HOTARARE Nr.
439 din 15 iunie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului privind concursul de admitere si examenul de absolvire a
Institutului National al Magistraturii
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 560 din 28 iunie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 106 lit. a) din Legea
nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi
procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind concursul de
admitere şi examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 305/2005 pentru aprobarea
Regulamentului privind concursul de admitere şi examenul de absolvire a
Institutului Naţional al Magistraturii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 823
din 12 septembrie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
Iulian Gîlcă
ANEXĂ
REGULAMENT privind concursul de admitere si examenul
de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii
CAPITOLUL I
Concursul de admitere
la Institutul Naţional al Magistraturii
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Admiterea în magistratură şi formarea
profesională iniţială în vederea ocupării funcţiei de judecător sau de procuror
se realizează prin Institutul Naţional al
Magistraturii.
(2) Admiterea la Institutul Naţional al Magistraturii
se face cu respectarea principiilor transparenţei şi egalităţii, exclusiv pe
bază de concurs.
Art. 2. - La concursul de admitere în Institutul
Naţional al Magistraturii se pot înscrie persoanele care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 14 alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 3. - Cursanţii Institutului Naţional al
Magistraturii au calitatea de auditori de justiţie.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea concursului
Art. 4. - (1) Concursul de admitere se organizează
anual, la data şi locul stabilite de Institutul Naţional al Magistraturii, cu
aprobarea Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Data, locul, modul de desfăşurare a concursului
de admitere, calendarul de desfăşurare, numărul de locuri scoase la concurs,
taxa de înscriere, tematica şi bibliografia de concurs, precum şi cererea de
înscriere tipizată se stabilesc prin hotărâre a Consiliului Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Datele prevăzute la alin. (2) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 60 de zile
înainte de data stabilită pentru concurs.
(4) Data, locul, modul de desfăşurare a concursului
de admitere, numărul de locuri scoase la concurs şi taxa de înscriere se aduc
la cunoştinţă şi printr-un comunicat de presă care se publică în 3 cotidiene
centrale.
(5) Cererile de înscriere tipizate, după aprobarea de
către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, se înaintează tribunalelor
şi parchetelor de pe lângă acestea, odată cu tematica şi bibliografia
concursului.
(6) La înscriere candidaţii primesc cererea tipizată,
un exemplar din prezentul regulament, precum şi tematica şi bibliografia
stabilite pentru concurs.
(7) Cererile pentru înscrierea la concurs se depun în
termen de 20 de zile de la data publicării datelor prevăzute
la alin. (2) pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii
şi Institutului Naţional al Magistraturii, la tribunalele sau, după caz, la
parchetele de pe lângă acestea, în ale căror circumscripţii domiciliază
candidaţii.
(8) La cererea de înscriere se anexează următoarele
acte:
a) certificatul de naştere, în copie legalizată;
b) actul de identitate, în copie legalizată;
c) diploma de licenţă sau adeverinţa provizorie, în
copie legalizată;
d) chitanţa de plată a taxei de înscriere;
e) certificatul de cazier judiciar;
f) certificatul de cazier fiscal.
(9) Cuantumul taxei de înscriere la concurs se
stabileşte prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii, în funcţie de
cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa se plăteşte la
casieria tribunalului sau, după caz, a parchetului la care se face înscrierea.
Pentru încasarea taxei se va utiliza chitanţier separat de cel folosit pentru
activitatea curentă. Chitanţele se întocmesc în 3 exemplare, dintre care originalul
şi al doilea exemplar se vor înmâna candidatului. Sumele astfel obţinute se vor vira la Consiliul
Superior al Magistraturii prin ordin de plată.
(10) Taxa de înscriere la concurs se restituie candidaţilor care au fost respinşi pentru neîndeplinirea condiţiilor
de participare la concurs, prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. a) - d) din
Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi candidaţilor retraşi anterior afişării listelor cu rezultatele
verificării îndeplinirii condiţiilor de participare la concurs. Cererea de
restituire se depune la Direcţia resurse umane şi organizare din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii şi se soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrare.
(11) Preşedinţii tribunalelor şi, după caz,
prim-procurorii parchetelor de pe lângă acestea vor preda dosarele candidaţilor
ia comisia de admitere a concursului în cel mult 5 zile de la data expirării
termenului prevăzut la alin. (7).
Art. 5. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii
numeşte comisia de admitere a concursului, comisia de elaborare a subiectelor
şi comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(2) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au
soţul sau soţia, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul
candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii pe propria
răspundere în acest sens.
(3) Dacă incompatibilitatea prevăzută la alin. (2) se
iveşte ulterior desemnării membrilor comisiilor, membrul în cauză are obligaţia
să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei,
în vederea înlocuirii sale.
Art. 6. - (1) Comisia de admitere a concursului se
constituie prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la
propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al
Magistraturii, şi coordonează organizarea şi desfăşurarea concursului.
(2) Comisia de admitere a concursului se compune din:
- preşedinte: secretarul general al Consiliului
Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorii Direcţiei
resurse umane şi organizare, după caz;
- vicepreşedinţi: directorii Institutului Naţional al
Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, după caz;
- membri: directori, şefi de serviciu, judecători şi
procurori detaşaţi în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii sau al
Institutului Naţional al Magistraturii, consilieri juridici asimilaţi
magistraţilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai
Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi personal
contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului
Naţional al Magistraturii;
- reprezentanţii instituţiilor cu care Consiliul
Superior al Magistraturii colaborează pentru organizarea şi desfăşurarea
concursului.
Art. 7. - Comisia de admitere a concursului are în
principal următoarele atribuţii:
1. transmite cererea tipizată de înscriere, tematica
şi bibliografia de concurs către tribunale şi parchetele de pe lângă acestea;
2. verifică îndeplinirea condiţiilor de înscriere,
centralizează dosarele candidaţilor, întocmeşte şi afişează lista candidaţilor
care îndeplinesc condiţiile de înscriere, afişează lista finală a candidaţilor;
3. controlează şi îndrumă acţiunile privind
organizarea şi desfăşurarea concursului, identificarea şi, după caz,
închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea' probelor de concurs,
procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe
parcursul desfăşurării concursului şi a pazei necesare pentru păstrarea ordinii
publice la centrele de examen şi de evaluare, asigurarea cheltuielilor de
transport, cazare şi diurnă, după caz, pentru membrii comisiilor;
4. asigură paza subiectelor şi a lucrărilor scrise, la
sediul comisiei şi în timpul transportului acestora, pentru păstrarea ordinii
publice la centrele de examen şi de evaluare;
5. asigură confecţionarea ştampilelor-tip pentru
concurs, care sunt numerotate;
6. instruieşte cu 24-48 de ore înaintea datei
concursului persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs,
responsabili de sală şi supraveghetori, numite prin hotărâre a preşedintelui
comisiei de admitere;
7. preia de la preşedintele comisiilor de elaborare a
subiectelor şi examinare, pe bază de delegaţie nominală, subiectele pentru
probele scrise şi baremele de evaluare şi de notare, în plicuri distincte,
închise şi sigilate;
8. păstrează în condiţii de deplină siguranţă
subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
9. coordonează multiplicarea subiectelor pentru
probele scrise, în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile
conţinând necesarul de subiecte pentru fiecare sală;
10. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate
pentru probele scrise;
11. repartizează candidaţii
pe săli, pentru probele scrise, în ordine alfabetică, dispune afişarea listelor
respective cu cel puţin 24 de ore înainte de fiecare probă pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii, precum şi pe uşile sălilor în care se desfăşoară probele;
12. afişează baremul de evaluare şi notare la centrele
de examen cu 15 minute înainte de încheierea fiecărei probe scrise şi asigură
publicarea acestuia pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al
Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii;
13. organizează transportul lucrărilor scrise de la
centrele de examen la centrul de evaluare şi răspunde de securitatea acestora;
14. ia măsuri pentru ca în spaţiile în care se
desfăşoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine
neautorizate de comisie sau neprevăzute de prezentul regulament;
15. calculează mediile generale şi întocmeşte listele
finale;
16. asigură respectarea procedurii de evaluare şi notare;
17. analizează desfăşurarea şi rezultatele
concursului şi prezintă concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
18. informează de îndată conducerea Consiliului
Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebită a cărei
rezolvare nu este prevăzută în prezentul regulament, precum şi cu privire la
orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi: pierderea,
deteriorarea sau desecretizarea unui subiect;
19. asigură afişarea şi publicarea simultană pe
paginile de Internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii şi
Institutul Naţional al Magistraturii, a rezultatelor concursului şi asigură
transmiterea rezultatelor către tribunale şi parchetele de pe lângă acestea;
20. propune Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificări în modul de organizare şi desfăşurare a
concursului;
21. exercită orice alte atribuţii necesare bunei
desfăşurări a concursului.
Art. 8. - (1) Preşedintele comisiei de admitere a
concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuţiilor
prevăzute la art. 7.
(2) In acest scop, preşedintele comisiei de admitere
a concursului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii
comisiei şi pentru supraveghetori, precum şi sarcinile ce revin tribunalelor şi
parchetelor de pe lângă acestea, în vederea bunei desfăşurări a concursului.
(3) Preşedinţii tribunalelor şi prim-procurorii
parchetelor de pe lângă acestea răspund de ducerea la îndeplinire a acestor
sarcini, sub coordonarea preşedintelui comisiei de
admitere a concursului.
Art. 9. - (1) Elaborarea subiectelor de concurs, a
baremelor de evaluare şi notare, respectiv evaluarea şi notarea lucrărilor se
realizează de comisia de elaborare a subiectelor şi de comisia de soluţionare a
contestaţiilor.
(2) Comisiile indicate la
alin. (1) sunt numite prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al
Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, şi au un
preşedinte comun. Preşedintele numit de Consiliul Superior al Magistraturii
dintre membrii comisiei de elaborare a subiectelor veghează la respectarea
regulilor de elaborare a subiectelor, stabileşte timpul de concurs, precum şi
repartizarea lui între comisii şi coordonează activitatea comisiilor pe care le
conduce. Preşedintele nu poate participa la soluţionarea contestaţiilor.
(3) Aceeaşi persoană, cu excepţia preşedintelui
comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o
comisie.
(4) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe
baza consimţământului scris, exprimat anterior.
(5) Membrii comisiilor vor fi numiţi de regulă dintre
persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al
Magistraturii şi a Consiliului Superior al Magistraturii şi care au urmat
cursurile Institutului Naţional al Magistraturii privind metodele şi tehnicile
de evaluare.
(6) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor şi
de soluţionare a contestaţiilor vor semna contracte de participare în comisii
cu privire la modalităţile de plată şi respectarea atribuţiilor ce le revin
potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(7) Declaraţiile şi contractele de participare în
comisii vor fi centralizate de comisia de admitere a concursului şi se
păstrează alături de celelalte documente de concurs.
(8) în comisiile prevăzute la alin. (1) vor fi numiţi
şi membri supleanţi.
Art. 10. - (1) Comisia de elaborare a subiectelor este
compusă din: comisia de elaborare a subiectelor pentru proba eliminatorie tip
grilă, comisia de elaborare a testului-grilă de verificare a raţionamentului
logic şi comisia de examinare.
(2) Numirea membrilor comisiilor de elaborare a
subiectelor pentru testele-grilă va avea loc cu cel puţin 30 de zile înaintea
datei de desfăşurare a probei respective.
(3) Numirea membrilor comisiei de examinare va avea loc cu cel puţin 14 zile înaintea datei de desfăşurare a
probei respective.
(4) Propunerile Consiliului ştiinţific al
Institutului Naţional al Magistraturii vor fi transmise cu cel puţin 10 zile
anterior termenelor prevăzute, după caz, la alin. (2) şi (3).
Art. 11. - Comisiile de elaborare a subiectelor au în
principal următoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de concurs, cu respectarea
următoarelor reguli:
a) să fie în concordanţă cu tematica şi bibliografia
aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul
Naţional al Magistraturii;
b) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei
studiate, să aibă grad de complexitate corespunzător conţinutului tematicii şi
bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
c) să se evite repetarea subiectelor de la
concursurile anterioare;
d) să asigure, în cazul testelor-grilă, o repartizare
echilibrată a răspunsurilor corecte şi a numărului de răspunsuri corecte între
variantele de răspuns;
e) timpul necesar rezolvării
subiectelor să nu depăşească timpul alocat desfăşurării probei de concurs;
f) să se asigure unitatea de evaluare la nivel
naţional;
2. predarea către comisia de admitere a concursului,
cu cel puţin 12 ore înainte de desfăşurarea probelor scrise, a subiectelor şi
baremelor de evaluare şi de notare, în plicuri sigilate;
3. elaborarea de către comisia de examinare a unor
criterii ce vor fi avute în vedere la aprecierea interviului şi a unui punctaj
orientativ de evaluare.
Art. 12. - Comisia de examinare
are următoarele atribuţii:
a) elaborarea criteriilor ce vor fi avute în vedere la
aprecierea interviului şi a punctajului orientativ de evaluare;
b) intervievarea candidaţilor, în scopul identificării
aptitudinilor, motivaţiilor şi elementelor de etică specifice profesiei.
Art. 13. - (1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
se constituie prin hotărâre a Consiliului Superior al Magistraturii, la
propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, fiind compusă din comisia de
soluţionare a contestaţiilor formulate împotriva rezultatelor de la proba
eliminatorie tip grilă şi din comisia de soluţionare a contestaţiilor formulate
împotriva rezultatelor de la testul-grilă constând în verificarea
raţionamentului logic.
(2) Fiecare dintre aceste comisii este alcătuită din 4 membri care, la comisia de soluţionare a
contestaţiilor formulate împotriva rezultatelor de la proba eliminatorie tip
grilă, sunt specializaţi pe cele 4 discipline de concurs.
(3) Numirea membrilor comisiilor de soluţionare a
contestaţiilor va avea loc odată cu numirea membrilor comisiilor de elaborare a
subiectelor.
(4) Comisiile de soluţionare a contestaţiilor au
următoarele atribuţii:
a) soluţionarea contestaţiilor la barem la
testul-grilă eliminatoriu, respectiv la testul de verificare a raţionamentului
logic;
b) soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva
rezultatelor obţinute la fiecare dintre cele două teste-grilă.
Art. 14. - (1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor
prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 303/2004, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, se realizează de comisia de
admitere a concursului.
(2) Rezultatele verificării se afişează la sediul
Institutului Naţional al Magistraturii, precum şi la sediile tribunalelor şi
parchetelor de pe lângă acestea şi se publică simultan pe paginile de Internet
ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii, cel mai târziu cu 15 zile înainte de data concursului.
(3) Candidaţii respinşi în urma verificării pot
formula contestaţii în termen de 48 de ore de la afişarea listei la sediile
tribunalelor şi parchetelor de pe lângă acestea.
(4) Contestaţiile se depun la tribunale şi parchetele
de pe lângă acestea şi se înaintează de îndată, prin fax, comisiei de admitere a concursului.
(5) Contestaţiile se soluţionează prin hotărâre
definitivă de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii.
(6) Lista finală a candidaţilor se afişează la sediile
tribunalelor şi parchetelor de pe lângă acestea şi se publică simultan pe
paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului
Naţional al Magistraturii.
SECŢIUNEA a 3-a
Desfăşurarea concursului
Art. 15. - (1) Examinarea candidaţilor se face în două
etape.
(2) Prima etapă constă în verificarea cunoştinţelor
juridice prin susţinerea unei probe eliminatorii tip grilă la următoarele
discipline:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal.
(3) A doua etapă constă în susţinerea următoarelor
probe:
a) un test-grilă constând în
verificarea raţionamentului logic;
b) un interviu.
Art. 16. - (1) Testul-grilă eliminatoriu cuprinde 100
de întrebări, câte 25 pentru fiecare dintre disciplinele de concurs menţionate
la art. 15 alin. (2) lit. a)-d).
(2) Timpul necesar pentru
formularea răspunsurilor la întrebările din testul-grilă este cel stabilit de
comisia de elaborare a subiectelor pentru această probă şi nu poate depăşi 4
ore, socotite din momentul în care s-a încheiat distribuirea testelor către
toţi candidaţii.
(3) La testul-grilă fiecare răspuns corect primeşte
un punct care are ca echivalent 10 sutimi în sistemul de notare de la 1 la 10.
(4) Lucrările se notează cu „Admis" sau
„Respins", în funcţie de punctajul obţinut de candidat. Sunt declaraţi
admişi în etapa a II-a candidaţii care au obţinut minimum 80 de puncte,
echivalentul notei 8.
(5) Evaluarea răspunsurilor la întrebările
testului-grilă se realizează prin procesare electronică.
Art. 17. - (1) Accesul candidaţilor în sălile de
concurs este permis pe baza unui act de identitate, până la ora stabilită de
comisia de admitere, cel mai târziu până la momentul deschiderii plicului în
care se află tezele de concurs.
(2) Se interzice candidaţilor să deţină asupra lor pe
timpul desfăşurării probei orice surse de informare. încălcarea acestor
dispoziţii atrage eliminarea din concurs.
(3) In vederea elaborării lucrărilor scrise candidaţii
folosesc numai cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră.
(4) Candidaţii se aşază în ordine alfabetică, conform
listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o teză de concurs tipizată, cu
ştampila Consiliului Superior al Magistraturii, conţinând testul-grilă, pe care îşi scrie cu majuscule numele şi
prenumele şi completează citeţ celelalte date. Colţul tezei de concurs va fi
lipit şi ştampilat la momentul predării lucrării, numai după ce persoanele care
supraveghează în sală au verificat identitatea candidaţilor şi completarea
corectă a tuturor datelor prevăzute şi după ce responsabilii de sală au semnat
în interiorul porţiunii care urmează a fi sigilată.
(5) Din momentul deschiderii plicului în care se află
tezele de concurs niciun candidat nu mai poate intra în sală şi niciun candidat
nu poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea scrisă şi semnează de predarea
acesteia. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului
pierd dreptul de a mai susţine proba respectivă.
(6) Pe toată durata desfăşurării probei este interzisă
părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. în cazuri excepţionale, dacă un
candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el trebuie să fie însoţit de una
dintre persoanele care supraveghează, până la înapoierea în sala de examen.
(7) Niciun membru al comisiei de admitere a
concursului nu poate părăsi centrul de examen şi nu poate comunica în exterior
conţinutul subiectelor de concurs până ia încheierea probei scrise.
Art. 18. - (1) Pe parcursul desfăşurării probei membrii
comisiei de admitere a concursului şi supraveghetorii de săli nu pot da
candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea testului şi nu pot aduce
modificări acestuia şi baremului de evaluare şi notare. Orice nelămurire legată
de subiecte se discută direct cu comisia de elaborare a subiectelor.
(2) In cazul în care unii candidaţi doresc să îşi
transcrie lucrarea, fără să depăşească timpul stabilit, primesc alte teste
tipizate. Acest lucru este consemnat de către supraveghetori în procesul-verbal
de predare-primire a lucrărilor scrise. Colile folosite iniţial se anulează pe
loc de către supraveghetori, menţionându-se pe ele „Anulat", se semnează
de 2 supraveghetori şi se păstrează în condiţiile stabilite pentru lucrările
scrise.
(3) Fiecare candidat primeşte atâtea teste tipizate
câte îi sunt necesare.
(4) La expirarea timpului acordat candidaţii predau
lucrările sub semnătură în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea
timpului stabilit potrivit art. 16 alin. (2). Ultimii 3 candidaţi rămân în sală
până la predarea ultimei lucrări.
(5) Toţi candidaţii semnează, la momentul predării
lucrărilor, în procesele-verbale de predare-primire a
acestora.
(6) Preşedintele comisiei de admitere a concursului
preia lucrările sub semnătură de la supraveghetori, după care le predă pe bază
de proces-verbal preşedintelui comisiilor de concurs.
(7) Frauda dovedită atrage
eliminarea din concurs. Se consideră fraudă şi înscrierea numelui candidatului
pe teza de concurs în afara rubricii care se sigilează şi orice alte semne
distinctive care ar permite identificarea lucrării. In aceste cazuri
responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele şi măsurile
luate, iar lucrarea se anulează cu menţiunea „Fraudă". Procesul-verbal se
comunică comisiei de admitere şi candidatului respectiv.
(8) Pentru fiecare sală de concurs se întocmeşte un
proces-verbal.
Art. 19. - Baremul de evaluare
şi notare stabilit de comisia de elaborare a subiectelor pentru proba
eliminatorie tip grilă se afişează la centrele de examen cu 15 minute înainte
de încheierea probei. In termen de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face
contestaţii la barem, care se soluţionează de comisia de contestaţii în cel
mult 24 de ore de la expirarea termenului de contestare. Baremul stabilit în
urma soluţionării contestaţiilor se publică pe paginile de Internet ale
Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 20. - Rezultatele la proba eliminatorie se
afişează la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediile
tribunalelor şi parchetelor
de pe lângă acestea şi se publică pe paginile de Internet ale Institutului
Naţional al Magistraturii şi Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 21. - (1) Candidaţii pot contesta punctajul
obţinut la proba eliminatorie. Contestaţia se depune la tribunalele, respectiv
parchetele de pe lângă acestea, la care s-au înscris candidaţii, în termen de 3
zile de la data afişării rezultatelor la sediile tribunalelor şi parchetelor de
pe lângă acestea. Contestaţiile se transmit imediat după înregistrare, prin
fax, la Consiliul Superior al Magistraturii, care le înaintează Institutului
Naţional al Magistraturii.
(2) In vederea soluţionării contestaţiilor, colţul
lucrării se va sigila din nou.
(3) Contestaţiile se soluţionează de către comisia de
contestaţii în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1).
Art. 22. - (1) Testul-grilă de verificare a
raţionamentului logic din cadrul celei de-a doua etape a concursului cuprinde
100 de întrebări.
(2) Fiecare răspuns corect valorează 0,1 puncte.
(3) Dispoziţiile art. 16 alin. (2) şi (5) şi ale art.
17-21 se aplică în mod corespunzător.
(4) Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul
trebuie să răspundă corect la minimum 30 de întrebări.
(5) Desigilarea colţului testului, precum şi afişarea
şi publicarea rezultatelor obţinute la acesta au loc după susţinerea
interviului de către toţi candidaţii.
Art. 23. - (1) Candidaţii susţin un interviu în faţa
comisiei de examinare din care fac parte un psiholog, un judecător, un
procuror, un profesor universitar şi un pedagog, desemnaţi de Consiliul
Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al
Magistraturii. Numărul comisiilor de interviu va fi stabilit în funcţie de
numărul candidaţilor.
(2) Aprecierea interviului se face, în baza punctajului
orientativ de evaluare elaborat de comisia de
examinare, cu note de la 1 la 10, cu două zecimale. Nota 1 se acordă atunci
când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu această notă.
(3) Nota obţinută la această probă reprezintă media
aritmetică a notelor acordate de membrii comisiei de examinare. Nota astfel
acordată este definitivă.
Art. 24. - (1) Cu cel puţin 24 de ore înainte de
desfăşurarea interviului, comisia de admitere a concursului întocmeşte lista
alfabetică a candidaţilor, cu precizarea orei la care trebuie să se prezinte
grupele de candidaţi, şi dispune publicarea listelor candidaţilor pe paginile
de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional
al Magistraturii.
(2) Accesul candidaţilor în sala de concurs este
permis pe baza unui act de identitate, în ordinea afişată, respectându-se ora
prevăzută pentru fiecare grupă.
(3) Inregistrarea probelor orale este obligatorie, cel
puţin prin mijloacele tehnice audio.
(4) Inregistrările se păstrează timp de un an, după
care se distrug.
Art. 25. - Nota obţinută la
concurs este suma notelor de la fiecare dintre cele 3 probe, calculată în
raport cu următoarea pondere: proba eliminatorie tip grilă 80%, proba de
verificare a raţionamentului logic 10% şi interviul 10%.
Art. 26. - (1) Lista cuprinzând rezultatele finale ale concursului se publică simultan pe paginile de
Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al
Magistraturii şi se afişează la sediile tribunalelor şi parchetelor de pe lângă
acestea.
(2) Pentru admiterea la Institutul
Naţional al Magistraturii candidatul trebuie să obţină nota stabilită conform
art. 25, de cel puţin 7 (şapte), clasificarea candidaţilor urmând a se face în
ordinea descrescătoare a notelor.
(3) Departajarea candidaţilor cu note egale se face în
ordinea descrescătoare a notelor obţinute la cele 3 probe de concurs, în
ordinea susţinerii acestora.
Art. 27. - (1) Candidaţii admişi vor fi verificaţi sub
aspectul îndeplinirii condiţiei bunei reputaţii prevăzute la art. 12 din Legea
nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de către
inspectori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, cu respectarea
dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date,
şi vor fi programaţi pentru a se prezenta la vizita medicală şi la testarea
psihologică.
(2) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
hotărăşte cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi
validează rezultatele concursului. Candidaţii inapţi pentru exercitarea
funcţiei, din punct de vedere medical, din punct de vedere psihologic, precum
şi cei care nu se bucură de o bună reputaţie sunt declaraţi respinşi.
(3) Lista definitivă a candidaţilor declaraţi admişi
la Institutul Naţional al Magistraturii se comunică pentru afişare la sediul
Institutului Naţional al Magistraturii, la sediul Consiliului Superior al
Magistraturii şi la sediile tribunalelor şi parchetelor de pe lângă acestea şi
se publică pe paginile de Internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii.
Art. 28. - (1) Candidaţii care îndeplinesc condiţiile
prevăzute la art. 27 alin. (1), dar care nu au fost declaraţi admişi în limita
locurilor scoase la concurs, pot ocupa, în ordinea descrescătoare a notei de
concurs, stabilită conform art. 25, posturile vacante de personal asimilat
magistraţilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului
Naţional al Magistraturii menţionate în lista prevăzută la alin. (4), după
promovarea probei constând în verificarea cunoştinţelor de limbă străină,
reglementată de Regulamentul Institutului Naţional al Magistraturii, aprobat
prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 320/2005, şi de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al
Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.
238/2006, cu modificările ulterioare.
(2) Dispoziţiile art. 26 alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
(3) Rezultatele concursului pot fi valorificate în
termen de un an de la data finalizării concursului, posturile de personal
asimilat magistraţilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi
Institutului Naţional al Magistraturii care se vacantează ulterior validării
concursului putând fi ocupate de candidaţii declaraţi admişi în sensul art. 26
alin. (2) şi care nu au ocupat posturi conform alin. (1). Dispoziţiile alin.
(1) şi (2) se aplică în mod corespunzător.
(4) Lista posturilor vacante de personal de specialitate juridică asimilat magistraţilor din cadrul
Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii
se publică odată cu anunţul referitor la concursul de admitere la Institutul
Naţional al Magistraturii.
SECŢIUNEA a 4-a
Dispoziţii speciale privind testarea psihologică
Art. 29. - (1) Testarea psihologică constă în
susţinerea unor teste specifice, propuse de specialişti din cadrul Consiliului
Superior al Magistraturii, şi se concretizează prin acordarea calificativului „Admis" sau „Respins".
(2) Rezultatele testării psihologice se comunică
Direcţiei resurse umane şi organizare, precum şi, în mod individual, fiecărui
candidat, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire, în termen de
cel mult 15 zile de la susţinerea probei.
(3) In termen de 3 zile de la primirea comunicării,
candidaţii respinşi pot formula contestaţie, care se depune la Direcţia resurse
umane şi organizare.
(4) Contestaţiile se soluţionează de comisia de
reexaminare psihologică, formată din 2 psihologi desemnaţi de Consiliul
Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare.
(5) Comisia de reexaminare va proceda la reevaluarea
rezultatelor testului susţinut de candidat.
(6) Calificativul acordat de comisia de reexaminare psihologică este definitiv şi se comunică în
mod individual candidatului în condiţiile alin. (2).
CAPITOLUL II
Examenul de absolvire a Institutului Naţional al
Magistraturii
Art. 30. - (1) După încheierea cursurilor în cadrul
Institutului Naţional al Magistraturii auditorii de justiţie susţin un examen
de absolvire, constând în probe teoretice şi practice prin care se verifică
însuşirea cunoştinţelor necesare exercitării funcţiei de judecător sau de
procuror.
(2) Disciplinele la care
auditorii de justiţie sunt evaluaţi pe parcursul anului şi la care susţin
examen de absolvire, precum şi modalităţile de examinare se stabilesc de
Consiliul ştiinţific al Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Examenul va fi susţinut în faţa comisiei de
examinare numite de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea
Institutului Naţional al Magistraturii, formată din 3 persoane, dintre care un
membru al personalului de instruire din cadrul acestuia şi 2 judecători sau,
după caz, 2 procurori.
(4) Nota finală este media notelor acordate de
fiecare dintre membrii comisiei de examinare.
(5) Rezultatele examenului se afişează la sediul
Institutului Naţional al Magistraturii şi se publică pe pagina de Internet a
acestuia.
(6) Rezultatele pot fi
contestate în termen de 48 de ore de la afişare. Contestaţiile se soluţionează
de comisiile de contestaţii, numite de Consiliul Superior al Magistraturii, la
propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, formate din 3 membri,
respectiv un reprezentant al personalului de instruire al acestuia şi 2
judecători sau, după caz, 2 procurori, alţii decât membrii comisiei de
examinare.
(7) Pentru absolvirea Institutului Naţional al
Magistraturii candidatul trebuie să obţină media generală de minimum 7 (şapte)
şi cel puţin nota 5 (cinci) la fiecare dintre materiile de examen.
(8) Absolvenţilor Institutului Naţional al
Magistraturii li se eliberează un atestat care certifică absolvirea
institutului, promoţia şi media generală obţinută.
Art. 31. - (1) In cazul în care
un auditor de justiţie nu promovează examenul de absolvire în prima sesiune,
acesta are dreptul să participe la următoarea sesiune.
(2) Absenţa nejustificată sau nepromovarea examenului
la a doua sesiune atrage pierderea dreptului de a fi numit judecător sau
procuror. Persoana aflată în această situaţie este obligată să restituie bursa
şi cheltuielile de şcolarizare.
Art. 32. - Absolvenţii Institutului Naţional al
Magistraturii sunt repartizaţi de Consiliul Superior al Magistraturii pe baza
mediei generale, care reprezintă media aritmetică a rezultatelor finale ale
celor 2 ani de studiu şi ale examenului de absolvire a institutului.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 33. - Termenele prevăzute de prezentul regulament
se calculează potrivit dispoziţiilor art. 101 din Codul de procedură civilă.
Art. 34. - (1) Pentru cazurile în care prezentul
regulament stipulează că un document urmează să fie afişat la sediile
instanţelor sau ale parchetelor, anunţul se va afişa de îndată pe ori lângă uşa
de intrare a instanţei sau parchetului.
(2) Preşedinţii tribunalelor sau, după caz,
prim-procurorii parchetelor de pe lângă acestea transmit documentele primului
grefier ori grefierului însărcinat cu activitatea de registratură, pentru a fi
afişate, indicând perioada pentru care vor fi afişate. In momentul afişării,
precum şi al retragerii documentului grefierul va nota ora şi data afişării sau
retragerii pe document, însoţite de semnătura sa. Grefierul transmite de îndată
documentul retras preşedintelui tribunalului sau conducătorului parchetului.
Art. 35. - (1) Lucrările de concurs ale candidaţilor
declaraţi admişi se înaintează în original la mapele profesionale întocmite
acestora, după numirea în funcţie, în condiţiile legii.
(2) Celelalte lucrări scrise, precum şi toate
celelalte documente privind desfăşurarea concursului se arhivează şi se
păstrează în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcţiei
resurse umane şi organizare.
(3) Originalele documentelor, în privinţa cărora
prezentul regulament dispune că se înaintează prin fax Direcţiei resurse umane
şi organizare, se transmit de către tribunale sau parchetele de pe lângă
acestea, prin grija preşedinţilor tribunalelor şi a prim-procurorilor
parchetelor de pe lângă acestea, după caz, în cel mai scurt timp şi se
arhivează la mapele de concurs.