HOTARARE Nr. 1209 din 29 iulie 2004
privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate
a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor secundare destinate
vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea
masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la
acestea, in scopul protectiei atmosferei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 809 din 2 septembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 69 si 70 din Acordul european instituind o
asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele
membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993,
ratificat prin Legea nr. 20/1993, si luand in considerare prevederile art. 39
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia
atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 655/2001,
in temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare se aplica motoarelor destinate a fi instalate pe masini
mobile nerutiere pentru stabilirea procedurilor de aprobare de tip in scopul
limitarii emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la aceste
motoare. Prezenta hotarare va contribui la buna functionare a pietei interne
asigurand protectia sanatatii persoanelor si a mediului.
Art. 2
Pentru aplicarea prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos
semnifica dupa cum urmeaza:
a) masina mobila nerutiera - orice masina mobila, echipament industrial
mobil sau vehicul prevazut ori nu cu caroserie, care nu este destinat
transportului rutier de pasageri sau de marfuri, pe care este instalat un motor
cu combustie interna, descris la pct. 1 din anexa nr. 1;
b) aprobare de tip - procedura prin care autoritatea competenta certifica
faptul ca un tip sau o familie de motoare cu combustie interna este conform cu
cerintele tehnice prevazute in prezenta hotarare, referitor la nivelul de
emisii de gaze si particule poluante produse de motor;
c) tip de motor - categoria de motoare identice prin caracteristicile
esentiale ale motorului descris in subanexa 1 la anexa nr. 2;
d) familie de motoare - clasificare de motoare stabilita de producator,
conform careia motoarele, inclusiv prin proiectarea lor, trebuie sa aiba toate
caracteristicile similare in privinta emisiilor poluante si sa satisfaca
cerintele prezentei hotarari;
e) motor reprezentativ - motorul ales dintr-o familie de motoare, care
satisface cerintele prevazute la pct. 6 si 7 din anexa nr. 1;
f) puterea motorului - puterea neta asa cum este prevazuta la pct. 2.4 din
anexa nr. 1;
g) data de fabricatie a motorului - data la care motorul a trecut de
controlul final dupa ce a parasit linia de fabricatie. In acest stadiu motorul
este pregatit pentru a fi livrat sau depozitat;
h) introducere pe piata - actiunea de a face disponibil pe piata pentru
prima data, contra cost sau cu titlu gratuit, un motor in vederea distribuirii
si/sau utilizarii sale in Romania ori intr-un stat membru al Uniunii Europene;
i) producator - persoana fizica sau juridica responsabila in fata
autoritatii competente care emite certificatul de aprobare de tip, pentru toate
aspectele legate de procesul de aprobare de tip si pentru asigurarea
conformitatii productiei. Aceasta persoana poate sa nu fie implicata direct in
toate etapele de constructie a motorului;
j) autoritate competenta - organ al administratiei publice centrale
responsabil cu toate aspectele privind aprobarea de tip pentru un motor sau o
familie de motoare, acordarea sau retragerea certificatelor de aprobare de tip,
asigurarea legaturii cu alte autoritati competente din statele membre ale
Uniunii Europene si verificarea masurilor luate de producator in vederea
asigurarii conformitatii productiei cu tipul aprobat;
k) serviciu tehnic - laborator de incercari sau organism de inspectie
desemnat de autoritatea competenta pentru a efectua incercari, respectiv
inspectii. Aceasta functie poate fi asigurata si de autoritatea competenta,
dupa caz;
l) fisa de informatii - document prevazut in anexa nr. 2, care contine
informatiile ce trebuie furnizate de solicitant;
m) dosar tehnic de informatii - ansamblul complet de date tehnice, desene,
fotografii etc., furnizate de solicitant serviciului tehnic sau autoritatii,
conform prevederilor fisei de informatii;
n) dosar de aprobare de tip - dosarul tehnic cu informatii insotit de
rapoartele de incercari sau de alte documente pe care serviciul tehnic sau
autoritatea competenta le-a adaugat in cursul executarii functiei sale;
o) index al dosarului de aprobare de tip - documentul care prezinta
continutul dosarului de aprobare de tip, corespunzator numerotat sau notat,
astfel incat fiecare pagina sa fie usor identificata;
p) motor de schimb - un motor nou-construit, destinat sa inlocuiasca
motorul unui echipament, si care a fost furnizat numai in acest scop;
q) motor portabil - un motor care satisface cel putin una dintre cerintele
urmatoare:
(i) motorul trebuie sa fie utilizat intr-un echipament care este purtat de
operator in timpul executarii functiilor pentru care a fost conceput
echipamentul respectiv;
(ii) motorul trebuie utilizat intr-un echipament care trebuie sa
functioneze in pozitii multiple, de exemplu in pozitia "rasturnat"
sau intr-o pozitie inclinata, pentru a indeplini functiile pentru care a fost
conceput echipamentul respectiv;
(iii) motorul trebuie sa fie utilizat intr-un echipament a carui greutate
uscata combinata, formata din echipament si motor, este mai mica de 20 kg si
care prezinta cel putin una dintre urmatoarele caracteristici:
1. operatorul trebuie sa tina sau sa poarte echipamentul in timpul
executarii functiei ori functiilor sale;
2. operatorul trebuie sa tina sau sa conduca echipamentul in timpul
executarii functiei ori functiilor sale;
3. motorul trebuie sa fie utilizat la un generator sau la o pompa.
r) motor neportabil - un motor, altul decat cel definit ca "motor
portabil";
s) motor portabil de uz profesional, care functioneaza in pozitii multiple
- un motor portabil care satisface cerintele prevazute la lit. q) pct. (i) si
(ii), pentru care producatorul garanteaza autoritatii competente pentru
aprobarea de tip ca va fi aplicata o perioada de durabilitate a
caracteristicilor emisiilor de categoria 3 (conform celor indicate la pct. 2.1
din subanexa 4 la anexa nr. 4);
t) perioada de durabilitate a caracteristicilor emisiilor - numarul de ore
indicate in subanexa 4 la anexa nr. 4, care se utilizeaza pentru determinarea
factorilor de deteriorare;
u) familie de motoare fabricate in serii mici - o familie de motoare cu
aprindere prin scanteie, care cuprinde o productie totala anuala mai mica de
5.000 de unitati;
v) producator de motoare cu aprindere prin scanteie in serie mica - un
producator a carui productie totala anuala este mai mica de 25.000 de unitati.
Cererea in vederea obtinerii aprobarii de tip
Art. 3
(1) Pentru obtinerea aprobarii de tip pentru un motor sau o familie de
motoare, producatorul inainteaza autoritatii competente o cerere insotita de
dosarul tehnic de informatii al carui continut este prezentat in fisa de
informatii prevazuta in anexa nr. 2. Un motor reprezentativ, care corespunde
caracteristicilor motorului tip prevazute in subanexa 1 la anexa nr. 2, trebuie
pus la dispozitie serviciului tehnic responsabil cu efectuarea incercarilor in
vederea aprobarii.
(2) Daca tipul motorului reprezentativ al unei familii de motoare ales
pentru aprobarea de tip nu reprezinta caracteristicile familiei de motoare
prevazute in subanexa 2 la anexa nr. 2, atunci se va alege un alt motor
reprezentativ pentru a fi supus aprobarii de tip, conform alin. (1).
(3) Pentru fiecare motor sau familie de motoare ce trebuie aprobata se face
o singura cerere in vederea aprobarii de tip unei singure autoritati
competente. Fiecare tip de motor sau familie de motoare care trebuie aprobata
face obiectul unei cereri distincte.
Procedura de aprobare de tip
Art. 4
(1) Autoritatea competenta care primeste o cerere acorda aprobarea de tip
pentru toate tipurile sau familiile de motoare care sunt conforme cu
informatiile continute in dosarul tehnic de informatii si care satisfac
cerintele prezentei hotarari.
(2) Autoritatea competenta completeaza toate rubricile corespunzatoare ale
certificatului de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7, pentru fiecare tip
de motor sau familie de motoare care se aproba si stabileste sau verifica
continutul indexului din dosarul de aprobare de tip. Certificatele de aprobare
de tip sunt numerotate conform metodei descrise in anexa nr. 8. Certificatul de
aprobare de tip completat si anexele la acesta se transmit solicitantului.
(3) In cazul in care motorul supus aprobarii nu isi indeplineste functia
sau nu prezinta anumite caracteristici decat atunci cand este conectat cu alte
elemente ale masinii mobile nerutiere si, din aceasta cauza, conformitatea cu
una sau mai multe cerinte ale prezentei hotarari nu poate fi verificata decat
atunci cand motorul este conectat cu celelalte elemente ale masinii, in regim
real sau simulat, domeniul incercarilor care stau la baza emiterii
certificatului de aprobare de tip se limiteaza corespunzator. In astfel de
cazuri certificatul de aprobare de tip al tipului de motor sau al familiei de
motoare trebuie sa indice restrictiile de utilizare si eventualele conditii
specifice de instalare a motorului pe masina mobila nerutiera.
(4) Autoritatea competenta:
a) trimite lunar institutiilor similare din statele membre ale Uniunii
Europene o lista a aprobarilor de tip ale motoarelor sau ale familiilor de
motoare pe care le-a acordat, refuzat sau retras in cursul lunii respective, care
contine informatiile specificate in anexa nr. 9;
b) la primirea unei solicitari transmise de o autoritate competenta
dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene trebuie sa trimita acesteia:
(i) un exemplar al certificatului de aprobare de tip a motorului sau a
familiei de motoare in cauza si/sau un dosar de aprobare pentru fiecare tip de
motor sau familie de motoare care a facut obiectul aprobarii, refuzului sau
retragerii acesteia; si/sau
(ii) lista motoarelor fabricate in conformitate cu aprobarile de tip
acordate, conform prevederilor art. 6 alin. (3), cu indicarea informatiilor
prevazute in anexa nr. 10; si/sau
(iii) o copie de pe declaratia prevazuta la art. 6 alin. (4).
(5) Autoritatea competenta trebuie sa trimita Comisiei Europene in fiecare
an si de fiecare data cand primeste o astfel de cerere, un exemplar al fisei
tehnice prevazute in anexa nr. 11, cuprinzand date tehnice ale motoarelor
aprobate de la data ultimei notificari.
Modificari ale aprobarii de tip
Art. 5
(1) Producatorul trebuie sa informeze autoritatea competenta care a acordat
aprobarea de tip asupra oricaror modificari din dosarul de aprobare de tip.
(2) Producatorul trebuie sa transmita, exclusiv autoritatii competente care
a acordat aprobarea de tip initiala, o cerere de modificare sau de extindere a
aprobarii de tip.
(3) Daca datele incluse in dosarul de aprobare de tip au fost modificate,
autoritatea competenta trebuie:
a) sa emita, daca este necesar, pagina/paginile revizuita/revizuite ale
dosarului de aprobare de tip, indicand in mod clar pe fiecare pagina revizuita
natura modificarii si data ultimei emiteri. La fiecare emitere a paginilor
revizuite trebuie modificat si indexul dosarului de aprobare de tip, care este
anexat la certificatul de aprobare de tip, astfel incat sa iasa in evidenta
datele celor mai recente modificari; si
b) sa emita un certificat de aprobare de tip revizuit, avand un numar de
extindere, in cazul in care una dintre informatiile pe care le contine s-a
modificat, exceptand anexele sale, sau in cazul in care standardele continute
in prezenta hotarare s-au modificat de la data la care aprobarea de tip a fost
emisa. Noul certificat de aprobare de tip trebuie sa mentioneze clar motivul,
data revizuirii si data noii emiteri.
(4) Daca autoritatea competenta considera ca modificarea unui dosar de
aprobare de tip necesita noi incercari sau noi verificari, informeaza
producatorul cu privire la aspectele aparute si elibereaza documentele
prevazute la alin. (3) doar dupa ce s-au realizat incercari sau verificari noi,
satisfacatoare.
Conformitatea
Art. 6
(1) Producatorul trebuie sa aplice pe fiecare motor fabricat in
conformitate cu tipul aprobat marcajul conform prevederilor pct. 3 din anexa
nr. 1, inclusiv cu numarul aprobarii de tip.
(2) In cazul in care certificatul de aprobare de tip, conform art. 4 alin.
(3), include restrictii de folosire, producatorul trebuie sa intocmeasca pentru
fiecare motor fabricat un document cu informatii detaliate asupra acestor
restrictii si sa precizeze conditiile pentru instalarea acestuia. Daca o serie
de motoare de acelasi tip este livrata unui singur producator de masini, este
suficient ca acesta din urma sa primeasca, cel mai tarziu la data livrarii
primului motor, un singur document cu astfel de informatii, insotit de o lista
cu numerele de identificare ale tuturor motoarelor care vor fi livrate.
(3) La cererea autoritatii competente, producatorul trebuie sa trimita o
lista cuprinzand seria numerelor de identificare pentru fiecare tip de motor
produs, in conformitate cu prevederile prezentei hotarari. Lista trebuie
trimisa intr-un interval de 45 de zile de la sfarsitul fiecarui an
calendaristic sau imediat dupa intrarea in vigoare a unei noi reglementari care
modifica cerintele prezentei hotarari ori imediat dupa orice alta data
suplimentara stabilita de autoritatea competenta. Lista trebuie sa specifice
legatura dintre numerele de identificare ale tipului sau familiei de motoare
corespunzatoare si numerele certificatelor de aprobare de tip. De asemenea,
lista trebuie sa contina informatii specifice pentru cazul in care producatorul
inceteaza fabricarea unui tip de motor sau a unei familii de motoare aprobate.
Producatorul trebuie sa pastreze aceste documente timp de cel putin 20 de ani.
(4) Producatorul trimite autoritatii competente care a acordat aprobarea de
tip, in termen de 45 de zile dupa sfarsitul fiecarui an calendaristic si la
fiecare data de intrare in vigoare prevazuta la art. 9, o declaratie precizand
tipurile si familiile de motoare, precum si codurile necesare identificarii
motoarelor, pentru motoarele pe care intentioneaza sa le fabrice incepand cu
acea data.
Acceptarea aprobarilor echivalente
Art. 7
(1) Parlamentul European si Consiliul, la propunerea Comisiei Europene, pot
recunoaste echivalenta intre conditiile si dispozitiile in materie de aprobare
pentru motoarele stabilite in prezenta hotarare si procedurile stabilite de
catre regulamentele internationale sau de catre terte tari, in cadrul
acordurilor multilaterale sau bilaterale dintre Comunitatea Europeana si terte
tari.
(2) Autoritatea competenta accepta aprobarile prevazute la alin. (1) si,
dupa caz, marcajul de aprobare prevazut in anexa nr. 12, ca fiind conforme cu
prevederile prezentei hotarari.
Inregistrarea si introducerea pe piata
Art. 8
(1) Autoritatea competenta nu poate refuza introducerea pe piata si, dupa
caz, inregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe masini, care
indeplinesc cerintele prezentei hotarari.
(2) Sunt permise introducerea pe piata si, dupa caz, inregistrarea
motoarelor noi, montate sau nemontate pe masini, doar daca acestea indeplinesc
cerintele prezentei hotarari.
(3) Autoritatea competenta care acorda aprobarea de tip ia toate masurile
necesare in cadrul acestei aprobari pentru inregistrarea si verificarea, dupa
caz, prin cooperare cu alte autoritati din statele membre ale Uniunii Europene,
a numerelor de identificare ale motoarelor fabricate conform cerintelor prezentei
hotarari.
(4) In timpul controlului conformitatii productiei, efectuat conform
prevederilor art. 12, se poate efectua o verificare suplimentara a numerelor de
identificare.
(5) Pentru verificarea numerelor de identificare, producatorul sau reprezentantul
sau autorizat stabilit in Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii
Europene trebuie sa comunice fara intarziere, la cererea autoritatii
competente, toate informatiile necesare privind clientii sai si numerele de
identificare ale motoarelor declarate fabricate conform art. 6 alin. (3). In
cazul in care motoarele sunt vandute unui producator de masini, nu sunt
solicitate informatii suplimentare.
(6) Daca, la cererea autoritatii competente care acorda aprobarea de tip,
producatorul nu poate verifica cerintele prevazute la art. 6 si in special cele
cuprinse la alin. (5) al prezentului articol, aprobarea acordata pentru tipul
de motor sau familia de motoare in cauza, in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari, poate fi retrasa. Procedura de informare se efectueaza
conform prevederilor art. 13 alin. (4).
Calendar - Motoare cu aprindere prin comprimare
Art. 9
(1) Autoritatea competenta nu poate refuza efectuarea procedurii de
aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare si emiterea
certificatului de aprobare de tip si nici nu poate sa impuna alte cerinte
pentru aprobarea de tip din punctul de vedere al emisiilor poluante pentru
masinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, daca
motoarele respecta prevederile prezentei hotarari privind emisiile de gaze si
de particule poluante.
(2) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip
pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa emita certificatul de
aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte
aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor,
dupa data de 30 iunie 1998, cu o putere incadrata in categoriile prevazute la
lit. a), b) si c), daca respectivele motoare nu satisfac cerintele prezentei
hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante nu se
incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.1.2.1 din anexa
nr. 1:
a) categoria A: 130 kW </= P </= 560 kW;
b) categoria B: 75 kW </= P < 130 kW;
c) categoria C: 37 kW </= P < 75 kW.
(3) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip
pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa emita certificatul de
aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte
aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor
cu o putere incadrata in categoriile indicate, daca respectivele motoare nu
satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de
particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de
la pct. 4.1.2.3 din anexa nr. 1, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria D,
respectiv 18 kW </= P < 37 kW;
b) incepand cu data de 1 ianuarie 2003, pentru motoarele din categoria E,
respectiv 130 kW </= P </= 560 kW;
c) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria F,
respectiv 75 kW </= P < 130 kW;
d) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, pentru motoarele din categoria G,
respectiv 37 kW </= P < 75 kW.
(4) Dupa expirarea termenelor prevazute la alin. (3), cu exceptia masinilor
si motoarelor destinate exportului in terte tari, autoritatea competenta
permite inregistrarea si, daca este cazul, introducerea pe piata a motoarelor,
fie ca sunt sau nu sunt instalate pe masini, numai daca acestea sunt conforme
cerintelor prezentei hotarari si numai daca motorul este aprobat in
conformitate cu una dintre categoriile prevazute la alin. (2) si (3).
(5) Categoriile de motoare si termenele limita aplicabile fazei I sunt
urmatoarele:
a) categoria A: 31 decembrie 1998;
b) categoria B: 31 decembrie 1998;
c) categoria C: 31 martie 1999.
(6) Categoriile de motoare si termenele limita aplicabile fazei II sunt
urmatoarele:
a) categoria D: 1 ianuarie 2003;
b) categoria E: 1 ianuarie 2003;
c) categoria F: 1 ianuarie 2005;
d) categoria G: 1 ianuarie 2005.
(7) Pentru fiecare categorie, autoritatea competenta poate hotari amanarea
cu 2 ani a aplicarii cerintelor mentionate mai sus in ceea ce priveste
motoarele cu o data de productie anterioara datelor prevazute in alin. (4), (5)
si (6).
(8) Autorizatia acordata motoarelor din faza I expira incepand cu data
aplicarii obligatorii a fazei II.
Calendar - Motoare cu aprindere prin scanteie
Art. 10
(1) In sensul prezentei hotarari, motoarele cu aprindere prin scanteie sunt
clasificate astfel: clasa principala S - motoare mici de o putere neta </=
19 kW. Clasa principala S este impartita in doua categorii:
(i) H - motoare destinate masinilor portabile;
(ii) N - motoare destinate masinilor neportabile.
_______________________________
CLASA/CATEGORIA CILINDREE
(cm^3)
_______________________________
Motoare portabile:
_______________________________
Clasa SH: 1 < 20
_____________________________
Clasa SH: 2 >/= 20
< 50
_____________________________
Clasa SH: 3 >/= 50
_______________________________
Motoare neportabile:
_______________________________
Clasa SN: 1 < 66
_____________________________
Clasa SN: 2 >/= 66
< 100
_____________________________
Clasa SN: 3 >/= 100
< 225
_____________________________
Clasa SN: 4 >/= 225
_______________________________
(2) Incepand cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta nu poate
refuza efectuarea procedurii de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o
familie de motoare cu aprindere prin scanteie si emiterea certificatului de
aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si nici nu poate sa impuna alte cerinte
pentru aprobarea de tip din punct de vedere al emisiilor poluante pentru
masinile mobile nerutiere pe care este instalat un astfel de motor, daca aceste
motoare respecta cerintele prezentei hotarari privind emisiile de gaze si
particule poluante.
(3) Incepand cu data de 11 august 2005, autoritatea competenta refuza sa
efectueze procedura de aprobare de tip pentru un tip de motor sau o familie de
motoare si sa emita certificatul de aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si
refuza emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe
care este instalat un motor, daca respectivele motoare nu satisfac cerintele
prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de particule poluante
nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de la pct. 4.2.2.1 din
anexa nr. 1.
(4) Autoritatea competenta refuza sa efectueze procedura de aprobare de tip
pentru un tip de motor sau o familie de motoare si sa elibereze certificatul de
aprobare de tip prevazut in anexa nr. 7 si refuza emiterea oricarei alte
aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care este instalat un motor
cu o putere incadrata in clasele indicate, daca respectivele motoare nu
satisfac cerintele prezentei hotarari si daca nivelul emisiilor de gaze si de
particule poluante nu se incadreaza in valorile limita prevazute in tabelul de
la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, dupa cum urmeaza:
a) dupa data de 1 august 2005, pentru motoarele din clasele SN: 1 si SN: 2;
b) dupa data de 1 august 2006, pentru motoarele din clasa SN: 4;
c) dupa data de 1 august 2007, pentru motoarele din clasele SH: 1, SH: 2 si
SN: 3;
d) dupa data de 1 august 2008, pentru motoarele din clasa SH: 3.
(5) Cu exceptia masinilor si motoarelor destinate exportului catre alte
state decat statele membre ale Uniunii Europene, dupa 6 luni de la datele
prevazute la alin. (3) si (4) pentru categoriile de motoare in cauza,
autoritatea competenta autorizeaza introducerea pe piata a motoarelor doar daca
satisfac cerintele prezentei hotarari, indiferent daca acestea sunt instalate
sau nu sunt instalate pe masini.
(6) Autoritatea competenta autorizeaza etichetarea si marcajul special
pentru tipurile sau familiile de motoare care satisfac valorile limita
prevazute in tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, inaintea termenelor
prevazute la alin. (5), pentru a indica faptul ca echipamentul in cauza
satisface anticipat valorile limita impuse.
(7) Sunt exceptate de la termenele de implementare a valorilor limita ale
emisiilor prevazute in faza II, pe o perioada de 3 ani dupa intrarea in vigoare
a acestor valori limita, masinile prevazute la lit. a) - f). In timpul celor 3
ani se aplica valorile limita prevazute in faza I urmatoarelor masini:
a) ferastraie portabile - echipament portabil conceput pentru a taia lemne
cu ajutorul unui lant taietor, care trebuie sa fie tinut cu doua maini si sa
aiba o cilindree de peste 45 cm^3, conform standardului roman care adopta
standardul european armonizat EN ISO 11681-1;
b) masina echipata cu un maner la partea superioara (de exemplu: masina de
gaurit si ferastraul portabil destinat intretinerii arborilor) - echipament
portabil prevazut cu un maner la partea superioara, conceput pentru a efectua
gauri sau a taia lemne cu ajutorul unui lant taietor, conform standardului SR
EN ISO 11681-2;
c) curatitor portabil cu motor cu ardere interna - echipament portabil
dotat cu o lama rotativa din metal sau material plastic, destinat a taia
buruienile, maracinisurile, arborii mici si vegetatia similara. El trebuie sa
fie conceput conform standardului SR EN ISO 11806, pentru a functiona in
pozitii multiple (de exemplu, in pozitie orizontala sau rasturnata) si sa fie
de cilindree mai mare de 40 cm^3;
d) taietor portabil de gard viu - echipament portabil conceput pentru
taierea gardurilor vii si tufisurilor cu ajutorul uneia sau mai multor lame
ascutite functionand printr-o miscare de du-te-vino, conform standardului SR EN
774;
e) ferastraie circulare portabile cu motoare cu ardere interna - echipament
portabil conceput pentru a taia materiale dure ca piatra, asfalt, beton sau
otel, cu ajutorul unei lame metalice rotative si avand o cilindree mai mare de
50 cm^3, conform SR EN 1454;
f) motoare neportabile din clasa SN: 3 cu axa orizontala: numai motoare din
clasa SN: 3 neportabile, avand o axa orizontala si producand o energie egala
sau mai mica de 2,5 kW, utilizate mai ales in scopuri industriale determinate,
adica motocultoarele, motocositoarele, aeratoarele de gazon si generatoarele.
(8) Cu toate acestea, pentru fiecare categorie, autoritatea competenta
poate sa amane cu 2 ani termenele prevazute la alin. (4), (5) si (6), pentru
motoarele a caror data de fabricatie este anterioara acestor termene.
Exceptari si alte proceduri
Art. 11
(1) Prevederile art. 8 alin. (1) si (2), art. 9 alin. (4) si ale art. 10
alin. (5) nu se aplica:
a) motoarelor destinate utilizarilor militare;
b) motoarelor care fac obiectul unei derogari conform prevederilor alin.
(2) si (3).
(2) Un motor de schimb trebuie sa fie in conformitate cu valorile limita pe
care motorul inlocuit trebuia sa le respecte la introducerea pe piata.
Mentiunea "MOTOR DE SCHIMB" se adauga pe o eticheta aplicata pe motor
sau se include in manualul de utilizare.
(3) Intrarea in vigoare a prevederilor art. 10 alin. (5) si (6) este
amanata cu 3 ani pentru producatorii de motoare in serii mici.
(4) Prevederile art. 10 alin. (5) si (6) sunt inlocuite cu prevederile
corespunzatoare fazei I, pentru toate familiile de motoare produse in serie
mica de cel mult 25.000 de unitati, cu conditia ca diferitele familii de
motoare sa corespunda fiecare unei cilindree diferite.
(5) La cererea producatorului, se excepteaza de la prevederile art. 9
motoarele de la sfarsitul unei serii care se mai afla in stoc sau motoarele
masinilor mobile nerutiere aflate in stoc la termenul/termenele limita pentru
introducerea pe piata, in urmatoarele conditii:
a) producatorul trebuie sa inainteze o cerere catre autoritatea care a
aprobat tipul/tipurile sau familia/familiile de motoare corespunzatoare
anterior datei intrarii in vigoare a termenului/termenelor limita;
b) cererea producatorului trebuie sa fie insotita de lista prevazuta la
art. 6 alin. (3), care sa cuprinda motoarele noi care nu sunt introduse pe
piata pana la termenul/termenele limita. In cazul in care motoarele sunt
cuprinse pentru prima data in domeniul de aplicare a prezentei hotarari,
producatorul trebuie sa inainteze cererea de exceptare catre autoritatea
competenta din statul membru al Uniunii Europene unde se afla locul de
depozitare a motoarelor;
c) cererea trebuie sa precizeze motivele tehnice si/sau economice pe care
se bazeaza;
d) motoarele trebuie sa fie conforme cu un tip sau o familie a caror
aprobare de tip nu mai este valabila sau pentru care aprobarea de tip nu a fost
necesara anterior, dar care au fost produse inainte de termenul limita;
e) motoarele trebuie sa fi fost depozitate fizic pe teritoriul Romaniei sau
pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene inainte de
termenul/termenele limita;
f) numarul maxim de motoare noi care apartin unuia sau mai multor tipuri
introduse pe piata prin derogare, conform prevederilor alin. (1), nu trebuie sa
depaseasca 10% din numarul tipurilor de motoare noi care au fost introduse pe
piata in cursul anului precedent;
g) daca cererea este acceptata, autoritatea competenta trebuie sa trimita
in termen de o luna autoritatilor competente din statele membre ale Uniunii
Europene caracteristicile si motivele derogarilor acordate producatorilor;
h) autoritatea competenta care a acordat derogarile se va asigura ca
producatorul respecta toate obligatiile corespunzatoare;
i) autoritatea competenta elibereaza pentru fiecare motor in cauza un
certificat de conformitate cu o mentiune speciala. Dupa caz, se poate folosi un
singur document consolidat, care contine toate numerele de identificare ale
motoarelor in cauza;
j) autoritatea competenta comunica anual Comisiei Europene lista
derogarilor, precizand motivele pentru care acestea au fost acordate.
(6) Aceasta posibilitate este limitata la o perioada de 12 luni de la data
la care motoarele au fost supuse pentru prima data termenelor limita de
introducere pe piata.
Masuri privind conformitatea productiei
Art. 12
(1) Inainte de acordarea aprobarii de tip, autoritatea verifica, in ceea ce
priveste cerintele prevazute la pct. 5 din anexa nr. 1, daca este cazul, in
cooperare cu alte autoritati competente din statele membre ale Uniunii
Europene, faptul ca au fost luate masurile necesare pentru a asigura un control
eficient al conformitatii productiei inaintea acordarii aprobarii de tip.
(2) Autoritatea competenta verifica, in ceea ce priveste cerintele prevazute
la pct. 5 din anexa nr. 1, daca este cazul, in cooperare cu alte autoritati
competente, faptul ca masurile prevazute la alin. (1) sunt in continuare
adecvate si ca fiecare motor produs, care poarta un numar de aprobare de tip,
conform prevederilor prezentei hotarari, corespunde descrierii prezentate in
certificatul de aprobare de tip pentru motorul sau familia de motoare aprobate
si in anexele la acesta.
Neconformitati ale tipului motorului sau ale familiei de motoare aprobate
Art. 13
(1) Se considera neconforme cu tipul motorului sau familiei de motoare
aprobate motoarele care prezinta abateri de la datele tehnice cuprinse in
certificatul de aprobare de tip si/sau in documentatia pentru aprobarea de tip,
abateri care nu au fost autorizate de catre autoritatea competenta, conform
art. 5 alin. (3).
(2) Daca autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip constata ca
motoarele insotite de certificate de aprobare de tip sau care poarta un marcaj
de aprobare nu sunt conforme tipului sau familiei pe care a aprobat-o, aceasta
solicita producatorului sa ia masurile necesare pentru a aduce motoarele in
cauza in stare de conformitate cu tipul de motor aprobat. Autoritatea
competenta notifica autoritatilor competente din statele membre ale Uniunii
Europene masurile luate, care pot sa vizeze, daca este cazul, retragerea
aprobarii de tip.
(3) Daca autoritatea competenta a constatat ca motoarele care poarta un
numar de aprobare nu sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate,
aceasta poate sa ceara autoritatii din statul membru al Uniunii Europene care a
acordat aprobarea de tip sa verifice daca motoarele in curs de fabricatie sunt
conforme tipului motorului sau familiei de motoare aprobate. Aceasta verificare
trebuie efectuata in urmatoarele 6 luni de la data inregistrarii cererii.
(4) Autoritatea competenta are obligatia sa informeze autoritatile
competente din statele membre ale Uniunii Europene, intr-un interval de o luna,
asupra retragerii unei aprobari de tip si asupra motivelor care justifica
aceasta masura.
(5) Daca autoritatea competenta care a acordat aprobarea de tip contesta
neconformitatea care i-a fost notificata, atunci autoritatile competente din
statele membre ale Uniunii Europene implicate trebuie sa incerce solutionarea
diferendului. Comisia este informata despre acest lucru si, daca este cazul,
procedeaza la consultari corespunzatoare in vederea obtinerii unei solutii.
Cerinte pentru protectia utilizatorilor
Art. 14
Autoritatile publice pot reglementa cerinte specifice de protectie pentru
lucratorii care utilizeaza masinile mobile nerutiere, cu conditia ca acest fapt
sa nu afecteze introducerea pe piata a motoarelor in cauza.
Adaptarea la progresul tehnic
Art. 15
Adaptarea la progresul tehnic a prevederilor cuprinse in anexele la
prezenta hotarare, cu exceptia cerintelor prevazute la pct. 1, 2.1 - 2.8 si 4
din anexa nr. 1, se face prin ordin al ministrului economiei si comertului,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ulterior
modificarilor adoptate in acest sens de catre Comisia Europeana.
Raspunderi si sanctiuni
Art. 16
(1) Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati, in conditiile legii.
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) neprezentarea la autoritatea competenta care acorda certificatul de
aprobare de tip in vederea inregistrarii si/sau aprobarii de tip, cu retragerea
de pe piata a produsului;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 15 milioane
lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor, dupa caz;
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), cu amenda de la 25 milioane
lei la 50 milioane lei, retragerea aprobarii de tip si interzicerea
introducerii pe piata a motoarelor;
d) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (2), cu amenda de la 75 milioane
lei la 100 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor;
e) nerespectarea prevederilor prezentei hotarari referitoare la nivelul
emisiilor poluante se sanctioneaza conform art. 47 pct. 2 lit. b) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 655/2001;
f) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (5), cu amenda de la 15
milioane lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (2) lit. a) - d) si f) se fac de personalul imputernicit de Ministerul
Economiei si Comertului.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (2) lit. e) se fac de personalul imputernicit de Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor, conform atributiilor stabilite prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 243/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
655/2001.
(5) Dispozitiile referitoare la contraventii prevazute la alin. (2) - (4)
se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 17
Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de personalul imputernicit
de Ministerul Economiei si Comertului sau de Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor, dupa caz, din care rezulta limitarea introducerii pe piata
a motoarelor, va mentiona temeiul legal al actului emis si va fi adusa la
cunostinta persoanelor interesate. Impotriva acestui act se poate face plangere
la instanta de contencios administrativ competenta, in conditiile legii.
Organisme
Art. 18
(1) Ministerul Economiei si Comertului este autoritatea competenta care
acorda certificatul de aprobare de tip pe baza rapoartelor tehnice emise de
serviciul tehnic, conform prevederilor prezentei hotarari.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Ministerul
Economiei si Comertului va desemna prin ordin al ministrului economiei si
comertului serviciul tehnic care efectueaza incercarile in vederea aprobarii de
tip. Ordinul ministrului se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 19
Prevederile art. 4 alin. (4) si (5), ale art. 11 alin. (5) lit. g) si j) si
ale art. 13 alin. (2) teza a II-a, alin. (3), (4) si (5) intra in vigoare la
data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 12*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 12 se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 809 bis in afara abonamentului, care se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul
Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Art. 21
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 22
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 743/2002 privind stabilirea procedurilor de aprobare de tip a
motoarelor cu ardere interna destinate masinilor mobile nerutiere si stabilirea
masurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la
acestea, in scopul protectiei atmosferei, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 623 si 623 bis din 22 august 2002.
Art. 23
Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala Directiva 97/68/EC a
Parlamentului European si a Consiliului referitoare la masurile privind
limitarea emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la motoare cu
ardere interna, instalate pe masini mobile nerutiere, publicata in Jurnalul
Oficial al Comunitatii Europene L 59 din 27 februarie 1998, modificata si
completata prin Directiva 2001/63 a Parlamentului European si a Consiliului
privind adaptarea la progresul tehnic a Directivei 97/68 si prin Directiva
2002/88/EC a Parlamentului European si a Consiliului pentru amendarea
Directivei 97/68/EC.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu