HOTARARE Nr. 2406 din 21 decembrie 2004
privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 11 ianuarie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 54
pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind
regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare reglementeaza masurile de prevenire a producerii de
deseuri provenite de la vehiculele scoase din uz si reutilizarea, reciclarea,
precum si alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz si a
componentelor acestora, in vederea reducerii cantitatii de deseuri destinate
eliminarii.
(2) Prevederile prezentei hotarari stabilesc masuri pentru imbunatatirea
din punct de vedere al protectiei mediului a activitatilor agentilor economici
implicati in ciclul de viata al vehiculelor si, in special, ale agentilor
economici direct implicati in tratarea vehiculelor scoase din uz.
(3) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea legislatiei nationale
privind standardele de siguranta, emisiile in atmosfera si nivelul emisiilor de
zgomot, precum si cele referitoare la protectia solului si a apei.
(4) Prevederile prezentei hotarari se aplica vehiculelor scoase din uz,
inclusiv componentelor si materialelor acestora, fara a se tine seama de modul
in care vehiculul a fost intretinut sau reparat pe toata durata utilizarii
acestuia si indiferent daca acesta este echipat cu componente furnizate de
producator sau cu alte componente a caror montare ca piese de schimb sau ca
piese de inlocuire se realizeaza respectandu-se reglementarile nationale in
domeniu.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni si expresii semnifica:
a) vehicul - orice vehicul apartinand categoriilor M_1 sau N_1, precum si
vehiculele cu 3 roti, astfel cum sunt definite prin Ordinul ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 pentru aprobarea
Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca
vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania - RNTR 2, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia
mototriciclurilor;
b) vehicul scos din uz - un vehicul devenit deseu, in sensul definitiei din
anexa nr. IA la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001;
c) producator - fabricantul de vehicule sau importatorul profesional al
unui vehicul in Romania;
d) producator individual - persoana fizica sau juridica care produce ori
importa vehicule, dar care nu desfasoara aceasta activitate cu titlu
profesional;
e) prevenire - masurile care urmaresc reducerea cantitatii si nocivitatii
pentru mediu a vehiculelor scoase din uz, a materialelor si substantelor din
componenta acestora;
f) tratare - orice activitate desfasurata dupa ce vehiculul scos din uz a
fost predat unui agent economic care desfasoara activitati de depoluare,
dezmembrare, taiere, maruntire, valorificare sau pregatire pentru eliminarea
deseurilor maruntite, precum si orice alta operatiune efectuata in vederea
valorificarii si/sau eliminarii vehiculelor scoase din uz si a componentelor
lor;
g) reutilizare - orice operatiune prin care componentele vehiculelor scoase
din uz sunt utilizate in acelasi scop pentru care au fost concepute;
h) reciclare - reprelucrarea deseurilor intr-un proces de productie in
vederea utilizarii in scopul initial sau pentru alte scopuri, dar cu excluderea
valorificarii energetice;
i) valorificare energetica - utilizarea deseurilor combustibile ca mijloc
de generare a energiei, prin incinerare directa sau coincinerare, cu sau fara
alte deseuri, dar cu recuperarea caldurii;
j) valorificare - oricare dintre operatiunile prevazute in anexa nr. IIB la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 426/2001;
k) eliminare - oricare dintre operatiunile prevazute in anexa nr. IIA la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 426/2001;
l) agenti economici - producatorii, distribuitorii, colectorii, companiile
de asigurare, precum si agentii care au ca obiect de activitate tratarea,
recuperarea, reciclarea vehiculelor scoase din uz, inclusiv a componentelor si
materialelor acestora;
m) substanta periculoasa - orice substanta considerata periculoasa potrivit
art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001;
n) instalatie de maruntire a vehiculelor scoase din uz - orice instalatie
utilizata pentru taierea in bucati sau pentru fragmentarea vehiculelor scoase
din uz, inclusiv in scopul obtinerii de resturi metalice direct refolosibile;
o) informatii referitoare la dezmembrare - toate informatiile necesare
pentru tratarea corespunzatoare si ecologic rationala a vehiculelor scoase din
uz. Aceste informatii vor fi puse la dispozitie agentilor economici care detin
instalatii de tratare autorizate de catre producatorii de vehicule si
producatorii de componente sub forma de manuale sau pe suport electronic, cum
ar fi CD-ROM, servicii on-line;
p) piesa de inlocuire - piesa destinata sa inlocuiasca la un vehicul acea
piesa cu care vehiculul a fost omologat de tip;
r) masa medie la gol a vehiculului - masa proprie a vehiculului, conform
cartii de identitate a vehiculului, minus masa continutului rezervorului de
carburant umplut la 90% din capacitate si masa conducatorului auto evaluata la
75 kg;
s) depoluare - golirea de fluide si de substante chimice periculoase a
vehiculelor scoase din uz, cu respectarea prevederilor anexei nr. 1 la prezenta
hotarare;
t) certificat de distrugere - certificatul eliberat ultimului detinator al
vehiculului scos din uz de catre unitatile autorizate pentru colectare/tratare.
Art. 3
In scopul prevenirii aparitiei deseurilor, producatorii de vehicule, in
colaborare cu producatorii de componente si de materiale, vor lua masurile
necesare pentru:
a) limitarea si reducerea pe cat posibil a utilizarii substantelor
periculoase la constructia vehiculelor, incepand din faza de proiectare, pentru
a evita poluarea mediului, facilitarea reciclarii componentelor si
materialelor, precum si evitarea eliminarii deseurilor periculoase;
b) conceperea si construirea noilor vehicule cu luarea in considerare a
posibilitatilor de dezmembrare, reutilizare si valorificare a componentelor si
materialelor acestora;
c) dezvoltarea utilizarii materialelor reciclate la producerea de noi
vehicule sau alte produse.
Art. 4
(1) Materialele si componentele vehiculelor vor fi introduse pe piata numai
daca nu contin plumb, mercur, cadmiu si crom hexavalent.
(2) Materialele si componentele vehiculelor exceptate de la aplicarea
prevederilor alin. (1), precum si conditiile in care se pot utiliza se aproba
prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor si al
ministrului economiei si comertului, in termen de 90 de zile de la publicarea
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
Art. 5
Producatorii de vehicule si producatorii de componente sau de materiale au
obligatia de a codifica componentele si materialele pentru a facilita
identificarea acestora la dezmembrarea pentru reutilizare, valorificare,
reciclare. Pot fi aplicate ca standarde de referinta urmatoarele: SR EN ISO
1043-1:2003, SR ISO 1043-2:1995, SR EN ISO 11469:2001 pentru componente din
materiale plastice si SR ISO 1629:1993 pentru componente din cauciuc sau latex,
cu exceptia anvelopelor.
Art. 6
(1) Producatorii, in colaborare cu agentii economici implicati in
gestionarea vehiculelor scoase din uz, sunt obligati sa publice in cartea
tehnica sau prin alte mijloace de informare informatii privind:
a) constructia vehiculelor si a componentelor acestora din punct de vedere
al posibilitatilor de reciclare si valorificare a acestora;
b) modalitatile de tratare ecologica a vehiculelor uzate, in special in
ceea ce priveste dezmembrarea si evacuarea tuturor fluidelor;
c) dezvoltarea si optimizarea metodelor de reutilizare, reciclare si
recuperare a vehiculelor uzate si a componentelor acestora;
d) progresele realizate in domeniul valorificarii si reciclarii in scopul
reducerii cantitatii de deseuri, precum si pentru cresterea gradului de
valorificare si reciclare.
(2) Producatorii au obligatia de a pune la dispozitie potentialilor
cumparatori informatiile prevazute la alin. (1). Date generale referitoare la
informatiile prevazute la alin. (1) vor fi incluse in materialele promotionale
utilizate la comercializarea noilor vehicule.
Art. 7
(1) Producatorii de vehicule au obligatia de a furniza gratuit agentilor
economici autorizati, care realizeaza dezmembrarea si/sau tratarea vehiculelor
scoase din uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului industrial si
comercial, informatii privind dezmembrarea tipurilor noi de vehicule in termen
de cel mult 6 luni de la punerea pe piata a acestora. Aceste informatii vor
privi componentele si materialele, precum si localizarea tuturor substantelor
periculoase utilizate cu scopul atingerii obiectivelor prevazute la art. 15.
(2) Producatorii de componente pentru vehicule trebuie sa furnizeze
agentilor economici autorizati, care realizeaza dezmembrarea si/sau tratarea
vehiculelor scoase din uz, la cererea acestora si cu respectarea secretului
industrial si comercial, informatiile necesare privind dezmembrarea,
depozitarea si testarea componentelor reutilizabile.
Art. 8
Persoanele fizice sau persoanele juridice detinatoare de vehicule scoase
din uz au urmatoarele obligatii:
a) sa nu abandoneze vehiculele scoase din uz ori componentele solide si/sau
lichide ale acestora, pe sol, in apele de suprafata si ale marii teritoriale;
b) sa predea vehiculele scoase din uz agentilor economici autorizati sa
desfasoare activitati de colectare si/sau tratare a vehiculelor scoase din uz.
Art. 9
(1) Producatorii de vehicule trebuie sa asigure, individual sau prin
contracte cu terte parti, preluarea de la ultimul detinator a vehiculelor pe
care le-au introdus pe piata, atunci cand acestea devin vehicule scoase din uz.
(2) In scopul aplicarii prevederilor alin. (1), producatorii de vehicule
vor asigura, individual sau prin contracte cu terte parti, minimum:
a) un punct de colectare in fiecare judet;
b) un punct de colectare in fiecare oras cu peste 100.000 de locuitori;
c) 3 puncte de colectare in municipiul Bucuresti.
(3) Producatorii de vehicule trebuie:
a) sa transmita anual Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor lista cu
punctele de colectare desemnate, potrivit obligatiilor prevazute la alin. (1);
b) sa afiseze lista cu punctele de colectare prevazute la alin. (2) la
punctele de vanzare a vehiculelor noi; lista va include detaliile de contact
privind persoanele care reprezinta aceste puncte de colectare;
c) sa puna la dispozitie publicului, prin publicarea pe Internet, lista
prevazuta la lit. a) a prezentului alineat.
Art. 10
(1) Predarea vehiculului scos din uz catre punctele de colectare prevazute
la art. 9 alin. (2) se face fara nici o cheltuiala a detinatorului care il
preda.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1):
a) vehiculele scoase din uz, care nu sunt inmatriculate sau pentru care
ultima inmatriculare nu s-a facut in Romania, potrivit prevederilor legale in
vigoare;
b) vehiculele scoase din uz, care au fost inmatriculate temporar in
Romania;
c) vehiculele scoase din uz, care nu mai contin una sau mai multe componente
esentiale, in mod special grupul motopropulsor, trenul de rulare, caroseria,
sasiul, catalizatorul sau echipamentele electronice de gestionare a functiilor
vehiculului;
d) vehiculele scoase din uz, carora li s-au adaugat deseuri.
Art. 11
(1) Colectarea vehiculelor scoase din uz se va face numai in baza
prezentarii agentului economic care efectueaza colectarea si/sau dezmembrarea a
urmatoarelor documente:
a) cartea de identitate a vehiculului (original si o copie care va fi
predata agentului economic care efectueaza colectarea si/sau dezmembrarea);
b) pentru persoane fizice, documentul de identitate al ultimului
proprietar, daca acesta efectueaza predarea vehiculului, sau al altei persoane
imputernicite de acesta printr-un act notarial sa efectueze predarea
vehiculului uzat, precum si actul notarial de imputernicire, dupa caz;
c) pentru persoane juridice, documentul de identitate al persoanei delegate
de societatea detinatoare a vehiculului scos din uz sa efectueze predarea vehiculului
si delegatia din partea societatii detinatoare a vehiculului scos din uz pentru
persoana care va efectua predarea vehiculului.
(2) Se excepteaza de la aplicarea prevederilor lit. a) si b) ale alin. (1)
vehiculele fara proprietar sau abandonate pe domeniul public ori privat al
statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale si trecute, potrivit
legii, in proprietatea unitatilor administrativ-teritoriale de pe a caror raza
au fost ridicate.
(3) Agentii economici autorizati pentru colectarea vehiculelor scoase din
uz au obligatia de a emite ultimului detinator al vehiculului scos din uz un
certificat de distrugere, la preluarea vehiculului scos din uz. In cazul in
care agentii economici desfasoara doar activitati de colectare, certificatele
de distrugere vor fi emise in numele unitatilor de tratare cu care au contract,
cu acordul scris al acestora si cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(4) Modelul si conditiile de emitere ale certificatului de distrugere se
aproba prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al
ministrului administratiei si internelor si al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, in termen de 90 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari.
Art. 12
(1) Colectarea si tratarea vehiculelor scoase din uz, care au fost
introduse pe piata de producatori individuali sau ale caror producatori si-au
incetat activitatea, se asigura prin proiecte finantate de la Fondul pentru
mediu, conform legislatiei in vigoare.
(2) Finantarea proiectelor prevazute la alin. (1) se face numai in cazul in
care se dovedeste cu documente ca nivelul costurilor de colectare si tratare a
vehiculelor scoase din uz depaseste veniturile obtinute din vanzarea pieselor
reutilizabile si a materiilor prime secundare, rezultate din tratarea acestora.
Art. 13
Agentii economici care efectueaza operatiuni de intretinere si reparatii
auto au obligatia de a preda pentru reciclare, valorificare sau reutilizare
materialele si piesele inlocuite, care constituie deseuri, catre agentii
economici autorizati, potrivit prevederilor legislatiei in vigoare.
Art. 14
(1) Agentii economici care desfasoara activitati de colectare si
dezmembrare a vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizati potrivit
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, si ale Ordonantei Guvernului
nr. 82/2000 privind autorizarea agentilor economici care desfasoara activitati
de reparatii, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a
vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor uzate, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 222/2003, cu modificarile ulterioare.
(2) Agentii economici care desfasoara activitati de valorificare si/sau
eliminare a componentelor si materialelor rezultate in urma dezmembrarii
vehiculelor scoase din uz trebuie sa fie autorizati potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 426/2001, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
republicata, cu modificarile ulterioare.
(3) Agentii economici care desfasoara activitati de colectare si tratare a
vehiculelor scoase din uz sunt obligati sa respecte cerintele minime prevazute
in anexa nr. 1.
(4) In vederea respectarii obligatiilor prevazute in anexa nr. 1, agentii
economici prevazuti la alin. (1) au obligatia ca, in termen de 18 luni de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei hotarari, sa
solicite autoritatii teritoriale pentru protectia mediului revizuirea
autorizatiei de mediu.
(5) Agentii economici care desfasoara activitati de dezmembrare si/sau
tratare a vehiculelor scoase din uz au obligatia de a tine evidenta tuturor
categoriilor de deseuri si a componentelor reutilizabile.
Art. 15
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, agentii economici trebuie sa asigure
realizarea urmatoarelor obiective, luand in considerare masa medie la gol:
a) reutilizarea si valorificarea a cel putin 75% din masa vehiculelor
fabricate inainte de 1 ianuarie 1980;
b) reutilizarea si valorificarea a cel putin 85% din masa vehiculelor
fabricate dupa 1 ianuarie 1980;
c) reutilizarea si reciclarea a 70% din masa vehiculelor fabricate inainte
de 1 ianuarie 1980;
d) reutilizarea si reciclarea a 80% din masa vehiculelor fabricate incepand
cu data de 1 ianuarie 1980.
(2) Incepand cu data de 1 ianuarie 2015, agentii economici trebuie sa
asigure realizarea urmatoarelor obiective, luand in considerare masa medie la
gol:
a) reutilizarea si valorificarea a cel putin 95% din masa vehiculelor,
pentru toate vehiculele scoase din uz;
b) reutilizarea si reciclarea a cel putin 85% din masa vehiculelor, pentru
toate vehiculele scoase din uz.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) si, de asemenea, prevederile art. 5 si 7
nu se aplica vehiculelor cu destinatii speciale, astfel cum sunt definite in
Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Obiectivele prevazute la alin. (1) se pot realiza in urmatoarele
moduri:
a) individuale catre producatori, in instalatii proprii, sau in instalatii
autorizate ale unor alti agenti economici cu care producatorii au contract;
b) prin transferarea acestei responsabilitati catre o persoana juridica
autorizata in acest scop de catre Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor.
(5) Procedura si criteriile de autorizare pentru persoanele juridice
prevazute la alin. (4) lit. b) se stabilesc prin ordin comun al ministrului
mediului si gospodaririi apelor si al ministrului economiei si comertului, in
termen de 12 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a prezentei hotarari.
(6) In scopul monitorizarii atingerii obiectivelor prevazute la alin. (1)
si (2), agentii economici care desfasoara operatiuni de tratare a vehiculelor
scoase din uz au obligatia de a transmite autoritatilor teritoriale pentru
protectia mediului formularele prevazute in anexa nr. 2, completate pentru anul
precedent, pana la data de 15 martie a anului in curs.
(7) La interval de 3 ani, Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
inainteaza Comisiei Europene un raport privind punerea in aplicare a prezentei
hotarari. Raportul este intocmit pe baza formularelor prevazute la alin. (6),
cu scopul de a stabili o baza de date privind vehiculele uzate si tratarea acestora.
Raportul contine informatii relevante referitoare la posibilele modificari in
structura comercializarii autovehiculelor si in sectoarele de colectare,
dezmembrare, taiere, recuperare si reciclare, care pot duce la perturbarea
concurentei intre sau in interiorul statelor membre ale Uniunii Europene.
Formularele sau schemele sunt trimise statelor membre ale Uniunii Europene cu 6
luni inainte de inceputul perioadei acoperite de raport. Raportul este inaintat
Comisiei Europene in termen de 9 luni de la sfarsitul perioadei de 3 ani pe
care o acopera.
Art. 16
(1) Vehiculele fabricate in serie mica sau cele apartinand sfarsitului de
serie de fabricatie, astfel cum sunt definite in Ordinul ministrului lucrarilor
publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare, sunt exceptate de la aplicarea art. 12 si 15.
(2) Pentru vehiculele cu 3 roti se aplica numai prevederile art. 8, 9 si
14.
Art. 17
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 6, cu amenda de la
10.000.000 la 20.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 si ale art. 15 alin. (1), (2) si (6),
cu amenda de la 75.000.000 lei la 150.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 5, 9, 13 si 14, cu amenda de la
100.000.000 lei la 200.000.000 lei si cu suspendarea temporara a activitatii
agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei hotarari;
d) punerea pe piata a vehiculelor cu incalcarea prevederilor art. 4, cu
amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei si cu suspendarea temporara a
activitatii agentului economic pana la conformarea cu prevederile prezentei
hotarari.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit al Autoritatii Nationale de Control, prin Garda
Nationala de Mediu, sau al celorlalte autoritati competente potrivit legii.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) si (2) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare, inclusiv cele prevazute la art. 28 din ordonanta mentionata.
Art. 18
Prezenta hotarare intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, cu exceptia art. 4, 5, 10, 12 si a art. 15 alin. (7),
care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007, si a art. 9, care intra in
vigoare la data de 1 octombrie 2006.
Art. 19
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 20
Prezenta hotarare transpune Directiva 2000/53/CE privind vehiculele scoase
din uz, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene (JOCE) nr. L 269
din 21 octombrie 2000, P. 0034 - 0043, cu exceptia art. 4 alin. (2) si art. 5
alin. (3) paragraful 2 si 3, care vor fi transpuse prin ordin al ministrului
mediului si gospodaririi apelor, pana la data aderarii Romaniei la Uniunea
Europeana.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Traian Panait,
secretar de stat
p. Ministrul integrarii europene,
Andrei Popescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CERINTE MINIME
necesar a fi indeplinite de catre unitatile de colectare si de cele de tratare
a vehiculelor scoase din uz, in scopul minimizarii impactului asupra mediului
al colectarii, dezmembrarii si reciclarii vehiculelor scoase din uz, precum si
a eliminarii in conditii de siguranta pentru mediu a deseurilor rezultate
1. Cerinte care trebuie indeplinite de unitatile de colectare:
a) unitatile de colectare nu au dreptul sa trateze vehiculele scoase din
uz, in mod special in ceea ce priveste evacuarea fluidelor si dezmembrarea
acestora. Acestea trebuie sa incheie contracte cu unitatile de tratare in ceea
ce priveste perioadele de preluare a vehiculelor, in scopul evitarii
prejudiciilor produse mediului de stocarea prelungita a acestora si al evitarii
blocarii activitatii de colectare. Aceste prevederi nu se aplica agentilor
economici care sunt autorizati sa desfasoare activitati de colectare si
tratare;
b) unitatile de colectare trebuie sa detina toate autorizatiile necesare
pentru activitatea desfasurata, conform prevederilor legale in vigoare;
c) este interzisa stocarea vehiculelor unul peste altul, precum si asezate
pe una dintre partile laterale sau pe plafon. Vehiculele trebuie stocate in asa
fel incat sa se evite orice prejudiciu ce ar putea fi adus componentelor care
contin fluide sau partilor usor demontabile din sticla (cum ar fi: parbrizul,
luneta sau geamurile laterale);
d) suprafata pentru colectare trebuie impartita intr-o suprafata unde
vehiculele scoase din uz sunt predate de catre detinatori si o suprafata pentru
stocarea temporara a acestora in vederea predarii catre unitatile de tratare.
Aceasta ultima suprafata trebuie sa fie protejata impotriva scurgerilor de ulei
mineral, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, si sa prezinte o
retea de drenare a apelor meteorice. Daca suprafata este acoperita, existenta
retelei de drenare nu mai este obligatorie;
e) detinerea echipamentelor necesare transportarii vehiculelor la unitatile
de tratare, tinandu-se seama de faptul ca vehiculele uzate colectate nu mai au
drept de circulatie pe drumurile publice o data cu emiterea certificatului de
distrugere si implicit cu radierea din circulatie;
f) sunt obligatorii detinerea in cantitati suficiente si stocarea in
conditii corespunzatoare a substantelor pentru tratarea si neutralizarea
oricaror posibile scurgeri de fluide;
g) este obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a
apelor meteorice, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
h) unitatea de colectare trebuie sa aiba o capacitate adecvata de prevenire
si stingere a incendiilor;
i) unitatea de colectare trebuie sa fie ingradita, pentru a preveni accesul
persoanelor neautorizate;
j) este obligatorie amplasarea unui indicator in apropierea caii de acces,
in care sa se specifice denumirea, adresa si orele de functionare ale unitatii;
k) toate vehiculele scoase din uz, colectate de la ultimul detinator,
precum si cele care urmeaza sa fie transferate catre unitatile de tratare vor
fi evidentiate in scris intr-un registru de operare. In plus, vor fi
inregistrate urmatoarele informatii:
- copii ale cartilor de identitate ale vehiculelor uzate colectate;
- pentru persoanele fizice - copii ale documentelor de identitate ale ultimilor
proprietari sau ale persoanelor imputernicite de acestia printr-un document
notarial sa efectueze predarea vehiculelor uzate;
- pentru persoanele juridice - copii ale documentelor de identitate ale
persoanelor delegate de societatile detinatoare ale vehiculelor scoase din uz
sa efectueze predarea acestora;
- copii ale certificatelor de distrugere ale tuturor vehiculelor scoase din
uz, preluate;
- probleme deosebite si avarii incluzand cauzele si masurile de remediere
ale acestora.
Registrul de operare va fi prezentat, la cerere, autoritatilor responsabile
cu controlul.
2. Cerinte pentru unitatile de tratare:
a) zona de lucru trebuie sa fie impartita in:
- zona de livrare (primire si inregistrare);
- zona de depozitare preliminara a vehiculelor care nu au fost tratate
prealabil;
- zona de pretratare a vehiculelor scoase din uz;
- zona de depozitare a vehiculelor pretratate;
- zona de dezmembrare;
- zona de stocare a partilor reutilizabile care nu contin fluide;
- zona de stocare a partilor reutilizabile care contin fluide;
- zona de stocare a deseurilor solide pentru reciclare/valorificare
energetica/eliminare;
- zona de stocare a deseurilor fluide pentru reciclare/valorificare
energetica/eliminare;
- zona de stocare a vehiculelor dezmembrate ce vor fi transportate catre
shredder;
- zona de compactare (daca se efectueaza aceasta operatiune).
Toate zonele trebuie sa fie identificate in mod clar;
b) zonele ce servesc pentru stocarea vehiculelor scoase din uz primite
trebuie sa fie impermeabilizate;
c) pe durata depozitarii, inaintea pretratarii si dezmembrarii, este
interzisa stocarea vehiculelor asezate pe una dintre partile laterale sau pe
plafon, pentru a preveni scurgerea fluidelor. Depozitarea vehiculelor uzate
unul peste altul este admisa numai daca exista echipamentele necesare pentru a
se asigura prevenirea deformarii si deteriorarii componentelor care contin
fluide.
d) in zonele in care se realizeaza pretratarea, dezmembrarea, stocarea
fluidelor si a partilor care contin fluide, precum si compactarea trebuie luate
masuri pentru a se asigura evitarea degradarii deseurilor valorificabile;
e) vehiculele scoase din uz, pretratate si dezmembrate, trebuie depozitate pe
suprafete impermeabile astfel incat sa fie evitata contaminarea solului sau a
panzei freatice;
f) operatorii au obligatia de a tine un registru de evidenta a
operatiunilor de tratare;
g) este obligatorie detinerea de instalatii de epurare a apelor, inclusiv a
apelor meteorice, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare;
h) unitatea trebuie sa aiba o capacitate corespunzatoare de depozitare a
anvelopelor uzate si sa previna formarea de stocuri;
i) unitatea trebuie sa aiba o capacitate adecvata de prevenire si stingere
a incendiilor;
Pretratare
j) la primirea vehiculelor scoase din uz operatorii unitatilor de tratare
vor efectua cu prioritate, in cel mai scurt timp posibil, urmatoarele
operatiuni de pretratare:
- indepartarea acumulatorilor;
- demontarea rezervorului de combustibil lichid sau gazos de catre personal
autorizat, conform instructiunilor producatorului;
- tratarea componentelor pirotehnice, fie prin dezmembrare si eliminare
conform instructiunilor producatorului, fie prin detonare, pentru a le face
inofensive atat timp cat sunt instalate pe vehicule;
- indepartarea pe cat posibil a tuturor componentelor continand mercur;
k) inaintea oricarei tratari operatorii unitatilor de tratare trebuie sa indeparteze
de pe vehicule si sa colecteze selectiv urmatoarele fluide si materiale:
- combustibilul (inclusiv gazul lichefiat);
- lichidul de racire;
- lichidul de frana;
- lichidul de spalare a parbrizului;
- agentul frigorific din instalatia de aer conditionat;
- filtrul de ulei;
- condensatoare ce contin PCB/PCT;
- uleiul de motor, de transmisie, uleiul hidraulic si cel utilizat in
amortizoare, cu exceptia cazului cand acestea sunt necesare pentru reutilizarea
componentelor care le contin.
Componentele si materialele care prezinta riscuri pentru panza freatica si
pentru apele de suprafata vor fi depozitate pe suprafete acoperite si
impermeabilizate;
Tratare
l) inaintea oricarei tratari ulterioare, operatorii unitatilor de tratare
vor trebui sa indeparteze urmatoarele substante, materiale sau componente, din
cauza pericolului pe care acestea il prezinta:
- componentele potential periculoase indicate de producatori;
- suspensiile, daca nu au fost golite de fluide;
- componentele continand azbest;
- componentele continand mercur, cum ar fi intrerupatoarele, in masura in
care este posibil;
- componentele si materialele care contin cadmiu, plumb, crom hexavalent;
- substantele care nu au legatura cu vehiculele scoase din uz;
m) inainte de transferarea vehiculelor dezmembrate catre shredder sau catre
o alta instalatie de tratare ulterioara, operatorii unitatilor de tratare
trebuie sa asigure cu prioritate dezasamblarea urmatoarelor componente:
- convertoare catalitice;
- greutati de echilibrare;
- jante de aluminiu;
- luneta, parbriz si geamuri laterale;
- anvelope;
- componente mari de plastic, cum sunt barele de protectie, grila
radiatorului, daca acestea nu sunt separate in timpul sau dupa procesul de
tocare/maruntire intr-o maniera care sa permita reciclarea materialelor;
- componente metalice care contin cupru, aluminiu si magneziu, daca
respectivele metale nu vor fi separate in timpul sau dupa procesul de tocare/maruntire;
n) componentele si substantele obtinute din vehiculele scoase din uz
trebuie sa fie reciclate sau reutilizate intr-o masura cat mai mare,
acordandu-se prioritate reutilizarii.
In masura posibilitatilor tehnice si financiare, lichidul de frana,
uleiurile hidraulice, lichidul de racire si agentul frigorific din instalatia
de aer conditionat trebuie sa fie reciclate.
Deseurile care vor fi reciclate trebuie sa fie depozitate separat de
deseurile care urmeaza sa fie eliminate;
o) vehiculele pretratate sau dezmembrate pot fi compactate in instalatii
corespunzatoare in scopul transportarii, daca s-a asigurat demontarea tuturor
componentelor care pot fi reutilizate sau reciclate;
Documente
p) operatorii unitatilor de tratare au obligatia de a tine un registru de
operare in care se vor mentiona datele de identificare a vehiculelor,
operatiile de evacuare a fluidelor, reutilizarea si reciclarea materialelor,
materialele valorificate energetic, alte tratamente aplicate unor componente;
r) registrul de operare va contine si toate datele esentiale privind
functionarea unitatii, care rezulta din principiile de transparenta si
trasabilitate in ceea ce priveste gestionarea ecologica si rationala a
vehiculelor scoase din uz, respectiv:
- copii ale certificatelor de distrugere;
- inventarele si locatiile, pe tipuri si cantitati, ale tuturor
substantelor, materialelor si componentelor rezultate in urma operatiunilor de
pretratare si tratare a vehiculelor uzate;
- evidenta tuturor deseurilor reciclate sau eliminate, precum si informatii
privind componentele reutilizate;
- informatii privind fluxurile de deseuri din alte domenii de activitate
ale unitatii, care vor fi eliminate impreuna cu fluxurile de deseuri rezultate
de la gestionarea vehiculelor scoase din uz;
- probleme in functionare, cauzele acestora si masurile luate pentru
solutionarea acestora.
ANEXA 2
Materiale provenite de la depoluarea si dezmembrarea vehiculelor scoase din
uz (in tone pe an)
______________________________________________________________________________
|Materiale provenite
|Reutilizare|Reciclare|Valorificare|Valorificare|Eliminare|
|de la depoluare si | (A) | (B1) |energetica |totala | E1
|
|dezmembrare (*) | | | (C1) | (D1=B1+C1) | |
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Acumulatori cu plumb| | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Uleiuri de motor, de| | | | |
|
|transmisie si de | | | | |
|
|ungere | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Lichide (excluzand | | | | |
|
|combustibilul) | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Filtre de ulei | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Alte materiale | | | | |
|
|provenite de la | | | | |
|
|depoluare (excluzand| | | | |
|
|combustibilul) | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Catalizatori | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Componente metalice | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Anvelope | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Componente mari de | | | | |
|
|plastic | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Sticla | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
|Total | | | | |
|
|____________________|___________|_________|____________|____________|_________|
Materiale provenite de la tocarea/maruntirea vehiculelor scoase din uz (in
tone pe an)
______________________________________________________________________________
|Materiale provenite de la |Reciclare|Valorificare|Valorificare
|Eliminare|
|tocare/maruntire (*) | (B2) |energetica |totala | E2 |
| | | (C2) |(D2 = B2 + C2)|
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Materiale feroase (otel) | | | |
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Metale neferoase (aluminiu, | | | |
|
|cupru, zinc, plumb etc.) | | | |
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Fractie usoara rezultata in | | | |
|
|urma tocarii/maruntirii (SLF) | | | |
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Altele | | | |
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
|Total | | | |
|
|______________________________|_________|____________|______________|_________|
Monitorizarea vehiculelor scoase din uz (partilor vehiculelor scoase din
uz) exportate pentru tratare (in tone pe an)
______________________________________________________________________________
|Masa totala a |Totalul vehiculelor |Totalul vehiculelor |Totalul
|
|vehiculelor |scoase din uz |scoase din uz |vehiculelor
|
|care sunt |(partilor vehiculelor |(partilor vehiculelor |scoase din uz
|
|exportate |scoase din uz) |scoase din uz) |(partilor
|
|pentru fiecare |exportate, care au |exportate, care au |vehiculelor
|
|tara*1) (*) |fost reciclate |fost valorificate |scoase din uz) |
| | (F1) |energetic | (F3)
|
| | | (F2) |
|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
|_______________|______________________|______________________|________________|
(*) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile conform Hotararii
Guvernului nr. 856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru
aprobarea listei cuprinzand deseurile, inclusiv deseurile periculoase.
*1) Se va preciza separat, pe tari, masa vehiculelor exportate pentru
reutilizare si valorificare.