HOTARARE Nr.
459 din 5 aprilie 2006
pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 189/2002
privind operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii
pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 17 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 53 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002
privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii
pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile
compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 87/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002
privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii
pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 10
februarie 2004, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Preşedintele Agenţiei de Compensare pentru Achiziţii de
Tehnică Specială,
Cristinel Tarara
Ministrul apărării naţionale,
Teodor Atanasiu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
189/2002 privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de
achiziţii pentru nevoi de apărare, ordine publică si siguranţă naţională
Ordonanţa de urgenţă:
1. Art. 4 lit. a)
a) operaţiuni compensatorii - un set de compensaţii economice utilizate în practica comercială
internaţională sub denumirea de offset, ca o condiţie pentru achiziţionarea de
produse, lucrări sau servicii de pe piaţa externă, în domeniul apărării,
ordinii publice şi siguranţei naţionale;
Norme metodologice:
Derularea operaţiunilor compensatorii se face numai în
urma acceptării şi aprobării prealabile a acestora, de către Agenţia de
Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială, denumită în continuare
Agenţia. De la operaţiunile compensatorii acceptate şi aprobate în prealabil
fac excepţie tranzacţiile derulate sau în derulare până la momentul intrării
în vigoare a Legii nr. 19/2006 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 30/2005 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002
privind operaţiunile compensatorii referitoare la contractele de achiziţii
pentru nevoi de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, care sunt
supuse prevederilor pct. 9. 3. din prezentele norme metodologice.
Ordonanţa de urgenţă:
2. Art. 5
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se
aplică pentru îndeplinirea obligaţiilor de compensare rezultate din contractul
de achiziţie din import de către autoritatea contractantă de produse, servicii
sau lucrări necesare domeniului apărării, ordinii publice şi siguranţei
naţionale, a căror valoare depăşeşte, individual sau cumulat, 3 milioane de euro.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se
aplică şi în cazul în care un operator economic din România, pentru realizarea
obiectului unui contract încheiat cu o autoritate contractantă, încheie
contracte de import de produse, servicii sau lucrări necesare domeniului
apărării, ordinii publice şi siguranţei naţionale a căror valoare depăşeşte,
individual sau cumulat, 3 milioane euro.
Norme metodologice:
2. 1. Autoritatea contractantă va include în anunţul
de intenţie sau în invitaţia de participare cu ofertă obligativitatea clauzelor
referitoare la operaţiunile de compensare şi a respectării prevederilor legale
în vigoare referitoare la acestea şi va notifica Agenţia despre intenţia
efectuării unei astfel de achiziţii.
2. 2. Operatorul economic român va depune în oferta
pe care o face o declaraţie pe propria răspundere, precum şi orice alte
documente pe care Agenţia le solicită, privind valoarea produselor, serviciilor
şi lucrărilor pe care le importă pentru realizarea obiectului contractului de
achiziţie, In cazul în care valoarea acestora depăşeşte, individual sau
cumulat, 3 milioane euro, operatorul economic român este responsabil pentru
îndeplinirea obligaţiei de compensare pentru cel puţin 80% din respectiva valoare.
La încheierea contractului de achiziţie cu autoritatea
contractantă, operatorul economic român va depune, anexat la contractul
încheiat, o declaraţie pe propria răspundere, precum şi orice alte documente pe
care Agenţia le solicită, privind valoarea produselor, serviciilor şi
lucrărilor pe care le importă pentru realizarea obiectului contractului de
achiziţie. Contractul de achiziţie încheiat cu autoritatea contractantă va
conţine şi clauze referitoare la asumarea executării obligaţiei de compensare şi a modului de executare a acesteia.
Agenţia poate lua în considerare ca operaţiune
compensatorie activitatea derulată de operatorul economic român în vederea
realizării obiectului contractului de achiziţie, aşa cum e prevăzută de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002 privind operaţiunile
compensatorii referitoare la contractele de achiziţii pentru nevoi de apărare,
ordine publică şi siguranţă naţională, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 354/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Ordonanţa de urgenţă:
3. Art. 6
(1) Valoarea obligaţiei de compensare trebuie să fie
cel puţin 80% din valoarea contractului de achiziţie.
(2) Majorarea sau reducerea valorii contractului de
achiziţie atrage revizuirea valorii obligaţiei de compensare, modificările
apărute urmând a fi consemnate în scris, prin acordul părţilor.
(3) Autoritatea contractantă are obligaţia de a
notifica Agenţiei eventualele modificări ale valorii contractului de achiziţie.
(4) Valoarea obligaţiei de compensare se exprimă în
moneda stabilită prin contractul de achiziţie.
(5) Pentru achiziţii în caz de urgenţă sau stare de
necesitate, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii contractante
prevăzute la art. 4 lit. f), obligaţia de compensare poate fi modificată.
Norme metodologice:
Autoritatea contractantă are obligaţia de a notifica
Agenţiei eventualele modificări ale valorii contractului de achiziţie, în
maximum 30 de zile de la data la care a intervenit modificarea acestuia.
Contractantul, prin contractul de achiziţie, îşi va asuma şi obligaţia de a accepta modificarea
corespunzătoare a obligaţiei de compensare. Contractantul are obligaţia să
semneze, în termen de maximum 60 de zile de la data la care a intervenit
modificarea contractului de achiziţii, un act adiţional la acordul de
compensare, care să reflecte modificarea corespunzătoare a valorii obligaţiei
de compensare, precum şi modul de îndeplinire a acesteia.
Ordonanţa de urgenţă:
4. Art. 7
Perioada în care obligaţia de compensare trebuie
îndeplinită este de maximum 10 ani, în funcţie de valoarea obligaţiei şi de
complexitatea acesteia, dar fără să depăşească cu mai mult de 2 ani durata de executare
a contractului de achiziţie. Preşedintele Agenţiei poate propune prelungirea
oricăreia din perioadele de mai sus, perioada de îndeplinire a obligaţiei de
compensare respective fiind stabilite prin hotărâre a Guvernului.
Norme metodologice:
In cazul în care la contractul de achiziţie, prin acte
adiţionale, apar modificări din punct de vedere al valorii sau al termenului,
pentru valoarea sau termenul suplimentar se ia în considerare durata de
executare a actelor adiţionale.
Depăşirea duratei de îndeplinire a obligaţiilor
compensatorii cu 2 ani faţă de durata de executare a contractului de achiziţie
poate fi negociată şi acceptată de Agenţie.
Prin hotărâre a Guvernului se pot prelungi numai
termenele peste cele două termene de 10 ani, respectiv de 2 ani.
Ordonanţa de urgenţă:
5. Art. 14
La elaborarea caietului de sarcini, autoritatea
contractantă include şi specificaţii cu privire la clauza de compensare.
Norme metodologice:
Autoritatea contractantă va include în caietul de
sarcini obligaţia de compensare a contractantului pentru cel puţin 80% din
valoarea contractului de achiziţie.
Autoritatea contractantă va
include obligaţia de compensare sus-menţionată şi în cadrul contractului de
achiziţie.
Ordonanţa de urgenţă:
6. Art. 16
In contractul de achiziţie se menţionează expres
obligaţia contractantului de a executa operaţiuni compensatorii.
Norme metodologice:
Agenţia va fi consultată de către autoritatea
contractantă în privinţa prevederilor referitoare la obligaţiile de realizare a
operaţiunilor compensatorii, care urmează să fie incluse în contractul de
achiziţie.
Ordonanţa de urgenţă:
7. Art. 171
In contractul de achiziţie se menţionează expres:
a) obligaţia contractantului de a perfecta cu
Agenţia acordul de compensare, în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1);
b) valoarea obligaţiei de compensare asumate;
c) angajamentul contractantului de a pune la dispoziţie Agenţiei o scrisoare de garanţie de bună
execuţie conform prevederilor art. 35;
d) acceptarea de către contractant a penalităţilor
prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru cazul în care obligaţia
asumată nu se realizează conform acordului de
compensare.
Norme metodologice:
Nesemnarea acordului de compensare în termenul prevăzut
la art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 189/2002,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu modificările
şi completările ulterioare, constituie o execuţie necorespunzătoare a
contractului de achiziţie şi, la sesizarea Agenţiei, autoritatea contractantă
va proceda la executarea garanţiei de bună execuţie a contractului de
achiziţie. Autoritatea contractantă va introduce o astfel de prevedere în
contractul de achiziţie.
Ordonanţa de urgentă:
8. Art. 19
(1) In termen de cel mult 60 de zile de la semnarea
contractului de achiziţie, contractantul semnează acordul de compensare.
(2) Acordul de compensare se semnează de contractant şi de Agenţie.
(3) Acordul de compensare cuprinde în mod
obligatoriu clauze referitoare la: valoarea obligaţiei de compensare, perioada
în care obligaţia de compensare trebuie îndeplinită, derularea acesteia pe
fiecare an, tipul de operaţiune compensatorie - directă sau indirectă,
domeniile care vor beneficia de operaţiuni compensatorii, garanţiile bancare de
bună execuţie a acordului, declaraţia privind acceptarea necondiţionată a
penalităţilor şi a prevederilor stipulate în prezenta ordonanţă de urgenţă,
precum şi oricare alte informaţii considerate utile.
Norme metodologice:
In situaţia în care contractantul are de îndeplinit, în
acelaşi timp, mai multe obligaţii de compensare rezultate din contracte
diferite de achiziţie, semnate de către contractant cu aceeaşi autoritate
contractantă sau cu autorităţi contractante diferite, Agenţia, la cererea
motivată a contractantului, poate accepta conexarea tuturor obligaţiilor de
compensare într-un singur acord de compensare, respectând termenii, termenele
şi obligaţiile individuale asumate în fiecare contract de achiziţie.
Agenţia poate solicita informaţii suplimentare referitoare
la îndeplinirea acordului de compensare, tranzacţiile propuse a fi derulate,
inclusiv conţinutul şi modul de derulare a acestora, precum şi la participanţii
la tranzacţii.
In situaţia în care contractul de achiziţie intră în
vigoare la o dată ulterioară datei semnării, contractantul va semna un acord de
compensare care va putea intra în vigoare la data la care intră în vigoare
contractul de achiziţie. In acest caz, termenul de referinţă pentru începerea
efectivă a executării obligaţiei de compensare şi pentru scrisoarea de garanţie
bancară de bună execuţie a acordului devine momentul intrării în vigoare a
acordului de compensare.
La momentul intrării în vigoare a acordului de
compensare contractantul va prezenta Agenţiei un plan al îndeplinirii anuale a
obligaţiei de compensare asumate.
La apariţia unor schimbări semnificative ale
circumstanţelor în care se realizează operaţiunile compensatorii, motivate de
contractant, modificarea operaţiunilor compensatorii şi/sau a valorii anuale
a acestora, angajate prin
plan, poate fi negociată şi acceptată de către Agenţie, cu condiţia ca
solicitarea să fie făcută cu cel puţin 6 luni înaintea intervenirii modificării
şi să nu afecteze solicitările referitoare la operaţiunile compensatorii
directe făcute de autoritatea contractantă la momentul derulării procedurii de
achiziţie sau semnării contractului de achiziţie.
Ordonanţa de urgentă:
9. Art. 23
(1) Executarea obligaţiei de compensare începe
efectiv din momentul semnării acordului de compensare cu contractantul.
(11)
Executarea obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de
achiziţie şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, în
condiţiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Executarea obligaţiei de compensare se
realizează prin acumularea, în perioada prevăzută în acordul de compensare, a
unui credit curent egal cu valoarea obligaţiei de compensare.
(3) Este permisă acumularea unor credite de
compensare în avans, aceasta neputând constitui nici un fel de obligaţie din
partea unei autorităţi contractante de a atribui contracte de achiziţie pe
această bază sau de a le folosi ca element de punctare în cadrul procedurii de
atribuire a contractului.
(4) Angajarea şi creditarea operaţiunilor
compensatorii realizate în avans se fac în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Creditele
acumulate în avans se menţin în contul firmei care le-a realizat pe o perioadă
de maximum 3 ani de la creditare.
Norme metodologice:
9. 1. In situaţia în care contractul de achiziţie
intră în vigoare la o dată ulterioară datei semnării, termenul de referinţă
pentru începerea executării efective a obligaţiei de compensare devine momentul
intrării în vigoare a acordului de compensare.
9. 2. Pentru contracte de achiziţie semnate la un
moment ulterior momentului intrării în vigoare a Legii nr. 19/2006, executarea
obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de achiziţie
şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacă sunt
îndeplinite, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) depunerea de către contractant la Agenţie, pentru
fiecare tranzacţie, în prealabil derulării acesteia, a unei cereri de tranzacţie
eligibilă;
b) acceptarea şi aprobarea de către Agenţie, în
prealabil derulării tranzacţiei, a respectivei cereri de tranzacţie eligibilă.
Calculul şi acceptarea valorii
efective a tranzacţiei prin compensare, dacă respectiva tranzacţie a fost acceptată
de către Agenţie, precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate după
semnarea acordului de compensare şi depunerea de către contractant a
documentelor solicitate pentru operaţiuni compensatorii.
Tranzacţia va fi recunoscută ca operaţiune compensatorie
numai dacă contractantul a perfectat acordul de compensare cu Agenţia în
termenul prevăzut de lege.
9. 3. Pentru contractele de achiziţie semnate
înainte de momentul intrării în vigoare a Legii nr. 19/2006, executarea
obligaţiei de compensare poate începe după semnarea contractului de achiziţie
şi înainte de semnarea acordului de compensare cu contractantul, dacă sunt îndeplinite, în mod
cumulativ, următoarele condiţii:
a) depunerea de către contractant la Agenţie, pentru
fiecare tranzacţie derulată sau în derulare, a unei cereri de tranzacţie
eligibilă;
b) acceptarea şi aprobarea de către Agenţie a
respectivei cereri de tranzacţie eligibilă.
Calculul şi acceptarea valorii efective a tranzacţiei
prin compensare, dacă respectiva tranzacţie a fost acceptată de către Agenţie,
precum şi toate celelalte operaţiuni vor fi efectuate după semnarea acordului
de compensare şi depunerea de către contractant a documentelor solicitate
pentru operaţiuni compensatorii.
Tranzacţia va fi recunoscută ca operaţiune
compensatorie numai dacă contractantul a perfectat acordul de compensare cu
Agenţia în termenul prevăzut de lege.
9. 4. Creditele de compensare în avans sunt credite acumulate de un operator economic străin, în
baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. Acordul de
precompensare este un acord între un operator economic străin şi Agenţie,
perfectat fără ca operatorul economic respectiv să aibă, la momentul încheierii
acestuia, orice tip de obligaţie de compensare rezultată dintr-un contract de
achiziţie cu o autoritate contractantă, în care să se facă referiri la
operaţiunile propuse a fi derulate în baza respectivului acord de precompensare.
Ordonanţa de urgenţă:
10. Art. 231
Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare,
restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii,
operaţiunilor compensatorii în avans şi transferului de credite de compensare
se stabilesc, la propunerea Agenţiei, prin hotărâre a Guvernului.
Norme metodologice:
10. 1. Operaţiuni compensatorii
Contractantul poate angaja o operaţiune compensatorie
numai dacă, în prealabil, pentru respectiva tranzacţie există o cerere de
tranzacţie eligibilă acceptată şi aprobată de Agenţie, cu excepţia situaţiilor
prevăzute la pct. 9. 3 din prezentele norme metodologice. Agenţia poate
solicita documente suplimentare faţă de cele depuse de contractant, referitoare
la tranzacţie sau la participanţii la aceasta, în vederea acceptării angajării
tranzacţiei.
Pentru derularea operaţiunilor compensatorii Agenţia va
întocmi o procedură în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 354/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme metodologice,
aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Creditarea unei operaţiuni compensatorii se va face,
dacă toate condiţiile prealabile în privinţa angajării şi derulării acesteia au
fost respectate, numai dacă există un acord de compensare între Agenţie şi contractant.
Agenţia poate solicita documente suplimentare faţă de cele depuse de
contractant, referitoare la o tranzacţie, în vederea evaluării şi acceptării
creditării tranzacţiei, în conformitate cu procedura pentru derularea
operaţiunilor compensatorii.
Condiţiile de angajare, acceptare, derulare, creditare,
restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor compensatorii vor
fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor
prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de
ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
10. 2. Operaţiuni compensatorii în avans
Operatorul economic străin poate angaja o operaţiune
compensatorie în avans numai dacă, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ
următoarele etape:
a) a perfectat cu Agenţia un acord de precompensare;
b) pentru respectiva tranzacţie există o cerere de
tranzacţie eligibilă acceptată şi aprobată de Agenţie.
Pot fi acceptate de către Agenţie ca operaţiuni
compensatorii în avans numai tranzacţiile noi, care sunt efectuate de
contractant după perfectarea acordului de precompensare.
Agenţia poate solicita documente suplimentare faţă de
cele depuse de operatorul economic străin, referitoare la o tranzacţie, în
vederea acceptării angajării tranzacţiei. Pentru derularea şi evaluarea
operaţiunilor compensatorii în avans se aplică prevederile referitoare la
tranzacţiile compensatorii.
Agenţia va întocmi o procedură de derulare a
operaţiunilor compensatorii în avans în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
354/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prezentele norme
metodologice, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei.
Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilă,
precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul iniţierii, derulării
şi creditării operaţiunilor compensatorii în avans vor fi stabilite de Agenţie.
Creditarea unei operaţiuni compensatorii în avans se va
face luându-se în considerare condiţiile de angajare, acceptare, derulare,
creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor
compensatorii în avans ce vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare
la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni
compensatorii şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de
compensare.
10. 3. Transferul de credite de compensare în avans
Transferul de credite de compensare în avans este permis
numai dacă, în prealabil, au fost parcurse în mod cumulativ următoarele etape:
a) titularul creditelor de compensare în avans a depus
la Agenţie o cerere de transfer de credite de compensare în avans, indicând cel
puţin beneficiarul transferului şi valoarea creditului solicitat a fi
transferat;
b) Agenţia a aprobat respectivul transfer de credite
de compensare în avans. Agenţia poate solicita, în vederea analizării cererii
de transfer de credite de compensare în avans, documente suplimentare
referitoare la tranzacţii;
c) titularul creditelor de compensare în avans
împreună cu beneficiarul transferului au perfectat cu Agenţia un acord de
transfer de credite de compensare în avans.
Forma şi conţinutul cererii de transfer de credite de
compensare în avans, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe parcursul
iniţierii şi derulării operaţiunilor de transfer de credite de compensare în
avans vor fi stabilite de Agenţie.
In cazul în care transferul de credite de compensare în
avans este aprobat de Agenţie, condiţiile de angajare, acceptare, derulare,
creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile operaţiunilor
compensatorii în avans vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la
aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii
şi a modului de ierarhizare a acestora prin multiplicatori de compensare.
In cazul în care titularul creditelor de compensare în
avans coincide cu beneficiarul transferului sau
titularul creditelor de compensare în avans şi beneficiarul transferului aparţin aceluiaşi grup de
companii, creditele de compensare în avans se pot transforma în credite de
compensare. Pentru transformarea creditelor de
compensare în avans se vor aplica prevederile referitoare la transferul de
credite de compensare în avans.
Ordonanţa de urgentă:
11. Art. 25
(1) Pentru fiecare operaţiune compensatorie,
contractantul va transmite la Agenţie o cerere de tranzacţie eligibilă.
(2) După executarea tranzacţiei aprobate de Agenţie
ca fiind eligibilă, contractantul va transmite o cerere de creditare însoţită
de documentaţia stabilită de Agenţie ca fiind necesară pentru
stabilirea/creditarea valorii efective şi, respectiv, a valorii de compensare a
acesteia.
(3) Contractantul şi beneficiarul român al operaţiunii
compensatorii răspund de veridicitatea datelor prezentate Agenţiei.
Norme metodologice:
Forma şi conţinutul cererii de tranzacţie eligibilă,
ale cererii de creditare, precum şi ale celorlalte documente utilizate pe
parcursul iniţierii, derulării şi creditării operaţiunilor compensatorii vor fi
stabilite de Agenţie.
Dacă este cazul, Agenţia poate recurge la serviciile
unui evaluator pentru determinarea valorii efective a tranzacţiei prin
compensare.
In cazul în care contravaloarea evaluării solicitate de
Agenţie este suportată de contractant, iar evaluatorul este acceptat de
Agenţie, vor putea fi creditate în contul contractantului numai cheltuielile cu evaluarea efectuate în România.
Ordonanţa de urgentă:
12. Art. 30
Contractantul elaborează şi supune spre analiză
Agenţiei:
a) raportul trimestrial, care trebuie prezentat în
termen de 15 zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit;
b) raportul anual, care trebuie prezentat în termen
de 30 de zile de la expirarea perioadei pentru care a fost întocmit.
Norme metodologice:
Contractantul va elabora şi va supune spre analiză
Agenţiei ultimul raport anual, sub forma unui raport final, care trebuie prezentat în termen de 30 de zile de la expirarea
perioadei pentru care a fost întocmit.
Ordonanţa de urgentă:
13. Art. 31
(1) Determinarea creditului acumulat pentru fiecare
tranzacţie se face prin înmulţirea valorii efective a tranzacţiei cu
multiplicatorul de compensare aferent; suma creditelor obţinute pentru fiecare
tranzacţie reprezintă creditul curent.
(2) După aprobarea de către Agenţie, creditul
curent, calculat conform alin. (1), se trece în contul contractantului, iar
obligaţia de compensare se va reduce în mod corespunzător.
(3) In momentul în care creditul acumulat este egal
cu valoarea obligaţiei de compensare, contractantul şi-a îndeplinit în
totalitate obligaţia.
(4) Valoarea creditului curent se exprimă în moneda
de plată stabilită prin contractul de achiziţie. Transformarea dintr-o altă monedă
sau din lei în moneda contractului de achiziţie se realizează prin aplicarea cursului de referinţă al
Băncii Naţionale a României valabil la data încasării facturilor de către
operatorii economici români pentru produsele, serviciile sau lucrările realizate
în cadrul operaţiunilor compensatorii.
Norme metodologice:
In cazul altor forme de operaţiuni compensatorii,
transformarea dintr-o altă monedă sau din lei în moneda contractului de
achiziţie se realizează prin aplicarea cursului de referinţă al Băncii
Naţionale a României valabil la data realizării operaţiunii compensatorii,
respectiv încasarea facturii de către operatorii economici români, efectuarea
plăţii pentru investiţii, livrarea produsului/ prestarea serviciului pentru
donaţii, şcolarizare, transfer de tehnologie, know-how sau licenţe.
Creditele de compensare în avans vor fi exprimate în
lei. Transformarea în lei se va realiza prin aplicarea cursului de referinţă
leu/valuta respectivă al Băncii Naţionale a României, valabil la data realizării
operaţiunii compensatorii în avans, respectiv încasarea facturii de către
operatorii economici români, efectuarea plăţii pentru investiţii, livrarea
produsului/prestarea serviciului pentru donaţii, şcolarizare, transfer de
tehnologie, know-how sau licenţe.
La transformarea sau transferul creditelor de
compensare în avans, acestea vor fi exprimate în moneda de plată stabilită prin
contractul de achiziţie al beneficiarului transferului, prin convertirea
valorii din lei în moneda de plată a contractului de achiziţie, prin aplicarea
cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României pentru respectiva monedă,
din ziua în care se realizează transformarea sau transferul.
Pentru alte forme de operaţiuni în afara celor
sus-menţionate, data cursului de referinţă al Băncii Naţionale a României va fi
stabilită de Agenţie, luându-se în considerare momentul în care operaţiunea
este realizată.
Ordonanţa de urgenţă:
14. Art. 32
(1) Indeplinirea obligaţiilor contractantului se
urmăreşte separat pe cele două categorii de operaţiuni compensatorii, directe
şi indirecte.
(2) In cazul în care valoarea totală a uneia dintre
cele două categorii de operaţiuni compensatorii, obţinută în final, depăşeşte
valoarea totală a angajamentului prevăzută în acord, valoarea excedentară poate
fi creditată în contul contractantului, la cererea acestuia, cu scopul
îndeplinirii angajamentelor sale pentru cealaltă categorie de operaţiuni
compensatorii.
(3) Depăşirile obligaţiilor de compensare se menţin
în contul contractantului pe o perioadă de maximum 2 ani de la expirarea
acordului de compensare.
Norme metodologice:
14. 1. In cazul în care valoarea totală a uneia dintre
cele două categorii de operaţiuni compensatorii, obţinută la finalul perioadei
prevăzute în acordul de compensare, inclusiv prelungirile, dacă au fost
acordate, pentru executarea obligaţiilor de compensare, depăşeşte valoarea
totală a angajamentului prevăzută în acord, creditarea valorii excedentare în
contul celeilalte categorii se va realiza luându-se în considerare condiţiile
de angajare, acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările
aplicabile operaţiunilor compensatorii ce vor fi prevăzute în hotărârea
Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor prioritare care pot beneficia de
operaţiuni compensatorii şi a modului de ierarhizare a
acestora prin multiplicatori de compensare.
14. 2. Depăşirile obligaţiilor de compensare
creditate în contul contractantului vor putea fi folosite ca atare de către
contractant, în perioada de maximum 2 ani de la expirarea acordului de
compensare, pentru:
a) îndeplinirea unor obligaţii compensatorii
suplimentare ale contractantului, care pot apărea ca urmare a modificării
valorii contractului de achiziţie care a generat obligaţia de compensare
respectivă;
b) acoperirea altor obligaţii de compensare ale
contractantului care au fost conexate într-un singur acord de compensare
conform pct. 8 din prezentele norme metodologice, dar numai în limita
obligaţiilor de compensare asumate pentru perioada de maximum 2 ani de la expirarea
acordului de compensare în care au fost acumulate depăşirile;
c) transformarea în credite de compensare în avans, pe
baza unui acord de precompensare perfectat în prealabil cu Agenţia. La
transformarea în credite de compensare în avans, convertirea în lei se va
realiza prin aplicarea cursului de referinţă leu/valuta respectivă al Băncii
Naţionale a României, valabil la data transformării.
14. 3. Condiţiile de angajare,
acceptare, derulare, creditare, restricţiile, cotele şi limitările aplicabile
vor fi prevăzute în hotărârea Guvernului referitoare la aprobarea domeniilor
prioritare care pot beneficia de operaţiuni compensatorii şi a modului de
ierarhizare a acestora prin multiplicatori de
compensare.
Ordonanţa de urgenţă:
15. Art. 34
(1) Dacă obligaţiile de compensare nu sunt
îndeplinite la termen şi în modul cerut, contractantul va plăti părţii române
penalităţi de întârziere de 0, 01% pe zi din suma neobţinută prin operaţiunea
compensatorie. Limita penalităţilor va fi stabilită prin hotărâre a Guvernului.
(2) Plata penalităţilor prevăzute la alin. (1) nu
scuteşte contractantul de răspunderea ce îi revine pentru pierderile cauzate
părţii române din cauza neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a
clauzelor contractuale.
Norme metodologice:
15. 1. Dacă suma neobţinută prin operaţiunile
compensatorii, constând în diferenţa dintre valoarea obligaţiei de compensare
asumată prin acordul de compensare pentru perioada respectivă şi valoarea de
compensare efectiv realizată pentru perioada respectivă, este mai mare de 10%
din valoarea operaţiunilor compensatorii scadente pentru perioada respectivă,
astfel cum au fost asumate de contractant prin acordul de compensare, atunci se
aplică penalităţi de întârziere după cum urmează:
a) penalităţile de 0, 01% pe zi încep să curgă de la
data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a intervenit scadenţa, dar nu
mai devreme de data de 1 ianuarie a celui de-al doilea an care urmează celui în
care a fost perfectat acordul de compensare. In cazul în care prin acordul de
compensare sunt prevăzute termene ferme pentru realizarea anumitor operaţiuni
compensatorii, atunci penalităţile se aplică de la acest termen. In toate
cazurile, penalităţile se aplică la valoarea nerealizată a operaţiunilor
compensatorii scadente la momentul de la care încep să curgă penalităţile;
b) penalităţile de 0, 01% pe zi se aplică începând cu
data de 1 ianuarie a anului următor scadenţei sau cu prima zi care urmează
termenului ferm al operaţiunii compensatorii, după caz, la valoarea nerealizată a operaţiunilor
compensatorii scadente în perioada precedentă. Se calculează aplicându-se
penalităţile de 0, 01% pe fiecare zi de întârziere pentru perioada scursă de la
data de 1 ianuarie a anului următor anului de scadenţă a valorii obligaţiei
compensatorii asumate pentru perioada respectivă sau din prima zi care urmează
termenului ferm al operaţiunii compensatorii, după caz, şi până la realizarea
valorii obligaţiei compensatorii scadente. Penalităţile care se aplică la
valoarea nerealizată a operaţiunilor compensatorii scadente curg până la
acoperirea valorii nerealizate la termen, dacă valoarea nerealizată a fost
acoperită înainte de termenul final al acordului de compensare, sau până la
termenul final al acordului de compensare, dacă valoarea nerealizată nu a fost
acoperită până la termenul final al acordului de compensare. Termenul final al
acordului de compensare este considerat momentul expirării duratei de executare
a obligaţiei de compensare incluzând şi prelungirile, dacă au fost acordate. La
termenul final al acordului de compensare contractantul va plăti penalităţile
cumulate şi neîncasate până în acel moment. Dacă valoarea nerealizată se
acoperă din mai multe operaţiuni compensatorii, calculul penalităţilor se va
face pentru valoarea rămasă nerealizată după fiecare operaţiune compensatorie
realizată şi creditată, luându-se în considerare momentele în care au fost
realizate operaţiunile compensatorii. Momentul realizării unei operaţiuni
compensatorii este considerat, dacă operaţiunea a fost aprobată în vederea
creditării de către Agenţie, momentul la care contractantul a depus
documentaţia completă la Agenţie.
15. 2. Penalităţile totale
cumulate sunt limitate la maximum 20% din valoarea totală a obligaţiei de
compensare.
15. 3. La termenul final al
acordului de compensare, în plus faţă de penalităţi, pentru suma neobţinută
prin operaţiuni compensatorii, Agenţia va executa scrisoarea de garanţie
bancară de bună execuţie a acordului pentru o valoare reprezentând 10% din suma
neobţinută prin operaţiuni compensatorii.
15. 4. Pentru neîndeplinirea
sau îndeplinirea necorespunzătoare a clauzelor contractuale Agenţia va executa
scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a
acordului de compensare.
Ordonanţa de urgenţă:
16. Art. 35
In termen de 45 de zile de la semnarea
acordului-cadru de compensare, contractantul va emite către Agenţie o scrisoare
de garanţie bancară de bună execuţie a acordului, în valoare de minimum 10% din
valoarea obligaţiei asumate, care va fi valabilă pe toată durata de executare a
acordului-cadru de compensare.
Norme metodologice:
Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a
acordului va fi emisă, în favoarea Agenţiei, de către o bancă agreată de
aceasta.
In situaţia în care contractul de achiziţie intră în
vigoare la o dată ulterioară datei semnării, termenul de referinţă pentru
scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului devine momentul
intrării în vigoare a acordului de compensare.
In cazul în care contractantul nu îşi plăteşte obligaţiile
de plată acumulate, inclusiv penalităţile, până la scadenţa termenului de
plată a acestora, Agenţia va deduce valoarea acestora din cadrul valorii scrisorii de garanţie bancară
de bună execuţie a acordului de compensare.
Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a
acordului de compensare va trebui să reprezinte în orice moment cel puţin 10%
din valoarea obligaţiei asumate şi rămase de îndeplinit. Creşterea sau
diminuarea obligaţiei asumate va determina creşterea sau diminuarea corespunzătoare
a valorii scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie.
Pe măsura executării acordului de compensare şi a
diminuării valorii obligaţiei de compensare rămase de îndeplinit de către
contractant, valoarea scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie va fi
redusă corespunzător, dar numai după plata de către contractant a obligaţiilor
de plată, inclusiv a penalităţilor, acumulate până în acel moment.
Ordonanţa de urgentă:
17. Art. 36
Valoarea nerealizată
a obligaţiei de compensare, corespunzătoare unui an, se reportează pentru anul
următor.
Norme metodologice:
Valoarea nerealizată a obligaţiei de compensare,
corespunzătoare unui an, se reportează pentru anul următor şi se adaugă la
valoarea de realizat pentru anul respectiv.
Această reportare nu aduce atingere dreptului Agenţiei
de a solicita şi a încasa sumele datorate de contractant cu titlu de penalităţi
de întârziere.
Ordonanţa de urgentă:
18. Art. 37
Contractantul care nu îşi execută angajamentele de
compensare este exclus de la o altă procedură de atribuire a unui contract de achiziţie ce
implică şi executarea unei obligaţii de compensare pe o perioadă de 5 ani,
calculată de la momentul expirării acordului de compensare executat
necorespunzător.
Norme metodologice:
Se consideră neexecutare a angajamentelor de compensare
următoarele situaţii:
a) contractantul nu semnează cu Agenţia acordul de
compensare în termenul prevăzut la art. 19 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 189/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
354/2003, cu modificările şi completările ulterioare. In acest caz perioada se
calculează începând cu ziua imediat următoare expirării termenului prevăzut de
lege;
b) contractantul nu emite în
termen scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de
compensare, în valoare de minimum 10% din valoarea obligaţiei asumate;
c) contractantul nu execută, conform acordului de
compensare şi în termenul specificat de acesta, inclusiv prelungirile dacă au
fost acordate, operaţiunile compensatorii angajate prin acordul de compensare
perfectat cu Agenţia. In acest caz perioada se calculează începând cu ziua
imediat următoare termenului final al acordului de compensare.
Agenţia întocmeşte şi ţine la zi „Lista cu
contractanţii care se exclud de ia o altă procedură de atribuire a unui
contract de achiziţie ce implică şi executarea unei obligaţii de
compensare".
Autorităţile contractante au obligaţia de a consulta
lista prevăzută la alineatul precedent înainte de declanşarea procedurilor de
achiziţie.