LEGE
Nr. 137 din 29 decembrie 1995 * Republicata
Legea protectiei mediului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 70 din 17 februarie 2000
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 159/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 512 din 22 octombrie 1999,
dandu-se articolelor o noua numerotare.
Legea protectiei mediului nr. 137/1995 a fost publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 30 decembrie 1995 si a mai fost
modificata prin Hotararea Guvernului nr. 314/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 221 din 17 iunie 1998.
CAP. 1
Principii si dispozitii generale
Art. 1
Obiectul prezentei legi il constituie reglementarea protectiei mediului,
obiectiv de interes public major, pe baza principiilor si elementelor
strategice care conduc la dezvoltarea durabila a societatii.
Art. 2
Formularea definitiilor din aceasta lege este cuprinsa in anexa nr. I la
prezenta lege.
Art. 3
Principiile si elementele strategice ce stau la baza prezentei legi, in
scopul asigurarii unei dezvoltari durabile, sunt:
a) principiul precautiei in luarea deciziei;
b) principiul prevenirii riscurilor ecologice si a producerii daunelor;
c) principiul conservarii biodiversitatii si a ecosistemelor specifice
cadrului biogeografic natural;
d) principiul "poluatorul plateste";
e) inlaturarea cu prioritate a poluantilor care pericliteaza nemijlocit si
grav sanatatea oamenilor;
f) crearea sistemului national de monitorizare integrata a mediului;
g) utilizarea durabila;
h) mentinerea, ameliorarea calitatii mediului si reconstructia zonelor
deteriorate;
i) crearea unui cadru de participare a organizatiilor neguvernamentale si a
populatiei la elaborarea si aplicarea deciziilor;
j) dezvoltarea colaborarii internationale pentru asigurarea calitatii
mediului.
Art. 4
Modalitatile de implementare a principiilor si a elementelor strategice
sunt:
a) adoptarea politicilor de mediu, armonizate cu programele de dezvoltare;
b) obligativitatea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului in
faza initiala a proiectelor, programelor sau a activitatilor;
c) corelarea planificarii de mediu cu cea de amenajare a teritoriului si de
urbanism;
d) introducerea parghiilor economice stimulative sau coercitive;
e) rezolvarea, pe niveluri de competenta, a problemelor de mediu, in
functie de amploarea acestora;
f) elaborarea de norme si standarde, armonizarea acestora cu reglementarile
internationale si introducerea programelor pentru conformare;
g) promovarea cercetarii fundamentale si aplicative in domeniul protectiei
mediului;
h) instruirea si educarea populatiei, precum si participarea organizatiilor
neguvernamentale la elaborarea si aplicarea deciziilor.
Art. 5
Statul recunoaste tuturor persoanelor dreptul la un mediu sanatos,
garantand in acest scop:
a) accesul la informatiile privind calitatea mediului;
b) dreptul de a se asocia in organizatii de aparare a calitatii mediului;
c) dreptul de consultare in vederea luarii deciziilor privind dezvoltarea
politicilor, legislatiei si a normelor de mediu, eliberarea acordurilor si a
autorizatiilor de mediu, inclusiv pentru planurile de amenajare a teritoriului
si de urbanism;
d) dreptul de a se adresa, direct sau prin intermediul unor asociatii,
autoritatilor administrative sau judecatoresti in vederea prevenirii sau in
cazul producerii unui prejudiciu direct sau indirect;
e) dreptul la despagubire pentru prejudiciul suferit.
Art. 6
Protectia mediului constituie o obligatie a autoritatilor administratiei
publice centrale si locale, precum si a tuturor persoanelor fizice si juridice.
Art. 7
Responsabilitatea privind protectia mediului revine autoritatii centrale
pentru protectia mediului si agentiilor sale teritoriale.
CAP. 2
Reglementarea activitatilor economice si sociale cu impact asupra mediului
Sectiunea 1
Procedura de autorizare
Art. 8
Autoritatile pentru protectia mediului conduc procedura de autorizare si
emit acorduri si autorizatii de mediu in conformitate cu art. 11.
Cererea de acord de mediu este obligatorie pentru investitii noi, modificarea
celor existente si pentru activitatile prevazute in anexa nr. II la prezenta
lege.
Cererea de autorizatie este obligatorie la punerea in functiune a
obiectivelor noi care au acord de mediu si, in termen de un an de la intrarea
in vigoare a prezentei legi, pentru activitatile existente.
Activitatile care nu implica lucrari de constructii-montaj necesita numai
autorizatie de mediu, cu exceptia celor prevazute la pct. 8 lit. g) si i) din
anexa nr. II la prezenta lege.
Acordul si/sau autorizatia de mediu se elibereaza dupa obtinerea tuturor
celorlalte avize necesare, potrivit legii.
Art. 9
Autoritatea centrala pentru protectia mediului elaboreaza procedura
specifica de autorizare pentru activitatile economice si sociale, modelul-cadru
de intocmire a raportului privind studiul de impact asupra mediului si nivelul
competent sa elibereze acordul si/sau, dupa caz, autorizatia de mediu, in
termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Valabilitatea acordului si a autorizatiei de mediu este de maximum 5 ani.
Acordul sau autorizatia de mediu nu se emite in cazul in care nici o
varianta de proiect sau program pentru conformare nu prevede eliminarea
efectelor negative asupra mediului, raportate la standardele si la reglementarile
in vigoare.
Art. 10
Acordul sau autorizatia de mediu poate fi revizuita, daca apar elemente
noi, necunoscute la data emiterii, si in cazul reinnoirii acestora, cand se
poate cere si refacerea raportului privind studiul de impact asupra mediului.
Acordul sau autorizatia de mediu se suspenda pentru neconformare cu
prevederile precizate in aceasta, dupa o somatie prealabila, cu termen, si se
mentine pana la eliminarea cauzelor care au determinat suspendarea, dar nu mai
mult de 6 luni.
Autoritatile pentru protectia mediului dispun, dupa expirarea termenului de
suspendare, oprirea executiei proiectului sau incetarea activitatii.
Pentru activitatile existente care nu intrunesc conditiile de autorizare,
autoritatea pentru protectia mediului dispune efectuarea bilantului de mediu si
stabileste programul pentru conformare, de comun acord cu titularul. Dupa
expirarea fiecarui termen acordat, in caz de neconformare, autoritatea
competenta pentru protectia mediului dispune incetarea activitatii respective.
Dispozitia de incetare este executorie.
Litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau de suspendarea acordului
ori a autorizatiei de mediu se solutioneaza potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990*).
------------
*) Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990.
Art. 11
Procedura de evaluare a impactului asupra mediului consta din fazele:
preliminara, propriu-zisa si cea de analiza si validare.
Autoritatea pentru protectia mediului organizeaza si decide aplicarea
fazelor procedurii, dupa cum urmeaza:
a) cererea, insotita de descrierea proiectului, adresata in scris,
autoritatii pentru protectia mediului de catre titularul proiectului sau al
activitatii;
b) incadrarea actiunii propuse in tipurile de activitati care se supun sau
nu studiului de impact asupra mediului; daca sunt necesare informatii
suplimentare, se poate cere titularului un studiu preliminar;
c) analiza scopului actiunii propuse, cu participarea autoritatii pentru
protectia mediului, a titularului, a unor experti si reprezentanti ai
administratiei publice locale, care pot fi afectati de modificarile de mediu
generate de punerea in aplicare a acesteia;
d) intocmirea de catre autoritatea pentru protectia mediului a indrumarului
cu problemele rezultate pe baza analizei conform lit. c) si care trebuie
urmarite in raportul privind studiul de impact asupra mediului; comunicarea
acestuia catre titular, o data cu lista celorlalte avize necesar a fi obtinute;
e) prezentarea, de catre titularul proiectului sau al activitatii, a
raportului privind studiul de impact asupra mediului, tinand seama de toate
alternativele, inclusiv de cea de renuntare la actiunea propusa;
f) analiza preliminara a raportului de catre autoritatea pentru protectia
mediului si acceptarea sau dispunerea motivata a refacerii acestuia;
g) aducerea la cunostinta si dezbaterea publica a raportului; consemnarea
observatiilor si a concluziilor rezultate;
h) decizia finala a autoritatii pentru protectia mediului, facuta publica
si motivata pe baza celor constatate la lit. f) si g);
i) eliberarea sau respingerea motivata a acordului sau a autorizatiei de
mediu in maximum 30 de zile de la decizia finala.
Art. 12
Procedura de autorizare este publica. Mediatizarea proiectelor si
activitatilor pentru care se cere acord sau autorizatie de mediu si a studiilor
de impact, precum si dezbaterea publica se asigura de catre autoritatea pentru
protectia mediului.
Studiile de impact se realizeaza prin unitati specializate, persoane fizice
sau juridice atestate, cheltuielile fiind suportate de titularul proiectului
sau al activitatii si atunci cand i se cere refacerea sau reluarea studiului.
Raspunderea pentru realitatea informatiilor furnizate privind actiunea
propusa revine titularului, iar pentru corectitudinea raportului studiului de
impact, executantului acestuia.
Art. 13
Autoritatile pentru protectia mediului incaseaza sumele provenite din
taxele pentru emiterea acordurilor si autorizatiilor de mediu.
Cuantumul taxelor se stabileste la propunerea autoritatii centrale pentru
protectia mediului, prin hotarare a Guvernului.
Art. 14
Autoritatile pentru protectia mediului incaseaza, de asemenea, sume
provenite din tarife pentru lucrarile si serviciile prestate la solicitarea
persoanelor fizice si juridice, in cadrul activitatilor pe care le desfasoara
in limitele competentelor lor legale.
Nomenclatorul lucrarilor si serviciilor prestate, precum si cuantumul
tarifelor se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii centrale pentru
protectia mediului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Sumele incasate din tarife se utilizeaza de autoritatile pentru protectia
mediului, pentru finantarea unor cheltuieli materiale, expertize tehnice,
dotari si investitii specifice. Acestea se evidentiaza intr-un cont distinct si
se gestioneaza in regim extrabugetar.
Autoritatile pentru protectia mediului pot utiliza o cota de pana la 15%
din aceste venituri extrabugetare pentru acordarea de stimulente personalului
acestora. Metodologia de acordare a stimulentelor se aproba prin hotarare a
Guvernului, la propunerea autoritatii centrale pentru protectia mediului, in
termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Disponibilitatile inregistrate si neutilizate la finele anului se
reporteaza in anul urmator si se utilizeaza cu aceleasi destinatii prevazute la
alineatele precedente.
Art. 15
La schimbarea destinatiei sau a proprietarului investitiei, precum si la
incetarea activitatilor generatoare de impact asupra mediului este obligatorie
asigurarea efectuarii bilantului de mediu de catre fostul proprietar, in scopul
stabilirii obligatiilor privind refacerea calitatii mediului in zona de impact
a activitatii respective.
Autoritatea competenta pentru protectia mediului revizuieste bilantul de
mediu, stabileste programul pentru conformare, iar fostul proprietar negociaza
cu noul proprietar asumarea unor obligatii anterioare si compensatiile de care
va beneficia prin aplicarea masurilor de protectie si reconstructie ecologica.
Sectiunea a 2-a
Regimul substantelor si deseurilor periculoase, precum si al altor deseuri
Art. 16
Activitatile supuse unui regim special de gestionare si gospodarire privesc
fabricarea, comercializarea si utilizarea substantelor periculoase si
transportul, tranzitul, depozitarea temporara sau definitiva, distrugerea,
manipularea, precum si importul si exportul de substante si deseuri
periculoase.
Art. 17
Importul in Romania de deseuri de orice natura, in stare bruta sau
prelucrata, este interzis, cu exceptia anumitor categorii de deseuri ce
constituie resurse secundare de materii prime utile, in conformitate cu
reglementarile dispuse prin acte normative propuse de autoritatea centrala
pentru protectia mediului si aprobate de Guvern.
Tranzitul si exportul de deseuri de orice natura se pot realiza in
conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania este parte.
Art. 18
Activitatile prevazute la art. 16 si 17 sunt permise numai in baza
acordului si/sau a autorizatiei de mediu.
Art. 19
Autoritatea centrala si agentiile pentru protectia mediului, dupa caz, supravegheaza
si controleaza respectarea reglementarilor privind substantele si deseurile
periculoase.
Art. 20
Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa ia masuri de
prevenire si limitare a impactului asupra mediului al substantelor si
deseurilor de orice natura si sa anunte autoritatile teritoriale pentru mediu
despre orice activitate neconforma cu reglementarile legale.
Art. 21
Autoritatile vamale controleaza si raspund de aplicarea prevederilor art.
18 referitoare la intrarea si iesirea substantelor si deseurilor periculoase
din tara, pe baza reglementarilor autoritatii centrale pentru protectia
mediului.
Art. 22
Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii in domeniu:
a) sa tina evidenta stricta - cantitate, caracteristici, mijloace de
asigurare - a substantelor si deseurilor periculoase, inclusiv recipientii si
ambalajele acestora care intra in sfera lor de activitate, si sa furnizeze
lunar autoritatilor competente pentru protectia mediului datele necesare;
b) sa ceara acordul si/sau autorizatia de mediu si sa aplice reglementarile
legale privind substantele si deseurile periculoase;
c) sa asigure, prin sisteme proprii, supravegherea mediului, pe baza
prevederilor din autorizatia de mediu, pentru identificarea si prevenirea
riscurilor, sa tina evidenta rezultatelor si sa anunte iminenta sau producerea
unor eliminari neprevazute sau a accidentelor, autoritatilor competente pentru
protectia mediului si de aparare impotriva dezastrelor.
Art. 23
Autoritatea centrala pentru protectia mediului elaboreaza, in termen de 90
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, reglementarile privind:
a) amplasarea, amenajarea si supravegherea diferitelor tipuri de depozite;
b) colectarea, prelucrarea, tratarea, neutralizarea deseurilor, precum si
reciclarea celor refolosibile;
c) transportul deseurilor;
d) refacerea cadrului natural al zonelor deteriorate;
e) instalatiile pentru incinerarea deseurilor industriale, menajere, agricole
si altele;
f) instalatiile de epurare a apelor uzate si a namolurilor;
g) folosirea namolurilor, a apelor uzate, a deseurilor industriale,
menajere si a celor rezultate din incinerare;
h) procedura de autorizare pentru amplasarea si amenajarea depozitelor,
transportul, incinerarea, prelucrarea si utilizarea deseurilor de orice fel;
i) importul, exportul si tranzitul de deseuri si substante periculoase.
Art. 24
Controlul gospodaririi deseurilor de orice fel revine autoritatilor pentru
protectia mediului si celorlalte autoritati competente, potrivit legii.
Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice si juridice,
care au in profilul lor activitati supuse reglementarilor cuprinse in art. 23,
au urmatoarele obligatii:
a) sa ceara acordul si/sau autorizatia de mediu, conform art. 23 lit. h);
b) sa depoziteze deseurile menajere, industriale, agricole sau altele,
numai pe suprafete autorizate in acest scop;
c) sa utilizeze, in cazul incinerarii deseurilor, numai instalatii
omologate de catre autoritatile pentru protectia mediului si sanatate;
d) sa amenajeze, conform competentelor atribuite prin lege, depozitele de
deseuri;
e) sa respecte conditiile de refacere a cadrului natural in zonele de
depozitare prevazute in acordul si/sau autorizatia de mediu si sa garanteze, cu
mijloace financiare, pentru aceasta;
f) sa recupereze deseurile refolosibile si sa le valorifice prin unitati
specializate;
g) sa foloseasca pe terenurile agricole numai deseurile autorizate de
autoritatile competente pentru protectia mediului, sanatate si agricultura;
h) sa depoziteze in mediul subteran deseuri numai in cazul in care detin
acordul si/sau autorizatia de mediu.
Sectiunea a 3-a
Regimul ingrasamintelor chimice si al pesticidelor
Art. 26
Ingrasamintele chimice, pesticidele si alte produse folosite in profilaxia
fitosanitara, sanitar-umana si veterinara se produc numai prin tehnologii si
biotehnologii autorizate.
Produsele vor fi insotite la livrare de normele tehnice de utilizare
autorizate, in conditiile stabilite prin lege.
Art. 27
Ministerele competente, cu avizul autoritatii centrale pentru protectia
mediului, au urmatoarele obligatii:
a) sa reglementeze regimul produselor fitosanitare si al altor pesticide
care se utilizeaza in profilaxia sanitar-umana si veterinara;
b) sa organizeze, la nivel teritorial, reteaua de laboratoare pentru
analiza si controlul ingrasamintelor chimice si al pesticidelor, precum si ale
concentratiilor pesticidelor in sol, recolte, furaje, produse agroalimentare
vegetale si animale;
c) sa intocmeasca lista cu ingrasamintele chimice si pesticidele din tara
si strainatate, precum si cu limitele maxime admise ale concentratiilor pesticidelor,
potrivit standardelor internationale.
Lista ingrasamintelor chimice si a pesticidelor se intocmeste in termen de
30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi si se actualizeaza anual.
Art. 28
Autoritatea centrala pentru protectia mediului, impreuna cu autoritatile
pentru agricultura, silvicultura, sanatate si serviciile descentralizate ale
acestora in unitatile administrativ-teritoriale, dupa caz, supravegheaza si
controleaza modul de aplicare a reglementarilor privind ingrasamintele chimice
si pesticidele.
Art. 29
Persoanele fizice si juridice care produc, comercializeaza si/sau
utilizeaza ingrasaminte chimice si pesticide au urmatoarele obligatii:
a) sa ceara acordul si/sau autorizatia de mediu pentru fabricarea acestora;
b) sa livreze, sa manipuleze, sa transporte si sa comercializeze
ingrasamintele chimice si pesticidele ambalate cu inscriptii de identificare,
avertizare, prescriptii de siguranta si folosire, in conditii in care sa nu
provoace contaminarea mijloacelor de transport si a mediului;
c) sa depoziteze ingrasamintele chimice si pesticidele numai ambalate si in
locuri protejate;
d) sa nu foloseasca ingrasamintele chimice si pesticidele in zonele sau pe
suprafetele unde sunt instituite masuri speciale de protectie;
e) sa se administreze pesticide cu mijloace aviatice numai cu avizul
agentiilor pentru protectia mediului, directiilor sanitare si al comisiilor
judetene de baza melifera si stuparit pastoral, potrivit reglementarilor in
vigoare;
f) sa aplice, in perioada infloririi plantelor a caror polenizare se face
prin insecte, numai acele tratamente cu pesticide care sunt selective fata de
insectele polenizatoare;
g) sa nu foloseasca momeli periculoase, cu exceptia cazurilor special autorizate.
Sectiunea a 4-a
Regimul privind asigurarea protectiei impotriva radiatiilor ionizante si
securitatii surselor de radiatii
Art. 30
Regimul protectiei populatiei, mediului si a bunurilor materiale impotriva
expunerii la radiatii ionizante si asigurarea securitatii surselor de radiatii
se realizeaza prin aplicarea diverselor proceduri si echipamente pentru
mentinerea dozelor si riscurilor la nivelul rational cel mai scazut, in
limitele admise si in scopul prevenirii accidentelor, limitarii si inlaturarii
consecintelor acestora.
Art. 31
Activitatile in domeniul nuclear necesita asigurarea mijloacelor de
protectie si securitate si se pot desfasura numai in baza acordului si
autorizatiei de mediu, eliberate potrivit art. 8.
Acordul si autorizatia de mediu privind instalatiile cu risc nuclear major
- centrale nuclearoelectrice, reactoare de cercetare, uzine de fabricare a
combustibilului nuclear si depozite finale de combustibil nuclear ars - se emit
de catre Guvern.
Art. 32
Autoritatea competenta in domeniul nuclear elaboreaza norme tehnice,
standarde si regulamente de aplicare privind:
a) protectia populatiei si a mediului in zone de risc nuclear;
b) protectia fizica a materialelor si a instalatiilor nucleare;
c) nivelurile si planurile de interventie care privesc si evenimentele
transfrontiera;
d) transportul substantelor radioactive;
e) proceduri specifice de autorizare.
Procedura de autorizare pentru instalatiile cu risc nuclear major se elaboreaza
in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. 33
Controlul activitatilor nucleare se face de autoritatea centrala pentru
protectia mediului si de alte autoritati competente potrivit legii.
Autoritatea centrala pentru protectia mediului are urmatoarele atributii:
a) organizeaza monitorizarea radioactivitatii mediului pe intregul
teritoriu al tarii;
b) supravegheaza, controleaza si dispune luarea masurilor ce se impun
pentru respectarea prevederilor legale privind radioprotectia mediului;
c) colaboreaza cu organele competente in apararea impotriva dezastrelor.
Art. 34
Persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniul
nuclear au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte normele de radioprotectie si de securitate;
b) sa evalueze, direct sau prin forurile autorizate, riscul potential, sa
efectueze bilantul de mediu pentru activitatile existente si sa ceara
autorizatie de mediu;
c) sa aplice procedurile si sa prevada echipamentele pentru activitatile
noi, care sa permita realizarea nivelului rational cel mai scazut al dozelor si
riscurilor asupra populatiei si mediului, si sa ceara acord si autorizatie de
mediu;
d) sa tina evidenta stricta a surselor de radiatii ionizante si sa le
asigure protectia fizica;
e) sa aplice, prin sisteme proprii, programe de supraveghere a contaminarii
radioactive a mediului si de evaluare a expunerii grupurilor critice -
populatia din zona de supraveghere - care sa asigure ca nu vor fi incalcate
conditiile prevazute in autorizatie, de eliminari de substante radioactive si
ca dozele se vor mentine in limitele admise;
f) sa mentina in stare de functionare capacitatea de monitorizare a
mediului local pentru a depista orice contaminare radioactiva semnificativa
care ar rezulta dintr-o eliminare accidentala de substante radioactive;
g) sa efectueze inregistrarea rezultatelor supravegherii si a dozelor
estimate pentru grupurile critice;
h) sa raporteze, la intervalele stabilite, rezultatele inregistrarilor
autoritatilor competente;
i) sa raporteze prompt autoritatii competente orice crestere semnificativa
a contaminarii mediului si daca aceasta se datoreaza sau nu activitatii
desfasurate;
j) sa verifice continuu exactitatea presupunerilor facute prin evaluarile
probabilistice privind consecintele radiologice ale eliberarilor radioactive.
CAP. 3
Protectia resurselor naturale si conservarea biodiversitatii
Art. 35
Autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu consultarea
autoritatilor centrale de specialitate care gestioneaza resursele naturale,
elaboreaza, pe baza prezentei legi, reglementari tehnice privind masurile de
protectie a ecosistemelor, de conservare a biodiversitatii, de gospodarire
durabila a resurselor naturale si pentru asigurarea sanatatii umane.
La proiectarea lucrarilor care pot modifica cadrul natural al unei zone
este obligatorie procedura de evaluare a impactului asupra acesteia, urmata de
avansarea solutiilor tehnice de mentinere a zonelor de habitat natural, de
conservare a functiilor ecosistemelor si de ocrotire a organismelor vegetale si
animale, inclusiv a celor migratoare, cu respectarea alternativei si a
conditiilor impuse prin acordul si/sau autorizatia de mediu, precum si monitorizarea
proprie pana la indeplinirea acestora.
Suprafetele terestre si acvatice supuse unui regim de conservare ca
habitate naturale sau pentru refacere ecologica sunt gestionate de detinatorii
legali numai in cazul in care acestia se angajeaza sa aplice masurile de
conservare stabilite de autoritatea centrala pentru protectia mediului.
Detinatorii cu orice titlu, care aplica aceste masuri, sunt scutiti de
impozit; detinatorii particulari vor fi compensati in raport cu valoarea
lucrarilor de refacere intreprinse.
Protejarea unor specii si organisme rare amenintate cu disparitia,
conservarea biodiversitatii si instituirea de arii protejate, precum si
masurile stabilite de autoritatile pentru protectia mediului sunt prioritare in
raport cu alte interese.
Autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu consultarea Academiei
Romane si a Comisiei Nationale UNESCO, stabileste criteriile pentru instituirea
ariilor protejate si de conservare a biodiversitatii.
Sectiunea 1
Protectia apelor si a ecosistemelor acvatice
Art. 36
Protectia apelor de suprafata si subterane si a ecosistemelor acvatice are
ca obiect mentinerea si ameliorarea calitatii si productivitatii naturale ale
acestora, in scopul evitarii unor efecte negative asupra mediului, sanatatii
umane si bunurilor materiale.
Art. 37
Autoritatea centrala pentru protectia mediului elaboreaza, in termen de 60
de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, reglementarile privind:
a) normele tehnice referitoare la protectia apelor si a ecosistemelor
acvatice, inclusiv a populatiei umane in cazul poluarilor accidentale si in
context transfrontiera;
b) procedura de autorizare pentru exploatarea surselor de apa si a
ecosistemelor acvatice, realizarea constructiilor hidrotehnice pentru lucrarile
de indiguire si regularizare a cursurilor de apa, de irigatii si de
desecare-drenaj;
c) standardele de emisie;
d) standardele de calitate a apelor;
e) cerintele de evacuare, epurare a apelor uzate si limitare a evacuarii de
efluenti in ape.
Art. 38
Controlul respectarii reglementarilor de protectie a apelor si a
ecosistemelor acvatice este organizat si exercitat de catre autoritatile de
mediu, de ape, sanatate si de alte autoritati, potrivit competentelor legale.
Art. 39
Autoritatile pentru protectia mediului, pentru gospodarirea apelor,
impreuna cu autoritatile navigatiei, supravegheaza si controleaza respectarea
prevederilor si aplica masurile legale privind protectia apelor ca urmare a
activitatilor de navigatie, respectand conventiile internationale in domeniu la
care Romania este parte.
Art. 40
Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii:
a) sa ceara acordul si/sau autorizatia de mediu pentru activitatile
prevazute in anexa nr. II la prezenta lege. Sunt exceptate de la autorizare
puturile forate la adancimi pana la 50 m pentru satisfacerea cerintelor
gospodariilor individuale;
b) sa respecte standardele de emisie si de calitate a apelor, prevederile
din acordul si din autorizatia de mediu si sa puna la dispozitie laboratoarelor
autorizate, la termenele stabilite, probele de apa pentru analiza;
c) sa nu arunce si sa nu depoziteze pe maluri, in albiile raurilor si in
zonele umede, deseuri de orice fel si sa nu introduca in acestea explozibile,
tensiune electrica, narcotice sau alte substante periculoase;
d) sa nu spele in apele naturale autovehicule, utilaje si ambalaje care au
in continut uleiuri, combustibili lichizi, lubrifianti, substante periculoase
sau pesticide;
e) sa execute toate lucrarile de refacere a resurselor naturale, de
asigurare a migrarii faunei acvatice si de ameliorare a calitatii apei,
prevazute cu termen in acordul si in autorizatia de mediu, si sa monitorizeze
zona de impact;
f) sa se doteze, in cazul detinerii de nave, platforme plutitoare sau
foraje marine, cu instalatii de stocare sau de tratare a deseurilor, instalatii
de epurare a apelor uzate si racorduri de descarcare a acestora in instalatii
de mal sau plutitoare;
g) sa amenajeze porturile cu instalatii de colectare, prelucrare, reciclare
sau neutralizare a deseurilor petroliere, menajere sau de alta natura, stocate
pe navele fluviale si maritime, si sa constituie echipe de interventie in caz
de poluare accidentala a apelor si a zonelor de coasta;
h) sa nu evacueze ape uzate de pe nave sau platforme plutitoare direct in
apele naturale si sa nu arunce de pe acestea nici un fel de deseuri.
Sectiunea a 2-a
Protectia atmosferei
Art. 41
Prin protectia atmosferei se urmareste prevenirea, limitarea deteriorarii
si ameliorarea calitatii acesteia pentru a evita manifestarea unor efecte
negative asupra mediului, sanatatii umane si a bunurilor materiale.
Art. 42
Autoritatea centrala pentru protectia mediului promoveaza politicile
regionale si globale, fundamentand principiile si actiunile specifice, atat la
nivel national, cat si local, privind protectia atmosferei.
Politica nationala de protectie a atmosferei consta in principal din
urmatoarele:
a) introducerea de tehnici si tehnologii adecvate pentru retinerea
poluantilor la sursa;
b) gestionarea resursei de aer, in sensul reducerii emisiilor de poluanti
pana la realizarea celor mai scazute niveluri si care sa nu depaseasca
capacitatea de regenerare a atmosferei;
c) gestionarea resursei de aer, in sensul asigurarii calitatii
corespunzatoare securitatii sanatatii umane;
d) modernizarea si perfectionarea sistemului national de monitorizare
integrata a calitatii aerului.
Art. 43
Autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu consultarea ministerelor
competente, elaboreaza normele tehnice, standardele si regulamentele de
aplicare privind:
a) calitatea aerului in functie de factorii poluanti din atmosfera;
b) emisiile de poluanti atmosferici pentru surse fixe si mobile, precum si
conditiile de restrictie sau de interdictie pentru utilizare, inclusiv pentru
substantele care afecteaza stratul de ozon;
c) calitatea combustibililor si carburantilor, precum si reglementarile
privind vanzarea-cumpararea si transportul acestora;
d) pragul fonic si reglementari pentru limitarea zgomotelor;
e) supravegherea calitatii aerului, proceduri de prelevare si analiza,
amplasarea punctelor si instrumentelor pentru probare si analiza, frecventa
masuratorilor si altele;
f) identificarea, supravegherea si controlul agentilor economici a caror
activitate este generatoare de risc potential si/sau de poluare atmosferica;
g) sistemul de notificare rapida, in caz de poluare acuta a atmosferei cu
efecte transfrontiera, a autoritatilor desemnate cu aplicarea Conventiei
privind efectele transfrontiera ale accidentelor industriale.
Normele tehnice, regulamentele de aplicare, respectiv standardele, se
elaboreaza in termen de un an, respectiv 2 ani de la intrarea in vigoare a
prezentei legi.
Art. 44
Autoritatea centrala pentru protectia mediului supravegheaza si controleaza
aplicarea prevederilor legale privind protectia atmosferei, in care scop:
a) constata aparitia episoadelor de poluare a atmosferei, da alerta si/sau
emite prognoze legate de acestea;
b) dispune incetarea temporara sau definitiva a activitatilor generatoare
de poluare, in vederea aplicarii unor masuri de urgenta sau pentru
nerespectarea programului pentru conformare;
c) solicita masuri tehnologice, aplica restrictii si interdictii in vederea
prevenirii, limitarii sau eliminarii emisiilor de poluanti;
d) aplica sanctiunile prevazute de lege in caz de nerespectare a masurilor
dispuse.
Art. 45
Proprietarii si detinatorii legali de teren sunt obligati sa intretina si
sa extinda perdelele si aliniamentele de protectie, spatiile verzi, parcurile,
gardurile vii pentru imbunatatirea capacitatii de regenerare a atmosferei,
protectia fonica si eoliana.
Art. 46
Autoritatile vamale au obligatia sa nu permita intrarea/iesirea din tara a
surselor mobile poluante care nu respecta dispozitiile autoritatilor
competente, conform legii.
Art. 47
Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii in domeniu:
a) sa respecte reglementarile privind protectia atmosferei, adoptand masuri
tehnologice adecvate de retinere si neutralizare a poluantilor atmosferici;
b) sa doteze instalatiile tehnologice, care sunt surse de poluare, cu
sisteme de masura, sa asigure corecta lor functionare, sa asigure personal
calificat si sa furnizeze, la cerere sau potrivit programului pentru
conformare, autoritatilor pentru protectia mediului, datele necesare;
c) sa imbunatateasca performantele tehnologice in scopul reducerii
emisiilor si sa nu puna in exploatare instalatiile prin care se depasesc
limitele maxime admise;
d) sa asigure, la cererea autoritatilor pentru protectia mediului,
diminuarea, modificarea sau incetarea activitatii generatoare de poluare;
e) sa asigure masuri si dotari speciale pentru izolarea si protectia fonica
a surselor generatoare de zgomot si vibratii, sa verifice eficienta acestora si
sa puna in exploatare numai pe cele care nu depasesc pragul fonic admis.
Sectiunea a 3-a
Protectia solului, a subsolului si a ecosistemelor terestre
Art. 48
Protectia solului, a subsolului si a ecosistemelor terestre, prin masuri
adecvate de gospodarire, conservare, organizare si amenajare a teritoriului,
este obligatorie pentru toti detinatorii, indiferent cu ce titlu.
Art. 49
Autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu consultarea ministerelor
competente, stabileste:
a) sistemul de monitorizare a calitatii solului in scopul cunoasterii
starii actuale si a tendintelor de evolutie a acesteia;
b) reglementarile privind protectia calitatii solului, subsolului, a
ecosistemelor terestre si conservarea biodiversitatii;
c) procedura de autorizare privind probleme de protectie a mediului,
cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului, amenajarea torentilor pentru
intocmirea amenajamentelor silvice, combaterea eroziunii solurilor, foraje de
studii si prospectiuni geologice si hidrogeologice, precum si pentru activitati
miniere de extractie;
d) reglementari privind refacerea cadrului natural in zonele in care solul,
subsolul si ecosistemele terestre au fost afectate de fenomene naturale sau de
activitati cu impact negativ asupra mediului.
Art. 50
Autoritatile centrale pentru agricultura si silvicultura au urmatoarele
obligatii:
a) sa elaboreze reglementari privind sistemele de agricultura, tehnologiile
de cultura a plantelor si de crestere a animalelor, regenerarea padurilor,
recoltarea, colectarea si transportul lemnului si standardele de calitate a solurilor,
in scopul mentinerii si ameliorarii acestora, eliminarii consecintelor negative
asupra ecosistemelor terestre si acvatice si asigurarii conservarii functiilor
specifice, biodiversitatii si habitatelor naturale si sa le comunice
autoritatii centrale pentru protectia mediului;
b) sa tina evidenta terenurilor devenite improprii pentru productia
agricola si sa ofere, la solicitarea detinatorilor, asistenta tehnica de
specialitate pentru ameliorarea sau schimbarea folosintei;
c) sa indrume si sa exercite controlul tehnic de specialitate pentru
lucrarile de imbunatatiri funciare si agropedoameliorative;
d) sa indrume si sa ofere asistenta tehnica, la cererea cultivatorilor de
terenuri, privind cele mai adecvate tehnici si tehnologii de gospodarire si
ameliorare a solurilor.
Art. 51
Controlul asupra respectarii reglementarilor legale privind protectia si
conservarea, ameliorarea si folosirea judicioasa a solurilor, a subsolului si a
ecosistemelor terestre se organizeaza si se exercita de autoritatile pentru
protectia mediului, precum si, dupa caz, de alte autoritati ale administratiei
publice competente, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 52
Detinatorii de terenuri cu orice titlu, in scopul asigurarii protectiei
calitatii solurilor, au urmatoarele obligatii:
a) sa previna, pe baza reglementarilor in domeniu, deteriorarea calitatii
solurilor;
b) sa asigure la amplasarea, proiectarea, construirea si punerea in
functiune a obiectivelor de orice fel, ca si la schimbarea destinatiei
terenurilor, conditiile prevazute in acord si in autorizatia de mediu;
c) sa nu arda miristile, stuful, tufarisurile sau vegetatia ierboasa, fara
autorizatie din partea autoritatii competente pentru protectia mediului.
Art. 53
Detinatorii, cu orice titlu, ai padurilor, vegetatiei forestiere din afara
fondului forestier si pajistilor au urmatoarele obligatii:
a) sa mentina suprafata impadurita a vegetatiei forestiere din afara
fondului forestier, inclusiv a jnepenisurilor, tufisurilor si pajistilor
existente, fiind interzisa reducerea acestora, cu exceptia cazurilor prevazute
de lege;
b) sa exploateze masa lemnoasa numai in limita posibilitatii padurilor,
stabilita de amenajamentele silvice si aprobata prin lege;
c) sa asigure respectarea regulilor silvice de exploatare si transport
tehnologic al lemnului, stabilite conform legii, in scopul mentinerii
biodiversitatii padurilor si a echilibrului ecologic;
d) sa respecte regimul silvic pentru impadurirea suprafetelor exploatate,
stabilit de autoritatea centrala pentru silvicultura, in acord cu conditiile de
utilizare durabila a padurilor, prevazute de autoritatea centrala pentru
protectia mediului;
e) sa asigure aplicarea masurilor speciale de conservare pentru padurile cu
functii deosebite de protectie, situate pe terenuri cu pante foarte mari, cu
procese de alunecare si eroziune, pe grohotisuri, stancarii, la limita
superioara de altitudine a vegetatiei forestiere, precum si pentru alte
asemenea paduri;
f) sa respecte regimul silvic stabilit pentru conservarea vegetatiei
lemnoase de pe pasunile impadurite care indeplinesc functii de protectie a
solului si a resurselor de apa;
g) sa asigure exploatarea rationala, organizarea si amenajarea pajistilor,
in functie de capacitatea de refacere a acestora;
h) sa exploateze resursele padurii, fondul cinegetic si piscicol, in
limitele potentialului de regenerare, potrivit prevederilor legale;
i) sa sesizeze autoritatile pentru protectia mediului despre accidente sau
activitati care afecteaza ecosistemele forestiere sau alte asemenea ecosisteme
terestre.
Art. 54
Persoanele fizice sau juridice, care prospecteaza sau exploateaza resursele
subsolului, au urmatoarele obligatii:
a) sa ceara acord si/sau autorizatie de mediu, potrivit legii, si sa
respecte prevederile acestora;
b) sa refaca terenurile afectate, aducandu-le la parametrii productivi si
ecologici naturali sau la un nou ecosistem functional, in conformitate cu
prevederile si termenele din acordul si/sau din autorizatia de mediu, garantand
mijloace financiare pentru aceasta si monitorizand zona;
c) sa anunte autoritatile pentru protectia mediului sau pe cele competente,
potrivit legii, despre orice situatii accidentale care pun in pericol
ecosistemul terestru si sa actioneze pentru refacerea acestuia.
Sectiunea a 4-a
Regimul ariilor protejate si al monumentelor naturii
Art. 55
Pentru conservarea unor habitate naturale, a biodiversitatii care defineste
cadrul biogeografic al tarii, precum si a structurilor si formatiunilor
naturale cu valoare ecologica, stiintifica si peisagistica, se mentine si se
dezvolta reteaua nationala de arii protejate si de monumente ale naturii.
Ariile protejate si monumentele naturii se declara prin acte sau
reglementari cu caracter normativ, inclusiv prin amenajamentele silvice; cele
declarate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi pastreaza
aceasta calitate.
Ariile protejate sunt evidentiate in planurile de urbanism si de amenajare
a teritoriului, aprobate conform legii.
Art. 56
Autoritatea centrala pentru protectia mediului:
a) la propunerea Academiei Romane, declara noi zone pentru extinderea
retelei nationale de arii protejate si monumente ale naturii si le incadreaza
pe categorii;
b) organizeaza reteaua de supraveghere, de paza a ariilor protejate si a
monumentelor naturii si stabileste regimul lor de administrare si de abordare
turistica;
c) controleaza modul de aplicare a reglementarilor de catre cei ce administreaza
ariile protejate si monumentele naturii;
d) elaboreaza, editeaza, tine la zi si difuzeaza "Catalogul ariilor
protejate si al monumentelor naturii", precum si "Cartea rosie a
speciilor de plante si animale" din Romania.
Art. 57
Autoritatile administratiei publice locale asigura informarea agentilor
economici, a populatiei si a turistilor cu privire la existenta in zona a
ariilor protejate si a monumentelor naturii, la semnificatia lor, la regulile
si restrictiile stabilite, precum si la sanctiunile aplicabile pentru
nerespectarea statutului acestora.
Art. 58
Autoritatile administratiei publice locale, la solicitarea agentiilor
pentru protectia mediului, a altor organizatii interesate, persoane fizice sau
juridice, pe baza documentatiei avizate de catre Academia Romana, pot sa puna
sub ocrotire provizorie, in vederea declararii, arii protejate sau monumente
ale naturii ori anumite obiective care justifica aceasta.
Art. 59
Detinatorii de suprafete terestre sau acvatice limitrofe ariilor protejate,
monumentelor naturii sau pe ale caror terenuri s-au identificat elemente
susceptibile de a fi ocrotite sunt obligati sa respecte statutul acestora
pentru a asigura transmiterea lor generatiilor viitoare.
Art. 60
Culegerea si comercializarea plantelor, capturarea prin orice mijloace,
detinerea si comercializarea animalelor declarate monumente ale naturii, precum
si dislocarea, detinerea si comercializarea unor piese mineralogice, speologice
si paleontologice, provenite din locuri declarate monumente ale naturii, sunt
interzise.
Introducerea pe teritoriul tarii, cu exceptia cazurilor prevazute de lege,
de culturi de microorganisme, plante si animale vii, fara acordul eliberat de
autoritatea centrala pentru protectia mediului, cu consultarea Academiei
Romane, este interzisa.
Sectiunea a 5-a
Protectia asezarilor umane
Art. 61
In procesul de dezvoltare social-economica, al planurilor de urbanism si
amenajare a teritoriului si a localitatilor este obligatorie respectarea
principiilor ecologice, pentru asigurarea unui mediu de viata sanatos. In acest
scop, consiliile locale, precum si, dupa caz, persoanele fizice si juridice
raspund pentru:
a) imbunatatirea microclimatului urban, prin amenajarea si intretinerea izvoarelor
si a luciilor de apa din interiorul localitatilor si din zonele limitrofe
acestora, infrumusetarea si protectia peisajului si mentinerea curateniei
stradale;
b) amplasarea obiectivelor industriale, a cailor si mijloacelor de
transport, a retelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de
deseuri menajere, stradale si industriale si a altor obiective si activitati,
fara a se prejudicia salubritatea, ambientul, spatiile de odihna, tratament si
recreere, starea de sanatate si de confort a populatiei;
c) respectarea regimului de protectie speciala a localitatilor
balneoclimaterice, a zonelor de interes turistic si de agrement, a monumentelor
istorice, a ariilor protejate si a monumentelor naturii. Sunt interzise
amplasarea de obiective si desfasurarea unor activitati cu efecte daunatoare in
perimetrul si in zonele de protectie a acestora;
d) adoptarea elementelor arhitecturale adecvate, optimizarea densitatii de
locuire, concomitent cu mentinerea, intretinerea si dezvoltarea spatiilor
verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori si a perdelelor de protectie
stradala, a amenajamentelor peisagistice cu functie ecologica, estetica si
recreativa;
e) reglementarea, inclusiv prin interzicerea, temporara sau permanenta, a
accesului anumitor tipuri de autovehicule sau a desfasurarii unor activitati
generatoare de disconfort pentru populatie in anumite zone ale localitatilor cu
predominanta spatiilor de locuit, zone destinate tratamentului, odihnei,
recreerii si agrementului;
f) adoptarea de masuri obligatorii, pentru toate persoanele fizice si
juridice, cu privire la intretinerea si infrumusetarea cladirilor, a curtilor
si imprejurimilor acestora, a spatiilor verzi din curti si dintre cladiri, a
arborilor si arbustilor decorativi;
g) initierea pe plan local a unor proiecte de amenajare a grupurilor
igienico-sanitare si de intretinere si dezvoltare a canalizarii stradale.
Art. 62
Autoritatile pentru protectia mediului precizeaza, la eliberarea acordului
de mediu pentru planurile de urbanism si amenajarea teritoriului, masurile de
mentinere si ameliorare a fondului peisagistic natural si antropic al fiecarei
zone si localitati, zonele deteriorate si conditiile de refacere peisagistica
si ecologica a acestora si de dezvoltare a spatiilor verzi si controleaza
realizarea acestora.
Art. 63
Autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice si juridice
care administreaza domeniul public au obligatia sa asigure realizarea masurilor
si a conditiilor prevazute la art. 62.
Schimbarea destinatiei terenurilor amenajate ca spatii verzi prevazute in
planurile urbanistice se face potrivit legii.
Art. 64
Autoritatile pentru protectia mediului si consiliile locale vor initia
actiuni de informare si participare, prin dezbatere publica privind programele
de dezvoltare urbanistica si gospodarie comunala, asupra importantei masurilor
destinate protectiei mediului si asezarilor umane.
CAP. 4
Atributii si raspunderi
Sectiunea 1
Atributii si raspunderi ale autoritatilor pentru protectia mediului
Art. 65
Autoritatea centrala pentru protectia mediului are urmatoarele atributii si
raspunderi:
a) elaboreaza si promoveaza strategia nationala de mediu pentru dezvoltarea
durabila, in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi;
b) elaboreaza recomandarile pentru strategiile sectoriale si politica de
mediu, stabilind termene in concordanta cu etapele parcurse in tranzitia catre
economia de piata, precum si planificarea de mediu corelata cu cea de amenajare
a teritoriului si de urbanism, restaurarea si reconstructia ecologica, in
scopul asigurarii strategiei nationale de mediu;
c) creeaza cadrul organizatoric care sa permita accesul la informatii si
participarea la deciziile privind mediul - politici, reglementari, proceduri de
autorizare, planuri de dezvoltare a teritoriului si urbanism - pentru celelalte
autoritati ale administratiei publice centrale si locale, a organizatiilor
neguvernamentale si populatiei;
d) initiaza proiecte de legi, norme tehnice, reglementari, proceduri si
directive in concordanta cu standardele internationale; avizeaza normele si
alte reglementari elaborate de alte ministere si departamente, privitoare la
activitati cu impact negativ asupra mediului, sau de catre organizatii de
protectia mediului si controleaza aplicarea acestora. Proiectele de legi
speciale, mentionate la cap. VI, vor fi initiate in termen de pana la 2 ani,
iar reglementarile in termen de pana la un an de la intrarea in vigoare a prezentei
legi, cu exceptia cazurilor in care este altfel prevazut in prezenta lege;
e) organizeaza sistemul national de monitorizare integrata de fond si de
impact, pentru toti factorii de mediu si sistemul de inspectie privind mediul,
in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi;
f) creeaza cadrul institutional-administrativ pentru identificarea si
promovarea programelor de cercetare, pentru formarea si instruirea unui
personal calificat pentru supraveghere, analiza, evaluare si control al
mediului si atesta acest personal;
g) numeste comisii de experti, cand este cazul, pentru revizuirea
bilantului de mediu; autorizeaza laboratoarele proprii pentru controlul
calitatii mediului, al substantelor si deseurilor periculoase, al pesticidelor
si indica tipurile de analize cerute si laboratoarele de referinta;
h) elaboreaza si implementeaza programe; elaboreaza materiale educative
privind importanta protectiei mediului;
i) urmareste aplicarea programului si a masurilor pentru respectarea
conventiilor internationale la care Romania este parte pe linie de mediu;
j) urmareste si analizeaza aplicarea prezentei legi si intocmeste anual
rapoarte privind starea mediului, pe care le prezinta Guvernului; rapoartele se
publica;
k) colaboreaza cu organizatii si autoritati similare din alte tari si
reprezinta Guvernul in relatiile internationale pe linie de protectie a
mediului;
l) propune Guvernului reduceri sau scutiri de taxe, impozite, precum si
alte facilitati fiscale pentru titularii activitatilor care inlocuiesc
substantele periculoase in procesul de fabricatie sau investesc in procesele
tehnologice si produse care reduc impactul sau riscul de impact negativ asupra
mediului, ca si pentru cei care realizeaza masurile speciale de protectie,
conservare si reconstructie ecologica, stabilite de autoritatea centrala pentru
protectia mediului;
m) aplica sanctiuni titularilor activitatilor pentru neconformare;
n) publica directive si indruma celelalte ministere si departamente,
agentii economici, persoanele fizice si juridice, in scopul diminuarii
efectelor negative ale activitatilor economice asupra mediului si incurajarii
tehnicilor si tehnologiilor adecvate pentru mediu;
o) pune la dispozitie celor interesati datele centralizate privind starea
de mediu, programele si politica centrala de protectie a mediului;
p) se consulta periodic cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale
si cu alti reprezentanti ai societatii civile pentru stabilirea strategiei
generale de mediu si luarea deciziilor in cazuri care pot afecta mediul;
r) pregateste, in colaborare cu Ministerul Finantelor, aplicarea de noi
instrumente financiare care favorizeaza protectia si imbunatatirea calitatii
factorilor de mediu, in conformitate cu cele aplicate pe plan international;
s) organizeaza, in termen de 2 ani de la promulgarea prezentei legi, corpul
de control ecologic;
t) in situatii speciale, constatate pe baza datelor obtinute din
supravegherea mediului, autoritatea centrala de mediu are imputernicirea de a
declara, cu informarea Guvernului, zone de risc inalt de poluare in anumite
regiuni ale tarii si obligatia de a elabora, impreuna cu alte institutii
centrale si autoritatile locale, programe speciale pentru inlaturarea riscului
survenit in aceste zone. Dupa eliminarea factorilor de risc inalt de poluare,
pe baza noilor date rezultate din supravegherea evolutiei starii mediului, zona
respectiva este declarata reintrata in normalitate.
Art. 66
Agentiile pentru protectia mediului indeplinesc la nivel teritorial
atributiile si raspunderile autoritatii centrale pentru protectia mediului
careia i se subordoneaza, potrivit art. 65 lit. b), c), d), h), i), j), m), o),
p), r) si t), si fac raport cu privire la activitatile desfasurate pe perioada
anului financiar si a aplicarii programelor de mediu, pe care il publica in
presa locala.
Art. 67
Pentru exercitarea functiilor sale autoritatea centrala pentru protectia
mediului:
a) solicita informatiile necesare: ministerelor, autoritatilor
administratiei publice locale, persoanelor fizice si juridice, cu referire la
prevederile art. 65 lit. a), b), d), e), f), h), i), j), l), p), r) si t);
b) numeste pe inspectorii sefi si acrediteaza inspectorii la nivel
teritorial.
Art. 68
Inspectorii numiti de autoritatea centrala pentru protectia mediului,
pentru a-si exercita atributiile pot intra, in conditiile legii, cu autorizatia
autoritatilor de mediu, oricand si in orice incinta unde se desfasoara o
activitate generatoare de impact negativ asupra mediului.
Persoana fizica sau juridica prejudiciata, ca urmare a exercitarii
atributiilor de inspectie, poate depune plangere la instanta judecatoreasca
competenta, in termen de 30 de zile de la data constatarii acesteia.
Cuantumul compensatiei pentru eventualele daune produse se stabileste prin
acordul partilor, iar in caz de neintelegeri, de catre instanta competenta.
Sectiunea a 2-a
Atributii si raspunderi ale altor autoritati centrale si locale
Art. 69
Autoritatile administratiei publice centrale si locale sunt obligate sa
comunice autoritatii centrale pentru protectia mediului, respectiv agentiilor
teritoriale, toate informatiile solicitate conform art. 67 lit. a) si sa aplice
prevederile prezentei legi.
Art. 70
Autoritatile administratiei publice centrale au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure in structura lor organizatorica compartimente cu atributii in
protectia mediului, incadrate cu personal de specialitate;
b) sa dezvolte, cu sprijinul autoritatii centrale pentru protectia
mediului, programe de restructurare in acord cu strategia nationala pentru
mediu si politicile de mediu si sa asiste pe agentii economici din subordine la
implementarea programelor, pentru conformare;
c) sa elaboreze normele si reglementarile specifice domeniului de
activitate pe linia protectiei mediului si sa le inainteze pentru avizare
autoritatii centrale pentru protectia mediului;
d) sa semnaleze masura in care unele prevederi pot impiedica vreo autoritate
sa actioneze eficient pentru protectia mediului si totodata sa arate progresul
facut prin aplicarea prezentei legi.
Art. 71
Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) supravegheaza evolutia starii de sanatate a populatiei in raport cu
calitatea mediului;
b) controleaza calitatea apei si a produselor alimentare;
c) elaboreaza, in colaborare cu autoritatea centrala pentru protectia
mediului, norme de igiena a mediului si controleaza respectarea acestora;
d) raporteaza periodic despre influenta mediului asupra sanatatii
populatiei si colaboreaza cu autoritatea centrala pentru protectia mediului in
stabilirea si aplicarea masurilor privind ameliorarea calitatii vietii.
Rapoartele se publica anual;
e) colaboreaza cu celelalte ministere cu retea sanitara proprie in vederea
cunoasterii exacte a starii de sanatate a populatiei si de protectie a mediului
din domeniile lor de activitate.
Art. 72
Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza norme si instructiuni specifice, in concordanta cu legislatia
interna si cu respectarea principiilor ecologice ale protectiei mediului,
pentru domeniile sale de activitate;
b) supravegheaza respectarea de catre personalul Ministerului Apararii
Nationale a normelor de protectia mediului pentru activitatile din zonele
militare;
c) controleaza actiunile si aplica sanctiuni pentru incalcarea de catre
personalul Ministerului Apararii Nationale a legislatiei de protectia mediului
in domeniul militar.
Art. 73
Ministerul Educatiei Nationale asigura adaptarea planurilor si programelor
de invatamant, la toate nivelurile, in scopul insusirii notiunilor si
principiilor de ecologie si de protectia mediului, pentru constientizarea,
instruirea si formarea in acest domeniu.
Art. 74
Agentia Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare*) promoveaza
tematici de studii si programe de cercetare care raspund prioritatilor
stabilite de autoritatea centrala pentru protectia mediului in acest domeniu.
------------
*) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 515 din 30 decembrie 1998,
aprobata prin Legea nr. 157/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 500 din 18 octombrie 1999, atributiile fostului Minister al
Cercetarii si Tehnologiei au fost preluate de Agentia Nationala pentru Stiinta,
Tehnologie si Inovare, organ de specialitate, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului.
Art. 75
Ministerul Transporturilor si Ministerul de Interne asigura, pe baza
normelor avizate de autoritatea centrala pentru protectia mediului, controlul:
a) gazelor de esapament;
b) intensitatii zgomotelor si vibratiilor produse de autovehicule;
c) transportului de materiale.
Art. 76
Autoritatea Nationala pentru Turism*) si Ministerul Tineretului si
Sportului elaboreaza programe educationale in scopul formarii unui comportament
responsabil fata de mediu si incurajeaza aplicarea principiilor ecoturismului.
------------
*) Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 56/1998, atributiile
fostului Minister al Turismului au fost preluate de Autoritatea Nationala
pentru Turism, organ de specialitate, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului.
Art. 77
Autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele atributii si
raspunderi:
a) supravegheaza aplicarea prevederilor din planurile de urbanism si
amenajarea teritoriului, in acord cu planificarea de mediu;
b) supravegheaza pe agentii economici din subordine pentru prevenirea
eliminarii accidentale de poluanti sau depozitarii necontrolate de deseuri si
dezvolta sisteme de colectare a deseurilor refolosibile;
c) adopta programe pentru dezvoltarea retelelor de canalizare, de colectare
a apelor pluviale, de aprovizionare cu apa potabila, pentru spatii de epurare a
apelor uzate ale localitatilor, precum si pentru transportul in comun;
d) asigura servicii cu specialisti in ecologia urbana si protectia mediului
si colaboreaza in acest scop cu autoritatile competente pentru protectia
mediului;
e) promoveaza o atitudine corespunzatoare a comunitatilor in legatura cu
importanta protectiei mediului.
Art. 78
Autoritatile vamale indeplinesc atributiile ce le revin prin prezenta lege.
Art. 79
Politia si Garda financiara sunt obligate sa acorde sprijin, la cerere,
reprezentantilor autoritatilor pentru protectia mediului in exercitarea
atributiilor lor.
Sectiunea a 3-a
Obligatiile persoanelor fizice si juridice
Art. 80
Protectia mediului constituie o obligatie a tuturor persoanelor fizice si
juridice, in care scop:
a) solicita autoritatilor pentru protectia mediului acord si/sau
autorizatie de mediu, dupa caz, potrivit prezentei legi;
b) asista persoanele imputernicite cu inspectia, punandu-le la dispozitie
evidenta masuratorilor proprii, toate documentele relevante, si le faciliteaza
controlul activitatilor si prelevarea de probe;
c) se supun ordinului de incetare temporara sau definitiva a activitatii;
d) suporta costul pentru repararea prejudiciului si inlatura urmarile
produse de acesta, restabilind conditiile anterioare producerii prejudiciului;
e) asigura sisteme proprii de supraveghere a instalatiilor si proceselor
tehnologice si pentru analiza si controlul poluantilor pe raza de incidenta a
activitatilor desfasurate si evidenta rezultatelor, in scopul prevenirii si
evitarii riscurilor tehnologice si eliberarilor accidentale de poluanti in
mediu si raporteaza lunar rezultatele supravegherii mediului autoritatii
competente pentru protectia mediului;
f) informeaza autoritatile competente si populatia, in caz de eliminari
accidentale de poluanti in mediu sau de accident major;
g) restructureaza, pentru activitatile existente, si propun, la solicitarea
autorizatiei de mediu, programe pentru conformare, in termen de 6 luni de la
intrarea in vigoare a prezentei legi;
h) adopta solutii adecvate pentru mediu la propunerea proiectelor sau
activitatilor noi, precum si pentru modificarea celor existente;
i) nu degradeaza mediul natural sau amenajat prin depozitari necontrolate
de deseuri de orice fel.
Art. 81
Raspunderea pentru prejudiciu are caracter obiectiv, independent de culpa.
In cazul pluralitatii autorilor, raspunderea este solidara.
In cazul activitatilor generatoare de risc major, asigurarea pentru daune
este obligatorie.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 82
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila, contraventionala
sau penala, dupa caz.
Art. 83
Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel*):
1. Cu amenda de la 1.000.000 lei la 6.000.000 lei pentru persoane fizice si
de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor din lege, privind:
a) obligatiile autoritatilor publice centrale si locale mentionate la art.
9 alin. 3, art. 12 alin. 1, art. 15 alin. 2, art. 32, 39, 45, art. 61 lit. a),
d) - f), art. 63 alin. 1, art. 69, art. 70 lit. a) - c), art. 71 lit. a) - d),
art. 72, 73, 74, 75, 76, art. 77 lit. a) - e), art. 78 si 79;
b) cererea de acord/autorizatie mentionata la art. 52 lit. c);
c) reglementarile mentionate la art. 52 lit. a);
d) reglementarile pentru protectia ecosistemelor terestre mentionate la
art. 53 lit. a), c) si la art. 80 lit. i).
2. Cu amenda de la 2.000.000 lei la 12.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 10.000.000 lei la 60.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor din lege privind:
a) obligatiile autoritatilor publice locale mentionate la art. 20, art. 25
lit. d) si f), art. 57, art. 61 lit. b) si art. 63 alin. 2;
b) furnizarea si utilizarea datelor corecte in elaborarea studiilor de
impact mentionate la art. 12 alin. 3;
c) masurile, dotarile, prevederile legale mentionate la art. 47 lit. e) si
art. 53 lit. h);
d) reglementarile pentru ingrasaminte chimice, pesticide si orice alte
substante chimice, protectia apelor si arii protejate mentionate la art. 29
lit. c) si art. 40 lit. d).
3. Cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor din lege privind:
a) obligatiile autoritatilor administratiei porturilor mentionate la art.
40 lit. g);
b) conformarea la dispozitiile autoritatii pentru protectia mediului,
mentionate la art. 47 lit. d) si art. 80 lit. b);
c) cererea de acord/autorizatie mentionata la art. 16 - 18, art. 22 lit.
b), art. 25 lit. a) - c), g), h), art. 29 lit. a), e) si g), art. 34 lit. b) si
c), art. 35 alin. 2, art. 40 lit. a), art. 52 lit. b), art. 54 lit. a), art. 60
alin. 2 si art. 80 lit. a) si g);
d) standardele, normele, performantele tehnologice, mentionate la art. 34
lit. a), art. 40 lit. b) si art. 47 lit. c);
e) reglementarile pentru ingrasaminte chimice, pesticide si orice alte
substante chimice, utilizarea de resurse de radiatii ionizante, protectia
atmosferei si apelor, exploatarea rationala a resurselor naturale si
respectarea regimului special de protectie, mentionate la art. 29 lit. b), d)
si f), art. 34 lit. j), art. 40 lit. c), f) si h), art. 47 lit. a), art. 53
lit. b), art. 59, art. 60 alin. 1 si art. 61 lit. c);
f) sistemele proprii de supraveghere mentionate la art. 22 lit. c), art. 34
lit. e) si f) si art. 47 lit. b);
g) evidenta substantelor mentionate la art. 22 lit. a) si art. 34 lit. d),
g) si h);
h) refacerea cadrului natural si/sau conservarea naturii, mentionata la
art. 25 lit. e), art. 40 lit. e), art. 53 lit. f) si g) si art. 80 lit. d) si
h).
4. Cuantumul amenzilor se actualizeaza anual prin hotarare a Guvernului.
------------
*) Cuantumul amenzilor contraventionale a fost reactualizat prin Hotararea
Guvernului nr. 314/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 221 din 17 iunie 1998.
Art. 84
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit in acest scop de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului, de catre ofiterii si subofiterii de politie, de catre
personalul imputernicit al administratiei publice judetene si locale si de
personalul Ministerului Apararii Nationale imputernicit in domeniile sale de
activitate, potrivit competentelor legale.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a
sanctiunii se poate face plangere in termen de 30 de zile de la data
comunicarii actului.
Plangerile se solutioneaza de catre judecatoria competenta.
Prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27, sunt aplicabile.
Art. 85
Constituie infractiuni faptele mentionate mai jos si se pedepsesc astfel:
1. Cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda de la 250.000 lei la
1.500.000 lei, daca acestea au fost de natura sa puna in pericol viata ori
sanatatea umana, animala sau vegetala:
a) arderea miristilor, stufului, tufarisurilor si vegetatiei ierboase din
ariile protejate si de pe terenurile supuse refacerii ecologice (art. 55 alin.
2 si 3);
b) defrisarea vegetatiei lemnoase din afara fondului forestier, situata pe
terenuri cu pante foarte mari sau la limita superioara a vegetatiei forestiere
[art. 53 lit. e)];
c) provocarea de poluare accidentala, datorita nesupravegherii executarii
lucrarilor noi, functionarii instalatiilor, echipamentelor tehnologice si de
tratare si neutralizare, mentionate in prevederile acordului si/sau
autorizatiei de mediu [art. 80 lit. e)];
d) provocarea de poluare prin evacuarea, cu stiinta, in apa, in atmosfera
sau pe sol, a unor deseuri sau substante periculoase [art. 80 lit. i)].
2. Cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 500.000 lei la
3.000.000 lei, daca faptele au fost de natura sa puna in pericol viata ori
sanatatea umana, animala sau vegetala:
a) nerespectarea restrictiilor sau interdictiilor stabilite pentru
protectia apelor si atmosferei [art. 36 - 39, art. 40 lit. a), b), c), e), f),
g) si h) si art. 47 lit. a) - d)];
b) folosirea de momeli periculoase si de mijloace electrice pentru omorarea
animalelor salbatice si a pestilor in scopul consumului sau comercializarii
[art. 29 lit. g) si art. 40 lit. c)];
c) spalarea in apele naturale a ambalajelor de pesticide si de alte
substante periculoase, precum si a utilajelor cu care s-au transportat sau
aplicat acestea [art. 40 lit. d)];
d) producerea de zgomote peste limitele admise, daca prin aceasta se pune
in pericol grav sanatatea umana [art. 47 lit. e)];
e) nerespectarea restrictiilor si a interdictiilor la vanat si pescuit ale
unor specii protejate sau oprite temporar prin lege si in zonele cu regim de
protectie integrala [art. 53 lit. h) si art. 60 alin. 1];
f) continuarea activitatii dupa suspendarea acordului sau autorizatiei de
mediu (art. 10 alin. 2);
g) nesupravegherea si neasigurarea depozitelor de deseuri si substante
periculoase [art. 22 lit. a) si art. 29 lit. c)].
3. Cu inchisoare de la 1 la 5 ani:
a) eliberarea acordului si/sau autorizatiei de mediu fara documentatia
obligatorie si completa (art. 9 alin. 3);
b) prezentarea in studiile si analizele de impact a unor concluzii si
informatii false (art. 12 alin. 3);
c) introducerea in tara a unor deseuri sau substante periculoase in scopul
depozitarii si/sau distrugerii (art. 17);
d) nesupunerea la testare a oricarei substante noi din tara sau strainatate
(art. 16 - 18);
e) transportul sau tranzitul de pesticide, substante sau deseuri
periculoase fara autorizatie [art. 16, 17 si art. 22 lit. b)];
f) omisiunea de a raporta prompt despre orice accident major [art. 22 lit.
c)];
g) incinerarea deseurilor periculoase in instalatii neomologate [art. 25
lit. c)];
h) amenajarea, fara autorizatie, de depozite subterane sau de suprafata
pentru deseuri periculoase [art. 25 lit. d) si h)];
i) depozitarea in spatii subterane a deseurilor sau substantelor
periculoase [art. 25 lit. d) si h)];
j) fabricarea, livrarea si utilizarea substantelor periculoase si a
pesticidelor neautorizate (art. 26);
k) nerespectarea interdictiilor in legatura cu utilizarea pe terenuri
agricole de pesticide sau ingrasaminte chimice [art. 29 lit. d), e) si f)];
l) provocarea, datorita nesupravegherii surselor de radiatii ionizante, a
contaminarii mediului si/sau a expunerii populatiei la radiatii ionizante [art.
34 lit. f)];
m) omisiunea de a raporta prompt cresterea peste limitele admise a
contaminarii mediului [art. 34 lit. i)];
n) descarcarea apelor uzate si a deseurilor de pe nave sau platforme
plutitoare direct in apele naturale [art. 40 lit. h)];
o) ascunderea unor date sau difuzarea de catre functionarii publici de
informatii false in legatura cu calitatea mediului si sanatatea umana [art. 65 lit.
j) si art. 69];
p) continuarea activitatii dupa dispunerea incetarii acesteia [art. 80 lit.
c)];
r) neluarea masurilor de limitare a impactului asupra mediului a
substantelor sau deseurilor periculoase (art. 20);
s) aprobarea si facilitarea intrarii in tara a deseurilor si substantelor
periculoase (art. 21).
4. Cu inchisoare de la 2 la 7 ani:
a) aplicarea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de interventie in caz
de accident nuclear;
b) refuzul interventiei in cazul poluarii accidentale a apelor si a zonelor
de coasta [art. 40 lit. g)];
c) provocarea, cu stiinta, de poluare prin evacuarea sau scufundarea in
apele naturale, direct sau de pe nave ori platforme plutitoare, a unor
substante sau deseuri periculoase [art. 40 lit. h)].
5. Daca faptele prevazute la pct. 3 si 4 au pus in pericol sanatatea sau
integritatea corporala a unui numar mare de persoane, au avut vreuna dintre
urmarile aratate in art. 182 din Codul penal ori au cauzat o paguba materiala
importanta, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si interzicerea unor
drepturi, iar in cazul in care s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane
ori pagube importante economiei nationale, pedeapsa este inchisoarea de la 7 la
20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Tentativa se pedepseste.
Art. 86
Constatarea si cercetarea infractiunilor se fac din oficiu de catre
organele de urmarire penala, conform competentei legale.
Art. 87
Organizatiile neguvernamentale au drept la actiune in justitie in vederea
conservarii mediului, indiferent cine a suferit prejudiciul.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 88
In sensul prezentei legi autoritatea centrala de protectia mediului este
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 89
In scopul aplicarii eficiente a masurilor de protectia mediului, se vor
reglementa prin legi speciale, revizuite sau noi, care sa dezvolte dispozitiile
generale din prezenta lege, domeniile:
a) regimul substantelor si al deseurilor periculoase;
b) gospodarirea deseurilor menajere, industriale si agricole;
c) regimul pesticidelor;
d) regimul privind asigurarea radioprotectiei;
e) desfasurarea activitatilor nucleare si asigurarea securitatii surselor
de radiatii, inclusiv raspunderea civila pentru daune nucleare;
f) gospodarirea apelor si a ecosistemelor acvatice;
g) gospodarirea lucrarilor de imbunatatiri funciare;
h) protectia Litoralului si a zonelor costiere;
i) piscicultura si pescuitul;
j) protectia atmosferei;
k) gospodarirea si conservarea pajistilor;
l) gospodarirea fondului forestier;
m) protectia fondului cinegetic si vanatoarea;
n) ocrotirea albinelor si protectia florei melifere;
o) gospodarirea obiectivelor de interes speologic, geologic si
paleontologic;
p) ariile protejate si monumentele naturii;
r) raspunderea pentru prejudiciile aduse mediului.
Art. 90
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 9/1973
privind protectia mediului inconjurator, publicata in Buletinul Oficial nr. 91
din 23 iunie 1973, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
ANEXA 1
INTELESUL
unor termeni in sensul prezentei legi
- acord de mediu - actul tehnico-juridic prin care sunt stabilite
conditiile de realizare a unui proiect sau a unei activitati din punct de
vedere al impactului asupra mediului;
- arie protejata - o zona delimitata geografic, cu elemente naturale rare
sau in procent ridicat, desemnata sau reglementata si gospodarita in sensul
atingerii unor obiective specifice de conservare; cuprinde parcuri nationale,
rezervatii naturale, rezervatii ale biosferei, monumente ale naturii si altele;
- atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzand si
stratul de ozon;
- autorizatie de mediu - actul tehnico-juridic prin care sunt stabilite
conditiile si parametrii de functionare, pentru activitatile existente si
pentru cele noi, pe baza acordului de mediu;
- autorizatie pentru activitatea nucleara - act tehnico-juridic prin care
autoritatea competenta de reglementare autorizeaza pe titularul activitatii sa
amplaseze, sa proiecteze, sa achizitioneze, sa fabrice, sa produca, sa
construiasca, sa transporte, sa importe, sa exporte, sa primeasca, sa
localizeze, sa puna in functiune, sa posede, sa foloseasca, sa opereze, sa
transfere, sa dezafecteze si sa dispuna de orice sursa de radiatii ionizante,
instalatii nucleare sau amenajari pentru gospodarirea deseurilor radioactive;
- bilant de mediu - procedura de a obtine informatii asupra cauzelor si
consecintelor efectelor negative cumulate, anterioare si anticipate, care face
parte din actiunea de evaluare a impactului asupra mediului;
- biodiversitate - diversitatea dintre organismele vii provenite din
ecosistemele acvatice si terestre, precum si dintre complexele ecologice din
care acestea fac parte; cuprinde diversitatea din interiorul speciilor, dintre
specii si intre diversitatea din interiorul speciilor, dintre specii si intre
ecosisteme;
- biotehnologie - aplicatie tehnologica in care se utilizeaza sisteme
biologice, organisme vii, componentele sau derivatele acestora, pentru
realizarea sau modificarea de produse sau procedee cu folosinta specifica;
- deteriorarea mediului - alterarea caracteristicilor fizico-chimice si
structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii si
productivitatii biologice a ecosistemelor naturale si antropizate, afectarea
echilibrului ecologic si al calitatii vietii cauzate, in principal, de poluarea
apei, atmosferei si solului, supraexploatarea resurselor, gospodarirea si
valorificarea lor deficitara, ca si prin amenajarea necorespunzatoare a
teritoriului;
- deseuri - substante rezultate in urma unor procese biologice sau
tehnologice, care nu mai pot fi folosite ca atare, dintre care unele sunt
refolosibile;
- deseuri periculoase - deseuri toxice, inflamabile, explozive,
infectioase, corosive, radioactive sau altele, care, introduse sau mentinute in
mediu, pot dauna acestuia, plantelor, animalelor sau omului;
- dezvoltare durabila - dezvoltarea care corespunde necesitatilor
prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a le
satisface pe ale lor;
- echilibru ecologic - ansamblul starilor si interrelatiilor dintre
elementele componente ale unui sistem ecologic, care asigura mentinerea
structurii, functionarea si dinamica armonioasa a acestuia;
- ecosistem - complex dinamic de comunitati de plante, animale si
microorganisme si mediul lor lipsit de viata, care interactioneaza intr-o
unitate functionala;
- ecoturism - practicarea unui turism cu respectarea regulilor de protectie
a mediului;
- efluent - orice forma de deversare in mediu, emisie punctuala sau difuza,
inclusiv prin scurgere, jeturi, injectie, inoculare, depozitare, vidanjare sau
vaporizare;
- emisii - poluanti evacuati in mediu, inclusiv zgomote, vibratii, radiatii
electromagnetice si ionizante, care se manifesta si se masoara la locul de
plecare din sursa;
- evaluarea impactului asupra mediului - cuantificarea efectelor
activitatii umane si a proceselor naturale asupra mediului, a sanatatii si
securitatii omului, precum si a bunurilor de orice fel;
- habitat - locul sau tipul de loc in care un organism sau o populatie
exista in mod natural;
- mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale ale Terrei: aerul,
apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice
si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale in interactiune
cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si
spirituale;
- monitorizarea mediului - sistem de supraveghere, prognoza, avertizare si
interventie, care are in vedere evaluarea sistematica a dinamicii caracteristicilor
calitative ale factorilor de mediu, in scopul cunoasterii starii de calitate si
semnificatiei ecologice a acestora, evolutiei si implicatiilor sociale ale
schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun;
- monument al naturii - specii de plante si animale rare sau periclitate,
arbori izolati, formatiuni si structuri geologice de interes stiintific sau
peisagistic;
- poluant - orice substanta solida, lichida, sub forma gazoasa sau de
vapori ori forma de energie (radiatie electromagnetica, ionizanta, termica,
fonica sau vibratii) care, introdusa in mediu, modifica echilibrul
constituentilor acestuia si al organismelor vii si aduce daune bunurilor
materiale;
- prejudiciu - efect cuantificabil in cost al daunelor asupra sanatatii oamenilor,
bunurilor sau mediului provocat de poluanti, activitati daunatoare sau
dezastre;
- program pentru conformare - plan de masuri cuprinzand etape care trebuie
parcurse in intervale precizate prin prevederile autorizatiei de mediu, de
catre autoritatea competenta, in scopul respectarii reglementarilor privind
protectia mediului;
- resurse naturale - totalitatea elementelor naturale ale mediului ce pot
fi folosite in activitatea umana: resurse neregenerabile - minerale si
combustibili fosili -, regenerabile - apa, aer, sol, flora, fauna salbatica -
si permanente - energie solara, eoliana, geotermala si a valurilor;
- risc ecologic potential - probabilitatea producerii unor efecte negative
asupra mediului, care pot fi prevenite pe baza unui studiu de evaluare;
- substante periculoase - orice substanta sau produs care, folosit in
cantitati, concentratii sau conditii aparent nepericuloase, prezinta risc
semnificativ pentru om, mediu sau pentru bunurile materiale; pot fi explozive,
oxidante, inflamabile, toxice, nocive, corosive, iritante, mutagene,
radioactive;
- sursa de radiatii ionizante - entitate fizica, naturala, fabricata sau
utilizata ca element al unei activitati care poate genera expuneri la radiatii,
prin emitere de radiatii ionizante sau eliberare de substante radioactive;
- titularul proiectului sau al activitatii - persoana fizica sau juridica,
care propune, detine si/sau gospodareste o activitate economica sau sociala;
- utilizare durabila - folosirea resurselor regenerabile intr-un mod si o
rata care sa nu conduca la declinul pe termen lung al acestora, mentinand
potentialul lor in acord cu necesitatile si aspiratiile generatiilor prezente
si viitoare;
- zona umeda - zona cu exces de umiditate care include mlastini, regiuni
inundabile, limane, estuare si lagune.
ANEXA 2
LISTA
activitatilor care sunt supuse procedurii de evaluare a impactului asupra
mediului pentru eliberarea acordului si/sau autorizatiei de mediu
1. Transporturi
1.1. Trafic rutier
a) autostrazi;
b) sosele cu flux intens;
c) alte drumuri principale; toate drumurile din ariile protejate;
d) parcuri pentru stationare (terenuri sau cladiri) pentru mai mult de 300
de masini;
e) linii noi de transport in comun.
1.2. Trafic feroviar
a) noi linii de cale ferata;
b) alte instalatii feroviare, inclusiv dublarea sau extinderea liniilor
existente.
1.3. Navigatie pe ape
a) instalatii portuare pentru navele companiilor publice de navigatie;
b) porturi industriale cu instalatii fixe de incarcare si descarcare;
c) porturi de agrement cu mai mult de 100 de locuri de acostare (amarare);
d) cai navigabile.
1.4. Navigatie aeriana
a) aeroporturi;
b) aerodromuri, cu exceptia helioporturilor;
c) helioporturi in ariile protejate.
2. Energie
2.1. Productie de energie
a) instalatii destinate producerii de energie nucleara (centrale
nuclearoelectrice), instalatii in care are loc o reactie nucleara autointretinuta
(reactori de cercetare), instalatii destinate extractiei si productiei de
combustibili nucleari si alte instalatii generatoare de radiatii ionizante;
b) instalatii termice destinate productiei de energie cu putere mai mare de
10 MW;
c) centrale hidroelectrice cu putere mai mare de 1 MW;
d) instalatii geotermice, inclusiv cele care exploateaza caldura apelor
subterane;
e) uzine de gaz, cocserii, instalatii de lichefiere a carbunelui;
f) prospectarea, explorarea si exploatarea petrolului, gazului natural sau
carbunelui si a altor resurse minerale, inclusiv a celor din mare.
2.2. Transport si stocare de energie
a) instalatii de transport prin conducte al combustibililor sau
carburantilor lichizi ori gazosi;
b) liniile aeriene si cabluri de inalta tensiune ingropate, dimensionate
pentru 220 kV sau mai mult;
c) rezervoarele destinate stocarilor de gaz, de combustibili sau de
carburanti;
d) depozite de carbune si de alte resurse minerale;
e) construirea mijloacelor de transport pentru hidrocarburi, substante si
deseuri periculoase.
3. Constructii hidrotehnice
a) lucrari de regularizare a nivelului sau a scurgerii apelor din lacurile
naturale;
b) amenajari hidrotehnice ca: indiguiri, corectii, instalatii pentru
retinerea aluviunilor sau pentru protectia contra inundatiilor;
c) descarcari de material sedimentar in lacuri;
d) exploatarea de pietris, nisip, namol terapeutic sau de alte materiale
din lacuri, cursuri de apa sau din panzele de apa subterana (cu exceptia
extragerilor punctuale motivate de prevenirea inundatiilor);
e) lucrari de captare a apelor subterane si de suprafata;
f) lucrari de amenajare a zonei de coasta si de exploatare a resurselor
naturale aferente;
g) puturi de alimentare cu apa mai adanci de 50 m.
4. Eliminarea deseurilor si a ambalajelor
a) depozite destinate stocarii temporare sau definitive a deseurilor
periculoase si radioactive;
b) instalatii de prelucrare si tratare a deseurilor radioactive;
c) cimitire;
d) descarcari si/sau depozitari de materiale inerte;
e) descarcari controlate, bioactive;
f) descarcari controlate pentru deseuri stabilizate;
g) instalatii destinate triajului, tratarii, reciclarii sau incinerarii deseurilor;
h) depozite provizorii pentru deseuri sub forma lichida, solida sau
pastoasa (maloasa);
i) instalatii de tratare a apelor uzate.
5. Apararea nationala*)
*) Cu respectarea legislatiei in domeniul apararii nationale.
a) arsenale, terenuri de tir si de exercitii pentru armata;
b) aerodromuri militare;
c) alte instalatii apartinand armatei, care sunt asimilabile unuia dintre
tipurile de instalatii mentionate in prezenta anexa.
6. Sport, turism, agrement
a) teleferice si teleschiuri (pentru punerea in valoare turistica a noilor
partii de schi sau a noilor zone situate in domeniile de schi deja existente
ori pentru legarea intre ele a diferitelor partii de schi);
b) piste pentru vehicule cu motor, destinate manifestarilor sportive;
c) tunuri cu zapada;
d) stadioane care au tribune fixe prevazute sa adaposteasca mai mult de
20.000 de spectatori;
e) parcuri de distractie;
f) zone verzi.
7. Industrie
a) uzine de aluminiu;
b) otelarii;
c) uzine de metale neferoase;
d) instalatii destinate pretratarii si topirii metalelor vechi;
e) instalatii pentru sinteza produsilor chimici, inclusiv a apei grele;
f) instalatii pentru transformarea produselor chimice;
g) depozite destinate stocarii produselor chimice;
h) fabrici de explozivi si de munitii;
i) abatoare si macelarii cu o capacitate de productie mai mare de 5.000
tone pe an;
j) fabrici de ciment;
k) fabrici de sticla cu capacitati de productie mai mari de 20.000 tone pe
an;
l) fabrici de celuloza si hartie;
m) fabrici destinate extragerii si transformarii liantilor si materialelor
care contin lianti;
n) fabrici care produc panouri de aglomerate;
o) instalatii pentru prelucrarea lemnului;
p) instalatii pentru produse textile si de pielarie;
r) fabricarea, comercializarea si utilizarea substantelor periculoase si a
pesticidelor;
s) instalatii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice si
chimice;
t) unitati industriale pentru fabricarea produselor alimentare si
agrotehnice;
u) unitati de ecarisaj.
8. Alte lucrari sau instalatii
a) imbunatatiri funciare realizate prin lucrari de arta, precum si
interventiile pe suprafete care sunt mai mari de 200 ha si/sau acompaniate de
masuri tehnice in scopuri agricole, ca irigarea sau desecarea terenurilor
agricole pe suprafete mai mari de 20 ha, ca si proiecte generale de scoatere
din circuitul agricol;
b) cariere de pietris, nisip si alte exploatari de extragere a materialelor
nefolosite in scopul producerii de energie;
c) constructii si instalatii pentru cresterea animalelor de ferma, cu
capacitati mai mari de:
- 100 locuri pentru bovinele de carne;
- 500 locuri pentru porcii pentru carne;
- 6.000 locuri pentru gaini ouatoare;
- 6.000 locuri pentru pui pentru carne;
- 1.500 locuri pentru curcani pentru carne;
d) centre comerciale;
e) locuri de transbordare a marfurilor si centre de distribuire;
f) echipamente fixe destinate transmiterii electrice sau radioelectrice de
semnale, imagini sau sunete (numai echipamentele de transmisie), cu o putere
mai mare de 500 kW;
g) defrisari de vegetatie forestiera din afara fondului forestier;
h) amenajari piscicole;
i) importul si exportul plantelor si ale animalelor din fauna si flora
spontana;
j) planurile de urbanism si amenajare a teritoriului.
Lista activitatilor care se supun procedurii de evaluare a impactului
pentru obtinerea acordului si/sau autorizatiei de mediu se va completa de catre
autoritatea centrala pentru protectia mediului cu orice activitate noua,
necunoscuta la data intocmirii listei.