LEGE
Nr. 294 din 27 iunie 2003
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2002 pentru
modificarea si completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 505 din 14 iulie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91 din 20 iunie 2002 pentru
modificarea si completarea Legii protectiei mediului nr. 137/1995, cu
urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul I punctul 5, litera b^1) a articolului 4 va avea urmatorul
cuprins:
"b^1) obligativitatea efectuarii unei evaluari de mediu inaintea
aprobarii planurilor si programelor;"
2. La articolul I punctul 9, alineatul 2 al articolului 6 va avea urmatorul
cuprins:
"Autoritatile administratiei publice centrale si locale prevad in
bugetele proprii fonduri pentru programe de protectie a mediului si colaboreaza
cu autoritatile teritoriale pentru protectia mediului pentru realizarea
acestora."
3. La articolul I punctul 10, articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Coordonarea si controlul activitatii de protectie a mediului revin
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, autoritatilor publice
teritoriale pentru protectia mediului, Agentiei Nationale pentru Protectia
Mediului, precum si institutiilor abilitate prin prezenta lege pentru domeniile
lor de responsabilitate."
4. La articolul I, partea introductiva a punctului 11, titlul capitolului
I^1 si articolele 7^1 si 7^2 vor avea urmatorul cuprins:
"11. Dupa articolul 7 se introduce capitolul I^1 cu articolele 7^1 -
7^4 cu urmatorul cuprins:
CAP. I^1
Evaluarea de mediu pentru planuri si programe
Art. 7^1
Evaluarea de mediu are ca scop integrarea obiectivelor si cerintelor de
protectie a mediului in pregatirea si adoptarea planurilor si programelor care
pot avea efecte semnificative asupra mediului.
Art. 7^2
Fac obiectul evaluarii de mediu planurile si programele definite in anexa.
Sunt supuse evaluarii de mediu planurile si programele din urmatoarele
domenii: amenajarea teritoriului si urbanism, utilizarea terenurilor,
agricultura, silvicultura, pescuit, transport, telecomunicatii, turism,
energie, industrie, inclusiv activitatea de extractie a substantelor minerale
utile, gospodarirea deseurilor, gospodarirea apelor.
Raportul de mediu, care cuprinde si rezultatul evaluarii de mediu pentru
planurile si programele prevazute la alin. 1 si 2, se anexeaza la planul sau la
programul inaintat spre aprobare la nivel national, regional sau local.
Autoritatile competente emit aviz de mediu pentru planuri si programe, ca
urmare a efectuarii evaluarii de mediu si a analizarii raportului de mediu.
Avizul de mediu pentru planuri si programe are aceeasi perioada de valabilitate
ca si planul sau programul pentru care a fost emis, in cazul in care nu
intervin modificari ale respectivului plan sau program.
Procedura de evaluare de mediu, structura raportului de mediu si conditiile
de emitere a avizului de mediu pentru planuri si programe, inclusiv cele cu
efecte transfrontiera, se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Aprobarea planurilor si programelor prevazute la alin. 2, la orice nivel
ierarhic, este conditionata de existenta avizului de mediu pentru respectivul
plan sau program."
5. La articolul I punctul 12, alineatele 3, 5 si 7 ale articolului 8 vor
avea urmatorul cuprins:
"Solicitarea si obtinerea acordului de mediu sunt obligatorii pentru
proiecte publice sau private de investitii noi ori de modificare a celor
existente, inclusiv pentru proiecte de dezafectare, aferente activitatilor cu
impact semnificativ asupra mediului.
...........................................................................
Solicitarea si obtinerea autorizatiei de mediu sunt obligatorii atat pentru
desfasurarea activitatilor existente, cat si la inceperea activitatilor noi, numai
pentru acele activitati stabilite prin ordin al conducatorului autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului.
...........................................................................
Instalatiile noi si cele existente folosite in anumite categorii de
activitati industriale se supun procedurii de autorizare in vederea obtinerii
acordului/autorizatiei integrate de mediu, cu luarea in considerare a celor mai
bune tehnici disponibile, fara antrenarea unor costuri excesive conform reglementarilor
specifice in vigoare."
6. La articolul I punctul 14, alineatul 2 al articolului 10 va avea
urmatorul cuprins:
"Acordul si autorizatia de mediu se suspenda pentru nerespectarea
prevederilor acestora sau ale programelor pentru conformare, dupa o somatie
prealabila, cu termen; suspendarea se mentine pana la eliminarea cauzelor, dar
nu mai mult de 6 luni. Autoritatea competenta pentru protectia mediului
dispune, dupa expirarea termenului de suspendare, anularea acordului si
autorizatiei de mediu, dupa caz, si oprirea executiei proiectului sau incetarea
activitatii atunci cand nu s-au indeplinit conditiile stabilite in somatie.
Dispozitiile de suspendare, precum si cele de incetare a proiectului sau
activitatii sunt executorii."
7. La articolul I punctul 15, articolul 10^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10^1
Litigiile generate de eliberarea, revizuirea, anularea sau de suspendarea
avizului, acordului ori a autorizatiei de mediu se solutioneaza potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare."
8. La articolul I punctul 18, alineatul 2 al articolului 13 va avea
urmatorul cuprins:
"Taxele prevazute la alin. 1 se fac venit la Fondul pentru
mediu."
9. In articolul I punctul 19, la articolul 14, alineatul 3 se modifica si
se introduce un nou alineat, alineatul 4, cu urmatorul cuprins:
"Sumele incasate din tarife se utilizeaza de autoritatile publice
pentru protectia mediului pentru finantarea unor cheltuieli materiale, inclusiv
pentru constituirea fondului pentru stimularea personalului, costul
abonamentelor telefonice, expertize tehnice, dotari si investitii specifice.
Acestea se evidentiaza intr-un cont distinct si se gestioneaza in regim
extrabugetar.
Autoritatile publice pentru protectia mediului constituie un fond de
stimulare a personalului prin utilizarea unui procent de 25% obtinut din
incasarea tarifelor prevazute la alin. 1 si prin utilizarea sumelor prevazute
la art. 83 alin. 5. Metodologia de utilizare a fondului de stimulare se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea autoritatii centrale pentru protectia
mediului."
10. La articolul I punctul 20, alineatele 1 si 2 ale articolului 15 vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
La modificarea sau incetarea activitatilor cu impact asupra mediului,
precum si la schimbarea titularului unei activitati, inclusiv prin vanzari de
active, fuziune, divizare, concesionare, dizolvare urmata de lichidare,
lichidare in conditiile legii, este obligatorie efectuarea bilantului de mediu
de catre titularul activitatii, in scopul stabilirii obligatiilor si costurilor
privind refacerea calitatii mediului in zona de impact a activitatilor
desfasurate pe amplasament.
Pe baza bilantului de mediu si a propunerii de program pentru conformare,
prezentate de titularul activitatii, autoritatea competenta pentru protectia
mediului emite avizul de mediu."
11. La articolul I punctul 22, articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Activitatile privind fabricarea, introducerea pe piata, utilizarea,
depozitarea temporara sau definitiva, transportul intern, eliminarea,
manipularea, precum si introducerea si scoaterea din tara a substantelor si
preparatelor chimice periculoase sunt supuse unui regim special de reglementare
si gestionare."
12. La articolul I, punctul 23, respectiv articolul 17, se abroga.
13. La articolul I, punctul 24 va avea urmatorul cuprins:
"24. Dupa articolul 17 se introduc articolele 17^1 si 17^2 cu
urmatorul cuprins:
<<Art. 17^1
Transportul international si tranzitul substantelor si preparatelor chimice
periculoase se realizeaza conform acordurilor si conventiilor privind
transportul international al marfurilor periculoase, la care Romania este
parte.
Art. 17^2
Importul si exportul substantelor si preparatelor chimice periculoase
restrictionate sau interzise la utilizare de catre anumite state sau de catre
Romania se realizeaza in conformitate cu prevederile acordurilor si
conventiilor internationale la care Romania este parte.>>"
14. La articolul I punctul 26, articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Autoritatile administratiei publice centrale si locale, precum si cele
pentru protectia mediului sunt obligate sa ia masuri de prevenire si limitare a
impactului substantelor si preparatelor chimice periculoase asupra sanatatii
populatiei si mediului."
15. La articolul I punctul 28, litera a) a articolului 21 va avea urmatorul
cuprins:
"a) sa aplice reglementarile legale privind substantele si preparatele
chimice periculoase, stabilite conform art. 16;"
16. La articolul I punctul 34, articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale, persoanele fizice si juridice
care au in profilul lor activitati de gestionare a deseurilor au atributii si
obligatii in conformitate cu prevederile prezentei legi si cele specifice din
domeniul gestionarii deseurilor."
17. La articolul I punctul 45, partea introductiva si literele a - c) si f)
ale articolului 34 vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Persoanele fizice si juridice autorizate care desfasoara activitati in
domeniul nuclear au urmatoarele obligatii:
a) sa evalueze, direct sau prin forurile organizate, riscul potential, sa
efectueze bilantul de mediu pentru activitatile existente si sa solicite si sa
obtina autorizatie de mediu;
b) sa aplice procedurile si sa prevada echipamentele pentru activitatile
noi, care sa permita realizarea nivelului rational cel mai scazut al dozelor si
riscurilor asupra populatiei si mediului, si sa solicite si sa obtina acord si
autorizatie de mediu;
c) sa aplice, prin sisteme proprii, programe de supraveghere a contaminarii
radioactive a mediului, care sa asigure respectarea conditiilor de eliminare a
substantelor radioactive prevazute in autorizatie si mentinerea dozelor
radioactive in limitele admise;
...........................................................................
f) sa verifice continuu corectitudinea presupunerilor facute prin
evaluarile probabilistice privind consecintele radiologice ale eliberarilor
radioactive."
18. La articolul I punctul 46, alineatul 5 al articolului 35 va avea
urmatorul cuprins:
"Detinatorii cu orice titlu, care aplica masurile prevazute la alin. 4
sunt scutiti de impozit; detinatorii particulari vor fi compensati in raport cu
valoarea lucrarilor de refacere intreprinse."
19. La articolul I punctul 48, dupa litera d) a articolului 40 se introduc
literele e), f) si g) cu urmatorul cuprins:
"e) sa nu spele obiecte, produse, ambalaje, materiale care pot produce
impurificarea apelor de suprafata;
f) sa nu deverseze in apele de suprafata sau subterane ape uzate, fecaloid
menajere, substante petroliere sau periculoase, ape cu continut toxic care
contin substante periculoase;
g) sa nu arunce si sa nu depoziteze pe maluri, in albiile raurilor si in
zonele umede deseuri de orice fel si sa nu introduca in acestea explozibile,
tensiune electrica, narcotice sau alte substante periculoase."
20. La articolul I punctul 50, partea introductiva a articolului 43 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 43
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu consultarea
celorlalte autoritati publice centrale competente, elaboreaza normele tehnice
si regulamentele de aplicare privind:"
21. La articolul I punctul 51, partea introductiva a articolului 47 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 47
Persoanele fizice si juridice au urmatoarele obligatii in domeniu:"
22. La articolul I, dupa punctul 51 se introduc punctele 51^1 si 51^2 cu
urmatorul cuprins:
"51^1. Partea introductiva a articolului 49 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 49
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu consultarea
celorlalte autoritati publice centrale competente, stabileste:>>
51^2. Dupa articolul 49 se introduce articolul 49^1 cu urmatorul cuprins:
<<Art. 49^1
Acordul si autorizatia de mediu pentru activitatile miniere care utilizeaza
substante periculoase in procesul de prelucrare si concentrare se emit de
Guvern, la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului,
pentru capacitati de productie mai mari de 5 milioane de tone/an si/sau daca
suprafata pe care isi desfasoara activitatea este mai mare de 1.000
ha.>>"
23. La articolul I, punctul 54 va avea urmatorul cuprins:
"54. Partea introductiva si litera c) ale articolului 52 vor avea
urmatorul cuprins:
<<Art. 52
In scopul asigurarii protectiei calitatii solului, detinatorii de terenuri
cu orice titlu, precum si orice persoana fizica sau juridica care desfasoara o
activitate pe un teren fara a avea un titlu asupra lui au urmatoarele
obligatii:
...........................................................................
c) sa nu arda miristile, stuful, tufarisurile sau vegetatia ierboasa fara
acceptul autoritatii competente pentru protectia mediului si fara informarea in
prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situatii de
urgenta;>>"
24. La articolul I punctul 56, partea introductiva a articolului 53 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 53
Detinatorii, cu orice titlu, si administratorii padurilor, vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier si ai pajistilor au urmatoarele
obligatii:"
25. La articolul I punctul 58, litera b) a articolului 54 va avea urmatorul
cuprins:
"b) sa refaca terenurile afectate, sa asigure incadrarea lor in
peisajul zonei si sa le aduca la parametrii productivi si ecologici naturali
sau la un nou ecosistem functional, sa monitorizeze zona, constituind in acest
scop fondul de garantie necesar conform prevederilor legale."
26. La articolul I, partea introductiva a punctului 63 si litera v) care se
introduce la articolul 65 vor avea urmatorul cuprins:
"63. La articolul 65, partea introductiva, literele a) - e), g, n) -
p) si s) vor avea urmatorul cuprins, iar dupa litera t) se introduc literele u)
si v) cu urmatorul cuprins:
...........................................................................
v) realizeaza activitatile de elaborare si implementare a politicilor,
strategiilor si reglementarilor de protectia mediului cu sprijinul Agentiei
Nationale pentru Protectia Mediului."*)
------------
*) Conform Ordonantei de urgenta nr. 64/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 29 iunie 2003, autoritatea in
domeniu este Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului.
27. La articolul I, dupa punctul 63 se introduce punctul 63^1 cu urmatorul
cuprins:
"63^1. Dupa articolul 65 se introduce articolul 65^1 cu urmatorul
cuprins:
<<Art. 65^1
Structura organizatorica, numarul de personal, atributiile si competentele
Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.>>"
28. La articolul I, dupa punctul 70 se introduce punctul 70^1 cu urmatorul
cuprins:
"70^1. Partea introductiva a articolului 72 va avea urmatorul cuprins:
<<Art. 72
Autoritatea publica centrala pentru apararea nationala are urmatoarele
atributii:>>"
29. La articolul I punctul 78, dupa litera a) a articolului 80 se introduc
literele a^1) si a^2) cu urmatorul cuprins:
"a^1) respecta conditiile acordului de mediu si/sau autorizatiei de
mediu;
a^2) realizeaza obligatiile de mediu la termenele stabilite prin avizul de
privatizare;"
30. La articolul I, dupa punctul 79 se introduce punctul 79^1 cu urmatorul
cuprins:
"79^1. Alineatul 2 al articolului 81 va avea urmatorul cuprins:
Titularii activitatilor nominalizate in zonele cu risc inalt de poluare,
conform art. 65 lit. t), sunt obligati sa incheie polite de asigurare pentru
daune."
31. La articolul I punctul 80, literele a), f), k), o), p) si q) ale
alineatului 1 al articolului 83 vor avea urmatorul cuprins:
"a) obligatia persoanelor fizice si juridice de solicitare a avizului,
acordului si autorizatiei de mediu, mentionate la art. 8 alin. 2, 3, 5 si 7,
art. 29 lit. a), art. 34 lit. a) si b), art. 54 lit. a) si la art. 80 lit. a);
...........................................................................
f) obligatiile proprietarilor si detinatorilor de terenuri cu orice titlu
sau fara titlu, mentionate la art. 45 si la art. 52 lit. a) - d);
...........................................................................
k) obligatia agentilor economici nominalizati in zonele cu risc inalt de
poluare, prevazuta la art. 81 alin. 2;
...........................................................................
o) obligatiile persoanelor fizice si juridice de a asigura masuri si dotari
speciale pentru izolarea si protectia fonica a surselor generatoare de zgomot
si vibratii, prevazute la art. 47 lit. e);
p) obligatiile persoanelor fizice si juridice, prevazute la art. 15 alin.
3, art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2, art. 35 alin. 2, 3, 4, 6 si 7 si la art.
54 lit. b);
q) obligatiile persoanelor fizice si juridice, prevazute la art. 40 lit. a)
- c) si e) - g);"
32. La articolul I punctul 80, la articolul 83 se introduc alineatele 4 si
5 cu urmatorul cuprins:
"Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ,
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Amenzile aplicate in temeiul unei legi, ordonante sau hotarari a Guvernului
din domeniul protectiei mediului si a apelor se fac venit la bugetul de stat in
cota de 75%, diferenta de 25% revenind autoritatii din care face parte agentul
constatator si va fi evidentiata in contul prevazut la art. 14 alin. 3, avand
regimul stabilit in textul aceluiasi alineat."
33. La articolul I punctul 81, alineatul 2 al articolului 84 va avea
urmatorul cuprins:
"Prezenta lege se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare."
34. La articolul I punctul 82, articolul 85 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 85
Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 3 luni sau
cu amenda de la 50.000.000 lei la 75.000.000 lei continuarea activitatii dupa
aplicarea sanctiunii contraventionale prevazute de art. 83 alin. 1 lit. a),
fara obtinerea acordului si/sau autorizatiei de mediu prevazute de art. 80 lit.
a).
Constituie infractiuni urmatoarele fapte, daca au fost de natura sa puna in
pericol viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala:
a) defrisarea vegetatiei lemnoase din afara fondului forestier, situata pe
terenuri cu pante foarte mari sau la limita superioara de altitudine a
vegetatiei forestiere, cu incalcarea prevederilor art. 53 lit. e);
b) provocarea de poluare accidentala datorita nesupravegherii executarii
lucrarilor noi, functionarii instalatiilor, echipamentelor tehnologice si de
tratare si neutralizare, mentionate in prevederile acordului si/sau
autorizatiei de mediu, cu incalcarea prevederilor art. 80 lit. e);
c) provocarea de poluare prin evacuarea, cu stiinta, in apa, in atmosfera
sau pe sol a unor deseuri sau substante periculoase, cu nerespectarea
prevederilor art. 80 lit. i);
d) nerespectarea restrictiilor sau interdictiilor stabilite pentru
protectia apei si a atmosferei, potrivit prevederilor art. 40 lit. a) - g) si
ale art. 47 lit. a) - d);
e) folosirea de momeli periculoase si de mijloace electrice pentru omorarea
animalelor salbatice si a pestilor, in scopul consumului sau al
comercializarii, cu incalcarea prevederilor art. 29 alin. 1 lit. g) si alin. 2;
f) producerea de zgomote peste limitele admise, daca prin aceasta se pune
in pericol grav sanatatea umana, cu nerespectarea prevederilor art. 47 lit. e);
g) nerespectarea restrictiilor si a interdictiilor la vanat si pescuit ale
unor specii protejate sau oprite temporar prin lege si in zonele cu regim de
protectie integrala, potrivit prevederilor art. 53 lit. h), h^1) si h^2);
h) continuarea activitatii dupa suspendarea acordului sau autorizatiei de
mediu, cu incalcarea prevederilor art. 10 alin. 2;
i) nesupravegherea si neasigurarea depozitelor de deseuri si substante
periculoase, precum si nerespectarea obligatiei de depozitare a ingrasamintelor
chimice si produselor de uz fitosanitar numai ambalate si in locuri protejate,
potrivit art. 29 alin. 1 lit. c) si alin. 2;
j) prezentarea in lucrarile privind evaluarea impactului asupra mediului a
unor concluzii si informatii false, cu incalcarea prevederilor art. 12 alin. 6;
k) producerea si/sau importul in scopul introducerii pe piata si utilizarea
unor substante si preparate chimice periculoase fara respectarea prevederilor
art. 21 lit. e) si introducerea pe teritoriul Romaniei a deseurilor de orice
natura in scopul eliminarii si/sau valorificarii acestora, fara respectarea
prevederilor art. 23;
l) importul si exportul unor substante si preparate chimice periculoase
interzise sau restrictionate in baza art. 17^2;
m) transportul si tranzitul de substante si preparate chimice periculoase
fara respectarea prevederilor art. 17^1 sau a prevederilor art. 23^1, in cazul
deseurilor periculoase;
n) omisiunea de a raporta prompt despre orice accident major, cu incalcarea
prevederilor art. 21 lit. d) si ale art. 80 lit. f);
o) producerea, livrarea si utilizarea ingrasamintelor chimice si a
produselor de uz fitosanitar neautorizate, cu nerespectarea prevederilor art.
26;
p) nerespectarea interdictiilor in legatura cu utilizarea pe terenuri
agricole de produse de uz fitosanitar sau ingrasaminte chimice, potrivit
prevederilor art. 29 alin. 1 lit. d) - f) si alin. 2;
q) provocarea datorita nesupravegherii surselor de radiatii ionizante a
contaminarii mediului si/sau a expunerii populatiei la radiatii ionizante,
omisiunea de a raporta prompt cresterea peste limitele admise a contaminarii
mediului, aplicarea necorespunzatoare sau neluarea masurilor de interventie in
caz de accident nuclear, cu incalcarea prevederilor art. 34 lit. c) - e);
r) descarcarea apelor uzate si a deseurilor de pe nave sau platforme
plutitoare direct in apele naturale sau provocarea, cu stiinta, de poluare prin
evacuarea sau scufundarea in apele naturale, direct sau de pe nave ori
platforme plutitoare, a unor substante sau deseuri periculoase, cu incalcarea
prevederilor art. 40 lit. d);
s) ascunderea unor date sau difuzarea de catre functionarii publici de
informatii false in legatura cu calitatea mediului si sanatatea umana, cu
incalcarea prevederilor art. 69;
t) continuarea activitatii dupa dispunerea incetarii acesteia, cu
incalcarea prevederilor art. 80 lit. c);
u) luarea masurilor de eliminare totala a substantelor si preparatelor
chimice periculoase care au devenit deseuri, cu nerespectarea prevederilor art.
21 lit. c);
v) refuzul interventiei in cazul poluarii accidentale a apelor si a zonelor
de coasta, potrivit prevederilor art. 40 lit. c);
x) controlul, la introducerea si scoaterea din tara a substantelor si
preparatelor chimice periculoase, pe baza reglementarilor autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului si a celor privind transportul international
al marfurilor periculoase, introducerea in tara a culturilor de microorganisme,
plante si animale vii din flora si fauna salbatica fara acordul eliberat de
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, cu incalcarea
prevederilor art. 20 si ale art. 35 alin. 5.
Infractiunile mentionate la alin. 2 se pedepsesc dupa cum urmeaza:
a) cu inchisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amenda de la 40.000.000 lei la
60.000.000 lei, daca faptele savarsite au fost de natura sa puna in pericol
viata ori sanatatea umana, animala sau vegetala, pentru cele prevazute la lit.
a) - d);
b) cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda de la 50.000.000 lei
la 75.000.000 lei, pentru cele prevazute la lit. e) - j);
c) cu inchisoare de la 1 la 5 ani, pentru cele prevazute la lit. k) - t);
d) cu inchisoare de la 2 la 7 ani, pentru cele prevazute la lit. u) - x).
Daca infractiunile pedepsite conform alin. 3 lit. c) si d) au pus in
pericol sanatatea sau integritatea corporala a unui numar mare de persoane, au
avut vreuna dintre urmarile prevazute in art. 182 din Codul penal ori au cauzat
o paguba materiala importanta, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani si
interzicerea unor drepturi, iar in cazul in care s-a produs moartea uneia sau
mai multor persoane ori pagube importante economiei nationale, pedeapsa este
inchisoarea de la 7 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
Tentativa se pedepseste."
35. La articolul II, dupa litera c) se introduc literele d) si e) cu
urmatorul cuprins:
"d) prevederile cuprinse la art. 14 alin. 4 privind metodologia de
utilizare a fondurilor de stimulare, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
e) prevederile cuprinse la art. 65^1, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta."
36. La articolul III, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) prevederile cuprinse la art. 8 alin. 5 si 6, in termen de 90 de
zile de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante
de urgenta;"
37. La articolul III, litera d) se abroga.
38. La anexa, dupa liniuta a 2-a se introduce o noua liniuta cu urmatorul
cuprins:
"- Agentia Nationala pentru Protectia Mediului - autoritate competenta
pentru protectia mediului, organ de specialitate al autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului care se organizeaza si functioneaza in
subordinea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului;"
39. La anexa, liniuta a 3-a devine liniuta a 39-a cu urmatorul cuprins:
"- planuri si programe - planurile si programele, inclusiv cele
cofinantate de Comunitatea Europeana, precum si modificarile acestora, care se
supun pregatirii si/sau adoptarii de catre autoritatile publice la nivel
national, regional sau local ori care sunt pregatite de aceste autoritati in
vederea adoptarii printr-o procedura legislativa de catre Parlament sau Guvern
si care sunt impuse prin prevederi legislative, de reglementare sau
administrative;"
40. La anexa, liniuta a 11-a va avea urmatorul cuprins:
"- autoritati publice teritoriale pentru protectia mediului - agentii
pentru protectia mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei <<Delta
Dunarii>>;"
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 5 iunie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17 iunie
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC