HOTARARE Nr. 731 din 14 mai 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale privind protectia atmosferei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 496 din 2 iunie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 3 alin. (1^1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia
atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala privind protectia atmosferei, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
Ministru de stat,
ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA PRIVIND PROTECTIA ATMOSFEREI
Strategia nationala privind protectia atmosferei este elaborata de
autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, in conformitate cu
atributiile si responsabilitatile ce ii revin ca urmare a transpunerii
legislatiei europene in domeniul protectiei atmosferei si conform prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001.
I. Cadru general
Strategia nationala privind protectia atmosferei are ca scop crearea
cadrului necesar pentru dezvoltarea si implementarea unui sistem integrat de
gestionare a calitatii aerului, eficient din punct de vedere economic.
Respectarea obiectivelor privind calitatea aerului se realizeaza atat prin
implementarea sistemului de gestionare a calitatii aerului, cat si prin
implementarea masurilor de control al emisiilor de poluanti in atmosfera. In
cadrul prezentei strategii se abordeaza si aspecte privind protectia stratului
de ozon.
Strategia promoveaza conceptul dezvoltarii durabile definit ca "modul
de dezvoltare prin care sunt asigurate necesitatile in prezent, fara a
compromite posibilitatile generatiilor viitoare de a-si asigura propriile
necesitati". In sensul conceptului de dezvoltare durabila, protectia
atmosferei este luata in considerare avandu-se in vedere impactul poluarii
aerului asupra calitatii vietii si asupra sanatatii oamenilor. Strategia
urmareste stabilirea unui echilibru intre dezvoltarea economico-sociala si
calitatea atmosferei, asigurandu-se ca dezvoltarea noilor politici se
realizeaza cu respectarea obiectivelor de dezvoltare durabila.
Obiectivele Strategiei privind protectia atmosferei sunt:
1. mentinerea calitatii aerului inconjurator in zonele si aglomerarile in
care aceasta se incadreaza in limitele prevazute de normele in vigoare pentru
indicatorii de calitate;
2. imbunatatirea calitatii aerului inconjurator in zonele si aglomerarile
in care aceasta nu se incadreaza in limitele prevazute de normele in vigoare
pentru indicatorii de calitate;
3. adoptarea masurilor necesare in scopul limitarii pana la eliminarea
efectelor negative asupra mediului, inclusiv in context transfrontier;
4. indeplinirea obligatiilor asumate prin acordurile si tratatele
internationale la care Romania este parte si participarea la cooperarea
internationala in domeniu.
Strategia respecta si se bazeaza pe principiile generale ale gestionarii
integrate de mediu:
a) principiul precautiei - implica evaluarea preliminara a riscurilor de
poluare si evitarea acestora;
b) principiul prevenirii - stabileste ca masurile de prevenire sunt prioritare
in raport cu cele de eliminare a efectelor poluarii;
c) principiul utilizarii durabile a resurselor naturale - stabileste
minimizarea si eficientizarea utilizarii resurselor primare, in special a celor
neregenerabile, punand accent pe utilizarea celor secundare. Resursele naturale
trebuie exploatate astfel incat sa nu le fie compromisa disponibilitatea pe
termen lung;
d) principiul "poluatorul plateste" - stabileste necesitatea
crearii unui cadru legislativ si economic corespunzator, astfel incat costurile
pentru reducerea emisiilor sa fie suportate de generatorul acestora.
Responsabilii pentru deteriorarea calitatii atmosferei trebuie sa plateasca in
conformitate cu gravitatea efectelor produse;
e) principiul proximitatii - stabileste initierea masurilor de reducere a
emisiilor de poluanti in aer in zona sursei generatoare;
f) principiul parteneriatului - stabileste crearea unui parteneriat intre
responsabilii de activitati, incluzand poluatorii, autoritatile centrale si
locale si populatia afectata de poluare.
Strategia are in vedere cele doua directii principale ale politicilor din
Romania: aderarea la Uniunea Europeana si descentralizarea.
In calitate de tara candidata la aderarea la Uniunea Europeana, Romania a
transpus in mare parte acquisul privind protectia atmosferei. Procesul de
implementare a acquisului este in curs de desfasurare, necesitand intarirea
capacitatilor institutionale si timp pentru realizarea acesteia. Pentru cateva
dintre directivele cuprinse in acquisul pentru protectia mediului, care au
legatura cu protectia atmosferei, s-au solicitat perioade de tranzitie.
Romania depune eforturi sustinute pentru a elabora politicile astfel incat
ele sa fie aplicate la nivel regional si local, prin descentralizare. Astfel,
autoritatile publice locale si regionale pentru protectia mediului vor avea
principalele atributii si responsabilitati in ceea ce priveste evaluarea si
gestionarea calitatii aerului. Unul dintre scopurile strategiei este de a oferi
autoritatilor publice locale si regionale de protectia mediului posibilitatea
de a decide obiective si prioritati la nivel local si regional privind
protectia atmosferei.
II. Cadrul legislativ si institutional
1. Legislatia nationala privind protectia aerului
Legislatia nationala privind protectia atmosferei cuprinde:
a) Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia
atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001;
c) Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 592/2002 pentru
aprobarea Normativului privind stabilirea valorilor limita, a valorilor de prag
si a criteriilor si metodelor de evaluare a dioxidului de sulf, dioxidului de
azot si oxizilor de azot, pulberilor in suspensie (PM10 si PM2,5), plumbului,
benzenului, monoxidului de carbon si ozonului in aerul inconjurator;
d) Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr. 745/2002 privind
stabilirea aglomerarilor si clasificarea aglomerarilor si zonelor pentru
evaluarea calitatii aerului in Romania;
e) Hotararea Guvernului nr. 732/2001 privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a benzinei si motorinei, modificata si completata prin
Hotararea Guvernului nr. 897/2003;
f) Hotararea Guvernului nr. 568/2001 privind stabilirea cerintelor tehnice
pentru limitarea emisiilor de compusi organici volatili rezultati din
depozitarea, incarcarea, descarcarea si distributia benzinei la terminale si la
statiile de benzina;
g) Hotararea Guvernului nr. 699/2003 privind stabilirea unor masuri pentru
reducerea emisiilor de compusi organici volatili datorate utilizarii
solventilor organici in anumite activitati si instalatii;
h) Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr.
211/2003 pentru aprobarea Reglementarilor privind conditiile tehnice pe care
trebuie sa le indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 2, modificat prin Ordinul
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.043/2003;
i) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea,
reducerea si controlul integrat al poluarii, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 645/2002;
j) Hotararea Guvernului nr. 541/2003 privind stabilirea unor masuri pentru
limitarea emisiilor in aer ale anumitor poluanti proveniti din instalatii mari
de ardere;
k) Hotararea Guvernului nr. 128/2002 privind incinerarea deseurilor;
l) Hotararea Guvernului nr. 743/2002 privind stabilirea procedurilor de
aprobare de tip a motoarelor cu ardere interna, destinate masinilor mobile
nerutiere si stabilirea masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule
poluante provenite de la acestea, in scopul protectiei atmosferei;
m) Hotararea Guvernului nr. 142/2003 privind limitarea continutului de sulf
din combustibilii lichizi;
n) Ordonanta Guvernului nr. 89/1999 privind regimul comercial si
introducerea unor restrictii la utilizarea hidrocarburilor halogenate care
distrug stratul de ozon, aprobata cu modificari prin Legea nr. 159/2000;
o) Hotararea Guvernului nr. 173/2000 pentru reglementarea regimului special
privind gestiunea si controlul bifenililor policlorurati si ale altor compusi
similari;
p) Hotararea Guvernului nr. 662/2001 privind gestionarea uleiurilor uzate,
cu modificarile si completarile ulterioare;
q) Hotararea Guvernului nr. 162/2002 privind depozitarea deseurilor;
r) Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare;
s) Legea nr. 271/2003 pentru ratificarea protocoalelor Conventiei asupra
poluarii atmosferice transfrontiere pe distante lungi, incheiata la Geneva la
13 noiembrie 1979, adoptate la Aarhus la 24 iunie 1998 si la Gothenburg la 1
decembrie 1999;
t) Ordinul ministrului apelor, padurilor si protectiei mediului nr.
462/1993 pentru aprobarea Conditiilor tehnice privind protectia atmosferei si
Normelor metodologice privind determinarea emisiilor de poluanti atmosferici
produsi de surse stationare, cu modificarile si completarile ulterioare;
u) Ordinul ministrului sanatatii nr. 536/1997 pentru aprobarea Normelor de
igiena si a recomandarilor privind mediul de viata al populatiei;
v) Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 598/2003 privind
elaborarea sintezelor nationale in cadrul subprogramului nr. 1.4
"Evaluarea starii de sanatate si a factorilor de risc";
w) STAS 12574/1987 "Aer din zonele protejate" conditii de calitate
(norma tehnica).
2. Legislatia internationala
Romania a transpus aproape integral acquisul privind protectia calitatii
aerului.
________________________________________________________________________________
Legislatia Uniunii Europene Legislatia nationala
________________________________________________________________________________
- Directiva 96/62/CE privind evaluarea - Ordonanta de urgenta a Guvernului
si managementul calitatii aerului si nr. 243/2000 privind protectia
directivele fiice: atmosferei, aprobata cu modificari si
- Directiva Consiliului completari prin Legea nr. 655/2001
nr. 1999/30/CE privind valorile - Ordinul ministrului apelor si
limita pentru dioxid de sulf, protectiei mediului nr. 745/2002
dioxid de azot si oxizi de azot, privind stabilirea aglomerarilor si
particule in suspensie si plumb in clasificarea aglomerarilor si zonelor
aerul atmosferic pentru evaluarea calitatii aerului in
- Directiva 2000/69/CE privind Romania
valorile limita pentru benzen si - Ordinul ministrului apelor si
monoxid de carbon in aerul protectiei mediului nr. 592/2002
pentru
inconjurator aprobarea Normativului privind
- Directiva 2002/3/CE privind stabilirea valorilor limita, a
poluarea aerului cu ozon valorilor de prag si a criteriilor si
metodelor de evaluare a dioxidului de
sulf, dioxidului de azot si oxizilor
de
azot, pulberilor in suspensie (PM10 si
PM2,5), plumbului, benzenului,
monoxidului de carbon si ozonului in
aerul inconjurator
Directiva privind prevenirea si Ordonanta de urgenta a Guvernului
controlul integrat al poluarii (IPPC) nr. 34/2002 privind prevenirea,
nr. 96/61, amendata de Directiva reducerea si controlul integrat al
2003/87 care stabileste o schema pentru poluarii, aprobata cu modificari prin
comercializarea permiselor de emisii de Legea nr. 645/2002
gaze cu efect de sera, in interiorul
comunitatii
Directiva nr. 88/609/CEE privind Hotararea Guvernului nr. 541/2003
limitarea emisiilor anumitor poluanti privind stabilirea unor masuri pentru
in atmosfera de la instalatiile mari de limitarea emisiilor in aer ale
anumitor
ardere (amendata prin Directiva poluanti proveniti din instalatii
2001/80/CE) mari de ardere
Directiva 2000/76/CE privind Hotararea Guvernului nr. 128/2002
incinerarea deseurilor privind incinerarea deseurilor
Directiva 96/59/EC privind eliminarea Hotararea Guvernului nr. 173/2000
bifenililor si terfenililor pentru reglementarea regimului special
policlorurati (PCB si PCT) privind gestiunea si controlul
bifenililor policlorurati si ale altor
compusi similari
Directiva 75/439/EEC privind uleiurile Hotararea Guvernului nr. 662/2001
uzate, amendata de Directiva 87/101/EEC privind gestionarea uleiurilor uzate,
si de Directiva 91/692/EEC cu modificarile si completarile
ulterioare
Directiva 99/31/EC privind depozitarea Hotararea Guvernului nr. 162/2002
deseurilor privind depozitarea deseurilor
Directiva 94/63/CE privind controlul Hotararea Guvernului nr. 568/2001
emisiilor de compusi organici volatili privind stabilirea cerintelor tehnice
(COV) rezultati din depozitarea pentru limitarea emisiilor de compusi
benzinei si distributia sa de la organici volatili rezultati din
terminale la statiile service depozitarea, incarcarea, descarcarea
si distributia benzinei la terminale
si
la statiile de benzina
Directiva 1999/13/CE privind limitarea Hotararea Guvernului nr. 699/2003
emisiilor de compusi organici volatili privind stabilirea unor masuri pentru
provenind din utilizarea solventilor reducerea emisiilor de compusi
organici
organici in anumite activitati si volatili datorate utilizarii
instalatii solventilor organici in anumite
activitati si instalatii
Directiva 70/220/CEE referitoare la Ordinul ministrului lucrarilor
publice,
armonizarea legislatiei statelor membre transporturilor si locuintei
cu privire la masurile ce trebuie nr. 211/2003 pentru aprobarea
adoptate impotriva poluarii aerului de Reglementarilor privind conditiile
catre emisiile poluante ale tehnice pe care trebuie sa le
autovehiculelor, modificata ultima data indeplineasca vehiculele rutiere in
prin Directiva 2003/76/CE vederea admiterii in circulatie pe
Directiva 72/306/CEE referitoare la drumurile publice din Romania -
armonizarea legislatiei statelor membre RNTR 2, modificat prin Ordinul
cu privire la masurile ce trebuie ministrului transporturilor,
adoptate impotriva poluarii aerului de constructiilor si turismului
catre emisiile poluante ale motoarelor nr. 1.043/2003 (prevederile Directivei
diesel ale autovehiculelor, modificata 70/220/CEE sunt transpuse pana la
ultima data prin Directiva 97/20/CE modificarea introdusa de Directiva
2001/100/CE)
Directiva 88/77/CEE referitoare la Directivele 2002/80/CE si 2003/76/CE
armonizarea legislatiei statelor membre vor fi transpuse in cursul anului 2004
cu privire la masurile ce trebuie prin modificarea Ordinului ministrului
adoptate impotriva poluarii aerului de lucrarilor publice, transporturilor
catre emisiile gazoase si particulele si locuintei nr. 211/2003
poluante ce provin de la motoarele cu
aprindere prin comprimare destinate
propulsiei vehiculelor si emisiile
gazoase poluante ce provin de la
motoarele cu aprindere prin scanteie ce
functioneaza cu gaz natural sau cu gaz
petrolier lichefiat si destinate
propulsiei vehiculelor, modificata
ultima data prin Directiva 2001/27/CE
Directiva 97/68/CE privind armonizarea Hotararea Guvernului nr. 743/2002
legislatiei statelor membre referitoare privind stabilirea procedurilor de
la masurile luate impotriva emisiilor aprobare de tip a motoarelor cu ardere
de gaze si particule poluante, interna destinate masinilor mobile
provenite de la motoarele cu combustie nerutiere si stabilirea masurilor de
interna instalate pe echipamente limitare a emisiilor de gaze si
nerutiere particule poluante provenite de la
acestea, in scopul protectiei
atmosferei
Directiva 98/70/CE privind calitatea Hotararea Guvernului nr. 732/2001
benzinei si motorinei privind stabilirea conditiilor de
introducere pe piata a benzinei si
motorinei, modificata si completata
prin Hotararea Guvernului nr. 897/2003
Directiva 1999/32/CE privind reducerea Hotararea Guvernului nr. 142/2003
continutului de sulf in combustibilii privind limitarea continutului de
lichizi sulf in combustibilii lichizi
Regulamentul 2037/2000/CE privind Ordonanta Guvernului nr. 89/1999
substantele care epuizeaza stratul de privind regimul comercial si
ozon introducerea unor restrictii la
utilizarea hidrocarburilor halogenate
care distrug stratul de ozon, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 159/2000
________________________________________________________________________________
Romania este parte la diferite acorduri, conventii, protocoale si tratate
internationale privind protectia atmosferei:
________________________________________________________________________________
Conventii internationale si protocoale Legislatia nationala prin care au fost
ratificate conventiile si protocoalele
________________________________________________________________________________
Conventie asupra poluarii atmosferice Legea nr. 8/1991 pentru ratificarea
transfrontiere pe distante lungi Conventiei asupra poluarii atmosferice
transfrontiere pe distante lungi,
incheiata la Geneva la 13 noiembrie
1979
- Protocolul privind poluantii organici Legea nr. 271/2003 pentru ratificarea
persistenti protocoalelor Conventiei asupra
- Protocolul privind metalele grele poluarii atmosferice transfrontiere pe
- Protocolul referitor la reducerea distante lungi, incheiata la Geneva la
acidifierii, eutrofizarii si nivelului 13 noiembrie 1979, adoptate la Aarhus
de ozon troposferic la 24 iunie 1998 si la Gothenburg la
1 decembrie 1999
Conventia-cadru a Natiunilor Unite Legea nr. 24/1994 pentru ratificarea
asupra schimbarilor climatice Conventiei-cadru a Natiunilor Unite
asupra schimbarilor climatice, semnata
la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992
Protocolul de la Kyoto la Legea nr. 3/2001 pentru ratificarea
Conventia-cadru a Natiunilor Unite Protocolului de la Kyoto la
asupra schimbarilor climatice Conventia-cadru a Natiunilor Unite
asupra schimbarilor climatice, adoptat
la 11 decembrie 1997
Conventia privind protectia stratului Legea nr. 84/1993 pentru aderarea
de ozon, Protocolul de la Montreal Romaniei la Conventia privind
protectia
privind substantele care epuizeaza stratului de ozon, adoptata la Viena
stratul de ozon la 22 martie 1985, si la Protocolul
Amendamentul la Protocolul de la privind substantele care epuizeaza
Montreal stratul de ozon, adoptat la Montreal
la
16 septembrie 1987, si pentru
acceptarea Amendamentului la
Protocolul
de la Montreal privind substantele
care
epuizeaza stratul de ozon, adoptat la
cea de-a doua reuniune a partilor, de
la Londra, din 27 - 29 iunie 1990
Legea nr. 9/2001 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 24/2000
pentru acceptarea Amendamentului la
Protocolul de la Montreal privind
substantele care epuizeaza stratul de
ozon, adoptat la Copenhaga la 25
noiembrie 1992
Conventia Espoo privind evaluarea Legea nr. 22/2001 pentru ratificarea
impactului asupra mediului in context Conventiei privind evaluarea
transfrontiera impactului asupra mediului in context
transfrontiera, adoptata la Espoo la
25
februarie 1991
Conventia Helsinki privind efectele Legea nr. 92/2003 pentru aderarea
transfrontiere ale accidentelor Romaniei la Conventia privind efectele
industriale transfrontiere ale accidentelor
industriale, adoptata la Helsinki la
17
martie 1992
________________________________________________________________________________
3. Cadrul institutional
Strategia implica derularea de actiuni la diferite niveluri de competenta
si decizie. In conformitate cu legislatia nationala in vigoare, urmatoarele
autoritati au responsabilitati in domeniul protectiei atmosferei:
3.1. autoritatea publica centrala pentru protectia mediului:
a) elaboreaza si promoveaza strategia nationala in domeniul protectiei
atmosferei si controleaza aplicarea planului national de actiune in domeniul
protectiei atmosferei, ca parte integranta a strategiei si politicilor
nationale de protectie a mediului;
b) elaboreaza, avizeaza, promoveaza si, dupa caz, aproba actele normative,
precum si masurile necesare aplicarii unitare pe teritoriul Romaniei a
prevederilor privind protectia atmosferei, stabilite prin legislatia Uniunii
Europene si prin conventiile internationale privind protectia atmosferei, la
care Romania este parte;
c) coordoneaza Sistemul national de evaluare si gestionare integrata a
calitatii aerului, care include Sistemul national de monitorizare a calitatii
aerului si Sistemul national de inventariere a emisiilor de poluanti
atmosferici;
3.2. autoritatea publica centrala pentru industrie:
a) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in atmosfera;
b) coordoneaza programele de reducere a emisiilor de poluanti in atmosfera;
c) promoveaza si coordoneaza aplicarea reglementarilor specifice privind
emisiile de poluanti in atmosfera pentru activitati industriale cu impact major
asupra calitatii aerului;
3.3. autoritatea publica centrala pentru sanatate:
a) elaboreaza strategiile din domeniul prevenirii imbolnavirilor
determinate de poluarea atmosferei;
b) elaboreaza metodologiile de evaluare a riscului asupra starii de
sanatate a populatiei la expunere la poluantii atmosferici;
3.4. autoritatea publica centrala pentru transport:
a) elaboreaza si pune in aplicare strategiile de dezvoltare a
transporturilor in conditiile reducerii si limitarii poluarii atmosferei;
b) elaboreaza reglementari specifice in domeniul transportului si
stabileste conditiile tehnice pe care sa le indeplineasca mijloacele de
transport poluante;
c) elaboreaza norme privind transportul marfurilor periculoase care pot
afecta calitatea atmosferei;
3.5. autoritatea publica centrala pentru coordonarea administratiei
publice:
a) acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei
publice locale si aparatului propriu al acestora in scopul aplicarii uniforme a
dispozitiilor legale privind protectia atmosferei;
b) urmareste respectarea prevederilor Planului national de actiune in
domeniul protectiei atmosferei si asigura aplicarea acestora;
c) indruma elaborarea si aplicarea strategiilor si programelor sectoriale
privind protectia atmosferei de catre autoritatile administratiei publice
locale;
3.6. autoritatile regionale pentru protectia mediului:
a) coordoneaza realizarea politicilor regionale de mediu;
b) elaboreaza planuri si programe regionale privind gestionarea calitatii
aerului;
c) coordoneaza proiectele si programele privind protectia atmosferei in
regiuni, finantate din surse nationale si internationale;
3.7. primariile si consiliile locale:
a) elaboreaza, in colaborare cu autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului, instructiuni pentru titularii de activitate, institutii si
populatie privind modul de gestionare a calitatii aerului in cadrul
localitatilor si le aduc la cunostinta acestora prin mijloace adecvate;
b) urmaresc si asigura indeplinirea prevederilor din planurile si
programele de gestionare a calitatii aerului;
c) integreaza politicile de protectie a atmosferei in strategia de
dezvoltare durabila la nivel local;
3.8. autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului:
a) elaboreaza planuri si programe de gestionare a calitatii aerului la
nivel teritorial acolo unde este necesar si asigura integrarea acestora in
Planul local de actiune pentru protectia mediului, in colaborare cu serviciile
descentralizate ale celorlalte autoritati de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
institutii specializate si cu titularii de activitate;
b) controleaza punerea in aplicare a planurilor si a programelor de
gestionare a calitatii aerului la nivel teritorial;
c) intocmesc inventarul emisiilor de poluanti in atmosfera la nivel
teritorial;
d) urmaresc si analizeaza aplicarea planurilor si programelor de gestionare
a calitatii aerului la nivel teritorial si elaboreaza rapoarte anuale.
III. Situatia prezenta in domeniul protectiei atmosferei
Sursele de poluare atmosferica se clasifica astfel:
- dupa originea lor, in:
- surse naturale - din aceasta categorie fac parte omul si animalele,
plantele, solul, apa, descompunerea materiilor organice vegetale si animale,
incendierea maselor vegetale, furtunile de praf;
- surse antropice - din aceasta categorie fac parte sursele industriale
(surse stationare) si traficul (surse mobile);
- dupa tipul de activitate, in:
- arderi in energie si industrii de transformare;
- instalatii de ardere neindustriale;
- arderi in industria de prelucrare;
- procese de productie;
- extractia si distributia combustibililor fosili si a energiei
geotermale;
- utilizarea solventilor si a altor produse;
- transport rutier si aerian;
- tratarea si depozitarea deseurilor;
- agricultura.
In general, incepand cu anul 1989, emisiile de poluanti din atmosfera au
scazut in urma transformarilor politice si economice ale tarii. In perioada
1989 - 2000, reducerea pe scara larga a productiei economice in majoritatea
zonelor industriale si inchiderea multor obiective economice au condus la reducerea
cu peste 50% a emisiilor de poluanti proveniti din surse industriale. Aceasta
reducere generala a poluarii la sursa a avut ca rezultat imbunatatirea
calitatii aerului, mai ales in zonele in care principalele surse de poluare
erau cele industriale. Totusi, multe zone sunt inca puternic poluate din cauza
emisiilor provenite din surse industriale si este necesara luarea unor masuri
pentru imbunatatirea calitatii aerului in scopul respectarii valorilor limita
impuse prin legislatia in vigoare.
Evolutia emisiilor de poluanti in atmosfera se prezinta astfel:
a) emisiile de gaze cu efect de sera:
_______________________________________________________
Poluant Reduceri in perioada 1989 - 2001
(exprimate ca CO2 echivalent)
_______________________________________________________
Dioxid de carbon (CO2) -42,3%
Metan (CH4) -41,7%
Peroxid de azot (N2O) -68,2%
_______________________________________________________
b) emisiile de SO2 si NOx au scazut continuu in perioada 1995 - 2000, dar
au crescut in 2001;
c) emisiile de amoniac au fost in usoara scadere in perioada 1998 - 2001;
d) emisiile de poluanti organici persistenti (POP) au ramas in medie
constante in perioada 1998 - 2001;
e) emisiile principalelor metale grele: plumb, mercur si cadmiu au crescut
semnificativ in perioada 2000 - 2001.
In cadrul raportului anual privind starea mediului este prezentata evolutia
calitatii aerului.
Imbunatatirea calitatii aerului s-a produs acolo unde au fost inchise
obiective industriale cu impact semnificativ asupra calitatii aerului si/sau
unde au fost realizate investitii in vederea reducerii emisiilor de poluanti in
atmosfera.
In zonele urbane, emisiile de poluanti datorate traficului rutier
constituie principala sursa de poluare a atmosferei.
IV. Standardele si obiectivele privind calitatea aerului ambiental
Uniunea Europeana a preluat valorile ghid, pentru diferiti poluanti emisi
in atmosfera, ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), pe care le-a impus
ca valori limita, ce constituie obiective privind calitatea aerului. Romania a
preluat in legislatia nationala aceste obiective. Pentru realizarea acestor
obiective au fost stabilite termene fixe de indeplinire, in concordanta cu
prevederile legislatiei europene specifice.
Tabelul de mai jos prezinta valorile limita pentru emisiile de poluanti
atmosferici, pentru protectia sanatatii oamenilor.
________________________________________________________________________________
Poluant Valoarea limita Perioada Data intrarii
de mediere in vigoare
________________________________________________________________________________
Benzen 5 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2010
Monoxid de carbon 10 mg/mc 8 ore (valoarea 1 ianuarie
2007
maxima zilnica a
mediilor glisante
calculate din
mediile orare)
Plumb 0,5 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2007
Dioxid de azot 200 micro grame/mc, care 1 ora 1 ianuarie
2010
nu trebuie depasita de
mai mult de 18 ori pe an
40 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2010
Particule (PM10) 50 micro grame/mc, care 24 ore 1 ianuarie
2007
nu trebuie depasita de
mai mult de 35 de ori pe
an
40 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2007
20 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2010
Dioxid de sulf 350 micro grame/mc, care 1 ora 1 ianuarie
2007
nu trebuie depasita de
mai mult de 24 de ori pe
an
125 micro grame/mc, care 24 ore 1 ianuarie
2007
nu trebuie depasita de
mai mult de 3 ori pe an
Ozon*) 120 micro grame/mc, care 8 ore (valoarea 1 ianuarie
2010
nu trebuie depasita de maxima zilnica a
mai mult de 25 de zile mediilor glisante
pe an, mediat pe 3 ani calculate din
mediile orare)
________________________________________________________________________________
*) Pentru ozon valoarea reprezinta valoare tinta.
Tabelul de mai jos prezinta obiectivele privind calitatea aerului
ambiental, pentru protectia vegetatiei si a ecosistemelor pentru oxizii de azot
si dioxidul de sulf. Aceste obiective sunt diferite de cele prezentate in
tabelul anterior pentru aceiasi poluanti si sunt aplicabile in general in
zonele rurale, unde protectia mediului fata de depunerile acide este foarte
importanta.
________________________________________________________________________________
Poluant Valoarea limita Perioada Data intrarii
de mediere in vigoare
________________________________________________________________________________
Oxizii de azot*) 30 micro grame/mc 1 an 1 ianuarie
2007
Dioxid de sulf 20 micro grame/mc 1 octombrie - 1 ianuarie
2007
31 martie
________________________________________________________________________________
*) NOx exprimat ca NO2.
V. Dezvoltarea strategiei si aspecte financiare
In Romania, ca si in toate tarile in care industria reprezinta o pondere
importanta a economiei, principalele surse de poluare a atmosferei sunt
activitatile industriale si traficul rutier. Pentru imbunatatirea calitatii
aerului in zonele in care indicatorii de calitate sunt depasiti, va fi nevoie
de reducerea substantiala a emisiilor de poluanti din sursele industriale si
din trafic. Daca procesul de reducere a emisiilor de poluanti de la aceste
surse este intarziat pana dupa anul 2007, respectiv 2010, posibilitatea de conformare
cu obiectivele de calitate a aerului pentru Romania va fi afectata.
Evaluarea economica joaca un rol important in stabilirea masurilor ce
trebuie demarate pentru a indeplini obiectivele propuse.
Evaluarea financiara trebuie folosita, acolo unde este posibil, pentru
cuantificarea impactului asupra mediului inconjurator al politicilor si/sau
proiectelor propuse. In cazul in care evaluarea financiara nu se poate realiza,
trebuie cuantificate efectele asupra mediului inconjurator, cel putin din punct
de vedere al unei evaluari calitative. Trebuie subliniat faptul ca analiza
economica pentru derularea actiunilor de imbunatatire a calitatii aerului
implica analize complexe economice si tehnice.
Cheltuielile totale (publice si private) trebuie comparate cu cresterea
economica generala, pentru a stabili daca politicile actuale sunt sau nu
justificabile.
________________________________________________________________________________
Cheltuieli totale Cheltuieli totale
Anul pentru protectia % din PIB pentru protectia % din PIB
mediului atmosferei
(milioane euro) (milioane euro)
________________________________________________________________________________
2000 526,16 1,32% 106,24 0,26%
2001 583,90 1,30% 135,24 0,3%
2002 (estimat) 728,26 1,4% neestimate neestimate
________________________________________________________________________________
Considerand ca PIB a crescut in anul 2003 cu 4,2% si ca va creste cu 4,8%
in anul 2004, conform ultimelor estimari, este posibil ca emisiile totale de
poluanti in atmosfera sa creasca semnificativ in urmatorii ani.
Cheltuielile necesare autoritatilor administratiei publice in vederea
atingerii obiectivelor strategiei sunt estimate la 46,53 milioane euro, pentru
perioada 2004 - 2006. Cheltuielile din sectorul privat pentru indeplinirea
acestor obiective au fost estimate la 960,00 milioane euro, pentru perioada
2004 - 2006. In aceste cheltuieli sunt incluse numai costurile resurselor,
costurile de capital si de functionare asociate masurilor care au fost considerate
pana acum.
Luand in considerare o crestere a PIB cu 4,5 - 5,5% pe an pana in anul
2007, o usoara crestere a cheltuielilor publice, o esalonare echilibrata a
cheltuielilor private in perioada 2004 - 2005 si, respectiv, 2006, precum si
mentinerea nivelului cheltuielilor private in anii 2004 si 2005, au fost
identificate doua scenarii pentru cresterea PIB cu 4,5% si, respectiv, 5,5%,
prezentate mai jos:
________________________________________________________________________________
Milioane euro
Scenariul 1 - crestere a
____________________________________________
PIB cu 4,5% 2004 2005 2006 Total
________________________________________________________________________________
Produsul intern brut (PIB) 51.180 53.483,10 55.889,84 160.552,94
Protectia atmosferei - costuri
ale administratiei publice 5,16 16,62 24,74 46,53
Protectia atmosferei - costuri
in sectorul privat 240 240 480 960
Costuri totale pentru protectia
atmosferei 245,16 256,62 504,74 1.006,53
% din PIB 0,48 0,48 0,9 0,63
________________________________________________________________________________
Milioane euro
Scenariul 2 - crestere a
____________________________________________
PIB cu 5,5% 2004 2005 2006 Total
________________________________________________________________________________
Produsul intern brut (PIB) 52.662 55.558,41 58.614,12 166.834,53
Protectia atmosferei - costuri ale
administratiei publice 5,16 16,62 24,74 46,53
Protectia atmosferei - costuri in
sectorul privat 240 240 480 960
Costuri totale pentru protectia
atmosferei 245,16 256,62 504,74 1.006,53
% din PIB 0,47 0,46 0,86 0,60
________________________________________________________________________________
In conformitate cu documentul de pozitie al Romaniei - cap. 22
"Protectia mediului", aproximativ 2 - 2,5% din PIB ar trebui sa fie
alocate protectiei mediului. In acest sens, ambele scenarii demonstreaza ca
exista resurse financiare pentru a dezvolta aceasta strategie.
In scenariul unei strategii pe termen lung ar fi fost posibila alocarea
unui procent mai mare de fonduri din PIB pentru protectia mediului si, in
special, pentru protectia atmosferei. Considerand ca o crestere pe 10 ani a
costurilor pentru protectia mediului, exprimata in procente din PIB, ar ajunge
in jur de 25%, aceasta ar insemna ca 1,88% din PIB va fi alocat protectiei
mediului si, in consecinta, 0,56% din PIB va fi alocat protectiei atmosferei.
VI. Formularea strategiei
1. Linii strategice generale
Obiectivul general al Strategiei nationale privind protectia atmosferei
este protejarea sanatatii oamenilor si a mediului inconjurator.
Strategia se bazeaza pe cele patru obiective-cheie mentionate in cap. I,
care sunt concentrate pe abordarea comuna a solutionarii problemelor generate
de emisiile de poluanti in atmosfera, cu influenta asupra sanatatii oamenilor
si a calitatii mediului.
Conformarea cu obligatiile asumate prin diferite tratate si acorduri
internationale la care Romania este parte (obiectivul-cheie nr. 4) decurge din
realizarea primelor 3 obiective-cheie.
Liniile strategice pentru atingerea acestor obiective-cheie sunt:
a) verificarea si perfectionarea Sistemului national de evaluare si
gestionare integrata a calitatii aerului;
b) crearea sistemului de prognoza a calitatii aerului, care sa furnizeze
date referitoare la o eventuala deteriorare a calitatii acestuia (zona
afectata, frecventa, gradul de afectare al sanatatii populatiei);
c) evaluarea calitatii aerului in zone si aglomerari in vederea verificarii
conformarii nivelurilor de calitate a aerului cu valorile limita si a
identificarii situatiilor critice de neconformare la obiectivele privind
calitatea aerului;
d) elaborarea si/sau reactualizarea planurilor si/sau programelor de
gestionare a calitatii aerului;
e) promovarea celor mai bune tehnici disponibile (BAT);
f) controlul emisiilor de poluanti si al nivelurilor de poluare prin
aplicarea tehnicilor si tehnologiilor pentru retinerea poluantilor si/sau prin
introducerea de tehnologii mai putin poluante;
g) masurarea (monitorizarea), dupa caz, a emisiilor de poluanti;
h) identificarea surselor care au generat niveluri de poluare peste
limitele legale si reevaluarea activitatii acestora, cu impunerea, dupa caz, a
unor standarde de emisie mai stricte;
i) monitorizarea suplimentara a calitatii aerului in zona de influenta a
surselor generatoare de emisii de poluanti in aerul inconjurator mai mari decat
valorile limita;
j) elaborarea si implementarea masurilor de reducere temporara a emisiilor
de poluanti la unele surse majore;
k) identificarea permanenta a surselor noi, generatoare de poluanti
atmosferici, evaluarea aportului acestora la nivelul existent de impurificare a
aerului si asigurarea respectarii obiectivelor privind calitatea aerului pentru
activitatile/instalatiile noi;
l) introducerea/utilizarea combustibililor si carburantilor care genereaza
emisii reduse de poluanti;
m) eliminarea utilizarii de substante care depreciaza stratul de ozon;
n) introducerea de masuri specifice pentru stabilizarea emisiilor de gaze
cu efect de sera, inclusiv prin introducerea si utilizarea de surse de energie
neconventionale;
o) reducerea cantitatii de deseuri biodegradabile depozitate;
p) elaborarea si implementarea de planuri pe termen mediu si lung, la nivel
national, regional si local, pentru reducerea continua a emisiilor de poluanti
in atmosfera in toate domeniile de activitate;
q) supravegherea emisiilor rezultate din activitatile care pot genera
impact transfrontier semnificativ asupra calitatii aerului si verificarea
conformarii cu legislatia specifica in vigoare;
r) corelarea planurilor locale si regionale de dezvoltare si a Planului
national de dezvoltare, precum si a planurilor urbanistice cu Strategia
nationala pentru protectia atmosferei, cu programele si planurile de gestionare
a calitatii aerului;
s) reducerea emisiilor poluante generate de traficul rutier prin
imbunatatirea starii tehnice a autovehiculelor in circulatie si adoptarea unor
masuri fiscale care sa favorizeze inlocuirea autovehiculelor in circulatie
vechi, cu emisii poluante ridicate, cu autovehicule noi cu un nivel scazut al
emisiilor poluante.
Strategia nationala privind protectia atmosferei este dezvoltata astfel
incat obiectivele privind calitatea aerului, prevazute de legislatia in
vigoare, sa poata fi atinse in perioada 2004 - 2007. Dupa anul 2007 vor
continua eforturile de atingere a obiectivelor privind calitatea aerului,
prevazute de noile cerinte de acquisului in domeniu.
2. Strategia nationala privind protectia atmosferei pana in anul 2007
Implementarea obiectivelor strategice in domeniul protectiei atmosferei,
cuprinse in legislatia europeana, transpuse in legislatia nationala, precum si
a obligatiilor ce decurg in conventiile si tratatele internationale la care
Romania este parte implica eforturi institutionale si financiare.
In vederea realizarii acestora se vor urmari prioritar urmatoarele:
a) inventarierea periodica a instalatiilor/activitatilor potential
generatoare de emisii de poluanti in atmosfera;
b) evaluarea sistemului de automonitorizare;
c) evaluarea calitatii aerului in aglomerari si zone;
d) acreditarea laboratoarelor care efectueaza analiza poluantilor din aerul
inconjurator;
e) dezvoltarea capacitatii institutionale si instruirea personalului;
f) crearea unui sistem educational, de informare a publicului si de
constientizare a acestuia in vederea participarii la luarea deciziilor.
Pana in anul 2007, in conformitate cu legislatia nationala adoptata, pentru
atingerea obiectivelor-cheie se vor realiza urmatorii pasi:
2.1. evaluarea calitatii aerului:
a) finalizarea evaluarii preliminare in toate zonele si aglomerarile si
proiectarea retelelor locale, regionale si nationale de monitorizare;
b) elaborarea listelor cu zonele si aglomerarile in care concentratiile
pentru unul sau mai multi poluanti in aerul inconjurator sunt mai mari decat
valoarea limita;
c) dotarea sistemului national de monitorizare a calitatii aerului cu
statii automate de monitorizare;
d) realizarea de planuri si programe de imbunatatire a calitatii aerului;
e) realizarea unui sistem de prognoza a poluarii atmosferei in zonele cu
nivel de poluare ridicat;
f) informarea populatiei;
2.2. implementarea cerintelor de prevenire si control integrat al poluarii
(IPPC):
a) introducerea celor mai bune tehnici disponibile prin preluarea
documentatiei BREF (Referintele pentru cele mai bune tehnici disponibile);
b) inventarierea instalatiilor ce se afla sub incidenta cerintelor IPPC;
c) elaborarea Registrului de poluanti emisi;
d) elaborarea si implementarea planurilor de masuri speciale cu privire la
monitorizarea si automonitorizarea emisiilor provenite din
activitatile/instalatiile aflate sub incidenta cerintelor IPPC si elaborarea
planului national de reducere a emisiilor de poluanti in aer;
e) crearea sistemului de informare si participare a publicului la luarea
deciziilor;
f) crearea sistemului de informare si raportare la Comisia Europeana;
2.3. implementarea cerintelor de limitare a emisiilor de poluanti in aer
proveniti de la instalatii mari de ardere:
a) inventarierea instalatiilor mari de ardere;
b) introducerea celor mai bune tehnici disponibile prin preluarea
documentatiei BREF (Referintele pentru cele mai bune tehnici disponibile)
pentru instalatii mari de ardere;
c) elaborarea programelor locale si a programului national de reducere a
emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot si pulberi, provenite de la
instalatii mari de ardere;
d) aplicarea valorilor limita de emisie pentru instalatiile mari de ardere
noi;
e) crearea sistemului de informare si raportare la Comisia Europeana;
2.4. implementarea cerintelor de limitare a emisiilor de compusi organici
volatili proveniti din utilizarea solventilor in anumite activitati si
instalatii:
a) inventarierea activitatilor/instalatiilor care utilizeaza solventi
organici;
b) elaborarea programelor locale si a programului national de reducere a
emisiilor de compusi organici volatili proveniti din utilizarea solventilor;
c) aplicarea valorilor limita de emisie pentru instalatiile/activitatile
noi;
d) crearea sistemului de informare si raportare la Comisia Europeana;
2.5. implementarea cerintelor de eliminare a substantelor care distrug
stratul de ozon:
a) intarirea capabilitatilor nationale de implementare a prevederilor
Conventiei si a Protocolului, referitoare la eliminarea substantelor ce distrug
stratul de ozon;
b) identificarea si implementarea de proiecte in vederea eliminarii
substantelor ce distrug stratul de ozon;
c) dezvoltarea la nivel national a cadrului institutional de instruire a
frigotehnicienilor, in vederea eliminarii definitive a ODS.
Programul national de eliminare a substantelor care epuizeaza stratul de
ozon, actualizat in anul 2003, detaliaza masurile prioritare si planul de
actiune pentru perioada 2003 - 2006;
2.6. respectarea prevederilor internationale in domeniul schimbarilor
climatice:
a) imbunatatirea sistemului national pentru estimarea emisiilor
antropogenice de gaze cu efect de sera;
b) elaborarea Strategiei nationale in domeniul schimbarilor climatice si a
Planului national de actiune in domeniul schimbarilor climatice;
c) coordonarea, realizarea, verificarea si transmiterea anuala a
Inventarului national al emisiilor antropogenice de gaze cu efect de sera si al
absorbantilor;
d) coordonarea elaborarii comunicarilor nationale periodice la
Secretariatul Conventiei;
e) infiintarea Registrului national al emisiilor de gaze cu efect de sera;
2.7. introducerea/utilizarea carburantilor si combustibililor care
genereaza emisii reduse de poluanti:
a) in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 732/2001 privind stabilirea
conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei, modificata si
completata prin Hotararea Guvernului nr. 897/2003;
b) in conformitate cu Hotararea Guvernului nr. 142/2003 privind reducerea
continutului de sulf din combustibilii lichizi.
3. Strategia nationala privind protectia atmosferei pentru perioada dupa
2007
In anul 2007 este necesara o reevaluare a Strategiei nationale pentru
protectia atmosferei.
La nivelul acelui an va fi evaluat stadiul indeplinirii cerintelor din
acquisul comunitar in domeniu.
Strategia pentru aceasta perioada ia in considerare aceleasi obiective ca
si cea anterioara (pentru perioada 2004 - 2007).
Liniile strategice pentru aceasta perioada sunt:
a) evaluarea si gestionarea integrata a calitatii aerului;
b) implementarea cerintelor de prevenire si control integrat al poluarii
(IPPC);
c) implementarea cerintelor de limitare a emisiilor de poluanti in aer
proveniti de la instalatii mari de ardere;
d) implementarea cerintelor de limitare a emisiilor de compusi organici
volatili proveniti din utilizarea solventilor in anumite activitati si
instalatii;
e) implementarea cerintelor de eliminare a substantelor care distrug
stratul de ozon;
f) respectarea prevederilor nationale in domeniul schimbarilor climatice;
g) verificarea indeplinirii obligatiilor asumate prin ratificarea/aderarea
la diferite conventii, tratate si protocoale internationale:
- nivelul emisiilor de hidrocarburi poliaromatice va ramane sub nivelul
celor din 1989;
- nivelul total al emisiilor de SO2, NOx, NH3 si COV va ramane, la nivelul
anului 2010, sub nivelul emisiilor totale actuale, respectiv, 918, 437 (as
NO2), 210 si 523 ktone/an;
- nivelul emisiilor de metale grele (Pb, Hg, Cd) va ramane sub nivelul
celor din 1989;
- se va stabili o schema de comercializare a creditelor de emisii de gaze
cu efect de sera.
VII. Planul national de actiune pentru protectia atmosferei
Planul national de actiune pentru protectia atmosferei va fi elaborat
pentru perioada 2004 - 2006 si va contine masuri, actiuni si tinte pentru
indeplinirea celor 4 obiective-cheie prevazute in strategia nationala in
domeniu.
Planul national de actiune pentru protectia atmosferei se reactualizeaza
continuu datorita evolutiei factorilor economici si sociali.
Planul national de actiune pentru protectia atmosferei va cuprinde
urmatoarele:
- responsabilitati si termene pentru implementare;
- evaluari financiare si evaluari de costuri;
- implicatii pentru Romania;
- informarea publicului cu privire la calitatea aerului;
- concluzii si recomandari;
indicatori de realizare si responsabilitati pentru monitorizarea
realizarii planului.
Planul national de actiune pentru protectia atmosferei va cuprinde pentru
fiecare actiune: descrierea acesteia, perioada de realizare, costurile si
finantarile, rezultatele asteptate si indicatori de realizare.