LEGE
Nr. 655 din 20 noiembrie 2001
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 243/2000 privind
protectia atmosferei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 773 din 4 decembrie 2001
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243 din 28 noiembrie 2000
privind protectia atmosferei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 633 din 6 decembrie 2000, cu urmatoarele modificari si
completari:
1. La articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop stabilirea cadrului juridic
privind prevenirea, eliminarea, limitarea deteriorarii si ameliorarea calitatii
atmosferei, in scopul evitarii efectelor negative asupra sanatatii omului si
mediului, asigurandu-se astfel alinierea la normele juridice internationale si
la reglementarile comunitare."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Regimul juridic al protectiei atmosferei are la baza respectarea
principiului de abordare integrata a protectiei mediului."
3. La articolul 3 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:
"c) adoptarea masurilor necesare pentru limitarea pana la eliminare a
efectelor negative asupra mediului, inclusiv in context transfrontier;"
4. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce alineatul (1^1) cu
urmatorul cuprins:
"(1^1) Strategia nationala privind protectia atmosferei se adopta prin
hotarare a Guvernului."
5. La articolul 3, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Strategia se reactualizeaza periodic de autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului si se adopta prin hotarare a Guvernului."
6. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Semnificatia unor termeni specifici utilizati in ordonanta este definita
potrivit anexei care face parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta."
7. Titlul capitolului II si titlul sectiunii 1 vor avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Atributii si responsabilitati in domeniul protectiei atmosferei
SECTIUNEA 1
Atributii si responsabilitati ale autoritatilor centrale si teritoriale
pentru protectia mediului"
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, care este cea mai
inalta autoritate de decizie si control in domeniul protectiei atmosferei, are
urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza si promoveaza strategia nationala in domeniul protectiei
atmosferei si controleaza aplicarea Planului national de actiune in domeniul
protectiei atmosferei, ca parte integranta a strategiei si politicilor
nationale de protectie a mediului;
b) coordoneaza si controleaza respectarea si punerea in aplicare a
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a celorlalte acte
normative de punere in aplicare a acesteia, in toate sectoarele de activitate;
c) elaboreaza, avizeaza, promoveaza si, dupa caz, aproba actele normative,
precum si masurile necesare pentru aplicarea unitara pe teritoriul Romaniei a
prevederilor privind protectia atmosferei, stabilite prin legislatia Uniunii
Europene si prin conventiile internationale privind protectia atmosferei la
care Romania este parte;
d) coordoneaza Sistemul national de evaluare si gestionare integrata a
calitatii aerului, care include Sistemul national de monitorizare a calitatii
aerului si Sistemul national de inventariere a emisiilor de poluanti
atmosferici;
e) coordoneaza elaborarea si reactualizarea normelor si reglementarilor
privind calitatea aerului;
f) coordoneaza elaborarea si reactualizarea normelor si reglementarilor
privind emisiile de poluanti in atmosfera;
g) coordoneaza la nivel national participarea la programele Uniunii
Europene de asigurare a calitatii datelor;
h) aproba metodologiile pentru evaluarea calitatii aerului si a emisiilor
de poluanti in atmosfera, coordoneaza si controleaza aplicarea acestora;
i) aproba metodologiile de determinare a concentratiilor poluantilor in
aerul inconjurator, incluzand metode, echipamente, retele si laboratoare;
j) stabileste, prin institutii specializate, metode pentru asigurarea
acuratetei masuratorilor si pentru verificarea mentinerii acesteia in acord cu
standardele europene si internationale privind asigurarea calitatii;
k) evalueaza calitatea aerului inconjurator si dispune luarea de masuri
pentru ameliorarea si mentinerea acesteia, dupa caz, prin intermediul organelor
sale descentralizate si al institutiilor specializate;
l) coordoneaza programele de asigurare a calitatii datelor privind
calitatea aerului inconjurator, provenite din Sistemul national de evaluare si
gestionare integrata a calitatii aerului;
m) asigura accesul publicului la informatiile privind calitatea atmosferei,
in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare;
n) raporteaza datele in conformitate cu prevederile legislatiei Uniunii
Europene si cu prevederile conventiilor internationale privind protectia
atmosferei la care Romania este parte."
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului au urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) controleaza modul de aplicare si de respectare a dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta si a actelor normative in vigoare din acest domeniu la
nivel teritorial;
b) elaboreaza planuri si programe de gestionare a calitatii aerului la
nivel teritorial, acolo unde este necesar, si asigura integrarea acestora in
planul local de actiune pentru protectia mediului, in colaborare cu serviciile
descentralizate ale celorlalte autoritati de specialitate ale administratiei
publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte
institutii specializate si cu titularii de activitate;
c) controleaza punerea in aplicare a planurilor si a programelor de
gestionare a calitatii aerului la nivel teritorial;
d) intocmesc inventarul emisiilor de poluanti in atmosfera la nivel
teritorial;
e) urmaresc si analizeaza aplicarea planurilor si programelor de gestionare
a calitatii aerului la nivel teritorial si elaboreaza rapoarte anuale;
f) colaboreaza cu organismele guvernamentale abilitate care avizeaza importul-exportul
produselor, bunurilor si al altor materiale cu regim special de comercializare
care pot afecta calitatea atmosferei, in conformitate cu legislatia nationala
si cu conventiile internationale la care Romania este parte;
g) aplica sanctiunile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta;
h) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului;
i) informeaza operativ autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului, alte autoritati centrale si locale, potrivit atributiilor si
competentelor acestora, in cazul producerii unor evenimente deosebite cu impact
asupra calitatii aerului si care aduc prejudicii sanatatii umane;
j) pun la dispozitie autoritatilor teritoriale pentru sanatate, agricultura
si alimentatie, lucrari publice, administratiei publice locale informatiile
necesare in activitatea de elaborare si punere in aplicare a strategiilor
sectoriale legate de calitatea atmosferei;
k) informeaza populatia si autoritatile locale in cazul depasirii
pragurilor de alerta;
l) asigura informarea curenta a populatiei si a autoritatilor locale cu
privire la calitatea aerului;
m) urmaresc aplicarea la nivel teritorial a programelor si masurilor pentru
respectarea conventiilor si a acordurilor internationale la care Romania este
parte."
10. La articolul 9 alineatul (1), literele c), e), f) si g) vor avea
urmatorul cuprins:
"c) participa la elaborarea si reactualizarea normelor si
reglementarilor privind calitatea aerului;
............................................................................
e) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
monitorizare a calitatii aerului;
f) prelucreaza si interpreteaza datele de poluare atmosferica provenite din
Sistemul national de monitorizare a calitatii aerului in relatie cu starea de
sanatate; elaboreaza rapoarte periodice;
g) comunica autoritatilor publice centrale sau locale interesate si
populatiei riscurile pentru sanatatea colectivitatilor umane produse de
poluarea atmosferei;"
11. La articolul 10, litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) colaboreaza la elaborarea si reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in atmosfera;"
12. La articolul 10, dupa litera f) se introduc literele g) si h) cu
urmatorul cuprins:
"g) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului
national de inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
h) exercita functii de reglementare si control privind proiectarea,
construirea si operarea mijloacelor de transport care pot afecta calitatea
aerului inconjurator."
13. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Autoritatea publica centrala pentru industrie are urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) elaboreaza strategiile sectoriale pentru activitatile industriale, luand
in considerare impactul asupra calitatii atmosferei si mediului;
b) elaboreaza, prin institutii specializate, norme privind calitatea combustibililor
si norme privind manipularea acestora;
c) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in atmosfera;
d) coordoneaza programele de reducere a emisiilor de poluanti in atmosfera;
e) promoveaza si coordoneaza aplicarea reglementarilor specifice privind
emisiile de poluanti in atmosfera pentru activitati industriale cu impact major
asupra calitatii aerului;
f) asigura punerea in aplicare a strategiilor sectoriale prin Planul national
de actiune pentru protectia mediului - Sectiunea privind protectia atmosferei;
g) colaboreaza cu autoritatea nationala in domeniu in vederea
standardizarii si omologarii produselor si instalatiilor, in acord cu
reglementarile nationale si internationale;
h) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici;
i) exercita functii de reglementare si control privind proiectarea,
construirea si operarea instalatiilor, echipamentelor si utilajelor care pot
afecta calitatea aerului inconjurator."
14. Dupa articolul 11 se introduce articolul 11^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 11^1
Autoritatile publice centrale pentru comert au urmatoarele atributii si
responsabilitati:
a) elaboreaza, in colaborare cu autoritatile publice centrale interesate,
reglementari privind contingentarea productiei si consumurilor, precum si
interdictia de plasare pe piata a anumitor tipuri de substante cu impact asupra
atmosferei, reglementate prin tratate la care Romania este parte;
b) elaboreaza, in colaborare cu autoritatile publice centrale interesate,
reglementari privind produsele care, prin utilizare, pot afecta calitatea
atmosferei, conditiile de plasare pe piata a acestora, restrictiile de
producere si utilizare pentru fiecare tip sau clasa de produse."
15. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Autoritatea publica centrala pentru agricultura si alimentatie are
urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza si pune in aplicare strategia de dezvoltare a agriculturii,
luand in considerare impactul asupra atmosferei si mediului;
b) asigura, prin unitatile sale din teritoriu, respectarea prevederilor
legale in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor cu impact asupra
calitatii atmosferei si mediului, cum sunt tratamentele fitosanitare,
fertilizarea solurilor, activitati din sectorul zootehnic;
c) colaboreaza la elaborarea si la reactualizarea normelor si
reglementarilor privind emisiile de poluanti in atmosfera;
d) exercita controlul, prin teste de laborator, al produselor
agroalimentare si al altor produse cu regim special de comercializare din
import, care pot afecta calitatea atmosferei si sanatatea publica;
e) promoveaza adoptarea de solutii alternative pentru tehnologiile din
industria alimentara in vederea reducerii impactului asupra calitatii
atmosferei;
f) colaboreaza cu alte organisme competente in domeniul protectiei
atmosferei;
g) participa la derularea activitatilor din cadrul Sistemului national de
inventariere a emisiilor de poluanti atmosferici.
(2) Autoritatile teritoriale din subordine au obligatia de a pune la
dispozitie autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului
informatiile necesare in activitatea de evaluare si gestionare a calitatii
aerului."
16. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
(1) Autoritatea publica centrala pentru lucrari publice are urmatoarele
atributii si responsabilitati:
a) colaboreaza la elaborarea normelor care permit clasificarea zonelor in
functie de gradul de poluare a aerului;
b) asigura integrarea in planurile de amenajare a teritoriului si de
urbanism a prevederilor strategiei nationale in domeniul protectiei atmosferei,
a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului.
(2) Autoritatile publice teritoriale din subordine au obligatia de a pune
la dispozitie autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului
informatiile si documentele necesare in activitatea de evaluare si gestionare a
calitatii aerului."
17. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Autoritatea publica centrala pentru coordonarea administratiei publice
locale are urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei
publice locale si aparatului propriu al acestora in scopul aplicarii uniforme a
dispozitiilor legale privind protectia atmosferei;
b) urmareste respectarea prevederilor Planului national de actiune in
domeniul protectiei atmosferei si asigura aplicarea acestora;
c) indruma elaborarea si aplicarea strategiilor si programelor sectoriale
privind protectia atmosferei de catre autoritatile administratiei publice
locale;
d) controleaza modul de solutionare de catre autoritatile administratiei
publice locale a problemelor de interes local referitoare la protectia
atmosferei."
18. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Primarii si consiliile locale au urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) elaboreaza, in colaborare cu autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului, instructiuni pentru titularii de activitate, institutii si
populatie privind modul de gestionare a calitatii aerului in cadrul
localitatilor si le aduc la cunostinta acestora prin mijloace adecvate;
b) urmaresc si asigura indeplinirea prevederilor din planurile si
programele de gestionare a calitatii aerului;
c) integreaza politicile de protectie a atmosferei in strategia de
dezvoltare durabila la nivel local;
d) furnizeaza autoritatilor teritoriale pentru protectia mediului
informatiile si documentatia necesare in vederea evaluarii si gestionarii
calitatii aerului;
e) hotarasc asocierea cu alte autoritati ale administratiei publice locale,
precum si colaborarea cu titularii de activitate in scopul realizarii
programelor si planurilor pentru gestionarea calitatii aerului."
19. Dupa articolul 15 se introduce articolul 15^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 15^1
Consiliile judetene au urmatoarele atributii si responsabilitati:
a) coordoneaza activitatea consiliilor locale in vederea realizarii
programelor si planurilor de gestionare a calitatii aerului;
b) hotarasc asocierea cu alte autoritati ale administratiei publice locale,
precum si colaborarea cu titularii de activitate in scopul realizarii
programelor si planurilor de gestionare a calitatii aerului;
c) urmaresc si asigura respectarea de catre consiliile locale a
prevederilor prezentei ordonante de urgenta."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Evaluarea calitatii aerului inconjurator pentru teritoriul Romaniei se
efectueaza pe baza valorilor limita si a valorilor de prag, in acord cu
standardele nationale si ale Uniunii Europene.
(2) Criteriile, metodele si procedeele de evaluare a calitatii aerului se
stabilesc prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
(3) Rezultatele evaluarii calitatii aerului sunt aduse la cunostinta
publicului si se raporteaza Uniunii Europene de catre autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului."
21. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Poluantii de referinta care trebuie evaluati, precum si valorile
limita, valorile de prag, marjele de toleranta si termenele in care trebuie
atinse valorile limita se stabilesc in acord cu standardele europene si
internationale si se aproba prin ordin al ministrului autoritatii centrale
pentru protectia mediului.
(2) Modificarea sau reactualizarea ordinului ministrului prevazut la alin.
(1) se realizeaza de catre autoritatea publica centrala pentru protectia
mediului, pe baza noilor informatii despre efectele poluantilor atmosferici
asupra sanatatii si mediului, precum si despre schimbarile aparute in standardele
europene si internationale."
22. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Pe baza evaluarii calitatii aerului inconjurator autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului intocmeste, prin ordin al ministrului apelor
si protectiei mediului, liste cuprinzand zone si aglomerari in care nivelurile
unuia sau mai multor poluanti sunt:
a) mai mari decat valoarea limita, plus marja de toleranta, sau mai mari
decat valoarea limita, in caz ca nu a fost fixata si o marja de toleranta;
b) intre valoarea limita si valoarea limita, plus marja de toleranta;
c) mai mici decat valoarea limita.
(2) Pentru zonele si aglomerarile mentionate la alin. (1) lit. a) si b) se
adopta, prin hotarare a Guvernului, procedura de elaborare si punere in
aplicare a planurilor si programelor de gestionare a calitatii aerului, in
vederea atingerii valorilor limita intr-o anumita perioada.
(3) In cazul in care valorile limita sunt depasite pentru mai multi
poluanti, se elaboreaza planuri si programe integrate pentru toti poluantii
respectivi.
(4) In situatia in care zona poluata este localizata pe teritoriul a doua
sau mai multe judete, programele si planurile se stabilesc de comun acord cu
toate autoritatile implicate.
(5) Planurile si programele de gestionare a calitatii aerului se elaboreaza
in colaborare cu administratia publica locala, cu organele descentralizate ale
administratiei publice centrale, titularii de activitate si cu alti factori
interesati.
(6) Planurile si programele sunt aduse la cunostinta publicului si
raportate Uniunii Europene.
(7) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului monitorizeaza
progresul si incadrarea in planurile si programele de gestionare a calitatii
aerului si raporteaza anual asupra indeplinirii acestora."
23. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) Autoritatile locale, impreuna cu autoritatile competente de mediu,
elaboreaza la nivelul administrativ corespunzator planuri care indica masurile
specifice adoptate pe termen scurt in regiunile in care exista riscuri de
depasire a valorilor limita si/sau a pragurilor de alerta, in scopul reducerii
acelui risc si al limitarii duratei de producere a unui eventual risc.
(2) Planurile cuprind masuri de control si, dupa caz, masuri de suspendare
a activitatilor, inclusiv a traficului rutier.
(3) Planurile pentru calitatea aerului se elaboreaza consultand
autoritatile competente, titularii de activitate si publicul interesat."
24. Dupa articolul 19 se introduce articolul 19^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 19^1
(1) Planul national de actiune in domeniul protectiei atmosferei se
elaboreaza de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului in
colaborare cu autoritatile competente implicate, cu titularii de activitate si
cu publicul interesat.
(2) Planul national se intocmeste pe baza programelor si planurilor
prevazute la art. 18 si 19.
(3) Planul national de actiune in domeniul protectiei atmosferei se adopta
prin hotarare a Guvernului, ca parte integranta a Planului national de actiune
pentru protectia mediului.
(4) Planul national este revizuit, dupa caz, in functie de progresele in
domeniul protectiei atmosferei si de cerintele de protectie a mediului.
Planurile sunt publice."
25. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
La elaborarea si evaluarea planurilor de urbanism si amenajarea
teritoriului se respecta si prevederile programelor si planurilor de gestionare
a calitatii aerului."
26. La articolul 21, alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Toate autoritatile publice sunt obligate sa asigure accesul la
informatie si participarea publicului la luarea deciziilor in acest domeniu, in
conditiile si termenele prevazute de legislatia in vigoare.
(3) Depasirea pragurilor de alerta se aduce la cunostinta publicului in mod
operativ, prin cele mai eficiente mijloace de informare in masa, de catre
autoritatea competenta de mediu, indicandu-se si masurile care se impun."
27. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
(1) Evaluarea si gestionarea calitatii aerului se asigura prin Sistemul
national de evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului. Sistemul
national de monitorizare a calitatii aerului si Sistemul national de inventariere
a emisiilor de poluanti atmosferici fac parte integranta din Sistemul national
de evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului.
(2) Infiintarea si organizarea Sistemului national de evaluare si
gestionare integrata a calitatii aerului se aproba prin hotarare a
Guvernului."
28. Dupa articolul 23 se introduc articolele 23^1 si 23^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 23^1
Structurile apartinand Sistemului national de monitorizare a calitatii
aerului, indiferent de autoritatea competenta careia ii sunt subordonate sau in
coordonarea careia se afla, au obligatia sa deruleze activitatea de
monitorizare, sa raporteze si sa furnizeze informatia conform criteriilor si
procedurilor comune.
Art. 23^2
(1) In cadrul Sistemului national de inventariere a emisiilor de poluanti
atmosferici se elaboreaza Inventarul national al emisiilor de poluanti
atmosferici.
(2) Evaluarea emisiilor de gaze cu efect de sera si a celor care afecteaza
stratul de ozon este inclusa in Inventarul national al emisiilor de poluanti
atmosferici.
(3) Evaluarea emisiilor si raportarea se fac conform procedurilor specifice
conventiilor internationale din domeniu."
29. Titlul capitolului IV si titlul sectiunii 1 vor avea urmatorul cuprins:
"CAP. 4
Surse de poluare
SECTIUNEA 1
Emisii din surse fixe"
30. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Desfasurarea activitatilor care constituie surse fixe de poluare pentru
atmosfera este permisa numai cu acord si/sau autorizatie de mediu eliberate in
urma abordarii integrate a impactului asupra mediului, conform reglementarilor
legale in vigoare."
31. Dupa articolul 30 se introduce articolul 30^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 30^1
Titularii activitatilor care constituie surse fixe de poluare pentru
atmosfera au urmatoarele obligatii:
a) sa participe la elaborarea programelor de reducere a emisiilor de
poluanti in atmosfera, a programelor si planurilor de gestionare a calitatii
aerului si sa aplice obligatiile ce le revin prin acestea;
b) sa se supuna tuturor procedurilor si cerintelor legale care conduc la
prevenirea, eliminarea sau reducerea impactului asupra aerului inconjurator si
asupra mediului;
c) sa informeze si sa se supuna controlului autoritatilor competente
conform legislatiei in vigoare."
32. Dupa articolul 31 se introduce articolul 31^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 31^1
(1) Valorile limita pentru poluantii emisi in atmosfera sunt prevazute de
legislatia in vigoare.
(2) Modificarea si completarea valorilor limita pentru poluantii emisi in
atmosfera se stabilesc, dupa caz, prin ordin emis de autoritatea publica
centrala pentru protectia mediului."
33. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) In cazul depasirii valorilor limita de emisie pentru unul sau mai multi
poluanti autoritatea competenta decide, dupa caz, sa ia toate masurile necesare
pentru inlaturarea cauzelor si consecintelor poluarii. Aceste masuri includ si
posibilitatea intreruperii temporare a activitatii instalatiei care a provocat
poluarea, pana la indepartarea cauzelor poluarii.
(2) Titularii activitatilor care intra sub incidenta alin. (1) au obligatia
sa informeze autoritatile competente si sa respecte reglementarile in
domeniu."
34. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
In zonele in care sunt depasite valorile limita privind calitatea aerului
inconjurator, pe baza studiilor de evaluare a impactului asupra mediului,
autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului stabilesc, dupa caz,
valori limita de emisie specifice fiecarei activitati din zona, mai restrictive
decat valorile stabilite de legislatia in vigoare."
35. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
Autoritatile competente stabilesc si pun in aplicare planuri nationale de
reducere a emisiilor de poluanti in atmosfera, in conformitate cu legislatia in
vigoare."
36. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) Transferul de poluanti din aer catre un alt factor de mediu, ca urmare
a masurilor de reducere a poluarii aerului inconjurator, este permis in
conditiile mentinerii nivelului poluantilor sub valorile limita pentru acel
factor de mediu, cu acordul autoritatii publice teritoriale pentru protectia
mediului.
(2) Este permisa utilizarea metodelor si sistemelor de imbunatatire a
calitatii aerului care nu conduc la depasirea normelor stabilite de legislatia
in vigoare pentru locul de munca."
37. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Emisiile de poluanti in atmosfera cu impact asupra sanatatii omului si
mediului se supun taxarii.
(2) Stabilirea taxelor prevazute la alin. (1) se reglementeaza prin lege,
iar reactualizarea cuantumului acestor taxe se face prin hotarare a
Guvernului."
38. La capitolul IV, titlul sectiunii a 2-a va avea urmatorul cuprins:
"SECTIUNEA a 2-a
Emisii din surse mobile si surse difuze"
39. Articolul 39 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39
Autoritatea publica centrala pentru transporturi si autoritatea publica
centrala pentru industrie, in colaborare cu autoritatea publica centrala pentru
protectia mediului, stabilesc, dupa caz, valorile limita pentru poluantii emisi
de sursele mobile, in conformitate cu prevederile standardelor europene si
internationale."
40. Dupa articolul 40 se introduce articolul 40^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 40^1
Autoritatea publica centrala pentru sanatate si autoritatea publica
centrala pentru agricultura si alimentatie stabilesc reglementari privind
utilizarea produselor agricole cultivate pe fasiile de teren limitrofe cailor
de circulatie, in cazul in care acestea sunt afectate de poluarea atmosferica
provenita din surse mobile."
41. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) In zonele in care sunt necesare masuri speciale de protectie a
calitatii aerului, in programele de gestionare a calitatii aerului se impun
obligatii pentru persoanele fizice si juridice care exploateaza surse mobile de
poluare. Aplicarea acestor obligatii este asigurata de catre primari.
(2) In cazul in care este posibil din punct de vedere tehnic si economic,
sursele difuze se transforma in surse de emisii dirijate, conform prevederilor
legale in vigoare."
42. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
1. Cu amenda de la 15.000.000 lei la 75.000.000 lei pentru persoane
juridice, pentru:
a) nerespectarea obligatiilor ce revin titularilor de activitati care
constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera de a participa la elaborarea
programelor de reducere a emisiilor, a programelor si planurilor de gestionare
a calitatii aerului;
b) nerespectarea obligatiilor ce revin titularilor de activitati care
constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera conform prevederilor cuprinse
in programele si planurile de gestionare a calitatii aerului;
c) nerespectarea obligatiilor de catre titularii de activitati care
constituie surse fixe de poluare pentru atmosfera de a informa si de a se
supune controlului autoritatilor competente conform legislatiei in vigoare.
2. Cu amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 35.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru:
a) nerespectarea obligatiei utilizatorilor de surse mobile de a asigura
incadrarea in limitele de emisie stabilite pentru fiecare tip specific de
sursa, precum si de a le supune inspectiilor tehnice conform prevederilor
legislatiei in vigoare;
b) nerespectarea obligatiei de a se supune tuturor procedurilor si
cerintelor legale care conduc la prevenirea, eliminarea sau reducerea
impactului asupra aerului inconjurator si mediului;
c) nerespectarea obligatiei de transformare a surselor difuze in surse de
emisii dirijate, in cazul in care este posibil din punct de vedere tehnic si
economic.
3. Cu amenda de la 3.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice
si de la 15.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice, pentru:
a) nerespectarea de catre titularii de activitate a obligatiei de a furniza
autoritatilor competente informatiile solicitate pentru actualizarea inventarului
national al emisiilor de poluanti atmosferici, precum si pentru derularea
procedurilor de reglementare si control;
b) nerespectarea de catre titularii de activitate a obligatiei de a informa
autoritatile competente in cazul depasirii valorilor limita de emisie pentru
unul sau mai multi poluanti.
4. Cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei pentru persoane
juridice, pentru nerespectarea prevederilor referitoare la protectia atmosferei
din acordul si/sau autorizatia de mediu.
5. Cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru neindeplinirea
de catre primari a urmatoarelor obligatii:
a) de a urmari si de a asigura indeplinirea prevederilor din planurile si
programele de gestionare a calitatii aerului;
b) de a asigura punerea in aplicare a masurilor speciale, prevazute in
programele de gestionare a calitatii aerului, impuse persoanelor fizice si
juridice care exploateaza surse mobile de poluare."
43. Dupa articolul 47 se introduce articolul 47^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 47^1
Cuantumul limitelor amenzilor contraventionale se reactualizeaza anual prin
hotarare a Guvernului."
44. La articolul 48, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
47 se fac de personalul imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale
competente si din unitatile teritoriale ale acestora, precum si din cadrul
autoritatilor administratiei publice locale, conform atributiilor stabilite prin
lege."
45. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Infractiunile prevazute la art. 49 se constata de catre personalul
imputernicit din cadrul autoritatilor publice centrale competente si din
unitatile teritoriale ale acestora, precum si din cadrul autoritatilor publice
locale; conform atributiilor stabilite prin lege actele de constatare se
transmit organului de urmarire penala competent."
46. Dupa articolul 51 se introduc articolele 51^1 si 51^2 cu urmatorul
cuprins:
"Art. 51^1
Se adopta prin hotarare a Guvernului:
a) prevederile cuprinse la art. 3 alin. (1), in termen de 2 ani de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 18 alin. (2), in termen de 18 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 19^1 alin. (3), in termen de 2 ani de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
d) prevederile cuprinse la art. 23 alin. (2), in termen de 18 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
e) prevederile cuprinse la art. 38 alin. (2), in termen de 18 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 51^2
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului adopta prin ordin al ministrului
apelor si protectiei mediului:
a) prevederile cuprinse la art. 16 alin. (2), in termen de 18 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
b) prevederile cuprinse la art. 17 alin. (1), in termen de 12 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta;
c) prevederile cuprinse la art. 18 alin. (1), in termen de 12 luni de la
intrarea in vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta."
47. Articolele 25, 26, 28, 29, 30, 31, 34, sectiunea a 3-a a capitolului
IV, respectiv art. 42 - 45, art. 49 alin. (3) si art. 51, se abroga.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 octombrie 2001, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 22
octombrie 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
ANEXA 1
Semnificatia unor termeni in intelesul prezentei ordonante de urgenta
a) aglomerare - zona cu o populatie al carei numar depaseste 250.000 de
locuitori sau zona in care numarul populatiei este egal sau mai mic de 250.000
de locuitori, dar densitatea populatiei pe km^2 justifica necesitatea evaluarii
si gestionarii calitatii aerului inconjurator
b) aer inconjurator - aerul troposferic, exclusiv cel din locurile de munca
c) atmosfera - masa de aer care inconjoara suprafata terestra, incluzand si
stratul protector de ozon
d) cele mai bune tehnici disponibile care nu implica costuri excesive -
stadiul cel mai avansat si cel mai eficient al dezvoltarii activitatilor si al
metodelor de operare care indica potrivirea practica a unei anumite tehnici de
a asigura in principiu baza pentru valorile limita de emisie, menite sa previna
si, acolo unde nu este potrivit, sa reduca in general emisiile si impactul
asupra mediului:
- tehnici - include atat tehnologia utilizata, cat si modul in care
instalatia este proiectata, construita, intretinuta, operata sau scoasa din
functiune;
- tehnica disponibila - acea tehnica dezvoltata la o scara ce permite
implementarea ei in sectorul industrial important in conditii viabile din punct
de vedere economic si tehnic, luand in considerare costurile si avantajele,
indiferent daca tehnica este sau nu este utilizata ori produsa in Romania,
atata timp cat tehnica este accesibila rezonabil operatorului;
- cel mai bun - cel mai eficient in realizarea unui nivel general ridicat
al mediului
e) evaluare - orice metoda utilizata pentru masurarea, calcularea, inclusiv
prin modelare matematica, prognozarea sau estimarea nivelului unui poluant in
aerul inconjurator
f) emisii fugitive - emisii nedirijate, eliberate in mediu prin ferestre,
usi si alte orificii, sisteme de ventilare sau deschidere, care nu intra in mod
normal in categoria surselor dirijate de poluare
g) surse mobile de poluare - mijloace de transport rutiere, feroviare,
navale si aeriene, echipamente mobile nerutiere echipate cu motoare cu ardere
interna
h) surse difuze de poluare - surse de emisii nedirijate de poluanti
atmosferici, cum sunt sursele de emisii fugitive, sursele naturale de emisii si
alte surse care nu au fost definite specific
i) marja de toleranta - procent din valoarea limita cu care aceasta poate
fi depasita, in conditiile precizate de legislatia in vigoare
j) nivel - concentratia unui poluant in aerul inconjurator sau depunerea
acestuia pe suprafete intr-o perioada data
k) poluant - orice substanta introdusa direct sau indirect de catre om in
aerul inconjurator, care poate avea efecte daunatoare asupra sanatatii umane
sau mediului
l) prag de alerta - nivelul peste care exista un risc pentru sanatatea
oamenilor in urma unei expuneri de scurta durata si fata de care trebuie sa se
ia masuri imediate, conform legislatiei in vigoare
m) valoare limita - nivel fixat pe baza cunostintelor stiintifice, in
scopul evitarii, prevenirii sau reducerii efectelor daunatoare asupra sanatatii
omului sau mediului, care se atinge intr-o perioada data si care nu trebuie
depasit dupa ce a fost atins
n) valori de prag - aceste valori care constituie nivelul pragurilor de
alerta care o data ce au fost depasite determina luarea de masuri de catre
autoritatile competente, conform legislatiei in vigoare
o) valori limita de emisie concentratia sau masa substantelor poluante in
emisiile provenite de la surse pe parcursul unei perioade precizate si a carei
depasire nu este permisa
p) zona parte a teritoriului national, delimitata in scopul evaluarii si
gestionarii calitatii aerului, aprobata de Guvern.