ORDONANTA DE URGENTA Nr. 78 din 16 iunie 2000
privind regimul deseurilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 283 din 22 iunie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei si ale
art. 89 lit. a) si b) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Obiectul prezentei ordonante de urgenta il constituie reglementarea
activitatilor de gestionare a deseurilor in conditii de protectie a sanatatii
populatiei si a mediului inconjurator.
Art. 2
Se excepteaza de la prevederile prezentei ordonante de urgenta:
a) efluentii gazosi emisi in atmosfera;
b) deseurile pentru care exista sau urmeaza sa fie elaborate alte
reglementari, cum sunt: deseurile radioactive; deseurile care rezulta in urma
prospectarii, extractiei, tratarii si depozitarii resurselor minerale, precum
si cele rezultate din exploatarea carierelor; cadavrele animalelor si deseurile
rezultate din cresterea pasarilor si a animalelor si alte substante naturale si
nepericuloase utilizate in agricultura; apele uzate, mai putin deseurile in
stare lichida; explozibilii expirati.
Art. 3
La baza gestionarii deseurilor stau urmatoarele principii generale:
a) principiul utilizarii numai a proceselor si metodelor de gestionare a
deseurilor care nu pun in pericol sanatatea populatiei si a mediului
inconjurator;
b) principiul "poluatorul plateste";
c) principiul responsabilitatii producatorului;
d) principiul utilizarii celor mai bune tehnici disponibile, fara
antrenarea unor costuri excesive.
Art. 4
Semnificatia termenilor specifici utilizati in prezenta ordonanta de
urgenta este prezentata in anexa nr. I A.
CAP. 2
Gestionarea deseurilor
SECTIUNEA 1
Conditii generale privind gestionarea deseurilor
Art. 5
(1) Gestionarea deseurilor are in vedere utilizarea proceselor si a
metodelor care nu pun in pericol sanatatea populatiei si a mediului
inconjurator, iar autoritatile competente autorizeaza si controleaza
activitatile de valorificare si eliminare a deseurilor, urmarind ca acestea:
a) sa nu prezinte riscuri pentru sanatatea populatiei si pentru apa, aer,
sol, fauna sau vegetatie;
b) sa nu produca poluare fonica sau miros neplacut;
c) sa nu afecteze peisajele sau zonele protejate.
(2) Se interzice persoanelor fizice, persoanelor fizice autorizate sa
desfasoare activitati independente si persoanelor juridice abandonarea,
inlaturarea sau eliminarea necontrolata a deseurilor, precum si orice alte
operatiuni neautorizate, efectuate cu acestea.
Art. 6
Autoritatile competente stabilesc masurile corespunzatoare pentru:
1. prevenirea generarii deseurilor si a efectelor nocive ale acestora,
prin:
a) dezvoltarea de tehnologii curate si economice in utilizarea resurselor
naturale;
b) dezvoltarea tehnica si comercializarea de produse astfel proiectate
incat, prin caracteristicile lor de fabricatie, prin utilizarea si prin
eliminarea lor dupa utilizare, acestea sa nu contribuie sau sa contribuie in
masura cat mai mica la cresterea riscului de poluare si a gradului de
nocivitate a deseurilor;
c) dezvoltarea de tehnici adecvate pentru eliminarea sau neutralizarea
substantelor periculoase continute in deseurile destinate valorificarii;
2. valorificarea deseurilor prin reciclare, reutilizare sau prin orice alt
proces care vizeaza obtinerea de materii prime secundare sau utilizarea unor
categorii de deseuri ca sursa de energie.
Art. 7
(1) Autoritatile competente adopta masurile necesare in vederea crearii, la
nivel national, a unui sistem adecvat si integrat al instalatiilor de eliminare
a deseurilor, tinand seama de cele mai bune tehnologii disponibile care nu
implica costuri excesive. Acest sistem trebuie sa asigure eliminarea deseurilor
la nivel national si sa isi indeplineasca scopul la nivel local, tinand seama
de conditiile geografice si de necesitatea unor instalatii specifice pentru
anumite tipuri de deseuri.
(2) Sistemul mentionat la alin. (1) trebuie sa permita eliminarea
deseurilor prin instalatii specifice si prin intermediul celor mai adecvate
metode si tehnologii, care sa asigure un nivel ridicat de protectie a sanatatii
populatiei si a mediului.
Art. 8
(1) In vederea atingerii obiectivelor mentionate la art. 5 - 7,
autoritatile competente sunt obligate sa elaboreze planuri de gestionare a
deseurilor atat la nivel local, cat si la nivel national. La elaborarea
planurilor de gestionare a deseurilor se are in vedere ca acestea sa contina:
a) in mod obligatoriu, informatii referitoare la:
- tipurile, cantitatile si originea deseurilor care urmeaza sa fie
valorificate sau eliminate;
- masuri specifice pentru categorii speciale de deseuri;
- zone si instalatii de valorificare sau de eliminare a deseurilor;
b) dupa caz, informatii cu privire la:
- persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente sau la
persoane juridice, imputernicite cu gestionarea deseurilor;
- costurile estimative ale operatiunilor de valorificare si eliminare a
deseurilor;
- masuri pentru incurajarea rationalizarii colectarii, sortarii si tratarii
deseurilor.
(2) Pe baza Planului national de gestionare a deseurilor autoritatile
competente elaboreaza reglementarile necesare pentru prevenirea circulatiei
deseurilor, care nu este in concordanta cu prevederile acestuia.
Art. 9
(1) Autoritatile competente adopta masurile necesare pentru ca toti
producatorii sau detinatorii de deseuri, persoane juridice, sa asigure prin
mijloace proprii valorificarea sau eliminarea deseurilor ori sa asigure
predarea deseurilor proprii unei unitati autorizate, in vederea valorificarii
sau eliminarii acestora.
(2) Autorizarea pentru activitati economice si sociale cu impact asupra
mediului de catre autoritatile competente pentru protectia mediului este
conditionata de indeplinirea de catre producatorii sau detinatorii de deseuri a
cerintelor mentionate la alin. (1).
Art. 10
(1) Costurile aferente activitatilor de colectare, transport, depozitare,
valorificare sau de eliminare a deseurilor se suporta de:
a) detinatorul de deseuri care incredinteaza deseurile unei unitati
specializate;
b) detinatorul anterior al deseurilor sau producatorul de produse care
genereaza deseuri.
(2) Costurile prevazute la alin. (1) se acopera:
a) direct sau printr-un contract incheiat cu unitati specializate in
colectarea, transportul, depozitarea, valorificarea sau eliminarea deseurilor;
b) printr-un sistem fiscal de taxe prevazut in Legea*) privind Fondul
pentru mediu.
------------
*) Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 11 mai 2000.
Art. 11
(1) Unitatile care efectueaza operatiuni de valorificare sau de eliminare a
deseurilor specificate in anexele nr. II A si, respectiv, II B trebuie sa fie
supuse procedurii de autorizare de mediu, specifice pentru desfasurarea acestor
activitati.
(2) In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta autoritatile competente completeaza procedura de
autorizare pentru activitatile sociale si economice cu impact asupra mediului
cu procedura specifica activitatilor de valorificare si eliminare a deseurilor.
(3) Autoritatile pentru protectia mediului aplica procedura de autorizare
specifica activitatilor de valorificare si eliminare a deseurilor si emit acorduri
de mediu pentru investitiile destinate acestor activitati si autorizatii de
mediu pentru desfasurarea activitatilor de valorificare si eliminare a
deseurilor.
(4) Acordurile si autorizatiile de mediu pentru desfasurarea activitatilor
de valorificare si eliminare a deseurilor se emit pe o perioada de maximum 5
ani. La primirea solicitarilor pentru emiterea acordurilor si a autorizatiilor
autoritatile pentru protectia mediului pot stabili conditii si obligatii pentru
conformarea acestor activitati cu cerintele specifice protectiei mediului sau
pot respinge aceste solicitari, daca metoda de eliminare este considerata
inacceptabila din punct de vedere al sanatatii populatiei si protectiei
mediului.
(5) Acordul si/sau autorizatia de mediu contin, in mod obligatoriu:
a) tipurile si cantitatile de deseuri;
b) cerintele tehnice;
c) masurile de siguranta care trebuie luate;
d) amplasamentele de valorificare sau eliminare a deseurilor;
e) metodele de tratare, valorificare si eliminare a deseurilor.
Art. 12
(1) Sunt exceptate de la cerinta autorizarii specifice activitatilor de
valorificare si eliminare a deseurilor mentionate in art. 11:
a) unitatile care asigura eliminarea propriilor deseuri la locurile de
producere fara sa afecteze sanatatea populatiei sau calitatea mediului;
b) unitatile care valorifica integral deseurile fara sa afecteze sanatatea
populatiei sau calitatea mediului.
(2) Exceptia mentionata la alin. (1) se aplica daca:
a) unitatile au obtinut deja, pentru alt profil de activitate decat
valorificarea sau eliminarea deseurilor, acordul si/sau autorizatia de mediu in
conformitate cu prevederile Legii protectiei mediului nr. 137/1995 si daca in
acestea se specifica tipurile si cantitatile de deseuri, precum si conditiile
impuse in vederea desfasurarii activitatilor legate de aceste deseuri;
b) tipurile, cantitatile de deseuri si metodele de valorificare sau
eliminare a acestora respecta dispozitiile art. 5.
Art. 13
(1) Unitatile care asigura, cu titlu profesional, colectarea sau
transportul deseurilor, precum si cele care intermediaza eliminarea sau
valorificarea deseurilor pentru terti nu sunt supuse procedurii de autorizare
specifice activitatilor de valorificare si eliminare a deseurilor, acestea
urmand sa transmita autoritatilor competente informari privind operatiunile
efectuate.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul deseurilor periculoase.
Art. 14
Unitatile specificate la art. 11 si 13 sunt supuse periodic controalelor
autoritatilor competente in a caror raza teritoriala isi desfasoara
activitatea.
Art. 15
Unitatile care se incadreaza in prevederile art. 11 si 13, precum si
producatorii de deseuri, persoane juridice, au obligatia:
a) sa elaboreze, in conformitate cu Catalogul european al deseurilor,
adoptat prin hotarare a Guvernului, un registru de evidenta a cantitatii,
naturii, originii si, atunci cand este cazul, a destinatiei, frecventei de
colectare, mijloacelor de transport si metodei de tratare a deseurilor
mentionate in anexa nr. I B si, respectiv, in anexele nr. II A si II B, precum
si alte informatii solicitate de autoritatile competente. Aceste evidente
trebuie pastrate pe o durata de 3 ani;
b) sa puna la dispozitie autoritatilor competente, la cerere, informatiile
mentionate la lit. a).
SECTIUNEA a 2-a
Gestionarea deseurilor periculoase
Art. 16
(1) Autoritatile competente intocmesc lista cuprinzand deseurile
periculoase in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta. Lista se elaboreaza pe baza categoriilor sau tipurilor
generice de deseuri periculoase, prezentate in anexa nr. I C, si a
constituentilor acestor deseuri, prezentati in anexa nr. I D, constituenti care
fac ca aceste deseuri sa fie periculoase atunci cand au proprietatile descrise
in anexa nr. I E.
Lista cuprinzand deseurile periculoase, precum si actualizarea periodica a
acesteia se vor aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Deseurile periculoase se identifica si se inregistreaza la fiecare loc
de producere, de descarcare sau de depozitare.
(3) Unitatile care produc, valorifica, colecteaza sau transporta deseuri
periculoase trebuie sa asigure conditiile necesare in vederea depozitarii
separate a diferitelor categorii de deseuri periculoase, in functie de
proprietatile fizico-chimice, de compatibilitati si de natura substantelor de
stingere care pot fi utilizate pentru fiecare categorie de deseuri in caz de
incendiu.
Se interzice amestecul diferitelor categorii de deseuri periculoase, precum
si al deseurilor periculoase cu deseuri nepericuloase, cu exceptia situatiilor
mentionate in alin. (4).
(4) In scopul asigurarii securitatii operatiunilor de valorificare si
eliminare, amestecul de deseuri periculoase cu alte deseuri, substante sau
materiale se poate face numai cu acordul autoritatilor competente si doar in
situatiile in care sunt respectate conditiile precizate in art. 5.
(5) In situatiile in care deseurile periculoase sunt deja amestecate cu alte
deseuri, substante sau materiale, separarea trebuie sa fie efectuata daca este
fezabila tehnic si economic si daca este necesara pentru respectarea
prevederilor art. 5.
Art. 17
(1) In termen de 90 de zile de la aprobarea listei cuprinzand deseurile
periculoase autoritatile competente adopta norme corespunzatoare pentru
ambalarea si etichetarea deseurilor periculoase, in cursul colectarii,
transportului si depozitarii temporare, conform normelor internationale in
vigoare.
(2) Controlul privind colectarea si operatiunile de transport in cazul
deseurilor periculoase se efectueaza de catre organismele abilitate prin lege
si are in vedere, in mod deosebit, originea si destinatia unor astfel de
deseuri.
(3) In cazul in care deseurile periculoase sunt transportate dintr-un loc
in altul transportul trebuie sa fie insotit de un formular de identificare
tipizat. Modelul acestui formular se aproba prin ordin comun al autoritatii
centrale pentru transporturi si al autoritatii centrale pentru protectia mediului,
in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 18
In cadrul planurilor de gestionare a deseurilor, stabilite conform
prevederilor art. 8, autoritatile competente stabilesc sectiuni speciale pentru
gestionarea deseurilor periculoase.
CAP. 3
Obligatii in domeniul gestionarii deseurilor
SECTIUNEA 1
Obligatiile producatorilor de deseuri
Art. 19
Producatorii de deseuri, precum si unitatile specializate in conceperea si
proiectarea activitatilor ce pot genera deseuri au urmatoarele obligatii:
a) sa adopte, inca de la faza de conceptie si proiectare a unui produs,
solutiile si tehnologiile de eliminare sau de diminuare la minimum posibil a
producerii deseurilor;
b) sa ia masurile necesare de reducere la minimum a cantitatilor de deseuri
rezultate din activitatile existente;
c) sa nu puna in circulatie produse, daca nu exista posibilitatea
eliminarii acestora ca deseuri, in conditiile respectarii prevederilor art. 5;
d) sa conceapa si sa proiecteze tehnologiile si activitatile specifice,
astfel incat sa se reduca la minimum posibil cantitatea de deseuri generata de
aceste tehnologii;
e) sa ambaleze produsele in mod corespunzator, pentru a preveni
deteriorarea si transformarea acestora in deseuri;
f) sa evite formarea unor stocuri de materii prime, materiale auxiliare,
produse si subproduse ce se pot deteriora ori pot deveni deseuri ca urmare a
depasirii termenului de valabilitate;
g) sa valorifice in totalitate, daca este posibil din punct de vedere
tehnic si economic, subprodusele rezultate din procesele tehnologice;
h) sa nu amestece diferitele categorii de deseuri periculoase sau deseuri
periculoase cu deseuri nepericuloase, cu exceptia prevederilor art. 16 alin.
(4);
i) sa asigure echipamente de protectie si de lucru adecvate operatiunilor
aferente gestionarii deseurilor in conditii de securitate a muncii;
j) sa nu genereze fenomene de poluare prin descarcari necontrolate de
deseuri in mediu;
k) sa ia masurile necesare astfel incat eliminarea deseurilor sa se faca in
conditii de respectare a reglementarilor privind protectia populatiei si a
mediului;
l) sa nu abandoneze deseurile si sa nu le depoziteze in locuri
neautorizate;
m) sa separe deseurile inainte de colectare, in vederea valorificarii sau
eliminarii acestora;
n) sa desemneze o persoana, din randul angajatilor proprii, care sa
urmareasca si sa asigure indeplinirea obligatiilor prevazute de lege in sarcina
producatorilor de deseuri.
Art. 20
Producatorii si detinatorii de deseuri periculoase au obligatia sa
elaboreze, in conditiile legii, planuri de interventie pentru situatii
accidentale si sa asigure conditiile de aplicare a acestora.
Art. 21
(1) Producatorii si detinatorii de deseuri au obligatia sa asigure
valorificarea sau eliminarea deseurilor prin mijloace proprii sau prin predarea
deseurilor proprii unor unitati autorizate, in vederea valorificarii sau
eliminarii acestora.
(2) Producatorii si detinatorii de deseuri isi organizeaza sistemul propriu
de eliminare a deseurilor, daca deseurile nu pot fi preluate de unitati
specializate din sistemul organizat in acest scop, conform prevederilor art. 7.
SECTIUNEA a 2-a
Obligatiile transportatorilor de deseuri
Art. 22
(1) Operatorii de transport specializati pentru transportul urban de
deseuri trebuie sa fie autorizati de autoritatile administratiei publice locale
si de autoritatile pentru protectia mediului. In cazul in care se efectueaza
transporturi interurbane sau internationale de deseuri operatorul de transport
rutier trebuie sa mai detina si licenta de transport pentru marfuri
periculoase, emisa de Ministerul Transporturilor.
(2) Pentru transportul feroviar, naval sau aerian al deseurilor operatorii
de transport trebuie sa respecte reglementarile emise de Ministerul
Transporturilor si de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 23
Operatorii de transport de deseuri au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze numai mijloace de transport adecvate naturii deseurilor
transportate, care sa nu permita imprastierea deseurilor si emanatii de noxe in
timpul transportului, astfel incat sa fie respectate normele privind sanatatea
populatiei si a mediului inconjurator;
b) sa asigure instruirea personalului pentru transportul deseurilor in
conditii de siguranta si pentru interventie in cazul unor defectiuni sau
accidente;
c) sa detina toate documentele necesare de insotire a deseurilor
transportate, din care sa rezulte detinatorul, destinatarul, tipurile de
deseuri, locul de incarcare, locul de destinatie si, dupa caz, cantitatea de
deseuri transportate si codificarea acestora conform legii;
d) sa nu abandoneze deseurile pe traseu;
e) sa respecte pentru transportul deseurilor periculoase reglementarile
specifice transportului de marfuri periculoase cu aceleasi caracteristici;
f) sa foloseasca traseele cele mai scurte si/sau cu cel mai redus risc
pentru sanatatea populatiei si a mediului si care au fost aprobate de
autoritatile competente;
g) sa posede dotarea tehnica necesara pentru interventie in cazul unor
accidente sau defectiuni aparute in timpul transportarii deseurilor periculoase
sau, in cazul in care nu detin dotarea tehnica si de personal corespunzatoare,
sa asigure acest lucru prin unitati specializate;
h) sa anunte autoritatile pentru protectia mediului despre orice transport
de deseuri periculoase, inaintea efectuarii acestuia, precum si unitatile de
pompieri, in cazul transportului deseurilor cu pericol de incendiu sau
explozie.
Art. 24
Transporturile internationale de deseuri se fac cu respectarea conventiilor
internationale la care Romania este parte.
SECTIUNEA a 3-a
Obligatiile operatorilor in domeniul valorificarii si eliminarii deseurilor
Art. 25
Unitatile care valorifica deseurile au urmatoarele obligatii:
a) sa detina spatii special amenajate pentru depozitarea temporara a
deseurilor, in conditiile prevazute la art. 5;
b) sa evite formarea de stocuri de deseuri ce urmeaza sa fie valorificate,
precum si de produse rezultate in urma valorificarii, care ar putea genera
fenomene de poluare a mediului sau care prezinta riscuri de incendiu fata de
vecinatati;
c) sa foloseasca tehnologii si instalatii omologate pentru valorificarea
deseurilor;
d) sa supuna eliminarii finale reziduurile rezultate din valorificarea
deseurilor.
Art. 26
Unitatile care elimina deseurile au urmatoarele obligatii:
a) sa asigure eliminarea, in totalitate si in timp util, a deseurilor care
le sunt incredintate;
b) sa foloseasca tehnologii si instalatii omologate pentru eliminarea
deseurilor;
c) sa amplaseze si sa amenajeze depozitul final de deseuri intr-un spatiu
si in conditii corespunzatoare, conform prevederilor art. 5 si numai cu acordul
autoritatilor competente;
d) sa introduca in depozitul final numai deseurile permise de autoritatile
competente si sa respecte tehnologia de depozitare aprobata de acestea;
e) sa supravegheze permanent modul de depozitare finala a deseurilor sub
aspectul stabilitatii si etanseitatii si sa efectueze masuratorile necesare
stabilite de autoritatile competente pentru exploatarea in conditii de
siguranta a depozitelor respective;
f) sa exploateze la parametrii proiectati instalatiile de depoluare cu care
sunt dotate si sa se doteze cu instalatii pentru depoluare, acolo unde acestea
lipsesc;
g) sa execute lucrarile de reconstructie ecologica si de incadrare in
peisajul zonei, impuse de autoritatile competente, si sa organizeze
supravegherea in continuare a depozitelor dupa sistarea depunerii deseurilor;
h) sa supravegheze activitatile de eliminare a deseurilor si sa execute
controlul si monitorizarea emisiilor si imisiilor de poluanti, prin laboratorul
propriu sau in colaborare cu alte laboratoare atestate de autoritatile
competente.
SECTIUNEA a 4-a
Alte obligatii ale persoanelor fizice, ale persoanelor fizice autorizate sa
desfasoare activitati independente si ale persoanelor juridice
Art. 27
Persoanele fizice au urmatoarele obligatii:
a) sa depuna separat deseurile si ambalajele reciclabile, acolo unde exista
recipiente special destinate acestui scop;
b) sa nu abandoneze si sa nu depoziteze deseurile in afara locurilor
destinate acestui scop;
c) sa valorifice integral deseurile combustibile si degradabile biologic,
rezultate in gospodariile din mediul rural, iar pe cele nerecuperabile sa le
depuna in depozitul final de deseuri al localitatii.
Art. 28
Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente si
persoanele juridice din a caror activitate rezulta deseuri si care transporta,
elimina, importa, exporta si executa tranzit de deseuri au, pe langa
obligatiile mentionate in cuprinsul sectiunilor 1 - 3 din prezentul capitol, si
urmatoarele obligatii:
a) sa execute lucrarile si sa desfasoare activitatile numai dupa obtinerea
acordurilor si autorizatiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta si cu
respectarea stricta a acestora;
b) sa returneze in tara exportatoare deseurile introduse ilegal in tara.
Deseurile importate, pierdute ori abandonate in timpul transportului pe
teritoriul Romaniei, precum si produsele importate care au devenit deseuri in
timpul transportului sau vamuirii prin depasirea termenului de valabilitate, se
returneaza in tara exportatoare, iar costul operatiunii se suporta de cei
vinovati;
c) sa se asigure la exportul de deseuri ca s-au respectat toate obligatiile
internationale si ca tara destinatara accepta deseurile exportate din Romania;
costul returnarii deseurilor exportate se suporta de cei vinovati;
d) sa asigure colectarea, transportul si eliminarea produselor proprii sau
achizitionate care au devenit deseuri prin depasirea termenului de valabilitate
sau ca urmare a unei gestionari defectuoase a produselor si sa suporte
costurile aferente;
e) sa realizeze lucrarile de refacere a mediului deteriorat de deseuri,
impuse de autoritatile competente;
f) sa suporte costul pagubelor aduse populatiei, agentilor economici si
institutiilor prin gestionarea defectuoasa a deseurilor;
g) sa tina o evidenta stricta a producerii, transportului, valorificarii si
eliminarii deseurilor, in conformitate cu prevederile art. 15 lit. a);
h) sa anunte autoritatile sanitare, pe cele de protectia mediului si
consiliile locale, ori de cate ori intervin modificari in producerea,
transportul si eliminarea deseurilor.
CAP. 4
Comertul international si tranzitul cu deseuri
Art. 29
Importul in Romania de deseuri de orice natura, in stare bruta sau
prelucrata, este interzis.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), importul de deseuri este
permis numai cu aprobarea autoritatilor competente si numai daca deseurile
reprezinta o baza de materii prime secundare deficitare, pentru care in Romania
exista capacitati suficiente de prelucrare, dotate cu instalatiile necesare
pentru protectia mediului.
Art. 30
Producatorii si detinatorii de deseuri periculoase pot elimina aceste
deseuri in alte tari care dispun de tehnologie adecvata si care accepta sa
efectueze asemenea operatiuni.
Art. 31
Exportul de deseuri se poate face numai cu respectarea reglementarilor
legale in vigoare, cu aprobarea autoritatilor competente desemnate de tara
importatoare, precum si cu respectarea prevederilor conventiilor internationale
la care Romania este parte.
Art. 32
Tranzitul de deseuri pe teritoriul Romaniei poate fi facut numai cu
respectarea prevederilor Legii nr. 6/1991 pentru aderarea la Conventia de la Basel
privind controlul transportului peste frontiere al deseurilor periculoase si al
eliminarii acestora, precum si ale altor conventii internationale ratificate de
Romania.
Art. 33
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta autoritatile competente elaboreaza norme privind regimul de import,
export si tranzit al deseurilor, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
CAP. 5
Facilitati
Art. 34
In scopul stimularii investitiilor in domeniul gestionarii deseurilor, al
extinderii activitatilor de gestionare a deseurilor, prin utilizarea
instrumentelor economice si a parghiilor specifice economiei de piata, Guvernul
poate stabili facilitati fiscale pentru cei care gestioneaza deseuri.
Art. 35
Primarii si consiliile locale hotarasc, in conditiile legii, asigurarea cu
prioritate a unor terenuri in vederea realizarii depozitelor si instalatiilor
de eliminare a deseurilor pentru localitati, care constituie cauza de utilitate
publica.
Art. 36
Autoritatile competente asigura, in conditiile legii, accesul
investitorilor si al intreprinzatorilor in domeniul gestionarii deseurilor la
informatiile disponibile din acest domeniu.
Art. 37
Guvernul analizeaza si garanteaza, prin Ministerul Finantelor, in limita
plafonului de indatorare publica externa aprobat si a prevederilor bugetului de
stat, imprumuturile externe destinate realizarii unor proiecte importante sau
de interes general in domeniul gestionarii deseurilor.
CAP. 6
Atributii si raspunderi ale autoritatilor competente
Art. 38
(1) In conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta
autoritatile competente carora le revin atributii si responsabilitati in ceea
ce priveste regimul deseurilor sunt: Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, Ministerul Sanatatii, Ministerul Industriei si Comertului, Ministerul
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, Ministerul de Interne, Ministerul Apararii Nationale si Ministerul
Functiei Publice.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor privind regimul
deseurilor autoritatile competente mentionate la alin. (1) vor constitui, in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, structuri proprii cu atributii in acest sens.
Art. 39
Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului are urmatoarele
atributii si raspunderi:
a) elaboreaza, impreuna cu celelalte autoritati competente, Strategia
nationala pentru gestionarea deseurilor si Programul national pentru
gestionarea deseurilor;
b) initiaza, cu consultarea si avizul ministerelor interesate, proiecte de
acte normative care privesc gestionarea deseurilor;
c) avizeaza reglementarile specifice in domeniul gestionarii deseurilor,
elaborate de celelalte autoritati competente;
d) monitorizeaza impactul produs de deseuri asupra factorilor de mediu;
e) controleaza si reglementeaza activitatile de gestionare a deseurilor in
conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin lege;
f) prezinta anual Guvernului, pe baza datelor statistice, rapoarte privind
gestionarea deseurilor;
g) organizeaza, impreuna cu celelalte autoritati competente si cu
organizatiile neguvernamentale, programe de instruire si educare a populatiei
in domeniul gestionarii deseurilor;
h) reglementeaza, impreuna cu celelalte autoritati competente, activitatea
de import si export al deseurilor.
Art. 40
Ministerul Sanatatii are urmatoarele atributii:
a) evalueaza impactul produs de deseuri asupra sanatatii populatiei;
b) elaboreaza strategia si programul de gestionare a deseurilor rezultate
de la unitatile sanitare de asistenta medicala, de cercetare medicala si de
invatamant medical de stat si private si asigura conditiile de aducere la
indeplinire a acestora;
c) elaboreaza reglementari specifice pentru gestionarea deseurilor
provenite de la unitatile sanitare, de asistenta medicala, de cercetare
medicala si de invatamant medical, cu avizul autoritatii publice centrale
pentru protectia mediului;
d) controleaza activitatile de gestionare a deseurilor in conformitate cu
atributiile si competentele stabilite prin lege.
Art. 41
Ministerul Industriei si Comertului are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategii si programe sectoriale de gestionare a deseurilor
industriale si de reconstructie ecologica si urmareste aducerea la indeplinire
a acestora de catre agentii economici;
b) elaboreaza reglementari specifice pentru gestionarea diferitelor tipuri
de deseuri industriale, precum si pentru operatiunile de reciclare a
materialelor si de valorificare a deseurilor, cu avizul autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului;
c) coordoneaza si supravegheaza, prin Comisia Nationala de Reciclare a
Materialelor, activitatea de reciclare a deseurilor industriale si autorizeaza
activitatile de reciclare a materialelor si deseurilor recuperabile;
d) reglementeaza activitatea de import si export al deseurilor in
conditiile prezentei ordonante de urgenta, cu avizul autoritatii publice
centrale pentru protectia mediului.
Art. 42
Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza, impreuna cu administratia publica locala, strategii si
programe sectoriale de gestionare a deseurilor;
b) colaboreaza cu autoritatea centrala pentru protectia mediului la
elaborarea reglementarilor specifice pentru gestionarea deseurilor urbane;
c) organizeaza si realizeaza, impreuna cu administratia publica locala,
sistemele de gestionare a deseurilor urbane si urmareste realizarea proiectelor
din acest domeniu;
d) elaboreaza reglementari specifice privind obligatiile consiliilor locale
legate de gestionarea deseurilor.
Art. 43
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategii si programe sectoriale de gestionare a deseurilor
rezultate din agricultura si din industria alimentara si urmareste realizarea
acestora de catre societatile comerciale si alti agenti economici din aceste
sectoare economice;
b) elaboreaza reglementari specifice privind gestionarea deseurilor
provenite din agricultura si din industria alimentara, cu avizul autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului;
c) avizeaza propunerile de amplasamente pentru instalatii, rampe, depozite
etc., privind deseurile, pe terenurile cu destinatie agricola;
d) aproba si controleaza modul de utilizare a deseurilor pentru
fertilizarea sau ameliorarea solurilor.
Art. 44
Ministerul Transporturilor are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategii si programe sectoriale de gestionare a deseurilor
provenite din activitatile de transport si auxiliare si urmareste realizarea
acestora de catre agentii economici aflati in subordinea sau in coordonarea sa;
b) elaboreaza reglementari specifice privind gestionarea deseurilor
provenite din activitatile de transport si auxiliare, cu avizul autoritatii
publice pentru protectia mediului;
c) reglementeaza si controleaza activitatea de transport al deseurilor.
Art. 45
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza reglementari specifice privind securitatea si protectia
muncii in domeniul gestionarii deseurilor;
b) controleaza si reglementeaza activitatile de gestionare a deseurilor in
conformitate cu atributiile si competentele stabilite prin lege.
Art. 46
Ministerul de Interne are urmatoarele atributii:
a) controleaza activitatile de gestionare a deseurilor in conformitate cu
atributiile si competentele stabilite prin lege;
b) sprijina celelalte autoritati competente in indeplinirea atributiilor si
raspunderilor ce le revin pentru aplicarea si respectarea prevederilor
prezentei ordonante de urgenta si a altor prevederi legale referitoare la
deseuri;
c) supravegheaza si controleaza respectarea de catre unitatile din
subordine a prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale altor acte
normative privind deseurile.
Art. 47
Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii si raspunderi:
a) elaboreaza strategia si programul de gestionare a deseurilor provenite
din domeniul militar si asigura conditiile necesare in vederea realizarii
acestora;
b) elaboreaza reglementari specifice privind gestionarea deseurilor
rezultate din domeniul militar, cu avizul autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului;
c) supravegheaza si controleaza respectarea de catre unitatile din
subordine a prevederilor prezentei ordonante de urgenta si ale altor
reglementari privind deseurile.
Art. 48
Ministerul Functiei Publice are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza elaborarea si aplicarea strategiilor si programelor
sectoriale privind gestionarea deseurilor de catre autoritatile publice locale;
b) urmareste si asigura transpunerea de catre autoritatile publice locale a
prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 49
Primarii si consiliile locale sunt obligate sa asigure curatenia
localitatilor prin:
a) adoptarea unui sistem eficient de gestiune integrata a deseurilor, prin:
colectare, asigurarea etapizata a conditiilor pentru colectarea selectiva,
preluare, recuperare, neutralizare, incinerare si depozitare finala;
b) implementarea si controlul functionarii sistemului;
c) dotarea cailor de comunicatie si a locurilor publice de colectare a
deseurilor cu un numar suficient de recipiente pentru colectarea selectiva a
acestora;
d) colectarea selectiva si transportul la timp al intregii cantitati de
deseuri produse pe teritoriul localitatilor;
e) existenta unor depozite finale pentru deseurile colectate selectiv,
dimensionate corespunzator si amenajate pentru a asigura protectia sanatatii
populatiei si a mediului;
f) interzicerea depozitarilor de deseuri in alte locuri decat cele
destinate depozitelor stabilite prin documentatiile urbanistice;
g) elaborarea de instructiuni pentru agentii economici, institutii si
populatie privind modul de gestionare a deseurilor in cadrul localitatilor si
aducerea la cunostinta acestora prin mijloace adecvate;
h) orice alte masuri si mijloace legale pe care le considera necesare.
Art. 50
In scopul indeplinirii atributiilor si responsabilitatilor in domeniul
gestionarii deseurilor, pentru coordonarea activitatilor si promovarea unor
actiuni eficiente in acest domeniu, precum si pentru realizarea unei bune
colaborari intre autoritatile competente responsabile de gestionarea deseurilor,
in cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului se constituie
Directia generala de deseuri si substante chimice, modificandu-se in mod
corespunzator hotararea Guvernului privind organizarea si functionarea acestui
minister prin suplimentarea, in mod corespunzator, a numarului total de
posturi.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 51
Constituie contraventie urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. cu amenda de la 100.000 lei la 1.000.000 lei pentru persoanele fizice,
de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoanele fizice autorizate sa
desfasoare activitati independente si de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei
pentru persoanele juridice autorizate, pentru:
a) abandonarea deseurilor urbane si a ambalajelor pe spatiile verzi, caile
de comunicatie, in locuri publice sau in alte locuri nepermise;
b) nerespectarea sistemului de gestionare a deseurilor, adoptat de primarii
si de consiliile locale si autorizat de organele competente;
c) nerespectarea sarcinilor stabilite de autoritatile competente privind
conditiile de producere, colectare, reutilizare, reciclare, tratare, transport
si eliminare a deseurilor;
d) necontractarea cu unitati specializate a colectarii, reutilizarii,
reciclarii, transportului si eliminarii deseurilor, in situatia in care aceste
activitati nu se pot executa prin mijloace proprii;
2. cu amenda de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru persoanele fizice
autorizate sa execute lucrari independente si de la 15.000.000 lei la
50.000.000 lei pentru persoanele juridice autorizate, pentru:
a) neexecutarea la termenele stabilite a lucrarilor, dotarilor si masurilor
destinate reducerii cantitatii de deseuri produse, colectarii, reciclarii,
transportului, comercializarii si eliminarii deseurilor;
b) realizarea de lucrari si desfasurarea de activitati care au ca obiect
deseurile, fara aprobarile legale;
c) poluarea mediului ca urmare a folosirii unor ambalaje necorespunzatoare;
d) punerea in circulatie a produselor fara precizarea in certificatul de
calitate a continutului in substante periculoase si a gradului de toxicitate;
e) producerea de deseuri prin formarea unor stocuri de materii prime,
materiale auxiliare, produse, subproduse si ambalaje, care depasesc
necesitatile de productie, consum si desfacere;
f) neluarea masurilor de colectare si valorificare a deseurilor si
ambalajelor reciclabile, inclusiv a subproduselor;
g) neluarea masurilor de retragere din circulatie si de prelucrare a
produselor si ambalajelor, indiferent de provenienta, daca acestea - de la
livrare sau desfacere pe piata - nu corespund calitativ normelor si
standardelor in vigoare;
h) amestecarea diferitelor tipuri de deseuri in procesul de reciclare si
eliminare a acestora;
i) transportul si eliminarea deseurilor fara asigurarea masurilor de
protectie a sanatatii populatiei si a mediului inconjurator;
j) nerespectarea tehnologiilor de reciclare a materialelor si deseurilor
reciclabile acceptate prin actele de autorizare, in conformitate cu
dispozitiile legii;
3. cu amenda de la 3.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru neindeplinirea
atributiilor si responsabilitatilor ce revin primarilor si consiliilor locale,
dupa caz, conform art. 49.
Art. 52
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
51 se fac de personalul imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale
competente si din unitatile teritoriale ale acestora, precum si din cadrul
autoritatilor administratiei publice locale, conform atributiilor stabilite
prin lege.
(2) Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii se poate face plangere la instanta competenta, in termen
de 30 de zile de la data comunicarii procesului-verbal de contraventie.
(3) Prezenta ordonanta de urgenta se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27.
Art. 53
(1) Constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 1 la 5
ani urmatoarele fapte:
a) importul de aparate, instalatii, echipamente, utilaje, substante si
produse folosite si uzate, din categoria deseurilor interzise la import;
b) neadoptarea sau nerespectarea masurilor obligatorii in desfasurarea
activitatilor de colectare, transport si depozitare a deseurilor periculoase;
c) comercializarea, pierderea sau abandonarea deseurilor pe durata si pe
parcursul tranzitarii teritoriului Romaniei;
d) refuzul de a aduce la indeplinire decizia autoritatilor competente
mentionate in prezenta ordonanta de urgenta privind lucrarile sau activitatile
de producere si gestionare a deseurilor;
e) refuzul de returnare in tara de origine a deseurilor pentru care s-a
dispus o astfel de masura de catre organele in drept.
Tentativa se pedepseste.
(2) Infractiunile prevazute la alin. (1) se constata de catre personalul
imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale competente si din
unitatile teritoriale ale acestora, precum si din cadrul autoritatilor publice
locale, conform atributiilor stabilite prin lege; actele de constatare se
transmit organului de urmarire sau cercetare penala competent.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 54
In scopul aplicarii eficiente a masurilor de gestionare a deseurilor
prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, prin hotarare a Guvernului, la
propunerea autoritatii publice centrale competente, se reglementeaza:
1. modalitatile de gestionare pentru urmatoarele categorii speciale de
deseuri:
a) uleiuri uzate;
b) deseuri cu continut sau contaminate cu compusi bifenilpoliclorurati si
trifenilpoliclorurati - PCB, PCT;
c) baterii si acumulatori uzati;
d) deseuri de la producerea dioxidului de titan;
e) ambalaje si deseuri din ambalaje;
f) alte categorii speciale de deseuri;
2. conditiile de functionare a instalatiilor de tratare si eliminare a
deseurilor:
a) conditii de functionare a incineratoarelor de deseuri si deseuri
periculoase;
b) eliminarea deseurilor prin depozitarea finala;
c) conditii privind protectia mediului si in special a solurilor la
utilizarea in agricultura a namolurilor de la statiile de epurare a apelor
uzate;
d) alte conditii speciale de functionare.
Art. 55
Administratiile zonelor libere sunt obligate sa aplice prevederile
prezentei ordonante de urgenta in zonele pe care le administreaza.
Art. 56
Accesul publicului la fundamentarea deciziilor privind realizarea unor
proiecte de investitii, precum si a planurilor nationale, judetene si
sectoriale privind gestionarea deseurilor se face in conditiile legii.
Art. 57
(1) Anexele nr. I A - I E si II A - II B fac parte integranta din prezenta
ordonanta de urgenta.
(2) Anexele la prezenta ordonanta de urgenta pot fi completate si
actualizate prin hotarare a Guvernului.
Art. 58
Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare la 30 de zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
p. Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Irinel Popescu,
secretar de stat
p. Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Lazslo Borbely,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
p. Ministrul industriei
si comertului,
Ioan Roman,
secretar de stat
p. Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Francu,
secretar de stat
Ministrul apararii nationale,
Sorin Frunzaverde
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1 A
SEMNIFICATIA
unor termeni in sensul prezentei ordonante de urgenta
- ciclu de viata al produsului - perioada cuprinsa intre data de fabricatie
a unui produs si data la care acesta devine deseu;
- colectare - strangerea, sortarea si/sau regruparea (depozitarea
temporara) deseurilor in vederea transportului lor;
- deseu - orice substanta sau orice obiect din categoriile stabilite in
anexa nr. I B, pe care detinatorul le arunca sau are intentia ori obligatia sa
le arunce;
- deseuri periculoase - deseuri ce figureaza in lista mentionata la art. 16
alin. (1), intocmita pe baza categoriilor sau tipurilor generice de deseuri periculoase,
prezentate in anexa nr. I C si a constituentilor acestor deseuri, prezentati in
anexa nr. I D, constituenti care fac ca aceste deseuri sa fie periculoase
atunci cand au una sau mai multe dintre proprietatile descrise in anexa nr. I
E;
- detinator - producatorul de deseuri sau persoana fizica, persoana fizica
autorizata sa desfasoare activitati independente sau persoana juridica care are
in posesie deseuri;
- eliminare - orice operatiune prevazuta in anexa nr. II A;
- gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea
deseurilor, inclusiv supravegherea zonelor de depozitare dupa inchiderea
acestora;
- producator - orice persoana fizica, persoana fizica autorizata sa
desfasoare activitati independente sau persoana juridica din a carei activitate
rezulta deseuri (producator initial) si/sau care a efectuat operatiuni de
pretratare, de amestecare sau alte operatiuni care genereaza schimbarea naturii
sau compozitiei acestor deseuri;
- reutilizare - orice operatiune prin care ambalajul care a fost conceput
si proiectat pentru a realiza in cadrul ciclului sau de viata un numar minim de
parcursuri sau rotatii este reumplut ori reutilizat pentru acelasi scop pentru
care a fost conceput;
- reciclare - operatiunea de reprelucrare intr-un proces de productie a
deseurilor pentru scopul original sau pentru alte scopuri;
- tranzit - transportul pe teritoriul national, de la o granita la alta, cu
stationari de scurta durata, exclusiv cu caracter tehnic si fara modificarea cantitatii
confirmate prin sigiliul vamal;
- tratare - totalitatea proceselor fizice, chimice si biologice care
schimba caracteristicile deseurilor, in scopul reducerii volumului si
caracterului periculos al acestora, facilitand manipularea sau valorificarea
lor;
- valorificare - orice operatiune mentionata in anexa nr. II B.
ANEXA 1 B
CATEGORII
de deseuri
1. Reziduuri de productie sau de consum nespecificate la pozitiile
urmatoare
2. Produse necuprinse in specificatiile tehnice
3. Produse cu termenul de valabilitate expirat
4. Materiale imprastiate sau distruse intr-un accident, inclusiv orice
material, echipament etc. contaminat in urma accidentului
5. Materiale contaminate sau impurificate in urma unei actiuni voluntare
(de exemplu: reziduuri de la operatiunile de curatare, materiale de ambalare,
containere etc.)
6. Parti consumabile (de exemplu: baterii consumate, catalizatori epuizati
etc.)
7. Substante devenite improprii utilizarii (de exemplu: acizi contaminati,
solventi contaminati, amestec de saruri epuizate etc.)
8. Reziduuri ale proceselor industriale (de exemplu: zguri, blazuri etc.)
9. Reziduuri de la procesele de combatere a poluarii (namoluri de scruber,
pulberi din filtrele de desprafuire, filtre uzate etc.)
10. Reziduuri de fabricatie/finisare (de exemplu: aschii de la strunjire
sau frezare etc.)
11. Reziduuri de la extractia si prelucrarea materiilor prime (de exemplu,
reziduurile de la exploatarile miniere sau petroliere etc.)
12. Materiale contaminate (de exemplu, uleiuri contaminate cu PCB etc.)
13. Toate materialele, substantele sau produsele a caror utilizare este
interzisa de lege
14. Produse pe care detinatorul nu le mai utilizeaza (de exemplu: reziduuri
din agricultura, menajere, din birouri, din activitati comerciale etc.)
15. Materiale, substante sau produse contaminate care rezulta din actiunile
de remediere a solului
16. Toate materialele, substantele sau produsele incluse in categoriile de
mai sus.
ANEXA 1 C
CATEGORII SAU TIPURI GENERICE
de deseuri periculoase
A. Deseuri care prezinta una dintre proprietatile descrise in anexa nr. I E
si care constau in:
1. deseuri anatomice; deseuri spitalicesti sau alte deseuri clinice;
2. componente farmaceutice, medicinale sau veterinare;
3. conservanti pentru lemn;
4. biocide si substante fitofarmaceutice;
5. reziduuri de substante refolosite ca solventi;
6. substante organice halogenate, neutilizate ca solventi, cu exceptia
materialelor polimerizate inerte;
7. amestecuri de saruri ce contin cianuri;
8. uleiuri minerale si substante uleioase;
9. amestecuri sau emulsii de uleiuri si hidrocarburi, cu sau in apa;
10. substante continand PCB (bifenilpoliclorurati) sau PCT
(trifenilpoliclorurati);
11. gudroane rezultate de la rafinare, distilare sau de la orice alt
tratament pirolitic;
12. cerneluri, coloranti, pigmenti, vopsele, grunduri, lacuri;
13. rasini, latex, plastifianti, cleiuri/adezivi;
14. substante chimice rezultate din activitati de cercetare, dezvoltare sau
invatamant, care nu sunt identificate sau/si sunt noi si ale caror efecte
asupra omului sau mediului inconjurator nu sunt cunoscute (de exemplu,
reziduuri de laborator), dar se presupune ca sunt periculoase;
15. materiale pirotehnice sau alte materiale explozibile;
16. substante sau materiale folosite la procesarea filmelor fotografice;
17. orice material contaminat cu un produs din grupa dibenzofuranilor
policlorurati;
18. orice material contaminat cu un produs din grupa
dibenzo-para-dioxinelor policlorurate.
B. Deseuri care contin unul dintre constituentii cuprinsi in anexa nr. I D,
ale caror proprietati sunt descrise in anexa nr. I E si care constau in:
19. sapun, grasimi, ceara de natura animala sau vegetala;
20. substante organice nehalogenate, neutilizabile ca solventi;
21. substante anorganice, fara metale sau compusi metalici;
22. cenusa si/sau zgura;
23. sol, nisip, argila, inclusiv material din dragare;
24. amestecuri de saruri fara cianuri;
25. prafuri si pulberi metalice;
26. catalizatori uzati;
27. lichide sau namoluri continand metale ori compusi metalici;
28. reziduuri rezultate din operatiuni de reducere a poluarii (praful
retinut in sacii filtrelor de aer), cu exceptia celor prevazute la pozitiile
nr. 29, 30 si 33;
29. namoluri de la scrubere;
30. namoluri de la statiile de tratare a apei;
31. reziduuri de decarbonatare;
32. reziduuri de schimbatori de ioni;
33. namoluri de la statiile de epurare, netratate sau inadecvate pentru a
fi folosite in agricultura;
34. reziduuri de la spalarea/curatarea rezervoarelor si/sau a
echipamentelor;
35. echipamente contaminate;
36. containere contaminate (de exemplu, butelii de gaz) al caror continut
include unul sau mai multe componente cuprinse in anexa nr. I D;
37. acumulatori, baterii sau alte tipuri de celule electrice;
38. uleiuri vegetale;
39. materiale rezultate din colectarea selectiva a deseurilor menajere si
care prezinta una dintre caracteristicile mentionate in anexa nr. I E;
40. orice alte deseuri care contin unul dintre constituentii inscrisi in anexa
nr. I D si care au oricare dintre proprietatile inscrise in anexa nr. I E.
ANEXA 1 D
CONSTITUENTI
ai deseurilor cuprinse la lit. B din anexa nr. I C, care fac ca aceste deseuri
sa fie periculoase atunci cand au proprietatile descrise in anexa nr. I E
1. beriliu; compusi ai beriliului;
2. compusi ai vanadiului;
3. compusi ai cromului hexavalent;
4. compusi ai cobaltului;
5. compusi ai nichelului;
6. compusi ai cuprului;
7. compusi ai zincului;
8. arseniu; compusi ai arseniului;
9. seleniu; compusi ai seleniului;
10. compusi ai argintului;
11. cadmiu; compusi ai cadmiului;
12. compusi ai staniului;
13. antimoniu; compusi ai antimoniului;
14. teluriu; compusi ai teluriului;
15. compusi ai bariului, cu exceptia sulfatului de bariu;
16. mercur; compusi ai mercurului;
17. taliu; compusi ai taliului;
18. plumb; compusi ai plumbului;
19. sulfuri anorganice;
20. compusi anorganici ai fluorului, cu exceptia fluorurii de calciu;
21. cianuri anorganice;
22. urmatoarele metale alcaline sau alcalino-pamantoase: litiu, sodiu,
potasiu, calciu, magneziu in forma necombinata;
23. solutii acide sau acizi in forma solida;
24. solutii bazice sau baze in forma solida;
25. azbest (praf si fibre);
26. fosfor; compusi ai fosforului, cu exceptia fosfatilor minerali;
27. carbonili ai metalelor;
28. peroxizi;
29. clorati;
30. perclorati;
31. azide;
32. PCB (bifenilpoliclorurati) si/sau PCT (trifenilpoliclorurati);
33. compusi farmaceutici sau veterinari;
34. biocide si substante fitofarmaceutice;
35. substante infectioase;
36. creozoturi;
37. izocianati; tiocianati;
38. cianuri organice;
39. fenoli; compusi ai fenolului;
40. solventi halogenati;
41. solventi organici, cu exceptia solventilor halogenati;
42. compusi organohalogenati, cu exceptia materialelor polimericate inerte
si a altor substante care sunt cuprinse in prezenta anexa;
43. compusi aromatici; compusi organici policiclici si heterociclici;
44. amine alifatice;
45. amine aromatice;
46. eteri;
47. substante cu caracter exploziv, cu exceptia celor cuprinse la alt punct
din aceasta anexa;
48. compusi organici cu sulf;
49. orice compus din familia dibenzofuranilor policlorurati;
50. orice compus din familia dibenzo-para-dioxinelor policlorurate;
51. hidrocarburi si compusi ai acestora cu oxigen, azot sau sulf, care nu
au fost cuprinsi la alt punct din aceasta anexa.
ANEXA 1 E
PROPRIETATI
ale deseurilor care fac ca acestea sa fie periculoase
H1. explozive - substante si preparate care pot exploda sub efectul unei
scantei sau care sunt mai sensibile la focuri ori frecare decat
dinitrobenzenul;
H2. oxidante - substante si preparate care produc reactii puternic exoterme
in contact cu alte substante, mai ales cu substante inflamabile;
H3.A. foarte inflamabile:
- substante lichide si preparate care au punctul de aprindere sub 21 grade
C (inclusiv lichide extrem de inflamabile);
- substante si preparate care se pot incalzi si apoi se pot aprinde in
contact cu aerul la temperatura mediului ambiant fara adaos de energie
suplimentara;
- substante solide si preparate care iau foc cu usurinta la contactul cu o
sursa de aprindere si care continua sa arda sau sa se consume si dupa
indepartarea sursei de aprindere;
- substante gazoase si preparate care sunt inflamabile in aer la presiune
normala;
- substante si preparate care in contact cu apa sau cu aerul umed produc
gaze usor inflamabile in cantitati periculoase;
H3.B. inflamabile - substante si preparate lichide care au punctul de
aprindere egal sau mai mare de 21 grade C si mai mic sau egal cu 55 grade C;
H4. iritante - substante si preparate necorosive care prin contact imediat,
prelungit sau repetat cu pielea sau cu mucoasele pot cauza inflamatii;
H5. daunatoare - substante si preparate care, daca sunt inhalate sau
ingerate ori daca penetreaza pielea, pot produce riscuri limitate pentru
sanatate;
H6. toxice - substante si preparate care, daca sunt inhalate sau daca
penetreaza pielea, pot produce riscuri serioase, acute sau cronice pentru
sanatate si chiar moartea;
H7. cancerigene - substante si preparate care, daca sunt inhalate sau
ingerate ori daca penetreaza pielea, pot induce cancer sau cresterea incidentei
lui;
H8. corosive - substante si preparate care pot distruge tesuturile vii la
contactul cu acestea;
H9. infectioase - substante cu continut de microorganisme viabile sau
toxinele acestora care sunt cunoscute ca producand boli pentru om sau pentru
alte organisme vii;
H10. teratogene - substante si preparate care, daca sunt inhalate sau
ingerate sau daca penetreaza pielea, pot induce malformatii congenitale
neereditare sau cresterea incidentei acestora;
H11. mutagene - substante si preparate care, daca sunt inhalate sau
ingerate ori daca penetreaza pielea, pot produce defecte genetice ereditare sau
cresterea incidentei acestora;
H12. substante si preparate care in contact cu apa, cu aerul sau cu un acid
produc gaze toxice sau foarte toxice;
H13. substante si preparate capabile ca dupa depozitare sa produca, pe
diferite cai, alta substanta (de exemplu, levigat), care poseda una dintre
caracteristicile prezentate mai sus;
H14. ecotoxice - substante si preparate care prezinta sau pot prezenta
riscuri imediate sau intarziate pentru unul sau mai multe sectoare ale mediului
inconjurator.
ANEXA 2 A
OPERATIUNI
de eliminare a deseurilor
1. depozitarea pe sol si in subsol (de exemplu, depunerea in depozite de
gunoi);
2. tratarea prin contact cu solul (de exemplu, biodegradarea deseurilor
lichide sau a namolurilor depozitate pe sol);
3. injectarea in subteran (de exemplu, injectarea deseurilor pompabile in
puturi, saline sau straturi geologice);
4. descarcarea pe suprafete (de exemplu, descarcarea de deseuri lichide sau
de namoluri in depresiuni, iazuri sau lagune);
5. depozitarea pe teren special amenajat (de exemplu, dispunerea in celule
etanse separate, acoperite si izolate unele de celelalte si de mediul
inconjurator);
6. evacuarea deseurilor solide in mediul acvatic, exceptand marile si oceanele;
7. evacuarea in mari/oceane, inclusiv ingroparea in subsolul marin;
8. tratament biologic nespecificat la alt punct din prezenta anexa, din
care rezulta, in final, compusi sau amestecuri care sunt eliminate prin
intermediul oricarei operatiuni enumerate la pct. 1 - 12;
9. tratament fizico-chimic nespecificat la alt punct din prezenta anexa,
din care rezulta, in final, compusi sau amestecuri care sunt eliminate prin
intermediul oricarei operatiuni enumerate la pct. 1 - 12 (de exemplu: evaporare,
uscare, calcinare etc.);
10. incinerare pe sol;
11. incinerare pe mare;
12. stocare permanenta (de exemplu, introducerea de containere cu deseuri
intr-o mina);
13. amestecare inainte de a se incadra in oricare dintre operatiunile mentionate
la pct. 1 - 12;
14. reambalare inainte de a se incadra in oricare dintre operatiunile
mentionate la pct. 1 - 13;
15. stocarea inainte de efectuarea oricarei operatiuni mentionate la pct. 1
- 14, cu exceptia depozitarii temporare, inaintea colectarii, pe zona de
producere.
ANEXA 2 B
OPERATIUNI
de valorificare a deseurilor
1. recuperarea sau regenerarea solventilor;
2. reciclarea sau recuperarea substantelor organice care nu sunt utilizate
ca solventi;
3. reciclarea sau recuperarea metalelor ori a compusilor metalici;
4. reciclarea sau recuperarea altor materiale anorganice;
5. regenerarea acizilor sau a bazelor;
6. valorificarea produselor folosite la captarea poluantilor;
7. valorificarea produselor din catalizatori;
8. rerafinarea uleiurilor uzate sau alte reutilizari ale acestora;
9. utilizarea ca material combustibil sau ca mijloc de producere a
energiei;
10. imprastierea pe sol, in beneficiul agriculturii sau pentru
reconstructie ecologica, inclusiv operatiunile de compostare si alte procese de
transformare biologica;
11. utilizarea deseurilor obtinute in urma oricarei operatiuni mentionate
la pct. 1 - 10;
12. schimb de deseuri intre detinatori, pentru a fi supuse uneia dintre
operatiunile mentionate la pct. 1 11;
13. stocarea de deseuri in scopul de a fi supuse uneia dintre operatiunile
mentionate la pct. 1 12, exclusiv depozitarea temporara inaintea colectarii,
in zona de producere.