HOTARARE Nr.
614 din 26 iunie 2008
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti,
aprobat prin Hotararea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 563 din 25 iulie 2008
In temeiul prevederilor art. 133 alin. (5) şi (7) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 139 alin. (2) din
Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. I. - Regulamentul de
ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea
Consiliului Superior al Magistraturii nr. 387/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 octombrie 2005, cu modificările
şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 93,
alineatele (1), (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 93. - (1) Actele de sesizare a instanţei, depuse
personal sau prin reprezentant, sosite prin poştă, curier ori fax, se depun la registratură, unde, în
aceeaşi zi, după stabilirea obiectului cauzei, primesc număr din aplicaţia
ECRIS şi dată certă.
(2) Stabilirea obiectului cauzei se face, de regulă, de
către un grefier cu studii superioare, sub coordonarea unui judecător. După
stabilirea numărului din aplicaţia ECRIS, dosarele se predau personalului
responsabil cu efectuarea repartizării aleatorii, având ataşate dovezile
privind modul în care au fost transmise.
(3) Celelalte cereri şi acte de orice natură, inclusiv
corespondenţa cu caracter administrativ, sosite prin poştă, curier, fax, e-mail
sau prin orice alt mijloc de comunicare, se înregistrează în registrul general
de dosare, registrul de intrare-ieşire a corespondenţei administrative ori în
registrul de evidenţă a petiţiilor şi se prezintă, după caz, preşedintelui
instanţei sau, atunci când cererea priveşte un dosar aflat pe rolul instanţei,
completului căruia i-a fost repartizată cauza. In cazul în care o cerere sau un
act priveşte un dosar aflat pe rolul instanţei în ziua depunerii lui, după
înregistrare, grefierul registrator îl va preda direct grefierului de
şedinţă."
2. La articolul 95,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Repartizarea cauzelor se va efectua în sistem
informatic prin programul ECRIS."
3. La articolul 95,
după alineatul (8) se introduce un nou alineat,
alineatul (81), cu următorul
cuprins:
„(81) La cererea
motivată a completului de judecată învestit cu soluţionarea unui dosar care în
mod constant necesită un timp de lucru ce acoperă durata normală a unei şedinţe
de judecată, colegiul de conducere al instanţei poate să dispună, până la
soluţionarea cauzei respective sau până la un alt moment al procesului, ca
acelui complet să nu îi mai fie repartizate alte cauze."
4. La articolul 961, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererile privind măsurile asigurătorii se
repartizează aleatoriu, dacă nu este pe rol o judecată asupra fondului."
5. La articolul 98,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Dacă în urma soluţionării incidentelor procedurale
prevăzute la alin. (2) se constată că, din motive prevăzute de lege, completul
căruia i-a fost repartizată aleatoriu cauza nu este în măsură să judece,
dosarul se repartizează aleatoriu.
(4) In situaţia în care incidentele procedurale se
referă la o parte din membrii completului de judecată, soluţionarea acestora se
va face de către un complet constituit prin includerea judecătorului sau a
judecătorilor stabiliţi prin planificarea de permanenţă, pe materii, realizată
cel puţin semestrial. Completul de judecată astfel constituit va păstra cauza
pentru judecată în situaţia în care, în urma soluţionării incidentelor
procedurale, se va stabili că judecătorul sau judecătorii cu privire la care
s-au invocat incidentele procedurale nu pot participa la judecarea
cauzei."
6. La articolul 98,
după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul
cuprins:
„(51) Planificarea
de permanenţă se face pentru fiecare zi. In cazul în care incidentele
procedurale prevăzute la alin. (4) nu se soluţionează în ziua în care au fost
invocate, întregirea completului se face cu judecătorul sau judecătorii din
planificarea de permanenţă din ziua în care acestea au fost invocate. Dacă
incidentul procedural se invocă între termenele de judecată, în alcătuirea
completului intră judecătorul sau judecătorii din lista de permanenţă aferentă
zilei în care s-a stabilit termenul de judecată."
7. La articolul 98,
după alineatul (6) se introduce un nou alineat,
alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) In cazul existenţei, într-o singură zi, a mai
multor incidente procedurale sau a situaţiilor de absenţă a membrilor
completului de judecată, soluţionarea acestora se face, prin rotaţie, de
judecătorii aflaţi pe planificarea de permanenţă din acea dată, în ordinea
înregistrării."
8. La articolul 99,
alineatele (5), (7) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) Repunerea pe rol a cauzei după suspendare, pentru
continuarea judecăţii sau pentru perimare, se va realiza de către completul
învestit aleatoriu cu soluţionarea cauzei. In cazul în care acest complet a
fost desfiinţat sau membrii acestuia nu mai funcţionează în cadrul instanţei,
dosarul se va repartiza completului care are acelaşi număr în noua
configuraţie. In situaţia în care nu există un asemenea complet, dosarul se va
repartiza completului imediat următor competent să judece cauza, corespunzător
fazei procesuale în care se află aceasta. Aceeaşi rezolvare se va da cererilor
de îndreptare a erorilor materiale şi cererilor de completare a hotărârii.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(7) Completul de divergenţă se va constitui potrivit
art. 54 alin. (4) din Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, prin includerea preşedintelui sau a vicepreşedintelui
instanţei, a preşedintelui de secţie ori a judecătorului din planificarea de
permanenţă aferentă datei la care se vor relua dezbaterile.
........................................................................................................................................................................ ........................................................
(9) Cererile de suspendare a executării hotărârilor
supuse căilor de atac se vor soluţiona de completul care a fost învestit cu
judecarea cauzei. Dacă cererea de suspendare se înregistrează înainte de
sosirea dosarului, aceasta se va repartiza în procedura aleatorie."
9. La articolul 991, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererile de recurs
ulterioare formulate împotriva altor hotărâri care vizează acelaşi debitor vor
primi coperte inscripţionate cu acelaşi număr unic de dosar, atribuit prin
repartizarea aleatorie a primului recurs, şi cu menţiunea «supliment - recurs
...» 1, 2, 3, ..., după caz. Pentru soluţionarea fiecărui recurs, completul
astfel învestit poate pronunţa câte o decizie."
10. La articolul 992, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Numărul unic dat de instanţa de fond se păstrează
fără modificări pe tot parcursul soluţionării dosarului până la executarea
hotărârii. In situaţia casărilor cu trimitere spre rejudecare ori în alte
situaţii în care în mod obiectiv programul nu permite păstrarea aceluiaşi
număr, se va genera un număr nou în sistem
informatic."
Art. II. - Prezenta hotărâre se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Lidia Bărbulescu