ORDIN
Nr. 338/625 din 13 august 2004
pentru aprobarea Procedurii si criteriilor de autorizare pentru persoanele
juridice in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor
anuale de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje
ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
Nr. 338 din 13 august 2004
MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
Nr. 625 din 31 august 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 820 din 6 septembrie 2004
In temeiul prevederilor art. 14 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
349/2002 privind gestionarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje, modificata
si completata prin Hotararea Guvernului nr. 899/2004,
in baza Hotararii Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si a Hotararii
Guvernului nr. 738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Economiei si Comertului, cu modificarile ulterioare,
ministrul mediului si gospodaririi apelor si ministrul de stat, ministrul
economiei si comertului, emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura si criteriile de autorizare pentru persoanele juridice
in vederea preluarii responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale
de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje, prevazute la art. 14
alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor
si deseurilor de ambalaje, modificata si completata prin Hotararea Guvernului
nr. 899/2004, prezentata in anexa nr. 1.
Art. 2
Se constituie Comisia de evaluare pentru autorizarea persoanelor juridice
mentionate la art. 1, cu urmatoarea componenta:
- secretarul de stat pentru protectia mediului din cadrul Ministerului
Mediului si Gospodaririi Apelor - presedinte;
- un reprezentant din Directia gestiunea deseurilor si substantelor chimice
periculoase din cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor - membru;
- un reprezentant din Directia elaborare si implementare politici economice
de mediu din cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor - membru;
- un reprezentant al Ministerului Economiei si Comertului - Comisia
Nationala pentru Reciclarea Materialelor - membru;
- un reprezentant al Ministerului Administratiei si Internelor - membru;
- un reprezentant al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarire Comunala - membru.
Art. 3
Modelul cererii de acordare a licentei este prezentat in anexa nr. 2.
Art. 4
Continutul licentei este prezentat in anexa nr. 3.
Art. 5
Directia gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase din
cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Andrei Grigorescu,
secretar de stat
ANEXA 1
PROCEDURA SI CRITERIILE
de autorizare a persoanelor juridice in vederea preluarii responsabilitatii
privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare si reciclare a
deseurilor de ambalaje
I. Prevederi generale
1. Obiectul prezentei proceduri il constituie stabilirea criteriilor ce
trebuie indeplinite in vederea autorizarii si acordarii licentei pentru
persoanele juridice care preiau, in baza art. 14 alin. (2) si a art. 15 alin.
(2) din Hotararea Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor si
deseurilor de ambalaje, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
899/2004, responsabilitatile privind realizarea obiectivelor anuale de
valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje, respectiv privind
raportarea modului de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje.
2. Procedura de autorizare este coordonata de Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor.
Criteriile si procedura de autorizare trebuie sa asigure o abordare
integrata, eficienta si transparenta a gestionarii deseurilor de ambalaje, prin
promovarea, la nivel national, a unor solutii de colectare, valorificare si
reciclare eficienta din punct de vedere al protectiei mediului si viabile din
punct de vedere economic.
In acest scop autoritatile publice implicate sunt consultate si participa
la procesul de autorizare in cadrul comisiei de evaluare constituite conform
prevederilor prezentei proceduri.
II. Competente de emitere, revizuire si anulare a licentei
3. Emiterea, revizuirea si anularea licentei se fac de catre Ministerul
Mediului si Gospodaririi Apelor prin directia de specialitate - Directia
gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase.
4. Pentru emiterea, respectiv revizuirea licentei se achita urmatoarele
tarife:
a) tariful de autorizare, in cuantum de 75.000.000 lei;
b) tariful de revizuire a licentei, in cuantum de 20.000.000 lei.
Tarifele se achita in contul indicat de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului.
5. Tariful de autorizare se percepe pentru analiza documentatiei depuse,
evaluarea planului de operare propus, emiterea licentei, monitorizarea
activitatii. Tariful se achita integral si da dreptul de a solicita
Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor consultatii de specialitate pentru
definitivarea dosarului de autorizare.
III. Depunerea solicitarii si evaluarea acesteia
6. Dosarul de autorizare trebuie sa cuprinda urmatoarele documente:
a) cerere-tip - conform anexei nr. 2;
b) statutul sau, dupa caz, actul constitutiv al persoanei juridice (copie);
c) certificat de inregistrare la Oficiul National al Registrului Comertului
(copie);
d) certificat constatator eliberat de Oficiul National al Registrului Comertului
(original);
e) dovada achitarii tarifului de autorizare;
f) planul de operare pentru anul in curs si anul urmator, cu precizarea
tipurilor de ambalaje, a materialelor de ambalare ce urmeaza a fi gestionate si
a provenientei deseurilor de ambalaje - din circuitele industriale si
comerciale, din deseurile menajere colectate direct de la populatie;
g) argumentatia de sustinere a realizarii planului de operare, in
concordanta cu obiectivele Strategiei nationale pentru gestionarea deseurilor
si ale Planului national pentru gestionarea deseurilor;
h) contractele-tip ce urmeaza a fi folosite in relatie cu toti partenerii;
i) tarifele ce urmeaza a fi percepute agentilor economici responsabili
pentru introducerea pe piata a produselor ambalate si sumele ce urmeaza a fi
platite colectorilor/valorificatorilor autorizati, pe tip de material, si
prezentarea, in detaliu, a modului de calcul al acestora;
j) prezentarea modului de utilizare a eventualului profit rezultat din
activitate;
k) prezentarea sistemului de evidenta - baza de date - ce urmeaza a fi
folosit;
l) copii ale acordurilor, precontractelor/contractelor de preluare a
responsabilitatii, copii ale acordurilor precontractelor/contractelor incheiate
cu societati comerciale autorizate pentru colectarea si/sau valorificarea
deseurilor de ambalaje, alte dovezi privind capacitatea tehnico-financiara
(garantii etc.).
7. Dosarul de autorizare, insotit de o copie electronica a acestuia, se
depune la sediul autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
IV. Criterii de autorizare
8. Persoana juridica ce solicita autorizarea in baza prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 349/2002, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr.
899/2004, trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii:
a) sa aiba ca scop preluarea responsabilitatilor ce revin agentilor
economici privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare si reciclare a
deseurilor de ambalaje, respectiv privind raportarea modului de gestionare a ambalajelor
si a deseurilor de ambalaje. Persoana juridica poate desfasura suplimentar
numai activitati privind sprijinirea valorificarii si reciclarii deseurilor de
ambalaje, derularea de programe educationale si de informare/constientizare,
precum si realizarea de studii privind activitatea de colectare si valorificare
a deseurilor de ambalaje;
b) sa promoveze solutii de colectare si valorificare la nivel national
pentru a asigura crearea unui sistem integrat, eficient si transparent de
gestionare a deseurilor de ambalaje;
c) sa fie deschisa fata de noi asociati;
d) sa fie deschisa fata de noi parteneri contractuali;
e) sa actioneze fara discriminare fata de tipurile de deseuri de ambalaje
si de cantitatile propuse spre contractare de catre oricare agent economic
responsabil;
f) sa reinvesteasca integral eventualul profit pentru dezvoltarea
sistemului de gestionare a ambalajelor si deseurilor de ambalaje.
9. Persoana juridica ce a obtinut licenta de operare are obligatia:
a) sa preia responsabilitatea pentru toate tipurile de materiale prevazute
in Hotararea Guvernului nr. 349/2002, modificata si completata prin Hotararea
Guvernului nr. 899/2004;
b) sa gestioneze deseurile de ambalaje in corelatie cu cantitatile si cu
tipurile de ambalaje si de materiale de ambalare contractate;
c) sa incheie contracte cu toti agentii economici responsabili pentru
introducerea pe piata a produselor ambalate sau, dupa caz, a ambalajelor, care
accepta conditiile contractuale impuse in contractul-cadru si nivelul tarifelor
practicate;
d) sa primeasca in randul asociatilor, in conditiile legii, toti agentii
prevazuti la lit. c), care solicita acest lucru;
e) sa preia deseuri de ambalaje de la toti colectorii de deseuri municipale
care accepta tariful si asigura calitatea minima stabilita, in limita
obiectivelor anuale;
f) sa actioneze fara discriminare intre agentii economici simpli
contractanti si agentii economici asociati;
g) sa respecte tarifele cuprinse in documentatia de autorizare;
h) sa notifice Comisiei de evaluare orice crestere de tarif, inainte cu cel
putin 30 de zile de la data aplicarii acesteia;
i) sa nu foloseasca eventualul profit pentru plata de dividende si sa
respecte modul de utilizare a acestuia, asa cum s-a obligat prin documentele
prezentate la autorizare;
j) sa transmita autoritatii publice centrale pentru protectia mediului
raportul de activitate, complet, in termen de 30 de zile de la incheierea
perioadei de raportare, impusa prin licenta de operare. Raportul trebuie sa
cuprinda urmatoarele informatii detaliate: persoanele juridice cu care s-au
incheiat contracte (agentii economici care au transferat responsabilitatea,
colectori, valorificatori, autoritati ale administratiei publice locale implicate),
cantitatile de ambalaje introduse pe piata si cantitatile de deseuri de
ambalaje contractate, cantitatile de deseuri de ambalaje gestionate,
prezentarea activitatii derulate (atat din punct de vedere tehnic, cat si
organizatoric), cuantumul si modul de utilizare a eventualului profit, precum
si orice alte informatii relevante pentru evaluarea activitatii;
k) sa informeze in scris autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului asupra oricarei schimbari semnificative a datelor care au stat la baza
eliberarii licentei.
V. Etapa de evaluare a solicitarii
10. Analiza preliminara a solicitarii este efectuata, in termen de 10 zile
de la depunere, in cadrul Directiei gestiunea deseurilor si substantelor
chimice periculoase, care transmite documentatia depusa catre Comisia de
evaluare, daca aceasta este completa si daca raspunde tuturor criteriilor de
autorizare.
11. Evaluarea finala a solicitarii si a documentatiei depuse se face de
catre Comisia de evaluare, convocata in acest scop la sediul autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului.
12. In termen de 10 zile de la primirea solicitarii, Comisia de evaluare
evalueaza solicitarea, verifica daca criteriile de autorizare sunt indeplinite,
intocmeste raportul de evaluare pe care il transmite impreuna cu dosarul de
autorizare Directiei gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase
din cadrul Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, care comunica, in
scris, solicitantului concluziile. Respingerea solicitarii se motiveaza.
13. In cazuri justificate, atat Comisia de evaluare, cat si Directia
gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase pot solicita documente
sau informatii suplimentare sau pot recomanda amendamente la documentatia
depusa, in vederea conformarii cu cerintele stabilite prin prezenta procedura.
14. In cazul indeplinirii tuturor conditiilor de autorizare, se emite
licenta de operare in maximum 10 zile de la inaintarea raportului de evaluare.
15. Solicitantul poate ataca decizia de respingere a autorizarii, potrivit
Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
VI. Valabilitatea licentei. Revizuirea si anularea licentei
16. Licenta de operare se emite pentru o perioada de 2 ani.
Licenta de operare isi pierde valabilitatea daca activitatea solicitantului
nu incepe in maximum 3 luni de la data emiterii.
17. Reautorizarea se face in baza procedurii stabilite pentru autorizare,
pentru care se percepe tariful de autorizare. In cazul reautorizarii, licenta
de operare se emite pentru perioade de 5 ani.
18. Licenta de operare se revizuieste in cazul in care evaluarile periodice
ale activitatii impun acest lucru sau daca apar elemente noi, necunoscute la
data emiterii.
19. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor, prin Directia gestiunea
deseurilor si substantelor chimice periculoase, stabileste necesitatea
revizuirii licentei. Revizuirea licentei urmeaza procedura stabilita pentru
autorizare, cu perceperea tarifului stabilit prin prezenta procedura.
20. Licenta de operare se anuleaza in cazul nerespectarii obligatiilor
prevazute la pct. 9, in cazul nerespectarii prevederilor legale privind
gestiunea deseurilor si a deseurilor de ambalaje ori al neatingerii
obiectivelor de valorificare si reciclare anuale in mod repetat (2 ani).
21. Persoana juridica careia i s-a anulat licenta de operare este obligata
ca in decurs de 30 de zile sa comunice in scris acest lucru tuturor
partenerilor si sa transfere, cu acordul scris al acestora, toate contractele
incheiate in baza transferului de responsabilitate catre o persoana juridica
autorizata in acest scop.
22. In cazul in care agentul economic contractant nu este de acord cu
transferul catre persoana juridica autorizata propusa pentru preluarea
contractelor sau daca o astfel de persoana juridica nu este disponibila,
contractul se considera denuntat.
23. Dispozitia de anulare a autorizarii este executorie.
ANEXA 2
Antet solicitant
Nr. ...../...........
CERERE
de acordare a licentei
Subscrisa, ......................., cu sediul social in
..................., str. ............................ nr. ...., bl. ...., ap.
...., judetul/sectorul ................., inregistrata la oficiul registrului
comertului sub nr. ....., cod unic de inregistrare nr. ......./.............,
cont bancar nr. ..........., deschis la .................., sucursala
..............., telefon ............., fax ............, e-mail .............,
reprezentata prin ....................., in calitate de
........................., solicita acordarea licentei in vederea preluarii
responsabilitatii de valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje,
conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 349/2002 privind gestionarea
ambalajelor si deseurilor de ambalaje, modificata si completata prin Hotararea
Guvernului nr. 899/2004, in vederea atingerii obiectivelor anuale de
valorificare si reciclare a deseurilor de ambalaje stabilite prin actele
normative.
Anexam documentele specifice prevazute in Ordinul ministrului mediului si
gospodaririi apelor si al ministrului de stat, ministrul economiei si
comertului nr. 338/625/2004.
Ne asumam raspunderea, potrivit legii penale, ca documentele prezentate in
copie sunt conforme cu originalul.
Data .................
Persoana autorizata,
..............................
(semnatura si stampila)
ANEXA 3
CONTINUTUL LICENTEI
(model)
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
DIRECTIA GENERALA PENTRU PROTECTIA MEDIULUI,
GESTIUNEA DESEURILOR SI SUBSTANTELOR CHIMICE PERICULOASE
Directia gestiunea deseurilor si substantelor chimice periculoase
Se aproba,
Secretar de stat
LICENTA DE OPERARE
Nr. .......... din ...............
Ca urmare a cererii adresate de ......................................,
cu sediul in localitatea ................., str. ................. nr.
...., judetul ...................., sectorul ......, inregistrata la numarul
......... din ...........,
in urma analizarii documentelor transmise si a verificarii, in baza
Hotararii Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor si a Hotararii Guvernului nr.
349/2002 privind gestionarea ambalajelor si deseurilor de ambalaje, modificata
si completata prin Hotararea Guvernului nr. 899/2004, se emite:
LICENTA DE OPERARE
pentru ....................................................................
din localitatea ..................., sectorul/judetul .....................
str. ..................... nr. ....,
care prevede autorizarea desfasurarii activitatii,
in scopul preluarii, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr.
349/2002, modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 899/2004, a
responsabilitatii privind realizarea obiectivelor anuale de valorificare si
reciclare a deseurilor de ambalaje, respectiv privind raportarea modului de
gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje in urmatoarele conditii:
................................................................................
................................................................................
.............................. (se vor inscrie in licenta de operare perioada
de raportare, modul de utilizare a eventualului profit obtinut, datele
relevante din planul de operare propus si se vor atasa in anexa la licenta de
operare modelele contractelor-tip ce urmeaza a fi folosite in relatie cu toti
partenerii).
Documentatia care a stat la baza emiterii licentei contine: (statutul
societatii, certificatul de inregistrare la Oficiul National al Registrului
Comertului, certificatul de inregistrare fiscala etc.).
Prezenta licenta de operare este valabila ........ ani de la data
eliberarii ........... pana la .............................................. .
Nerespectarea conditiilor licentei atrage anularea acesteia si
obligativitatea ca in decurs de 30 de zile calendaristice sa transfere, cu
acordul scris al clientilor, toate contractele incheiate in baza transferului de
responsabilitate, catre o persoana juridica autorizata in acest scop.
Director,
.............
Intocmit,
.....................