ORDIN
Nr. 214/RT-16/NN din 15/17 martie 1999
pentru aprobarea procedurilor de promovare a documentatiilor si de emitere a
acordului de mediu la planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
Nr. 214/RT din 15 martie 1999
MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE SI AMENAJARII TERITORIULUI
Nr. 16/NN din 17 martie 1999
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 187 din 30 aprilie 1999
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului si ministrul lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului,
avand in vedere dispozitiile art. 3 lit. a) - c), e), g), h), art. 4 lit.
a) - c), art. 5 lit. c), art. 8 alin. 2, art. 64 lit. b) din Legea protectiei
mediului nr. 137/1995 si ale art. 38 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor,
republicata,
avand, de asemenea in vedere ca planurile de amenajare a teritoriului si de
urbanism integreaza principiile si cerintele pentru mediu si dezvoltare
durabila la nivel national, zonal si local si ca orientarile si prevederile
acestor planuri sunt rezultatul unor analize complexe care includ si evaluarea
impactului asupra mediului, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. 2 din
Legea nr. 137/1995 si ale pct. 8 lit. j) din anexa nr. II la aceasta lege,
considerand ca studiile de impact, in intelesul prevederilor art. 9 alin.
1, art. 10 alin. 1, art. 11 si ale art. 12 din Legea nr. 137/1995, trebuie sa
se faca numai pentru proiecte concrete care privesc activitatile prevazute in
anexa nr. II la aceasta lege,
apreciind ca aceasta procedura este in conformitate si cu Directiva
Consiliului Uniunii Europene 85/337/EEC, din iunie 1985, cu privire la
evaluarea efectelor anumitor proiecte publice si private asupra mediului,
astfel cum este amendata prin Directiva Consiliului 97/11/EC din martie 1997,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 104/1999 privind organizarea si
functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si al
Hotararii Guvernului nr. 456/1994 privind organizarea si functionarea
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, cu modificarile si
completarile ulterioare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
(1) La elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism vor
fi luate in considerare si integrate principiile, obiectivele si cerintele
dezvoltarii social-economice durabile la nivel national, zonal si local, in
conformitate cu dispozitiile legislatiei nationale si internationale, cu
orientarile si cu prevederile strategiilor si ale programelor nationale,
europene si globale pentru mediu si dezvoltare durabila.
(2) Orientarile si prevederile din planurile de amenajare a teritoriului si
de urbanism se vor fundamenta pe o analiza complexa a relatiei mediu -
dezvoltare, care va include evaluarea impactului acestora pe termen scurt,
mediu si lung.
(3) Continutul-cadru si aspectele care vor fi tratate in analizele de
evaluare a impactului asupra mediului, ca parte integranta a planurilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism, sunt prevazute in anexele nr. 1 si 2.
Art. 2
(1) Compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului si ale celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, care, potrivit legii, au
responsabilitati si competente in asigurarea elaborarii, in avizarea si
promovarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, vor coopera
direct si permanent, astfel incat acestea sa fie elaborate, promovate si
aprobate in conditiile prevazute la art. 1.
(2) Compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului, al agentiilor teritoriale de protectie a
mediului si al celorlalte institutii centrale si teritoriale, aflate in
coordonarea sau sub autoritatea sa, vor coopera direct si permanent, potrivit
competentelor legale pe care le au, cu compartimentele de specialitate din
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului si ale autoritatilor
administratiei publice judetene, municipale, orasenesti si comunale, la
solicitarea acestora, pentru asigurarea elaborarii si promovarii planurilor de
amenajare a teritoriului si de urbanism, in conditiile prevazute la art. 1.
(3) Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pot formula directive si
instructiuni, care sa orienteze activitatile necesare procesului de elaborare a
planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism.
(4) Agentiile teritoriale de protectie a mediului, in conformitate cu
procedurile si cu competentele date de legislatia in vigoare, pot formula
conditii pentru orientarea activitatilor necesare procesului de elaborare a
planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, care intra in competenta
lor de avizare.
Art. 3
Sub rezerva indeplinirii conditiilor prevazute la art. 1 si la art. 2 alin.
(1) si (2) si fara a se mai impune realizarea ulterioara a unui studiu de
impact asupra mediului, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si,
dupa caz, agentiile teritoriale de protectie a mediului, la solicitarea
titularului planului de amenajare a teritoriului si de urbanism, avizeaza, in
conformitate cu prevederile Legii nr. 50/1991, republicata, si emite acordul de
mediu pentru planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism, potrivit
competentelor pe care le au, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 137/1995
si ale Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
125/1996.
Art. 4
(1) Prevederile art. 3 se aplica tuturor planurilor de amenajare a
teritoriului si de urbanism aflate in curs de avizare la Ministerul Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului sau la agentiile teritoriale de protectie a mediului.
(2) In masura in care planurile prezentate spre avizare si emiterea
acordului de mediu nu intrunesc conditiile prevazute la art. 1, autoritatea de
mediu competenta va solicita titularului planului refacerea lucrarii.
Art. 5
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 6
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului si din Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, agentiile teritoriale de protectie a mediului si compartimentele
de amenajare a teritoriului si de urbanism ale consiliilor judetene,
municipale, orasenesti si comunale vor pune in aplicare dispozitiile prezentului
ordin.
Art. 7
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
ANEXA 1
CONTINUTUL-CADRU
si aspectele care vor fi tratate in analizele de evaluare a impactului asupra mediului,
ca parte integranta a planurilor de amenajare a teritoriului
1. Situatia existenta
1.1. Descrierea situatiei existente:
a) cadrul natural (relief, conditii geotehnice, hidrologice, clima etc.);
b) resursele capitalului natural (resursele de sol pe destinatii si
folosinte, resursele subsolului, vegetatie, resursele de apa, alte resurse ale
capitalului natural);
c) riscuri naturale (alunecari de teren, cutremure, inundatii etc.) si
antropice.
1.2. Analiza critica a situatiei existente, disfunctionalitati si
prioritati:
a) zonarea utilizarii teritoriului pe destinatii si pe folosinte (terenuri
agricole, silvice, permanent sub ape, construite etc.), zone protejate naturale
si construite;
b) identificarea surselor de poluare, in special a celor cu pericol major
pentru populatie, vegetatie si animale;
c) starea factorilor de mediu (sol, apa, aer, vegetatie), cu identificarea
zonelor poluate, a terenurilor degradate etc.;
d) determinarea prioritatilor de interventie, in functie de intensitatea
disfunctionalitatilor, inclusiv pentru prevenirea si combaterea riscurilor
naturale si antropice.
2. Propuneri si reglementari*):
2.1. Planificarea utilizarii si zonarea functionala a teritoriului pe
destinatii si pe folosinte optime.
2.2. Diminuarea pana la eliminare a surselor de poluare majora (emisii,
deversari etc.).
2.3. Recuperarea terenurilor degradate, consolidari de terenuri instabile,
masuri de reconstructie ecologica, reimpaduriri, reinundari etc.
2.4. Delimitarea orientativa a zonelor ecologic fragile (montane, deltaice,
litorale).
2.5. Delimitarea zonelor protejate si masurile generale pentru conservarea
patrimoniului natural si construit.
2.6. Alte masuri si propuneri necesare pentru protectia mediului si a
patrimoniului, pentru prevenirea si combaterea riscurilor naturale si pentru
valorificarea, refacerea si regenerarea resurselor naturale.
------------
*) La fundamentarea si elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului se
vor lua in considerare principiile, orientarile, obiectivele si prevederile
urmatoarelor documente:
1) Agenda 21, adoptata de Conferinta Natiunilor Unite pentru Mediu si
Dezvoltare, Rio de Janeiro, Brazilia, iunie 1992;
2) Charta Europeana a Amenajarii Teritoriului, adoptata la 20 mai 1983 la
Torremolinos, Spania;
3) Agenda Habitat, adoptata la Conferinta Natiunilor Unite pentru Asezari
Umane (Habitat II), Istanbul, 3 - 14 iunie 1996;
4) Strategia paneuropeana pentru conservarea diversitatii biologice si a
peisajelor in Europa, adoptata de Conferinta Ministrilor Mediului, in cadrul
Procesului Mediu pentru Europa, Sofia, 1985;
5) Strategia Nationala pentru Mediu si strategiile sectoriale de dezvoltare
la nivel national, regional si local;
6) Conventia Natiunilor Unite pentru combaterea desertificarii in tarile
afectate grav de seceta si/sau de desertificare, in special in Africa, adoptata
la Paris la 17 iunie 1994, la care Romania a aderat prin Legea nr. 111/1998;
7) Conventia-cadru a Natiunilor Unite asupra schimbarilor climatice,
semnata la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificata prin Legea nr. 24/1994;
8) Conventia privind diversitatea biologica, semnata la Rio de Janeiro la 5
iunie 1992, ratificata prin Legea nr. 58/1994;
9) Conventia asupra zonelor umede, de importanta internationala, in special
ca habitat al pasarilor acvatice, incheiata la Ramsar la 2 februarie 1971, sub
egida UNESCO, si amendata prin Protocolul de la Paris din 3 decembrie 1982, la
care Romania a aderat prin Legea nr. 5/1991;
10) Conventia privind conservarea vietii salbatice si a habitatelor
naturale din Europa, adoptata la Berna la 19 septembrie 1979, la care Romania a
aderat prin Legea nr. 13/1993.
3. Piesele desenate vor ilustra urmatoarele aspecte:
- incadrarea in teritoriu a zonei studiate;
- sursele de poluare;
- zonarea functional-spatiala a teritoriului studiat, in functie de
tipologia planului;
- delimitarea zonelor de risc natural;
- reglementari propuse la pct. 2.
4. Anexe: avizele autoritatilor centrale sau locale interesate, necesare
potrivit legii.
ANEXA 2
CONTINUTUL-CADRU
si aspectele care vor fi tratate in analizele de evaluare a impactului asupra
mediului, ca parte integranta a planurilor de urbanism
1. Situatia existenta, disfunctionalitati si prioritati
1.1. Descrierea situatiei existente:
a) cadrul natural (relief, conditii geotehnice, hidrologice, clima, spatii
verzi, cursuri si oglinzi de apa etc.);
b) resursele naturale ale solului si subsolului, modul de valorificare;
c) riscurile naturale (cutremure, alunecari si prabusiri de terenuri,
caderi de roci, inundatii si fenomene meteorologice periculoase, emisii
radioactive naturale) si antropice (industriale);
d) monumente ale naturii si istorice, valori ale patrimoniului cultural,
istoric si natural;
e) indicarea zonelor de recreere, odihna, agrement si tratament;
f) zonele comerciale, targuri si piete;
g) obiective industriale si zone de depozitare aferente;
h) reteaua principala de cai de comunicatie;
i) reteaua de alimentare cu apa, de canalizare si statii de epurare, gaze,
termoficare, energie electrica;
j) depozitele de deseuri menajere si industriale.
1.2. Analiza critica a situatiei existente, disfunctionalitati si
prioritati:
a) zonarea utilizarii teritoriului pe folosinte (terenuri construite, zone
de agrement, spatii verzi, oglinzi de apa, zone industriale, terenuri agricole
etc.);
b) identificarea surselor de poluare, in special a celor cu pericol major
pentru populatie, vegetatie si animale;
c) starea factorilor de mediu (sol, apa, aer, vegetatie), cu marcarea
zonelor poluate, a terenurilor degradate etc.;
d) determinarea prioritatilor de interventie, inclusiv pentru prevenirea si
combaterea riscurilor naturale si antropice.
2. Propuneri si reglementari*)
2.1. Zonarea functionala a teritoriului pe activitati si pe folosinte
optime, cu integrarea principiilor si a cerintelor de ecologie urbana.
2.2. Diminuarea pana la eliminare a surselor de poluare (emisii, deversari
etc.).
2.3. Epurarea apelor, reciclarea si revalorificarea acestora.
2.4. Eliminarea deseurilor, reciclarea si revalorificarea lor.
2.5. Recuperarea terenurilor degradate, consolidarea terenurilor instabile.
2.6. Organizarea sistemelor de spatii verzi si de zone de agrement in
localitati.
2.7. Delimitarea zonelor protejate, cu prezentarea prescriptiilor generale
pentru conservarea patrimoniului natural si construit.
2.8. Zonele propuse pentru refacere peisagistica si reabilitare urbana.
2.9. Masuri de prevenire si combatere a riscurilor naturale si antropice.
------------
*) La fundamentarea si elaborarea planurilor de urbanism vor fi luate in considerare
principiile, orientarile si obiectivele urmatoarelor documente:
1) Charta Europeana a Amenajarii Teritoriului, adoptata la 20 mai 1983 la
Torremolinos, Spania;
2) Agenda 21, adoptata de Conferinta Natiunilor Unite pentru Mediu si
Dezvoltare, Rio de Janeiro, Brazilia, iunie 1992;
3) Agenda Habitat adoptata de Conferinta Natiunilor Unite pentru Asezari
Umane (Habitat II), Instanbul, 3 - 14 iunie 1996.
3. Piesele desenate vor ilustra urmatoarele aspecte:
- incadrarea in teritoriu a zonei studiate;
- sursele de poluare si zonele poluate;
- zonarea functional-spatiala a teritoriului studiat;
- determinarea zonelor cu risc natural si antropic;
reglementarile propuse la pct. 2.
4. Anexe: avizele autoritatilor centrale si locale interesate, necesare
conform legii.