HOTARARE Nr. 918 din 22 august 2002
privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului si
pentru aprobarea listei proiectelor publice sau private supuse acestei
proceduri
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 686 din 17 septembrie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 8
alin. 4 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare stabileste procedura-cadru de evaluare a impactului
asupra mediului, aplicata in scopul emiterii acordului de mediu, pentru anumite
proiecte publice sau private care pot avea efecte semnificative asupra mediului
prin natura, dimensiunea sau localizarea lor.
(2) Evaluarea impactului asupra mediului este parte integranta din
procedura de obtinere a acordului de mediu.
Art. 2
Termenii specifici utilizati in prezenta hotarare sunt definiti dupa cum
urmeaza:
- acord de mediu - decizia autoritatii competente pentru protectia
mediului, care da dreptul titularului de proiect sa realizeze proiectul.
Acordul de mediu este un act tehnico-juridic eliberat in scris, prin care se
stabilesc conditiile de realizare a proiectului din punct de vedere al
protectiei mediului;
- proiect - executia lucrarilor de constructii sau alte instalatii ori
amenajari, alte interventii asupra cadrului natural si peisajului, inclusiv
cele care implica extragerea resurselor minerale;
- titularul proiectului - solicitantul acordului de mediu pentru un anumit
proiect sau autoritatea publica ce initiaza un proiect; titularul de proiect
poate fi atat persoana fizica, cat si juridica.
Art. 3
(1) Evaluarea impactului asupra mediului identifica, descrie si evalueaza,
in mod corespunzator si pentru fiecare caz, efectele directe si indirecte ale
proiectului asupra urmatorilor factori:
a) fiinte umane, fauna si flora;
b) sol, apa, aer, clima si peisaj;
c) bunuri materiale si patrimoniu cultural;
d) interactiunea dintre factorii mentionati la lit. a), b) si c).
(2) Evaluarea impactului asupra mediului urmareste stabilirea masurilor de
reducere sau de evitare a impactului negativ al proiectului asupra factorilor
enumerati la alin. (1) si determina decizia de realizare sau de nerealizare a
proiectului pe amplasamentul ales.
(3) Evaluarea impactului asupra mediului se efectueaza in faza de pregatire
a documentatiei care fundamenteaza fezabilitatea proiectului.
(4) Evaluarea impactului asupra mediului se realizeaza in etape, dupa cum
urmeaza:
a) etapa de incadrare a proiectului in procedura de evaluare a impactului
asupra mediului;
b) etapa de definire a domeniului evaluarii si de realizare a raportului
privind studiul de evaluare a impactului asupra mediului;
c) etapa de analiza a calitatii raportului la studiul de evaluare a
impactului asupra mediului.
Art. 4
(1) Procedura de emitere a acordului de mediu pe baza evaluarii impactului
asupra mediului este condusa de autoritatile competente pentru protectia
mediului, cu participarea autoritatilor publice centrale sau locale, dupa caz,
care au atributii si raspunderi specifice in domeniul protectiei mediului.
(2) Participarea autoritatilor prevazute la alin. (1) la emiterea acordului
de mediu se realizeaza in cadrul unui colectiv de analiza tehnica constituit la
nivel central prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru
protectia mediului si la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti,
inclusiv in cazul Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", prin ordin semnat de prefect si de presedintele consiliului
judetean.
(3) Autoritatile competente pentru protectia mediului asigura informarea si
organizarea sedintelor colectivului de analiza tehnica in scopul aplicarii
prevederilor prezentei hotarari.
(4) Autoritatile competente pentru protectia mediului percep taxe in
cuantum de 200.000 lei pentru emiterea acordului de mediu. Taxele se varsa in
contul Fondului pentru mediu, in conditiile legii.
Art. 5
(1) Prevederile prezentei hotarari nu se aplica:
a) proiectelor destinate apararii nationale;
b) proiectelor ale caror detalii sunt adoptate printr-un act normativ
specific, daca cerintele prezentei hotarari, inclusiv cele referitoare la
furnizarea informatiei, sunt indeplinite in procesul legislativ respectiv.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului poate excepta de
la evaluarea impactului asupra mediului anumite proiecte sau parti ale
acestora, in cazuri exceptionale, precum asigurarea ordinii publice sau
sigurantei nationale; exceptarea se acorda pe baza solicitarii motivate a
autoritatii publice care initiaza proiectul, cu indeplinirea urmatoarelor
conditii:
a) sa aplice o alta metoda de evaluare corespunzatoare si sa aduca la
cunostinta publicului informatiile astfel dobandite;
b) sa informeze publicul interesat despre exceptia procedurala si motivele
care au dus la aceasta.
(3) Decizia de exceptare este comunicata titularului de proiect, dupa
indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (2).
Art. 6
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului analizeaza proiectele
publice sau private supuse evaluarii impactului asupra mediului conform
prevederilor prezentului articol.
(2) Proiectele publice sau private prevazute in anexa nr. 1 se supun
evaluarii impactului asupra mediului.
(3) Proiectele publice sau private pentru care trebuie stabilita
necesitatea efectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt prevazute in
anexa nr. 2.
(4) Proiectele prevazute la alin. (3) se supun etapei de incadrare in
procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevazuta la art. 3 alin.
(4) lit. a). Aceasta etapa se realizeaza cu consultarea autoritatilor din
colectivul de analiza tehnica prevazut la art. 4 alin. (2).
(5) Autoritatea competenta pentru protectia mediului decide asupra
necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului prin examinarea,
caz cu caz, a oricarui proiect prevazut in anexa nr. 2, folosind anumite valori
de prag sau criteriile prevazute in anexa nr. 3.
(6) Autoritatea competenta pentru protectia mediului aduce la cunostinta
publicului decizia luata in cursul etapei de incadrare.
Art. 7
(1) Analizarea proiectelor conform prevederilor art. 6 se face de catre
autoritatile competente pentru protectia mediului, luand in considerare
memoriul de prezentare a proiectului depus o data cu solicitarea de emitere a
acordului de mediu.
(2) Memoriul de prezentare a proiectului cuprinde:
a) descrierea si caracteristicile amplasamentului ales;
b) descrierea si caracteristicile proiectului si ale activitatii la punerea
in functiune a proiectului: marime, tehnologii si materiale folosite,
utilizarea resurselor naturale, utilizarea sau producerea substantelor chimice
periculoase, generarea, utilizarea si prelucrarea deseurilor si a altor
substante chimice, emisii poluante, inclusiv zgomotul, interactiunea posibila
cu activitati existente, probabilitatea producerii accidentelor de mediu si
prevenirea acestora.
Art. 8
(1) Dupa stabilirea obligativitatii evaluarii impactului asupra mediului
pentru un proiect se trece la etapa de definire a domeniului evaluarii
impactului asupra mediului. In acest scop autoritatea competenta pentru
protectia mediului pregateste si transmite titularului de proiect un indrumar
referitor la problemele de mediu care trebuie tratate in evaluarea de impact si
la gradul de extindere al acestora.
(2) La elaborarea indrumarului prevazut la alin. (1) autoritatea competenta
pentru protectia mediului consulta titularul de proiect si celelalte autoritati
publice implicate in procedura de emitere a acordului de mediu pentru proiectul
respectiv.
(3) Oricare dintre autoritatile publice implicate in procedura de emitere a
acordului de mediu si care detine informatii relevante pentru evaluarea
efectelor directe si indirecte ale proiectului are obligatia sa puna aceste
informatii la dispozitie titularului de proiect.
(4) Indrumarul transmis titularului de proiect nu exclude solicitarea
furnizarii de catre acesta a unor informatii suplimentare.
Art. 9
(1) Pentru toate proiectele supuse evaluarii impactului asupra mediului
titularii acestora au obligatia de a furniza in cadrul raportului la studiul de
evaluare informatiile prevazute in anexa nr. 4.
(2) Autoritatile competente pentru protectia mediului verifica daca
titularul proiectului a furnizat informatiile prevazute in anexa nr. 4, intr-o
forma adecvata.
(3) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (2) autoritatile
competente pentru protectia mediului tin seama de urmatoarele aspecte:
a) sa fie solicitate si furnizate informatii relevante stadiului dat al
proiectului supus procedurii de evaluare si caracteristicilor specifice acelui
tip de proiect si mediului care poate fi afectat;
b) sa fie solicitate informatiile pe care titularul de proiect le poate
furniza avand in vedere, printre altele, nivelul curent al informatiilor
disponibile si metodele de evaluare.
Art. 10
Informatiile furnizate de catre titularul de proiect conform prevederilor
art. 9 alin. (1) includ in mod obligatoriu urmatoarele:
a) descrierea proiectului, cuprinzand date referitoare la amplasament,
solutii tehnice adoptate si marimea proiectului;
b) descrierea masurilor avute in vedere pentru a evita, a reduce si, daca
este posibil, a remedia efectele negative asupra mediului;
c) date necesare pentru identificarea si evaluarea principalelor efecte pe
care proiectul le poate avea asupra mediului;
d) prezentarea generala a principalelor alternative studiate de titularul
de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale, avand in vedere efectele
asupra mediului;
e) rezumatul informatiilor prevazute la lit. a) - d).
Art. 11
(1) Efectuarea studiului de evaluare a impactului asupra mediului se
realizeaza pe baza indrumarului prevazut la art. 8 alin. (1), prin agenti
economici specializati, persoane fizice sau juridice independente de titularul
proiectului, si atestati in conditiile legii. Rezultatele studiului de evaluare
a impactului asupra mediului sunt prezentate in raportul care se inainteaza
autoritatii competente pentru protectia mediului si al carui continut de
informatii respecta prevederile art. 9 alin. (1).
(2) Raportul la studiul de evaluare este supus comentariilor publicului,
ale carui observatii pertinente sunt luate in considerare pe tot parcursul
evaluarii impactului asupra mediului.
(3) Autoritatea competenta pentru protectia mediului, impreuna cu
autoritatile participante in colectivul de analiza tehnica, analizeaza
calitatea raportului la studiul de evaluare a impactului asupra mediului si ia
decizia de acceptare sau de refacere a raportului si de emitere, respectiv de
respingere motivata a emiterii acordului de mediu.
Art. 12
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului aduc la cunostinta
publicului orice solicitare de acord de mediu pentru proiecte supuse evaluarii
impactului asupra mediului, intr-un interval de timp care sa permita publicului
exprimarea opiniilor inaintea deciziei de emitere a acordului de mediu.
(2) Modalitatile detaliate de informare si participare a publicului se
stabilesc in functie de caracteristicile particulare ale proiectelor sau
amplasamentelor respective. Procedura de informare si participare a publicului
la evaluarea impactului asupra mediului este coordonata de autoritatile
competente pentru protectia mediului si include urmatoarele aspecte:
a) identificarea publicului interesat;
b) specificarea locului unde pot fi consultate informatiile disponibile;
c) specificarea modalitatii de informare a publicului, ca de exemplu: prin
afise pe o anumita zona teritoriala, publicatii in presa locala, organizarea
unor expozitii cu planuri, schite, tabele, grafice, modele referitoare la
proiectul respectiv;
d) determinarea modalitatii de consultare a publicului, ca de exemplu
informari scrise sau dezbateri publice;
e) fixarea unui interval de timp limita corespunzator pentru diferite etape
ale procedurii, cu scopul de a asigura luarea deciziei intr-o perioada
rezonabila.
Art. 13
(1) Atunci cand un proiect este posibil sa aiba un efect semnificativ
asupra mediului altui stat sau cand un alt stat posibil sa fie afectat
semnificativ solicita informatii asupra proiectului, autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului transmite autoritatii centrale de mediu din
acel stat, in cadrul relatiilor bilaterale, pe baza de reciprocitate si in
conditii de echivalenta, cat mai curand posibil si nu mai tarziu de momentul
cand este informat publicul din tara, cel putin urmatoarele informatii
referitoare la proiect:
a) o descriere a proiectului impreuna cu orice informatie disponibila
asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b) informatii privind natura deciziei care urmeaza sa fie luata,
acordandu-se acelui stat un interval de timp suficient in care sa indice daca
doreste sa participe la procedura de evaluare a impactului asupra mediului si,
eventual, modalitatea de participare la consultare.
(2) Daca statul care a primit informatiile prevazute la alin. (1) comunica
intentia de participare la procedura de evaluare a impactului asupra mediului,
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului ii va transmite, de
asemenea, informatiile despre proiect prevazute la art. 9 si 10 si cele privind
procedura, inclusiv solicitarea de acord de mediu.
(3) Pe durata derularii procedurii de evaluare a impactului asupra mediului
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului trebuie:
a) sa puna la dispozitie autoritatilor implicate in procedura de emitere a
acordului de mediu si, prin intermediul acestora, publicului interesat din
statul posibil sa fie semnificativ afectat informatiile prevazute la alin. (1)
si (2);
b) sa asigure autoritatilor din acel stat si, prin intermediul acestora,
publicului interesat oportunitatea sa inainteze observatiile cu privire la
informatiile furnizate, intr-un interval rezonabil de timp, inainte de emiterea
acordului de mediu.
(4) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului va initia
consultari cu autoritatea competenta a statului posibil sa fie semnificativ
afectat de proiect, printre altele si asupra masurilor avute in vedere pentru a
reduce sau a elimina astfel de efecte, si se inteleg asupra unui interval de
timp rezonabil privind durata consultarilor.
(5) Ministerul Integrarii Europene si Ministerul Afacerilor Externe
sprijina demersurile autoritatii publice centrale pentru protectia mediului
prevazute la alin. (1) - (4) si fac demersurile necesare pentru aplicarea
acestor prevederi, inclusiv in cazul proiectelor cu posibile efecte
semnificative pe teritoriul Romaniei, initiate in alte state.
Art. 14
Rezultatele consultarii publicului si informatiile obtinute conform
prevederilor art. 7 - 11 si 13 se iau in considerare in procedura de emitere a
acordului de mediu pentru anumite proiecte publice sau private.
Art. 15
(1) Autoritatile competente pentru protectia mediului fac publica decizia
de emitere sau de respingere a solicitarii de emitere a acordului de mediu
pentru anumite proiecte publice sau private si pun la dispozitie publicului
urmatoarele informatii:
a) continutul acordului si orice conditii prevazute in acesta, cu exceptia
celor care afecteaza confidentialitatea informatiilor stabilita pentru a
proteja un interes legitim, conform legislatiei in vigoare;
b) principalele motivatii si consideratii pe care se bazeaza aceasta
decizie;
c) descrierea, dupa caz, a principalelor masuri pentru prevenirea,
reducerea si, daca este posibil, eliminarea efectelor adverse.
(2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului informeaza
asupra acestei decizii orice stat care a fost consultat conform prevederilor
art. 13 si transmite acestui stat informatiile prevazute la alin. (1).
Art. 16
Proiectele transmise unei autoritati competente pentru protectia mediului
in vederea obtinerii acordului de mediu si supuse evaluarii impactului asupra
mediului prin studiu de impact, inainte de intrarea in vigoare a prezentei
hotarari, se supun procedurii de autorizare aflate in vigoare la momentul
depunerii solicitarii.
Art. 17
Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz, conform prevederilor Legii nr. 137/1995,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 18
(1) Metodologia de aplicare a prezentei proceduri-cadru de evaluare a impactului
asupra mediului, continand competentele, durata etapelor procedurale si
instructiuni privind informarea si participarea publicului la evaluarea
impactului asupra mediului, se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii
publice centrale pentru protectia mediului in termen de 90 de zile de la data
publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Modalitatile de realizare a etapelor prevazute la art. 3 alin. (4) se
expliciteaza in Ghidul privind incadrarea proiectului in procedura de evaluare
a impactului asupra mediului, stabilirea domeniului evaluarii si revizuirea
calitatii raportului la studiul de evaluare, aprobat prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului in termen
de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(3) Metodologia de aplicare a prevederilor art. 13 se aproba prin ordin al
conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia mediului in termen
de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(4) Stabilirea componentei colectivului de analiza tehnica la nivel central
se aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului in termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 19
(1) Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
(2) Anexele la prezenta hotarare se completeaza prin hotarare a Guvernului,
la propunerea autoritatii publice centrale pentru protectia mediului, cu orice
aspect nou, necunoscut la data intocmirii anexelor.
Art. 20
Prezenta hotarare intra in vigoare la 120 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 21
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga orice alte
dispozitii contrare referitoare la procedura de emitere a acordului de mediu
pentru obiective si activitati care necesita studii de impact, din cuprinsul
Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr. 125/1996
pentru aprobarea Procedurii de reglementare a activitatilor economice si
sociale cu impact asupra mediului inconjurator, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 73 din 11 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
LISTA
proiectelor supuse evaluarii impactului asupra mediului
1. Agricultura
1.1. Instalatii pentru cresterea intensiva a porcilor, cu o capacitate cel
putin egala cu:
a) 900 locuri pentru scroafe;
b) 3.000 locuri pentru cresterea porcilor mai mari de 30 kg
1.2. Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor, cu o capacitate cel
putin egala cu:
a) 85.000 locuri pentru cresterea pasarilor de carne;
b) 60.000 locuri pentru pasari ouatoare.
2. Industria extractiva a petrolului, gazelor naturale, carbunelui si
turbei
2.1. Extractia petrolului, cand cantitatea extrasa depaseste 500 t/zi
2.2. Extractia gazelor naturale, cand cantitatea extrasa depaseste 500.000
mc/zi
2.3. Extractia carbunelui in exploatari miniere de suprafata, cand
suprafata amplasamentului depaseste 25 ha
2.4. Extractia turbei, cand suprafata amplasamentului depaseste 150 ha.
3. Industria energetica
3.1. Termocentrale si alte instalatii de ardere, inclusiv instalatii
industriale pentru producerea electricitatii, caldurii, aburului sau apei
calde, cu o putere de cel putin 300 MW
3.2. Centrale nucleare si alte reactoare nucleare, inclusiv dezafectarea
sau dezasamblarea acestora, sau reactoare*1) (cu exceptia instalatiilor de
cercetare pentru producerea si conversia materialelor fisionabile si a celor
radioactive, a caror putere maxima nu depaseste 1 kW putere termica continua)
3.3. Instalatii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat
3.4. Instalatii pentru:
a) producerea sau imbogatirea combustibilului nuclear;
b) procesarea combustibilului nuclear iradiat sau pentru procesarea
deseurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
c) depozitarea finala a combustibilului nuclear iradiat;
d) depozitarea finala a deseurilor radioactive, exclusiv;
e) stocarea, planificata pentru o perioada mai mare de 10 ani, a combustibilului
nuclear iradiat sau a deseurilor radioactive, pe un amplasament diferit de cel
de productie, exclusiv
3.5. Construirea liniilor aeriene de tensiune electrica, cu o tensiune de
cel putin 220 kV si o lungime de cel putin 15 km.
------------
*1) Centralele nucleare si alte reactoare nucleare inceteaza de a mai fi
considerate ca atare atunci cand tot combustibilul nuclear si alte elemente
contaminate radioactiv au fost indepartate definitiv de pe amplasamentul
instalatiei.
4. Producerea si prelucrarea metalelor
4.1. Instalatii integrate pentru producerea fontei primare si a otelului
4.2. Instalatii pentru obtinerea metalelor brute neferoase din minereuri,
concentrate sau din materiale secundare prin procese metalurgice, chimice sau
electrolitice.
5. Industria materialelor minerale de constructii
5.1. Instalatii pentru extractia azbestului si pentru prelucrarea si
transformarea azbestului si a produselor care contin azbest:
a) instalatii pentru produsele de azbociment, cu o productie anuala de cel
putin 20.000 t produs finit;
b) instalatii pentru materiale de frictiune, cu o productie anuala de cel
putin 50 t produs finit;
c) instalatii pentru alte utilizari ale azbestului, cu un consum de cel
putin 200 t anual
5.2. Cariere si exploatari miniere de suprafata, cand suprafata
amplasamentului depaseste 25 ha.
6. Industria chimica si petrochimica
6.1. Instalatii chimice integrate, cum sunt instalatiile pentru producerea
substantelor pe scara industriala folosind procese de conversie chimica, in
care mai multe unitati tehnologice alaturate sunt legate functional una de
cealalta si sunt utilizate pentru:
a) producerea substantelor chimice organice de baza;
b) producerea substantelor chimice anorganice de baza;
c) producerea ingrasamintelor pe baza de fosfor, azot sau potasiu
(ingrasaminte simple sau complexe);
d) obtinerea produselor de uz fitosanitar si a biocidelor;
e) obtinerea produselor farmaceutice de baza folosind procese chimice sau
biologice
6.2. Producerea explozibililor
6.3. Rafinarii de titei (cu exceptia celor care produc numai lubrifianti
din titei)
6.4. Instalatii pentru depozitarea petrolului, a produselor petrochimice
sau chimice, cu o capacitate de cel putin 200.000 t
6.5. Gazeificarea si lichefierea a cel putin 500 t de carbune sau sisturi
bituminoase pe zi
6.6. Construirea conductelor pentru transportul gazelor, petrolului sau al
substantelor chimice, avand un diametru mai mare de 800 mm si o lungime de cel
putin 40 km.
7. Industria lemnului si a hartiei
7.1. Instalatii industriale pentru producerea celulozei din cherestea sau
materiale fibroase similare
7.2. Instalatii industriale pentru producerea hartiei si a cartonului, cu o
capacitate de productie mai mare de 200 t/zi.
8. Proiecte de infrastructura
8.1. Constructia de linii pentru traficul feroviar de lunga distanta
8.2. Construirea aeroporturilor*2) dotate cu o pista principala lunga de
cel putin 2.100 m
8.3. Construirea de autostrazi si de drumuri expres*3)
8.4. Construirea drumurilor noi cu cel putin 4 benzi sau realinierea si/sau
largirea unui drum existent de doua sau mai putine benzi pana la 4 sau mai
multe benzi, in cazul in care aceste drumuri noi sau realinierea lor si/sau
sectiunea largita a acestora este de cel putin 10 km lungime continua
8.5. Cai navigabile interioare si porturi pentru traficul fluvial interior
care permit trecerea vaselor mai mari de 1.350 t
8.6. Porturi comerciale, cheiuri pentru incarcare si descarcare legate de
uscat si porturi exterioare (exclusiv cheiuri pentru feribot), care permit
intrarea vaselor de cel putin 1.350 t.
------------
*2) Aeroport - aeroporturile care se conformeaza definitiei din Conventia
de la Chicago (1944) privind infiintarea Organizatiei Aviatiei Civile
Internationale (anexa nr. 14).
*3) Drumuri expres - drumuri care se conformeaza definitiei din Acordul
european privind arterele principale de trafic international, din 15 noiembrie
1975.
9. Alte tipuri de proiecte
9.1. Sisteme de captare a apelor subterane, acolo unde volumul anual de apa
captata este de cel putin 10 milioane mc
9.2. Sisteme artificiale de reincarcare a acviferului, acolo unde volumul
anual de apa reincarcata este de cel putin 10 milioane mc
9.3. Lucrari de transfer al resurselor de apa intre bazinele hidrografice,
executate in scopul prevenirii deficitului de apa, pentru un volum anual de apa
transferata de cel putin 100 milioane mc; se excepteaza transferul prin
conducte al apei potabile.
9.4. Lucrari de transfer al resurselor de apa intre bazinele hidrografice,
pentru un debit mediu multianual al bazinului de captare de cel putin 2.000
milioane mc/an si pentru o cantitate de apa transferata de cel putin 5% din
acest debit; se excepteaza transferul prin conducte al apei potabile.
9.5. Baraje si lacuri de acumulare cu o cantitate de apa retinuta sau
stocata de cel putin 10 milioane mc
9.6. Statii pentru epurarea apelor uzate pentru aglomerari umane de cel
putin 150.000 echivalenti locuitor*4)
9.7. Instalatii pentru eliminarea deseurilor prin incinerare sau tratare
chimica, operatiune definita in anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 426/2001, sau depozite pentru deseuri periculoase
9.8. Instalatii cu o capacitate mai mare de 100 t/zi pentru eliminarea
deseurilor nepericuloase prin incinerare sau tratare chimica, operatiune
definita in anexa nr. IIA pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
78/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001.
------------
*4) Echivalenti locuitor exprima incarcarea cu poluanti a apelor uzate,
conform definitiei din Hotararea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor
norme privind conditiile de descarcare in mediul acvatic a apelor uzate.
ANEXA 2
LISTA
proiectelor pentru care trebuie stabilita necesitatea efectuarii evaluarii
impactului asupra mediului
1. Agricultura, silvicultura si piscicultura
a) Proiecte pentru restructurarea exploatatiilor agricole
b) Proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau a suprafetelor
partial antropizate in scop agricol intensiv
c) Proiecte de gospodarire a apelor pentru agricultura, inclusiv proiecte
de irigatii si desecari
d) Impadurirea terenurilor pe care nu a existat anterior vegetatie
forestiera
e) Defrisare in scopul schimbarii categoriei de folosinta a terenului
f) Instalatii pentru cresterea intensiva a vitelor, altele decat cele
incluse in anexa nr. 1 la hotarare
g) Crescatorii pentru piscicultura intensiva
h) Recuperarea terenurilor neagricole, inclusiv a celor din mare.
2. Industria extractiva
a) Cariere, exploatari miniere de suprafata si de extractie a turbei,
altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
b) Exploatari miniere subterane
c) Extractia mineralelor prin dragare fluviala sau marina
d) Foraje de adancime, in special:
(i) foraje geotermale;
(ii) foraje pentru depozitarea deseurilor nucleare;
(iii) foraje pentru alimentarea cu apa, cu exceptia forajelor pentru
investigarea stabilitatii solului
e) Instalatii industriale de suprafata pentru extractia carbunelui,
petrolului, gazelor naturale si minereurilor, precum si a sisturilor
bituminoase.
3. Industria energetica
a) Instalatii industriale pentru producerea energiei electrice si termice,
altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
b) Instalatii industriale pentru transportul gazelor, aburului si apei
calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene, altele decat cele
incluse in anexa nr. 1 la hotarare
c) Stocarea la suprafata a gazelor naturale
d) Stocarea subterana a gazelor combustibile
e) Stocarea la suprafata a combustibililor fosili
f) Brichetarea industriala a carbunelui si lignitului
g) Instalatii pentru prelucrarea si stocarea deseurilor radioactive, altele
decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
h) Instalatii pentru producerea energiei hidroelectrice
i) Instalatii cu care sunt echipate centralele eoliene in scopul producerii
energiei.
4. Producerea si prelucrarea metalelor
a) Instalatii pentru producerea fontei sau otelului prin fuziune primara
sau secundara, inclusiv turnare continua
b) Instalatii pentru topirea metalelor feroase:
(i) laminoare la cald;
(ii) forjerii cu ciocane;
(iii) acoperiri metalice de protectie prin topire
c) Topitorii de metale feroase
d) Instalatii pentru forjarea, inclusiv alierea metalelor neferoase, cu
exceptia metalelor pretioase, sau pentru revalorificarea produselor (finisare,
turnare in forme etc.)
e) Instalatii pentru tratarea suprafetelor metalice si a materialelor
plastice prin procese chimice sau electrolitice
f) Fabricarea si asamblarea de autovehicule si fabricarea motoarelor pentru
autovehicule
g) Santiere navale
h) Instalatii pentru constructia si repararea aeronavelor
i) Fabricarea echipamentelor feroviare
j) Forjare la cald prin explozie
k) Instalatii pentru coacerea si sinterizarea minereurilor metalice.
5. Industria mineralelor
a) Cuptoare de cocs (distilarea uscata a carbunelui)
b) Instalatii pentru fabricarea cimentului
c) Instalatii pentru producerea azbestului si fabricarea produselor din
azbest, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
d) Instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla
e) Instalatii pentru topirea substantelor minerale, inclusiv productia
fibrelor minerale
f) Fabricarea produselor ceramice prin ardere, in special a tiglelor,
caramizilor, caramizilor refractare, placilor, gresiilor ceramice sau
portelanului.
6. Industria chimica
a) Tratarea produselor intermediare si producerea substantelor chimice,
altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
b) Producerea produselor de uz fitosanitar, produselor farmaceutice,
vopselelor si lacurilor, elastomerilor si peroxizilor, altele decat cele incluse
in anexa nr. 1 la hotarare
c) Instalatii de depozitare a produselor petroliere, petrochimice si
chimice, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare.
7. Industria alimentara
a) Fabricarea uleiurilor si a grasimilor vegetale si animale
b) Ambalarea si conservarea produselor animale si vegetale
c) Fabricarea produselor lactate
d) Fabricarea maltului si a berii
e) Fabricarea produselor de cofetarie si a siropului
f) Abatoare
g) Instalatii industriale pentru fabricarea amidonului
h) Fabrici de faina si ulei de peste
i) Fabrici de zahar.
8. Industria textila, a pielariei, a lemnului si hartiei
a) Instalatii industriale pentru producerea hartiei si a cartonului, altele
decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
b) Instalatii pentru pretratarea (operatii ca spalarea, inalbirea,
mercerizarea) sau vopsirea fibrelor ori textilelor
c) Instalatii pentru tabacirea/argasirea pieilor si blanurilor
d) Instalatii de producere si prelucrare a celulozei.
9. Industria cauciucului
Fabricarea si tratarea produselor pe baza de elastomeri.
10. Proiecte de infrastructura
a) Proiecte de dezvoltare a unitatilor industriale
b) Proiecte de dezvoltare urbana, inclusiv constructia centrelor comerciale
si a parcarilor auto
c) Constructia cailor ferate, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la
hotarare, a instalatiilor de transbordare intermodala si a terminalelor
intermodale
d) Constructia aerodromurilor, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la
hotarare
e) Constructia drumurilor, porturilor si instalatiilor portuare, inclusiv a
porturilor de pescuit, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
f) Constructia cailor navigabile interioare, altele decat cele incluse in
anexa nr. 1 la hotarare, lucrari de canalizare si lucrari impotriva
inundatiilor
g) Baraje si alte instalatii proiectate pentru retinerea sau stocarea apei
pe termen lung, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare
h) Linii de tramvai, cai ferate subterane si de suprafata, linii suspendate
sau linii similare specifice, utilizate exclusiv sau in principal pentru
transportul de persoane
i) Instalatii de conducte pentru gaze si petrol, altele decat cele incluse
in anexa nr. 1 la hotarare
j) Instalatii de apeducte de lungime mare
k) Lucrari pentru combaterea eroziunii costiere si lucrari maritime ce pot
modifica profilul costier prin constructia, de exemplu, de diguri, chei,
pontoane, debarcadere sau alte lucrari de aparare marina, exclusiv intretinerea
si reconstructia unor astfel de lucrari
l) Instalatii de extractie a apei subterane si de reincarcare artificiala a
rezervelor de apa subterana, altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la
hotarare
m) Lucrari pentru transferul resurselor de apa intre bazine hidrografice,
altele decat cele incluse in anexa nr. 1 la hotarare.
11. Alte proiecte
a) Piste permanente de curse si testare a vehiculelor cu motor
b) Instalatii pentru eliminarea deseurilor, altele decat cele incluse in
anexa nr. 1 la hotarare
c) Statii pentru epurarea apelor uzate, altele decat cele incluse in anexa
nr. 1 la hotarare
d) Amplasamente pentru depozitarea namolurilor provenite de la statiile de
epurare
e) Depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv deseuri de vehicule
f) Bancuri de proba pentru motoare, turbine sau reactoare
g) Instalatii pentru fabricarea fibrelor minerale artificiale
h) Instalatii pentru recuperarea sau distrugerea substantelor explozive
i) Centre de ecarisaj.
12. Turism si recreare
a) Partii de schi, instalatii schilift, telecabine si amenajarile aferente
b) Amenajari marine de agrement
c) Sate de vacanta si complexuri hoteliere in afara zonelor urbane si
amenajarile aferente
d) Campinguri permanente si amplasamente pentru caravane
e) Parcuri tematice.
13. a) Orice modificare sau extindere de proiecte prevazute in anexa nr. 1
la hotarare sau in prezenta anexa, deja autorizate, executate sau in curs de a
fi executate, care poate avea efecte semnificative asupra mediului
b) Proiectele stabilite in anexa nr. 1 la hotarare, efectuate exclusiv sau
in principal pentru elaborarea si testarea de metode sau produse noi si care sa
nu fie utilizate pe o perioada mai mare de 2 ani.
ANEXA 3
CRITERII DE SELECTIE
pentru stabilirea necesitatii efectuarii evaluarii impactului asupra mediului
1. Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau in considerare
urmatoarele aspecte:
a) marimea proiectului;
b) cumularea cu alte proiecte;
c) utilizarea resurselor naturale;
d) productia de deseuri;
e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul;
f) riscul de accident, tinandu-se seama in special de substantele si de
tehnologiile utilizate.
2. Localizarea proiectelor
Se ia in considerare sensibilitatea mediului in zona geografica posibil
afectata de amplasamentul ales pentru proiect, avandu-se in vedere in special:
2.1. utilizarea existenta a terenului;
2.2. relativa abundenta a resurselor naturale din zona, calitatea si
capacitatea regenerativa a acestora;
2.3. capacitatea de absorbtie a mediului, cu atentie deosebita pentru:
a) zonele umede;
b) zonele costiere;
c) zonele montane si cele impadurite;
d) parcurile si rezervatiile naturale;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum
sunt: zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine
piscicole amenajate etc.;
f) zonele de protectie speciala, mai ales cele desemnate prin Legea nr.
462/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 236/2000
privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a
florei si a faunei salbatice sau zonele in care se efectueaza determinari
pentru includerea lor in zone clasificate de legea mentionata anterior, zonele
desemnate prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a
teritoriului national - Sectiunea a III-a - zone protejate, zonele de protectie
instituite conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996;
g) ariile in care standardele de calitate a mediului stabilite de
legislatie au fost deja depasite;
h) ariile dens populate;
i) peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica.
3. Caracteristicile impactului potential
Se iau in considerare efectele semnificative posibile ale proiectelor, in
raport cu criteriile stabilite la pct. 1 si 2, cu accent deosebit pe:
a) extinderea impactului: aria geografica si numarul persoanelor afectate;
b) natura transfrontiera a impactului;
c) marimea si complexitatea impactului;
d) probabilitatea impactului;
e) durata, frecventa si reversibilitatea impactului.
ANEXA 4
INFORMATII
solicitate titularului proiectului pentru proiectele supuse evaluarii
impactului asupra mediului
1. Descrierea proiectului, incluzand, mai ales:
a) descrierea caracteristicilor fizice ale intregului proiect si a
cerintelor de amenajare a terenului in timpul fazelor de constructie si
functionare;
b) descrierea principalelor caracteristici ale proceselor de productie, de
exemplu natura si cantitatea materialelor utilizate;
c) estimarea, pe tipuri si cantitati, a deseurilor preconizate si a
emisiilor (poluare in apa, aer si sol, zgomot, vibratii, lumina, caldura,
radiatii etc.) rezultate din functionarea proiectului propus
2. Rezumatul principalelor variante studiate si indicarea principalelor
motive pentru alegerea finala, luand in considerare efectele asupra mediului
3. Descrierea aspectelor de mediu probabil afectate in mod semnificativ
prin proiectul propus, in special a populatiei, faunei, florei, solului, apei,
aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale, inclusiv patrimoniul
arhitectural si arheologic, peisajul si interconexiunile dintre factorii de mai
sus
4. Descrierea*1) efectelor semnificative probabile ale proiectului propus
asupra mediului, rezultand din:
a) existenta proiectului;
b) utilizarea resurselor naturale;
c) emisiile de poluanti, zgomot si eliminarea deseurilor; si descrierea
metodelor de prognoza utilizate in evaluarea efectelor asupra mediului
-------------
*1) Aceasta descriere trebuie sa acopere efectele directe si indirecte,
secundare, cumulative, pe termen scurt, mediu si lung, permanente si temporare,
pozitive si negative asupra mediului.
5. Descrierea masurilor preconizate pentru prevenirea, reducerea si, unde
este posibil, compensarea oricaror efecte adverse semnificative asupra mediului
6. Un rezumat care nu are caracter tehnic al informatiilor furnizate la
punctele precedente
7. Indicarea dificultatilor (deficiente tehnice sau lipsa de know how)
intampinate de titularul proiectului in prezentarea informatiei solicitate.