HOTARARE Nr.
27 din 22 martie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
8/2007 privind informatiile continute in materiale publicitare referitoare la
fondurile de pensii administrate privat si administratorii acestora
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 2 aprilie 2007
In baza prevederilor art. 16, 21, ale art. 23 lit. f),
j) şi q) şi ale art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
conform Hotărarii Parlamentului
Romaniei nr. 24/2006 privind numirea preşedintelui, a
vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
avand în vedere prevederile
art. 123 alin. (2) şi ale art. 124 lit. a) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza hotărarii luate în şedinţa Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 22 martie
2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărare:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 8/2007 privind
informaţiile conţinute în materiale publicitare referitoare la fondurile de
pensii administrate privat şi administratorii acestora, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărare.
Art. 2. - Prezenta hotărare se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentei hotărari.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 8/2007
privind informaţiile conţinute în materiale
publicitare referitoare la fondurile de pensii administrate privat şi administratorii acestora
Avand în vedere prevederile
art. 123 alin. (2) şi ale art. 124 lit. a) din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, ale art. 23 lit.
f), j) şi q) şi ale art. 24 lit. o) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează conţinutul
materialelor publicitare referitoare la fondurile de pensii administrate privat
şi administratorii acestora.
Art. 2. - In înţelesul prezentei norme, termenul material publicitar reprezintă orice
informaţie sau document, cum ar fi: pliant, broşură, scrisoare, comunicat
transmis prin orice mijloace de comunicare, cum ar fi: radio, televiziune,
telefon, fax, poştă, poştă electronică, internet, care are ca scop atat atragerea de participanţi avand impact asupra deciziei acestora de aderare la un fond de pensii
administrat privat, cat şi menţinerea calităţii de
participant la un fond de pensii administrat privat.
Art. 3. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Conţinutul materialelor publicitare
Art. 4. - Informaţiile conţinute într-un material
publicitar vor respecta următoarele principii:
a) vor fi clare, corecte şi
conforme cu prospectul schemei de pensii private;
b) vor fi formulate astfel încat să nu inducă în eroare participanţii sau potenţialii
participanţi;
c) vor fi difuzate obligatoriu în limba romană, fără a exclude prezentarea acestora în
alte limbi.
Art. 5. - (1) Materialul publicitar va conţine cel
puţin următoarele informaţii:
a) denumirea completă a fondului de pensii administrat
privat şi a administratorului acestuia;
b) adresa poştală sau adresa de web a
administratorului fondului de pensii administrat
privat.
(2) Orice trimitere la performanţele anterioare ale
fondului de pensii administrat privat sau ale administratorului va conţine în
mod obligatoriu următoarea declaraţie: „Performanţele anterioare nu reprezintă
o garanţie a realizărilor viitoare."
(3) Dacă sunt publicate performanţe anterioare ale
fondului de pensii administrat privat sau ale administratorului, acestea vor fi
aferente unei perioade de cel puţin un an, la data publicării. Pentru fondul de
pensii administrat privat autorizat de mai puţin de un an, performanţele
publicate vor fi aferente unei perioade de cel puţin un semestru/trimestru,
după caz.
Art. 6. - (1) In materialul publicitar tipărit, precum
şi în cel difuzat prin intermediul internetului, care conţine informaţiile
prevăzute la art. 5 alin. (3), se vor indica şi sursele de provenienţă ale
acestora.
(2) In materialul publicitar tipărit, precum şi în cel
difuzat prin intermediul televiziunii şi al internetului, toate informaţiile
vor fi scrise astfel încat
mesajul să fie lizibil.
(3) In materialul publicitar audio difuzat prin
intermediul radioului, al televiziunii şi al internetului, toate informaţiile
vor fi prezentate cu o viteză şi un volum corespunzătoare, astfel încat să asigure informarea corectă a
participanţilor sau a potenţialilor participanţi.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 7. - Administratorii vor depune materialul
publicitar, în copie, spre informare, la Comisie, în aceeaşi zi cu transmiterea
acestuia spre prima difuzare.
Art. 8. - In cuprinsul materialelor publicitare sunt
interzise:
a) comparaţii între diferite fonduri de pensii administrate
privat sau între diferiţi administratori;
b) folosirea sintagmelor „rezultat garantat", „caştig garantat" sau a oricăror alte formulări care pot crea
aparenţa de garantare a unui caştig, dacă astfel de angajamente nu sunt prevăzute în prospectul
schemei de pensii private, autorizat de Comisie;
c) formulările de genul „cea mai mare societate de
administrare a fondurilor de pensii administrate privat", „cea mai bună
schemă de pensii private", „cel mai performant fond" şi/sau altele
asemănătoare;
d) utilizarea declaraţiilor participanţilor
anteriori, prezenţi sau potenţiali.
Art. 9. - (1) Difuzarea oricărui material publicitar
prevăzut la art. 2, în legătură cu un fond de pensii administrat privat sau cu
un administrator, înainte ca fondul de pensii administrat privat şi
administratorul să fie autorizaţi de Comisie este interzisă.
(2) Difuzarea de materiale publicitare înainte de publicarea prospectelor schemelor de pensii private autorizate de Comisie
este interzisă.
Art. 10. - Comisia interzice orice formă de publicitate
în toate cazurile în care constată încălcarea prevederilor art. 9.
Art. 11. - Incălcarea dispoziţiilor prezentei norme se
sancţionează de Comisie conform prevederilor legale în vigoare.