HOTARARE Nr. 543 din 7 aprilie 2004
privind elaborarea si punerea in aplicare a planurilor si programelor de
gestionare a calitatii aerului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 4 mai 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 18 alin.
(2) si al art. 51^1 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 243/2000
privind protectia atmosferei, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 655/2001,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste cadrul procedural general de elaborare si
punere in aplicare a planurilor si a programelor de gestionare a calitatii
aerului in vederea mentinerii concentratiilor poluantilor in aerul inconjurator
sub valoarea limita si sub valoarea tinta, stabilite prin reglementarile in
vigoare, si atingerii intr-o perioada data a acestora, in cazul in care sunt
depasite, precum si stabilirea responsabilitatilor ce revin autoritatilor
implicate in elaborarea acestor planuri si programe de gestionare.
Art. 2
In sensul prevederilor prezentei hotarari, urmatoarele sintagme se definesc
dupa cum urmeaza:
a) episod de poluare reprezinta perioada in care concentratiile unuia sau
mai multor poluanti in aerul inconjurator ating sau depasesc pragurile de
informare si de alerta; este generat in principal de conditiile meteorologice
defavorabile dispersiei;
b) plan de gestionare a calitatii aerului, denumit in continuare plan de
gestionare, reprezinta totalitatea masurilor/actiunilor ce se desfasoara pe o
durata de maximum 3 zile, in cazul aparitiei unui episod de poluare generat de
un singur poluant, in vederea incadrarii sub valoarea limita;
c) plan integrat de gestionare a calitatii aerului, denumit in continuare
plan integrat de gestionare, reprezinta totalitatea masurilor/actiunilor ce se
desfasoara pe o durata de maximum 3 zile, in cazul aparitiei unui episod de poluare
generat de cel putin 2 poluanti, in vederea incadrarii sub valoarea limita;
d) program de gestionare a calitatii aerului, denumit in continuare program
de gestionare, reprezinta totalitatea masurilor/actiunilor ce se desfasoara
intr-o perioada nu mai mare de 5 ani, in zonele si aglomerarile unde pentru
unul dintre poluanti se constata depasiri ale valorilor limita si/sau ale
valorilor tinta, in vederea incadrarii sub aceste valori;
e) program integrat de gestionare a calitatii aerului, denumit in
continuare program integrat de gestionare, reprezinta totalitatea
masurilor/actiunilor ce se desfasoara intr-o perioada nu mai mare de 5 ani, in
zonele si aglomerarile unde pentru cel putin 2 poluanti se constata depasiri
ale valorilor limita si/sau ale valorilor tinta, in vederea incadrarii sub
aceste valori.
Art. 3
(1) Planurile si programele de gestionare se initiaza pe baza datelor
despre calitatea aerului inconjurator provenite din Sistemul national de
evaluare si gestionare integrata a calitatii aerului.
(2) Pe baza planurilor si programelor de gestionare autoritatea centrala
pentru protectia mediului elaboreaza Planul national de actiune pentru
protectia atmosferei, care face parte integranta din Planul national de actiune
pentru protectia mediului.
CAP. 2
Elaborarea planurilor de gestionare/planurilor integrate de gestionare
Art. 4
In zonele si aglomerarile unde, in urma evaluarii calitatii aerului, se
constata ca valorile concentratiilor in aerul inconjurator pentru unul sau mai
multi poluanti depasesc pragul de alerta, autoritatea publica teritoriala
pentru protectia mediului initiaza elaborarea planului de gestionare, respectiv
a planului integrat de gestionare.
Art. 5
In vederea elaborarii planului de gestionare/planului integrat de
gestionare, autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului are
urmatoarele responsabilitati:
a) identifica sursa/sursele care a/au generat episodul de poluare si o/le
localizeaza pe harta; harta cuprinde coordonatele geografice ale statiei de
monitorizare care a inregistrat depasirile;
b) informeaza autoritatea centrala pentru protectia mediului cu privire la
initierea elaborarii planului de gestionare/planului integrat de gestionare;
c) informeaza si avertizeaza autoritatile administratiei publice locale in
cazul in care sursa care a generat episodul de poluare este reprezentata de o
sursa mobila;
d) informeaza directia de sanatate publica teritoriala cu privire la
depasirile pragului de informare si de alerta pentru ca aceasta sa informeze
medicii din sistemul de ingrijiri medicale si publicul despre masurile de
prevenire a efectelor asupra starii de sanatate;
e) informeaza titularul activitatii in cazul in care sursa care a generat
episodul de poluare este o sursa fixa;
f) dispune ca titularul activitatii care a generat episodul de poluare sa
ia masuri urgente si eficiente de reducere a emisiilor de poluanti in aer,
astfel incat concentratia in aerul inconjurator sa fie rapid redusa la nivelul
valorii limita, inclusiv prin reducerea activitatilor poluatoare si/sau prin
oprirea temporara a acestora;
g) include planul de gestionare/planul integrat de gestionare in
autorizatia de mediu.
Art. 6
(1) In vederea elaborarii si punerii in aplicare a planului de
gestionare/planului integrat de gestionare, autoritatile administratiei publice
locale au urmatoarele responsabilitati:
a) colaboreaza cu inspectoratele judetene de politie si cu serviciile
deconcentrate ale autoritatii publice centrale pentru transport in vederea
aplicarii masurilor de reducere a concentratiilor poluantilor in aerul
inconjurator, in cazul in care sursa care a generat episodul de poluare este
reprezentata de o sursa mobila;
b) urmaresc si asigura indeplinirea prevederilor din planurile de
gestionare, cu sprijinul autoritatilor publice teritoriale pentru protectia
mediului;
(2) Masurile de reducere a concentratiilor poluantilor in aerul
inconjurator se aplica in functie de gravitatea efectelor pe care le poate produce
depasirea inregistrata asupra sanatatii populatiei si mediului inconjurator si
pot fi dupa caz:
a) de limitare a vitezei autovehiculelor pe o anumita zona;
b) de deviere a traficului rutier si/sau de interzicere a circulatiei in
acea zona, pe o perioada determinata.
Art. 7
Titularul activitatii care a generat episodul de poluare este obligat sa ia
masuri urgente si eficiente de reducere a emisiilor de poluanti in aer, astfel
incat concentratia acestora in aerul inconjurator sa fie redusa la nivelul
valorii limita, inclusiv prin reducerea activitatilor poluatoare, schimbarea
combustibililor si/sau prin oprirea temporara a activitatilor poluatoare.
Art. 8
Masurile si actiunile cuprinse in planul de gestionare/planul integrat de
gestionare sunt la dispozitia publicului.
CAP. 3
Elaborarea programelor de gestionare/programelor integrate de gestionare
Art. 9
In zonele si aglomerarile in care, in urma evaluarii calitatii aerului, se
constata ca valorile concentratiilor in aerul inconjurator pentru unul sau mai
multi poluanti depasesc valorile limita si/sau valorile tinta, autoritatea
publica teritoriala de protectie a mediului initiaza elaborarea programului de
gestionare si, respectiv, a programului integrat de gestionare in cazul in care
poluarea atmosferei se datoreaza mai multor poluanti.
Art. 10
(1) Prin ordin al prefectului, la propunerea autoritatii teritoriale de
protectie a mediului si a consiliului judetean, se infiinteaza la nivel
judetean Comisia tehnica pentru elaborarea programelor de gestionare, denumita
in continuare Comisie tehnica.
(2) Comisia tehnica are in componenta cel putin reprezentanti ai
urmatoarelor autoritati si institutii: autoritatea locala de protectie a
mediului, directia de sanatate publica judeteana sau a municipiului Bucuresti,
directia judeteana pentru agricultura si dezvoltare rurala, consiliul local,
primaria, oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie, titularul
activitatii.
(3) Comisia tehnica elaboreaza programele de gestionare in termen de 6 luni
de la initierea acestora de catre autoritatea publica teritoriala pentru
protectia mediului.
Art. 11
In vederea elaborarii programelor de gestionare, autoritatea publica
teritoriala de protectie a mediului are urmatoarele responsabilitati:
a) identifica sursa/sursele care a/au generat concentratii in aerul
inconjurator, pentru unul sau mai multi poluanti mai mari decat valorile limita
si/sau valorile tinta si o/le localizeaza pe harta; harta cuprinde si
coordonatele geografice ale statiei care a inregistrat depasirile;
b) informeaza autoritatea publica centrala pentru protectia mediului cu
privire la initierea elaborarii programului de gestionare;
c) informeaza autoritatile administratiei publice locale, in cazul in care
sursa care a generat concentratii in aerul inconjurator mai mari decat valoarea
limita este reprezentata de o sursa mobila;
d) informeaza titularul activitatii in cazul in care sursa care a generat
concentratii in aerul inconjurator mai mari decat valoarea limita este sursa
fixa;
e) asigura ca prin programele pentru conformare sa se atinga toate
obiectivele stabilite prin programul de gestionare/programul integrat de
gestionare;
f) monitorizeaza implementarea masurilor si atingerea obiectivelor
stabilite prin programul de gestionare;
g) participa in Comisia tehnica, prin desemnarea unui reprezentant;
h) publica pe pagina proprie de Internet programul de gestionare elaborat
de Comisia tehnica, in termen de 3 zile de la elaborarea sa, in vederea
consultarii acestuia de catre public;
i) elaboreaza impreuna cu compartimentele de specialitate din cadrul
autoritatii administratiei publice locale si al directiilor judetene de
sanatate publica un raport anual cu privire la stadiul realizarii masurilor din
programul de gestionare;
j) publica pe pagina proprie de Internet versiunea finala a programului de
gestionare, in vederea asigurarii accesului publicului la informatia de mediu.
Art. 12
In vederea elaborarii programelor de gestionare/programelor integrate de
gestionare, autoritatile administratiei publice locale au urmatoarele
responsabilitati:
a) iau masuri ca documentatiile de urbanism sa fie elaborate cu respectarea
programelor de gestionare si astfel incat concentratiile in aerul inconjurator
pentru unul sau mai multi poluanti sa nu depaseasca valoarea limita;
b) participa in Comisia tehnica, prin desemnarea unui reprezentant;
c) elaboreaza raportul anual privind realizarea masurilor din programul de
gestionare/programul integrat de gestionare;
d) asigura publicarea intr-un ziar de circulatie judeteana a programului de
gestionare elaborat de Comisia tehnica in vederea supunerii acestuia spre
dezbaterea publicului, in termen de 3 zile de la elaborarea sa;
e) pun la dispozitie publicului programul de gestionare in forma sa finala,
precum si raportul anual privind realizarea masurilor din programul de
gestionare/programul integrat de gestionare.
Art. 13
Titularul activitatii care a generat in aerul inconjurator concentratii mai
mari decat valoarea limita are urmatoarele obligatii:
a) sa prezinte autoritatii publice teritoriale pentru protectia mediului
planul cadastral al amplasamentului si coordonatele geografice ale surselor;
b) sa ia masuri eficiente de reducere a emisiilor de poluanti astfel incat
concentratiile acestora in aerul inconjurator sa se situeze sub valoarea limita
la termenul prevazut in programul de gestionare;
c) sa desfasoare activitatile prevazute in programul de gestionare si sa
respecte termenele stabilite prin acesta;
d) sa anunte autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului in
cazul in care masurile din programul de gestionare nu mai corespund activitatii
desfasurate;
e) sa participe la dezbaterile publice organizate in vederea aprobarii
programului de gestionare.
Art. 14
(1) Comisia tehnica elaboreaza programul de gestionare/programul integrat
de gestionare, care este supus dezbaterii publice.
(2) Publicul este invitat sa formuleze observatii la programul de
gestionare, in scris, si sa le transmita fie pe adresa autoritatii publice
teritoriale pentru protectia mediului, fie pe adresa consiliului local sau
judetean, in termen de 15 zile de la publicarea lui potrivit art. 11 lit. h).
(3) Programul de gestionare se supune dezbaterii publice si prin stabilirea
de intalniri intre reprezentantii titularului activitatii, ai Comisiei tehnice
si public. In urma dezbaterii se incheie un proces-verbal care cuprinde
discutiile si concluziile intalnirii.
(4) Comisia tehnica analizeaza observatiile si/sau propunerile rezultate in
urma consultarii publicului si elaboreaza programul de gestionare, pe care il
supune aprobarii potrivit art. 15.
Art. 15
(1) Programul de gestionare se aproba prin hotarare a consiliului local sau
judetean, dupa cum programul priveste una sau mai multe localitati ori intreg
judetul, in termen de 90 de zile de la finalizarea lui.
(2) Masurile si activitatile din cadrul programului de gestionare/programului
integrat de gestionare nu se pot desfasura pe o perioada mai mare de 5 ani.
(3) Programul de gestionare/programul integrat de gestionare este public.
Art. 16
(1) Autoritatea publica teritoriala de protectie a mediului colaboreaza cu
compartimentele de specialitate din cadrul administratiei publice locale in
vederea elaborarii raportului cu privire la stadiul realizarii masurilor din
programul de gestionare.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se elaboreaza anual si se supune
aprobarii consiliului local sau judetean, dupa cum programul priveste una sau
mai multe localitati ori intreg judetul, nu mai tarziu de primul trimestru al
anului urmator.
(3) Raportul prevazut la alin. (2) se pune la dispozitie publicului prin
grija autoritatilor administratiei publice locale, in baza art. 12 lit. e).
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 17
Metodologia de elaborare si punere in aplicare a planurilor si programelor
de gestionare se elaboreaza in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari si se aproba prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale pentru protectia mediului.
Art. 18
(1) Planurile locale de actiune pentru protectia mediului se elaboreaza
luandu-se in considerare planurile si programele de gestionare.
(2) Planurile locale de actiune pentru protectia mediului care sunt in curs
de aplicare se revizuiesc si se actualizeaza in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari, in termen de 12 luni de la data intrarii acesteia in
vigoare.
Art. 19
Prezenta hotarare intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul mediului
si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
Ministrul agriculturii,
padurilor si dezvoltarii rurale,
Ilie Sarbu
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat