ORDIN
Nr. 49 din 14 ianuarie 2004
pentru aprobarea Normelor tehnice privind protectia mediului si in special a
solurilor, cand se utilizeaza namoluri de epurare in agricultura
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 27 ianuarie 2004
In temeiul prevederilor art. 54 pct. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 426/2001,
in baza Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, cu
modificarile ulterioare,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind protectia mediului si in special a
solurilor, cand se utilizeaza namoluri de epurare in agricultura, cuprinse in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Nerespectarea normelor tehnice prevazute la art. 1 atrage raspunderea
administrativa, civila sau penala, dupa caz, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare.
Art. 3
Directia gestiune a deseurilor si substantelor chimice periculoase va lua
masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul agriculturii, padurilor,
apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza
namoluri de epurare in agricultura
CAP. 1
Prevederi generale
Prezentele norme tehnice au ca scop valorificarea potentialului agrochimic
al namolurilor de epurare, prevenirea si reducerea efectelor nocive asupra
solurilor, apelor, vegetatiei, animalelor si omului, astfel incat sa se asigure
utilizarea corecta a acestora.
Pentru scopurile prezentelor norme tehnice urmatorii termeni au
semnificatiile de mai jos:
a) namoluri:
1. namoluri provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din localitati
si de la alte statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie asemanatoare
apelor uzate orasenesti;
2. namoluri provenite de la fosele septice si de la alte instalatii
similare pentru epurarea apelor uzate;
3. namoluri provenite de la statiile de epurare, altele decat cele
mentionate la pct. 1 si 2;
b) namoluri tratate - namolurile tratate printr-un proces biologic, chimic
sau termic, prin stocare pe termen lung ori prin orice alt procedeu
corespunzator care sa reduca in mod semnificativ puterea lor de fermentare si
riscurile sanitare rezultate prin utilizarea lor;
c) agricultura - cresterea tuturor tipurilor de culturi agricole in scop
comercial, inclusiv a cantitatilor necesare pentru stocare si insamantare;
d) utilizare - imprastierea namolurilor pe soluri sau orice alta aplicare a
namolurilor pe si in soluri;
e) utilizator de namol - orice persoana fizica sau juridica autorizata,
implicata in incarcarea, transportul, depozitarea, imprastierea si incorporarea
namolului in terenul agricol al beneficiarului;
f) beneficiar de namol - orice persoana fizica si juridica care este
proprietar, arendas sau reprezentant al acestora, care accepta aplicarea
namolului pe terenul sau;
g) studiu agrochimic special - studiul agrochimic completat cu datele
privind incarcarea solului si plantei cu elementele poluante;
h) ape uzate orasenesti - ape uzate menajere sau amestec de ape uzate
menajere cu ape uzate industriale si/sau ape meteorice (conform Normelor
tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti
NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002);
i) ape uzate menajere - ape uzate provenite din gospodarii si servicii,
care rezulta de regula din metabolismul uman si din activitatile menajere
(conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor
uzate orasenesti NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.
188/2002);
j) ape uzate industriale - orice fel de ape uzate ce se evacueaza din
incintele in care se desfasoara activitati industriale si/sau comerciale,
altele decat apele uzate menajere si apele meteorice (conform Normelor tehnice
privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti NTPA-011,
cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002);
k) autoritate competenta - autoritatea careia ii revin atributii si
responsabilitati ce decurg din prezentele norme tehnice;
l) echivalent locuitor (e.l.) - incarcarea organica biodegradabila avand un
consum biochimic de oxigen la 5 zile (CBO5) de 60 g O2/zi (conform Normelor
tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti
NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002).
Namolurile provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din
localitati si din alte statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie
asemanatoare apelor uzate orasenesti pot fi utilizate in agricultura numai daca
sunt in conformitate cu prezentele norme tehnice.
Concentratiile de metale grele in solurile pe care se aplica namoluri,
concentratiile de metale grele din namoluri si cantitatile maxime anuale ale
acestor metale grele care pot fi introduse in solurile cu destinatie agricola
sunt prezentate in tabelele nr. 1.1, 1.2 si 1.3.
Tabelul nr. 1.1
Valorile maxime admisibile pentru concentratiile de metale grele in
solurile pe care se aplica namoluri (mg/kg de materie uscata intr-o proba
reprezentativa de sol cu un pH mai mare de 6,5)
________________________________________________________________________________
Parametrul Valoarea
limita
________________________________________________________________________________
Cadmiu 3
Cupru 100
Nichel 50
Plumb 50
Zinc 300
Mercur 1
Crom 100
________________________________________________________________________________
Tabelul nr. 1.2
Concentratiile maxime admisibile de metale grele din namolurile destinate
pentru utilizarea in agricultura (mg/kg de materie uscata)
________________________________________________________________________________
Parametrul Valoarea
limita
________________________________________________________________________________
Cadmiu 10
Cupru 500
Nichel 100
Plumb 300
Zinc 2.000
Mercur 5
Crom 500
Cobalt 50
Arsen 10
AOX (suma compusilor organohalogenati) 500
PAH (hidrocarburi aromatice policiclice) - suma urmatoarelor 5
substante: antracen, benzoantracen, benzofluoranten,
benzoperilen, benzopiren, chrisen, fluorantren, indeno (1, 2, 3)
piren, naftalina, fenantren, piren
PCB (bifenili policlorurati) - suma compusilor cu numerele 28, 0,8
52, 101, 118, 138, 153, 180, conform Ordinului ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 756/1997 pentru
aprobarea Reglementarii privind evaluarea poluarii mediului,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 303 bis din 6 noiembrie 1997, cu modificarile ulterioare
________________________________________________________________________________
Tabelul nr. 1.3
Valorile limita pentru cantitatile anuale de metale grele care pot fi
introduse in terenurile agricole pe baza unei medii de 10 ani (kg/ha/an)
________________________________________________________________________________
Parametrul Valoarea
limita
________________________________________________________________________________
Cadmiu 0,15
Cupru 12
Nichel 3
Plumb 15
Zinc 30
Mercur 0,1
Crom 12
________________________________________________________________________________
Se interzice utilizarea namolurilor atunci cand concentratia unuia sau a
mai multor metale grele din sol depaseste valorile limita stabilite in tabelul
nr. 1.1 si trebuie luate masuri pentru ca aceste valori limita sa nu fie
depasite ca urmare a utilizarii namolurilor.
Pe terenurile agricole se pot aplica numai namolurile al caror continut in
elemente poluante nu depaseste limitele prezentate in tabelul nr. 1.2.
Cantitatile maxime admisibile de metale grele care pot fi aplicate pe sol
pe unitatea de suprafata si pe an sunt in conformitate cu tabelul 1.3.
Pentru alte elemente poluante care nu sunt mentionate in tabelele nr. 1.1,
1.2 si 1.3 restrictiile si utilizarea namolurilor vor fi stabilite de
autoritatea teritoriala de mediu in baza recomandarilor primite din partea
autoritatilor centrale de mediu, pe baza studiilor efectuate de Institutul
National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM si de
Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie - ICPA, pentru fiecare
statie de epurare, pe baza analizelor de sol si namol.
Pot fi utilizate in agricultura numai namolurile tratate.
Producatorii de namoluri trebuie sa furnizeze utilizatorului de namol cu
regularitate disponibilul de namol cu caracteristicile mentionate in tabelul
nr. 1.4.
Tabelul nr. 1.4
Analiza namolurilor - indicatori de caracterizare a namolurilor
_______________________________________________
Indicatorul Metoda de analiza
_______________________________________________
pH SR EN 12176
Umiditatea SR EN 12880
Pierderea la calcinare SR EN 12879
Carbon organic total SR EN 12880
Azot STAS 12200/85
Fosfor STAS 12205/84
Potasiu STAS 12678/88
Cadmiu STAS 12876/90
Crom STAS 13117/92
Cupru SR 13179/93
Mercur -
Nichel STAS 13094/92
Plumb SR 13225/94
Zinc SR 13181/93
_______________________________________________
Numarul analizelor depinde de cantitatea de namol de la statia de epurare,
folosit in agricultura, si este prezentat in tabelul nr. 1.5.
Tabelul nr. 1.5
Numarul analizelor de namol
______________________________________________________________________________
| Tone de substanta | < 30 | 30 - | 151 - | 801 - | 1.601 - | 3.201 - | >
6.400|
| uscata folosite in| | 150 | 800 | 600 | 3.200 | 6.400 |
|
| agricultura*1) | | | | | | |
|
|___________________|______|______|_______|_______|_________|_________|________|
| Parametri | 2 | 4 | 6 | 9 | 12 | 15 | 18
|
| agronomici*2) | | | | | | |
|
|___________________|______|______|_______|_______|_________|_________|________|
| Metale grele*3) | 2 | 3 | 4 | 8 | 12 | 15 | 18 |
|___________________|______|______|_______|_______|_________|_________|________|
| HAP, PCB, AOX | 0/1 | 1 | 2 | 4 | 6 | 9 | 12
|
|___________________|______|______|_______|_______|_________|_________|________|
| Dioxine | 0/1 | 0/1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 4
|
|___________________|______|______|_______|_______|_________|_________|________|
*1) Tone de substanta uscata inaintea tratarii cu var sau cu lapte de var
ori inaintea compostarii.
*2) Substanta uscata, carbon organic, pH, N, P2O5, K2O, CaO.
*3) Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, Co, As.
Se interzice utilizarea namolurilor sau livrarea acestora in vederea
utilizarii lor pe:
- terenurile folosite pentru pasunat;
- terenurile destinate cultivarii arbustilor fructiferi;
- terenurile destinate culturii legumelor;
- terenurile destinate culturilor pomilor fructiferi cu 10 luni inainte de
recoltare si in timpul recoltarii.
In tabelul nr. 1.6 sunt prezentate o serie de conditii care trebuie
indeplinite la imprastierea namolurilor de la statiile de epurare.
Tabelul nr. 1.6
Criterii de evaluare a pretabilitatii solurilor la aplicarea namolului
______________________________________________________________________________
| Factorul | Gradul de afectare | Exclus
|
| |_______________________________________________|
|
| | fara | slab | mediu | mare | |
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
| Topografia |foarte slab| slab | moderat | puternic | foarte
|
| terenului |neuniform | neuniform | neuniform | neuniform | puternic
|
| | | | | | neuniform
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Panta terenului | < 2% | 2,1% - 5% |5,1% - 10% |10,1% - 15%| >
15,1% |
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Textura solului |lut nisipos|lut nisipos|nisip lutos|nisip lutos|nisip
|
| |argilos, |grosier, |fin, argila|grosier, |grosier,
|
| |lut mediu, |lut nisipos|nisipoasa |nisip lutos|nisip
|
| |lut prafos |mijlociu, | |mijlociu, |mijlociu,
|
| | |lut nisipos| |lut argilo-|nisip fin,
|
| | |fin, lut | |prafos |argila
|
| | |nisipos | | |lutoasa,
|
| | |prafos, lut| | |argila
|
| | |argilos | | |prafoasa,
|
| | |mediu | | |argila
medie,|
| | | | | |argila fina,
|
| | | | | |roci compacte|
| | | | | |fisurate,
|
| | | | | |pietrisuri,
|
| | | | | |roci
compacte|
| | | | | |dure,
|
| | | | | |depozite
|
| | | | | |organice
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Permeabilitatea |mijlocie |mare |mica |foarte mica|extrem de
|
|solului | | | | |mica, foarte
|
| | | | | |mare
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Drenajul solului|bine drenat|moderat | - |intens |foarte slab
|
| | |drenat | |drenat |drenat, slab
|
| | | | | |drenat,
|
| | | | | |excesiv
|
| | | | | |drenat,
|
| | | | | |imperfect
|
| | | | | |drenat
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Pericol de |absent |mic |moderat | - |mare, foarte
|
|eroziune la | | | | |mare
|
|suprafata | | | | |
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Inundabilitate |neinundabil|tot timpul | - | - |inundabil
|
| | |anului | | |
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Capacitatea de |mare |mijlocie |foarte |extrem |foarte mica,
|
|apa utila | | |mare |de mare |mica
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Adancimea apei |foarte mare|mare |mijlocie |mica
|superficiala,|
|freatice | | | |(textura |extrem de
|
| | | | |mijlociu- |mica, foarte
|
| | | | |fina) |mica
(textura|
| | | | | |grosiera)
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Volumul edafic |extrem de |foarte mare|mare |mijlociu |extrem de
|
| |mare, | | | |mic, foarte
|
| |excesiv de | | | |mic, mic
|
| |mare | | | |
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|pH | > 6,9 | 6,5 - 6,8 | 5,9 - 6,4 | 5,5 - 5,8 | <
5,5 |
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Capacitatea de |mijlocie |mare |mica |foarte |extrem de
|
|schimb cationic | | | |mare |mica, foarte
|
| | | | | |mica, extrem
|
| | | | | |de mare
|
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
|Incarcarea cu | | | | |
|
|metale grele | < 20% | 20% - 40% | 40% - 60% | 60% - 80% | >
80% |
|________________|___________|___________|___________|___________|_____________|
NOTA:
Imprastierea namolului se face numai in perioadele in care sunt posibile
accesul normal pe teren si incorporarea namolului in sol imediat dupa aplicare.
In utilizarea namolurilor trebuie sa se tina cont de urmatoarele reguli:
a) trebuie sa fie avute in vedere necesitatile nutritionale ale plantelor;
b) sa nu se compromita calitatea solurilor si a apelor de suprafata;
c) valoarea pH-ului din solurile pe care urmeaza a fi aplicate namoluri de
epurare trebuie sa fie mentinuta la valori peste 6,5.
CAP. 2
Obligatiile producatorilor, respectiv ale utilizatorilor de namoluri de
epurare
Producatorul de namol are urmatoarele obligatii:
1. sa anunte autoritatea teritoriala de mediu si utilizatorii de namol
despre eventualii poluanti existenti in namol;
2. sa identifice utilizatorul de namol si suprafetele agricole (inclusiv pe
cele sensibile) care intrunesc conditiile necesare utilizarii namolului, pe
baza studiilor pedologice intocmite la cererea producatorului de catre oficiile
teritoriale de studii pedologice si agrochimice (OSPA);
3. sa contacteze utilizatorul de namol si sa evalueze posibilitatile de
utilizare a namolului.
Pentru a obtine permisul de aplicare in baza autorizatiei de functionare a
statiei de epurare, producatorul de namol trebuie sa trimita autoritatii
teritoriale competente, cu cel putin o luna inainte de perioada de imprastiere,
date cu privire la:
a) cantitatile de namoluri generate si cantitatile de namoluri furnizate
pentru utilizarea in agricultura;
b) compozitia si caracteristicile namolurilor, conform datelor din tabelul
nr. 1.4;
c) tipul de tratament efectuat asupra namolului;
d) datele de identificare a utilizatorilor de namoluri;
e) date despre localizarea suprafetei agricole pe care urmeaza sa se aplice
namol;
f) perioada probabila de imprastiere;
g) tipul culturii;
4. sa asigure transportul si imprastierea namolului;
5. sa anunte autoritatea teritoriala de mediu in cazul nerespectarii
conditiilor initiale de eliberare a permisului de imprastiere, la schimbarea
terenului, in cazul in care utilizatorul de namol refuza ulterior namolul;
6. sa aleaga solutia de eliminare a namolului (incinerare, depozitare) in
cazul neobtinerii autorizatiei de imprastiere a namolului sau in cazul in care
nu gaseste loc de imprastiere;
7. sa tina la zi registrele cu:
a) cantitatile de namoluri produse si cantitatile de namoluri furnizate
pentru agricultura;
b) compozitia si caracteristicile namolurilor fata de parametrii
specificati in tabelul nr. 1.4;
c) tipul de tratament efectuat;
d) numele si adresele destinatarilor de namoluri si locurile de utilizare a
namolurilor;
8. sa comunice la cererea autoritatilor competente informatiile care se
gasesc in registrele de evidenta;
9. sa realizeze studiul agrochimic special de control si monitoring al
solului pe care s-a aplicat namolul.
In responsabilitatea producatorului de namol intra tot ceea ce priveste
calitatea, cantitatea, transportul, imprastierea namolului pe suprafetele agricole,
precum si efectele acestuia asupra mediului si sanatatii omului dupa utilizare.
Utilizatorii de namoluri de epurare sunt obligati:
a) sa anunte autoritatile competente si producatorul de namol despre
rotatia culturii;
b) sa realizeze incorporarea namolurilor in sol in aceeasi zi in care s-a
aplicat namolul;
c) sa anunte producatorul de namol daca s-au razgandit in privinta
utilizarii namolului inainte de a se realiza transportul acestuia.
In zonele de utilizare a namolurilor se organizeaza sistemul de
monitorizare al factorilor de mediu (sol, apa, plante) in completarea
sistemului national.
CAP. 3
Atributii si raspunderi ale autoritatii competente
Pentru realizarea obiectivului acestor norme tehnice, autoritatile competente
la nivel central au urmatoarele atributii:
1. Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului:
a) coordoneaza activitatea celorlalte autoritati competente prin Directia
gestiunea deseurilor si substante chimice periculoase;
b) avizeaza activitatea de utilizare agricola a namolului de epurare (emite
permis de aplicare);
c) asigura raportarea datelor referitoare la producatorii si utilizatorii
de namol, precum si la caracteristicile namolurilor utilizate in agricultura,
conform Regulamentului Comisiei Europene de raportare a datelor;
d) elaboreaza impreuna cu celelalte autoritati competente documentele
tehnice de utilizare a namolurilor;
e) autorizeaza laboratoarele care efectueaza analize de sol, plante, namol
si ape, in conformitate cu Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului
nr. 370/2003 privind activitatile si sistemul de autorizare a laboratoarelor de
mediu, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 756 din 29
octombrie 2003;
f) asigura organizarea si finantarea activitatii de monitoring (sol, apa si
plante) dupa utilizarea namolului pe terenurile agricole;
g) elaboreaza prin OSPA studii pedologice ale terenurilor agricole pe care
poate fi utilizat namolul de epurare si urmareste evolutia culturilor pe acele
terenuri;
h) elaboreaza recomandari de informare a publicului si a potentialilor
factori implicati;
i) nominalizeaza prin prezentul ordin Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM ca laborator national de
referinta pentru analize de aer, apa si namol si ca organizator al bazei de
date la nivel central cu privire la aer, apa si namol;
j) nominalizeaza prin prezentul ordin Institutul de Cercetari pentru
Pedologie si Agrochimie - ICPA ca laborator national de referinta pentru
analize de sol, plante si namol si ca organizator al bazei de date la nivel
central in ceea ce priveste calitatea solului si plantelor;
k) pe baza informatiilor obtinute de la autoritatile teritoriale
competente, ICIM si ICPA intocmesc anual un raport de sinteza privind
utilizarea namolurilor in agricultura, cantitatile utilizate, pe tipuri si
caracteristici de namoluri, tipurile de soluri si evolutia caracteristicilor
acestora, dificultatile aparute si masurile intreprinse sau propuse pentru
rezolvarea acestora;
2. Ministerul Administratiei si Internelor:
a) participa la elaborarea documentelor tehnice;
b) elaboreaza impreuna cu autoritatile locale planuri de imbunatatire a
activitatii statiilor de epurare in scopul aplicarii celor mai bune practici de
eliminare a namolului.
Pentru realizarea obiectivului prezentelor norme tehnice, autoritatile
competente la nivel teritorial au urmatoarele atributii:
1. autoritatea teritoriala de mediu:
a) elibereaza permis de aplicare a namolului, cu respectarea prevederilor
prezentelor norme tehnice, conform modelului din anexa la acestea;
b) se consulta si informeaza autoritatea agricola si autoritatea de ape
pentru acordarea permisului de aplicare;
c) informeaza aceste autoritati in legatura cu permisele de aplicare
eliberate;
d) este obligata sa trimita la termen decizia analizarii dosarului;
e) controleaza si supravegheaza activitatea producatorilor si
utilizatorilor de namol pentru respectarea prevederilor prezentelor norme
tehnice si ia masuri de sanctionare conform legii pentru respectarea acestora;
f) tine la zi registrele cu producatorii de namoluri, pe cantitati si
caracteristici ale namolurilor, tipuri de tratamente efectuate la namoluri,
numele si adresele producatorilor de namoluri;
g) intocmeste anual, impreuna cu autoritatea teritoriala agricola, un
raport de sinteza privind utilizarea namolurilor in agricultura, cantitatile
utilizate, pe tipuri si caracteristici de namoluri, tipurile de soluri si
evolutia caracteristicilor acestora, dificultatile aparute si masurile
intreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora. Acest raport se transmite
la ICIM si ICPA pana in luna martie a anului urmator;
2. autoritatea teritoriala agricola:
a) coopereaza cu autoritatea de mediu in vederea acordarii permisului de
aplicare si intocmirii raportului de sinteza;
b) tine la zi registrele cu utilizatorii de namoluri, pe tipuri si
caracteristici ale namolurilor si ale solurilor pe care se utilizeaza
namolurile, modul de utilizare, numele si adresele utilizatorilor;
c) tine evidenta rotatiei culturilor;
3. agentii de consultanta agricola:
a) organizeaza campanii de informare pentru utilizatorii de namol, agentii
economici si consumatorii de produse agricole;
b) ofera consultanta agricultorilor in vederea folosirii namolului ca
ingrasamant organic.
ANEXA 1
la normele tehnice
PERMIS DE APLICARE Nr. ..............
din data de ....................
pe terenul agricol a namolului
provenit din statia de epurare ................................................
(se vor completa denumirea statiei de epurare,
adresa, telefonul si persoana de contact)
Agentia de Protectie a Mediului ........................... acorda permis
de
(se va completa judetul)
aplicare a namolului provenit din statia de epurare
............................
(denumirea statiei
de epurare)
pe terenurile agricole prevazute in studiul pedologic nr. ..../data ...........,
elaborat de OSPA ................................. si aprobat de Directia
pentru
(judetul)
Agricultura si Dezvoltare Rurala ................................ .
(judetul)
Directorul Agentiei de Protectie a Mediului,
......................................................