HOTARARE Nr. 490 din 1 aprilie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
50/2000 privind masurile de colaborare dintre Ministerul Sanatatii si Familiei
si autoritatile administratiei publice locale in aplicarea reglementarilor din
domeniul sanatatii publice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 337 din 19 aprilie 2004

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5
alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 50/2000 privind masurile de colaborare
dintre Ministerul Sanatatii si autoritatile administratiei publice locale in
aplicarea reglementarilor din domeniul sanatatii publice, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 462/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
50/2000 privind masurile de colaborare dintre Ministerul Sanatatii si Familiei
si autoritatile administratiei publice locale in aplicarea reglementarilor din
domeniul sanatatii publice, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 50/2000 privind masurile de colaborare
dintre Ministerul Sanatatii si Familiei si autoritatile administratiei publice
locale in aplicarea reglementarilor din domeniul sanatatii publice
Art. 1
Colaborarea dintre Ministerul Sanatatii si autoritatile administratiei
publice locale in domeniul evaluarii starii de sanatate a populatiei in relatie
cu factorii de mediu se realizeaza astfel:
a) directiile de sanatate publica teritoriale organizeaza si coordoneaza
activitatea de monitorizare a starii de sanatate a populatiei in relatie cu
factorii de risc din mediu; informeaza autoritatile administratiei publice
locale cu privire la principalele riscuri de mediu pentru starea de sanatate, in
vederea instituirii masurilor corective;
b) autoritatile administratiei publice locale asigura adoptarea si
implementarea programelor locale pentru dezvoltarea retelelor de canalizare, de
colectare a apelor meteorice, de aprovizionare cu apa potabila, pentru statii
de epurare a apelor uzate ale localitatilor si pentru transportul in comun, cu
respectarea considerentelor de sanatate publica;
c) directiile de sanatate publica teritoriale si autoritatile
administratiei publice locale deruleaza programe complementare si convergente
de promovare a unei atitudini pozitive a comunitatilor in legatura cu
importanta protectiei sanatatii si mediului.
Art. 2
Colaborarea in domeniul managementului riscurilor pentru sanatatea publica
legate de colectarea si epurarea apelor uzate menajere/industriale cu potential
toxic se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti emit
avizul sanitar pentru sistemele de colectare si epurare a apelor uzate menajere,
industriale si a apelor meteorice, pe baza documentatiei intocmite de catre
regiile sau societatile comerciale de apa si canalizare locale;
b) autoritatile administratiei publice locale vor asigura adoptarea si
aplicarea masurilor pentru indepartarea si epurarea apelor uzate menajere,
industriale, a altor ape uzate si meteorice, astfel incat sa nu se creeze
disconfort si pericol pentru sanatatea publica.
Art. 3
Colaborarea in domeniul elaborarii planurilor privind managementul
deseurilor in scopul micsorarii cantitatii de deseuri, cresterii gradului de
recuperare si scaderea riscului pentru sanatatea populatiei se realizeaza in
urmatoarele conditii:
a) autoritatile administratiei publice locale, prin planurile de
salubrizare a teritoriului, asigurarea organizarii si controlului colectarii,
indepartarii si neutralizarii deseurilor menajere si stradale si prin deciziile
adoptate in domeniu, incurajeaza colectarea selectiva si reciclarea acestora;
b) directiile de sanatate publica teritoriale emit avizul sanitar pentru
depozitele de deseuri, iar prin actiunile de informare si educare a populatiei
reduc riscul pentru sanatate generat de colectarea, manipularea, transportul si
depozitarea deseurilor.
Art. 4
Colaborarea in domeniul privind dezinsectia si deratizarea in teritoriul
administrativ respectiv se realizeaza astfel:
a) directiile de sanatate publica teritoriala constituie partenerul tehnic
de colaborare al autoritatilor administratiei publice locale pentru actiunile
de dezinsectie si deratizare in teritoriul administrativ;
b) autoritatile administratiei publice locale asigura organizarea de
actiuni de dezinsectie si deratizare pe domeniul public, pentru combaterea
tantarilor, a mustelor sinantrope si a rozatoarelor sinantrope, cel putin o
data pe an sau la cererea expresa a directiei de sanatate publica, in cazul
cand se constata o infestare care pune in pericol sanatatea publica.
Art. 5
Colaborarea in domeniul privind managementul riscurilor pentru sanatatea
publica legate de animale in zona urbana se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) directiile de sanatate publica teritoriale asigura organizarea si
intretinerea, conform legii, a centrelor de vaccinari antirabice,
aprovizionarea acestora cu cantitati suficiente de vaccin, precum si evaluarea
morbiditatii infecto-contagioase determinate de prezenta animalelor in
habitatul uman;
b) autoritatile administratiei publice locale adopta, in conditiile legii,
masuri de reducere a numarului cainilor comunitari.
Art. 6
Colaborarea in domeniul privind controlul respectarii normelor de igiena se
realizeaza dupa cum urmeaza:
a) directiile de sanatate publica teritoriale realizeaza verificarea
respectarii legislatiei sanitare in vigoare in domeniul sanatatii publice si
informeaza autoritatile administratiei publice locale cu privire la rezultatele
controalelor;
b) autoritatile administratiei publice locale utilizeaza rezultatele
controalelor, prin adoptarea de masuri adecvate pentru remedierea deficientelor
constatate.
Art. 7
Colaborarea in domeniul privind monitorizarea functionarii targurilor,
pietelor, oboarelor si parcurilor de distractii consta in:
a) directiile de sanatate publica teritoriale avizeaza amplasarea
targurilor, pietelor, oboarelor si parcurilor de distractii, precum si
controlul aplicarii legislatiei din domeniul sanatatii publice in aceste
obiective;
b) autoritatile administratiei publice locale elaboreaza planuri de masuri
pentru amenajarea si intretinerea targurilor, pietelor, oboarelor si parcurilor
de distractii din teritoriul propriu.
Art. 8
Colaborarea in domeniul privind organizarea, conducerea si coordonarea
pregatirii retelei sanitare pentru asistenta sanitara in caz de dezastre,
epidemii si situatii deosebite se realizeaza astfel:
a) directiile de sanatate publica teritoriale elaboreaza si implementeaza
planuri de interventie a retelei sanitare in situatii de urgenta si in cazuri
de dezastre naturale sau artificiale, in izbucniri epidemice spontane sau
provocate, precum si in situatii deosebite produse de accidente sau incidente
care genereaza contaminarea biologica, chimica sau radioactiva sau ranirea unor
grupuri de populatie;
b) autoritatile administratiei publice locale colaboreaza cu autoritatile
teritoriale de sanatate publica si celelalte autoritati teritoriale
responsabile in pregatirea si informarea populatiei, cu privire la inducerea
unui comportament responsabil in situatii de urgenta.
Art. 9
Colaborarea in domeniul privind procesul de avizare a functionarii
activitatilor cu impact asupra sanatatii publice se realizeaza prin directiile
de sanatate publica teritoriale, care acorda consultanta de specialitate pentru
proiectele de interes local supuse procesului de avizare si autorizare
sanitara.
Art. 10
Colaborarea in domeniul privind evaluarea riscurilor reprezentate de
locurile de agrement amenajate sau neamenajate, precum: stranduri, bazine
naturale si altele, se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) directiile de sanatate publica teritoriale emit autorizatia sanitara,
supravegheaza si controleaza respectarea normelor de igiena in locurile de
agrement amenajate si informeaza populatia si autoritatile administratiei
publice locale privind riscurile existente pentru sanatatea publica;
b) autoritatile administratiei publice locale tin evidenta locurilor de
agrement amenajate si neamenajate si pun in aplicare masurile de reducere a
riscurilor pentru sanatate propuse de catre partenerii din structurile de
sanatate publica.
Art. 11
Colaborarea in domeniul supravegherii efectuarii lucrarilor necesare pentru
obtinerea avizului sanitar de functionare de catre unitatile sanitare locale se
realizeaza astfel:
a) directiile de sanatate publica teritoriale evalueaza anual unitatile
sanitare in scopul eliberarii autorizatiei sanitare de functionare si acorda
asistenta tehnica la intocmirea dosarului de autorizare si a planului de
conformare;
b) autoritatile administratiei publice locale contribuie la finantarea
lucrarilor de extindere, consolidare, reparatii si amenajare, in limita sumelor
alocate prin bugetele locale, conform unui program comun in care se vor include
obiectivele ce trebuie atinse, metodele de atingere a acestor obiective,
finantarea fiecarui obiectiv in parte, termene de realizare, responsabilitatile
fiecarei parti participante, modul de urmarire si de raportare a realizarii
lucrarilor conform planului de conformare.
Art. 12
Colaborarea in domeniul privind realizarea de investitii, consolidari,
respectiv reparatii comune pentru spitale si unitati sanitare, se realizeaza
astfel: directiile de sanatate publica teritoriale consiliaza autoritatile
administratiei publice judetene si locale si in ceea ce priveste stabilirea
prioritatilor in investitiile pentru spitale si unitati sanitare, avansate de
conducerile unitatilor sanitare publice.
Art. 13
Colaborarea in domeniul privind elaborarea si implementarea planurilor
locale de actiune pentru sanatate in relatie cu mediul se realizeaza dupa cum
urmeaza:
a) directiile de sanatate publica teritoriale coordoneaza activitatea de
elaborare si implementare a planurilor locale de actiune pentru sanatate si
mediu la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, in colaborare cu
autoritatile locale de mediu, autoritatile administratiei publice locale si
reprezentantii societatii civile. Elaborarea planurilor locale de actiune
pentru sanatate in relatie cu mediul (PLASM) se face tinandu-se cont de
obiectivele si actiunile Planului National de Actiune pentru Sanatate si Mediu
(PNASM) si in conformitate cu prioritatile locale;
b) autoritatile administratiei publice locale vor aproba, prin hotarare,
PLASM, in vederea implementarii PLASM si a integrarii prioritatilor acestora in
planurile proprii.
Art. 14
Colaborarea in domeniul privind elaborarea si implementarea Agendei locale
21 se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) directiile de sanatate publica teritoriale participa la activitatea de
elaborare si implementare a Agendei locale 21, principalul instrument de
planificare a dezvoltarii durabile la nivel local;
b) autoritatile administratiei publice locale vor asigura integrarea
prioritatilor sanatatii publice in alocarea resurselor locale.
Art. 15
Colaborarea in domeniul privind avizarea planurilor de dezvoltare regionala
si a celor urbanistice se realizeaza astfel:
a) directiile de sanatate publica teritoriale avizeaza si acorda
consultanta la intocmirea planurilor si programelor de dezvoltare regionala si
urbanistice;
b) autoritatile administratiei publice locale vor tine seama, in elaborarea
planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism ale localitatilor, precum
si a programelor de dezvoltare urbanistica a localitatilor, de prevederile
reglementarilor si de situatia specifica in domeniul sanatatii publice.
Art. 16
Colaborarea in domeniul privind elaborarea Raportului starii de sanatate a
populatiei se realizeaza dupa cum urmeaza:
a) directiile de sanatate publica teritoriale intocmesc anual Raportul starii
de sanatate a populatiei din teritoriu si il inainteaza spre informare
autoritatilor administratiei publice locale;
b) autoritatile administratiei publice locale vor adopta si vor sustine
masurile necesare pentru imbunatatirea conditiilor de mediu, de igiena comunala
si a unitatilor sanitare si de invatamant din teritoriu.
Art. 17
Colaborarea in domeniul informarii publicului privind starea sanatatii in
relatie cu factorii de mediu se realizeaza in urmatoarele conditii:
a) directiile de sanatate publica teritoriale planifica periodic realizarea
de comunicari atat cu reprezentantii mass-media, cat si cu reprezentantii
societatii civile in scopul informarii populatiei privind starea de sanatate in
relatie cu factorii de mediu;
b) autoritatile administratiei publice locale asigura informarea si
avertizarea populatiei privind calitatea factorilor de mediu si adopta masurile
de prevenire a imbolnavirilor, recomandate de autoritatea de sanatate publica.
Art. 18
Colaborarea in domeniul informarii si implicarea comunitatii locale in
activitatile de prevenire a imbolnavirilor si de promovare a sanatatii se
realizeaza prin directiile de sanatate publica teritoriale, care elaboreaza, in
colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, programe comune si
complementare de informare, educare si implicare a comunitatilor locale in
activitatile de prevenire a imbolnavirilor si de promovare a sanatatii.