HOTARARE Nr. 349 din 11 aprilie 2002
privind gestionarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 23 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 54 pct.
1 lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001,
precum si ale art. 5 alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare reglementeaza gestionarea ambalajelor si deseurilor
de ambalaje in vederea prevenirii sau reducerii impactului asupra mediului.
(2) Prevederile prezentei hotarari se aplica cu respectarea prevederilor
specifice de calitate existente pentru ambalaj privind siguranta, protectia
sanatatii si igiena produselor ambalate, cerintele de transport sau prevederile
privind gestionarea deseurilor periculoase.
Art. 2
Sunt supuse prevederilor prezentei hotarari toate ambalajele introduse pe
piata, indiferent de materialul din care au fost realizate si de modul lor de
utilizare in activitatile economice, comerciale, in gospodariile populatiei sau
in orice alte activitati, precum si toate deseurile de ambalaje care nu mai
corespund scopului pentru care au fost fabricate, indiferent de modul de
generare, de recuperare, de depozitare, de reciclare sau de valorificare.
Art. 3
In sensul prezentei hotarari, semnificatia termenilor specifici utilizati
este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) Activitatea de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje are
la baza principiile generale prevazute la art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 426/2001.
(2) Principiile specifice activitatii de gestionare a deseurilor de
ambalaje sunt:
a) prevenirea producerii de deseuri de ambalaje;
b) reutilizarea ambalajelor;
c) reciclarea deseurilor de ambalaje;
d) alte forme de valorificare a deseurilor de ambalaje, care sa conduca la
reducerea cantitatilor eliminate prin depozitare finala.
Art. 5
Se admite introducerea pe piata numai a ambalajelor care indeplinesc
cerintele prevazute in anexa nr. 2.
Art. 6
(1) Se considera ca sunt respectate cerintele esentiale prevazute in anexa
nr. 2, daca ambalajele sunt conforme cu:
a) standardele europene armonizate adoptate pe plan national;
b) standardele nationale, pentru domeniile in care nu sunt adoptate
standarde europene armonizate.
(2) Lista cuprinzand standardele europene armonizate adoptate la nivel
national, prevazute la alin. (1) lit. a), se aproba prin ordin al ministrului
industriei si resurselor si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I. Lista se actualizeaza periodic.
Art. 7
(1) Agentii economici sunt obligati sa introduca pe piata numai ambalaje la
care suma nivelurilor concentratiei de plumb, cadmiu, mercur si crom
hexavalent, prezente in ambalaj sau in componentele acestuia, nu depaseste
urmatoarele valori, astfel:
a) 600 parti per milion raportat la greutate, in termenul maxim de 2 ani de
la intrarea in vigoare a prezentei hotarari;
b) 250 parti per milion raportat la greutate, in termenul maxim de 3 ani de
la intrarea in vigoare a prezentei hotarari;
c) 100 parti per milion raportat la greutate, in termenul maxim de 5 ani de
la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) ambalajele realizate numai
din sticla cristal cu continut de plumb.
(3) Mai sunt exceptate de la prevederile alin. (1) ambalajele fabricate
inainte de intrarea in vigoare a prezentei hotarari, care pot fi introduse pe
piata pentru o perioada de maximum 5 ani.
Art. 8
(1) Agentii economici producatori de ambalaje si/sau de produse ambalate,
care utilizeaza un sistem de marcare si identificare pentru ambalaje in vederea
imbunatatirii activitatilor de recuperare si reciclare a deseurilor de
ambalaje, sunt obligati sa aplice sistemul de marcare si identificare prevazut
in anexa nr. 3.
(2) Marcarea se aplica direct pe ambalaj sau pe eticheta si trebuie sa fie
vizibila, lizibila si durabila chiar si in cazul in care ambalajul este
deschis.
Art. 9
(1) Agentii economici care produc ambalaje reutilizabile sunt obligati sa
ia masurile necesare la fabricarea de ambalaje, astfel incat acestea sa
corespunda unor reutilizari multiple.
(2) Agentii economici care realizeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa utilizeze ambalajele un numar maxim de cicluri
de utilizare.
(3) Agentii economici care realizeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa organizeze un sistem care sa asigure
recuperarea, in vederea reutilizarii multiple a ambalajelor, prin agentii
economici care comercializeaza aceste produse sau prin centre specializate de
recuperare a acestor tipuri de ambalaje.
(4) Agentii economici care folosesc pentru ambalarea produselor realizate
ambalaje reutilizabile vor asigura o distributie optima in teritoriu si o
capacitate corespunzatoare a centrelor specializate prevazute la alin. (3),
astfel incat acestea sa poata prelua de la consumatori ambalajele
reutilizabile.
(5) Agentii economici care realizeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa informeze consumatorii despre sistemul de
recuperare a ambalajelor reutilizabile, in vederea asigurarii reutilizarii
multiple.
Art. 10
Agentii economici care realizeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa informeze consumatorii despre faptul ca
produsele lor sunt ambalate in ambalaje reutilizabile, inscriptionand pe
eticheta sintagma "ambalaj reutilizabil".
Art. 11
Agentii economici care realizeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa informeze comerciantii si/sau consumatorii
despre incetarea reutilizarii unui anumit tip de ambalaj cu cel putin 6 luni
inainte si sa asigure preluarea acestora inca 6 luni de la data incetarii
utilizarii acestora.
Art. 12
(1) Agentii economici care comercializeaza produse ambalate in ambalaje
reutilizabile sunt obligati sa primeasca ambalajele reutilizabile, la schimb,
iar in cazul in care utilizeaza sistemul-depozit sa returneze cumparatorului
valoarea acestuia.
(2) Obligatia se limiteaza la ambalajele reutilizabile ale produselor pe
care acestia le comercializeaza.
Art. 13
(1) Obiectivele privind recuperarea si reciclarea deseurilor de ambalaje
pana in anul 2010 sunt urmatoarele:
a) recuperarea unui procent de 50% din greutatea deseurilor de ambalaje;
b) reciclarea unui procent de 25% din greutatea totala a materialelor de
ambalaj continute in deseurile de ambalaj recuperate, cu un procent minim de
15% din greutatea fiecarui tip de material de ambalaj.
(2) Obiectivele de recuperare si reciclare prevazute la alin. (1) se
realizeaza etapizat, conform prevederilor anexei nr. 4.
Art. 14
(1) Agentii economici sunt obligati sa organizeze recuperarea si reciclarea
deseurilor de ambalaje pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 13, in
una dintre urmatoarele modalitati:
a) individual, utilizand propriile resurse;
b) prin transferarea acestei responsabilitati, pe baza de contract, catre
un agent economic legal constituit.
(2) Prevederile alin. (1) se refera la ambalajele primare, secundare si
tertiare.
(3) Recuperarea si reciclarea trebuie sa fie astfel organizate incat sa nu
introduca bariere in calea comertului.
Art. 15
(1) Agentii economici care introduc pe piata ambalaje sau produse ambalate
au obligatia sa furnizeze anual Ministerului Apelor si Protectiei Mediului
urmatoarele informatii privind:
a) planul de recuperare si reciclare a deseurilor de ambalaje;
b) planul privind informarea consumatorilor referitor la sistemele de
recuperare a deseurilor de ambalaje, precum si alte informatii utile;
c) cantitatea de ambalaje introdusa pe piata, cantitatea de ambalaje
reutilizate si cantitatea de deseuri de ambalaje recuperate si reciclate,
conform prevederilor anexei nr. 5;
d) orice modificari care apar in ceea ce priveste informatiile furnizate.
(2) In cazul agentilor economici care au incheiat contracte potrivit art.
14 alin. (1) lit. b), responsabilitatea furnizarii informatiilor prevazute la
alin. (1) revine persoanei juridice legal constituite, careia i s-a transferat
responsabilitatea.
(3) Consiliile locale sunt obligate sa furnizeze anual Ministerului Apelor
si Protectiei Mediului informatii privind planul de recuperare a deseurilor de
ambalaje si cantitatea de deseuri de ambalaje recuperate.
(4) La solicitarea Ministerului Apelor si Protectiei Mediului agentii
economici si consiliile locale trebuie sa dovedeasca prin documente
corectitudinea datelor raportate.
Art. 16
Procedura de raportare se stabileste prin ordin al ministrului apelor si
protectiei mediului, in termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei
hotarari.
Art. 17
Consiliile locale hotarasc in conditiile legii:
a) asigurarea cu prioritate de spatii in vederea amplasarii containerelor
pentru colectarea selectiva a deseurilor de ambalaje recuperabile;
b) asigurarea spatiilor pentru colectarea de la populatie a deseurilor de
ambalaje.
Art. 18
Detinatorii de deseuri de ambalaje, persoane fizice, au urmatoarele
obligatii:
a) sa depuna selectiv deseurile de ambalaje in containere diferite,
inscriptionate corespunzator, amplasate special de catre consiliile locale;
b) sa predea deseurile de ambalaje agentilor economici specializati in
colectarea deseurilor de la populatie.
Art. 19
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, Ministerul Industriei si
Resurselor si autoritatile publice locale au obligatia sa promoveze campanii de
informare si educare in domeniul gestionarii ambalajelor si deseurilor de
ambalaje.
Art. 20
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului publica informari privind
gestionarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje si transmite informatii
celorlalte autoritati competente, la cerere, precum si organismelor
internationale interesate.
Art. 21
(1) Ministerul Industriei si Resurselor propune programe de cercetare avand
ca obiect fabricarea si compozitia ambalajului, caracterul reutilizabil si
reciclabil al unui ambalaj.
(2) Programele prevazute la alin. (1) se includ in Planul national de
cercetare-dezvoltare si inovare, se revizuiesc si se actualizeaza la maximum 4
ani, luandu-se in considerare conditiile economice, de protectie a mediului si
progresul tehnic.
Art. 22
Actualizarea prevederilor anexelor nr. 2, 3 si 5 se face prin ordin comun
al ministrului apelor si protectiei mediului si al ministrului industriei si
resurselor.
Art. 23
Planurile de gestionare a deseurilor, intocmite la nivel national, judetean
si local, in conformitate cu prevederile art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
426/2001, vor cuprinde un capitol distinct referitor la gestionarea deseurilor
de ambalaje.
Art. 24
Achizitionarea din fonduri publice de produse din hartie, carton si mase
plastice se face dupa caz, acordandu-se prioritate produselor obtinute din
materiale reciclate.
Art. 25
Agentii economici care desfasoara activitati de colectare, transport,
recuperare si reciclare a deseurilor de ambalaje se autorizeaza in conformitate
cu prevederile Legii protectiei mediului nr. 137/1995, ale Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 78/2000, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 426/2001 si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 465/2001, dupa caz.
Art. 26
Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 18, cu amenda de la 500.000 lei la
1.000.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (4) si (5), ale art. 10 si 11,
cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1), (2) si (3), cu amenda de la
20.000.000 lei la 40.000.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor art. 12 alin. (1), cu amenda de la 30.000.000
lei la 60.000.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor art. 15 alin. (1) si (3), cu amenda de la
40.000.000 lei la 80.000.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), art. 14 alin. (1)
si ale art. 15 alin. (4), cu amenda de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei.
Art. 27
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
persoane imputernicite in acest scop din cadrul Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului si autoritatilor teritoriale de protectie a mediului,
Ministerului Industriei si Resurselor prin Comisia Nationala pentru Reciclarea
Materialelor, Ministerului Finantelor Publice, Ministerului de Interne,
Ministerului Administratiei Publice si autoritatilor administratiei publice
locale si al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 26 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile ulterioare.
Art. 28
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 29
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor,
Rovana Plumb,
secretar de stat
ANEXA 1
SEMNIFICATIA
termenilor specifici
1. Semnificatia termenilor:
a) agenti economici - referitor la ambalaje, inseamna furnizorii de
materiale de ambalare, producatorii de ambalaje si produse ambalate,
importatorii, comerciantii si distribuitorii;
b) ambalaj - orice produs, indiferent de materialul din care este
confectionat ori de natura acestuia, destinat sa cuprinda bunuri in scopul retinerii,
protejarii, manipularii, distributiei si prezentarii acestora, de la materii
prime la produse procesate, de la producator pana la utilizator sau consumator.
Produsul nereturnabil destinat acelorasi scopuri este, de asemenea, considerat
ambalaj;
c) ambalaj primar - ambalaj de vanzare - ambalaj conceput si realizat
pentru a indeplini functia de unitate de vanzare, pentru utilizatorul final sau
pentru consumator in punctul de achizitie;
d) ambalaj secundar - ambalaj grupat-supraambalaj - ambalaj conceput pentru
a constitui la punctul de achizitie o grupare a unui numar de unitati de
vanzare, indiferent daca acesta este vandut ca atare catre utilizator sau
consumatorul final ori daca serveste numai ca mijloc de umplere a rafturilor in
punctul de vanzare; acesta poate fi separat de produs fara a afecta
caracteristicile produsului;
e) ambalaj tertiar - ambalaj de transport - ambalaj conceput pentru a usura
manipularea si transportul unui numar de unitati de vanzare sau ambalaje
grupate, in scopul prevenirii deteriorarii in timpul manipularii sau al
transportului. Ambalajul pentru transport nu include containerele rutiere,
feroviare, navale sau aeriene;
f) ambalaj reutilizabil - ambalaj refolosit pentru acelasi scop, a carui
returnare de catre consumator sau comerciant este asigurata de plata unei
sume-sistem depozit, prin reachizitionare sau in alt mod;
g) colectare selectiva - colectarea deseurilor de ambalaje pe tipuri de
materiale si/sau sortimente de materiale;
h) consumator - persoana fizica sau juridica ce foloseste ambalaje sau
produse ambalate pentru alte scopuri decat cele comerciale;
i) deseuri de ambalaje - orice ambalaje sau materiale de ambalare care nu
mai satisfac cerintele si scopul pentru care au fost proiectate si fabricate si
care raman dupa ce a fost utilizat produsul ambalat;
j) reciclarea deseurilor de ambalaje - operatiunea de reprelucrare intr-un
proces de productie a deseurilor de ambalaje pentru a fi reutilizate in scopul
initial sau pentru alte scopuri;
k) reciclare organica - tratarea aeroba (compostare) sau anaeroba
(biometanizare), in conditii controlate, utilizandu-se microorganisme, a
partilor biodegradabile ale deseurilor de ambalaje, care produc reziduuri
organice stabilizate sau metan. Depozitarea in depozite nu poate fi considerata
reciclare organica;
l) recuperarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje - colectare in vederea
reutilizarii si, respectiv, a reciclarii acestora;
m) recuperarea energiei - utilizarea deseurilor de ambalaje combustibile ca
mijloc de producere a energiei prin incinerarea directa cu sau fara alte
deseuri, dar cu recuperare de caldura;
n) reutilizarea ambalajelor - orice operatiune prin care un ambalaj care a
fost conceput si creat pentru a putea indeplini in cursul ciclului sau de viata
un numar minim de rotatii este reutilizat intr-un scop identic celui pentru
care a fost conceput, recurgandu-se sau nu la produse auxiliare existente pe
piata, care permit reumplerea ambalajului insusi; un asemenea ambalaj reutilizat
va deveni deseu de ambalaj atunci cand nu va mai putea fi reutilizat;
o) sistem-depozit - sistemul prin care cumparatorul, la achizitionarea unui
produs ambalat in ambalaj reutilizabil, plateste vanzatorului o suma de bani
care ii este rambursata atunci cand ambalajul este returnat.
2. Termenii definiti la pct. 1 se completeaza cu termenii definiti in anexa
nr. IA la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul
deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001, si la
art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.
ANEXA 2
CERINTE ESENTIALE
privind compozitia si caracterul reutilizabil si recuperabil al ambalajelor
1. Cerinte esentiale specifice privind fabricarea si compozitia
ambalajului:
a) ambalajul va fi fabricat astfel incat volumul si greutatea acestuia sa
fie limitate la minimul necesar pentru a se asigura nivelul cerut de siguranta,
igiena si acceptabilitate atat pentru produsul ambalat, cat si pentru
consumator;
b) ambalajul va fi conceput, fabricat si comercializat intr-un mod care sa
permita reutilizarea sau recuperarea sa, inclusiv reciclarea, si care sa reduca
la minimum impactul negativ asupra mediului;
c) ambalajul va fi fabricat urmarindu-se reducerea la minimum a
continutului de substante si materiale toxice si de alte substante periculoase
in materialul de ambalare si in elementele sale, substante care se pot regasi
in emisiile, cenusa sau levigatul care rezulta din procesele de eliminare a
deseurilor de ambalaje.
2. Cerinte esentiale specifice privind caracterul reutilizabil al unui
ambalaj:
a) proprietatile fizice si caracteristicile ambalajului trebuie sa permita
mai multe rotatii in conditii normale de utilizare preconizate;
b) ambalajul reutilizat trebuie pregatit, dupa caz, pentru a satisface
exigentele in materie de sanatate si de securitate;
c) ambalajul care nu mai poate fi reutilizat trebuie sa devina deseu de
ambalaj recuperabil.
3. Cerinte esentiale specifice privind caracterul recuperabil al unui
ambalaj:
a) ambalajul trebuie sa fie astfel fabricat incat sa permita, atunci cand
devine deseu de ambalaj, ca un anumit procent din greutatea materialelor
folosite sa fie reciclat. Fixarea acestui procent poate diferi in functie de
tipul materialului folosit la fabricarea ambalajului;
b) ambalajul trebuie sa fie astfel fabricat incat sa permita, atunci cand
devine deseu de ambalaj, ca deseurile de ambalaj tratate in vederea valorificarii
energetice sa aiba o valoare calorica minima care sa permita optimizarea
recuperarii de energie;
c) ambalajul trebuie sa fie astfel fabricat incat sa permita, atunci cand
devine deseu de ambalaj, ca deseurile de ambalaje tratate in vederea compostarii
sa fie suficient de biodegradabile;
d) ambalajul biodegradabil trebuie sa fie astfel fabricat incat sa permita,
atunci cand devine deseu de ambalaj, o descompunere fizica, chimica, termica
sau biologica, astfel incat cea mai mare parte a materialului sa se transforme
in bioxid de carbon, biomasa si apa.
ANEXA 3
SISTEM
de marcare si identificare pentru ambalaje
A
Sistem de numerotare si abrevieri pentru mase plastice
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Polietilen tereftalat PET 1
Polietilena de mare densitate HDPE 2
Policlorura de vinil PVC 3
Polietilena de mica densitate LDPE 4
Polipropilena PP 5
Polistiren PS 6
7
'
19
________________________________________________________________
B
Sistem de numerotare si abrevieri pentru hartie si placi fibrolemnoase
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Carton ondulat PAP 20
Carton neondulat PAP 21
Hartie PAP 22
23
'
39
________________________________________________________________
C
Sistem de numerotare si abrevieri pentru metale
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Otel FE 40
Aluminiu ALU 41
42
'
49
________________________________________________________________
D
Sistem de numerotare si abrevieri pentru materiale din lemn
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Lemn FOR 50
Pluta FOR 51
52
'
59
________________________________________________________________
E
Sistem de numerotare si abrevieri pentru materiale textile
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Bumbac TEX 60
Iuta TEX 61
62
'
69
________________________________________________________________
F
Sistem de numerotare si abrevieri pentru sticla
________________________________________________________________
Material Abrevieri Numerotare
________________________________________________________________
Sticla incolora GL 70
Sticla verde GL 71
Sticla bruna GL 72
73
'
79
________________________________________________________________
G
Sistem de numerotare si abrevieri pentru compozite
________________________________________________________________
Material Abrevieri*) Numerotare
________________________________________________________________
Hartie si carton/diverse metale 80
Hartie si carton/plastic 81
Hartie si carton/aluminiu 82
Hartie si carton/tabla galvanizata 83
Hartie si carton/plastic/aluminiu 84
Hartie si carton/plastic/aluminiu/tabla 85
galvanizata 86
'
89
Plastic/aluminiu 90
Plastic/tabla galvanizata 91
Plastic/diverse metale 92
93
94
Sticla/plastic 95
Sticla/aluminiu 96
Sticla/tabla galvanizata 97
Sticla/diverse metale 98
99
________________________________________________________________
*) Compozite: C plus abrevierea corespunzatoare materialului predominant
(C/ ).
ANEXA 4
ETAPIZAREA
obiectivelor de recuperare si reciclare pe perioada 2002 - 2010
__________________________________
Anul Recuperare*) Reciclare*)
__________________________________
2003 2,00% 0,50%
2004 5,00% 2,00%
2005 10,00% 3,50%
2006 17,00% 5,00%
2007 25,00% 8,00%
2008 34,00% 12,50%
2009 43,00% 18,50%
2010 50,00% 25,00%
__________________________________
*) Procent din greutatea deseurilor de ambalaje.
*) Procent din greutatea totala a materialelor de ambalare continute in deseurile
de ambalaje recuperate, cu un procent minim de 15% din greutatea fiecarui tip
de material de ambalare.
ANEXA 5
Tabelul 1
CANTITATEA
de ambalaje introduse pe piata
- tone -
______________________________________________________________________________
| Materialul | Productie | Importuri | Exporturi |Cantitatea
|
| |de ambalaje|(ambalaje goale+|(ambalaje goale+|introdusa pe
|
| | goale | ambalaje pline)| ambalaje pline)|piata
(2+3-4)|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
|Sticla | | | |
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
| |PET | | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
| |PE | | | | |
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
| |PVC | | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
|Plastic |PP | | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
| |PS | | | |
|
| |________|___________|________________|________________|_____________|
| |Altele | | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
| |Total: | | | |
|
|_________|________|___________|________________|________________|_____________|
|Hartie si carton | | | |
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
| |Otel | | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
|Metale |Aluminiu| | | |
|
|
|________|___________|________________|________________|_____________|
| |Total: | | | |
|
|_________|________|___________|________________|________________|_____________|
|Compozite | | | |
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
|Lemn | | | |
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
|Altele | | | |
|
|__________________|___________|________________|________________|_____________|
|TOTAL: | | | | |
|
|_________|________|___________|________________|________________|_____________|
NOTA:
Coloanele 2, 3 si 4 se completeaza in cazul in care metodologia folosita
pentru completarea coloanei 5 se refera la statistica productiei, a
importurilor.
Coloanele 3 si 4 pot fi defalcate in ambalaje goale si pline.
Spatiile gri (umbrite) se completeaza optional.
Datele privind compozitele pot fi incluse conform materialului predominant
din greutatea totala sau specificate separat.
Tabelul 2
AMBALAJE REUTILIZABILE
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Cantitatea totala de produs in ambalaj reutilizabil si in acelasi tip
de ambalaj de unica folosinta
B - Unitatea de reutilizare in circuit*)
C - Unitatea de acelasi tip de ambalaj de unica folosinta pe piata
______________________________________________________________________________
| Materialul | Tipul | Produsul | Cantitatea |A |B|Numarul
|Durata|C|
| |ambalajului| |de produs in| | | de | de |
|
| | | | ambalaj | | |rotatii |viata |
|
| | | |reutilizabil| | |anual*)| | |
|_________________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |sticle/ |bauturi | | | | | |
|
| |butelii |____________|____________|__|_|________|______|_|
| Sticla | |altele | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |containere | | | | | | |
|
|_________________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |bidoane - |alimentare | | | | | |
|
| |butoaie >
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |20 l - < |nealimentare| | | | |
| |
| |250 l | | | | | | |
|
| | | | | | | | |
|
| |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |butoaie |alimentare | | | | | |
|
| |> 250 l
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | |nealimentare| | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |saci mari | | | | | | |
|
| |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| Plastice |butelii |bauturi | | | | | |
|
| |
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | |altele | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |cutii | | | | | | |
|
| |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |containere | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |navete | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |paleti | | | | | | |
|
|_________________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |cutii | | | | | | |
|
| |(lazi) | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |butoaie | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| Carton |containere | | | | | | |
|
| |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |paleti | | | | | | |
|
|_________________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | |bidoane |alimentare | | | | | |
|
| | |< 50 l
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | | |nealimentare| | | | | |
|
| | |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | Otel |bidoane |alimentare | | | | | |
|
| | |> 50 l -
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | |< 300 l |nealimentare| | | | |
| |
|
|________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
|Metale | |bidoane |alimentare | | | | | |
|
| | |< 50 l
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | | |nealimentare| | | | | |
|
| |
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |Aluminiu|bidoane |alimentare | | | | | |
|
| | |> 50 l -
|____________|____________|__|_|________|______|_|
| | |< 300 l |nealimentare| | | | |
| |
|________|________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |lazi/cutii | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |navete | | | | | | |
|
| |___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| Lemn |bidoane | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |paleti | | | | | | |
|
|
|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
| |boxpaleti | | | | | | |
|
|_________________|___________|____________|____________|__|_|________|______|_|
*) Numarul de unitati care circula prin sistemul de returnare.
*) Numarul mediu anual de rotatii efectuat de unitati.
NOTA:
Se completeaza coloanele privind tipurile si produsele de ambalare,
relevante din punct de vedere al reutilizarii ambalajului la nivel national.
Daca sunt disponibile date privind articolele generale -
bauturi/alimentare/nealimentare - pot fi defalcate in element generic ca: apa
minerala, bauturi racoritoare, lapte, bauturi alcoolice, carne, peste,
detergent praf etc.
Spatiile negre sunt considerate nerelevante in toate cazurile.
Cantitatile referitoare la bauturi/lichide vor fi exprimate in litri, iar
cele referitoare la celelalte cazuri, in kg.
Tabelul 3
CANTITATI
de deseuri de ambalaje (tone) rezultate si gestionate in Romania
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - reciclare organica
B - alte forme de reciclare
C - recuperare energie
D - alte forme de recuperare
E - total recuperare
- tone -
______________________________________________________________________________
| Materialul |Total|Sortat | Recuperate prin | Eliminare prin:
|
| | |pentru | |
|
| | |reciclare| |
|
|
|_____|_________|_____________________|_____________________|
| | | |A |B | total |C|
D|E|incinerare|depozitare|
| | | | | |reciclat| | | |
|controlata|
| | | | | | (3+4) | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| 0 | 1 | 2 |3 |4 | 5 |6| 7|8| 9 | 10
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Sticla | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Plastic |PET | | | | | | | | | |
|
| |________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |PE | | | | | | | | | |
|
|
|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |PVC | | | | | | | | | |
|
|
|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |PP | | | | | | | | | |
|
| |________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |PS | | | | | | | | | |
|
|
|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |Altele | | | | | | | | | |
|
| |________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |Total: | | | | | | | | | |
|
|_________|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Carton | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |aluminiu| | | | | | | | | |
|
| |________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Metale |otel | | | | | | | | | |
|
|
|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
| |Total: | | | | | | | | | |
|
|_________|________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Compozite | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Lemn | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|Altele | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|
|TOTAL: | | | | | | | | | |
|
|__________________|_____|_________|__|__|________|_|__|_|__________|__________|