HOTARARE Nr. 743 din 11 iulie 2002
privind stabilirea procedurilor de aprobare de tip a motoarelor cu ardere
interna destinate masinilor mobile nerutiere si stabilirea masurilor de
limitare a emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la acestea, in
scopul protectiei atmosferei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 623 din 22 august 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, precum si ale
art. 7 lit. f), art. 10 lit. f), art. 11 lit. c) si ale art. 39 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 655/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare se aplica motoarelor cu ardere interna destinate
masinilor mobile nerutiere pentru stabilirea procedurilor de aprobare de tip in
scopul limitarii emisiilor de gaze si particule poluante provenite de la aceste
motoare.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc dupa cum
urmeaza:
a) masina mobila nerutiera - orice masina mobila, echipament industrial
mobil sau orice vehicul prevazut sau nu cu caroserie, care nu este destinat
transportului rutier de pasageri sau de marfuri, pe care este instalat un motor
cu combustie interna;
b) aprobare de tip - procedura prin care autoritatea aproba ca un tip de
motor sau familie de motoare cu combustie interna satisface cerintele tehnice
prevazute in prezenta hotarare, cu referire la nivelul de emisii de gaze si
particule poluante produse de motor;
c) tip de motor - categoria de motoare identice prin caracteristicile
esentiale cu cele ale motorului descris in anexa nr. 2 subanexa nr. 1;
d) familie de motoare - grupare de motoare stabilita de producator, care
prin conceptia si proiectarea lor au caracteristici similare in privinta
emisiilor poluante;
e) motor reprezentativ - motorul ales dintr-o familie de motoare care
satisface cerintele prevazute in anexa nr. 1 pct. 7;
f) puterea motorului - puterea neta asa cum este prevazuta in anexa nr. 1
pct. 2.4;
g) data de fabricatie a motorului - data la care motorul a trecut de
controlul final si a parasit linia de fabricatie. In acest stadiu motorul este
pregatit pentru a fi livrat sau depozitat;
h) introducerea pe piata - actiunea de a face disponibil, pentru prima
data, contra cost sau gratuit, un produs din domeniul reglementat prin prezenta
hotarare, in vederea distribuirii si/sau utilizarii;
i) producator - persoana fizica sau juridica responsabila, in fata
autoritatii care emite aprobarea de tip, pentru toate aspectele legate de
procesul de aprobare de tip si pentru asigurarea conformitatii productiei.
Aceasta persoana poate sa nu fie implicata direct in toate etapele de
fabricatie a motorului;
j) autoritate - autoritatea publica centrala responsabila pentru toate
aspectele legate de aprobarea de tip pentru un motor sau o familie de motoare,
care acorda sau retrage certificatele de aprobare de tip si verifica masurile
luate de producator in vederea asigurarii conformitatii productiei cu tipul
aprobat, avand ca scop protectia atmosferei;
k) serviciul tehnic - laborator de incercari sau organism de inspectie
desemnat de autoritate pentru a efectua incercari, respectiv inspectii. Aceasta
functie poate fi asigurata si de autoritate, dupa caz;
l) fisa de informatii - documentul prevazut in anexa nr. 2, care contine
informatiile ce trebuie furnizate de solicitant;
m) dosarul tehnic cu informatii - ansamblul complet de date tehnice,
desene, fotografii furnizate de solicitant serviciului tehnic sau autoritatii,
conform prevederilor fisei de informatii;
n) dosarul de aprobare de tip - dosarul tehnic cu informatii insotit de rapoartele
de incercari sau de alte documente pe care serviciul tehnic sau autoritatea
le-a adaugat in cursul exercitarii functiei sale;
o) index al dosarului de aprobare de tip - documentul ce prezinta
continutul dosarului de aprobare de tip, corespunzator numerotat sau notat in
alt mod, pentru identificarea fiecarei pagini.
Art. 3
(1) Pentru obtinerea aprobarii de tip pentru un motor sau o familie de
motoare producatorul inainteaza autoritatii o cerere, insotita de dosarul
tehnic al carui continut este prezentat in fisa de informatii prevazuta in
anexa nr. 2. Un motor reprezentativ care corespunde caracteristicilor motorului
tip, prevazute in anexa nr. 2 subanexa nr. 1, trebuie pus la dispozitie
serviciului tehnic responsabil cu efectuarea incercarilor pentru aprobarea de
tip.
(2) Daca motorul reprezentativ al unei familii de motoare ales pentru
aprobarea de tip nu reprezinta caracteristicile familiei de motoare prevazute
in anexa nr. 2 subanexa nr. 2, atunci se va prezenta un alt motor reprezentativ
pentru a fi supus aprobarii de tip, conform alin. (1).
(3) Pentru fiecare motor sau familie de motoare ce trebuie aprobate se va
face o singura cerere distincta pentru aprobarea de tip.
Art. 4
(1) Autoritatea acorda aprobarea de tip pentru toate tipurile sau familiile
de motoare numai daca acestea sunt in conformitate cu datele continute in
dosarul tehnic cu informatii si daca satisfac cerintele prezentei hotarari.
(2) Metodele de incercari efectuate pentru aprobarea de tip sunt prevazute
in anexa nr. 3. Pentru efectuarea acestor incercari se utilizeaza tipurile de
carburant prevazute in anexa nr. 4. Modul de prelevare a esantioanelor de gaze
si particule poluante este prevazut in anexa nr. 5.
(3) Autoritatea trebuie sa completeze toate rubricile corespunzatoare din
certificatul de aprobare de tip pentru fiecare tip de motor sau familie de
motoare aprobate si trebuie sa elaboreze sau sa verifice continutul indexului
dosarului de aprobare de tip. Modelul certificatului de aprobare de tip este
prevazut in anexa nr. 6.
(4) Certificatele de aprobare de tip trebuie sa fie numerotate in
conformitate cu prevederile anexei nr. 7. Certificatul de aprobare de tip
completat si anexele sau completarile la acesta trebuie sa fie trimise solicitantului.
(5) In cazul in care motorul ce urmeaza sa fie incercat in vederea
aprobarii de tip nu isi indeplineste functia sau prezinta anumite
caracteristici specifice numai atunci cand este conectat cu alte elemente ale
masinii mobile nerutiere, iar conformitatea cu una sau mai multe cerinte ale
prezentei hotarari nu poate fi verificata decat atunci cand motorul este montat
pe masina mobila nerutiera, in regim real sau simulat, domeniul incercarilor
care stau la baza emiterii certificatului de aprobare de tip se limiteaza
corespunzator. In astfel de cazuri certificatul de aprobare de tip al motorului
sau familiei de motoare trebuie sa indice restrictiile de utilizare si
eventualele conditii specifice de instalare a motorului pe masina mobila
nerutiera.
(6) Modelele listei aprobarilor de tip ale motorului/familiei de motoare,
listei motoarelor produse si fisei tehnice a motoarelor certificate sunt
prezentate in anexele nr. 8, 9 si 10.
(7) Autoritatea mentine si actualizeaza un exemplar din fisa prevazuta in
anexa nr. 10 cuprinzand motoarele aprobate.
Art. 5
(1) Autoritatea care a acordat aprobarea de tip ia toate masurile necesare
pentru a se asigura ca va fi informata asupra oricarei modificari intervenite
in dosarul de aprobare de tip.
(2) In situatia in care au fost operate modificari in pachetul de
informatii din dosarul de aprobare de tip, producatorul trebuie sa inainteze
autoritatii care a acordat aprobarea de tip initiala o cerere de modificare sau
de extindere a aprobarii de tip.
(3) Daca informatiile din dosarul de aprobare de tip au fost modificate,
autoritatea:
a) reediteaza, daca este necesar, pagina/paginile revizuita/revizuite ale
dosarului de aprobare de tip, indicand in mod clar pe fiecare pagina revizuita
natura modificarii si data ultimei reeditari. De asemenea, acolo unde sunt
reeditate pagini revizuite, trebuie modificat si indexul dosarului de aprobare
de tip, care este anexat la certificatul de aprobare de tip, astfel incat sa
iasa in evidenta datele celor mai recente modificari;
b) emite un certificat de aprobare de tip revizuit, insotit de un numar de
extindere, in cazul in care una dintre informatiile continute de acesta s-a
schimbat, exclusiv cele din documentele anexate. Certificatul revizuit trebuie
sa mentioneze clar motivul si data revizuirii.
(4) Daca autoritatea considera ca o modificare a unui dosar de aprobare de
tip necesita noi incercari sau noi verificari, atunci il informeaza despre
acestea pe producator si numai in urma unui nou set de incercari sau verificari
cu rezultate satisfacatoare emite documentele prevazute la alin. (3).
Art. 6
(1) Producatorul trebuie sa aplice pe fiecare motor marcajul conform
prevederilor anexei nr. 1 pct. 3, inclusiv numarul certificatului de aprobare
de tip.
(2) In cazul in care certificatul de aprobare de tip, conform art. 4 alin.
(4), include restrictii asupra utilizarii, producatorul trebuie sa intocmeasca
un document cu informatii detaliate asupra acestor restrictii pentru fiecare
exemplar fabricat si sa indice conditiile specifice pentru instalarea acestuia.
(3) Daca o serie de motoare de acelasi tip este livrata unui singur
producator de masini mobile nerutiere, este suficient ca acesta din urma sa
primeasca, cel mai tarziu la data livrarii primului motor, un singur document
cu informatiile prevazute la alin. (2), insotit de o lista cu numerele de
identificare ale tuturor motoarelor care vor fi livrate.
(4) La cererea autoritatii care acorda certificatul de aprobare de tip
producatorul trebuie sa transmita o lista cuprinzand seria numerelor de
identificare pentru fiecare tip de motor produs, in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari. Lista trebuie transmisa intr-un interval de 45 de zile de
la sfarsitul fiecarui an calendaristic sau imediat dupa intrarea in vigoare a
unei noi reglementari care modifica cerintele prezentei hotarari. Lista trebuie
sa specifice legatura dintre numerele de identificare ale tipului sau familiei
de motoare corespunzatoare si numerele certificatelor de aprobare de tip. De
asemenea, lista trebuie sa contina informatii specifice pentru cazul in care
producatorul inceteaza fabricarea unui tip de motor sau familii de motoare
aprobate.
(5) Producatorul pastreaza aceste documente timp de minimum 20 de ani.
(6) Producatorul trimite autoritatii care a acordat aprobarea de tip o
declaratie, precizand tipurile si familiile de motoare, precum si codurile
necesare identificarii motorului, pentru acele motoare pe care el intentioneaza
sa le produca cu incepere de la acea data. Declaratia trebuie transmisa intr-un
interval de 45 de zile de la sfarsitul fiecarui an calendaristic si de la
fiecare data prevazuta la art. 9 alin. (2).
Art. 7
(1) Pentru motoarele destinate instalarii pe masini mobile nerutiere,
pentru care au fost emise certificate de aprobare de tip de catre autoritati
din state membre ale Uniunii Europene, nu se vor efectua procedurile pentru
aprobarea de tip prevazute in prezenta hotarare.
(2) Pentru motoarele prevazute la alin. (1) persoanele responsabile cu
introducerea pe piata a acestora trebuie sa puna la dispozitie autoritatii un
exemplar al certificatului de aprobare de tip si documentatia pentru aprobarea
de tip.
(3) Pentru motoarele provenite din tari, altele decat statele membre ale
Uniunii Europene, se aplica prevederile prezentei hotarari.
(4) Pentru motoarele destinate instalarii pe masini mobile nerutiere,
pentru care s-a emis aprobare de tip sau omologare de tip, conform prevederilor
din reglementarile pentru motoarele destinate instalarii pe masini rutiere, nu
este necesara efectuarea procedurilor pentru aprobarea de tip prevazute de
prezenta hotarare.
Art. 8
(1) Introducerea pe piata si inregistrarea motoarelor noi sunt permise
numai daca acestea indeplinesc cerintele prezentei hotarari, referitoare la:
a) aprobarea de tip conform art. 4 alin. (1);
b) marcaj, conform prevederilor art. 6 alin. (1).
(2) Autoritatea care acorda aprobarea de tip ia toate masurile necesare in
cadrul acestei aprobari pentru inregistrarea si verificarea numerelor de
identificare ale motoarelor fabricate, conform cerintelor prezentei hotarari.
(3) In timpul controlului conformitatii productiei, efectuat conform
prevederilor art. 11, suplimentar se poate efectua o verificare a numerelor de
identificare.
(4) Pentru verificarea numerelor de identificare producatorul sau
reprezentantul autorizat al acestuia, persoana juridica cu sediul in Romania,
trebuie sa comunice, la cererea autoritatii, toate informatiile necesare
referitoare la clientii sai si numerele de identificare ale motoarelor
declarate fabricate, conform prevederilor art. 6 alin. (4).
(5) Daca, la cererea autoritatii, producatorul nu respecta prevederile
alin. (4) corelat cu art. 6, aprobarea de tip a motorului sau a familiei de
motoare in cauza se retrage.
Art. 9
(1) Autoritatea nu poate refuza acordarea aprobarii de tip pentru un tip de
motor sau o familie de motoare si emiterea certificatului de aprobare de tip si
nici sa impuna alte cerinte pentru aprobarea de tip, din punct de vedere al
emisiilor poluante, pentru vehicule mobile nerutiere pe care este instalat un
astfel de motor, daca motorul respecta prevederile prezentei hotarari privind
emisiile de gaze si particule poluante.
(2) Autoritatea nu acorda aprobare de tip pentru un tip de motor sau o
familie de motoare si nu emite certificatul de aprobare de tip si refuza
emiterea oricarei alte aprobari de tip pentru masini mobile nerutiere pe care
este instalat un motor cu o putere incadrata in categoriile indicate, daca
respectivul motor nu satisface cerintele prezentei hotarari si daca nivelul
emisiilor de gaze si de particule poluante nu se incadreaza in valorile limita
prevazute in tabelul din anexa nr. 1 pct. 4.2.1, dupa cum urmeaza:
a) incepand cu data de 1 ianuarie 2003 pentru motoarele din categoria: 18
kW </= P < 37 kW;
b) incepand cu data de 1 ianuarie 2003 pentru motoarele din categoria: 37
kW </= P < 75 kW;
c) incepand cu data de 1 ianuarie 2005 pentru motoarele din categoria: 75
kW </= P < 130 kW;
d) incepand cu data de 1 ianuarie 2005 pentru motoarele din categoria: 130
kW </= P </= 560 kW.
(3) Introducerea pe piata si inregistrarea motoarelor noi sunt permise
numai daca acestea respecta cerintele prezentei hotarari si daca sunt aprobate
in conformitate cu una dintre categoriile prevazute la alin. (2), indiferent
daca sunt sau nu sunt instalate pe masini mobile nerutiere.
Art. 10
(1) Se excepteaza de la prevederile art. 9 motoarele de la sfarsitul unei serii
care se mai afla in stoc sau motoarele masinilor mobile nerutiere aflate in
stoc la termenul/termenele limita pentru introducerea pe piata, in urmatoarele
conditii:
a) anterior datei intrarii in vigoare a termenelor limita prevazute la art.
9 alin. (2) producatorul trebuie sa inainteze o cerere catre autoritatea care a
aprobat tipul/tipurile sau familia/familiile de motoare corespunzatoare;
b) cererea producatorului trebuie sa fie insotita de lista prevazuta la
art. 6 alin. (4), care sa cuprinda seriile motoarelor noi care nu sunt
introduse pe piata pana la termenul limita. In cazul in care motoarele sunt
cuprinse pentru prima data in domeniul de aplicare a prezentei hotarari,
producatorul trebuie sa inainteze cererea de exceptare catre autoritate, cu
indicarea locului de depozitare a motoarelor si cu precizarea motivelor tehnice
si/sau economice pe care se bazeaza;
c) motoarele trebuie sa fie conforme cu un tip sau o familie de motoare a
caror aprobare de tip nu mai este valabila sau pentru care aprobarea de tip nu
a fost necesara anterior, dar care au fost produse inainte de termenul limita;
d) motoarele trebuie sa fi fost depozitate fizic pe teritoriul tarii
inainte de termenul/termenele limita.
(2) Numarul maxim de motoare noi apartinand unuia sau mai multor tipuri
care se introduc pe piata, prin derogare conform prevederilor alin. (1), nu
trebuie sa depaseasca 10% din numarul tuturor tipurilor de motoare noi care au
fost introduse pe piata in timpul anului precedent.
(3) Autoritatea care a acordat derogarile conform prevederilor alin. (1) se
va asigura ca producatorul respecta toate obligatiile stabilite pentru
acordarea derogarii.
(4) Autoritatea emite pentru fiecare motor in cauza un certificat de
aprobare de tip cu un numar special de inregistrare.
(5) Prevederile art. 8 alin. (1) si ale art. 9 alin. (2) nu se aplica
motoarelor destinate echiparii tehnicii militare si motoarelor care beneficiaza
de derogarile prevazute la alin. (1).
(6) Derogarile prevazute la alin. (1) sunt limitate la o perioada de 12
luni, incepand cu data aplicarii termenelor prevazute la art. 9 alin. (2), de
la care motoarele se introduc pentru prima data pe piata.
Art. 11
(1) Inainte de acordarea aprobarii de tip autoritatea verifica, potrivit
cerintelor prevazute in anexa nr. 1 pct. 5, faptul ca au fost luate masurile
necesare pentru a asigura un control eficient al conformitatii productiei cu
documentatia depusa pentru acordarea aprobarii de tip.
(2) Pentru motorul sau familia de motoare aprobate autoritatea verifica
faptul ca masurile prevazute la alin. (1) sunt in continuare adecvate si ca
fiecare motor produs care a primit un numar al aprobarii de tip este conform
descrierii prezentate in certificatul de aprobare de tip si in anexele la
acesta.
Art. 12
(1) Se considera ca fiind neconforme cu tipul sau cu familia de motoare
aprobate cazurile de abateri de la datele cuprinse in certificatul de aprobare
de tip si/sau in documentatia pentru aprobarea de tip ori cazurile de modificari
aduse aprobarilor de tip existente care nu au fost aprobate conform
prevederilor art. 5 alin. (3).
(2) Daca autoritatea care a acordat aprobarea de tip constata ca motoarele
insotite de certificate de aprobare de tip sau care poarta marcajul nu sunt
conforme tipului sau familiei pe care a aprobat-o, aceasta solicita
producatorului sa ia masurile necesare pentru a aduce motoarele in cauza in
stare de conformitate cu tipul de motor aprobat.
Art. 13
Autoritatile publice centrale pot reglementa cerintele specifice de
protectie a sanatatii, a muncii si securitatii persoanelor care utilizeaza
masini mobile nerutiere, in conditiile respectarii prevederilor prezentei
hotarari.
Art. 14
Adaptarea la progresul tehnic a prevederilor cuprinse in anexele tehnice la
prezenta hotarare se face prin ordin al ministrului industriei si resurselor,
care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 15
(1) Ministerul Industriei si Resurselor este autoritatea care acorda
certificatul de aprobare de tip, in baza rapoartelor tehnice emise de serviciul
tehnic, conform prevederilor prezentei hotarari.
(2) Pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari Ministerul
Industriei si Resurselor va desemna prin ordin al ministrului serviciul tehnic
care efectueaza incercarile. Ordinul se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 16
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza astfel:
a) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 15 milioane
lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor, dupa caz;
b) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (1), cu amenda de la 25 milioane
lei la 50 milioane lei, retragerea aprobarii de tip si interzicerea
introducerii pe piata a motoarelor;
c) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1) lit. a), cu amenda de la 75
milioane lei la 100 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor;
d) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (3), cu amenda de la 75 milioane
lei la 100 milioane lei, retragerea aprobarii de tip si/sau interzicerea
introducerii pe piata a motoarelor;
e) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (1) si (2), cu amenda de la 15
milioane lei la 30 milioane lei si retragerea de pe piata a motoarelor;
f) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) se sanctioneaza conform art.
47 pct. 2 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind
protectia atmosferei, aprobata cu modificari prin Legea nr. 655/2001.
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. a) - f) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002.
Art. 17
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
16 alin. (1) lit. a) - e) se fac de personalul imputernicit de Ministerul
Industriei si Resurselor.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
16 alin. (1) lit. f) se fac de personalul imputernicit de Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului, conform atributiilor stabilite prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 655/2001.
Art. 18
Orice decizie luata in baza prezentei hotarari de personalul imputernicit
de Ministerul Industriei si Resurselor sau de Ministerul Apelor si Protectiei
Mediului, dupa caz, din care rezulta limitarea introducerii pe piata a
motoarelor, va mentiona temeiul legal al actului emis si va fi adusa de indata
la cunostinta persoanelor interesate. Impotriva acestui act se poate face
plangere la instanta competenta de contencios administrativ, in conditiile
legii.
Art. 19
Anexele nr. 1 - 10*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 10 se publica ulterior.
Art. 20
Prevederile prezentei hotarari intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul industriei si resurselor,
Mihai Berinde,
secretar de stat
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat