HOTARARE Nr. 45 din 2 februarie 1993
pentru aprobarea Acordului privind ajutorul in valoare de 10 milioane dolari
pentru importul de marfuri destinate agriculturii, incheiat intre Guvernul
Romaniei si Statele Unite ale Americii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 31 din 16 februarie 1993
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Acordul privind ajutorul in valoare de 10 milioane de dolari
pentru importul de marfuri destinate agriculturii, incheiat intre Guvernul
Romaniei si Statele Unite ale Americii la 15 decembrie 1992 la Bucuresti.
Art. 2
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si Ministerul Finantelor vor lua
masurile ce se impun pentru punerea in practica a prevederilor acordului.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministrul agriculturii si
alimentatiei,
Ioan Oancea
ACORD DE CREDIT NERAMBURSABIL PENTRU IMPORTUL DE MARFURI
intre Guvernul Romaniei (Beneficiarul), reprezentat de Ministerul Finantelor,
si Statele Unite ale Americii, reprezentate de Agentia pentru Dezvoltare
Internationala (A.I.D.)
Art. 1
Creditul nerambursabil
Sectiunea 1.1. - Marfa
Sub rezerva disponibilitatii de fonduri, Statele Unite ale Americii,
actionand conform Actului din 1961 privind asistenta pentru strainatate, cu
modificarile ulterioare, este de acord sa puna la dispozitia Beneficiarului, in
termenii si conditiile acestui acord, o suma de pana la 10 (zece) milioane
dolari S.U.A (creditul), credit din care nu mai putin de 8.500.000 (opt
milioane cinci sute de mii) dolari S.U.A. vor fi disponibilizati de A.I.D.
pentru finantarea costurilor in valuta al suplimentului proteic de soia de
origine S.U.A., asa cum este specificat in scrisorile de implementare ale
proiectului si ale serviciilor legate de livrarea marfurilor, necesare
sprijinirii Beneficiarului in satisfacerea nevoilor sale imediate de nutreturi
proteice, in restructurarea sistemului de distributie si vanzare a acestui
supliment proteic de soia catre sectorul privat si, in final, in asigurarea
autosatisfacerii in acoperirea pe termen lung a nevoilor sale de supliment
proteic de soia.
Sectiunea 1.2. - Situatia cadastrala
In plus, pana la 1.500.000 (un milion cinci sute de mii) dolari S.U.A. din
creditul nerambursabil vor fi utilizati de catre Serviciul de Prospectiuni
Geodezice al S.U.A. (USGS) pentru asigurarea asistentei tehnice, a bunurilor
necesare desfasurarii acesteia, a asistentei auxiliare bunurilor livrate Beneficiarului,
reprezentat de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, sau de alte
subdiviziuni politice, in realizarea situatiei cadastrale la nivel national, in
scopul analizei acordarii titlurilor si transferului proprietatii pamantului
catre persoane fizice sau juridice private.
Sectiunea 1.3. - Asistenta tehnica
Suplimentar creditului, A.I.D. este de acord sa asigure asistenta tehnica
suplimentara si asistenta privind formarea cadrelor, dupa necesitati, pentru
urmatoarele scopuri:
1. asistenta tehnica in desfasurarea licitatiilor private produsele
eligibile si, totodata, sa acorde consultanta Guvernului Romaniei in
privatizarea sistemului de distributie si vanzare a suplimentului proteic de
soia in Romania;
2. furnizarea de servicii de consultanta privind politica de dezvoltare a
pietei, in sectorul privat, dezvoltarea unui sistem de distributie a
suplimentului proteic de soia prin importatori privati, angrosisti si
detailisti, si asigurarea altei asistente tehnice, in functie de cerinte, pentru
sprijinirea industriei nutreturilor proteice; si
3. asistenta in monitorizarea, urmarirea, evaluarea/estimarea si in
analizarea impactului financiar, economic si de piata al programului.
Art. 2
Programul
Sectiunea 2.1. - Definirea programului
Programul este descris in continuare in "Descrierea pe larg a
programului", asa cum este expusa in anexa nr. 1 la prezentul acord si
care constituie parte integranta a acestui acord, si va consta in alocari de
fonduri nerambursabile, asupra carora se va conveni de comun acord pentru
suplimentul proteic de soia, ca si pentru diverse bunuri si servicii agreate in
scris de catre A.I.D., care vor fi disponibilizate pentru sectorul privat din
economia Romaniei.
Sectiunea 2.2. - Modificarea anexei
In cadrul limitelor definitiei de mai sus a programului, parti din
"Descrierea pe larg a programului", expusa in anexa nr. 1, pot fi
modificate printr-o intelegere, in scris, a reprezentantilor autorizati ai
partilor, desemnati in sectiunea 7.2, nefiind necesara o amendare formala a
prezentului acord.
Art. 3
Conditii precedente tragerii
Sectiunea 3.1. - Conditii precedente tragerii initiale
Anterior efectuarii oricarei trageri din credit sau emiterii de catre
A.I.D. a oricarui document in baza caruia se va efectua tragerea unei astfel de
sume, daca partile nu vor fi convenit altfel in scris, Beneficiarul va furniza
A.I.D., intr-o forma si continut satisfacatoare pentru A.I.D.:
a) un aviz juridic acceptabil pentru A.I.D., care sa ateste ca prezentul
acord a fost in mod corespunzator semnat in numele Beneficiarului, aprobat
si/sau ratificat si ca acesta constituie o obligatie valabila si legal
irevocabila a Beneficiarului, conform tuturor termenilor acordului;
b) o declaratie de reprezentare si garantare, in sensul ca persoana sau
persoanele desemnate au autoritatea sa actioneze ca reprezentant sau
reprezentanti ai Beneficiarului, conform sectiunii 7.2, impreuna cu un specimen
de semnatura pentru fiecare persoana, certificat in ce priveste autenticitatea.
Sectiunea 3.2. - Conditia precedenta tragerilor pentru marfuri
Anterior efectuarii oricarei trageri din credit pentru marfurile mentionate
in sectiunea 1.1. sau emiterii de catre A.I.D. a documentatiei in baza careia
tragerea va fi efectuata, daca partile nu vor fi convenit altfel in scris,
Beneficiarul va furniza A.I.D. dovada, in forma si continutul satisfacatoare
pentru A.I.D., ca Beneficiarul a deschis un cont separat total distinct, unic,
purtator de dobanda, pentru depozitele in moneda nationala constituie in urma
licitatiilor de supliment proteic de soia, disponibilizate in conformitate cu
termenii si conditiile acestui acord.
Sectiunea 3.3. - Conditii precedente tragerilor pentru situatia cadastrala
Anterior efectuarii oricarei trageri din cadrul creditului pentru marfurile
si asistenta auxiliara marfurilor, asa cum sunt descrise acestea in sectiunea
1.2, sau emiterii de catre A.I.D. a documentatiei in baza careia astfel de
trageri vor fi efectuate, daca partile nu vor fi convenit altfel in scris,
Beneficiarul va furniza A.I.D., intr-o forma si continut satisfacatoare pentru
A.I.D., dovada ca declasificarea sau demilitarizarea "grilei"
necesare pentru realizarea situatiei cadastrale nationale a fost efectuata de
catre Beneficiar, prin Ministerul Apararii sau alte subdiviziuni politice si ca
o astfel de "grila" a fost disponibilizata pentru utilizare si
revizuire de catre Serviciul de Prospectiuni Geodezice al S.U.A., in colaborare
cu Beneficiarul.
Sectiunea 3.4. - Instiintare
Dupa ce A.I.D. va fi stabilit ca au fost indeplinite conditiile precedente,
specificate in sectiunile 3.1, 3.2 si 3.3, aceasta il va instiinta prompt in
scris pe Beneficiar.
Sectiunea 3.5. - Termene pentru indeplinirea conditiilor prealabile
a) In cazul in care nu vor fi fost indeplinite toate conditiile specificate
in sectiunile 3.1 si 3.2 in termen de 60 de zile de la data prezentului acord
sau pana la o data ulterioara pe care A.I.D. o poate specifica in scris,
A.I.D., la cererea sa, poate denunta acest acord printr-o instiintare in scris
catre Beneficiar.
b) In cazul in care nu vor fi indeplinite toate conditiile specificate in
sectiunea 3.3 in termen de 120 de zile de la data semnarii prezentului acord
sau pana la o data ulterioara specificata in scris de A.I.D., A.I.D., la
cererea sa, poate anula componenta acestui credit, descrisa in sectiunea 1.2 a
acestui acord, prin avizarea in scris a Beneficiarului cu 30 (treizeci) de zile
inainte. Alternativ, A.I.D., la alegerea sa, poate disponibiliza tot creditul
specificat in sectiunea 1.2 sau o parte a acestuia, pentru utilizare in cadrul
acestui program, sau pentru orice alta utilizare pe care A.I.D. o va agrea in
scris.
Art. 4
Achizitionarea, eligibilitatea si utilizarea marfurilor
Sectiunea 4.1. - Reglementarea A.I.D. nr. 1
Acest credit, precum si achizitionarea si utilizarea marfurilor si
serviciilor auxiliare finantate prin acesta sunt in conformitate cu termenii si
conditiile Reglementarii A.I.D. nr. 1, cu modificarile ulterioare aflate in
vigoare, in afara cazului cand A.I.D. va solicita altfel in scris. Daca vreo
prevedere a Reglementarii A.I.D. nr. 1 contravine vreunei prevederi a
prezentului acord, prevederea din acord va prevala.
Sectiunea 4.2. - Marfuri eligibile
a) Marfurile eligibile pentru finantarea prin acest credit, conform celor
precizate in sectiunea 1.1, vor fi specificate de A.I.D. dupa consultarea cu
Beneficiarul. Astfel de marfuri sunt descrise pe larg in anexa nr. 1 si pot fi
descrise in detaliu in scrisorile de implementare contrasemnate, emise
Beneficiarului conform sectiunii 7.1 a prezentului acord. Serviciile auxiliare
marfurilor, asa cum sunt definite in Reglementarea A.I.D. nr. 1 si asa cum sunt
definite in detaliu in anexa nr. 1 a prezentului acord, sunt eligibile pentru a
fi finantate prin acest credit. Alte bunuri sau servicii pot deveni eligibile
pentru finantare numai cu acordul scris al A.I.D. In plus, A.I.D. poate refuza
sa finanteze o anumita marfa specifica sau serviciu auxiliar acesteia, daca in
opinia sa aceasta finantare ar contraveni scopurilor acestui acord sau ale
Actului privind asistenta pentru strainatate din 1961, cu modificarile
ulterioare.
b) In orice situatie, Beneficiarul va fi instiintat asupra oricarei decizii
de catre A.I.D. privind exercitarea drepturilor sale ce ar decurge in urma
stabilirii ca finantarea unei marfi eligibile ar afecta negativ A.I.D. sau
obiectivele politicii externe ale S.U.A. sau ar putea ameninta siguranta sau
sanatatea poporului roman.
Sectiunea 4.3. - Sursa de achizitie
Toate bunurile si serviciile auxiliare bunurilor eligibile pentru
finantarea prin acest credit isi vor avea sursa si originea in S.U.A. (Codul
000 din Registrul de coduri geografice al A.I.D. in vigoare la momentul in care
comenzile sunt transmise sau contractele intra in vigoare), daca A.I.D. nu va
fi specificat altfel in scrisorile de implementare sau daca A.I.D. nu va fi
convenit altfel in scris.
Sectiunea 4.4. - Data eligibilitatii
Nici o marfa si nici un serviciu auxiliar marfii nu pot fi finantate prin
acest credit, daca ele au fost achizitionate in urma unor comenzi sau contracte
ferme transmise sau intrate in vigoare inaintea datei prezentului acord, in
afara cazului cand A.I.D. convine altfel in scris.
Sectiunea 4.5. - Reglementari speciale privind achizitiile
a) Fondurile nerambursabile asigurate prin acest credit nu pot fi folosite
pentru importul de pesticide, insecticide, fungicide, molucide, rodenticide sau
alte produse chimice toxice si periculoase folosite contra daunatorilor in
sectorul agricol, fara o aprobare prealabila in scris a A.I.D.
b) Reglementarile privind transporturile cu nave sub pavilion S.U.A. si
regulile preferentiale de incarcare, inclusiv cerintele de asigurare pe mare,
se vor aplica conform prevederilor Reglementarii A.I.D. nr. 1. In plus, sursa
si originea expedierii pe cale maritima (si aeriana, daca este cazul) va fi
considerata a fi tara de inregistrare a vasului (sau avionului), la data
incarcarii.
c) Toate transporturile internationale pe calea aerului, finantate prin
acest credit, daca exista, vor fi efectuate de transportatori detinatori ai
certificatului S.U.A. de realizare a acestui serviciu, daca A.I.D. nu convine
altfel in scris. Mai mult, daca, dupa parerea Beneficiarului, o expediere va fi
intarziata o perioada nejustificata, prin asteptarea unui transportator sub
pavilion american, fie la punctul de origine, fie la cel de transbordare,
Beneficiarul trebuie sa certifice acest fapt in certificatele sau in alte
documente detinute ca elemente ale evidentelor Beneficiarului.
Sectiunea 4.6. - Utilizarea bunurilor
a) Beneficiarul se va asigura ca bunurile finantate prin acest credit vor
fi efectiv utilizate in scopurile pentru care este pusa la dispozitie
asistenta. In acest scop, Beneficiarul va face toate diligentele pentru a se
asigura ca procedurile enumerate mai jos sunt indeplinite:
(i) realizarea de catre autoritatile vamale de inregistrari corecte privind
intrarea si vamuirea bunurilor si vamuirea prompta a importurilor de bunuri in
porturile de intrare, pe baza de scutiri vamale, asa cum este descris pe larg
in sectiunea 5.2.; si
(ii) Beneficiarul va face posibilul pentru a incheia orice aranjament
corespunzator cu autoritatile de securitate portuara, daca este nevoie, pentru
a se asigura ca o supraveghere si supervizare corespunzatoare sunt mentinute in
vederea reducerii pierderilor si furturilor din porturi, ca rezultat al
neglijentei si practicilor necorespunzatoare de manipulare a marfurilor, asa
cum va putea fi specificat in detaliu in scrisorile de implementare.
b) Beneficiarul va face toate demersurile necesare pentru a asigura ca
marfurile finantate prin acest credit nu sunt reexportate in aceeasi sau
substantial in aceeasi forma, cu exceptia cazului cand se specifica altfel in
scris de catre A.I.D.
Art. 5
Dispozitii generale
Sectiunea 5.1. - Impozitare
Prezentul acord, fondurile creditului, bunurile, serviciile auxiliare
acestora, asistenta tehnica si formarea cadrelor puse la dispozitie ca urmare a
prezentului acord vor fi scutite de orice impozite si taxe care ar putea fi in
mod normal percepute conform legilor in vigoare in Romania. In plus,
Beneficiarul convine prin prezentul sa nu impuna in viitor nici un tarif, taxa
vamala, taxa, impozit sau suprataxa de orice fel asupra asistentei asigurate
prin prezentul acord. Totodata, partile convin ca fondurile creditului nu vor
fi utilizate pentru plata impozitelor sau altor taxe legate de importul bunurilor
sau de asigurarea serviciilor auxiliare bunurilor, asistentei tehnice sau
pregatirii cadrelor, finantate prin acest acord.
Sectiunea 5.2. - Scutiri de taxe vamale la intrarea marfurilor
Beneficiarul va permite si va facilita, prin toate aranjamentele
corespunzatoare si necesare, intrarea cu scutiri de taxe vamale a tuturor
marfurilor, bunurilor consumabile si a altor proprietati puse la dispozitie
prin prezentul acord, prin agentul (agentii) legal autorizat(i) ai A.I.D.
Sectiunea 5.3. - Intrarea cu scutire de taxe vamale a personalului
a) Cu exceptia cetatenilor romani si rezidentilor permanenti in Romania,
toate persoanele (si familiile lor) prezente in Romania pentru a desfasura
activitati in legatura cu prezentul acord, si care sunt:
1) angajati ai Guvernului Statelor Unite ale Americii sau ai unei agentii a
acestuia; sau
2) angajati prin contract sau functionari ai organizatiilor publice sau
private, finantate de Guvernul S.U.A.; sau
3) angajati direct prin contract sau finantati de Guvernul S.U.A., vor fi
scutite de impozitele pe venit si pe asigurari sociale care ar putea fi
percepute de Beneficiar asupra veniturilor rezultate din activitatile
desfasurate in cadrul programului de catre aceste persoane.
b) In plus, aceste persoane (si familiile lor), pe durata ramanerii in
Romania in vederea asigurarii asistentei prevazute in acord, vor fi scutite de
taxe vamale, taxe de import si de export asupra tuturor efectelor personale,
vehiculelor, echipamentelor si bunurilor importate in Romania pentru uz
personal.
Sectiunea 5.4. - Licitatiile pentru marfuri
Prin prezentul acord, Beneficiarul se angajeaza sa asigure urmatoarele:
a) ca Beneficiarul sau orice subdiviziune politica a acestuia nu va licita,
nu va incerca sa cumpere sau sa participe in alt mod la nici o licitatie de
supliment proteic de soia devenit disponibil in termenii si conditiile acestui
acord; si
b) ca nici un control al pretului, restrictie, limitare sau plafonare de
orice natura (alta decat preturile de baza corespunzatoare care se pot stabili
de licitatori asa cum a fost aprobat de A.I.D.) nu vor fi impuse de catre
Beneficiar la vanzarea suplimentului proteic de soia, disponibilizat prin
prezentul, cu exceptia cazului cand A.I.D. convine altfel in scris.
Sectiunea 5.5. - Contul separat
a) Beneficiarul va deschide un cont separat, distinct, unic purtator de
dobanda, unde vor fi depuse toate sumele in moneda nationala incasate in urma
licitatiilor de supliment proteic de soia, furnizat in baza prezentului acord.
b) Fondurile din contul separat vor fi programate in comun de parti si vor
putea fi folosite in acele scopuri descrise in anexa nr. 1 la prezentul acord.
Cu toate acestea, in nici o imprejurare, fondurile pastrate in contul separat
nu vor putea fi folosite pentru aprovizionarea integrala sau partiala cu
echipamente de supraveghere, echipamente sau servicii de intrerupere a
sarcinii, pentru jocuri de noroc, pentru modificari ale vremii sau activitati
militare, paramilitare, ale politiei sau aplicarii legii, sau pentru alte
marfuri sau activitati, pe care A.I.D. le va specifica in scris.
c) Orice sold pozitiv neangajat al fondului, care ar ramane in contul
separat la terminarea asistentei acordate in cadrul acordului, va fi folosit
pentru acele scopuri agreate de parti, conform legii aplicabile.
Sectiunea 5.6. - Programarea sumelor in moneda nationala
a) Partile convin prin prezentul acord:
1. sa dezvolte un plan de utilizare a sumelor in moneda nationala, prin
care sa se descrie bugetul si utilizarile propuse ale contului separat, in
sprijinul intocmirii situatiei cadastrului national, incluzand, dar fara a fi
limitat la planurile de achizitie propuse, salariile, asistenta tehnica si
bunurile auxiliare necesare realizarii cadastrului si sa defineasca alte
utilizari ale acestor fonduri stabilite de comun acord;
2. sa identifice sectoarele, proiectele si activitatile care vor fi
sustinute prin aceste fonduri; si 3. sa formuleze, in scris, aranjamentele
reciproce aferente, in forma si continut satisfacatoare pentru A.I.D.,
printr-un acord separat, memorandum de intelegere sau scrisoare de
implementare, care sa fie semnate de parti nu mai tarziu de 31 martie 1993 sau
la o data ulterioara, dupa cum vor conveni partile in scris. Partile vor
programa fondurile in moneda nationala, depozitate in contul separat, in
conformitate cu aceste utilizari asupra carora s-a convenit.
b) Partile convin din prezentul acord ca din contul special nu vor putea fi
facute trageri pana cand partile nu vor fi convenit, de comun acord, asupra
unei metode de administrare, tragere, monitorizare si revizie contabila a
contului separat. Partile vor consemna intelegerile reciproce convenite cu
privire la administrarea contului separat in scrisori de implementare, semnate
de ambele parti, sau in alta forma scrisa, care sa fie in forma si continut
satisfacatoare pentru A.I.D. Partile mai convin ca o firma de contabilitate in
S.U.A sa fie angajata cu finantare realizata de A.I.D. din alte surse decat din
fondurile puse la dispozitie prin acest credit, pentru a administra si a
supraveghea programarea si utilizarea contului separat.
Sectiunea 5.7. - Rapoarte, inregistrari contabile, revizii contabile,
inspectii
In plus fata de cerintele incluse in Reglementarea A.I.D. nr. 1,
Beneficiarul:
a) va furniza A.I.D. acele rapoarte si informatii legate de bunurile si
serviciile finantate prin acest credit nerambursabil si de indeplinirea
obligatiilor Beneficiarului in cadrul acestui acord, asa cum A.I.D. va putea
solicita in mod rezonabil;
b) va pastra sau va face sa fie pastrate, in concordanta cu principiile
contabilitatii general acceptate si practicilor conforme cu acestea, acele
registre sau inregistrari legate de acest credit, care vor fi descrise in
scrisorile de implementare. Astfel de registre si inregistrari vor putea fi
controlate de A.I.D. (sau oricare dintre reprezentantii sai autorizati), ori de
cate ori A.I.D va cere in mod rezonabil aceasta, si vor fi pastrate 3 ani de la
data ultimei trageri de la A.I.D. in cadrul acestui credit nerambursabil;
c) va permite A.I.D. sau oricarui reprezentant autorizat al sau ca la orice
data rezonabila sa inspecteze bunurile finantate prin acest credit, in orice
loc, inclusiv la locul de folosinta.
Sectiunea 5.8. - Caracterul complet al informatiilor
Beneficiarul confirma:
a) ca faptele si circumstantele, asupra carora a informat sau a facut sa
fie informat A.I.D. in cursul realizarii intelegerii cu A.I.D. asupra
creditului, sunt corecte si complete si includ toate faptele si circumstantele
care ar putea afecta material creditul si indeplinirea obligatiilor asumate
prin prevederile prezentului acord;
b) ca va informa A.I.D. in timp util asupra oricaror fapte si circumstante
ulterioare care ar putea afecta material sau despre care se poate presupune in
mod rezonabil ca ar putea afecta material creditul sau indeplinirea
obligatiilor asumate prin prevederile prezentului acord.
Sectiunea 5.9. - Evaluarea
Partile convin prin prezentul acord sa coopereze la dezvoltarea unui plan
de evacuare corespunzator si potrivit pentru acest program, care va include
evaluarea finala a programului si care va exprima intelegerile lor reciproce
prin scrisori de implementare corespunzatoare sau prin alte modalitati, in
scris, intr-o forma si un continut satisfacatoare pentru A.I.D.
Art. 6
Denuntare. Despagubiri
Sectiunea 6.1. - Denuntare
Acest acord poate fi denuntat in orice moment prin intelegere reciproca
intre parti. Oricare dintre parti poate denunta acest acord prin transmiterea
unei notificari scrise celeilalte parti, cu 30 de zile inainte.
Sectiune 6.2. - Suspendare
Daca in orice moment:
a) Beneficiarul nu va reusi sa se conformeze oricarei prevederi a acestui
acord; sau
b) orice reprezentare sau garantare, furnizata de catre sau in numele
Beneficiarului cu privire la obtinerea acestui credit sau solicitata a fi
furnizata in cadrul prezentului acord, se va dovedi incorecta sub aspectul
continutului; sau
c) va surveni un eveniment pe care A.I.D. il considera situatie
execeptionala si care face improbabila atingerea scopurilor creditului sau
posibilitatea indeplinirii de catre Beneficiar a obligatiilor sale in cadrul
prezentului acord; sau
d) vreo tragere facuta de A.I.D. va contraveni legislatiei ce guverneaza
A.I.D.; sau
e) va fi intervenit o situatie de neindeplinire a obligatiilor in cadrul
oricarui alt acord dintre Beneficiar sau oricare dintre agentiile lui si
Guvernul S.U.A. sau oricare din agentiile lui.
Atunci, suplimentar la despagubirile prevazute in Reglementarea A.I.D. nr.
1, A.I.D. va putea:
1. sa suspende sau sa anuleze documentele privind angajamentele inca
neutilizate in masura in care acestea nu au fost utilizate prin angajamente
irevocabile cu terte parti sau intr-un alt fel, sau in masura in care A.I.D. nu
a facut plati directe catre Beneficiar in cadrul prezentului acord, instiintand
prompt pe Beneficiar dupa aceea;
2. sa refuze emiterea de documente angajante suplimentare sau efectuarea de
trageri, altele decat deja efectuate; si
3. pe cheltuiala A.I.D., direct, sa transfere proprietatea bunurilor
finantate prin credit catre A.I.D., daca bunurile sunt in stare de livrare si
nu au fost descarcate in porturi de intrare in Romania.
Sectiunea 6.3. - Anulare de catre A.I.D.
Daca, in timp de 60 de zile de la data oricarei suspendari a tragerilor in
conformitate cu sectiunea 6.2., cauza sau cauzele acesteia nu au fost
corectate, A.I.D. poate anula oricare parte a creditului care nu a fost trasa
sau angajata irevocabil fata de terte parti pana in acel moment.
Sectiunea 6.4. - Rambursari
a) In plus fata de orice rambursari solicitate de A.I.D. conform
Reglementarii nr. 1, daca A.I.D stabileste ca vreo tragere in dolari nu este
fundamentata printr-o documentatie viabila, in conformitate cu prevederile
acestui acord, sau incalca legislatia S.U.A., sau nu este efectuata ori
folosita conform termenilor acestui acord, A.I.D. poate solicita Beneficiarului
sa ramburseze valoarea acestor trageri in dolari S.U.A. intr-un termen de 60 de
zile de la primirea acestei solicitari. Sumele rambursate de Beneficiar catre
A.I.D., ca urmare a incalcarii termenilor prezentului acord, vor fi considerate
ca o reducere a valorii angajamentului A.I.D. in cadrul acordului si vor fi
disponibile pentru reutilizarea in cadrul acordului, daca A.I.D. autorizeaza
aceasta in scris.
b) Daca A.I.D. va constata ca fondurile din contul separat au fost folosite
de Beneficiar pentru alte scopuri decat cele agreate de parti, asa cum sunt
expuse in anexa nr. 1 la prezentul acord, sau in schimburile ulterioare de
scrisori sau de alte documente acceptabile pentru A.I.D., sau ca utilizarea
acestor fonduri s-a realizat de o maniera care contravine intr-un alt mod
termenilor acestui acord sau incalca legislatia S.U.A., atunci A.I.D. poate
cere Beneficiarului sa depuna valoarea totala, in moneda nationala, in contul
separat, in 60 (saizeci) de zile de la primirea acestei solicitari. Astfel de
rambursari depozitate in contul separat de catre Beneficiar, la cererea
Guvernului S.U.A., trebuie sa fie programate de comun acord de catre parti,
pentru indeplinirea scopurilor si obiectivelor acestui program. Daca
Beneficiarul nu poate depune fondurile in contul separat in timpul cerut de
A.I.D., Beneficiarul va rambursa prompt A.I.D suma in dolari S.U.A. sau in
echivalentul in dolari S.U.A.
c) Dreptul de a cere o astfel de rambursare a unei trageri va continua,
fara a tine seama de orice alta prevedere a acestui acord, timp de 3 ani de la
data ultimei trageri in cadrul acestui acord.
Sectiunea 6.5. - Nerenuntare la despagubiri
Nici o amanare in exercitarea sau omiterea exercitarii oricarui drept,
autoritate sau in cererea unei despagubiri datorate catre A.I.D. conform
acestui acord nu va fi interpretata ca o renuntare la aceste drepturi,
autoritati sau despagubiri.
Sectiunea 6.6. - Imputernicire
Beneficiarul este de acord, daca va fi solicitat, sa semneze o
imputernicire catre A.I.D. fata de orice caz de actiune judecatoreasca, care
poate reveni Beneficiarului in legatura cu sau reiesind din indeplinirea
contractului sau din incalcarea acestuia de catre o parte a unui contract in
dolari S.U.A., direct cu A.I.D., finantat in intregime sau in parte din fondurile
alocate de A.I.D. prin acest acord.
Art. 7
Diverse
Sectiunea 7.1. - Scrisorile de implementare
Din cand in cand, pentru informarea si indrumarea ambelor parti, A.I.D. va
emite scrisori de implementare, care sa descrie procedurile aplicabile in
implementarea acordului. Partile pot, de asemenea, utiliza scrisori de
implementare agreate in comun pentru a confirma si inregistra intelegerile lor
reciproce cu privire la implementarea acestui acord. Scrisorile de implementare
nu pot fi folosite pentru a amenda sau modifica acest acord, dar pot fi
folosite la inregistrarea revizuirilor sau exceptiilor care sunt permise prin
anumite prevederi ale acestui acord, inclusiv revizuirea elementelor din
"Descrierea pe larg a programului", prezentata in anexa nr. 1 a
acestui acord.
Sectiunea 7.2. - Reprezentanti
Pentru toate scopurile privitoare la acest acord, Beneficiarul va fi
reprezentat prin persoana care detine o functie sau care opereaza in cadrul
Directiei generale a relatiilor financiare internationale din Ministerul
Finantelor si A.I.D. va fi reprezentata de persoana care detine o functie sau
opereaza in cadrul biroului reprezentantei A.I.D. din Bucuresti, fiecare dintre
ei putand desemna, printr-o instiintare in scris, si alti reprezentanti. Numele
reprezentantilor Beneficiarului, impreuna cu specimenele de semnaturi, va fi
trimis la A.I.D., care poate accepta, ca fiind deplin autorizata, orice
document semnat de astfel de reprezentanti in implementarea acestui acord, pana
la primirea unei instiintari, in scris, a revocarii autoritatii lor.
Sectiunea 7.3. - Comunicari
Orice instiintare, cerere, document sau alta comunicare remisa de oricare
dintre parti celeilalte parti, in cadrul acestui acord, va fi formulata in
scris si va fi considerata ca fiind corespunzator data sau trimisa, atunci cand
va fi transmisa uneia dintre parti la urmatoarea adresa:
Catre Beneficiar: Directia generala a relatiilor financiare internationale
Ministerul Finantelor
Adresa postala: str. Apolodor nr. 17, sector 5, Bucuresti, Romania
Catre A.I.D.:
Adresa postala: Office of the Representative to Romania U.S.A.I.D. B-dul N.
Balcescu nr. 26, etajul 5, Bucuresti, Romania.
Orice comunicare de acest fel se va face in limba engleza, daca partile nu
vor fi convenit altfel in scris. Alte adrese pot inlocui pe cele de mai sus,
dupa transmiterea unei instiintari.
Sectiunea 7.4. - Publicitate
Beneficiarul va face o publicitate corespunzatoare programului, ca si
activitatilor realizate in cadrul lui, ca fiind un program la care a contribuit
S.U.A. Reprezentanti ai Beneficiarului si ai A.I.D. vor discuta periodic,
pentru a face aranjamente specifice privind o astfel de publicitate.
Sectiunea 7.5. - Cursul de schimb
Daca A.I.D. nu convine altfel, in scris, Beneficiarul va face acele
aranjamente care se vor dovedi necesare, astfel incat fondurile asigurate prin
credit sa fie convertite, daca este necesar, in moneda Romaniei la cel mai mare
curs de schimb care este legal in Romania la momentul conversiunii.
Sectiunea 7.6. - Amendamente
Acest acord poate fi amendat, modificat sau denuntat printr-un acord in
scris formulat de reprezentantii autorizati ai partilor.
Drept care, Beneficiarul si S.U.A., fiecare actionand prin reprezentantii
sai, legal autorizati, au semnat acest acord in numele lor la 15 decembrie 1992
la Bucuresti.
GUVERNUL ROMANIEI
Prin:
Ministerul Finantelor
Functia:
Secretar de stat,
Dan Mogos
GUVERNUL ROMANIEI STATELOR UNITE ALE AMERICII
Prin:
Ambasada S.U.A.
Functia:
Ambasador,
J.R. Dawis
ANEXA 1
DESCRIEREA PE LARG A PROGRAMULUI
Descrierea generala a programului
Scopul asistentei americane in domeniul sectorului agricol al Romaniei este
de a asigura asistenta in restructurarea economica si de a contribui la crearea
unui cadru general politic si economic stabil, care sa promoveze democratizarea
si dezvoltarea pietei. Obiectivele acestui program constau in sprijinirea
Guvernului Romaniei in procesul de privatizare si de restructurare a sectorului
zootehnic si cresterea viabilitatii acestuia pe termen lung, in conditii
competitive de piata. Obiectivele programului sunt sustinute prin doua
modalitati principale.
In primul rand, prin program se vor importa si se vor pune la dispozitie,
prin canale comerciale, nutreturi proteice necesare producatorilor particulari
de animale, pentru a mentine productia in cursul actualei perioade de penurie
acuta de nutreturi proteice. Concret, prin program se urmareste ca aproximativ
21.500 tone metrice de supliment proteic de soia sa fie vandute la circa 200 de
intreprinderi de crestere a porcinelor si pasarilor, recent inregistrate
conform prevederilor Legii privind societatile comerciale nr. 31/1990 la
aproximativ 600 de asociatii familiale de mici dimensiuni pentru cresterea
porcinelor. Se preconizeaza ca prin crearea pe criterii comerciale a unui canal
direct pentru importul de supliment de hrana proteica, cat si a unui sistem de
distributie de tip comercial, piata sa functioneze fara masuri preferentiale si
toti producatorii particulari de animale sa se poata mentine competitivi fata
de marile unitati semiautonome producatoare de animale, care domina actualmente
piata interna.
In al doilea rand, prin program se vor crea sume in moneda nationala (si
anume lei romanesti) care vor fi utilizate pentru accelerarea cadastrului
agricol, necesar incheierii procesului de redistribuire a pamantului. Astfel,
se va asigura o mai mare stabilitate in productia de cereale furajere la
preturi rezonabile pentru producatorii particulari de animale, atat mari, cat
si mici. In mod deosebit, prin aceasta parte a programului:
1. se va moderniza si consolida reteaua romaneasca de control si de
supraveghere a terenurilor si se va racorda la Sistemul European de Referinta
(EUREF);
2. se vor echipa si forma cinci echipe speciale in domeniul masuratorilor
de tip G.P.S. (Sistem de Pozitionare Global);
3. se va sigura sprijin financiar pentru 270 echipe specializate in
masuratori tip Statie Completa, asa cum este prevazut de catre Directia
geodezie, fotogrammetrie si cartografie.
Se estimeaza ca efortul accelerat va reduce cu mai mult de 15% timpul
necesar furnizarii corecte de titluri de proprietate pentru cele 45-50 milioane
de parcele de pamant.
Implementarea programului implica trei entitati:
1. Centrul International de Dezvoltare a Ingrasamintelor (I.F.D.C.), avand
sediul central in Muscle Shoals, Alabama, S.U.A.;
2. Centrul National de Prospectare Geodezica (N.G.S.), avand sediul central
in Maryland, S.U.A., care este o divizie a Administratiei Atmosferice si
Oceanografice din cadrul Departamentului Comertului al S.U.A.; si
3. Directia geodezie, fotogrammetrie si cartografie (D.G.P.C) din cadrul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei al Guvernului Romaniei.
In timp ce finantarea programului cu cel putin 10 milioane dolari va fi
conditionata de semnarea Acordului de credit nerambursabil pentru importul de
marfuri (denumit, in cele ce urmeaza, Acordul CIGA), tragerile in dolari se vor
efectua numai prin subcontracte avand ca obiect creditul nerambursabil direct
al A.I.D. catre I.F.D.C. si printr-un acord de transfer interagentie intre
A.I.D. si N.G.S.
Principala entitate de implementare este I.F.D.C., o organizatie publica
internationala. Prin intermediul unei scrisori de implementare emise conform
sectiunii 7.1. a acestui Acord CIGA, I.F.D.C. va primi un credit nerambursabil
direct de la A.I.D., in valoare de 8,5 milioane dolari S.U.A., pentru
procurarea din S.U.A. si importarea de catre Romania a circa 21.500 tone
metrice de concentrate proteice de soia. I.F.D.C. va adera la termenii si
conditiile Reglementarii A.I.D. nr. 1, asa cum se prevede in sectiunea 4.1 a
Acordului CIGA. I.F.D.C. va fi in totalitate responsabil pentru distribuirea
acestor marfuri in Romania, prin intermediul licitatiilor organizate si conduse
de I.F.D.C. Cheltuielile operationale ale I.F.D.C., rezultate din importul
concentratelor si din organizarea licitatiilor, vor fi suportate de catre
A.I.D. printr-un credit nerambursabil separat, in dolari S.U.A., care va fi
finantat prin proiectul regional al A.I.D., numit "Proiectul nr. 180 -
0024 privind restructurarea agriculturii si a industriei agroalimentare".
Astfel, finantarea costurilor operationale ale I.F.D.C. va fi suportata de
catre A.I.D. separat de acest program.
A doua entitate de implementare, Centrul National de Prospectare Geodezica
al S.U.A. (N.G.S.), va incheia un acord interagentii cu A.I.D. finantat prin
acest program. N.G.S. va asigura asistenta tehnica necesara modernizarii
retelei de control a masuratorilor si inzestrarii echipelor speciale pentru
masuratori, care utilizeaza tehnologia G.P.S.
A treia entitate, D.G.P.C., este agentul desemnat de Guvernul Romaniei,
care si-a asumat responsabilitatea implementarii cadastrului rural. D.G.P.C. ii
va fi asigurat un sprijin bugetar suplimentar, constituit din sumele in moneda
nationala rezultate din licitatiile pentru concentratele proteice de soia
importate.
Creditul nerambursabil separat, mentionat mai sus, pentru asistenta tehnica
acordata de I.F.D.C., finantat prin proiectul deja existent al A.I.D. nr. 180 -
0024, va asigura, de asemenea, sprijinul I.F.D.C. catre D.G.P.C. in
achizitionarea si distribuirea de echipament, marfuri si contracte pentru
servicii care urmeaza a fi finantate cu sumele in moneda nationala generate din
vanzarile de concentrate de soia importate.
Planul financiar ilustrativ
Planul financiar al programului cuprinde trei parti si este prezentat mai
jos. In acelasi cadru este, de asemenea, prezentat, ca o a patra parte a
planului financiar, creditul nerambursabil complementar de asistenta tehnica,
finantat prin Proiectul A.I.D. privind restructurarea agriculturii si a
industriei agroalimentare (180-0024). Creditul total acordat prin program este
de 10 milioane dolari, fiind alocat astfel:
1. componenta programului pentru importul de supliment proteic de soia (8,5
milioane dolari S.U.A.) si
2. componenta programului pentru asistenta tehnica privind cadastrul (1,5
milioane dolari S.U.A.). Fondurile creditului vor fi angajate prin Acordul de
credit nerambursabil pentru importul de marfuri. Conform prevederilor acestui
acord, A.I.D. va acorda un credit nerambursabil catre I.F.D.C. pentru
contractarea si transportul importurilor proteice de soia. Totodata, A.I.D. va
transfera fonduri corespunzatoare din credit catre Agentia Nationala
Atmosferica si Oceanica a S.U.A. (N.O.O.A.), careia ii este afiliat Serviciul
de Prospectiuni Geodezice Nationale al S.U.A. (N.G.S.), care va asigura
asistenta tehnica pentru masuratorile cadastrului agricol. A treia parte a
bugetului, care prezinta alocarea vanzarilor de proteine soia prin licitatie
(estimate la 6,5 milioane dolari S.U.A, in echivalentul - lei calculat la
importuri pe baza unei paritati comerciale), va fi alocata pentru a acoperi
costurile locale ale cadastrului in cursul anilor 1993 si 1994. Toate costurile
sunt elaborate la nivel de estimari si pot face obiectul unor modificari
ulterioare. Cantitatile propriu-zise ce urmeaza a fi achizitionate vor fi
ajustate astfel incat sa corespunda obiectivelor programului la data procurarii
acestora.
Buget ilustrativ
1. Importurile proteice de soia (credit nerambursabil in
marfuri al I.F.D.C.)
Cheltuieli achizitie (21.500 tone X 309 $) 6.650.000
Cheltuieli de transport (21.500 tone X 86 $) 1.850.000
-----------
8.500.000
2. Cadastrul (transfer catre U.S.N.G.S.)
Servicii de consultanta 550.000
Perfectionare cadre 135.000
Marfuri 815.000
------------
1.500.000
Total credit nerambursabil 10.000.000
3. Cadastru (sprijin bugetar in lei)
Echipament si bunuri locale 3.200.000
Contract pentru servicii locale 3.300.000
-------------
6.500.000
4. Credit nerambursabil operational I.F.D.C. 1.500.000
(finantat prin 180 0024)