HOTARARE Nr. 568 din 14 iunie 2001
privind stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compusi
organici volatili rezultati din depozitarea, incarcarea, descarcarea si
distributia benzinei la terminale si la statiile de benzina
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 348 din 29 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 43 lit.
b) si ale art. 65 lit. d) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata, precum si ale art. 11 lit. b) si c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 243/2000 privind protectia atmosferei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prevederile prezentei hotarari stabilesc cerintele tehnice impuse
vehiculelor, navelor fluviale si instalatiilor utilizate la executarea
operatiunilor de depozitare, incarcare, descarcare si distributie a benzinei de
la un terminal la altul sau de la un terminal la o statie de distributie a benzinei,
in scopul limitarii emisiilor de compusi organici volatili rezultati ca urmare
a executarii acestor operatiuni.
Art. 2
In intelesul prezentei hotarari definitiile termenilor si expresiilor
folosite sunt cuprinse in anexa nr. 1.
Art. 3
(1) Emisiile totale anuale de compusi organici volatili rezultati din
operatiunile de incarcare si depozitare a benzinei la fiecare instalatie de
depozitare la terminale nu vor depasi valoarea de referinta de 0,01% de
greutate din cantitatea totala anuala de benzina tranzitata.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) instalatiile de depozitare a
benzinei la terminale trebuie sa indeplineasca cerintele tehnice pentru
proiectare si exploatare prevazute in anexa nr. 2.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica dupa cum urmeaza:
a) de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pentru instalatiile
noi;
b) in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru instalatiile existente la terminale care tranziteaza o cantitate totala
de benzina mai mare de 50.000 tone/an;
c) in termen de 6 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru instalatiile existente la terminale care tranziteaza o cantitate totala
de benzina mai mare de 25.000 tone/an;
d) in termen de 8 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru toate celelalte instalatii de depozitare existente la terminale.
Art. 4
(1) Emisiile totale anuale de compusi organici volatili rezultati la
incarcarea si descarcarea benzinei in containere mobile la terminale nu vor
depasi valoarea de referinta de 0,005% de greutate din cantitatea totala anuala
de benzina tranzitata.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) instalatiile de incarcare si
descarcare a benzinei in containere mobile la terminale vor indeplini cerintele
tehnice pentru proiectare si exploatare prevazute in anexa nr. 3.
(3) Toate terminalele dotate cu instalatii de incarcare pentru cisterne
auto vor fi echipate cu cel putin un brat articulat, care va respecta cerintele
tehnice pentru proiectare si exploatare impuse echipamentelor de incarcare pe
la partea inferioara a cisternelor auto, prevazute in anexa nr. 4.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) se aplica dupa cum urmeaza:
a) de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pentru instalatiile
noi de incarcare a benzinei la terminale in cisterne auto, vagoane-cisterna si
nave fluviale;
b) in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru instalatiile existente la terminale de incarcare a benzinei in cisterne
auto, in vagoane-cisterna si/sau nave fluviale, care tranziteaza o cantitate
totala de benzina mai mare de 150.000 tone/an;
c) in termen de 6 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru instalatiile existente la terminale de incarcare a benzinei in cisterne
auto si/sau vagoane-cisterna, care tranziteaza o cantitate totala de benzina
mai mare de 25.000 tone/an;
d) in termen de 8 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru toate celelalte instalatii de incarcare a benzinei in cisterne auto
si/sau vagoane-cisterna existente la terminale.
(5) Cerintele tehnice pentru proiectarea si exploatarea echipamentelor de
incarcare pe la partea inferioara a cisternelor auto, prevazute in anexa nr. 4,
se aplica instalatiilor cu brate articulate pentru incarcarea cisternelor auto
la toate terminalele, in termen de 8 ani de la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
(6) Se excepteaza de la prevederile alin. (1), (2), (3) si (5):
- instalatiile existente de incarcare a benzinei in containere mobile la
terminale, care tranziteaza o cantitate de benzina mai mica de 10.000 tone/an;
- instalatiile noi de incarcare a benzinei in containere mobile care
tranziteaza o cantitate de benzina mai mica de 5.000 tone/an.
Art. 5
(1) Containerele mobile se proiecteaza si se exploateaza astfel incat sa se
asigure respectarea urmatoarelor cerinte:
a) retinerea vaporilor remanenti in container dupa descarcarea benzinei;
b) captarea si retinerea vaporilor de retur proveniti de la instalatiile de
depozitare la statiile de distributie sau la terminale.
In cazul vagoanelor-cisterna aceasta cerinta se aplica numai daca acestea
aprovizioneaza statii de distributie sau terminale unde se realizeaza
depozitarea intermediara a vaporilor;
c) retinerea in container a vaporilor mentionati la lit. a) si b) pana cand
are loc o noua operatiune de reincarcare la un terminal, in cazul in care
acestia nu au fost evacuati prin supape de presiune.
(2) Daca dupa descarcarea benzinei containerul este folosit pentru alt
produs decat benzina si nu este posibila recuperarea sau depozitarea
intermediara a vaporilor, se permite aerisirea containerului numai in zone in
care emisiile nu afecteaza sanatatea populatiei si mediul inconjurator.
(3) Cerintele tehnice impuse la alin. (1) se aplica dupa cum urmeaza:
a) de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pentru cisterne
auto, vagoane-cisterna si nave fluviale noi;
b) de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pentru cisternele
auto existente, modificate pentru incarcare pe la partea inferioara, in
conformitate cu cerintele tehnice specificate in anexa nr. 4;
c) in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru vagoane-cisterna si nave fluviale existente, care se incarca la un
terminal unde se aplica cerintele art. 4 alin. (1), (2) si (3).
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplica in cazul pierderilor de vapori
rezultati din operatiunile de masurare a nivelului prin utilizarea tijelor de
nivel la:
a) containere mobile existente;
b) containere mobile noi care intra in exploatare in timp de 4 ani de la
data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 6
(1) Emisiile totale anuale de compusi organici volatili rezultati la
incarcarea benzinei in instalatiile de depozitare la statiile de distributie nu
vor depasi valoarea de referinta de 0,01% de greutate din cantitatea totala
anuala de benzina tranzitata.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1) echipamentele de incarcare a
benzinei in instalatiile de depozitare la statiile de distributie trebuie sa
indeplineasca cerintele tehnice pentru proiectare si exploatare prevazute in
anexa nr. 5.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica dupa cum urmeaza:
a) de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, pentru statiile de
distributie noi;
b) in termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru statiile de distributie existente care tranziteaza o cantitate totala de
benzina mai mare de 1.000 mc/an si pentru statiile de distributie existente
care sunt situate in cartiere de locuinte sau in zone cu activitati lucrative,
indiferent de cantitatea totala de benzina tranzitata;
c) in termen de 6 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru statiile de distributie existente care tranziteaza o cantitate totala de
benzina mai mare de 500 mc/an;
d) in termen de 8 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
pentru toate celelalte statii de distributie existente.
(4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) nu se aplica statiilor de distributie
care tranziteaza o cantitate totala de benzina mai mica de 100 mc/an.
(5) Pentru statiile de distributie care tranziteaza o cantitate totala de
benzina mai mica de 500 mc/an si care se afla in zone geografice sau pe
amplasamente in care emisiile de compusi organici volatili nu dauneaza
sanatatii populatiei si mediului inconjurator, autoritatile pentru protectia
mediului pot acorda derogari de la cerintele alin. (1) si (2).
Art. 7
In cazul in care se constata ca in anumite zone geografice sau pe intregul
teritoriu al tarii sunt necesare cerinte tehnice suplimentare de reducere a
emisiilor de compusi organici volatili fata de cele prevazute la art. 3 alin.
(1) si (2), art. 4 alin. (1), (2) si (3) si la art. 6 alin. (1) si (2), in
scopul protejarii sanatatii populatiei si mediului, Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului impreuna cu Ministerul Industriei si Resurselor vor elabora
astfel de cerinte, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 8
In situatia in care rezulta necesitatea aplicarii unor cerinte tehnice
specifice, altele decat cele prevazute in anexele nr. 2 - 5, dupa caz, care
demonstreaza cel putin aceeasi eficienta ca si acelea, autoritatile mentionate
la art. 7 vor elabora astfel de cerinte, care vor fi aprobate prin hotarare a
Guvernului.
Art. 9
(1) Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, nerespectarea
prevederilor art. 3 alin. (3), art. 4 alin. (4) si (5), art. 5 alin. (3) si (4)
si ale art. 6 alin. (3) si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei pentru persoane fizice si de la 35.000.000 lei la 100.000.000
lei pentru persoane juridice.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de
inspectorii desemnati de autoritatile publice teritoriale pentru protectia
mediului.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 10
In cazul unor abateri repetate de la prevederile prezentei hotarari
autoritatile publice pentru protectia mediului iau masuri de suspendare a
autorizatiei de mediu sau dispun incetarea activitatii, in conditiile legii.
Art. 11
(1) In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari
Ministerul Industriei si Resurselor va emite norme privind inspectia tehnica a
instalatiilor, echipamentelor si dispozitivelor utilizate in scopul limitarii
emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea, incarcarea,
descarcarea si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzina.
(2) In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei hotarari
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului va emite norme metodologice privind
masurarea si analiza emisiilor de compusi organici volatili rezultati din
depozitarea si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzina.
(3) Normele prevazute la alin. (1) si (2) vor fi aprobate prin ordin al
ministrului industriei si resurselor si, respectiv, prin ordin al ministrului
apelor si protectiei mediului, care vor fi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(4) Prezenta hotarare va intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2002, cu
exceptia prevederilor art. 3 alin. (3) lit. b), c) si d), art. 4 alin. (4) lit.
b), c) si d) si alin. (5), art. 5 alin. (3) lit. c) si ale art. 6 alin. (3)
lit. b), c) si d), care intra in vigoare la data prevazuta in cuprinsul acestor
articole.
Art. 12
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Aurel Constantin Ilie
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
ANEXA 1
DEFINITII
1. Benzina - orice derivat din titei, cu sau fara aditivi, avand o
presiune de vapori mai mare sau egala cu 27,6 kPa, care
este destinat utilizarii drept carburant pentru
motoarele
vehiculelor, cu exceptia gazului lichefiat
2. Vapori - orice compus organic rezultat prin evaporarea benzinei
3. Instalatie - orice rezervor fix aflat la un terminal si utilizat
de depozitare pentru depozitarea benzinei
4. Terminal - orice amenajare tehnologica care este utilizata pentru
depozitarea si incarcarea benzinei in cisterne auto,
vagoane-cisterna sau nave fluviale
5. Container mobil - orice rezervor transportat pe sosea, cale ferata sau
fluviala, utilizat pentru transferul benzinei de la un
terminal la o statie de distributie, la alt depozit sau
terminal
6. Statie de - orice instalatie in care benzina este distribuita
distributie dintr-un rezervor fix de depozitare in rezervoarele de
carburant ale autovehiculelor
7. Instalatii de - orice astfel de instalatii, statii de distributie si
depozitare containere mobile care erau in functiune sau pentru care
a benzinei, au fost emise un acord si/sau o autorizatie de mediu
instalatii de inainte de data la care se face referire in art. 11
alin.
incarcare, (4) din hotarare
statii de
distributie si
containere
mobile
existente
8. Instalatii de - orice astfel de instalatii, statii de distributie si
depozitare a containere mobile care nu sunt incluse in definitia de
la
benzinei, pct. 7
instalatii de
incarcare,
statii de
distributie si
containere
mobile noi
9. Cantitate totala - cea mai mare cantitate totala anuala de benzina
incarcata
tranzitata de la o instalatie de depozitare a unui terminal sau de
la o statie de distributie intr-un container mobil, in
ultimii 3 ani
10. Unitate de - echipament pentru recuperarea vaporilor, inclusiv orice
recuperare sistem de rezervoare-tampon la terminal
a vaporilor
11. Nava fluviala - vas de transport pe cai fluviale interne
12. Valoare de - valoare orientativa data pentru evaluarea generala a
referinta celor mai potrivite masuri tehnice cuprinse in anexele
nr. 2 - 5. Aceasta valoare reprezinta o valoare minima,
fata de care vor fi masurate performantele fiecarei
instalatii, fiecarui terminal si fiecarei statii de
distributie
13. Stocarea - pastrarea intermediara a vaporilor intr-un rezervor cu
intermediara capac fix, la un terminal, in vederea transferului
a vaporilor ulterior si recuperarii la alt terminal. Transferul
vaporilor intre doua instalatii de depozitare ale
aceluiasi terminal nu va fi considerat stocare
intermediara a vaporilor, in intelesul hotararii
14. Instalatie - orice echipament, amenajare a unui terminal, care este
de incarcare utilizat pentru incarcarea benzinei intr-un container
mobil. Instalatiile de incarcare pentru cisterne auto
includ unul sau mai multe brate articulate
15. Brat articulat - orice structura a unui terminal folosita de fiecare data
pentru incarcarea benzinei in cisterna auto.
ANEXA 2
CERINTE TEHNICE
pentru proiectarea si exploatarea instalatiilor de depozitare a benzinei la
terminale
1. Peretele exterior si acoperisul rezervoarelor de deasupra solului
trebuie vopsite intr-o culoare cu un indice de reflectare a caldurii de cel
putin 70% . Aceste operatiuni pot fi programate astfel incat sa fie
indeplinite, ca o parte a ciclurilor uzuale de intretinere, in cadrul unei
perioade de 3 ani. Se poate acorda derogare de la aceasta prevedere in situatii
care impun protectia zonelor peisagistice speciale, desemnate de autoritatea
nationala in domeniu.
Aceasta prevedere nu se va aplica rezervoarelor legate la o unitate de
recuperare a vaporilor, care se conformeaza cerintelor prevazute la pct. 2 din
anexa nr. 3.
2. Rezervoarele cu capac plutitor extern trebuie echipate cu un dispozitiv
de etansare primara, care sa acopere spatiul circular dintre peretele
rezervorului si marginea exterioara a capacului plutitor, si cu un dispozitiv
de etansare secundara montat deasupra celui primar. Dispozitivele trebuie sa
fie astfel proiectate incat sa asigure un grad de retinere a vaporilor de cel
putin 95% din gradul de retinere realizat de un rezervor cu capac fix de
geometrie identica (diametru/inaltime), fara preluarea vaporilor in vederea
recuperarii, dispersiei sau incinerarii (rezervor cu capac fix care are o
singura supapa de vacuum/descarcare de presiune).
3. Toate instalatiile noi de depozitare la terminale, la care recuperarea
vaporilor este ceruta conform art. 4 din hotarare (cu respectarea cerintelor
tehnice cuprinse in anexa nr. 3), trebuie sa fie:
a) rezervoare cu capac fix, conectate la unitatea de recuperare a
vaporilor, in conformitate cu cerintele anexei nr. 3; sau
b) rezervoare cu capac plutitor, extern sau intern, echipate cu dispozitive
de etansare primara si secundara pentru a atinge cerintele de performanta
prevazute la pct. 2.
4. Rezervoarele cu capac fix existente trebuie sa indeplineasca una dintre
urmatoarele conditii:
a) sa fie conectate la o unitate de recuperare a vaporilor, in conformitate
cu cerintele anexei nr. 3; sau
b) sa aiba un capac plutitor intern prevazut cu un dispozitiv de etansare
primara, care trebuie proiectat astfel incat sa asigure un grad de retinere a
vaporilor de cel putin 90% comparativ cu un rezervor cu capac fix fara
controlul retinerii vaporilor.
5. Cerintele pentru controlul retinerii vaporilor, mentionate la pct. 3 si 4,
nu se aplica rezervoarelor cu capac fix de la terminale, la care acumularea
intermediara a vaporilor este permisa.
ANEXA 3
CERINTE TEHNICE
pentru proiectarea si exploatarea instalatiilor de incarcare si descarcare a
benzinei in containere la terminale
1. Vaporii generati in timpul operatiunii de incarcare cu benzina a unui
container mobil trebuie adusi printr-o teava de legatura etansa la o unitate de
recuperare a vaporilor, pentru regenerare la terminal.
Aceasta prevedere nu se aplica rezervoarelor cu incarcare pe la partea
superioara atata timp cat este permis sistemul de incarcare.
La terminalele la care se realizeaza incarcarea benzinei in nave fluviale
unitatea de recuperare a vaporilor poate fi inlocuita cu una de incinerare, in
cazul in care recuperarea vaporilor este nesigura sau imposibila din punct de
vedere tehnic datorita volumului de vapori generat.
In acest caz unitatea de incinerare a vaporilor trebuie sa indeplineasca
aceleasi cerinte impuse unitatii de recuperare a vaporilor, referitoare la
emisiile atmosferice generate.
La terminalele care realizeaza o cantitate totala tranzitata mai mica de
25.000 tone/an recuperarea imediata a vaporilor poate fi inlocuita cu
depozitarea intermediara a acestora.
2. Concentratia medie orara a vaporilor evacuati de la recuperarea
vaporilor - unitate adaptata pentru realizarea dilutiei in timpul procesului -
nu trebuie sa depaseasca 35 g/Nm^3 pentru fiecare ora.
Masuratorile trebuie efectuate pe parcursul unei zile de lucru complete
(minimum 7 ore), in conditii normale de operare.
Procesele de masurare pot fi continue sau discontinue. In cazul utilizarii
proceselor de masurare discontinue trebuie efectuate cel putin 4 masurari pe
ora.
Eroarea totala de masurare datorata echipamentului folosit, gazului de
etalonare si procedurii utilizate nu trebuie sa depaseasca 10% din valoarea
masurata.
Echipamentul de masurare folosit trebuie sa fie capabil sa masoare
concentratii de cel putin 3 g/Nm^3 si sa aiba o precizie de cel putin 95% din
valoarea masurata.
3. Traseele de conectare si instalatiile de tevi se verifica cu
regularitate pentru depistarea eventualelor pierderi.
4. In cazul aparitiei unei pierderi de vapori operatiunile de incarcare
efectuate cu brat articulat vor fi intrerupte. In acest sens bratul articulat
trebuie sa fie prevazut cu echipamente care sa permita astfel de operatiuni de
intrerupere.
5. In cazul in care este permisa incarcarea prin partea superioara a
containerelor mobile, iesirea bratului articulat de incarcare trebuie mentinuta
in zona de la partea inferioara a containerului mobil, pentru a se evita
stropirea in timpul operatiunii de incarcare.
ANEXA 4
CERINTE TEHNICE
pentru proiectarea si exploatarea echipamentelor de incarcare pe la partea
inferioara a cisternelor auto, colectarea vaporilor si protectia de
supraincarcare a cisternelor auto
1. Cuplaje
1.1. Dispozitivul de cuplare de pe bratul articulat de incarcare trebuie sa
fie un cuplaj-mama care sa se poata asambla cu un cuplaj-tata de 4 inch
American Petroleum Institute - API (101,6 mm) situat pe vehicul, in
conformitate cu:
- Practica recomandata API-1004, editia a 7-a, noiembrie 1988.
Incarcarea pe la partea inferioara si recuperarea vaporilor pentru
autovehiculele cu cisterna MC-306 (Sectiunea 2.1.1.1 - Tipuri de dispozitive de
cuplare folosite pentru incarcare pe la partea inferioara)
1.2. Dispozitivul de cuplare pentru colectarea vaporilor de pe furtunul de
colectare a vaporilor, montat pe bratul articulat, trebuie sa fie un
cuplaj-mama cu cama si canelura, care trebuie sa se poata asambla cu un
cuplaj-tata cu cama si canelura de 4 inch (101,6 mm), situat pe vehicul, in
conformitate cu:
- Practica recomandata API-1004, editia a 7-a, noiembrie 1988.
Incarcarea pe la partea inferioara si recuperarea vaporilor pentru
autovehiculele cu cisterna MC-306 (Sectiunea 4.1.1.2 - Dispozitiv de cuplare
pentru recuperare vapori).
2. Conditii de incarcare
2.1. Debitul normal de incarcare a benzinei trebuie sa fie de 2.300 l/minut
(maximum 2.500 l/minut) pe brat articulat de incarcare.
2.2. In cazul in care terminalul opereaza la capacitatea maxima, este
permisa generarea in sistemul de colectare a vaporilor (inclusiv unitatea de
recuperare a vaporilor) al bratului articulat a unei contrapresiuni maxime de
55 milibari, pe partea de vehicul unde este localizat dispozitivul de cuplare
pentru colectarea vaporilor.
2.3. Toate vehiculele cu incarcare prin partea inferioara aprobata trebuie
sa fie prevazute cu o placa de identificare pe care se va specifica numarul
maxim permis de brate articulate de incarcare care pot opera simultan si fara
pierdere de vapori prin supapele compartimentelor P (benzina) si V (vapori),
atunci cand presiunea maxima de intoarcere in instalatie este de 55 milibari,
conform specificatiei prevazute la pct. 2.2.
3. Legarea la pamant a vehiculului/detectarea supraincarcarii
Bratul articulat de incarcare trebuie sa fie prevazut cu o unitate de
control si detectare a supraincarcarii care atunci cand este conectata la
vehicul trebuie sa dea un semnal de permisiune cu protectie intrinseca, pentru
a permite incarcarea atata timp cat senzorii de supraincarcare nu detecteaza nivelul
maxim admisibil.
3.1. Vehiculul trebuie sa fie conectat la unitatea de control de pe bratul
articulat printr-un conector electric standard industrial de 10 pin.
Conectorul-tata trebuie montat pe vehicul, iar conectorul-mama trebuie atasat
la un cablu mobil conectat la unitatea de control montata pe bratul articulat.
3.2. Detectorii de nivel maxim de pe vehicul trebuie sa fie senzori
termistor bifilari, senzori optici bifilari, senzori optici multifilari (5
fire) sau un echivalent compatibil, care sa asigure protectia intrinseca a
sistemului. Termistorii trebuie sa aiba un coeficient de temperatura negativ.
3.3. Unitatea de control amplasata pe bratul articulat trebuie sa fie
compatibila atat cu sistemul bifilar, cat si cu sistemul multifilar (5 fire) al
autovehiculului.
3.4. Vehiculul trebuie sa fie legat la bratul articulat prin conductorul de
intoarcere (fir neutru) al senzorilor de supraincarcare, care se va lega la
conectorul-tata de 10 pin prin intermediul sasiului vehiculului. Conectorul-mama
de 10 pin trebuie sa fie conectat la carcasa unitatii de control, carcasa care
trebuie sa fie conectata la legatura cu pamantul a bratului articulat.
3.5. Toate vehiculele cu incarcare pe la partea inferioara aprobata vor
purta o placa de identificare (conform pct. 2.3) care sa specifice tipul de
senzori instalati pentru detectarea supraincarcarii (de exemplu: 2-fire sau
5-fire).
4. Localizarea legaturilor
4.1. Proiectarea instalatiilor de incarcare a benzinei si de colectare a
vaporilor de pe bratul articulat trebuie sa se bazeze pe urmatoarele
caracteristici ale conectarii vehiculului:
4.1.1. Axa dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului se
situeaza la o inaltime maxima de 1,4 m (pentru vehicul neincarcat) si minima de
0,5 m (pentru vehicul incarcat), inaltimea optima fiind intre 0,7 m si 1,0 m.
4.1.2. Distanta pe orizontala a dispozitivelor de cuplare pentru
transvazarea lichidului nu trebuie sa fie mai mica de 0,25 m (dimensiunea
minima optima este de 0,3 m).
4.1.3. Distanta maxima pentru amplasarea tuturor dispozitivelor de cuplare
pentru transvazarea lichidului nu trebuie sa depaseasca 2,5 m.
4.1.4. Dispozitivul pentru colectarea vaporilor trebuie sa fie amplasat de
preferinta in dreapta dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului
si la o inaltime de maximum 1,5 m (vehicul neincarcat) si de minimum 0,5 m
(vehicul incarcat).
4.2. Conectorul de impamantare/supraincarcare trebuie sa fie amplasat in
dreapta dispozitivelor de cuplare pentru transvazarea lichidului si colectarea
vaporilor, la o inaltime maxima de 1,5 m (vehicul neincarcat) si minima de 0,5
m (vehicul incarcat).
4.3. Legaturile descrise mai sus trebuie sa fie localizate numai pe o
singura parte a vehiculului.
5. Dispozitive de blocare pentru siguranta
5.1. Legarea la pamant/detectarea supraincarcarii
Incarcarea nu trebuie sa fie permisa inainte de semnalul de permisiune emis
de unitatea combinata legare la pamant/control supraincarcare.
In cazul aparitiei unor conditii de supraincarcare sau al pierderii
legaturii la pamant a vehiculului unitatea de control de pe bratul articulat
trebuie sa inchida supapa de control al incarcarii a bratului articulat.
5.2. Detectia colectarii vaporilor
Incarcarea nu trebuie sa fie permisa inainte ca furtunul de colectare a
vaporilor sa fie conectat la vehicul si sa existe o cale libera de acces pentru
vaporii generati, pentru a trece din vehicul in sistemul de colectare a
vaporilor al instalatiei.
ANEXA 5
CERINTE TEHNICE
pentru proiectarea si exploatarea instalatiilor de incarcare si depozitare la
statiile de distributie si la terminalele la care se realizeaza stocarea
intermediara a vaporilor
Vaporii generati in procesul de incarcare a benzinei in instalatiile de
depozitare ale statiilor de distributie si captati in rezervoarele cu capac fix
utilizate pentru stocarea intermediara a vaporilor trebuie sa fie returnati in
containerul mobil care furnizeaza benzina prin intermediul unei conexiuni de
legatura etanse.
Operatiunile de incarcare nu pot avea loc daca nu exista amenajarile
necesare sau acestea nu functioneaza corespunzator.