ORDONANTA DE URGENTA Nr. 91 din 20 iunie 2002
pentru modificarea si completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 465 din 28 iunie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000, cu modificarile ulterioare,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii specifici utilizati sunt definiti in
anexa care face parte integranta din prezenta lege."
2. La articolul 3, dupa litera a) se introduce litera a^1) cu urmatorul
cuprins:
"a^1) principiul prevenirii, reducerii si controlului integrat al
poluarii prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitatile
care pot produce poluari semnificative;"
3. La articolul 3, literele g) si i) vor avea urmatorul cuprins:
"g) utilizarea durabila a resurselor naturale;
...........................................................................
i) participarea publicului la luarea deciziilor privind mediul;"
4. La articolul 4, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) obligativitatea evaluarii impactului asupra mediului in faza
initiala a proiectelor cu impact semnificativ asupra mediului;"
5. La articolul 4, dupa litera b) se introduce litera b^1) cu urmatorul
cuprins:
"b^1) obligativitatea efectuarii unei evaluari de mediu inaintea
aprobarii anumitor planuri si programe;"
6. La articolul 4, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) propunerea de acte normative armonizate cu reglementarile europene
si internationale in domeniu;"
7. La articolul 4, dupa litera f) se introduc literele f^1) si f^2) cu
urmatorul cuprins:
"f^1) introducerea si urmarirea realizarii programelor pentru
conformare;
f^2) recunoasterea produselor cu impact redus asupra mediului, prin
acordarea etichetei ecologice;"
8. La articolul 5, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) accesul la informatia privind mediul, cu respectarea conditiilor
de confidentialitate prevazute de legislatia in vigoare;"
9. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Protectia mediului constituie obligatia si responsabilitatea autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, precum si a tuturor persoanelor
fizice si juridice.
Autoritatile administratiei publice centrale si locale prevad in bugetele
proprii programe de protectia mediului si raporteaza anual autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului realizarea acestora."
10. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Coordonarea si controlul activitatii de protectie a mediului revin
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si autoritatilor publice
teritoriale pentru protectia mediului, precum si institutiilor abilitate prin
prezenta lege, pentru domeniile lor de responsabilitate."
11. Dupa capitolul I se introduce capitolul I^1 cu urmatorul cuprins:
"CAP. 1^1
Evaluarea de mediu pentru anumite planuri si programe
Art. 7^1
Evaluarea de mediu are ca scop integrarea obiectivelor si cerintelor de
protectie a mediului in pregatirea si adoptarea anumitor planuri si programe
care pot avea efecte semnificative asupra mediului.
Art. 7^2
Fac obiectul evaluarii de mediu anumite planuri si programe conform
definitiei prevazute in anexa.
Domeniile specifice avute in vedere pentru evaluarea de mediu a anumitor
planuri si programe sunt: amenajarea teritoriului si urbanism, utilizarea
terenurilor, agricultura, silvicultura, piscicultura, transportul, energia,
industria, inclusiv activitatea de extractie a substantelor minerale utile,
gospodarirea deseurilor, gospodarirea apelor, telecomunicatiile, turismul.
Raportul de mediu, care cuprinde si rezultatul evaluarii de mediu pentru planurile
si programele prevazute la alin. 1 si 2, se anexeaza la planul sau la programul
inaintat spre aprobare la nivel national, regional sau local.
Autoritatile competente emit aviz de mediu pentru planuri si programe, ca
urmare a efectuarii evaluarii de mediu si a analizarii raportului de mediu
pentru anumite planuri si programe. Avizul de mediu pentru planuri si programe
are aceeasi perioada de valabilitate ca si planul sau programul pentru care a
fost emis, in cazul in care nu intervin modificari ale respectivului plan sau
program.
Procedura de evaluare de mediu, structura raportului de mediu si conditiile
de emitere a avizului de mediu pentru planuri si programe, inclusiv cele cu
efecte transfrontiera, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Aprobarea planurilor si programelor prevazute la alin. 2 la orice nivel
ierarhic este conditionata de existenta avizului de mediu pentru respectivul
plan sau program.
Art. 7^3
Evaluarea de mediu pentru domeniile prevazute la art. 7^2 alin. 2 nu se
efectueaza pentru planurile si programele financiare sau bugetare, precum si
pentru cele al caror unic scop este apararea nationala sau protectia civila.
Art. 7^4
Autoritatile competente pentru emiterea avizului de mediu pentru planuri si
programe sunt autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si
autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului."
12. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Autoritatile publice pentru protectia mediului conduc procedura de
autorizare si emit, dupa caz, avize, acorduri si autorizatii de mediu, conform
prevederilor prezentei sectiuni.
Solicitarea si obtinerea avizului de mediu sunt obligatorii in cazul in
care titularii de activitati urmeaza sa deruleze sau sa fie supusi unei
proceduri de: vanzare a pachetului majoritar de actiuni, vanzare de active,
fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmata de lichidare, lichidare,
conform legii.
Solicitarea si obtinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru
proiecte publice sau private de investitii noi ori de modificare a celor
existente, aferente activitatilor cu impact asupra mediului.
Pentru obtinerea acordului de mediu proiectele publice sau private care pot
avea impact semnificativ asupra mediului, prin natura, dimensiunea sau
localizarea lor, sunt supuse, conform deciziei autoritatii competente pentru
protectia mediului, evaluarii impactului asupra mediului. Procedura-cadru de
evaluare a impactului asupra mediului, inclusiv pentru proiecte cu impact
transfrontiera, si lista proiectelor publice sau private supuse procedurii se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu sunt obligatorii atat pentru
desfasurarea activitatilor existente, cat si la inceperea activitatilor noi,
pentru care s-a obtinut acord de mediu.
Pentru obtinerea autorizatiei de mediu activitatile existente care nu sunt
conforme cu normele si reglementarile de mediu in vigoare sunt supuse, conform
deciziei autoritatii competente pentru protectia mediului, unui bilant de
mediu; bilantul de mediu se solicita, conform deciziei autoritatii competente
pentru protectia mediului, inclusiv in cazul derularii procedurilor prevazute
la alin. 2. Procedura de realizare a bilantului de mediu se stabileste prin
ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Instalatiile noi si cele existente folosite in anumite categorii de
activitati industriale se supun procedurii de autorizare in vederea obtinerii
acordului/autorizatiei integrate de mediu, cu luarea in considerare a celor mai
bune tehnici disponibile, fara antrenarea unor costuri excesive. Lista acestor
activitati si conditiile generale ale autorizarii integrate de mediu se
stabilesc prin lege.
Autorizarea proiectelor si activitatilor in perimetrul ariilor naturale
protejate si in vecinatatea acestora se face conform reglementarilor specifice
in vigoare.
Acordul de mediu se elibereaza in paralel cu celelalte acte de reglementare
emise de autoritatile competente, potrivit legii.
Autorizatia de mediu se elibereaza dupa obtinerea celorlalte avize,
acorduri, autorizatii, dupa caz, ale autoritatilor competente, potrivit
legii."
13. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Autoritatea competenta pentru protectia mediului emite, revizuieste si
actualizeaza, dupa caz, avizul, acordul, respectiv autorizatia de mediu.
Avizul, acordul si/sau autorizatia de mediu se elibereaza numai daca proiectele,
respectiv programele pentru conformare privind activitatile existente prevad
eliminarea consecintelor negative asupra mediului, in raport cu prevederile
aplicabile din normele tehnice si reglementarile in vigoare.
Valabilitatea avizului de mediu este de 2 ani de la data emiterii, in cazul
in care nu intervin modificari ale conditiilor in care a fost emis sau a
folosit scopului pentru care a fost emis.
Acordul de mediu este valabil pe toata perioada punerii in aplicare a
proiectului, dar isi pierde valabilitatea daca lucrarile de investitii pentru
care a fost eliberat nu incep in maximum 2 ani de la data emiterii.
Autoritatile competente pentru protectia mediului controleaza respectarea
conditiilor impuse in acordul de mediu.
Valabilitatea autorizatiilor de mediu este de cel mult 5 ani.
14. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Avizul, acordul si autorizatia de mediu se revizuiesc daca apar elemente
noi cu impact asupra mediului, necunoscute la data emiterii. In acest caz se
poate cere si refacerea evaluarii impactului asupra mediului sau a bilantului
de mediu.
Acordul si autorizatia de mediu se suspenda pentru nerespectarea
prevederilor acestora sau ale programelor pentru conformare, dupa o somatie
prealabila, cu termen; suspendarea se mentine pana la eliminarea cauzelor, dar
nu mai mult de 6 luni. Autoritatea competenta pentru protectia mediului
dispune, dupa expirarea termenului de suspendare, oprirea executiei proiectului
sau incetarea activitatii atunci cand nu s-au indeplinit conditiile stabilite
in somatie. Dispozitiile de suspendare, precum si cele de incetare a
proiectului sau activitatii sunt executorii.
Pentru activitatile existente care nu intrunesc conditiile de autorizare
autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune efectuarea bilantului
de mediu in termen de maximum un an de la data constatarii neindeplinirii
acestor conditii si negociaza cu titularul activitatii programul pentru
conformare, pe baza concluziilor si recomandarilor din bilantul de mediu."
15. Dupa articolul 10 se introduce articolul 10^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 10^1
Litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau de suspendarea avizului,
acordului ori a autorizatiei de mediu se solutioneaza potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare."
16. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Autoritatile publice pentru protectia mediului aplica proceduri
diferentiate, dupa caz, de emitere a avizului, acordului sau a autorizatiei de
mediu, in functie de impactul asupra mediului al proiectelor si activitatilor
supuse procedurii de autorizare. Procedurile diferentiate si competentele de
emitere a avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu, inclusiv procedura
de participare a publicului, se stabilesc prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Titularul activitatii are obligatia de a informa autoritatile publice
teritoriale pentru protectia mediului cu privire la rezultatele
automonitorizarii emisiilor de poluanti reglementati, precum si cu privire la
accidente sau pericole de accidente, ca urmare a emiterii autorizatiei de
mediu. Informatiile sunt luate in evidenta de catre autoritatea competenta
pentru protectia mediului intr-un registru public si comunicate autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului in vederea intocmirii registrului
public national.
Pentru proiectele propuse pe teritoriul Romaniei, care pot avea efecte
semnificative pe teritoriul altor tari, se aplica prevederile Conventiei
privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontiera,
adoptata la Espoo la 25 februarie 1991, ratificata prin Legea nr.
22/2001."
17. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Autoritatea competenta pentru protectia mediului, impreuna cu celelalte
autoritati ale administratiei publice centrale si locale, dupa caz, asigura
posibilitatea informarii si participarii publicului la deciziile privind
activitati specifice, in conformitate cu prevederile Conventiei privind accesul
la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la
justitie in probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata
prin Legea nr. 86/2000.
Accesul la justitie al publicului se realizeaza potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Obligatia mediatizarii proiectelor si activitatilor pentru care se solicita
aviz, acord, respectiv autorizatie de mediu, pe baza evaluarii impactului
asupra mediului, revine titularului, sub indrumarea autoritatilor pentru
protectia mediului. Consultarea publicului este obligatorie in cazul eliberarii
acordurilor si autorizatiilor de mediu.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 3 proiectele si activitatile din
domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, precum si
activitatile comerciale sau industriale, a caror mediatizare se face potrivit
reglementarilor specifice referitoare la respectarea caracterului de
confidentialitate.
Evaluarea impactului asupra mediului si bilantul de mediu se realizeaza
prin unitati specializate, persoane fizice sau juridice independente de
titularul proiectului sau al activitatii si atestate de autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului, pe baza unei proceduri aprobate prin ordin
al conducatorului acesteia; cheltuielile pentru elaborarea lucrarilor din
cadrul evaluarii sau bilantului de mediu sunt suportate de titularul
proiectului sau al activitatii.
Raspunderea pentru realitatea informatiilor furnizate privind actiunea
propusa revine titularului proiectului sau al activitatii, iar raspunderea
pentru corectitudinea lucrarilor realizate potrivit prevederilor alin. 5 revine
autorului acestora."
18. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Autoritatile publice pentru protectia mediului incaseaza sumele provenite
din taxele pentru emiterea avizelor, acordurilor si a autorizatiilor de mediu.
Taxele prevazute la alin. 1 se fac venit la bugetul de stat, cu exceptia
taxelor incasate prin birourile unice la emiterea acordului/autorizatiei de
mediu pentru activitatile cu impact redus, conform prevederilor art. 9 alin.
(1) lit. m) din Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu, modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 93/2001, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 293/2002.
Cuantumul taxelor se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului."
19. Alineatul 3 al articolului 14 va avea urmatorul cuprins:
"Sumele incasate din tarife se utilizeaza de autoritatile publice
pentru protectia mediului pentru finantarea unor cheltuieli materiale, inclusiv
costul abonamentelor telefonice, expertize tehnice, dotari si investitii
specifice. Acestea se evidentiaza intr-un cont distinct si se gestioneaza in
regim extrabugetar."
20. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
La modificarea sau incetarea activitatilor cu impact asupra mediului,
precum si la schimbarea titularului unei activitati, inclusiv prin proceduri de
vanzari de actiuni, vanzari de active, fuziune, divizare, concesionare,
dizolvare urmata de lichidare, lichidare, in conditiile legii, este obligatorie
efectuarea bilantului de mediu de catre titularul activitatii, in scopul
stabilirii obligatiilor si costurilor privind refacerea calitatii mediului in
zona de impact a activitatilor desfasurate pe amplasament.
Pe baza bilantului de mediu si a propunerii de program pentru conformare,
prezentate de titularul activitatii, autoritatea competenta pentru protectia
mediului emite avizul de mediu, in vederea asumarii responsabilitatilor privind
protectia mediului.
In termen de 60 de zile de la data semnarii/emiterii documentului care
atesta incheierea uneia dintre procedurile mentionate la alin. 1 partile
implicate transmit in scris autoritatii competente pentru protectia mediului
responsabilitatile asumate privind protectia mediului."
21. Titlul sectiunii a 2-a a capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 2-a
Regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase"
22. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Activitatile privind fabricarea, introducerea pe piata, utilizarea,
depozitarea temporara sau definitiva, transportul intern, eliminarea,
manipularea, precum si introducerea si scoaterea din tara a substantelor si
preparatelor chimice periculoase sunt supuse unui regim special de
gestionare."
23. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Activitatile prevazute la art. 16 sunt permise numai in baza acordului
si/sau a autorizatiei de mediu."
24. Dupa articolul 17 se introduc articolele 17^1, 17^2, 17^3, si 17^4 cu
urmatorul cuprins:
"Art. 17^1
In vederea obtinerii acordului si/sau a autorizatiei de mediu pentru
activitatile prevazute la art. 16 solicitantul trebuie sa prezinte fisa tehnica
de securitate si alte informatii pe care autoritatea publica pentru protectia
mediului le considera necesare, conform legislatiei specifice in domeniul
substantelor si preparatelor chimice periculoase.
Art. 17^2
Procedura specifica pentru obtinerea acordului si/sau a autorizatiei de
mediu pentru activitatile prevazute la art. 16 se elaboreaza prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 17^3
Transportul international si tranzitul substantelor si preparatelor chimice
periculoase se realizeaza in conformitate cu prevederile acordurilor si
conventiilor privind transportul international al marfurilor periculoase, la
care Romania este parte.
Art. 17^4
Importul si exportul substantelor si preparatelor chimice periculoase
restrictionate sau interzise la utilizare de catre anumite state sau de catre
Romania se realizeaza in conformitate cu prevederile acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte."
25. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Autoritatea publica centrala si autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului, precum si alte autoritati publice abilitate prin lege, dupa
caz, supravegheaza si controleaza respectarea reglementarilor privind
substantele si preparatele chimice periculoase."
26. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa ia masuri de
prevenire si limitare a impactului substantelor si preparatelor chimice
periculoase asupra sanatatii populatiei si mediului si sa anunte autoritatile
publice teritoriale pentru protectia mediului despre orice activitate neconforma
cu reglementarile legale."
27. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Autoritatea vamala permite importul, exportul si tranzitul substantelor si
preparatelor chimice periculoase, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare."
28. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Persoanele fizice si juridice care gestioneaza substante si preparate
chimice periculoase au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite si sa obtina acordul si/sau autorizatia de mediu si sa aplice
reglementarile legale privind substantele si preparatele chimice periculoase;
b) sa tina evidenta stricta - cantitate, caracteristici, mijloace de
asigurare - a substantelor si preparatelor chimice periculoase, inclusiv a
recipientelor si ambalajelor acestora, care intra in sfera lor de activitate,
si sa furnizeze informatiile si datele cerute de autoritatile competente pentru
protectia mediului;
c) sa elimine in totalitate si in conditii de siguranta pentru sanatatea
populatiei si pentru mediu substantele si preparatele chimice periculoase care
au devenit deseuri si sunt reglementate in conformitate cu legislatia
specifica;
d) sa asigure prin sisteme proprii supravegherea mediului, in conformitate
cu prevederile cuprinse in autorizatia de mediu, sa identifice si sa previna
riscurile pe care substantele si preparatele chimice periculoase le pot
reprezenta asupra sanatatii populatiei si mediului, sa tina evidenta
rezultatelor actiunilor de supraveghere si sa anunte iminenta producerii unor
descarcari neprevazute sau a accidentelor autoritatilor competente pentru
protectia mediului si de aparare civila;
e) sa nu produca si sa nu importe pentru introducerea pe piata, sub nici un
motiv, substante si preparate chimice periculoase pentru sanatatea populatiei
si pentru mediu, a caror utilizare este interzisa prin lege;
f) sa inlocuiasca, acolo unde tehnic este posibil, substantele si
preparatele chimice periculoase cu substante si preparate chimice mai putin
periculoase sau nepericuloase."
29. Dupa articolul 21 se introduce sectiunea 2^1 cu urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 2^1-a
Regimul deseurilor si al deseurilor periculoase"
30. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Gestionarea deseurilor se efectueaza in conditii de protectie a sanatatii
populatiei si a mediului si se supune prevederilor prezentei legi, precum si
legislatiei specifice in vigoare."
31. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor de orice natura, in scopul
eliminarii acestora, este interzisa.
Introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor, in scopul valorificarii,
se face in baza reglementarilor specifice in domeniu, cu aprobarea Guvernului;
valorificarea deseurilor se realizeaza in instalatii, procese sau activitati
autorizate de autoritatile publice competente.
Tranzitul si exportul de deseuri de orice natura se pot realiza in
conformitate cu acordurile si conventiile la care Romania este parte si cu
reglementarile specifice in domeniu."
32. Dupa articolul 23 se introduce articolul 23^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 23^1
Transportul intern al deseurilor periculoase se face in conformitate cu
prevederile legale privind transportul marfurilor periculoase.
Transportul international al deseurilor periculoase se face in conformitate
cu prevederile acordurilor si conventiilor internationale privind transportul
peste frontiera al deseurilor periculoase si transportul international al
marfurilor periculoase."
33. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Controlul gestionarii deseurilor revine autoritatilor publice pentru
protectia mediului si celorlalte autoritati competente, potrivit legii."
34. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice si juridice
care au in profilul lor activitati de gestionare a deseurilor au atributii si
obligatii in conformitate cu prevederile legale specifice din domeniul
gestionarii deseurilor."
35. Titlul sectiunii a 3-a va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 3-a
Regimul ingrasamintelor chimice si al produselor de uz fitosanitar"
36. Alineatul 1 al articolului 26 va avea urmatorul cuprins:
"Ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar se produc numai
prin tehnologii si biotehnologii autorizate, potrivit prevederilor
legale."
37. La articolul 27, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa reglementeze regimul ingrasamintelor chimice si al produselor
de uz fitosanitar;
...........................................................................
c) sa actualizeze anual lista cu ingrasamintele chimice si produsele de uz
fitosanitar omologate, permise a se utiliza in tara."
38. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, impreuna cu
autoritatile publice centrale pentru agricultura, silvicultura, sanatate sau
serviciile descentralizate ale acestora, dupa caz, supravegheaza si controleaza
punerea in aplicare a reglementarilor privind ingrasamintele chimice si
produsele de uz fitosanitar."
39. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Persoanele juridice care produc, comercializeaza si/sau utilizeaza
ingrasaminte chimice si produse de uz fitosanitar au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite si sa obtina avizul de mediu pentru omologarea produselor de
uz fitosanitar, in vederea producerii, comercializarii si utilizarii acestora
in agricultura;
b) sa livreze, sa manipuleze, sa transporte si sa comercializeze
ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar ambalate cu inscriptii de
identificare, avertizare, prescriptii de siguranta si folosire, in conditii in
care sa nu provoace contaminarea mijloacelor de transport si a mediului;
c) sa depoziteze ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar
numai ambalate si in locuri protejate;
d) sa nu foloseasca ingrasamintele chimice si produsele de uz fitosanitar
in zonele sau pe suprafetele unde sunt instituite masuri speciale de protectie;
e) sa administreze produse de uz fitosanitar cu mijloace aviatice numai cu
avizul inspectoratelor pentru protectia mediului, directiilor sanitare si al
comisiilor judetene de baza melifera si stuparit pastoral, potrivit
reglementarilor in vigoare, dupa o prealabila instiintare prin mass-media;
f) sa aplice, in perioada infloririi plantelor a caror polenizare se face
prin insecte, numai acele tratamente cu produse de uz fitosanitar care sunt
selective fata de insectele polenizatoare;
g) sa nu foloseasca momeli periculoase, cu exceptia cazurilor special
autorizate.
Obligatiile prevazute la alin. 1 lit. b) - g) revin si persoanelor
fizice."
40. Titlul sectiunii a 4-a va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 4-a
Regimul activitatilor nucleare"
41. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Activitatile in domeniul nuclear se desfasoara conform legislatiei
specifice in domeniu, precum si cu respectarea dispozitiilor prezentei legi."
42. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Acordul de mediu pentru o practica sau o activitate din domeniul nuclear se
elibereaza inainte de eliberarea autorizatiei de catre autoritatea competenta
de autorizare, reglementare si control in domeniul nuclear, conform legislatiei
in vigoare; autorizatia de mediu se elibereaza dupa eliberarea autorizatiei de
catre autoritatea competenta de autorizare, reglementare si control in domeniul
nuclear.
Pentru instalatiile cu risc nuclear major - centrale nuclearoelectrice,
reactoare de cercetare, uzine de fabricare a combustibilului nuclear si
depozite finale de combustibil nuclear ars - acordul si autorizatia de mediu se
emit de Guvern."
43. Articolul 32 se abroga.
44. La articolul 33, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) supravegheaza, controleaza si dispune luarea masurilor ce se impun
in domeniul activitatilor nucleare, pentru respectarea prevederilor legale
privind protectia mediului;"
45. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniul
nuclear au urmatoarele obligatii:
a) sa evalueze, direct sau prin forurile organizate, riscul potential, sa
efectueze bilantul de mediu pentru activitatile existente si sa ceara
autorizatie de mediu;
b) sa aplice procedurile si sa prevada echipamentele pentru activitatile
noi, care sa permita realizarea nivelului rational cel mai scazut al dozelor si
riscurilor asupra populatiei si mediului, si sa ceara acord si autorizatie de
mediu;
c) sa aplice, prin sisteme proprii, programe de supraveghere a contaminarii
radioactive a mediului, care sa asigure respectarea conditiilor de eliminare a
substantelor radioactive prevazute in autorizatie si a mentinerii dozelor in
limitele admise;
d) sa mentina in stare de functionare capacitatea de monitorizare a
mediului local, pentru a depista orice contaminare radioactiva semnificativa
care ar rezulta dintr-o eliminare accidentala de substante radioactive;
e) sa raporteze prompt autoritatii competente orice crestere semnificativa
a contaminarii mediului si daca aceasta se datoreaza sau nu activitatii
desfasurate;
f) sa verifice continuu exactitatea presupunerilor facute prin evaluarile
probabilistice privind consecintele radiologice ale eliberarilor
radioactive."
46. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, impreuna cu
autoritatile publice centrale de specialitate care gestioneaza resursele
naturale, elaboreaza reglementari tehnice, dupa caz, privind masurile de
protectie a ecosistemelor, de conservare si utilizare durabila a componentelor
diversitatii biologice si pentru asigurarea sanatatii umane.
Regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a
florei si faunei salbatice se supun prevederilor prezentei legi, precum si
legislatiei specifice in vigoare.
La proiectarea lucrarilor care pot modifica cadrul natural al unei zone
este obligatorie procedura de evaluare a impactului asupra acesteia, urmata de
avansarea solutiilor tehnice de mentinere a zonelor de habitat natural, de
conservare a functiilor ecosistemelor si de ocrotire a organismelor vegetale si
animale, inclusiv a celor migratoare, cu respectarea alternativei si a
conditiilor impuse prin acordul si/sau autorizatia de mediu, precum si
monitorizarea proprie pana la indeplinirea acestora.
Suprafetele terestre si acvatice supuse unei regim de conservare ca
habitate naturale sau pentru refacere ecologica sunt gestionate de detinatorii
legali numai in cazul in care acestia se angajeaza sa aplice masurile de
conservare stabilite de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
Detinatorii cu orice titlu, care aplica aceste masuri, sunt scutiti de
impozit; detinatorii particulari vor fi compensati in raport cu valoarea
lucrarilor de refacere intreprinse.
Introducerea pe teritoriul tarii, cu exceptia cazurilor prevazute de
legislatia in vigoare, de culturi de microorganisme, plante si animale vii din
flora si fauna salbatica, fara acordul eliberat de autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului cu consultarea Academiei Romane si, dupa caz, a
autoritatii centrale pentru sanatate, este interzisa.
Activitatile de recoltare, capturare si/sau de achizitie si comercializare
pe piata interna a plantelor si animalelor din flora si fauna salbatica,
terestra si acvatica, sau a unor parti ori produse ale acestora, in stare vie,
proaspata ori semiprelucrata, se pot organiza si desfasura numai de persoane
fizice sau juridice autorizate de autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului.
Pentru exportul speciilor de plante si animale din flora si fauna salbatica
este necesar acordul de mediu eliberat de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului."
47. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Activitatile de gestionare si protectie a resurselor de apa si a
ecosistemelor acvatice se supun prevederilor prezentei legi, precum si
legislatiei specifice in vigoare."
48. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii:
a) sa execute toate lucrarile de refacere a resurselor naturale, de
asigurare a migrarii faunei acvatice si de ameliorare a calitatii apei,
prevazute cu termen in acordul, respectiv in autorizatia de mediu, si sa
monitorizeze zona de impact;
b) sa se doteze, in cazul detinerii de nave, platforme plutitoare sau de
foraje marine, cu instalatii de stocare sau de tratare a deseurilor, instalatii
de epurare a apelor uzate si racorduri de descarcare a acestora in instalatii
de mal sau plutitoare;
c) sa amenajeze porturile cu instalatii de colectare, prelucrare, reciclare
sau neutralizare a deseurilor petroliere, menajere sau de alta natura, stocate
pe navele fluviale si maritime, si sa constituie echipe de interventie in caz
de poluare accidentala a apelor si a zonelor de coasta;
d) sa nu evacueze ape uzate de pe nave sau platforme plutitoare direct in
apele naturale si sa nu arunce de pe acestea nici un fel de deseuri."
49. La articolul 42, literele c) si d) vor avea urmatorul cuprins:
"c) gestionarea resursei de aer in sensul asigurarii sanatatii umane;
d) modernizarea si perfectionarea sistemului national de evaluare si
gestionare integrata a calitatii aerului."
50. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu consultarea
autoritatilor competente, elaboreaza normele tehnice si regulamentele de
aplicare privind:
a) calitatea aerului in functie de factorii poluanti din atmosfera;
b) emisiile de poluanti atmosferici pentru surse fixe si mobile, precum si
conditiile de restrictie sau de interdictie pentru utilizare, inclusiv pentru
substantele care afecteaza stratul de ozon;
c) calitatea combustibililor si carburantilor, precum si reglementarile
privind introducerea pe piata si transportul acestora;
d) pragul fonic si reglementari pentru limitarea zgomotelor;
e) supravegherea calitatii aerului, proceduri de prelevare si analiza,
amplasarea punctelor si instrumentelor pentru probare si analiza, frecventa
masuratorilor si altele;
f) identificarea, supravegherea si controlul agentilor economici a caror
activitate este generatoare de risc potential si/sau de poluare atmosferica;
g) sistemul de notificare rapida, in caz de poluare acuta a atmosferei cu
efecte transfrontiera, a autoritatilor desemnate cu aplicarea Conventiei
privind efectele transfrontiera ale accidentelor industriale."
51. Partea introductiva a articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Persoanele juridice au urmatoarele obligatii in domeniu:"
52. La articolul 50, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) sa elaboreze reglementari privind sistemele de agricultura,
tehnologiile de cultura a plantelor si de crestere a animalelor, pasunatul,
regenerarea padurilor, recoltarea, colectarea si transportul lemnului si norme
privind calitatea solurilor, in scopul mentinerii si ameliorarii acestora,
eliminarii consecintelor negative asupra ecosistemelor terestre si acvatice si
al asigurarii conservarii functiilor specifice, biodiversitatii si habitatelor
naturale, si sa le comunice autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;"
53. La articolul 50 se introduce litera e) cu urmatorul cuprins:
"e) sa armonizeze reglementarile existente in domeniul forestier,
cinegetic, piscicol si al pajistilor, in sensul protejarii patrimoniului
natural al retelei nationale de arii naturale protejate."
54. La articolul 52, litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) sa nu arda miristile, stuful, tufarisurile sau vegetatia ierboasa
fara acceptul autoritatii competente pentru protectia mediului si fara
informarea in prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situatii de
urgenta;"
55. La articolul 52 se introduce litera d) cu urmatorul cuprins:
"d) sa asigure luarea masurilor de salubrizare a terenurilor neocupate
productiv sau functional, in special a celor situate de-a lungul cailor de
comunicatie rutiere, feroviare si de navigatie."
56. La articolul 53, partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Detinatorii, cu orice titlu, si administratorii padurilor, vegetatiei
forestiere si ai pajistilor au urmatoarele obligatii:"
57. La articolul 53, dupa litera h) se introduc literele h^1) si h^2) cu
urmatorul cuprins:
"h^1) sa exploateze pajistile, in limitele bonitatii, cu numarul si
speciile de animale si in perioada stabilita, in baza studiilor de specialitate
si a prevederilor specifice;
h^2) sa protejeze patrimoniul forestier, cinegetic, piscicol si al
pajistilor din cadrul ariilor naturale protejate, in termenii stabiliti prin
planurile de management si regulamentele specifice."
58. La articolul 54, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa solicite si sa obtina acord si/sau autorizatie de mediu,
potrivit legii, si sa respecte prevederile acestora;
b) sa refaca terenurile afectate, sa asigure incadrarea lor in peisajul
zonei si sa le aduca la parametrii productivi si ecologici naturali sau la un
nou ecosistem functional, constituind in acest scop fondul de garantie necesar
conform prevederilor legale, si sa monitorizeze zona."
59. Articolele 55, 56, 57, 58, 59 si 60 se abroga.
60. Articolul 61 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 61
In procesul de dezvoltare social-economica a localitatilor este obligatorie
respectarea principiilor si a dispozitiilor prezentei legi. Pentru asigurarea
unui mediu de viata sanatos autoritatile administratiei publice locale, precum
si, dupa caz, persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii:
a) sa imbunatateasca microclimatul urban, prin amenajarea si intretinerea
izvoarelor si a luciilor de apa din interiorul localitatilor si din zonele
limitrofe acestora, sa infrumuseteze si sa protejeze peisajul, sa mentina
curatenia stradala;
b) sa respecte prevederile din planurile de urbanism si amenajarea
teritoriului privind amplasarea obiectivelor industriale, a cailor si
mijloacelor de transport, a retelelor de canalizare, a statiilor de epurare, a
depozitelor de deseuri menajere, stradale si industriale si a altor obiective
si activitati, fara a prejudicia ambientul, spatiile de odihna, tratament si
recreare, salubritatea, starea de sanatate si de confort a populatiei;
c) sa informeze publicul privind riscurile generate de functionarea sau
existenta obiectivelor cu risc pentru mediu si sanatatea populatiei;
d) sa respecte regimul de protectie speciala a localitatilor
balneoclimaterice, a zonelor de interes turistic si de agrement, a monumentelor
istorice, a ariilor protejate si a monumentelor naturii. Sunt interzise
amplasarea de obiective si desfasurarea unor activitati cu efecte daunatoare in
perimetrul si in zonele de protectie a acestora;
e) sa adopte elementele arhitecturale adecvate, sa optimizeze densitatea de
locuire, concomitent cu mentinerea, intretinerea si dezvoltarea spatiilor
verzi, a parcurilor, a aliniamentelor de arbori si a perdelelor de protectie
stradala, a amenajamentelor peisagistice cu functie ecologica, estetica si
recreativa;
f) sa reglementeze, inclusiv prin interzicerea, temporara sau permanenta, a
accesului anumitor tipuri de autovehicule sau a desfasurarii unor activitati
generatoare de disconfort pentru populatie in anumite zone ale localitatilor cu
predominanta spatiilor de locuit, zone destinate tratamentului, odihnei,
recreerii si agrementului;
g) sa adopte masuri obligatorii, pentru toate persoanele fizice si
juridice, cu privire la intretinerea si infrumusetarea cladirilor, a curtilor
si imprejurimilor acestora, a spatiilor verzi din curti si dintre cladiri, a
arborilor si arbustilor decorativi;
h) sa initieze pe plan local proiecte de amenajare a grupurilor igienico-sanitare
si de intretinere si dezvoltare a canalizarii stradale."
61. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
La elaborarea planurilor de urbanism si amenajarea teritoriului se respecta
prevederile prezentei legi si se prevad in mod obligatoriu masuri de mentinere
si ameliorare a fondului peisagistic natural si antropic al fiecarei zone si
localitati, conditii de refacere peisagistica si ecologica a zonelor
deteriorate si masuri de dezvoltare a spatiilor verzi, masuri de protectie sanitara
a captarilor de apa potabila si lucrari de aparare impotriva
inundatiilor."
62. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
Autoritatile publice pentru protectia mediului si autoritatile
administratiei publice locale, in colaborare cu autoritatile locale de sanatate
publica, participa, conform competentelor, la dezbaterea publica privind
programele de dezvoltare urbanistica si gospodarie comunala."
63. La articolul 65, literele a), b), c), d), e), g), n), o), p) si s) vor
avea urmatorul cuprins, iar dupa litera t) se introduce litera u):
a) reactualizeaza periodic strategia protectiei mediului, cu respectarea
principiilor si elementelor strategice prevazute in prezenta lege;
b) elaboreaza recomandarile si actioneaza pentru integrarea politicilor de
mediu in strategiile si politicile sectoriale, coreleaza planificarea de mediu
cu cea de amenajare a teritoriului si urbanism si impune masuri de
reconstructie ecologica;
c) creeaza sistemul de informare propriu si stabileste conditiile si
termenii care sa permita accesul liber la informatii si participarea publicului
la deciziile privind mediul;
d) initiaza proiecte de legi, norme tehnice, reglementari si proceduri;
avizeaza normele si reglementarile privitoare la activitati cu impact asupra
mediului, elaborate de alte autoritati; controleaza aplicarea acestora;
e) organizeaza sistemul national de monitorizare integrata de fond si de
impact pentru toti factorii de mediu, sistemul de inspectie privind mediul,
coordoneaza activitatea acestora si asigura informarea autoritatii centrale
pentru sanatate privind rezultatele monitorizarii contaminarii radioactive a
mediului;
...........................................................................
g) numeste comisii de experti, cand este cazul, pentru analiza evaluarii
impactului asupra mediului si a bilantului de mediu; autorizeaza laboratoarele
pentru controlul calitatii mediului;
...........................................................................
n) asista celelalte autoritati publice si celelalte persoane juridice, in
scopul diminuarii efectelor negative ale activitatilor economice asupra
mediului, si incurajeaza introducerea tehnicilor si tehnologiilor adecvate
pentru mediu;
o) pune la dispozitie publicului datele centralizate privind starea
mediului, programele si politica de protectie a mediului;
p) se consulta periodic cu reprezentantii organizatiilor neguvernamentale
si cu alti reprezentanti ai societatii civile pentru stabilirea strategiei
protectiei mediului si luarea deciziilor in cazuri care pot afecta mediul;
...........................................................................
s) realizeaza activitatea de supraveghere a mediului prin intermediul
Garzii de mediu, corp de control ecologic cu statut specific;
...........................................................................
u) colaboreaza cu autoritatile publice de protectie civila pentru
elaborarea planurilor operative si pentru executarea in comun a interventiilor
in caz de poluari sau accidente ecologice."
64. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului indeplinesc la
nivel local atributiile si raspunderile autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului, prevazute la art. 65 lit. b), c), d), h), i), j), m), o),
p), r), s), t) si u), si intocmesc rapoarte cu privire la activitatile
desfasurate pe perioada anului financiar si la aplicarea programelor de mediu,
pe care le publica in presa locala. In perimetrul Rezervatiei Biosferei
<<Delta Dunarii>> autoritatea publica teritoriala pentru protectia
mediului este reprezentata de Administratia Rezervatiei Biosferei <<Delta
Dunarii>>."
65. La articolul 67, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) numeste inspectorii-sefi, comisarii-sefi si imputerniceste
comisarii la nivel teritorial, potrivit legislatiei in vigoare."
66. Articolul 68 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 68
In exercitarea atributiilor ce le revin inspectorii-sefi, comisarii-sefi si
comisarii Garzii de mediu au acces, in conditiile legii, oricand si in orice
incinta unde se desfasoara o activitate generatoare de impact negativ asupra
mediului.
Persoana fizica sau juridica prejudiciata ca urmare a exercitarii
atributiilor de inspectie poate depune plangere la instanta judecatoreasca
competenta, in termen de 15 zile de la data constatarii prejudiciului.
Cuantumul compensatiei pentru eventualele daune produse se stabileste prin
acordul partilor si, in lipsa acordului dintre parti, de catre instanta
judecatoreasca competenta, pe baza unei expertize tehnice.
In obiectivele, incintele si zonele militare personalul prevazut la alin. 1
are acces numai in cazul producerii unui accident de mediu major, in prezenta
organelor specializate din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei
nationale."
67. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Autoritatile administratiei publice centrale si locale sunt obligate:
1. sa elaboreze programe proprii de protectie a mediului si sa integreze
obiectivele si cerintele de mediu in pregatirea, elaborarea planurilor de
protectie si interventie in caz de poluari si accidente ecologice si in
adoptarea unor programe de profil, comunicand autoritatii competente pentru
protectia mediului toate informatiile solicitate conform art. 67 lit. a);
2. sa asigure pregatirea si transmiterea catre autoritatile competente
pentru protectia mediului a informatiilor si documentatiei necesare obtinerii
avizului de mediu pentru planurile si programele pentru care este necesara
evaluarea de mediu."
68. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Autoritatile administratiei publice centrale au urmatoarele obligatii:
a) sa elaboreze politica si strategia aplicabile in propriul domeniu de
activitate in conformitate cu principiile prezentei legi;
b) sa asigure integrarea politicilor de mediu in politicile specifice;
c) sa elaboreze planuri si programe sectoriale, cu respectarea prevederilor
prezentei legi;
d) sa asigure in structura lor organizatorica compartimente cu atributii in
domeniul protectiei mediului, incadrate cu personal de specialitate;
e) sa dezvolte, cu sprijinul autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului, programe de restructurare, in acord cu strategia pentru protectia
mediului si politica de mediu, si sa asiste unitatile aflate in coordonarea, in
subordinea sau sub autoritatea lor, la punerea in aplicare a acestor programe;
f) sa elaboreze normele si reglementarile specifice domeniului de
activitate pe linia protectiei mediului si sa le inainteze pentru avizare
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
g) sa semnaleze masura in care unele prevederi pot impiedica vreo
autoritate sa actioneze eficient pentru protectia mediului si totodata sa arate
progresul facut prin aplicarea prezentei legi."
69. Dupa articolul 70 se introduce articolul 70^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 70^1
Autoritatea publica centrala pentru dezvoltare si prognoza are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza politicile de dezvoltare pe baza principiilor dezvoltarii
durabile, cu luarea in considerare a posibilelor efecte asupra mediului;
b) integreaza in politica proprie masuri si actiuni de refacere a zonelor
afectate si masuri de prevenire a producerii dezastrelor;
c) elaboreaza Planul national de dezvoltare regionala si celelalte planuri
si programe, in concordanta cu principiile si cu prevederile prezentei
legi."
70. Articolul 71 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 71
Autoritatea publica centrala pentru sanatate are urmatoarele atributii si
raspunderi:
a) organizeaza si coordoneaza activitatea de monitorizare a starii de
sanatate a populatiei in relatie cu factorii de risc din mediu;
b) supravegheaza si controleaza calitatea apei potabile si de imbaiere,
precum si calitatea produselor alimentare;
c) elaboreaza, in colaborare cu autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului, reglementari privind calitatea si igiena mediului si
asigura controlul aplicarii acestora;
d) colaboreaza cu autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in
managementul calitatii mediului in relatie cu starea de sanatate a populatiei;
e) colaboreaza cu celelalte ministere cu retea sanitara proprie pentru
cunoasterea exacta a starii de sanatate a populatiei si pentru respectarea
normelor de igiena a mediului din domeniul lor de activitate;
f) colaboreaza la nivel central si local in asigurarea accesului publicului
la informatia de sanatate in relatie cu mediul."
71. Articolul 73 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 73
Autoritatea publica centrala pentru educatie si cercetare asigura:
a) adaptarea planurilor si programelor de invatamant la toate nivelurile,
in scopul insusirii notiunilor si principiilor de protectia mediului, pentru
constientizarea, instruirea si formarea in acest domeniu;
b) promovarea tematicilor de studii si programe de cercetare care raspund
prioritatilor stabilite de autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului;
c) elaborarea programelor educationale in scopul formarii unui comportament
responsabil fata de mediu."
72. Dupa articolul 73 se introduc articolele 73^1 si 73^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 73^1
Autoritatea publica centrala pentru industrie si resurse are urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza si aplica la nivel national strategia de exploatare a
resurselor naturale neregenerabile, in concordanta cu principiile dezvoltarii
durabile si cu prevederile prezentei legi;
b) colaboreaza la elaborarea si promovarea cadrului legislativ care asigura
aplicarea principiului prevenirii si controlului integrat al poluarii pentru
anumite instalatii industriale;
c) colaboreaza la elaborarea mecanismelor financiare pentru stimularea
utilizarii celor mai bune tehnici disponibile la instalatiile supuse
autorizarii integrate de mediu;
d) elaboreaza politica in domeniul reciclarii materialelor.
Art. 73^2
Autoritatea publica centrala pentru agricultura, alimentatie si paduri are
urmatoarele atributii si raspunderi:
a) asigura protectia si conservarea solurilor si mentinerea patrimoniului
funciar in conformitate cu standardele de calitate;
b) initiaza actul normativ care aproba volumul anual de taieri de masa
lemnoasa, pe baza avizului de mediu eliberat de autoritatea competenta de mediu
dupa aplicarea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului."
73. Articolul 74 se abroga.
74. Articolul 75 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 75
Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice, transporturi si
locuinte are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) dezvolta planuri si programe care materializeaza politica nationala de
amenajare a teritoriului si localitatilor, cu respectarea principiilor
protectiei si conservarii mediului stabilite prin prezenta lege;
b) integreaza in planurile de amenajare a teritoriului si de urbanism
prevederile strategiei pentru protectia mediului, ale planurilor si programelor
de gestionare a mediului;
c) elaboreaza si aplica programe pentru dezvoltarea transporturilor
multimodale si a transportului combinat, cu respectarea prevederilor prezentei
legi privind evaluarea impactului asupra mediului;
d) asigura, pe baza normelor avizate de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului, controlul gazelor de esapament, intensitatii zgomotelor si
vibratiilor produse de autovehicule si transportul de marfuri;
e) elaboreaza si dezvolta planuri de actiune si programe privind imbunatatirea
calitatii si protectiei mediului pentru toate modurile de transport."
75. Dupa articolul 75 se introduce articolul 75^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 75^1
Ministerul de Interne are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) realizeaza activitatea de protectie a mediului prin structuri proprii
care desfasoara actiuni de control, indrumare si coordonare, in scopul
pastrarii si mentinerii echilibrului ecologic in domeniile sale de
responsabilitate;
b) elaboreaza norme si instructiuni specifice, in concordanta cu
respectarea principiilor prezentei legi, pentru domeniile sale de activitate;
c) supravegheaza respectarea de catre personalul aflat in subordine a
normelor de protectie a mediului pentru activitatile proprii;
d) aplica sanctiuni pentru incalcarea de catre personalul Ministerului de
Interne a legislatiei de protectie a mediului in domeniul sau de activitate;
e) sprijina reprezentantii autoritatilor publice pentru protectia mediului
in exercitarea controlului transporturilor de materiale, pe baza normelor
avizate de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului;
f) conduce actiunile de prevenire, protectie si interventie in caz de
accidente ecologice si poluari majore, prin Comandamentul Protectiei
Civile."
76. Articolul 76 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 76
Autoritatea publica centrala pentru turism urmareste protejarea
patrimoniului natural, inclusiv prin masuri impuse unitatilor care desfasoara
activitati in acest domeniu, si incurajeaza aplicarea principiilor
ecoturismului."
77. La articolul 77 se introduce litera f) cu urmatorul cuprins:
"f) asigura, prin serviciile publice si agentii economici
responsabili, luarea masurilor de salubrizare stradala, de intretinere si
gospodarire a spatiilor verzi, a pietelor si a parcurilor publice."
78. La articolul 80, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) solicita si obtin avizul, acordul si/sau autorizatia de mediu
potrivit prevederilor prezentei legi;
b) asista persoanele imputernicite cu activitati de inspectie, punandu-le
la dispozitie evidenta masuratorilor proprii si toate celelalte documente
relevante, si le faciliteaza controlul activitatilor ai caror titulari sunt si
prelevarea de probe; asigura accesul persoanelor imputernicite la instalatiile
tehnologice generatoare de impact asupra mediului, la echipamentele si
instalatiile de depoluare a mediului, precum si in spatiile sau in zonele
potential generatoare de impact asupra mediului;"
79. La articolul 80, dupa litera b) se introduce litera b^1) cu urmatorul
cuprins:
"b^1) realizeaza masurile impuse anterior de persoanele imputernicite
cu inspectia;"
80. Articolul 83 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 83
Constituie contraventii incalcarea urmatoarelor prevederi din lege:
a) obligatia persoanelor fizice si juridice de solicitare si obtinere a
avizului, acordului si autorizatiei de mediu, mentionate la art. 8 alin. 2, 3,
5, 7, art. 17, art. 21, alin. 1 lit. a), art. 29 lit. a), art. 34 lit. a) si
b), art. 54. lit. a) si la art. 80 lit. a);
b) obligatia efectuarii evaluarii impactului asupra mediului, conform
prevederilor art. 8 alin. 4;
c) obligatia efectuarii bilantului de mediu, conform prevederilor art. 8
alin. 6, art. 10 alin. 3 si ale art. 15 alin. 1;
d) obligatia persoanelor fizice si juridice referitoare la mediatizarea
proiectelor si activitatilor pentru care se solicita aviz, acord sau
autorizatie mentionate la art. 12 alin. 3;
e) obligatiile persoanelor fizice si juridice de realizare a sistemelor
proprii de supraveghere si de raportare, la care fac referire art. 11 alin. 2,
art. 21 lit. b) si d), art. 34 lit. c) si d), art. 47 lit. b) si art. 80 lit.
e);
f) obligatiile proprietarilor si detinatorilor legali de teren, mentionate
la art. 45 si la art. 52 lit. a) - d);
g) obligatiile detinatorilor, cu orice titlu, ai padurilor, ai vegetatiei
forestiere si ai pajistilor, referitoare la exploatarea resurselor padurii,
fondului cinegetic si piscicol, in limitele potentialului de regenerare, a
pajistilor, in limitele bonitatii, precum si de protectie a patrimoniului
forestier, cinegetic, piscicol si al pajistilor din cadrul ariilor naturale
protejate, prevazute la art. 53 lit. a), c), d), h), h^1), h^2) si i);
h) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale, precum si ale
persoanelor fizice si juridice, dupa caz, prevazute la art. 61 lit. g) si la
art. 63;
i) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale privind:
supravegherea aplicarii prevederilor din planurile de urbanism si amenajarea
teritoriului; supravegherea agentilor economici din subordine pentru prevenirea
eliminarii accidentale de poluanti sau depozitarii necontrolate de deseuri si
dezvoltarea sistemelor de colectare a deseurilor refolosibile; asigurarea
serviciilor cu specialisti in ecologie urbana si protectia mediului, mentionate
la art. 61 lit. a), c), e) si f), art. 63 alin. 1 si la art. 77 lit. a), b), d)
si f);
j) obligatiile autoritatilor publice centrale si locale, mentionate la art.
9 alin. 2, art. 46, art. 69 pct. 2, art. 70^1, 71, 72, 73, 73^1, 73^2, 75,
75^1, 76, 78 si 79;
k) obligatia agentilor economici care desfasoara activitati generatoare de
risc major, prevazuta la art. 81 alin. 2;
l) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale privind
respectarea prevederilor din planurile de urbanism cu privire la amplasarea
obiectivelor industriale, a cailor si mijloacelor de transport, a retelelor de
canalizare, a statiilor de epurare, a depozitelor de deseuri menajere, stradale
si industriale si a altor obiective si activitati, fara a prejudicia
salubritatea, ambientul, spatiile de odihna, tratament si recreere, starea de
sanatate si de confort a populatiei, mentionate la art. 61 lit. b) si h);
m) obligatiile autoritatilor administratiei publice locale, mentionate la
art. 62;
n) obligatiile persoanelor fizice si juridice de a furniza si utiliza
informatii corecte pentru elaborarea evaluarilor impactului asupra mediului si
a bilanturilor de mediu, prevazute la art. 12 alin. 6;
o) obligatia persoanelor juridice de a asigura masuri si dotari speciale
pentru izolarea si protectia fonica a surselor generatoare de zgomot si
vibratii, prevazute la art. 47 lit. e);
p) obligatiile persoanelor fizice si juridice, prevazute la art. 15 alin.
3, art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2, art. 35 alin. 2, 3, 5, 7 si 8 si la art.
54 lit. b);
q) obligatiile persoanelor juridice, prevazute la art. 40 lit. a), b) si
c);
r) obligatiile persoanelor fizice si juridice de a se conforma
dispozitiilor autoritatilor pentru protectia mediului, prevazute la art. 47
lit. d), art. 80 lit. b) si b^1);
s) obligatiile persoanelor fizice si juridice de respectare a normelor si
performantelor tehnologice, mentionate la art. 26 alin. 1, art. 34 lit. b) si
la art. 47 lit. c);
t) obligatiile persoanelor fizice si juridice privind respectarea
reglementarilor privind ingrasamintele chimice, produsele de uz fitosanitar si
orice alte substante chimice, utilizarea de surse de radiatii ionizante,
privind protectia atmosferei si a apelor, exploatarea rationala a resurselor
naturale, precum si nerespectarea regimurilor speciale de protectie, prevazute
la art. 29 alin. 1 lit. b), d), f) si alin. 2, art. 34 lit. f), art. 47 lit. a)
si la art. 53 lit. b);
u) obligatiile persoanelor fizice si juridice privind refacerea cadrului
natural si/sau conservarea naturii, conform celor prevazute la art. 53 lit. f)
si g), art. 54 lit. b) si la art. 80 lit. d) si h).
Contraventiile mentionate la alin. 1 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la
lit. a) - h);
b) cu amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la
lit. i) - q);
c) cu amenda de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 75.000.000 lei la 225.000.000 lei pentru persoane juridice, cele de la
lit. r) - u).
Cuantumul amenzilor contraventionale se reactualizeaza prin hotarare a
Guvernului."
81. Articolul 84 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 84
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute la art. 83 se
fac de personalul imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale si
teritoriale pentru protectia mediului, precum si din cadrul autoritatilor
administratiei publice locale, de catre ofiterii de politie si de personalul
Ministerului Apararii Nationale, imputernicit in domeniile sale de activitate
conform atributiilor stabilite prin lege.
Prezenta lege se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor."
82. Articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Constituie infractiuni urmatoarele fapte, daca au fost de natura sa puna in
pericol viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala:
a) defrisarea vegetatiei lemnoase din afara fondului forestier, situata pe
terenuri cu pante foarte mari sau la limita superioara de altitudine a
vegetatiei forestiere, cu incalcarea prevederilor art. 53 lit. e);
b) provocarea de poluare accidentala datorita nesupravegherii executarii
lucrarilor noi, functionarii instalatiilor, echipamentelor tehnologice si de
tratare si neutralizare, mentionate in prevederile acordului si/sau
autorizatiei de mediu, cu incalcarea prevederilor art. 80 lit. e);
c) provocarea de poluare prin evacuarea, cu stiinta, in apa, in atmosfera
sau pe sol a unor deseuri sau substante periculoase, cu nerespectarea
prevederilor art. 80 lit. i);
d) nerespectarea restrictiilor sau interdictiilor stabilite pentru
protectia apei si a atmosferei, potrivit prevederilor art. 40 lit. a) - d) si
ale art. 47 lit. a) - d);
e) folosirea de momeli periculoase si de mijloace electrice pentru omorarea
animalelor salbatice si a pestilor in scopul consumului sau al comercializarii,
cu incalcarea prevederilor art. 29 alin. 1 lit. g) si alin. 2;
f) producerea de zgomote peste limitele admise, daca prin aceasta se pune
in pericol grav sanatatea umana, cu nerespectarea prevederilor art. 47 lit. e);
g) nerespectarea restrictiilor si a interdictiilor la vanat si pescuit ale
unor specii protejate sau oprite temporar prin lege si in zonele cu regim de
protectie integrala, potrivit prevederilor art. 53 lit. h), h^1) si h^2);
h) continuarea activitatii dupa suspendarea acordului sau autorizatiei de
mediu, cu incalcarea prevederilor art. 10 alin. 2;
i) nesupravegherea si neasigurarea depozitelor de deseuri si substante
periculoase, precum si nerespectarea obligatiei de depozitare a ingrasamintelor
chimice si produselor de uz fitosanitar numai ambalate si in locuri protejate,
potrivit art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2;
j) prezentarea in lucrarile privind evaluarea impactului asupra mediului a
unor concluzii si informatii false, cu incalcarea prevederilor art. 12 alin. 6;
k) introducerea in tara a unor deseuri sau substante periculoase in scopul
depozitarii si/sau distrugerii, cu nerespectarea prevederilor art. 17, art. 21
lit. e) si ale art. 23;
l) introducerea pe piata a unor substante si preparate chimice periculoase
fara respectarea legislatiei specifice in domeniu, cu incalcarea prevederilor
art. 16 - 18;
m) transportul sau tranzitul de produse de uz fitosanitar, substante sau
deseuri periculoase fara autorizatie, potrivit prevederilor art. 16, 17, 18 si
ale art. 23^1;
n) omisiunea de a raporta prompt despre orice accident major, cu incalcarea
prevederilor art. 21 lit. d) si ale art. 80 lit. f);
o) producerea, livrarea si utilizarea ingrasamintelor chimice si a
produselor de uz fitosanitar neautorizate, cu nerespectarea prevederilor art.
26;
p) nerespectarea interdictiilor in legatura cu utilizarea pe terenuri
agricole de produse de uz fitosanitar sau ingrasaminte chimice, potrivit
prevederilor art. 29 alin. 1 lit. d) - f) si alin. 2;
q) provocarea datorita nesupravegherii surselor de radiatii ionizante a
contaminarii mediului si/sau a expunerii populatiei la radiatii ionizante,
omisiunea de a raporta prompt cresterea peste limitele admise a contaminarii
mediului, aplicarea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de interventie in
caz de accident nuclear, cu incalcarea prevederilor art. 34 lit. c) - e);
r) descarcarea apelor uzate si a deseurilor de pe nave sau platforme
plutitoare direct in apele naturale sau provocarea, cu stiinta, de poluare prin
evacuarea sau scufundarea in apele naturale, direct sau de pe nave ori
platforme plutitoare, a unor substante sau deseuri periculoase, cu incalcarea
prevederilor art. 40 lit. d);
s) ascunderea unor date sau difuzarea de catre functionarii publici de
informatii false in legatura cu calitatea mediului si sanatatea umana, cu
incalcarea prevederilor art. 69;
t) continuarea activitatii dupa dispunerea incetarii acesteia, cu
incalcarea prevederilor art. 80 lit. c);
u) luarea masurilor de eliminare totala a substantelor si preparatelor
chimice periculoase care au devenit deseuri, cu nerespectarea prevederilor art.
21 lit. c);
v) refuzul interventiei in cazul poluarii accidentale a apelor si a zonelor
de coasta, potrivit prevederilor art. 40 lit. c);
x) controlul, la introducerea si scoaterea din tara a substantelor si
preparatelor chimice periculoase, pe baza reglementarilor autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului si a celor privind transportul international
al marfurilor periculoase, introducerea in tara a culturilor de microorganisme,
plante si animale vii din flora si fauna salbatica fara acordul eliberat de
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu incalcarea
prevederilor art. 20 si ale art. 35 alin. 6.
Infractiunile mentionate la alin. 1 se pedepsesc dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amenda de la 40.000.000 lei la
60.000.000 lei, daca faptele savarsite au fost de natura sa puna in pericol
viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala, pentru cele prevazute la lit.
a) - d);
b) cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei
la 75.000.000 lei pentru cele prevazute la lit. e) - j);
c) cu inchisoare de la 1 la 5 ani pentru cele prevazute la lit. k) - t);
d) cu inchisoare de la 2 la 7 ani pentru cele prevazute la lit. u) - x).
Daca infractiunile pedepsite conform alin. 2 lit. c) si d) au pus in
pericol sanatatea sau integritatea corporala a unui numar mare de persoane, au
avut vreuna dintre urmarile prevazute in art. 182 din Codul penal ori au cauzat
o paguba materiala importanta, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi, iar in cazul in care s-a produs moartea uneia sau
mai multor persoane ori pagube importante economiei nationale, pedeapsa este
inchisoarea de la 7 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Tentativa se pedepseste."
83. Articolul 86 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 86
Constatarea si cercetarea infractiunilor se fac din oficiu de catre
organele de urmarire penala, conform competentelor legale.
Descoperirea, in exercitarea atributiilor prevazute de lege, de catre
personalul imputernicit din cadrul autoritatilor competente pentru protectia
mediului, a savarsirii oricareia dintre infractiunile prevazute la art. 85 se
aduce de indata la cunostinta organului de urmarire penala competent, potrivit
legii de procedura penala."
84. Titlul capitolului VI va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 6
Dispozitii finale"
85. Articolul 88 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 88
In sensul prezentei legi autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului este Ministerul Apelor si Protectiei Mediului."
86. Articolul 89 se abroga.
Art. 2
Se aproba prin hotarare a Guvernului:
a) prevederile cuprinse la art. 7^2 alin. 5, in termen de 18 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 4, in termen de 30 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 13 alin. 3, in termen de 180 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
Se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului:
a) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 6, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 11 alin. 1, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 12 alin. 5, in termen de 90 de zile de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
d) prevederile cuprinse la art. 17^2, in termen de 1 an de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 4
Procedurile de autorizare aflate in derulare la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta continua potrivit dispozitiilor legale continute
in Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000 si in procedurile de
autorizare emise in aplicarea acesteia, pana la aprobarea acestora potrivit
art. II lit. b) si art. III lit. b).
Art. 5
In cuprinsul Legii protectiei mediului nr. 137/1995 se inlocuiesc
urmatoarele sintagme:
- agentii teritoriale pentru protectia mediului, cu autoritati publice
teritoriale pentru protectia mediului;
- proprietarul, cu titularul proiectului/activitatii;
- pesticide, cu produse de uz fitosanitar.
Art. 6
Anexa nr. I la Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, se
inlocuieste cu anexa la prezenta ordonanta de urgenta, iar anexa nr. II la
aceeasi lege se abroga.
Art. 7
Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile
ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta
ordonanta de urgenta, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, dupa aprobarea ei de catre Parlamentul Romaniei, dandu-se articolelor
o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
DEFINITIILE
unor termeni specifici utilizati in prezenta lege
- acord de mediu - decizia autoritatii competente pentru protectia
mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul.
Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat in scris, prin care se
stabilesc conditiile de realizare a proiectului, din punct de vedere al
protectiei mediului;
- acord integrat de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritatea
competenta pentru protectia mediului, conform dispozitiilor legale in vigoare,
care acorda dreptul de a stabili conditiile de realizare a unei activitati inca
din etapa de proiectare, care sa asigure ca instalatia corespunde cerintelor
legislatiei in vigoare. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe
instalatii ori parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament;
- anumite planuri si programe - planurile si programele, inclusiv cele
cofinantate de Comunitatea Europeana, precum si modificarile acestora, care se
supun adoptarii de catre autoritatile publice la nivel national, regional sau
local ori care sunt pregatite de aceste autoritati in vederea adoptarii de
Parlament sau de Guvern printr-o procedura legislativa si care sunt impuse prin
prevederi legislative, de reglementare sau administrative;
- arie naturala protejata - zona terestra, acvatica si/sau subterana, cu
perimetru legal stabilit si avand un regim special de ocrotire si conservare,
in care exista specii de plante si animale salbatice, elemente si formatiuni
biogeografice, peisagistice, geologice, paleontologice, speologice sau de alta
natura, cu valoare ecologica, stiintifica sau culturala deosebita;
- atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzand si
stratul protector de ozon;
- autorizare - parcurgerea etapelor procedurale avand drept scop obtinerea
avizului, acordul si/sau a autorizatiei de mediu;
- autorizatie de mediu - act tehnico-juridic eliberat in scris de
autoritatile competente pentru protectia mediului, prin care sunt stabilite
conditiile si/sau parametrii de functionare a unei activitati existente sau
pentru punerea in functiune a unei activitati noi pentru care anterior a fost
emis acord de mediu;
- autorizatie integrata de mediu - act tehnico-juridic emis de autoritatile
competente, conform dispozitiilor legale in vigoare, care da dreptul de a
exploata in totalitate sau in parte o instalatie, in anumite conditii care sa
asigure ca instalatia corespunde cerintelor privind prevenirea si controlul
integrat al poluarii. Autorizatia poate fi eliberata pentru una sau mai multe
instalatii sau parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament si care
sunt exploatate de acelasi titular;
- autorizatie pentru activitatea nucleara - act tehnico-juridic prin care
autoritatea competenta de reglementare in domeniul nuclear autorizeaza
titularul activitatii sa amplaseze, sa proiecteze, sa achizitioneze, sa
fabrice, sa produca, sa construiasca, sa transporte, sa importe, sa exporte, sa
puna in functiune, sa posede, sa foloseasca, sa opereze, sa transfere, sa
dezafecteze si sa dispuna de orice sursa de radiatii ionizante, instalatii
nucleare sau amenajari pentru gospodarirea deseurilor radioactive;
- autoritate competenta pentru protectia mediului - autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului sau, dupa caz, autoritatile publice
teritoriale pentru protectia mediului;
- autoritati publice teritoriale pentru protectia mediului - inspectoratele
pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii";
- avize de mediu emise de autoritatea competenta pentru protectia mediului:
- avizul de mediu pentru planuri si programe - act tehnico-juridic
eliberat in scris de autoritatea competenta pentru protectia mediului, care
confirma integrarea aspectelor privind protectia mediului in planul sau
programul supus adoptarii;
- avizul de mediu pentru stabilirea obligatiilor de mediu - act
tehnico-juridic eliberat in scris de autoritatea competenta pentru protectia
mediului, prin care sunt stabilite obligatiile de mediu, ca prevederi ale unui
program pentru conformare, in vederea asumarii acestora de catre partile
implicate, in urmatoarele situatii: schimbarea titularului unei activitati cu
impact asupra mediului si/sau modificarea ori incetarea unor astfel de
activitati, inclusiv pentru vanzare de actiuni, vanzari de active, fuziune,
divizare, concesionare, dizolvare urmata de inchidere, lichidare in conditiile
legii. Documentul este emis in scopul cunoasterii impactului asupra mediului de
catre partile implicate in tranzactie si asumarii responsabilitatilor privind
protectia mediului;
- avizul de mediu pentru produse de uz fitosanitar - act tehnico-juridic
eliberat in scris de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului,
necesar in procedura de omologare a produselor de uz fitosanitar;
- bilant de mediu - lucrare elaborata de persoane fizice sau juridice
atestate conform legii, care contine elementele analizei tehnice prin care se
obtin informatii asupra cauzelor si consecintelor efectelor negative cumulate,
anterioare, prezente si anticipate, in scopul cuantificarii impactului de mediu
efectiv de pe un amplasament; in cazul in care bilantul de mediu identifica un
impact semnificativ, acesta va fi completat cu un studiu de evaluare a riscului;
- biodiversitate - diversitatea dintre organismele vii provenite din
ecosistemele acvatice si terestre, precum si dintre complexele ecologice din
care acestea fac parte; cuprinde diversitatea din interiorul speciilor, dintre
specii si intre ecosisteme;
- biotehnologie - aplicatie tehnologica in care se utilizeaza sisteme
biologice, organisme vii, componentele sau derivatele acestora, pentru
realizarea ori modificarea de produse sau procedee cu folosinta specifica;
- cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat
si eficient inregistrat in dezvoltarea unei activitati si a modurilor de
exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui referinta
pentru stabilirea valorilor limita de emisie in scopul prevenirii, iar in cazul
in care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globala a emisiilor si a
impactului asupra mediului in intregul sau;
- deteriorarea mediului - alterarea caracteristicilor fizico-chimice si
structurale ale componentelor naturale ale mediului, reducerea diversitatii sau
productivitatii biologice a ecosistemelor naturale si antropizate, afectarea
mediului natural cu efecte asupra calitatii vietii, cauzate, in principal, de
poluarea apei, atmosferei si solului, supraexploatarea resurselor, gospodarirea
si valorificarea lor deficitara, ca si prin amenajarea necorespunzatoare a
teritoriului;
- deseuri - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite de
legislatia specifica privind regimul deseurilor, pe care detinatorul il arunca,
are intentia sau are obligatia de a-l arunca;
- deseuri periculoase - deseurile incadrate generic, conform legislatiei
specifice privind regimul deseurilor, in aceste tipuri sau categorii de deseuri
si care au cel putin un constituent sau o proprietate care face ca acestea sa
fie periculoase;
- dezvoltare durabila - dezvoltarea care corespunde necesitatilor
prezentului, fara a compromite posibilitatea generatiilor viitoare de a le
satisface pe ale lor;
- echilibru ecologic - ansamblul starilor si interrelatiilor dintre
elementele componente ale unui sistem ecologic, care asigura mentinerea
structurii, functionarea si dinamica ideala a acestuia;
- ecosistem - complex dinamic de comunitati de plante, animale si
microorganisme si mediul lor lipsit de viata, care interactioneaza intr-o
unitate functionala;
- ecoturism - turism in zonele naturale relativ neatinse, practicat astfel
incat sa nu aduca daune mediului si sa contribuie direct la protectia si
gospodarirea permanenta a zonelor respective;
- efluent - orice forma de deversare in mediu, emisie punctuala sau difuza,
inclusiv prin scurgere, jeturi, injectie, inoculare, depozitare, vidanjare sau
vaporizare;
- eliminare - orice operatiune efectuata asupra deseurilor, conform
definitiei prevazute in Legea nr. 426/2001 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor;
- emisie - evacuarea directa sau indirecta, din surse punctuale sau difuze
ale instalatiei, de substante, vibratii, caldura ori de zgomot in aer, apa sau
sol;
- eticheta ecologica - un simbol grafic si/sau un scurt text descriptiv
aplicat pe ambalaj, intr-o brosura sau alt document informativ, care insoteste
produsul si care ofera informatii despre cel putin unul si cel mult 3 tipuri de
impact asupra mediului;
- evaluare de mediu - elaborarea raportului de mediu, consultarea
publicului si a autoritatilor competente implicate in implementarea anumitor
planuri si programe, luarea in considerare a raportului de mediu si a
rezultatelor acestor consultari in procesul decizional si asigurarea informarii
asupra deciziei luate, conform legislatiei in vigoare;
- evaluarea impactului asupra mediului - proces menit sa identifice, sa
descrie si sa stabileasca, in functie de fiecare caz si in conformitate cu
legislatia in vigoare, efectele directe si indirecte, sinergice, cumulative,
principale si secundare ale unui proiect asupra sanatatii oamenilor si
mediului; evaluarea impactului asupra mediului face parte din procedura de
autorizare;
- habitat - locul sau tipul de loc in care un organism sau o populatie
exista in mod natural;
- impact asupra mediului - efecte asupra mediului ca urmare a desfasurarii
unei activitati antropice;
- impact semnificativ asupra mediului - efecte asupra mediului, determinate
ca fiind importante prin aplicarea criteriilor referitoare la dimensiunea,
amplasarea si caracteristicile proiectului sau referitoare la caracteristicile
anumitor planuri si programe, avandu-se in vedere calitatea preconizata a
factorilor de mediu;
- informatia de mediu - informatia definita in Conventia privind accesul la
informatii, participarea publicului la luarea deciziilor si accesul la justitie
in probleme de mediu semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata prin Legea
nr. 86/2000;
- instalatie - orice unitate tehnica stationara, precum si orice alta
activitate direct legata, sub aspect tehnic, cu activitatile unitatii
stationare aflate pe acelasi amplasament, care poate produce emisii si efecte
asupra mediului;
- mediu - ansamblul de conditii si elemente naturale ale Terrei: aerul,
apa, solul, subsolul, aspectele caracteristice ale peisajului, toate straturile
atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele
naturale in interactiune, cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv
valorile materiale si spirituale, calitatea vietii si conditiile care pot
influenta bunastarea si sanatatea omului;
- modificari semnificative - schimbari in functionarea unei instalatii sau
in modul de desfasurare a unei activitati care, dupa opinia autoritatii
competente pentru protectia mediului, poate avea un impact negativ semnificativ
asupra oamenilor si mediului;
- monitorizarea mediului - supravegherea, prognozarea, avertizarea si
interventia in vederea evaluarii sistematice a dinamicii caracteristicilor
calitative ale factorilor de mediu, in scopul cunoasterii starii de calitate si
a semnificatiei ecologice a acestora, a evolutiei si implicatiilor sociale ale
schimbarilor produse, urmate de masuri care se impun;
- monument al naturii - specii de plante si animale rare sau periclitate,
arbori izolati, formatiuni si structuri geologice de interes stiintific sau
peisagistic;
- poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al unei
activitati desfasurate de om, de substante, de vibratii, de caldura si/sau de
zgomot in aer, in apa ori in sol, care pot aduce prejudicii sanatatii umane sau
calitatii mediului, care pot dauna bunurilor materiale ori pot cauza o
deteriorare sau o impiedicare a utilizarii mediului in scop recreativ sau in
alte scopuri legitime;
- poluant - orice substanta solida, lichida, gazoasa sau sub forma de
vapori ori de energie (radiatie electromagnetica, ionizanta, termica, fonica
sau vibratii) care, introdusa in mediu, modifica echilibrul constituentilor
acestuia si al organismelor vii si aduce daune bunurilor materiale;
- prejudiciu - efect cuantificabil in cost al daunelor asupra sanatatii
oamenilor, bunurilor sau mediului, provocat de poluanti, activitati daunatoare,
accidente ecologice sau fenomene naturale periculoase;
- program pentru conformare - plan de masuri cuprinzand etape care trebuie
parcurse in intervale precizate prin prevederile autorizatiei de mediu de catre
titularul activitatii, sub controlul autoritatii competente pentru protectia
mediului, in scopul respectarii reglementarilor privind protectia mediului;
- proiect - executia lucrarilor de constructii sau alte instalatii ori
amenajari, alte interventii asupra cadrului natural si peisajului, inclusiv
cele care implica extragerea resurselor minerale;
- public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice si, in
concordanta cu legislatia ori cu practica nationala, asociatiile, organizatiile
sau grupurile acestora;
- raport de mediu - parte a documentatiei anumitor planuri sau programe,
care identifica, descrie si evalueaza efectele posibile asupra mediului ale
aplicarii acestora si alternativele sale rationale, luand in considerare obiectivele
si aria geografica aferenta;
- resurse naturale - totalitatea elementelor naturale ale mediului ce pot
fi folosite in activitatea umana: resurse neregenerabile - minerale si
combustibili fosili, regenerabile - apa, aer, sol, flora, fauna salbatica, si
permanente - energie solara, eoliana, geotermala si a valurilor;
- risc ecologic potential - probabilitatea producerii unor efecte negative
asupra mediului, care pot fi determinate pe baza unui studiu de evaluare a
riscului;
- sistem de management de mediu - componenta a sistemului de management
general, care include structura organizatorica, activitatile de planificare,
responsabilitatile, practicile, procedurile, procesele si resursele pentru
elaborarea, aplicarea, realizarea, analizarea si mentinerea politicii de mediu;
- studiu de evaluare a impactului asupra mediului - lucrare elaborata de
persoane fizice sau juridice atestate conform legii, prin care se identifica
cauzele si efectele negative asupra mediului ale unor proiecte cu impact
semnificativ in cadrul procesului de evaluare a impactului asupra mediului;
- studiu de evaluare a riscului - lucrare elaborata de persoane fizice sau
juridice atestate conform legii, prin care se realizeaza analiza probabilitatii
si gravitatii principalelor componente ale impactului asupra mediului si se
stabileste necesitatea masurilor de prevenire, interventie si/sau remediere.
Studiul de evaluare a riscului face parte din evaluarea impactului asupra
mediului;
- substanta - orice element chimic si orice compus al acestuia, cu exceptia
substantelor radioactive si a organismelor modificate genetic, in intelesul
legislatiei aflate in vigoare;
- substante periculoase - orice substanta sau preparat clasificat ca
periculos de legislatia specifica in domeniul substantelor si preparatelor
chimice;
- sursa de radiatii ionizante - entitate fizica, naturala, fabricata sau
utilizata ca element al unei activitati care poate genera expuneri la radiatii,
prin emitere de radiatii ionizante sau eliberare de substante radioactive;
- titularul proiectului - solicitantul autorizarii pentru un anumit proiect
sau autoritatea publica ce initiaza un proiect; titularul de proiect poate fi
atat persoana fizica, cat si juridica;
- titularul activitatii - persoana fizica sau juridica raspunzatoare legal
pentru desfasurarea unei activitati, prin drepturi de proprietate, concesiune
sau alta forma de imputernicire legala asupra dreptului de folosinta a
amplasamentului si/sau instalatiilor supuse procedurii de autorizare;
utilizare durabila folosirea resurselor naturale intr un mod si o rata
care sa nu conduca la declinul pe termen lung al acestora, mentinand
potentialul lor in acord cu necesitatile si aspiratiile generatiilor prezente
si viitoare;
zone umede intinderi de balti, mlastini, turbarii, de ape naturale sau
artificiale, permanente sau temporare, unde apa este statatoare sau curgatoare,
dulce, salmastra sau sarata, inclusiv intinderi de apa marina a caror adancime
la reflux nu depaseste 6 m.