aceeaşi pagină cu imaginea reprodusă prin copiere, şi
prezintă în original certificatul de moştenitor/legatar ori certificatul de
moştenitor suplimentar, după caz, sau hotărârea judecătorească definitivă şi
irevocabilă.
Art. 13. - (1) In cererea scrisă, depusă la sediul
administratorului, participantul/beneficiarul sau mandatarul, după caz, indică
modalitatea de efectuare a plăţii lichidităţilor băneşti cuvenite, respectiv
prin mandat poştal sau prin virament în cont bancar.
(2) In cazul în care plata se efectuează prin mandat
poştal, participantul/beneficiarul sau mandatarul, după caz, indică în cererea
scrisă adresa de domiciliu din buletinul/cartea de identitate, la care se
efectuează plata.
(3) In cazul în care plata se efectuează prin virament
în cont bancar, participantul/beneficiarul sau mandatarul, după caz, specifică
în cererea scrisă următoarele informaţii: titularul contului, codul IBAN al
contului participantului/beneficiarului şi denumirea băncii unde este deschis
contul.
(4) Plata lichidităţilor băneşti prevăzute la alin.
(1) se face către participantul/beneficiarul fondului de pensii facultative,
reprezentarea prin mandatar a acestuia fiind permisă numai pentru depunerea
cererii şi a documentelor însoţitoare.
Art. 14. - (1) Administratorul efectuează plata
lichidităţilor băneşti aferente drepturilor participantului/beneficiarului din
contul fondului de pensii facultative:
a) în contul bancar al participantului/beneficiarului,
indicat în cererea scrisă; sau
b) în contul unui furnizor de servicii poştale, în
vederea transmiterii de către acesta a lichidităţilor băneşti cuvenite
participantului/beneficiarului, prin mandat poştal.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) lit. b),
administratorul întocmeşte documentaţia necesară pentru plata lichidităţilor
băneşti către participant/beneficiar şi o transmite furnizorului de servicii
poştale.
Art. 15. - (1) La data efectuării plăţii,
administratorul fondului de pensii facultative transmite către participant, pe
suport hârtie, prin servicii poştale, o informare cu privire la valoarea
lichidităţilor băneşti cuvenite participantului.
(2) La data efectuării plăţii, administratorul fondului
de pensii transmite către beneficiar/beneficiari, pe suport hârtie, prin
servicii poştale, o informare cuprinzând următoarele informaţii:
a) valoarea lichidităţilor băneşti ale participantului
decedat;
b) valoarea lichidităţilor băneşti cuvenite
beneficiarului căruia i se adresează informarea.
(3) La solicitarea participantului/beneficiarului,
administratorul transmite în mod gratuit istoricul operaţiunilor efectuate
pentru participant până la data plăţii activului personal net al acestuia.
Art. 16. - (1) Plata lichidităţilor băneşti cuvenite
participantului/beneficiarului se efectuează în maximum 10 zile lucrătoare de
la data depunerii cererii de plată.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită
participantului/beneficiarului sau mandatarului, după caz, completarea ori
înlocuirea acestora. Orice solicitare de completare ori înlocuire conduce la
întreruperea termenului prevăzut la alin. (1), care reîncepe să curgă de la
data depunerii documentaţiei complete.
(3) Cuantumul sumei care urmează a fi plătită către
participant/beneficiar se calculează având la bază ultima valoare unitară a
activului net, calculată şi raportată de administrator şi de depozitar în ziua
precedentă zilei în care se face plata, din care se scad deducerile legale, iar
anularea unităţilor de fond aferente plăţii lichidităţilor băneşti ale
participantului se efectuează la aceeaşi dată.
(4) Comisioanele bancare pentru efectuarea viramentelor
sau taxele poştale, după caz, sunt deduse din suma reprezentând activul
personal al participantului.
Art. 17. - Dacă prospectul schemei de pensii a fondului
prevede garanţii cu privire la performanţele investiţiilor ori un nivel
stabilit al beneficiilor, administratorul plăteşte
participantului/beneficiarului valoarea cea mai mare dintre activul personal al
participantului şi valoarea garanţiilor oferite.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 18. -Activul personal al participantului aflat în
situaţiile prevăzute la art. 93 alin. (2) lit. a) şi art. 94 lit. b) şi c) din
Lege va fi administrat până la data efectuării plăţii unice a drepturilor
cuvenite participantului/beneficiarului.
Art. 19. - Drepturile cuvenite în calitate de
beneficiar şi nerevendicate în termenul general de prescripţie devin resurse
financiare ale fondului în prima zi lucrătoare ulterioară datei expirării
termenului de prescripţie sau în ziua imediat următoare zilei în care
administratorul a luat cunoştinţă de expirarea termenului de prescripţie.
Art. 20. - Calitatea de participant la fondul de pensii
facultative încetează la momentul efectuării plăţii reprezentând contravaloarea
activului personal net.
Art. 21. -Administratorul are obligaţia să păstreze şi
să arhiveze istoricul operaţiunilor participantului de la prima contribuţie şi
până la plata lichidităţilor băneşti, împreună cu documentele aferente
acestora, în conformitate cu prevederile legale.
Art. 22. - Nerespectarea dispoziţiilor prezentei norme
se sancţionează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare,
respectiv art. 120, art. 121 alin. (1) lit. k), alin. (2)-(7), alin. (9) şi
(10) din Lege.
Art. 23. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
norme se abrogă Norma nr. 17/2008 privind utilizarea activului personal al
participantului la un fond de pensii facultative în caz de invaliditate şi în
caz de deces, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din
9 iulie 2008, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private nr. 30/2008, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
(2) Prevederile prezentei norme se aplică şi pentru
cererile privind plata drepturilor cuvenite depuse de către
participanţi/beneficiari la administratorii de fonduri de pensii facultative şi
nesoluţionate până la data intrării în vigoare a prezentei norme.