HOTARARE Nr. 535 din 7 aprilie 2004
pentru aprobarea numarului de posturi, a organizarii si functionarii si a
atributiilor directiilor teritoriale de regim silvic si de vanatoare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 20 aprilie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2004 privind infiintarea directiilor
teritoriale de regim silvic si de vanatoare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale, ca autoritate publica centrala care raspunde de silvicultura, functioneaza
8 directii teritoriale de regim silvic si de vanatoare, institutii cu
personalitate juridica, finantate integral de la bugetul de stat, cu un numar
total de 144 de posturi, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat
Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
(2) Din numarul total de 144 de posturi, 102 posturi se preiau de la Garda
Nationala de Mediu, personalul incadrat pe aceste posturi fiind considerat
transferat in interesul serviciului.
Art. 2
Denumirea, sediul si judetele arondate celor 8 directii teritoriale de
regim silvic si de vanatoare sunt prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 3
Directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare sunt coordonate
tehnic de directiile de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura si colaboreaza cu institutiile publice locale si
cu persoanele fizice si juridice din raza teritoriala a acestora in vederea
realizarii atributiilor specifice.
CAP. 2
Atributiile, structura organizatorica si conducerea directiilor teritoriale
de regim silvic si de vanatoare
Art. 4
(1) Conducerea directiei teritoriale de regim silvic si de vanatoare este
asigurata de un director executiv, numit, in conditiile legii, prin ordin al
ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
(2) Directorul executiv al directiei teritoriale de regim silvic si de
vanatoare emite decizii, in conditiile legii.
(3) Directorul executiv al directiei teritoriale de regim silvic si de
vanatoare reprezinta directia in raporturile cu institutiile publice locale, cu
persoanele fizice si juridice din raza teritoriala a directiei.
(4) Pentru cazurile in care, din diverse motive, directorul executiv este
in imposibilitatea de a-si indeplini atributiile legale, acesta poate delega,
prin decizie, un consilier superior din cadrul directiei sa indeplineasca
atributiile sale pe perioada in care se gaseste in imposibilitate.
(5) Directorul executiv al directiei teritoriale de regim silvic si de
vanatoare indeplineste atributiile prevazute de Legea nr. 500/2002 privind
finantele publice, cu modificarile ulterioare, in calitate de ordonator de
credite.
Art. 5
In vederea indeplinirii atributiilor stabilite prin prezenta hotarare,
directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare sunt incadrate cu
personal tehnic silvic, precum si cu personal cu pregatire economica, juridica
si cu personal administrativ, potrivit structurii organizatorice.
Art. 6
(1) In structura organizatorica a fiecarei directii teritoriale de regim
silvic si de vanatoare functioneaza servicii, birouri sau compartimente, dupa
caz, dupa cum urmeaza:
a) de implementare pentru activitatea de silvicultura;
b) de implementare pentru activitatea de vanatoare;
c) de monitorizare a lucrarilor tehnico-economice in fondul forestier
national la nivel regional;
d) de implementare a masurilor din domeniul silviculturii si vanatorii din
Programul SAPARD;
e) de consultanta si asistenta de specialitate;
f) de statistica;
g) pentru relatii cu publicul;
h) economico-financiar;
i) juridic;
j) de audit.
(2) Structura organizatorica, statele de functii si repartizarea numarului
de personal pentru directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare se
aproba prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care raspunde
de silvicultura.
(3) Salarizarea personalului incadrat la directiile teritoriale de regim
silvic si de vanatoare se face potrivit prevederilor legale.
Art. 7
Dotarile directiilor teritoriale de regim silvic si de vanatoare se
stabilesc prin Hotararea Guvernului nr. 409/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.
Art. 8
Directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare au urmatoarele
atributii:
A. In domeniul silviculturii
I. Asigurarea integritatii fondului forestier national si a vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier national:
a) propun directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura, pe baza prevederilor amenajamentelor sau
studiilor de amenajare a padurilor, volumul de masa lemnoasa, resursele si
destinatia masei lemnoase de recoltat anual, pe natura produselor si pe
categorii de detinatori;
b) repartizeaza in teritoriu cotele de taiere, in cadrul volumului de masa
lemnoasa aprobat prin hotarare a Guvernului, pe categorii de detinatori de
paduri, altii decat statul, si de terenuri cu vegetatie forestiera din afara
fondului forestier national;
c) stabilesc si comunica trimestrial celor interesati preturile pe specii
si sortimente, in conditiile legii, pentru materialele lemnoase fara
provenienta legala, care nu pot fi identificate faptic si a caror contravaloare
se calculeaza pentru aplicarea prevederilor art. 24 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare;
d) tin evidenta, pe ocoale silvice si localitati, a suprafetelor puse in
posesie din fondul forestier national si a titlurilor emise pentru acestea;
e) aproba actele de punere in valoare pentru specia cires;
f) propun executarea de lucrari de prevenire si combatere a bolilor si
daunatorilor padurii, in vegetatia forestiera situata in afara fondului
forestier;
g) efectueaza controlul de fond si controlul tehnic anual al regenerarii in
fondul forestier proprietate privata a persoanelor fizice, care nu este
administrat prin structuri silvice proprii.
II. Cadastrul forestier, circulatia juridica a terenurilor forestiere si
amenajarea padurilor:
a) tin evidenta terenurilor cu destinatie forestiera si a celor cu
vegetatie forestiera din afara fondului forestier, pe categorii de folosinta,
indiferent de natura proprietatii, si urmaresc furnizarea de catre
administratorii terenurilor respective a datelor necesare in vederea realizarii
sistemului de cadastru general;
b) analizeaza si aproba, dupa caz, solicitarile de ocupare definitiva sau
folosire temporara din fondul forestier national a terenurilor cu suprafete de
pana la 1,0 ha, precum si de defrisare a vegetatiei forestiere din afara
acestuia;
c) analizeaza si avizeaza, dupa caz, solicitarile de scoatere definitiva
sau temporara din fondul forestier national a terenurilor cu suprafete de peste
1,0 ha;
d) analizeaza, avizeaza si, dupa caz, aproba, conform competentelor legale,
reprimirea in fondul forestier national a suprafetelor scoase temporar, la
expirarea termenului contractual, precum si restituirea garantiilor in
conditiile prevazute de art. 93 alin. (3) din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) analizeaza si avizeaza documentatiile intocmite in legatura cu
stabilirea contravalorii despagubirilor ce trebuie acordate proprietarilor de
paduri cu functii speciale de protectie, ca urmare a restrictiilor prevazute in
amenajamente, si propun aprobarea documentatiilor respective;
f) propun spre aprobare incadrarea pe categorii functionale a vegetatiei
forestiere din afara fondului forestier national;
g) urmaresc respectarea exercitarii dreptului de preemtiune al statului la
toate vanzarile de bunavoie sau silite pentru enclavele din fondul forestier
proprietate publica a statului si terenurile limitrofe acestuia si propun
masurile necesare, dupa caz;
h) organizeaza activitatile tehnice silvice, finantate de la bugetul de
stat, pentru padurile proprietate privata a persoanelor fizice, conform
competentelor legale;
i) realizeaza receptia finala pentru lucrarile de amenajare a padurilor -
faza de proiectare tehnologica teren - pentru fondul forestier proprietate
publica a unitatilor administrativ-teritoriale, proprietate privata a
unitatilor de cult, a institutiilor de invatamant sau a altor persoane
juridice, proprietate privata indiviza, proprietate privata a persoanelor
fizice, precum si a studiilor de transformare a pasunilor impadurite;
j) avizeaza in comisia tehnico-economica proprie amenajamente silvice
pentru terenuri forestiere cu suprafata de pana la 30 ha;
k) asigura participarea reprezentantilor la conferintele I si a II-a de
amenajare a padurilor pentru suprafetele de fond forestier, la nivel de
proprietate, de pana la 1.000 ha inclusiv;
l) analizeaza, avizeaza sau aproba, dupa caz, solicitarile privind
exceptarea de la prevederile amenajamentelor sau ale studiilor sumare de
amenajare, indiferent de forma de proprietate;
m) analizeaza, avizeaza sau aproba, dupa caz, solicitarile de schimbare a
categoriei de folosinta silvica pentru fondul forestier proprietate publica a
unitatilor administrativ-teritoriale, proprietate privata a unitatilor de cult,
a institutiilor de invatamant sau a altor persoane juridice, proprietate
privata indiviza, proprietate privata a persoanelor fizice.
III. Regenerarea padurilor, infiintarea perdelelor forestiere de protectie,
reconstructia ecologica, amenajarea bazinelor hidrografice torentiale si
accesibilizarea fondului forestier:
a) analizeaza si aproba, dupa caz, proiectele de regenerare a padurilor,
ajutorarea regenerarii naturale si reconstructia ecologica pentru fondul
forestier national si pentru vegetatia forestiera situata in afara acestuia;
b) avizeaza, in vederea autorizarii, unitatile specializate in executarea
lucrarilor de impadurire, intretinere si ingrijire a culturilor forestiere si a
arboretelor;
c) analizeaza documentatiile tehnico-economice pentru reinstalarea si
intretinerea vegetatiei forestiere pana la realizarea starii de masiv si le
transmit spre aprobare directiei de specialitate din cadrul autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura;
d) analizeaza si aproba, dupa caz, proiectele de reimpadurire a
suprafetelor scoase temporar din fondul forestier privat, urmarind executarea
lucrarilor prevazute;
e) analizeaza si avizeaza, dupa caz, documentatia agentilor economici care
au ca obiect de activitate executarea de lucrari silvice, cum ar fi
impaduririle, lucrarile de intretinere si ingrijire si altele asemenea, sau
producerea de material genetic forestier, cum ar fi semintele, puietii, butasii
si altele asemenea;
f) analizeaza si avizeaza documentatiile pentru obtinerea de catre proprietarii
de paduri a finantarii de la bugetul de stat, in vederea executarii lucrarilor
silvice, inclusiv a lucrarilor de amenajare in cazul persoanelor fizice;
g) analizeaza documentatiile pentru proiectele de investitii efectuate din
surse bugetare si extrabugetare la care ordonator de credite este autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, monitorizeaza punerea lor in
executie si avizeaza receptiile partiale si finale ale acestora;
h) analizeaza modul in care s-au realizat proiectele de investitii in
silvicultura, finantate de la bugetul de stat, in baza unor legi speciale;
i) asigura participarea in comandamentele judetene de analiza a realizarii
programului anual de infiintare a perdelelor forestiere de protectie;
j) asigura conform competentelor legale respectarea reglementarilor privind
producerea, comercializarea si utilizarea materialelor forestiere de
reproducere;
k) certifica provenienta din surse aprobate si calitatea materialelor
forestiere de reproducere utilizate in lucrarile de impadurire;
l) organizeaza, in calitate de autoritati contractante, proiectarea si
executia lucrarilor de amenajare, ameliorare si punere in valoare prin
impadurire a terenurilor degradate cuprinse in perimetre de ameliorare si de
infiintare a perdelelor forestiere de protectie, pe terenurile din domeniul
public care nu sunt in administrarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva,
pe terenurile din domeniul privat al statului si pe terenurile proprietate
privata;
m) inainteaza, pentru domeniul lor de competenta, propuneri la directia de
specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de
silvicultura, in vederea intocmirii listei obiectivelor de investitii care se
finanteaza din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinatie silvica,
elaborate in concordanta cu documentatiile tehnico-economice, inventarele de
lucrari la finele anului precedent si rezultatele controlului anual al
regenerarilor, efectuat conform instructiunilor pentru desfasurarea controlului
anual al regenerarilor;
n) avizeaza situatiile de lucrari intocmite de directiile silvice ale
Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, pentru lucrarile executate la
obiectivele de investitii care se finanteaza din Fondul de ameliorare a
fondului funciar cu destinatie silvica, situate in fondul forestier proprietate
publica a statului;
o) participa la receptia lucrarilor realizate la obiectivele de investitii
care se finanteaza din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinatie
silvica, situate in fondul forestier proprietate publica a statului;
p) numesc comisiile pentru receptia lucrarilor realizate la obiectivele de
investitii care se finanteaza din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu
destinatie silvica, din domeniul lor de competenta;
q) organizeaza receptia lucrarilor realizate la obiectivele de investitii
care se finanteaza din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinatie
silvica, din domeniul lor de competenta, si participa la aceasta receptie;
r) asigura, pentru domeniul lor de competenta, verificarea, aprobarea si
decontarea lucrarilor de amenajare, ameliorare si punere in valoare prin
impadurire a terenurilor degradate si de infiintare a perdelelor forestiere de
protectie din Fondul de ameliorare a fondului funciar cu destinatie silvica, pe
baza situatiilor de lucrari;
s) elaboreaza, pentru domeniul lor de competenta, procesul-verbal de
predare-primire intre executant si detinatorul terenului a lucrarilor realizate
la obiectivele de investitii care se finanteaza din Fondul de ameliorare a
fondului funciar cu destinatie silvica;
t) comunica oficiilor judetene de cadastru, geodezie si cartografie
modificarile survenite, dupa caz, cu privire la incadrarea in categoria de
folosinta paduri si alte terenuri cu vegetatie forestiera a terenurilor care
fac obiectul ameliorarii prin impadurire.
IV. Indrumarea structurilor de administrare a padurilor, relatiile cu
proprietarii si detinatorii de paduri si de terenuri cu vegetatie forestiera
din afara fondului forestier, relatiile cu agentii economici:
a) monitorizeaza implementarea proiectelor specifice silviculturii din
Programul SAPARD;
b) analizeaza documentatiile privind infiintarea structurilor de
administratie silvica si le avizeaza, dupa caz, in conformitate cu prevederile
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 116/2002
pentru aprobarea Instructiunilor privind autorizarea personalului silvic,
avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice pentru
gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate publica
apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, cu modificarile si completarile
ulterioare;
c) avizeaza angajarea personalului silvic de toate gradele, altul decat cel
pentru structurile Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva, necesar pentru paza
si gospodarirea padurilor, pe baza sustinerii unui test scris si a unui
interviu pe teme profesionale;
d) coordoneaza actiunile de informare, educare, instruire si altele
asemenea, finantate de la bugetul de stat, pentru popularizarea legislatiei
silvice si educatiei forestiere, in vederea respectarii regimului silvic de
catre proprietari;
e) executa consultanta de specialitate silvica la solicitarea detinatorilor
sau a proprietarilor de paduri si terenuri cu vegetatie forestiera din afara
fondului forestier;
f) asigura aducerea la cunostinta populatiei a obligatiilor privind
prevenirea si stingerea incendiilor;
g) elibereaza autorizatii pentru confectionarea dispozitivelor de marcat
dreptunghiulare si tine evidenta acestora, asigurand inclusiv depozitarea,
pentru agentii care si-au intrerupt activitatea;
h) asigura, in cazul padurilor care nu sunt administrate de structuri de
administratie de specialitate, reprimirea parchetelor de exploatare.
B. In domeniul cinegetic
I. Atribuirea gestiunii fondurilor de vanatoare:
a) incheie contractele de gestionare a fondurilor de vanatoare si actele
aditionale la acestea;
b) verifica modul in care gestionarii fondurilor de vanatoare isi
indeplinesc obligatiile contractuale;
c) incaseaza sumele care reprezinta cota-parte cuvenita bugetului statului
din tariful de gestionare a fondurilor de vanatoare, pe care le vireaza la
bugetul de stat;
d) iau masurile care se impun ca urmare a prevederilor contractelor de
gestionare a fondurilor de vanatoare.
II. Gospodarirea fondurilor de vanatoare:
a) monitorizeaza si coordoneaza desfasurarea actiunilor de evaluare anuala
a efectivelor de vanat si fac propuneri privind marimea cotelor de recolta,
incheind in acest sens documentele specifice;
b) fac observatii asupra starii efectivelor de vanat pe fondurile de
vanatoare, iar in situatii justificate fac propuneri pentru modificarea cotelor
de recolta, precum si pentru modificarea perioadei legale de vanatoare la unele
specii de vanat existente pe aceste fonduri;
c) analizeaza si supun aprobarii solicitarile gestionarilor fondurilor de
vanatoare referitoare la reasezari, suplimentari de cota, recoltarea in afara
perioadei legale;
d) analizeaza si propun spre aprobare autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura studiile referitoare la popularea fondurilor de
vanatoare cu specii noi de vanat;
e) analizeaza si propun spre aprobare autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura documentatiile privind propunerile de infiintare a
crescatoriilor pentru specii valoroase de vanat destinat popularilor, a
crescatoriilor de vanat destinat consumului si a complexurilor de vanatoare;
f) monitorizeaza modul in care detinatorii de terenuri si gestionarii
fondurilor de vanatoare aplica masurile necesare mentinerii echilibrului
agro-silvo-cinegetic si prevenirii pagubelor cauzate de vanat si prin vanatoare
culturilor agricole, animalelor domestice si fondului forestier si aplica
masurile prevazute de legislatia in domeniu;
g) tin evidenta evolutiei efectivelor de vanat, a dinamicii recoltelor si
statistica trofeelor de vanat medaliabile;
h) constata pagubele produse de vanatul din categoria speciilor strict
protejate si propun modul de solutionare a litigiilor;
i) avizeaza studiile de specialitate pentru gestionarea durabila a
vanatului;
j) organizeaza si desfasoara actiuni de prevenire si combatere a
braconajului la vanatoare.
III. Aplicarea reglementarilor specifice:
a) utilizeaza sistemul informational in domeniul cinegetic si fac propuneri
de imbunatatire a acestuia;
b) autorizeaza, in conditiile legii, tinerea in captivitate a animalelor
salbatice;
c) asigura participarea in comisiile de examinare, la examenele organizate
pentru dobandirea permisului de vanatoare, atunci cand sunt imputernicite;
d) atesta, in conditiile legii, inspectorii voluntari de vanatoare si fac
propuneri pentru recompensarea acestora in conditiile stabilite prin
reglementari emise de autoritatea publica centrala care raspunde de
silvicultura;
e) atesta, in conditiile legii, persoanele fizice si juridice care pot
intocmi studii de specialitate pentru gestionarea durabila a fondurilor de
vanatoare.
C. Alte atributii:
a) intocmesc evidentele statistice conform competentelor stabilite;
b) asigura participarea reprezentantilor autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura in actiunea de aplicare a prevederilor legilor de
retrocedare a fondului funciar, privitoare la validarea si eliberarea
titlurilor de proprietate;
c) prezinta periodic rapoarte, informari si sinteze asupra activitatii
desfasurate;
d) aproba sau anuleaza, in conditiile legii, actele de punere in valoare
pentru masa lemnoasa provenita din fondul forestier, altul decat cel
proprietate publica a statului;
e) asigura participarea propriilor reprezentanti in comisiile de evaluare
si de cumparare a terenurilor pe care le achizitioneaza Regia Nationala a
Padurilor - Romsilva in numele statului;
f) raspund oricaror alte solicitari ale autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura;
g) primesc si furnizeaza de la, respectiv catre, inspectoratele teritoriale
de regim silvic si cinegetic date si informatii privind activitatile specifice
domeniului de activitate.
Art. 9
Atributiile prevazute in prezenta hotarare se completeaza cu atributiile
specifice de implementare din domeniul silviculturii si al vanatorii, in
conformitate cu reglementarile legale in vigoare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul agriculturii, padurilor
si dezvoltarii rurale,
Ilie Sarbu
Ministrul delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control,
Ionel Blanculescu
Ministrul muncii, solidaritatii
sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand directiile teritoriale de regim silvic si de vanatoare
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Sediul Judetele arondate
crt.
________________________________________________________________________________
1. Directia teritoriala Municipiul Brasov Brasov, Covasna,
Harghita,
de regim silvic si Sibiu
de vanatoare Brasov
2. Directia teritoriala Municipiul Bucuresti Arges, Calarasi,
de regim silvic si Dambovita, Giurgiu,
de vanatoare Bucuresti Ialomita, Ilfov, Prahova,
Teleorman, municipiul
Bucuresti
3. Directia teritoriala Municipiul Focsani Braila, Buzau, Constanta,
de regim silvic si Galati, Tulcea, Vrancea
de vanatoare Focsani
4. Directia teritoriala Municipiul Cluj-Napoca Alba, Bistrita-Nasaud,
de regim silvic si Cluj, Mures
de vanatoare Cluj
5. Directia teritoriala Municipiul Suceava Bacau, Botosani, Iasi,
de regim silvic si Neamt, Suceava, Vaslui
de vanatoare Suceava
6. Directia teritoriala Municipiul Satu Mare Bihor, Maramures, Salaj,
de regim silvic si Satu Mare
de vanatoare Satu Mare
7. Directia teritoriala Municipiul Timisoara Arad, Caras-Severin,
de regim silvic si Hunedoara, Timis
de vanatoare Timisoara
8. Directia teritoriala Municipiul Dolj, Gorj, Mehedinti,
de regim silvic si Ramnicu Valcea Olt, Valcea
de vanatoare Ramnicu
Valcea
________________________________________________________________________________