HOTARARE Nr. 1076 din 8 iulie 2004
privind stabilirea procedurii de realizare a evaluarii de mediu pentru planuri
si programe
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 707 din 5 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, al art. 7^2 alin. 5 din
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
(1) Obiectivul prezentei hotarari este de a asigura un nivel inalt de
protectie a mediului si de a contribui la integrarea consideratiilor cu privire
la mediu in pregatirea si adoptarea anumitor planuri si programe, in scopul
promovarii dezvoltarii durabile, prin efectuarea unei evaluari de mediu a
planurilor si programelor care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
(2) Prezenta hotarare stabileste procedura de realizare a evaluarii de
mediu, aplicata in scopul emiterii avizului de mediu necesar adoptarii
planurilor si programelor care pot avea efecte semnificative asupra mediului,
definind rolul autoritatii competente pentru protectia mediului, cerintele de
consultare a factorilor interesati si de participare a publicului.
(3) Evaluarea de mediu este parte integranta din procedura de adoptare a
planurilor si programelor.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, expresiile si termenii urmatori semnifica:
a) aviz de mediu pentru planuri si programe - act tehnico-juridic scris,
emis de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului, care confirma
integrarea aspectelor privind protectia mediului in planul sau in programul
supus adoptarii;
b) evaluare de mediu - elaborarea raportului de mediu, consultarea
publicului si a autoritatilor publice interesate de efectele implementarii
planurilor si programelor, luarea in considerare a raportului de mediu si a
rezultatelor acestor consultari in procesul decizional si asigurarea informarii
asupra deciziei luate;
c) planuri si programe - planurile si programele, inclusiv cele cofinantate
de Comunitatea Europeana, ca si orice modificari ale acestora, care:
(i) se elaboreaza si/sau se adopta de catre o autoritate la nivel national,
regional sau local ori care sunt pregatite de o autoritate pentru adoptarea,
printr-o procedura legislativa, de catre Parlament sau Guvern; si
(ii) sunt cerute prin prevederi legislative, de reglementare sau
administrative;
d) public - una sau mai multe persoane fizice ori juridice si, in
concordanta cu legislatia sau cu practica nationala, asociatiile, organizatiile
ori grupurile acestora;
e) raport de mediu - parte a documentatiei planurilor sau programelor care
identifica, descrie si evalueaza efectele posibile semnificative asupra
mediului ale aplicarii acestora si alternativele lor rationale, luand in
considerare obiectivele si aria geografica aferenta, conform anexei nr. 2;
f) titularul planului sau programului - orice autoritate publica, precum si
orice persoana fizica sau juridica care promoveaza un plan sau un program in
intelesul definitiei de la lit. c).
Art. 3
(1) Evaluarea de mediu se efectueaza in timpul pregatirii planului sau
programului si se finalizeaza inainte de adoptarea acestuia ori de trimiterea
sa in procedura legislativa.
(2) Prezenta procedura se realizeaza in etape, dupa cum urmeaza:
a) etapa de incadrare a planului sau programului in procedura evaluarii de
mediu;
b) etapa de definitivare a proiectului de plan sau de program si de
realizare a raportului de mediu;
c) etapa de analiza a calitatii raportului de mediu.
Art. 4
Evaluarea de mediu pentru planurile si programele dezvoltate la nivel local
sau regional, care sunt parte integranta din planurile ori programele regionale
sau nationale care au fost deja supuse evaluarii de mediu, va tine cont de
rezultatul acestei evaluari, in scopul evitarii duplicarii. In acest caz se au
in vedere si prevederile art. 20.
CAP. 2
Domeniu de reglementare
Art. 5
(1) Evaluarea de mediu se efectueaza pentru planurile si programele care
pot avea efecte semnificative asupra mediului, conform prevederilor alin. (2) -
(4).
(2) Se supun evaluarii de mediu toate planurile si programele care:
a) se pregatesc pentru urmatoarele domenii: agricultura, silvicultura,
pescuit si acvacultura, energie, industrie, inclusiv activitatea de extractie a
resurselor minerale, transport, gestionarea deseurilor, gospodarirea apelor,
telecomunicatii, turism, dezvoltare regionala, amenajarea teritoriului si
urbanism sau utilizarea terenurilor, si care stabilesc cadrul pentru emiterea
viitoarelor acorduri unice pentru proiectele care sunt prevazute in anexele nr.
1 si 2 la Hotararea Guvernului nr. 918/2002 privind stabilirea procedurii-cadru
de evaluare a impactului asupra mediului si pentru aprobarea listei proiectelor
publice private supuse acestei proceduri; ori care
b) datorita posibilelor efecte afecteaza ariile de protectie speciala
avifaunistica sau ariile speciale de conservare reglementate conform Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale
protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 462/2001.
(3) Se supun evaluarii de mediu numai daca pot avea efecte semnificative
asupra mediului:
a) planurile si programele prevazute la alin. (2), care determina
utilizarea unor suprafete mici la nivel local;
b) modificarile minore la planurile si programele prevazute la alin. (2);
c) planurile si programele, altele decat cele prevazute la alin. (2), care
stabilesc cadrul pentru emiterea viitoarelor acorduri unice pentru proiecte.
(4) Decizia asupra existentei efectelor semnificative potentiale asupra
mediului ale planurilor si programelor prevazute la alin. (3) se ia printr-o
examinare caz cu caz, conform prevederilor art. 11.
Art. 6
(1) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica planurilor si programelor:
a) al caror unic scop este apararea nationala sau protectia civila;
b) financiare sau bugetare;
c) privind sprijinul pentru dezvoltare rurala prin Fondul European de
Orientare si Garantare a Agriculturii - Sectiunea Garantare, pe anul 2007.
(2) Planurile si programele cofinantate de Uniunea Europeana prin fonduri
structurale sau fonduri pentru dezvoltare rurala, inclusiv prin Fondul European
de Orientare si Garantare a Agriculturii - Sectiunea Garantare, a caror prima
versiune se realizeaza inainte de anul 2006, respectiv anul 2007, si care se
supun procedurii de adoptare sau sunt inaintate procedurii legislative dupa
aceasta data, fac obiectul procedurii prevazute de prezenta hotarare.
Art. 7
(1) Procedura de evaluare de mediu se aplica de autoritatile titulare de plan
sau program in colaborare cu autoritatile competente pentru protectia mediului,
cu consultarea autoritatilor publice centrale sau locale de sanatate si cele
interesate de efectele implementarii planurilor si programelor, dupa caz,
precum si a publicului si se finalizeaza cu emiterea avizului de mediu pentru
planuri sau programe.
(2) Competenta de emitere a avizului de mediu revine agentiilor regionale
de protectie a mediului, pentru planurile si programele locale si judetene, si
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, pentru planurile si
programele nationale si regionale.
(3) Participarea publicului la procedura de evaluare de mediu se face in
mod efectiv inca de la initierea planului sau programului.
Art. 8
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului percep taxe pentru
emiterea avizului de mediu, achitate la Trezoreria Statului, dupa cum urmeaza:
a) 250.000 lei pentru fiecare plan local;
b) 500.000 lei pentru fiecare plan judetean;
c) 750.000 lei pentru fiecare plan regional;
d) 1.000.000 lei pentru fiecare plan national.
(2) Autoritatile competente pentru protectia mediului percep tarife pentru
parcurgerea etapelor prezentei proceduri, conform anexei nr. 4.
(3) Tarifele se achita in avans, pe etape de procedura, la sediul
autoritatii competente pentru protectia mediului. In situatiile prevazute la
art. 38, tarifele se incaseaza de catre autoritatea pentru protectia mediului
implicata in respectiva etapa procedurala.
(4) Cuantumul tarifelor se actualizeaza prin ordin al ministrului mediului
si gospodaririi apelor.
CAP. 3
Etape procedurale
SECTIUNEA 1
Etapa de incadrare
Art. 9
(1) Titularul planului sau programului este obligat sa notifice in scris
autoritatea competenta pentru protectia mediului si sa informeze publicul
asupra initierii procesului de elaborare a planului sau programului si
realizarii primei versiuni a acestuia, prin anunturi repetate in mass-media si
prin afisarea pe pagina proprie de Internet, conform art. 29 alin. (2).
(2) Titularul planului sau programului pune la dispozitie autoritatii
competente pentru protectia mediului si publicului, pentru consultare, prima
versiune a planului sau programului.
(3) Pentru planurile si programele prevazute la art. 5 alin. (2)
autoritatea competenta pentru protectia mediului transmite in scris titularului
planului sau programului obligativitatea efectuarii evaluarii de mediu in
termen de 10 zile calendaristice de la data primirii primei versiuni a planului
sau programului.
(4) Publicul poate formula in scris comentarii si propuneri privind prima
versiune a planului sau programului propus si eventualele efecte ale acestuia
asupra mediului, conform art. 29 alin. (2), pe care le trimite la sediul autoritatii
competente pentru protectia mediului.
Art. 10
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului conduc etapa de
incadrare a planurilor si programelor pentru care sunt notificate de catre
titularul planului sau programului.
(2) Etapa de incadrare se realizeaza cu consultarea titularului planului
sau programului, a autoritatii de sanatate publica si a autoritatilor
interesate de efectele implementarii planului sau programului, in cadrul unui
comitet special constituit.
(3) Autoritatile competente pentru protectia mediului identifica
autoritatile publice care, datorita atributiilor si raspunderilor specifice pe
care le au in domeniul protectiei mediului, sunt interesate de efectele
implementarii planului sau programului.
(4) Comitetul prevazut la alin. (2) se constituie la nivel central prin
ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului
si la nivel regional, judetean, local si al municipiului Bucuresti, inclusiv in
cazul Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii", prin
ordin al conducatorului agentiei regionale competente pentru protectia
mediului.
(5) Titularul planului sau programului este obligat sa puna la dispozitie
comitetului special constituit, spre consultare, prima versiune a planului sau
programului.
Art. 11
(1) Pentru planurile si programele prevazute la art. 5 alin. (3)
autoritatile competente pentru protectia mediului decid daca acestea pot avea
efecte semnificative asupra mediului, printr-o analiza caz cu caz, luand in
considerare criteriile relevante prevazute in anexa nr. 1.
(2) La realizarea incadrarii se tine cont de comentariile si propunerile
primite din partea publicului, potrivit art. 9 alin. (4).
(3) Autoritatea competenta pentru protectia mediului ia decizia de
incadrare pe baza consultarilor realizate in cadrul comitetului prevazut la
art. 10 alin. (2), in termen de 25 de zile calendaristice de la primirea
notificarii.
Art. 12
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului aduc la cunostinta
publicului decizia motivata a etapei de incadrare, prin publicare pe pagina
proprie de Internet, in termen de 3 zile calendaristice de la luarea deciziei.
Decizia se publica in mass-media de catre titular.
(2) Publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de incadrare
pe care le trimite in scris autoritatii competente pentru protectia mediului,
in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anuntului.
(3) Autoritatea competenta pentru protectia mediului poate reconsidera decizia
privind etapa de incadrare, pe baza propunerilor justificate ale publicului in
cadrul consultarilor desfasurate in comitetul special constituit, in termen de
15 zile calendaristice de la data expirarii termenului prevazut la alin. (2).
Decizia finala, motivata, se aduce la cunostinta publicului in termen de 3 zile
calendaristice, prin afisare pe pagina proprie de Internet. Decizia finala se
publica in mass-media de catre titular.
Art. 13
Planurile si programele care, in urma etapei de incadrare, nu necesita
evaluare de mediu urmeaza a fi supuse procedurii de adoptare fara aviz de
mediu.
SECTIUNEA a 2-a
Etapa de definitivare a proiectului de plan sau de program si de realizare
a raportului de mediu
Art. 14
(1) Definitivarea proiectului de plan sau de program, stabilirea domeniului
si a nivelului de detaliu al informatiilor ce trebuie incluse in raportul de
mediu, precum si analiza efectelor semnificative ale planului sau programului
asupra mediului se fac in cadrul unui grup de lucru.
(2) Grupul de lucru este alcatuit din reprezentanti ai titularului planului
sau programului, ai autoritatilor competente pentru protectia mediului si
pentru sanatate, ai altor autoritati interesate de efectele implementarii
planului sau programului, identificate conform art. 10 alin. (3), din una sau
mai multe persoane fizice ori juridice atestate conform prevederilor legale in
vigoare, precum si experti care pot fi angajati, dupa caz.
(3) Constituirea grupului prevazut la alin. (1) este obligatia titularului.
Grupul de lucru are caracter nepermanent, fiind constituit special pentru
planul sau programul respectiv, pe baza nominalizarilor facute de autoritatile
pe care le reprezinta. Nominalizarile se fac la solicitarea titularului.
(4) Grupul de lucru se reuneste pentru ducerea la indeplinire a
prevederilor art. 16 - 19.
(5) Punctele de vedere exprimate in sedintele grupului de lucru se
consemneaza in procese-verbale semnate de membrii grupului. Un exemplar al
proceselor-verbale ramane la autoritatea competenta de protectie a mediului.
Art. 15
(1) Titularul planului sau programului prezinta grupului de lucru
obiectivele specifice ale planului sau programului.
(2) Persoanele atestate, impreuna cu expertii angajati, dupa caz, analizeaza
problemele semnificative de mediu, inclusiv starea mediului si evolutia
acestuia in absenta implementarii planului sau programului, si determina
obiectivele de mediu relevante in raport de obiectivele specifice ale planului
sau programului.
(3) Rezultatele activitatii prevazute la alin. (2) sunt prezentate grupului
de lucru.
Art. 16
(1) Titularul planului sau programului proiecteaza alternative posibile,
luand in considerare obiectivele si aria geografica a planului sau programului,
precum si informatiile prevazute la art. 15 alin. (2). Alternativele posibile
se aduc la cunostinta grupului de lucru.
(2) Grupul de lucru evalueaza modul in care alternativele propuse
indeplinesc obiectivele de mediu relevante pentru plan sau program.
Art. 17
Pe baza recomandarilor grupului de lucru, titularul planului sau
programului elaboreaza detaliat alternativele care indeplinesc obiectivele de
mediu relevante pentru plan sau program.
Art. 18
(1) Persoanele atestate, impreuna cu expertii angajati, dupa caz,
analizeaza efectele semnificative asupra mediului a alternativelor propuse de
titularul planului sau programului, folosind criteriile prevazute in anexa nr.
1, si stabilesc masurile de prevenire, reducere, compensare si monitorizare a
efectelor semnificative ale impactului asupra mediului pentru fiecare
alternativa a planului sau programului, facand recomandari in acest sens.
(2) Masurile si recomandarile prevazute la alin. (1) se aduc la cunostinta
grupului de lucru.
Art. 19
(1) Titularul planului sau programului, luand in considerare informatiile
prevazute la art. 18, stabileste si prezinta grupului de lucru urmatoarele:
a) alternativa finala a planului sau programului;
b) masurile de prevenire, reducere si compensare a efectelor semnificative
asupra mediului;
c) programul de monitorizare a efectelor semnificative asupra mediului ale
implementarii planului sau programului.
(2) Alternativa finala reprezinta proiectul de plan sau de program.
(3) Persoanele atestate, impreuna cu expertii angajati, dupa caz,
analizeaza masurile propuse de titularul planului sau programului, precum si
programul de monitorizare si intocmesc raportul de mediu.
(4) Continutul-cadru al raportului de mediu este cel prevazut in anexa nr.
2.
Art. 20
(1) Raportul de mediu identifica, descrie si evalueaza potentialele efecte
semnificative asupra mediului ale implementarii planului sau programului,
precum si alternativele rezonabile ale acestuia, luand in considerare obiectivele
si aria geografica ale planului sau programului.
(2) La pregatirea raportului de mediu se iau in considerare informatiile
obtinute prin aplicarea prevederilor art. 14 - 19, precum si informatiile
relevante cu privire la efectele de mediu ale planurilor sau programelor de
care se dispune si care sunt obtinute la alte niveluri de decizie sau prin alte
acte normative.
(3) Informatiile furnizate in raportul de mediu trebuie sa fie corelate cu
gradul de cunoastere si cu metodele de evaluare, continutul, nivelul de detaliu
al planului sau programului si cu stadiul acestuia in procesul de luare a
deciziei.
(4) Pentru planurile si programele dezvoltate la nivel local sau regional,
care urmeaza sa fie integrate in planuri ori programe regionale sau nationale
care au fost deja supuse evaluarii de mediu, raportul de mediu trebuie sa tina
cont de rezultatul acestei evaluari, de stadiul planului ori programului in
procesul decizional, precum si masura in care anumite probleme sunt mai bine
evaluate la alte niveluri de decizie, pentru a evita duplicarea evaluarii.
Art. 21
(1) Titularul planului sau programului anunta in mass-media, inclusiv prin
afisare pe propria pagina de Internet, disponibilizarea proiectului de plan sau
de program, finalizarea raportului de mediu, locul si orarul consultarii
acestora si faptul ca publicul poate face comentarii si propuneri scrise,
conform art. 30 alin. (2).
(2) Publicul interesat isi poate exprima opinia asupra proiectului de plan
sau de program propus si asupra raportului de mediu si transmite aceste opinii
titularului planului sau programului si autoritatii de mediu competente.
(3) Pe baza observatiilor justificate, primite din partea publicului,
titularul planului sau programului aduce modificari proiectului de plan sau de
program si/sau raportului de mediu elaborat pentru acesta.
SECTIUNEA a 3-a
Etapa de analiza a calitatii raportului si de luare a deciziei
Art. 22
(1) Titularul planului sau programului are obligatia ca in termen de 5 zile
calendaristice de la finalizarea raportului de mediu conform art. 21 alin. (3)
sa transmita proiectul de plan sau de program si raportul de mediu elaborat
pentru acesta autoritatii competente pentru protectia mediului, autoritatii
competente pentru sanatate si autoritatilor interesate de efectele
implementarii planului sau programului, identificate conform art. 10 alin. (3).
(2) In cazul in care implementarea planului sau programului poate avea
efecte semnificative transfrontiera, titularul, prin intermediul autoritatii
publice centrale care promoveaza planul sau programul, este obligat sa
transmita proiectul de plan sau de program si raportul de mediu elaborat pentru
acesta, in limba engleza, autoritatilor centrale de mediu din statele posibil afectate,
in termen de maximum 20 de zile calendaristice de la finalizarea raportului de
mediu, conform art. 21 alin. (3).
(3) Autoritatea competenta pentru sanatate si celelalte autoritati
interesate de efectele implementarii planului sau programului, prevazute la
alin. (1), au obligatia ca in termen de 45 de zile calendaristice de la data
primirii proiectului de plan sau de program si a raportului de mediu sa
elaboreze si sa transmita in scris autoritatii competente pentru protectia
mediului un punct de vedere detaliat si motivat privind proiectul de plan sau
de program propus si raportul de mediu.
Art. 23
(1) Titularul planului sau programului are obligatia ca la 45 de zile
calendaristice de la expirarea termenului prevazut la art. 22 alin. (1) sa
organizeze dezbaterea publica a proiectului de plan sau program propus si a
raportului de mediu, conform art. 31.
(2) In cazul in care implementarea planului sau programului propus poate
avea efecte semnificative transfrontiera, titularul planului sau programului
are obligatia ca la 60 de zile calendaristice de la expirarea termenului
prevazut la art. 22 alin. (3) sa organizeze dezbaterea publica a proiectului de
plan sau de program propus, inclusiv a raportului de mediu, conform art. 31.
Art. 24
(1) Pentru analizarea calitatii raportului de mediu, in vederea asigurarii
conformarii cu prevederile prezentei hotarari, autoritatea competenta pentru
protectia mediului ia in considerare punctele de vedere primite de la celelalte
autoritati, conform art. 22 alin. (3), si poate angaja consultanta.
(2) In indeplinirea atributiilor mentionate la alin. (1) autoritatea
competenta pentru protectia mediului analizeaza si rezultatele consultarilor cu
publicul realizate pana la aceasta data, includerea acestora in raportul de
mediu, precum si rezultatele consultarilor prevazute la art. 34, dupa caz.
(3) Analiza calitatii raportului de mediu, efectuata de autoritatea
competenta pentru protectia mediului, are in vedere urmatoarele elemente:
a) respectarea continutului-cadru prevazut in anexa nr. 2;
b) prezentarea dificultatilor tehnice, procedurale si de alta natura care
au fost intampinate si explicitarea oricaror ipoteze si incertitudini;
c) prezentarea alternativelor studiate, a motivelor care au stat la
alegerea uneia dintre ele, a modului in care consideratiile de mediu au fost
integrate in proiectul de plan sau de program, precum si procesul definitivarii
proiectului ca urmare a informatiilor rezultate pe parcursul evaluarii de
mediu;
d) justificarea detaliata a motivelor care au stat la baza eliminarii din
analiza a anumitor aspecte;
e) luarea in considerare a aspectelor semnalate in timpul procesului de
consultare cu alte autoritati si cu publicul;
f) prezentarea informatiilor grafice - harti, scheme, schite, diagrame;
g) existenta unui program adecvat de monitorizare a efectelor asupra
mediului.
(4) In cazul in care raportul de mediu este incomplet sau de o calitate
insuficienta pentru a asigura conformarea cu prevederile prezentei hotarari,
autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune in scris refacerea
acestuia.
Art. 25
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului iau decizia de
emitere a avizului de mediu in termen de 15 zile calendaristice de la data
dezbaterii publice.
(2) In cazul in care calendarul stabilit pentru consultarile transfrontiera
depaseste termenul prevazut la alin. (1), decizia de emitere a avizului de
mediu se ia in 15 zile calendaristice de la data incheierii consultarilor.
(3) Autoritatile competente pentru protectia mediului aduc la cunostinta
titularului, in scris, decizia de emitere a avizului de mediu, care se face
publica prin afisare pe pagina proprie de Internet, in termen de 3 zile
calendaristice de la luarea ei.
(4) Decizia de emitere se concretizeaza in avizul de mediu prevazut in
anexa nr. 3 si care cuprinde:
a) motivele care stau la baza emiterii lui, in conformitate cu art. 24;
b) masurile decise in ceea ce priveste monitorizarea efectelor asupra
mediului, in conformitate cu art. 27, inclusiv masuri suplimentare de
monitorizare, dupa caz;
c) masurile de reducere sau de compensare a efectelor semnificative asupra
mediului si a efectelor semnificative transfrontiera, dupa caz.
(5) Proiectul de plan sau de program, in forma avizata de autoritatea
competenta pentru protectia mediului, se pune la dispozitie publicului, la
cerere, la sediul autoritatii competente pentru protectia mediului.
(6) In cazul in care raportul de mediu sau comentariile publicului
evidentiaza un potential efect negativ semnificativ, autoritatea competenta
pentru protectia mediului dispune motivat, in scris, refacerea proiectului de
plan sau de program, in vederea prevenirii, reducerii si compensarii efectelor
negative semnificative asupra mediului.
Art. 26
Titularul planului sau programului are obligatia de a supune procedurii de
adoptare planul sau programul, precum si orice modificare a acestuia, dupa caz,
numai in forma avizata de autoritatea competenta pentru protectia mediului.
Art. 27
(1) Monitorizarea implementarii planului sau programului, in baza
programului propus de titular, are in vedere identificarea inca de la inceput a
efectelor semnificative ale acesteia asupra mediului, precum si efectele
adverse neprevazute, in scopul de a putea intreprinde actiunile de remediere
corespunzatoare.
(2) Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoteste
documentatia inaintata autoritatii competente pentru protectia mediului, in
vederea obtinerii avizului de mediu, si face parte integranta din acesta.
(3) Indeplinirea programului de monitorizare a efectelor asupra mediului
este responsabilitatea titularului planului sau programului. Titularul planului
sau programului este obligat sa depuna anual, pana la sfarsitul primului
trimestru al anului ulterior realizarii monitorizarii, rezultatele programului
de monitorizare la autoritatea competenta pentru protectia mediului care a
eliberat avizul de mediu.
(4) Autoritatea competenta pentru protectia mediului analizeaza rezultatele
programului de monitorizare primite de la titular si informeaza publicul prin
afisare pe pagina proprie de Internet.
(5) Monitorizarea prevazuta la alin. (1) se poate realiza, dupa caz, si pe
seama datelor, programelor si instalatiilor de monitorizare existente, in
scopul eliminarii duplicarii acestora.
SECTIUNEA a 4-a
Informarea si participarea publicului la procedura de evaluare de mediu
Art. 28
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului asigura informarea si
participarea publicului la procedura de evaluare de mediu prin urmatoarele
actiuni:
a) identificarea publicului, inclusiv a publicului afectat ori posibil a fi
afectat sau care are un interes in procesul decizional reglementat de
prevederile prezentei hotarari, inclusiv a organizatiilor neguvernamentale
relevante, cum ar fi cele care promoveaza protectia mediului si alte
organizatii interesate;
b) stabilirea locului unde pot fi consultate informatiile disponibile;
c) stabilirea modalitatii de informare a publicului prin: afisaj pe o
anumita zona teritoriala, anunturi publice in presa locala, anunturi in media
electronica, organizarea unor expozitii cu planuri, schite, tabele, grafice si
altele asemenea;
d) determinarea modalitatii de consultare a publicului prin: informari
scrise, dezbateri publice, mijloace electronice si altele asemenea;
e) fixarea unor intervale de timp corespunzatoare care sa permita
publicului sa participe efectiv si din timp la etapele procedurii;
f) informarea asupra posibilitatii ca planul sau programul sa fie supus
unei proceduri de evaluare de mediu in context transfrontiera.
(2) Costurile informarii, prin anunturi in mass-media, si ale participarii
publicului la procesul de evaluare de mediu in cadrul procedurii de emitere a
avizului de mediu pentru planuri sau programe sunt suportate de titularul
planului sau programului.
(3) Titularul planului sau programului este obligat sa faca dovada tuturor
anunturilor facute in mass-media, prevazute de prezenta procedura.
(4) Autoritatile competente pentru protectia mediului pun la dispozitie
publicului, la cerere, documente nerelevante pentru planul sau programul
considerat, altele decat cele furnizate de titularul planului sau programului,
dupa caz.
Art. 29
(1) Responsabilitatea implicarii publicului in etapa de incadrare revine
atat titularului sau programului, cat si autoritatii competente pentru
protectia mediului, conform prevederilor art. 9 - 12.
(2) In etapa de incadrare titularul planului sau programului publica in
mass-media de doua ori, la interval de 3 zile calendaristice, si anunta pe
propria pagina de Internet elaborarea primei versiuni a planului sau
programului, natura acestuia, declansarea etapei de incadrare, locul si orarul
consultarii primei versiuni a planului sau programului si posibilitatea de a
trimite in scris comentarii si sugestii la sediul autoritatii competente pentru
protectia mediului, in termen de 15 zile calendaristice de la data ultimului
anunt.
(3) In etapa de incadrare autoritatea competenta pentru protectia mediului
anunta pe propria pagina de Internet decizia privind aceasta etapa si
posibilitatea publicului de a face propuneri de reconsiderare a acesteia in
scris, in termen de 10 zile calendaristice de la data anuntului, la sediul
autoritatii competente pentru protectia mediului. Decizia finala se aduce la
cunostinta publicului prin afisarea acesteia pe pagina de Internet a
autoritatii pentru protectia mediului competente.
(4) Decizia initiala si cea finala se vor aduce la cunostinta publicului in
termen de 3 zile calendaristice de la luarea lor, prin publicarea de catre
titularul planului sau programului in mass-media.
Art. 30
(1) Responsabilitatea implicarii publicului in etapa de definitivare a
proiectului de plan sau de program si de realizare a raportului de mediu revine
titularului planului sau programului, conform prevederilor art. 21.
(2) Titularul planului sau programului publica in mass-media de doua ori,
la interval de 3 zile calendaristice, si anunta pe propria pagina de Internet
disponibilizarea proiectului de plan sau de program, finalizarea raportului de
mediu, locul si orarul consultarii acestora si faptul ca publicul poate trimite
comentarii si propuneri scrise la sediul titularului si al autoritatii
competente pentru protectia mediului, in termen de 45 de zile calendaristice de
la data publicarii ultimului anunt.
Art. 31
(1) Titularul planului sau programului are obligatia de a anunta in mass-media
de doua ori, la interval de 3 zile calendaristice, si pe propria pagina de
Internet organizarea unei sedinte de dezbatere publica a proiectului de plan
sau de program propus, inclusiv a raportului de mediu, cu cel putin 45 de zile
calendaristice inainte de data realizarii acestei dezbateri, respectiv 60 de
zile calendaristice, in cazul in care implementarea planului sau programului
poate avea efecte semnificative transfrontiera.
(2) Anuntul public contine:
a) locul, data si ora dezbaterii publice;
b) autoritatile participante;
c) faptul ca dezbaterea este deschisa si publicului si autoritatilor
statelor posibil a fi afectate, in cazul in care implementarea planului sau
programului poate avea efecte semnificative transfrontiera.
(3) Titularul planului sau programului are obligatia de a invita la
dezbaterea publica autoritatile competente pentru protectia mediului, cele din
domeniul sanatatii, precum si cele implicate in etapa de incadrare.
(4) Titularul planului sau programului, prin intermediul autoritatii
publice centrale care promoveaza planul sau programul, are obligatia de a
invita la dezbaterea publica, cu 70 de zile calendaristice inainte de data
realizarii acesteia, autoritatile competente pentru protectia mediului si cele
din domeniul sanatatii din statele posibil a fi afectate, precum si publicul
acestor state care este afectat sau este posibil sa fie afectat ori care are un
interes in procesul decizional reglementat de prezenta hotarare, conform art.
34.
(5) Autoritatea competenta pentru protectia mediului are responsabilitatea
conducerii dezbaterii publice, consemnarea propunerilor justificate venite din
partea publicului si a autoritatilor prevazute la alin. (3) si (4) si
intocmirea procesului-verbal al dezbaterii.
Art. 32
Titularul planului sau programului are obligatia de a anunta in mass-media
decizia de emitere a avizului de mediu, in termen de 5 zile calendaristice de
la data afisarii acesteia pe Internet de catre autoritatea competenta pentru
protectia mediului.
Art. 33
(1) Titularul planului sau programului are obligatia de a informa
autoritatile consultate pe durata procedurii, publicul si statele potential
afectate si de a pune la dispozitie acestora urmatoarele:
a) planul sau programul adoptat;
b) o declaratie privind modul in care consideratiile privind mediul au fost
integrate in plan sau in program, modul in care raportul de mediu a fost
pregatit conform art. 19 si 20, modul in care opiniile exprimate de public si
de alte autoritati si, daca este cazul, rezultatele consultarilor
transfrontiera prevazute la art. 34 au fost luate in considerare in luarea
deciziei de emitere a avizului de mediu conform art. 25, motivele pentru
alegerea alternativei de plan sau program avizate, in comparatie cu alte
alternative prezentate;
c) masurile decise privind monitorizarea efectelor asupra mediului.
(2) Titularul planului sau programului anunta in mass-media si pe propria
pagina de Internet locul si programul consultarii documentelor prevazute la
alin. (1).
(3) Autoritatea publica centrala care promoveaza planul sau programul pune
la dispozitie autoritatii centrale de mediu din statele potential afectate, in
cadrul relatiilor bilaterale, documentele prevazute la alin. (1).
SECTIUNEA a 5-a
Evaluarea de mediu pentru planuri sau programe cu potential efect
semnificativ asupra mediului in context transfrontiera
Art. 34
(1) Atunci cand un plan sau un program este posibil sa aiba un efect
semnificativ asupra mediului altui stat ori cand un alt stat posibil sa fie
afectat semnificativ solicita informatii asupra planului sau programului,
autoritatea publica centrala care promoveaza planul ori programul transmite
autoritatii centrale de mediu din acel stat, in cadrul relatiilor bilaterale,
inainte de adoptarea planului sau programului ori de trimiterea acestuia in
procedura legislativa, o copie a proiectului de plan sau program si a
raportului de mediu, inclusiv a programului de monitorizare a efectelor asupra
mediului.
(2) Daca statul care a primit documentele prevazute la alin. (1) comunica
intentia de a intra in consultari inainte de adoptarea planului sau programului
ori de trimiterea acestuia in procedura legislativa, autoritatea publica
centrala care promoveaza planul sau programul, in cadrul relatiilor bilaterale,
va face aranjamentele pentru consultari cu privire la posibilele efecte de
mediu transfrontiera ale implementarii planului sau programului si cu privire
la masurile avute in vedere pentru a reduce ori a compensa aceste efecte.
Aceste aranjamente trebuie sa asigure urmatoarele:
a) informarea autoritatilor implicate in procedura de evaluare de mediu din
statul potential a fi afectat in mod semnificativ si, prin intermediul
acestora, a publicului interesat din acel stat;
b) participarea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului din
statul de origine a proiectului de plan sau de program propus;
c) un cadru de timp stabilit de comun acord de partile interesate pentru
durata consultarilor.
(3) Autoritatea publica centrala care promoveaza planul sau programul
informeaza asupra deciziei de emitere a avizului de mediu orice stat care a
fost consultat conform prevederilor prezentului articol.
(4) Ministerul Afacerilor Externe sprijina autoritatea publica centrala
care promoveaza planul sau programul conform prevederilor alin. (1) - (3) si
face demersurile necesare pentru aplicarea acestor prevederi, inclusiv in cazul
planurilor sau programelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul Romaniei,
initiate in alte state.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 35
(1) Constituie contraventii incalcarea urmatoarelor prevederi:
a) obligatia titularului planului sau programului privind constituirea
grupului de lucru, prevazuta la art. 14 alin. (3);
b) obligatia titularului planului sau programului de a supune procedurii de
adoptare numai planul sau programul avizat, prevazuta la art. 26;
c) obligatia titularului de plan sau de program de a respecta masurile
stabilite prin avizul de mediu, prevazut la art. 25 alin. (4);
d) obligatiile titularului de plan sau de program privind informarea si
consultarea publicului, prevazute la art. 9 alin. (1), art. 12 alin. (1) si
(3), art. 21 alin. (1), art. 23, art. 29 alin. (2), art. 30 alin. (2), art. 31
si 32;
e) obligatiile autoritatii competente pentru protectia mediului privind
informarea publicului, prevazute la art. 12 alin. (1) si (3), art. 25 si art.
27 alin. (4).
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la
lit. a), d) si e);
b) cu amenda de la 400.000.000 lei la 500.000.000 lei, cele prevazute la
lit. b) si c).
Art. 36
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la art. 35
se fac de catre personalul imputernicit din cadrul autoritatii publice centrale
pentru protectia mediului.
(2) Dispozitiile privind contraventiile prevazute la art. 35 se completeaza
cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 37
In cazul in care titularul planului sau programului nu pune la dispozitie
autoritatii competente pentru protectia mediului toate informatiile necesare
emiterii avizului de mediu in termen de maximum un an de la data solicitarii
acestora, documentatia depusa se claseaza. Emiterea avizului de mediu se face
cu reluarea intregii proceduri.
Art. 38
Pentru planurile sau programele aflate in competenta de reglementare a
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si a agentiilor
regionale de protectie a mediului, acestea pot delega Agentia Nationala pentru
Protectia Mediului, respectiv agentiile de protectie a mediului judetene, dupa
caz, sa preia responsabilitatea parcurgerii unor etape din prezenta procedura.
Emiterea avizului de mediu nu constituie obiectul delegarii de competenta.
Art. 39
(1) Efectuarea evaluarii de mediu pentru planuri si programe nu exclude
aplicarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, prevazuta pentru
proiecte, conform legislatiei in vigoare.
(2) Pentru planurile si programele cofinantate de Comunitatea Europeana,
evaluarea de mediu stabilita prin prezenta hotarare va fi efectuata in
conformitate cu prevederile specifice din legislatia nationala ce transpune
legislatia comunitara relevanta, precum si cu prevederile specifice din legislatia
comunitara relevanta.
(3) Prezenta procedura se aplica si pentru planurile si programele pentru
care obligatia de efectuare a evaluarii de mediu deriva simultan din prezenta
hotarare, din alte acte normative de transpunere a legislatiei comunitare, precum
si din alte reglementari comunitare.
Art. 40
(1) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, autoritatea centrala
pentru protectia mediului si Comisia Europeana fac schimb de informatii privind
experienta castigata in aplicarea prezentei hotarari.
(2) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, autoritatea centrala
pentru protectia mediului transmite Comisiei Europene orice masura luata
privind calitatea rapoartelor de mediu.
Art. 41
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 42
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 120 de zile de la publicarea ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu exceptia prevederilor art. 39
alin. (2) ultima teza si ale art. 39 alin. (3) ultima teza, care intra in
vigoare la data aderarii.
(2) Planurile transmise autoritatii competente pentru protectia mediului in
vederea obtinerii acordului de mediu si supuse evaluarii impactului asupra
mediului inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari se supun
procedurii aflate in vigoare la momentul transmiterii catre autoritatea
competenta pentru protectia mediului.
(3) Planurile si programele elaborate inainte de intrarea in vigoare a
prezentei hotarari si care sunt transmise spre avizare autoritatii competente
pentru protectia mediului pana la 31 martie 2006 se supun procedurii aflate in
vigoare in momentul elaborarii.
(4) Planurile si programele a caror prima versiune se realizeaza inaintea
datei intrarii in vigoare a prezentei hotarari si care sunt adoptate sau
inaintate procedurii legislative dupa 21 iulie 2006 se supun prevederilor
prezentei hotarari, cu exceptia cazului in care autoritatea competenta pentru
protectia mediului decide, prin examinare caz cu caz, ca procedura de evaluare
de mediu pentru planuri si programe nu este fezabila. Aceasta decizie se aduce
la cunostinta publicului.
Art. 43
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga:
a) Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996
pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice si
sociale cu impact asupra mediului inconjurator, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 11 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
b) Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului si al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului nr. 214/RT/16/NN/1999
pentru aprobarea procedurilor de promovare a documentatiilor si de emitere a
acordului de mediu la planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 30 aprilie
1999;
c) orice alte dispozitii contrare.
Art. 44
Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala prevederile Directivei
Parlamentului European si a Consiliului 2001/42/EC din 27 iunie 2001 privind
evaluarea efectelor anumitor planuri si programe asupra mediului, publicata in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (J.O.C.E. nr. L 197 din 21 iulie
2001).
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Ilie Sarbu
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CRITERII
pentru determinarea efectelor semnificative potentiale asupra mediului
1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la:
a) gradul in care planul sau programul creeaza un cadru pentru proiecte si
alte activitati viitoare fie in ceea ce priveste amplasamentul, natura, marimea
si conditiile de functionare, fie in privinta alocarii resurselor;
b) gradul in care planul sau programul influenteaza alte planuri si
programe, inclusiv pe cele in care se integreaza sau care deriva din ele;
c) relevanta planului sau programului in/pentru integrarea consideratiilor
de mediu, mai ales din perspectiva promovarii dezvoltarii durabile;
d) problemele de mediu relevante pentru plan sau program;
e) relevanta planului sau programului pentru implementarea legislatiei
nationale si comunitare de mediu (de exemplu, planurile si programele legate de
gospodarirea deseurilor sau de gospodarirea apelor).
2. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu
privire, in special, la:
a) probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor;
b) natura cumulativa a efectelor;
c) natura transfrontiera a efectelor;
d) riscul pentru sanatatea umana sau pentru mediu (de exemplu, datorita
accidentelor);
e) marimea si spatialitatea efectelor (zona geografica si marimea
populatiei potential afectate);
f) valoarea si vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:
(i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural;
(ii) depasirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului;
(iii) folosirea terenului in mod intensiv;
g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare
recunoscut pe plan national, comunitar sau international.
ANEXA 2
CONTINUTUL-CADRU AL RAPORTULUI DE MEDIU
Informatiile care trebuie furnizate, conform art. 19 alin. (4), sunt
urmatoarele:
1. expunerea continutului si a obiectivelor principale ale planului sau
programului, precum si a relatiei cu alte planuri si programe relevante;
2. aspectele relevante ale starii actuale a mediului si ale evolutiei sale
probabile in situatia neimplementarii planului sau programului propus;
3. caracteristicile de mediu ale zonei posibil a fi afectata semnificativ;
4. orice problema de mediu existenta, care este relevanta pentru plan sau
program, inclusiv, in particular, cele legate de orice zona care prezinta o
importanta speciala pentru mediu, cum ar fi ariile de protectie speciala
avifaunistica sau ariile speciale de conservare reglementate conform Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 236/2000 privind regimul ariilor naturale
protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 462/2001;
5. obiectivele de protectie a mediului, stabilite la nivel national,
comunitar sau international, care sunt relevante pentru plan sau program si
modul in care s-a tinut cont de aceste obiective si de orice alte consideratii
de mediu in timpul pregatirii planului sau programului;
6. potentialele efecte*1) semnificative asupra mediului, inclusiv asupra
aspectelor ca: biodiversitatea, populatia, sanatatea umana, fauna, flora,
solul, apa, aerul, factorii climatici, valorile materiale, patrimoniul
cultural, inclusiv cel arhitectonic si arheologic, peisajul si asupra
relatiilor dintre acesti factori;
7. posibilele efecte semnificative asupra mediului, inclusiv asupra
sanatatii, in context transfrontiera;
8. masurile propuse pentru a preveni, reduce si compensa cat de complet
posibil orice efect advers asupra mediului al implementarii planului sau
programului;
9. expunerea motivelor care au condus la selectarea variantelor alese si o
descriere a modului in care s-a efectuat evaluarea, inclusiv orice dificultati
(cum sunt deficientele tehnice sau lipsa de know-how) intampinate in
prelucrarea informatiilor cerute;
10. descrierea masurilor avute in vedere pentru monitorizarea efectelor
semnificative ale implementarii planului sau programului, in concordanta cu
art. 27;
11. un rezumat fara caracter tehnic al informatiei furnizate conform
prevederilor prezentei anexe.
------------
*1) Aceste efecte trebuie sa includa efectele secundare, cumulative,
sinergice, pe termen scurt, mediu si lung, permanente si temporare, pozitive si
negative.
ANEXA 3
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
Se aproba.
Secretar de stat,
.................
(pentru minister)
Agentia Regionala de Protectie a Mediului
.........................................
AVIZ DE MEDIU
Nr. ........ din ................
Ca urmare a notificarii adresate de .................................., cu
sediul in ......................, regiunea/judetul .........................,
municipiul/orasul/comuna .................., sectorul ....., str.
.............. nr. ........, inregistrata la nr. ...... din
...................,
in urma analizarii documentelor transmise si a verificarii,
in urma parcurgerii integrale a etapelor procedurale,
in baza Hotararii Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si a Legii protectiei
mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
se emite:
AVIZ
pentru ....................................................................,
promovat de
...............................................................,
in scopul adoptarii/aprobarii
.............................................,
cu urmatoarele conditii:
...................................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................
(se inscriu masurile de reducere sau de compensare a efectelor semnificative
asupra mediului, propuse in programul de monitorizare de catre titular,
inclusiv masurile suplimentare de monitorizare, dupa caz, precum si masurile de
reducere sau de compensare a efectelor semnificative transfrontiera, dupa caz)
Emiterea avizului de mediu s-a facut avandu-se in vedere
...................
................................................................................
(se inscriu urmatoarele: modul in care consideratiile de mediu au fost
integrate in plan sau in program, cum s-au solutionat problemele de mediu in
raportul de mediu, cum s-au luat in considerare opiniile exprimate de public si
de alte autoritati, precum si, daca este cazul, rezultatele consultarilor
transfrontiera, motivarea alegerii uneia dintre alternativele de plan/program
prezentate)
Prezentul aviz este valabil de la data emiterii, pe toata perioada de
valabilitate a planului/programului ........................., daca nu intervin
modificari ale acestuia.
Nerespectarea conditiilor prezentului aviz constituie contraventie si se
pedepseste conform prevederilor legale in vigoare.
Director,
.........
Sef reglementari,
.................
Intocmit,
.........
ANEXA 4
TARIFELE
percepute pentru parcurgerea procedurii de evaluare
______________________________________________________
Nr. Etapele Tariful
crt. - lei -
______________________________________________________
1. Incadrare 1.500.000
2. Analiza calitatii raportului de mediu
- pentru plan local 2.000.000
- pentru plan judetean 3.000.000
- pentru plan regional 4.000.000
pentru plan national 5.000.000
______________________________________________________