Luând notă de faptul că bazele de cost multianuale şi anuale care stau la baza construirii bugetului de venituri şi cheltuieli al Regiei Autonome „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA" se întocmesc în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de instituire a unui sistem de performanţă pentru serviciile de navigaţie aeriană şi pentru funcţiile de reţea şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 391/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de stabilire a unei scheme comune de tarifare pentru serviciile de navigaţie aeriană,având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 391/2013 prevede aplicarea unor mecanisme de împărţire a unor riscuri legate de trafic, inflaţie şi costuri necontrolabile care necesită constituirea de către ROMATSA a unor provizioane care nu sunt recunoscute ca deductibile de legislaţia românească,luând în considerare că deşi ipotezele şi prognozele de trafic luate în calcul la stabilirea bazelor de cost multianuale, cuprinse în planul de performanţă elaborat şi aprobat pentru perioada de referinţă 2015-2019, au suferit modificări majore ca urmare a contextului internaţional, ROMATSA, datorită cadrului legislativ naţional, nu a beneficiat decât de o mică parte din veniturile suplimentare, nerecuperând nici costurile efectuate cu dirijarea unui trafic aerian superior,ţinând cont de faptul că execuţia bugetară preliminată pentru ROMATSA pentru anul 2017 arată că pierderea brută va fi de peste 60 de milioane lei, în ciuda faptului că veniturile din prestarea serviciilor de navigaţie aeriană au înregistrat depăşiri cu aproximativ 12% faţă de prognozat, iar cheltuielile cu personalul şi cu investiţiile au fost ţinute sub control, fiind înregistrate economii faţă de proiectul de buget aprobat, iar limitarea cheltuielilor cu personalul şi cu investiţiile riscă să afecteze pe termen mediu şi lung performanţa regiei şi modul de prestare a serviciilor de navigaţie aeriană, cu impact negativ asupra respectării obligaţiilor asumate de România la nivel european, cât şi pentru dezvoltarea economică a ţării noastre, având în vedere conectivitatea pe care o asigură traficul aerian,în vederea implementării unor mecanisme interne la construcţia bugetului de venituri şi cheltuieli al ROMATSA care să permită derularea serviciilor de navigaţie aeriană în condiţii de eficienţă şi siguranţă şi care să permită ca anumite categorii de costuri să fie modificate faţă de cele stabilite prin planul de performanţă şi bazele de cost, în conformitate cu evoluţia principalelor prognoze şi ipoteze şi cu necesităţile reale ale regiei,având în vedere că în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ, există riscul de agravare a situaţiei financiare, ROMATSA închizând anul financiar 2016 cu o pierdere netă de 53.835.823 lei, iar pentru exerciţiul financiar al anului 2017 se estimează o pierdere netă de 80.550.314 lei, care poate avea implicaţii negative asupra asigurării continuităţii în condiţii de siguranţă a serviciilor de control al traficului aerian în spaţiul aerian naţional, respectiv poate afecta grav traficul pe toate aeroporturile din România cu efecte directe asupra populaţiei deservite de aceste aeroporturi,în considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public şi strategic al României, constituindu-se într-o situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. Articolul IOrdonanţa Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. Articolul 4 va avea următorul cuprins : Articolul 4
(1) Costurile aferente furnizării serviciilor de navigaţie aeriană asigurate în zona de responsabilitate a României, stabilită potrivit tratatelor internaţionale la care este parte, se includ în bazele de cost multianuale, incluse în planurile de performanţă a serviciilor de navigaţie aeriană, şi anuale, luate în calcul pentru determinarea tarifelor pentru serviciile de navigaţie aeriană.
(2) Bazele de cost anuale prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigaţie aeriană de rută şi pentru serviciile de navigaţie aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 391/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de stabilire a unei scheme comune de tarifare pentru serviciile de navigaţie aeriană, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 391/2013.
(3) ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (2) cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 391/2013, asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigaţie aeriană şi transmiterea bazelor de cost către EUROCONTROL şi Comisia Europeană, în vederea evaluării, avizării sau, după caz, aprobării tarifelor aferente serviciilor de navigaţie aeriană.
(4) Transmiterea de către ROMATSA a bazelor de cost anuale la EUROCONTROL şi Comisia Europeană, întocmite potrivit dispoziţiilor alin. (2) si (3), se face la termenele stabilite de Regulamentul (UE) nr. 391/2013, după obţinerea avizului favorabil al autorităţii naţionale de supervizare competentă.
(5) Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea şi aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri şi cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL şi Comisia Europeană, potrivit dispoziţiilor alin. (4), consolidate cu bugetul de venituri şi cheltuieli aferent serviciilor de navigaţie aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 391/2013, precum şi cu bugetul de venituri şi cheltuieli aferent altor activităţi prestate de ROMATSA în conformitate cu obiectul de activitate şi se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al ministrului finanţelor publice, la propunerea consiliului de administraţie al ROMATSA.
(6) Modelul formularelor bugetului de venituri şi cheltuieli, specific ROMATSA, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor şi al ministrului finanţelor publice.
(7) Veniturile suplimentare rezultate ca urmare a depăşirii prognozelor şi ipotezelor stabilite prin planul de performanţă şi bazele de cost şi care nu trebuie reportate pentru anul n + 2 potrivit mecanismelor de împărţire a riscurilor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 391/2013 se includ în bugetul de venituri şi cheltuieli curent al regiei.
(8) În situaţia în care la momentul elaborării bugetului de venituri şi cheltuieli se constată că unele costuri, de natura celor prevăzute la art. 14 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 391/2013, sau unele elemente de cost, neprevăzute şi neincluse în planul de performanţă aprobat, dar care au fost cuprinse ulterior în planul de afaceri revizuit al ROMATSA, aprobat de consiliul de administraţie, nu pot fi acoperite prin veniturile incluse în bazele de cost transmise anterior la EUROCONTROL şi Comisia Europeană, ROMATSA va iniţia procedurile de revizuire a planului de performanţă şi va întocmi şi supune aprobării un buget de venituri şi cheltuieli care să prevadă veniturile corespunzătoare prognozelor şi ipotezelor actualizate, în vederea acoperirii costurilor suplimentare, inclusiv provizionarea, dacă este cazul, a sumelor care trebuie reportate pentru anul n + 2 potrivit mecanismului de împărţire a riscului de trafic prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 391/2013.
(9) Dacă în situaţia prevăzută la alin. (8) nu se poate acoperi prin venituri impactul costurilor suplimentare, până la reintrarea în echilibru financiar ROMATSA va putea supune aprobării un buget de venituri şi cheltuieli cu pierderi.
(10) Pe parcursul anului, după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, dacă apar deviaţii de la prognozele şi ipotezele stabilite prin planul de performanţă şi bazele de cost anuale sau deviaţii ale veniturilor şi cheltuielilor din activitatea de bază, se poate proceda la rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli, cu respectarea dispoziţiilor prezentului articol. 2. Articolul 5 se abrogă . 3. Articolul 8 se abrogă . 4. Articolul 9 va avea următorul cuprins: Articolul 9
(1) Costurile cu personalul, care vor fi avute în vedere la elaborarea, respectiv revizuirea planului de performanţă multianual sau a bugetelor de venituri şi cheltuieli anuale, vor face obiectul unei informări şi consultări cu partenerul social, în condiţiile legii.
(2) După aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, cheltuielile cu personalul prevăzute în buget vor constitui limite pentru negocierea contractului colectiv de muncă. 5. Articolul 10 va avea următorul cuprins: Articolul 10Ajustările calculate la finele fiecărui an, potrivit mecanismelor de ajustare prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 391/2013, se constituie în provizioane deductibile şi vor fi utilizate pentru acoperirea ulterioară a cheltuielilor de exploatare. Articolul II Ordonanţa Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligaţiilor asumate de România prin aderarea la Convenţia internaţională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigaţiei aeriene şi la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum şi a unor obligaţii care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigaţie aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, după aprobarea acesteia prin lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.PRIM-MINISTRUVASILICA-VIORICA DĂNCILĂContrasemnează:Ministrul transporturilor,Lucian ŞovaMinistrul muncii şi justiţiei sociale,Lia-Olguţa Vasilescup. Ministrul afacerilor externe,George Ciamba,secretar de statMinistrul delegat pentru afaceri europene,Victor NegrescuMinistrul finanţelor publice,Eugen Orlando Teodorovici