Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 344/708 din 16 august 2004

pentru aprobarea Normelor tehnice privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza namolurile de epurare in agricultura

ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR


SmartCity3

              Nr. 344 din 16 august 2004
              MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
              Nr. 708 din 1 octombrie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 959 din 19 octombrie 2004

    In conformitate cu prevederile art. 54 pct. 2 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 426/2001,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si al Hotararii Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,

    ministrul mediului si gospodaririi apelor si ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele tehnice privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza namolurile de epurare in agricultura, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Nerespectarea normelor tehnice prevazute la art. 1 atrage raspunderea administrativa, civila sau penala, dupa caz, in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare.
    Art. 3
    Directia gestiune deseuri si substante chimice periculoase va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 4
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului nr. 49/2004 pentru aprobarea Normelor tehnice privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza namoluri de epurare in agricultura, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 27 ianuarie 2004.
    Art. 5
    Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Prezentul ordin transpune Directiva 86/278/CEE privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza namolurile de epurare in agricultura, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatii Europene (JOCE) nr. L181 din 4 iulie 1986.

                  Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
                         Speranta Maria Ianculescu

            Ministrul agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale,
                                Petre Daea

    ANEXA 1

                              NORME TEHNICE
privind protectia mediului si in special a solurilor, cand se utilizeaza namolurile de epurare in agricultura

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Prezentele norme tehnice au ca scop valorificarea potentialului agrochimic al namolurilor de epurare, prevenirea si reducerea efectelor nocive asupra solurilor, apelor, vegetatiei, animalelor si omului, astfel incat sa se asigure utilizarea corecta a acestor namoluri.
    Pentru scopurile prezentelor norme tehnice urmatorii termeni au semnificatiile de mai jos:
    a) namoluri:
    1. namoluri provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din localitati si de la alte statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie asemanatoare apelor uzate orasenesti;
    2. namoluri provenite de la fosele septice si de la alte instalatii similare pentru epurarea apelor uzate;
    3. namoluri provenite de la statiile de epurare, altele decat cele mentionate la pct. 1 si 2;
    b) namoluri tratate - namolurile tratate printr-un proces biologic, chimic ori termic, prin stocare pe termen lung sau prin orice alt procedeu corespunzator care sa reduca in mod semnificativ puterea acestora de fermentare si riscurile sanitare rezultate prin utilizarea lor;
    c) agricultura - cresterea tuturor tipurilor de culturi agricole in scop comercial, inclusiv a cantitatilor necesare pentru stocare si insamantare;
    d) utilizare - imprastierea namolurilor pe soluri sau orice alta aplicare a namolurilor pe si in soluri;
    e) utilizator de namol - orice persoana fizica sau juridica autorizata, implicata in incarcarea, transportul, depozitarea, imprastierea si incorporarea namolului in terenul agricol al beneficiarului;
    f) beneficiar de namol - orice persoana fizica si juridica, proprietar, arendas sau reprezentant al acestora, care accepta aplicarea namolului pe terenul sau;
    g) studiu agrochimic special - studiul agrochimic completat cu datele privind incarcarea solului si plantei cu elementele poluante;
    h) ape uzate orasenesti - apele uzate menajere ori amestecul de ape uzate menajere cu ape uzate industriale si/sau ape meteorice (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti, NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002);
    i) ape uzate menajere - apele uzate provenite din gospodarii si servicii, care rezulta de regula din metabolismul uman si din activitatile menajere (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti, NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002);
    j) ape uzate industriale - orice fel de ape uzate ce se evacueaza din incintele in care se desfasoara activitati industriale si/sau comerciale, altele decat apele uzate menajere si apele meteorice (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti, NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002);
    k) autoritate competenta - autoritatea careia ii revin atributii si responsabilitati ce decurg din prezentele norme tehnice;
    l) echivalent locuitor (e.l.) - incarcarea organica biodegradabila avand un consum biochimic de oxigen la 5 zile - CBO5 - de 60 g O2/zi (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orasenesti, NTPA-011, cuprinse in anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 188/2002).
    Namolurile provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din localitati si din alte statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie asemanatoare apelor uzate orasenesti pot fi utilizate in agricultura numai daca sunt in conformitate cu prezentele norme tehnice.
    Concentratiile de metale grele in solurile pe care se aplica namoluri, concentratiile de metale grele din namoluri si cantitatile maxime anuale ale acestor metale grele care pot fi introduse in solurile cu destinatie agricola sunt prezentate in tabelele nr. 1.1, 1.2 si 1.3.

    Tabelul nr. 1.1

    Valorile maxime admisibile pentru concentratiile de metale grele in solurile pe care se aplica namoluri (mg/kg de materie uscata intr-o proba reprezentativa de sol cu un pH mai mare de 6,5)

__________________________________________
Parametrii                        Valorile
                                  limita
__________________________________________
Cadmiu                                  3
Cupru                                 100
Nichel                                 50
Plumb                                  50
Zinc                                  300
Mercur                                  1
Crom                                  100
__________________________________________

    Tabelul nr. 1.2

    Concentratiile maxime admisibile de metale grele din namolurile destinate pentru utilizarea in agricultura (mg/kg de materie uscata)

__________________________________________
Parametrii                        Valorile
                                  limita
__________________________________________
Cadmiu                                 10
Cupru                                 500
Nichel                                100
Plumb                                 300
Zinc                                2.000
Mercur                                  5
Crom                                  500
Cobalt                                 50
Arsen                                  10
AOX (suma compusilor
organohalogenati)                     500
PAH (Hidrocarburi aromatice
policiclice)                            5
Suma urmatoarelor substante:
antracen, benzoantracen,
benzofluoranten, benzoperilen,
benzopiren, chrisen, fluorantren,
indeno (1,2,3) piren, naftalina,
fenantren, piren
PCB (bifenili policlorurati)          0,8
Suma compusilor cu numerele 28,
52, 101, 118, 138, 153, 180,
conform Ordinului ministrului
apelor, padurilor si protectiei
mediului nr. 756/1997, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 303 si nr. 303 bis
din 6 noiembrie 1997
__________________________________________

    Tabelul nr. 1.3

    Valorile limita pentru cantitatile anuale de metale grele care pot fi introduse in terenurile agricole pe baza unei medii de 10 ani (kg/ha/an)

__________________________________________
Parametrii                        Valorile
                                  limita
__________________________________________
Cadmiu                               0,15
Cupru                                  12
Nichel                                  3
Plumb                                  15
Zinc                                   30
Mercur                                0,1
Crom                                   12
__________________________________________

    Se interzice utilizarea namolurilor atunci cand concentratia unuia sau mai multor metale grele din sol depaseste valorile limita stabilite in tabelul nr. 1.1 si trebuie luate masuri pentru ca aceste valori limita sa nu fie depasite ca urmare a utilizarii namolurilor.
    Pe terenurile agricole se pot aplica numai namolurile al caror continut in elemente poluante nu depaseste limitele prezentate in tabelul nr. 1.2.
    Cantitatile maxime admisibile de metale grele care pot fi aplicate pe sol pe unitatea de suprafata si pe an sunt in conformitate cu tabelul nr. 1.3.
    Pentru alte elemente poluante care nu sunt existente in tabelele nr. 1.1, 1.2 si 1.3, restrictiile si utilizarea namolurilor vor fi stabilite de catre autoritatea teritoriala de protectie a mediului, in baza recomandarilor primite din partea autoritatilor centrale de mediu, pe baza studiilor efectuate de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului si de Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie, pentru fiecare statie de epurare, pe baza analizelor de sol si namol.
    Pot fi utilizate in agricultura numai namolurile tratate, pentru care s-a emis permisul de aplicare de catre agentia locala de protectie a mediului pe baza studiului agrochimic special elaborat de Oficiul de Studii Pedologice si Agrochimice (OSPA) si aprobat de directia pentru agricultura si dezvoltare rurala. In studiu trebuie sa se prevada conditiile pe care trebuie sa le respecte producatorul si utilizatorul namolului pentru a se asigura protectia mediului.
    Producatorii de namoluri trebuie sa furnizeze utilizatorului de namol, cu regularitate, informatii privind disponibilul de namol si caracteristicile namolului, conform urmatorilor indicatori de caracterizare:
    - pH;
    - umiditate;
    - pierdere la calcinare;
    - carbon organic total;
    - azot;
    - fosfor;
    - potasiu;
    - cadmiu;
    - crom;
    - cupru;
    - mercur;
    - nichel;
    - plumb;
    - zinc.
    Stabilirea indicatorilor de caracterizare a namolurilor si numarul analizelor depind de cantitatea de namol de la statia de epurare, folosit in agricultura, si sunt prezentate in tabelul nr. 1.4.

    Tabelul nr. 1.4

    Numarul analizelor de namol
________________________________________________________________________________
Tone de substanta uscata    < 30  30 -  151 -  801 -   1.601 -  3.201 -  > 6.400
folosite in agricultura*1)        150   800    1.600   3.200    6.400
________________________________________________________________________________
Parametrii agronomici*2)      2    4     6       9       12       15         18
________________________________________________________________________________
Metale grele*3)               2    3     4       8       12       15         18
________________________________________________________________________________
HAP, PCB, AOX                0/1   1     2       4        6        9         12
________________________________________________________________________________
Dioxine                      0/1  0/1    1       1        2        3          4
________________________________________________________________________________
    *1) Tone de substanta uscata inaintea tratarii cu var sau cu lapte de var ori inaintea compostarii.
    *2) Substanta uscata, carbon organic, pH, N, P2O5, K2O, CaO.
    *3) Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, Co, As.

    Metode de prelevare si analiza
    Prelevari de sol
    Probele reprezentative de sol pentru analiza trebuie sa fie constituite in mod normal prin amestecarea impreuna a 25 de carote prelevate de pe un teren nu mai mare sau egal cu 5 ha, care este lucrat in acelasi scop.
    Probele trebuie luate la o adancime de 25 cm, in cazul in care adancimea solului arabil este mai mica decat aceasta valoare; cu toate acestea, adancimea de prelevare in acest ultim caz nu trebuie sa fie mai mica de 10 cm.
    Prelevari de namoluri
    Namolurile trebuie prelevate dupa tratare, insa inaintea furnizarii la utilizator, si trebuie sa fie reprezentative pentru productia de namoluri.
    Metode de analiza
    Analiza metalelor grele trebuie efectuata in urma mineralizarii cu acid puternic. Metoda de referinta a analizei trebuie sa fie cea a spectrometriei cu absorbtie atomica, iar limita de detectie pentru fiecare metal nu trebuie sa fie mai mare de 10% fata de valoarea limita.
    Se interzice utilizarea namolurilor sau livrarea acestora in vederea utilizarii lor pe:
    - terenurile folosite pentru pasunat;
    - terenurile destinate cultivarii arbustilor fructiferi;
    - terenurile destinate culturii legumelor;
    - terenurile destinate culturilor pomilor fructiferi cu 10 luni inainte de recoltare si in timpul recoltarii.
    In tabelul nr. 1.5 este prezentata o serie de conditii care se cer indeplinite la imprastierea namolurilor de la statiile de epurare.

    Tabelul nr. 1.5

    Criterii de evaluare a pretabilitatii solurilor la aplicarea namolului
________________________________________________________________________________
Factorul                        Gradul de afectare                   Exclus
________________________________________________________________________________
                    fara        slab        mediu        mare
________________________________________________________________________________
topografia       foarte slab    slab       moderat     puternic  foarte puternic
terenului        neuniform    neuniform   neuniform    neuniform   neuniform
________________________________________________________________________________
     1               2            3           4            5            6
________________________________________________________________________________
Panta              < 2%      2,1 - 5%     5,1 - 10%   10,1 - 15%     > 15,1%
terenului
________________________________________________________________________________
Textura          lut nisipos lut nisipos nisip lutos nisip lutos nisip grosier,
solului          argilos,    grosier,    fin,        grosier,    nisip mijlociu,
                 lut mediu,  lut nisipos argila      nisip lutos nisip fin,
                 lut prafos  mijlociu,   nisipoasa   mijlociu,   argila
                             lut nisipos             lut         lutoasa, argila
                             fin, lut                argilo-     prafoasa,
                             nisipos                 prafos      argila medie,
                             prafos, lut                         argila fina,
                             argilos                             roci compacte
                             mediu                               fisurate,
                                                                 pietrisuri,
                                                                 roci compacte
                                                                 dure, depozite
                                                                 organice
________________________________________________________________________________
Permeabilitatea  mijlocie    mare        mica        foarte mica extrem de mica,
solului                                                          foarte mare
________________________________________________________________________________
Drenajul         bine        moderat         -       intens      foarte slab
solului          drenate     drenate                 drenate     drenate, slab
                                                                 drenate,
                                                                 excesiv
                                                                 drenate,
                                                                 imperfect
                                                                 drenate
________________________________________________________________________________
Pericol de       absent      mic         moderat         -       mare, foarte
eroziune la                                                      mare
suprafata
________________________________________________________________________________
Inundabilitate   neinundabil tot timpul      -           -       inundabil
                             anului
________________________________________________________________________________
Capacitatea de   mare        mijlocie    foarte      extrem de   foarte mica,
apa utila                                mare        mare        mica
________________________________________________________________________________
Adancimea apei   foarte      mare        mijlocie    mica        superficiala,
freatice         mare                                (textura    extrem de mica,
                                                     mijlociu-   foarte mica
                                                     fina)       (textura
                                                                 grosiera)
________________________________________________________________________________
Volumul edafic   extrem de   foarte      mare        mijlocie    extrem de mic,
                 mare,       mare                                foarte mic, mic
                 excesiv de
                 mare
________________________________________________________________________________
pH-ul            > 6,9       6,5 - 6,8   5,9 - 6,4   5,5 - 5,8        < 5,5
________________________________________________________________________________
Capacitatea de   mijlocie    mare        mica        foarte      extrem de mica,
schimb                                               mare        foarte mica,
cationic                                                         extrem de mare
________________________________________________________________________________
Incarcarea cu      < 20%     20 - 40%    40 - 60%    60 - 80%        > 80%
metale grele
________________________________________________________________________________

    NOTA:
    Imprastierea namolului se face numai in perioadele in care sunt posibile accesul normal pe teren si incorporarea namolului in sol imediat dupa aplicare.

    In utilizarea namolurilor trebuie sa se tina cont de urmatoarele reguli:
    a) trebuie sa fie avute in vedere necesitatile nutritionale ale plantelor;
    b) sa nu se compromita calitatea solurilor si a apelor de suprafata;
    c) valoarea pH-ului din solurile pe care urmeaza a fi aplicate namoluri de epurare trebuie sa fie mentinuta la valori peste 6,5.

    CAP. 2
    Obligatiile producatorilor, respectiv ale utilizatorilor de namoluri de epurare

    Producatorul de namol are urmatoarele obligatii:
    1. sa anunte autoritatea teritoriala de mediu si utilizatorii de namol despre eventualii poluanti existenti in namol;
    2. sa identifice utilizatorul de namol si suprafetele agricole (inclusiv pe cele sensibile) care intrunesc conditiile necesare utilizarii namolului, pe baza studiilor pedologice intocmite, la cererea producatorului, de catre oficiile teritoriale de studii pedologice si agrochimice;
    3. sa contacteze utilizatorul de namol si sa evalueze posibilitatile de utilizare a namolului.
    Pentru a obtine permisul de aplicare in baza autorizatiei de functionare a statiei de epurare, producatorul de namol trebuie sa trimita autoritatii teritoriale competente, cu cel putin o luna inainte de perioada de imprastiere, date cu privire la:
    a) cantitatile de namoluri generate si cantitatile de namoluri furnizate pentru utilizarea in agricultura;
    b) compozitia si caracteristicile namolurilor, conform indicatorilor de caracterizare a namolurilor din prezentul ordin;
    c) tipul de tratament efectuat asupra namolului;
    d) datele de identificare a utilizatorilor de namoluri;
    e) datele despre localizarea suprafetei agricole pe care urmeaza sa se aplice namol;
    f) perioada probabila de imprastiere;
    g) tipul culturii;
    4. sa asigure transportul si imprastierea namolului;
    5. sa anunte autoritatea teritoriala de mediu in cazul nerespectarii conditiilor initiale de eliberare a permisului de imprastiere, la schimbarea terenului, sau in cazul in care utilizatorul de namol refuza ulterior namolul;
    6. sa aleaga solutia de eliminare a namolului (incinerare, depozitare) in cazul neobtinerii autorizatiei de imprastiere a namolului sau in situatia in care nu gaseste loc de imprastiere;
    7. sa tina la zi registrele cu:
    a) cantitatile de namoluri produse si cantitatile de namoluri furnizate pentru agricultura;
    b) compozitia si caracteristicile namolurilor, conform indicatorilor de caracterizare a namolurilor din prezentul ordin;
    c) tipul de tratament efectuat;
    d) numele si adresele destinatarilor de namoluri si locurile de utilizare a namolurilor;
    8. sa comunice, la cererea autoritatilor competente, informatiile care se gasesc in registrele de evidenta;
    9. sa realizeze studiul agrochimic special de control si monitoring al solului pe care s-a aplicat namolul.
    Producatorul este responsabil de namol pentru tot ceea ce inseamna calitatea, cantitatea, transportul, imprastierea namolului pe suprafetele agricole, precum si pentru efectele acestuia asupra mediului si sanatatii omului dupa utilizare.
    Utilizatorii de namoluri de epurare sunt obligati:
    a) sa anunte autoritatile competente si producatorul de namol despre rotatia culturii;
    b) sa realizeze incorporarea namolurilor in sol in aceeasi zi in care s-a aplicat namolul;
    c) sa anunte producatorul de namol daca s-a razgandit in privinta utilizarii namolului, inainte de a se realiza transportul acestuia.
    In zonele de utilizare a namolurilor se organizeaza sistemul de monitorizare a factorilor de mediu (sol, apa, plante), in completarea sistemului national.

    CAP. 3
    Atributii si raspunderi ale autoritatii competente

    Pentru realizarea obiectivului prezentelor norme tehnice, autoritatile competente la nivel central au urmatoarele atributii:

    Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor:
    a) coordoneaza activitatea celorlalte autoritati competente, prin Directia gestiune deseuri si substante chimice periculoase;
    b) asigura aprobarea si validarea finala a datelor referitoare la producatorii si utilizatorii de namol, precum si la caracteristicile namolurilor utilizate in agricultura, date cuprinse in raportul anual primit de la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si de la Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie.

    Agentia Nationala pentru Protectia Mediului:
    a) elaboreaza impreuna cu celelalte autoritati competente documentele tehnice de utilizare a namolurilor;
    b) pe baza informatiilor obtinute de la autoritatile teritoriale competente, Agentia Nationala pentru Protectia Mediului si Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie valideaza datele si intocmesc anual un raport de sinteza privind utilizarea namolurilor in agricultura, cantitatile utilizate, pe tipuri si caracteristici de namoluri, tipurile de soluri si evolutia caracteristicilor acestora, dificultatile aparute si masurile intreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora;
    c) transmite raportul anual de sinteza la Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor;
    d) dupa aprobarea raportului anual de sinteza de catre autoritatea centrala pentru protectia mediului, acesta va fi transmis Comisiei Europene, in conformitate cu formatul cerut prin Regulamentul Comisiei Europene de raportare a datelor.

    Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale:
    a) asigura fondurile necesare pentru dotarea si autorizarea laboratoarelor Institutului de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie si ale Oficiului de Studii Pedologice si Agrochimice pentru analize de sol, plante si namol, in conformitate cu Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 370/2003 privind activitatile si sistemul de autorizare a laboratoarelor de mediu, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 756 din 20 octombrie 2003;
    b) asigura fondurile necesare pentru ca Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie si Oficiul de Studii Pedologice si Agrochimice sa efectueze studii pedologice speciale in scopul alegerii terenurilor care se preteaza pentru distribuirea namolului de epurare si urmareste evolutia culturilor pe aceste terenuri;
    c) asigura finantarea activitatii de monitoring (sol, apa si plante) dupa utilizarea namolului pe terenurile agricole.

    Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie:
    a) asigura organizarea activitatii de monitoring (sol, apa si plante) dupa utilizarea namolului pe terenurile agricole, pe baza finantarii primite pentru aceasta activitate de la Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale;
    b) executa cercetari pentru stabilirea comportarii in sistemul sol-planta-apa a altor poluanti prezenti in namolul orasenesc si stabileste limitele de incarcare cu acesti poluanti.

    Oficiul de Studii Pedologice si Agrochimice:
    a) elaboreaza recomandari de informare a publicului si a potentialilor factori implicati;
    b) elaboreaza studii pedologice speciale ale terenurilor agricole pe care poate fi utilizat namolul de epurare si urmareste evolutia culturilor pe aceste terenuri.

    Ministerul Administratiei si Internelor:
    a) participa la elaborarea documentelor tehnice;
    b) elaboreaza impreuna cu autoritatile locale planuri de imbunatatire a activitatii statiilor de epurare in scopul aplicarii celor mai bune practici de eliminare a namolului.
    Pentru realizarea obiectivului prezentelor norme tehnice, autoritatile competente la nivel teritorial au urmatoarele atributii:

    Autoritatea teritoriala de protectie a mediului (agentia locala/regionala de protectie a mediului):
    a) elibereaza permis de aplicare a namolului, cu respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice, conform modelului prevazut in anexa la prezentele norme tehnice;
    b) se consulta si informeaza autoritatea agricola si autoritatea pentru ape pentru acordarea permisului de aplicare;
    c) informeaza aceste autoritati in legatura cu permisele de aplicare eliberate;
    d) este obligata sa trimita la termen decizia analizarii dosarului;
    e) controleaza si supravegheaza activitatea producatorilor si utilizatorilor de namol pentru respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice si ia masuri de sanctionare conform legii, in cazul nerespectarii acestora;
    f) tine la zi registrele cu producatorii de namoluri, pe cantitati si caracteristici ale namolurilor, tipuri de tratamente efectuate la namoluri, numele si adresele producatorilor de namoluri;
    g) tine la zi situatia permiselor de imprastiere a namolului pe terenurile agricole, precum si datele prevazute in studiul pedologic pe baza caruia s-a eliberat permisul, cantitatile utilizate, pe tipuri si caracteristici de namoluri, dificultatile aparute si masurile intreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora;
    h) intocmeste anual, impreuna cu autoritatea teritoriala agricola, un raport de sinteza privind utilizarea namolurilor in agricultura, cantitatile utilizate, pe tipuri si caracteristici de namoluri, tipurile de soluri si evolutia caracteristicilor acestora, dificultatile aparute si masurile intreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora. Acest raport se transmite la agentia regionala de protectie a mediului pana in luna ianuarie a anului urmator;
    i) agentia regionala de protectie a mediului intocmeste un raport de sinteza pe regiune, cuprinzand datele prevazute la lit. h), pe care il transmite la Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.

    Autoritatea teritoriala agricola:
    a) coopereaza cu autoritatea de mediu in vederea acordarii permisului de aplicare si intocmirii raportului de sinteza;
    b) tine la zi registrele cu utilizatorii de namoluri, pe tipuri si caracteristici ale namolurilor si ale solurilor pe care se utilizeaza namolurile, modul de utilizare, numele si adresele utilizatorilor;
    c) tine evidenta rotatiei culturilor.

    Agentii de consultanta agricola:
    a) organizeaza campanii de informare pentru utilizatorii de namol, agentii economici si consumatorii de produse agricole;
    b) ofera consultanta agricultorilor in vederea folosirii namolului ca ingrasamant organic.

    ANEXA 1
    la normele tehnice

                            PERMIS DE APLICARE
                         Nr. .... din data de ........
pe terenul agricol a namolului provenit din Statia de epurare
................................................................................
(se vor completa denumirea statiei de epurare, adresa, nr. de telefon si persoana de contact)

    Agentia locala de protectie a mediului ............................ acorda
                                             (se va completa judetul)
permis de aplicare a cantitatii de namol
...............................................................................,
          (se va completa cantitatea folosita in tone materie uscata)
provenit din Statia de epurare ......................, pe terenurile agricole
                                (denumirea statiei)
prevazute in Studiul agrochimic special nr. ......... din data ...............,
elaborat de OSPA ........... si aprobat de Directia pentru Agricultura si
                   (judetul)
Dezvoltare Rurala ............... .
                      (judetul)

             Directorul agentiei locale de protectie a mediului,
             ..................................................



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 344/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 344 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu