ORDONANTA DE URGENTA Nr. 243 din 28 noiembrie 2000
privind protectia atmosferei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 633 din 6 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop stabilirea cadrului juridic
privind prevenirea, limitarea deteriorarii si ameliorarea calitatii atmosferei,
in scopul evitarii efectelor negative asupra sanatatii omului si asupra
mediului ca intreg, asigurandu-se astfel alinierea la normele juridice
internationale si la reglementarile comunitare.
(2) Reglementarea activitatilor care afecteaza sau care pot afecta
calitatea atmosferei, direct sau indirect, desfasurate de persoane fizice si
juridice, si strategia nationala in domeniu urmaresc asigurarea dreptului
fiecarei persoane la un mediu de calitate.
Art. 2
Regimul juridic al protectiei atmosferei are la baza principiile generale
consacrate de legislatia in vigoare si acceptate la nivel international.
Art. 3
(1) Principalele obiective ale strategiei nationale privind protectia
atmosferei sunt urmatoarele:
a) mentinerea calitatii aerului inconjurator in zonele in care se
incadreaza in limitele prevazute de normele in vigoare pentru indicatorii de
calitate;
b) imbunatatirea calitatii aerului inconjurator in zonele in care nu se
incadreaza in limitele prevazute de normele in vigoare pentru indicatorii de
calitate;
c) adoptarea masurilor necesare in scopul limitarii pana la eliminare a
efectelor negative asupra mediului, in context transfrontier;
d) indeplinirea obligatiilor asumate prin acordurile si tratatele
internationale la care Romania este parte si participarea la cooperarea
internationala in domeniu.
(2) Strategia se actualizeaza periodic de catre autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului.
Art. 4
Adoptarea strategiilor de dezvoltare a sectoarelor de activitate care pot
afecta calitatea atmosferei se face cu avizul autoritatii publice centrale
pentru protectia mediului.
Art. 5
Autoritatile publice centrale si locale au obligatia sa asigure schimbul de
informatii, inclusiv al celor necesare in activitatea de elaborare si punere in
aplicare a strategiilor sectoriale legate de protectia atmosferei si al celor
referitoare la cele mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri
excesive.
Art. 6
In intelesul prezentei ordonante de urgenta termenii de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) aglomerare - zona cu o populatie care depaseste 250.000 de locuitori sau
zona in care populatia este egala sau mai mica de 250.000 de locuitori, dar
densitatea populatiei/km^2 justifica necesitatea evaluarii si gestionarii
calitatii aerului inconjurator;
b) aer inconjurator - aerul troposferic, exclusiv cel din locurile de
munca;
c) atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzand si
stratul de ozon;
d) evaluare - orice metoda utilizata pentru masurarea, calcularea,
prognozarea sau estimarea nivelului unui poluant in aerul inconjurator;
e) emisii fugitive - emisii nedirijate, eliberate in mediu prin ferestre,
usi, sisteme de ventilare sau prin deschideri similare;
f) instalatie - unitate tehnica stationara in care se desfasoara unul sau
mai multe procese tehnologice si orice alte activitati direct asociate cu
acestea si care prin emisiile lor pot avea impact asupra calitatii mediului;
g) marja de toleranta - procent din valoarea limita cu care aceasta poate
fi depasita, in conditiile precizate de legislatia in vigoare;
h) nivel - concentratia unui poluant in aerul inconjurator sau depunerea
acestuia pe suprafete intr-o perioada data;
i) poluant - orice substanta introdusa direct sau indirect de om in aerul
inconjurator, care poate avea efecte daunatoare asupra sanatatii umane sau
asupra mediului ca intreg;
j) prag de alerta - nivelul peste care exista un risc pentru sanatatea
oamenilor in urma unei expuneri de scurta durata si fata de care trebuie sa se
ia masuri imediate, conform legislatiei in vigoare;
k) valoare limita - nivel fixat pe baza cunostintelor stiintifice, in
scopul evitarii, prevenirii sau reducerii efectelor daunatoare asupra sanatatii
omului sau mediului ca intreg, care se atinge intr-o perioada data si care nu
trebuie depasit dupa ce a fost atins;
l) valoare tinta - nivel fixat in scopul evitarii unor efecte daunatoare pe
termen lung asupra sanatatii umane sau asupra mediului ca intreg, care trebuie
atins acolo unde este posibil intr-o perioada data;
m) valori limita de emisie - concentratia sau masa substantelor poluante in
emisiile provenite de la surse pe parcursul unei perioade precizate si a carei
depasire nu este permisa;
n) zona - parte a teritoriului, delimitata pe criterii rezultate in urma
evaluarii calitatii aerului, aprobata de Guvern.
CAP. 2
Atributii si responsabilitati
SECTIUNEA 1
Atributii si responsabilitati ale autoritatilor competente in domeniul
protectiei atmosferei
Art. 7
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza si promoveaza strategia nationala si planul national de
actiune in domeniul protectiei atmosferei, ca parte integranta a strategiei si
politicilor nationale de protectie a mediului;
b) coordoneaza si controleaza modul de punere in aplicare si de respectare
a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si a actelor normative ce decurg
din aceasta;
c) elaboreaza, avizeaza, promoveaza si, dupa caz, aproba actele normative,
precum si masurile necesare pentru aplicarea unitara pe teritoriul Romaniei a
prevederilor din conventiile internationale privind protectia atmosferei, la
care Romania este parte;
d) coordoneaza elaborarea inventarelor nationale de emisii poluante in aer;
e) coordoneaza elaborarea si reactualizarea normelor si reglementarilor
privind calitatea aerului;
f) coordoneaza elaborarea si reactualizarea normelor si reglementarilor
privind emisiile de poluanti in aer;
g) coordoneaza la nivel national participarea la programele Uniunii
Europene de asigurare a calitatii datelor;
h) aproba metodele si metodologiile de evaluare a calitatii aerului si a
emisiilor poluante in aer, coordoneaza si controleaza aplicarea acestora;
i) aproba metodele de determinare a concentratiilor poluantilor in aerul
inconjurator, elaborate de institutiile specializate, si asigura conditiile
necesare in vederea mentinerii acuratetei masuratorilor efectuate;
j) evalueaza calitatea aerului inconjurator prin intermediul institutiilor
specializate;
k) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de monitorizare
integrata a calitatii aerului si coordoneaza programele de asigurare a
calitatii datelor privind calitatea aerului inconjurator provenite din Sistemul
national de monitorizare integrata a calitatii aerului;
l) asigura accesul publicului la informatiile privind calitatea atmosferei,
in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare;
m) raporteaza datele in conformitate cu prevederile conventiilor
internationale privind protectia atmosferei, la care Romania este parte.
Art. 8
Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului au urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) controleaza modul de aplicare si de respectare a dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta si a actelor normative in vigoare din acest domeniu la
nivel teritorial;
b) elaboreaza planuri de actiune pentru calitatea aerului, programe de
ameliorare a calitatii aerului la nivel teritorial si asigura corelarea
acestora cu planul local de actiune pentru protectia mediului, in cooperare cu
serviciile descentralizate ale celorlalte autoritati de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale
si in parteneriat cu alte institutii publice locale si cu titularii de
activitate;
c) elaboreaza inventarul emisiilor poluante la nivel teritorial;
d) urmareste si analizeaza aplicarea planurilor de actiune pentru calitatea
aerului la nivel teritorial si elaboreaza rapoarte anuale;
e) colaboreaza cu organismele guvernamentale abilitate, care avizeaza actiunile
de import-export al produselor, bunurilor si al altor materiale cu regim
special de comercializare, care pot afecta calitatea atmosferei, in
conformitate cu legislatia nationala si cu conventiile internationale la care
Romania este parte;
f) aplica sanctiunile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
g) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
monitorizare integrata a calitatii aerului;
h) informeaza operativ autoritatea centrala de protectie a mediului, alte
autoritati centrale si locale, potrivit atributiilor si competentelor acestora,
in cazul producerii unor evenimente deosebite cu impact asupra calitatii
aerului si care aduc prejudicii sanatatii umane;
i) pun la dispozitie autoritatilor teritoriale pentru sanatate, agricultura
si alimentatie, lucrari publice si amenajarea teritoriului si administratiei
publice locale informatiile necesare in activitatea de elaborare si punere in
aplicare a strategiilor sectoriale legate de calitatea aerului atmosferic;
j) informeaza populatia si autoritatile locale in cazul depasirii
pragurilor de alerta;
k) asigura informarea curenta a populatiei si a autoritatilor locale cu
privire la calitatea aerului;
l) urmareste aplicarea la nivel teritorial a programelor si masurilor
pentru respectarea conventiilor si a acordurilor internationale la care Romania
este parte.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii si responsabilitati ale altor autoritati publice centrale si
teritoriale
Art. 9
(1) Autoritatea publica centrala pentru sanatate are urmatoarele atributii
si responsabilitati:
a) elaboreaza strategiile din domeniul prevenirii imbolnavirilor
determinate de poluarea atmosferei;
b) elaboreaza metodologiile de evaluare a riscului asupra starii de sanatate
a populatiei in cazul expunerii la poluantii atmosferici;
c) elaboreaza si reactualizeaza normele si reglementarile privind calitatea
aerului;
d) colaboreaza la elaborarea metodelor de determinare a concentratiilor
poluantilor din aerul inconjurator;
e) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
monitorizare integrata a calitatii aerului;
f) prelucreaza si interpreteaza datele de poluare atmosferica provenite din
Sistemul national de monitorizare integrata a calitatii aerului in relatie cu
starea de sanatate; elaboreaza rapoarte periodice;
g) comunica autoritatilor centrale sau locale si populatiei riscurile
pentru sanatatea colectivitatilor umane produse de poluarea atmosferei;
h) raporteaza organismelor internationale specializate datele referitoare
la starea de sanatate a populatiei in functie de calitatea atmosferei.
(2) Autoritatile teritoriale pentru sanatate au obligatia sa puna la
dispozitie autoritatilor teritoriale in domeniul protectiei atmosferei
informatiile necesare in activitatea de gestionare a calitatii aerului.
Art. 10
Autoritatea publica centrala pentru transport are urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) elaboreaza si pune in aplicare strategiile de dezvoltare a
transporturilor, in conditiile reducerii si limitarii poluarii atmosferei;
b) elaboreaza reglementari specifice in domeniul transportului si
stabileste conditiile tehnice pe care sa le indeplineasca mijloacele de
transport poluante;
c) elaboreaza norme privind transportul marfurilor periculoase care pot
afecta calitatea atmosferei;
d) certifica prin omologare sau prin inspectie tehnica, dupa caz,
incadrarea mijloacelor de transport poluante in normele tehnice privind
protectia atmosferei;
e) asigura controlul respectarii reglementarilor specifice privind
omologarea, inspectia tehnica si exploatarea mijloacelor de transport poluante;
f) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in aer.
Art. 11
Autoritatea publica centrala pentru industrie si autoritatea publica
centrala pentru comert au urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza strategiile sectoriale pentru activitatile si instalatiile
industriale, luand in considerare impactul asupra calitatii atmosferei;
b) elaboreaza prin institutii specializate norme privind calitatea
combustibililor si norme privind manipularea acestora;
c) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si a reglementarilor
privind emisiile de poluanti in aer;
d) coordoneaza programele de reducere a emisiilor de poluanti in aer;
e) promoveaza si coordoneaza aplicarea reglementarilor specifice privind
emisiile de poluanti in aer pentru activitati industriale cu impact major
asupra calitatii aerului;
f) asigura punerea in aplicare a strategiilor sectoriale prin Planul
national de actiune pentru protectia mediului - sectiunea privind protectia
atmosferei;
g) colaboreaza cu organismul national pentru standardizare in vederea
standardizarii si omologarii de tip pentru produse si instalatii.
Art. 12
(1) Autoritatea publica centrala pentru agricultura si alimentatie are
urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza si pune in aplicare strategia de dezvoltare a agriculturii,
luand in considerare impactul asupra atmosferei;
b) asigura prin unitatile sale din teritoriu respectarea prevederilor
legale in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor cu impact asupra
calitatii atmosferei, cum sunt tratamentele fitosanitare, fertilizarea
solurilor, activitati din sectorul zootehnic;
c) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in aer;
d) exercita controlul, prin teste de laborator, al produselor
agroalimentare si al altor produse cu regim special de comercializare din
import, care pot afecta calitatea atmosferei si sanatatea publica;
e) promoveaza adoptarea de solutii alternative pentru tehnologiile din
industria alimentara in vederea reducerii impactului asupra calitatii
atmosferei;
f) colaboreaza cu alte organisme competente in domeniul protectiei
atmosferei.
(2) Autoritatile teritoriale din subordine au obligatia sa puna la
dispozitie autoritatilor teritoriale de protectie a mediului informatiile
necesare in activitatea de gestionare a calitatii aerului.
Art. 13
(1) Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice si amenajarea
teritoriului are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) colaboreaza la elaborarea normelor care permit clasificarea zonelor in
functie de gradul de poluare a aerului;
b) colaboreaza la elaborarea unei liste preliminare cuprinzand aglomerari
si zone;
c) asigura cuprinderea in planurile de amenajare a teritoriului si de
urbanism a strategiei nationale privind protectia atmosferei si a planurilor de
actiune pentru calitatea aerului.
(2) Autoritatile publice teritoriale din subordine au obligatia sa puna la
dispozitie autoritatilor publice teritoriale de protectie a mediului
informatiile si documentele necesare in activitatea de gestionare a calitatii
aerului.
Art. 14
(1) Autoritatea publica centrala pentru coordonarea administratiei publice
locale are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza reglementari privind cadrul de aplicare in mod unitar, de
catre prefecti si primari, a dispozitiilor legale privind protectia atmosferei;
b) urmareste si asigura transpunerea prevederilor prezentei ordonante de
urgenta de catre autoritatile publice locale;
c) coordoneaza elaborarea si aplicarea strategiilor si programelor
sectoriale privind protectia atmosferei de catre autoritatile publice locale;
d) stabileste masuri corespunzatoare cu privire la solutionarea de catre
serviciile publice descentralizate a problemelor de interes local referitoare
la protectia atmosferei.
(2) Autoritatile teritoriale din subordine au obligatia sa puna la
dispozitie autoritatilor teritoriale de protectie a mediului informatiile si
documentele necesare in activitatea de gestionare a calitatii aerului.
Art. 15
Primariile si consiliile locale au urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) elaboreaza instructiuni pentru titularii de activitate, institutii si
populatie privind protectia atmosferei si le aduce la cunostinta acestora prin
mijloace adecvate;
b) adopta si aduce la indeplinire masurile administrative la nivel local,
stabilite prin planurile de actiune pentru calitatea aerului;
c) integreaza politicile de protectie a atmosferei in strategia de
dezvoltare locala.
CAP. 3
Calitatea aerului inconjurator
SECTIUNEA 1
Evaluarea calitatii aerului inconjurator
Art. 16
(1) Evaluarea calitatii aerului inconjurator este obligatorie pentru toate
aglomerarile si zonele de pe teritoriul Romaniei. Modul de evaluare se
stabileste in functie de nivelul poluantilor relevanti in aerul inconjurator.
(2) Evaluarea calitatii aerului inconjurator se realizeaza prin metode si
procedee stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen de 12 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 17
(1) Poluantii de referinta care se monitorizeaza pentru evaluarea calitatii
aerului inconjurator, valorile limita, pragurile de alerta, valorile tinta si
marjele de toleranta privind nivelul de poluare a aerului inconjurator, precum
si criteriile de selectare a acestor poluanti se stabilesc in acord cu
standardele comunitare prin hotarare a Guvernului elaborata in termen de 12
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Modificarea sau reactualizarea listei cuprinzand poluantii de referinta
se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerile autoritatilor centrale
competente.
Art. 18
(1) Pe baza datelor obtinute prin evaluarea calitatii aerului autoritatea
competenta de mediu elaboreaza si promoveaza planuri de actiune pentru
calitatea aerului. Planurile de actiune pentru calitatea aerului precizeaza
masuri concrete de reducere, limitare si prevenire a poluarii, dupa caz, in
vederea incadrarii in normele de calitate a aerului intr-o perioada data.
(2) Procedura de realizare a planurilor de actiune pentru calitatea aerului
se stabileste de autoritatea centrala pentru protectia mediului.
Art. 19
Planurile de actiune pentru calitatea aerului se elaboreaza consultand
autoritatile competente, titularii de activitate si publicul interesat.
Art. 20
La elaborarea si evaluarea planurilor de urbanism si de amenajare a
teritoriului se vor respecta si prevederile planurilor de actiune pentru
calitatea aerului.
Art. 21
(1) Informatia privind calitatea aerului inconjurator este publica, daca nu
intra sub incidenta prevederilor altor acte normative de protejare a
informatiei.
(2) Toate autoritatile publice sunt obligate sa asigure accesul publicului
la informatie, in conditiile si in termenele prevazute de lege.
(3) Depasirea pragurilor de alerta se aduce la cunostinta publicului prin
cele mai eficiente mijloace de informare in masa de catre autoritatea
competenta de mediu, indicandu-se si masurile care se impun.
Art. 22
Incadrarea in valorile limita stabilite de legislatia in vigoare, in cazul
in care au loc depasiri ale valorilor limita sau ale pragurilor de alerta
datorate poluarii semnificative cu originea intr-un alt stat, se face prin
masuri comune stabilite prin acorduri bilaterale.
SECTIUNEA a 2-a
Monitorizarea calitatii aerului si a nivelului emisiilor
Art. 23
(1) Monitorizarea calitatii aerului se asigura prin Sistemul national de
monitorizare integrata a calitatii aerului.
(2) Infiintarea si organizarea Sistemului national de monitorizare
integrata a calitatii aerului, precum si stabilirea criteriilor si procedurilor
comune de raportare si furnizare a informatiilor se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, elaborata in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(3) Structurile apartinand Sistemului national de monitorizare integrata a
calitatii aerului, indiferent de autoritatea competenta careia ii sunt
subordonate sau in coordonarea careia se afla, au obligatia sa deruleze
activitatea de monitorizare, sa raporteze si sa furnizeze informatia conform
criteriilor si procedurilor comune.
Art. 24
(1) Titularii de activitate au obligatia sa monitorizeze nivelul emisiilor
de poluanti si sa raporteze informatiile solicitate catre autoritatea
competenta, in conformitate cu Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata.
(2) Rezultatele masuratorilor se inregistreaza, se prelucreaza si se
prezinta intr-o forma adecvata, stabilita de autoritatea de mediu competenta.
Art. 25
(1) Se infiinteaza Sistemul national de inventariere a emisiilor de
poluanti atmosferici, sub coordonarea autoritatii centrale de protectie a
mediului.
(2) Modul de organizare si functionare a Sistemului national de
inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici, precum si structura
inventarului se stabilesc prin hotarare a Guvernului, elaborata in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 26
(1) Evaluarea emisiilor de gaze cu efect de sera si a celor care afecteaza
stratul de ozon va fi inclusa in Inventarul national al emisiilor de poluanti
atmosferici.
(2) Evaluarea emisiilor si raportarea acestora se fac conform procedurilor
specifice cuprinse in conventiile internationale din domeniu.
CAP. 4
Surse de poluare si controlul lor
SECTIUNEA 1
Controlul surselor fixe. Obligatiile titularilor de activitate
Art. 27
(1) Desfasurarea activitatilor care pot constitui surse fixe importante de
emisii de poluanti in aer este permisa numai cu autorizatie de mediu.
(2) Procedura de autorizare se supune prevederilor Legii protectiei
mediului nr. 137/1995, republicata si ale celorlalte acte normative in vigoare.
Art. 28
Lista cuprinzand activitatile care constituie surse fixe importante de
emisii de poluanti se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 29
(1) Titularii activitatilor care constituie surse fixe importante de emisii
au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite si sa obtina autorizatia de mediu in termenul si in
conditiile prevazute de legislatia in vigoare;
b) sa detina evidente complete privind exploatarea instalatiilor ce constituie
surse de poluare si cantitatile de poluanti eliminate in aer;
c) sa elaboreze strategii de prevenire a accidentelor majore si sa le puna
in practica in mod adecvat;
d) sa elaboreze planuri pentru situatii de urgenta, care stabilesc masurile
aplicabile in interiorul amplasamentului, si sa solicite aprobarea
autoritatilor competente pentru masurile stabilite sa se aplice in afara
amplasamentului;
e) in caz de pericol major sau iminent, cu impact asupra calitatii aerului,
sa opreasca functionarea instalatiilor care constituie sursa de pericol si sa
anunte autoritatile competente;
f) in situatia in care nu se obtin rezultatele scontate prin conditiile
stabilite in autorizatie, sa puna in aplicare masurile de rectificare a
parametrilor si conditiilor de functionare, in vederea incadrarii in
prevederile legale stabilite de autoritatea competenta;
g) sa furnizeze reprezentantilor autoritatilor competente informatiile
necesare, conform prevederilor legale;
h) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor de
poluanti, a planurilor de actiune pentru calitatea aerului si sa puna in
aplicare obligatiile ce le revin prin acestea;
i) sa informeze, conform prevederilor legale in vigoare, in cazul
producerii de emisii accidentale de poluanti in aer sau de accident major.
(2) Procedurile de intocmire si de aplicare a planurilor de prevenire a
accidentelor majore si a planurilor pentru situatii de urgenta se
reactualizeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 30
Titularii activitatilor care nu pot constitui surse fixe importante de
emisii de poluanti in aer au urmatoarele obligatii:
a) sa solicite si sa obtina autorizatie de mediu in conformitate cu
prevederile actelor normative in vigoare;
b) sa puna in functiune si sa asigure functionarea instalatiei care
constituie sursa de poluare, cu respectarea conditiilor stabilite de
autoritatea de protectie a mediului in acordul sau in autorizatia de mediu,
conform prevederilor legislatiei in vigoare;
c) sa detina evidente complete privind exploatarea instalatiilor care
constituie surse de poluare, furnizand autoritatilor competente toate datele
solicitate conform legislatiei in vigoare;
d) in situatia in care nu se obtin rezultatele scontate prin conditiile
stabilite in autorizatie, sa puna in aplicare masurile de rectificare a
parametrilor si conditiilor de functionare, in vederea incadrarii in
prevederile legale;
e) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor, a
planurilor de actiune pentru calitatea aerului si sa puna in aplicare
obligatiile ce le revin prin acestea.
Art. 31
(1) Activitatile la care se inregistreaza, in regim normal de functionare a
instalatiilor, depasiri ale valorilor limita de emisie in aer pentru poluantii
specifici activitatii pot fi autorizate doar cu program pentru conformare, in
conditiile legii.
(2) Programul pentru conformare va contine masuri de reducere a poluarii
aerului prin folosirea celor mai bune tehnici disponibile, care nu implica
costuri excesive, etapizate pe o perioada de cel mult 5 ani, daca nu sunt
depasite valorile limita de calitate a aerului sau marjele de toleranta pentru
acesti poluanti.
Art. 32
In cazul depasirii accidentale a valorilor limita de emisie de poluanti,
autoritatea de mediu decide intreruperea temporara a activitatii instalatiei
care a provocat poluarea, pana la indepartarea cauzelor poluarii.
Art. 33
In zonele in care sunt depasite valorile limita de emisie de poluanti
privind calitatea aerului, pe baza studiilor de evaluare a impactului asupra
mediului autoritatea de mediu competenta poate stabili valori limita de emisie
specifice fiecarei activitati din zona, mai restrictive decat valorile
stabilite de legislatia in vigoare.
Art. 34
(1) Acordul de mediu se emite in conformitate cu prevederile Legii
protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, si ale celorlalte acte normative
in vigoare, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
a) prevederea tuturor masurilor de prevenire a poluarii aerului, inclusiv
folosirea celei mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri excesive;
b) functionarea unitatii de productie nu determina poluarea semnificativa a
aerului, in special prin emisii de substante supuse reglementarilor in vigoare;
c) nu se depasesc valorile limita de emisie pentru poluantii rezultati din
activitate;
d) sunt luate in considerare valorile limita privind calitatea aerului
pentru toti poluantii rezultati din activitate.
(2) Pentru modificarea sau dezafectarea instalatiilor existente care pot
avea impact asupra calitatii aerului inconjurator este obligatorie obtinerea
acordului de mediu, in conditiile legii.
(3) Este obligatorie obtinerea acordului de mediu pentru operatiuni de
dezafectare a instalatiilor existente, care au impact asupra calitatii aerului.
Art. 35
Autoritatile competente stabilesc si pun in aplicare planuri nationale de
reducere a emisiilor de poluanti rezultate din activitatile si de la
instalatiile industriale prevazute la art. 28.
Art. 36
(1) Transferul de poluanti din aer catre un alt factor de mediu, ca urmare
a masurilor de reducere a poluarii aerului inconjurator, este permis in
conditiile mentinerii nivelului poluantilor sub valorile limita pentru acel
factor de mediu.
(2) Metodele si sistemele adoptate in vederea imbunatatirii calitatii
aerului nu conduc la depasirea normelor stabilite de legislatia in vigoare
pentru locul de munca.
Art. 37
Titularii de activitate au obligatia sa furnizeze autoritatilor competente
informatiile solicitate pentru actualizarea Inventarului national al emisiilor
de poluanti atmosferici, precum si pentru derularea procedurilor de
reglementare si control, in conditiile legii.
Art. 38
Emisiile de poluanti in aer se supun taxelor. Procedura si cuantumul de
stabilire a taxelor sunt reglementate conform prevederilor legislatiei in
vigoare.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul surselor mobile si al surselor difuze. Obligatii ale
utilizatorilor surselor mobile de poluare
Art. 39
(1) In vederea controlului emisiilor poluante, sursele mobile de poluare si
sursele difuze se supun reglementarilor specifice in vigoare.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, surse mobile de poluare
inseamna mijloacele de transport rutiere, feroviare, navale si aeriene,
echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere interna.
(3) In sensul prezentei ordonante de urgenta, surse difuze de poluare
inseamna sursele de emisii nedirijate de poluanti atmosferici, cum sunt sursele
de emisii fugitive, sursele naturale de emisii si alte surse care nu au fost
definite specific.
Art. 40
Utilizatorii de surse mobile de poluare au obligatia sa asigure incadrarea
in limitele de emisie stabilite pentru fiecare tip specific de sursa, precum si
sa le supuna inspectiilor tehnice, conform prevederilor legislatiei in vigoare.
Art. 41
(1) In zonele in care sunt necesare masuri speciale de protectie a
calitatii aerului, in planurile de actiune pentru protectia calitatii aerului
se vor preciza obligatii pentru persoanele fizice si juridice care exploateaza
surse mobile de poluare.
(2) In cazul in care este posibil din punct de vedere tehnic si economic,
sursele difuze se vor transforma in surse de emisii dirijate, conform
prevederilor legale in vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Controlul produselor si al substantelor care pot afecta calitatea
atmosferei
Art. 42
Contingentarea productiei si consumurilor, precum si interdictia de plasare
pe piata a anumitor tipuri de substante cu impact asupra atmosferei,
reglementate prin tratate la care Romania este parte, se face prin hotarare a
Guvernului.
Art. 43
(1) Se supun reglementarilor specifice produsele care prin utilizare pot
afecta calitatea atmosferei.
(2) Conditiile de plasare pe piata, restrictiile de producere si utilizare
se stabilesc prin hotarare a Guvernului pentru fiecare tip sau clasa de
produse.
Art. 44
Autoritatile centrale competente exercita functiile de reglementare si
control privind proiectarea, construirea si operarea instalatiilor,
echipamentelor, utilajelor si mijloacelor de transport care pot afecta
calitatea aerului inconjurator.
Art. 45
Echipamentele, instalatiile, utilajele si mijloacele de transport a caror
functionare are impact asupra calitatii aerului inconjurator se supun
omologarii de catre autoritatile competente.
CAP. 5
Contraventii si infractiuni
Art. 46
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
civila, contraventionala sau penala, dupa caz.
Art. 47
Constituie contraventie urmatoarele fapte care nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni
si se sanctioneaza astfel:
a) cu amenda de la 3.000.000 lei la 15.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor art. 29 alin. (1) lit. a), b), c), f), g), h), i) si
ale art. 40;
b) cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor art. 30 lit. a), b), c), d) si e);
c) cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor art. 34 alin. (2) si (3);
d) cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2);
e) cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru
incalcarea prevederilor art. 37.
Art. 48
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
personalul imputernicit in acest scop de autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului, de ofiterii si subofiterii de politie, de personalul
imputernicit al administratiei publice judetene si locale si de personalul
Ministerului Apararii Nationale imputernicit in domeniile sale de activitate,
potrivit competentelor legale.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta se completeaza cu prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
ulterioare, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Art. 49
(1) Constituie infractiuni faptele mentionate mai jos si se pedepsesc dupa
cum urmeaza:
a) cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda de la 10.000.000 lei
la 50.000.000 lei pentru neelaborarea, de catre titularii activitatilor care
constituie surse fixe importante de emisii, a planurilor pentru situatii de
urgenta, care stabilesc masurile aplicabile in interiorul amplasamentului, si
pentru nesolicitarea aprobarii de catre autoritatile competente pentru masurile
stabilite a se aplica in afara amplasamentului;
b) cu inchisoare de la un an la 5 ani pentru neoprirea in caz de pericol
major sau iminent a functionarii instalatiilor care constituie sursa de pericol
cu impact asupra calitatii aerului si pentru neanuntarea autoritatilor
competente.
(2) Daca fapta prevazuta la lit. b) a pus in pericol sanatatea sau
integritatea corporala a unui numar mare de persoane, daca a avut vreuna dintre
urmarile mentionate la art. 182 din Codul penal ori daca a cauzat o paguba
materiala importanta, pedeapsa este inchisoarea de la 5 ani la 10 ani si
interzicerea unor drepturi, iar in cazul in care s-a produs moartea uneia sau
mai multor persoane ori pagube importante economiei nationale pedeapsa este
inchisoarea de la 7 ani la 20 de ani si interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseste.
Art. 50
Constatarea si cercetarea infractiunilor se fac din oficiu de catre
organele de urmarire penala, conform competentelor legale.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 51
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se completeaza in mod
corespunzator cu cele ale Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicata.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministru de stat, ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul transporturilor,
Aleodor Francu,
secretar de stat
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul functiei publice,
Marian Parjol,
secretar de stat