HOTARARE Nr.
639 din 20 iunie 2007
privind structura
organizatorica si atributiile Oficiului Roman pentru Imigrari
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 426 din 26 iunie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007
privind înfiinţarea Oficiului Român pentru Imigrări prin reorganizarea
Autorităţii pentru străini şi a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi
pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Oficiul Român pentru Imigrări, denumit în
continuare Oficiul, este
structura specializată, cu personalitate juridică, organizată în subordinea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, la nivel de direcţie
generală, care exercită atributele ce îi sunt date prin lege pentru
implementarea politicilor României în domeniile migraţiei, azilului şi al
integrării străinilor, precum şi a legislaţiei relevante în aceste domenii.
(2) Oficiul are sediul în
municipiul Bucureşti, str. Căpitan aviator Alex. Şerbănescu nr. 50, sectorul 1.
Art. 2. - (1) Oficiul este condus de un director
general, funcţionar public de conducere, numit prin ordin al ministrului
internelor şi reformei administrative, ajutat de un director
general adjunct. Directorul general are calitatea de ordonator secundar de
credite.
(2) In exercitarea atribuţiilor sale, directorul general
al Oficiului emite dispoziţii.
(3) Activitatea Oficiului este coordonată de un
secretar de stat desemnat de ministrul internelor şi reformei administrative.
Art. 3. - (1) Oficiul se organizează la nivel central
şi teritorial.
(2) La nivel central, Oficiul are în componenţă
direcţii, servicii şi alte structuri funcţionale.
(3) La nivel teritorial, Oficiul are în componenţă centre, servicii şi alte structuri
funcţionale. Şefii centrelor pot avea calitatea de ordonator terţiar de
credite, în condiţiile legii.
(4) Structura organizatorică a Oficiului este
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(5) Statul de funcţii al Oficiului se aprobă prin
ordin al ministrului internelor şi reformei administrative.
(6) Numărul maxim de posturi necesare constituirii
Oficiului se asigură cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat pentru
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, conform anexei nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi
efectivele Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 4. - Atribuţiile compartimentelor şi sarcinile
concrete ale personalului, precum şi circuitul intern al documentelor se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al aparatului propriu,
care se aprobă de către ministrul internelor şi reformei administrative.
CAPITOLUL II
Atribuţiile Oficiului Român pentru Imigrări
Art. 5. - Oficiul îndeplineşte următoarele atribuţii
principale:
a) în domeniul migraţiei:
1. avizează acordarea vizelor
de intrare în România a străinilor conform competenţelor legale;
2. aprobă invitaţiile şi
cererile de reîntregire a familiei în conformitate cu prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
3. acordă autorizaţia de muncă
în vederea obţinerii unui drept de şedere în scop de muncă, în condiţiile
legii;
4. verifică îndeplinirea de
către străini a condiţiilor necesare pentru acordarea şi prelungirea dreptului
de şedere în România, potrivit legii;
5. prelungeşte dreptul de
şedere temporară în România a străinilor care îndeplinesc condiţiile prevăzute
de lege;
6. acordă dreptul de şedere
permanentă în România străinilor care îndeplinesc condiţiile legale;
7. înregistrează rezidenţa pe
teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi
Spaţiului Economic European, precum şi a membrilor de familie ai acestora;
8. acordă rezidenţa permanentă
cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic
European, precum şi membrilor de familie ai acestora;
9. constată, în condiţiile
legii, căsătoriile încheiate de convenienţă;
10. anulează ori revocă, după
caz, dreptul de şedere sau limitează exercitarea dreptului de rezidenţă, în
condiţiile legii;
11. întreprinde demersurile
legale corespunzătoare pentru clarificarea situaţiei juridice a străinilor
minori neînsoţiţi;
12.eliberează, în condiţiile
legii, documente care atestă identitatea, şederea sau rezidenţa, precum şi
documente de călătorie;
13. prin lucrătorii anume
desemnaţi constată contravenţiile şi aplică sancţiunile contravenţionale
prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii
Europene şi Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările
ulterioare;
14. exercită atribuţiile
conferite prin lege cu privire la regimul îndepărtării străinilor de pe
teritoriul României;
15. face propuneri, în
condiţiile legii, de luare şi prelungire a custodiei publice a străinilor care
nu pot fi îndepărtaţi în termen de 24 de ore;
16. acordă, în condiţiile
legii, tolerarea rămânerii temporare a străinilor pe teritoriul României;
17. gestionează şi coordonează
activităţile desfăşurate în centrele de cazare a străinilor luaţi în custodie
publică;
18. instituie, în condiţiile
legii, interdicţii de intrare în România;
19. pune în executare
hotărârile de declarare ca persoane indezirabile;
20. transmite trimestrial Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse situaţia statistică a
autorizaţiilor de muncă, a permiselor de şedere în scop de muncă şi a certificatelor
de înregistrare a cetăţenilor Uniunii Europene care desfăşoară activităţi
dependente pe teritoriul României;
b) în domeniul azilului:
1. primeşte, înregistrează şi
soluţionează, în etapa administrativă, cererile de azil depuse la structurile
sale teritoriale sau la alte organe ale Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative;
2. primeşte şi transmite
instanţelor judecătoreşti competente plângerile formulate de solicitanţii de
azil, în temeiul prevederilor Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu
modificările ulterioare;
3. pune la dispoziţie
instanţelor judecătoreşti, în copie, actele care au stat la baza pronunţării
hotărârilor atacate în domeniul azilului;
4. este parte în procesele care au ca obiect cereri de
azil;
5. iniţiază procedura prevăzută
de legea română pentru numirea unui reprezentant legal în cazul solicitanţilor
de azil minori neînsoţiţi şi le asigură acestora protecţia necesară până la
numirea unui reprezentant legal;
6. decide cu privire la
acordarea accesului pe teritoriul României al solicitanţilor de azil care au
depus cererea de azil în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat;
7. poate decide cu privire la
retrimiterea străinului într-o ţară terţă sigură, în condiţiile prevăzute de
Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările ulterioare;
8. trimite şi analizează
cererile de preluare/reprimire a unor solicitanţi de azil şi efectuează, în
colaborare cu Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, transferul
solicitanţilor de azil către ţările terţe sigure;
9. asigură accesul la asistenţă
medicală în condiţiile legislaţiei referitoare la azil şi regimul juridic al
străinilor;
10. întocmeşte şi transmite
Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse documentele necesare
pentru plata ajutoarelor materiale ce se acordă persoanelor care au obţinut o
formă de protecţie în România;
11. consultă Ministerul
Afacerilor Externe pentru stabilirea ţărilor de origine sigure şi a ţărilor
terţe sigure;
12. primeşte, analizează,
prelucrează şi gestionează informaţiile referitoare la situaţia din ţările de
origine ale solicitanţilor de azil;
c) atribuţii cu
caracter general:
1. elaborează, contractează,
implementează şi monitorizează proiecte cu finanţare externă, prin intermediul
structurii proprii create în acest scop şi cu sprijinul compartimentelor de
specialitate;
2. participă la elaborarea
strategiei naţionale în domeniul imigraţiei şi implementarea acesteia prin
planuri de acţiune anuale, asigurând totodată şi secretariatul tehnic al
Grupului Interministerial de Coordonare a Implementării Strategiei Naţionale
privind Imigraţia;
3. coordonează, conform
prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socială a
străinilor care au dobândit o formă de protecţie sau un drept de şedere în
România, precum şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi
Spaţiului Economic European, cu modificările şi completările ulterioare,
activitatea instituţiilor publice, a autorităţilor administraţiei publice
locale şi a organizaţiilor neguvernamentale implicate în integrarea străinilor
care au dobândit o formă de protecţie în România sau un drept de şedere în
România şi a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului
Economic European;
4. elaborează studii, analize
şi prognoze referitoare la migraţia străinilor pe teritoriul României şi
înaintează conducerii Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
propuneri de soluţionare a problemelor identificate cu această ocazie în
domeniul controlului fenomenului migraţiei;
5. gestionează Sistemul
naţional de evidenţă al străinilor, asigurând funcţionarea, păstrarea şi
exploatarea evidenţelor în conformitate cu prevederile legale;
6. culege, stochează,
prelucrează, valorifică şi face schimb de date şi informaţii despre străinii cu
şedere ilegală, locurile şi mediile frecventate de aceştia, precum şi despre
cei care au ca preocupări traficul de persoane, în condiţiile legii;
7. desfăşoară activităţi
colective de culegere de informaţii specifice domeniului său de activitate, pe
care le pune la dispoziţie, pentru valorificare, structurilor specializate din
sistemul de ordine publică şi securitate naţională;
8. verifică în bazele de date ale structurilor din
sistemul de ordine publică şi securitate naţională cu care are încheiate
protocoale de colaborare situaţia străinilor care au solicitat protecţia
statului român;
9. cooperează cu alte structuri
ale Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, cu instituţii ale
statului care au atribuţii în domeniul imigraţiei şi azilului şi colaborează cu
cetăţenii, în condiţiile legii;
10. cooperează cu instituţii
similare din străinătate şi cu alte organisme internaţionale cu competenţă în
domeniile migratiei, azilului
şi integrării sociale a străinilor, în baza înţelegerilor la care România este
parte;
11. cooperează cu misiunile diplomatice şi cu
oficiile acreditate în România, în condiţiile legii;
12. colaborează şi cooperează
cu Inaltul Comisariat al Naţiunilor Unite pentru Refugiaţi - reprezentanţa din
România, în condiţiile stabilite de acordul încheiat între această organizaţie
şi Guvernul României;
13. colaborează şi cooperează
cu Organizaţia Internaţională pentru Migraţie - biroul din România;
14. colaborează cu organizaţii
neguvernamentale cu atribuţii în domeniul refugiaţilor şi migranţilor;
15. exercită orice alte
atribuţii conferite prin lege.
CAPITOLUL III
Personalul Oficiului
Român pentru Imigrări
Art. 6. - Personalul Oficiului este constituit din
poliţişti, funcţionari publici şi personal contractual.
Art. 7. - Oficiul îşi asigură personalul dintre
absolvenţii instituţiilor de învăţământ ale Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, personal încadrat direct sau provenit din alte instituţii, în
condiţiile legii.
Art. 8. - In exercitarea atribuţiilor prevăzute la art.
5, poliţiştii din cadrul Oficiului sunt abilitaţi să desfăşoare următoarele
activităţi:
a) organizarea şi efectuarea,
în condiţiile legii, de controale în mediile şi în locurile frecventate de
străini, în instituţiile publice sau particulare, precum şi în incinta
operatorilor economici, indiferent de proprietar sau deţinător, atunci când
există date ori indicii cu privire la existenţa în aceste locuri sau medii a
unor străini care nu respectă prevederile legale privind regimul străinilor în
România;
b) invitarea la sediul
structurii teritoriale a străinilor a căror prezenţă este necesară pentru
îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege, prin aducerea la cunoştinţă
acestora, în scris, a scopului şi motivului invitaţiei;
c) legitimarea şi stabilirea
identităţii străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul juridic
al străinilor;
d) efectuarea de acte
premergătoare în vederea strângerii datelor necesare pentru începerea urmăririi
penale, atunci când constată
săvârşirea unor infracţiuni în legătură cu regimul străinilor;
e) depistarea şi conducerea la
sediul structurilor teritoriale, în cooperare cu organele de poliţie
competente, a străinilor care încalcă dispoziţiile legale privind regimul
străinilor în România sau a căror identitate nu poate fi stabilită, precum şi
verificarea şi luarea măsurilor legale în cel mult 24 de ore de la depistare;
f) escortarea, pe toată perioada de la depistare şi
până la îndepărtarea de pe teritoriul României, a străinilor împotriva cărora
s-a dispus această măsură, precum şi imobilizarea, potrivit legii, a celor care
au un comportament violent;
g) desfăşurarea de activităţi spcifice pentru
obţinerea şi verificarea, în vederea exploatării, a datelor şi informaţiilor
referitoare la străinii cu şedere ilegală, la cei care au ca preocupări
traficul ilegal de persoane, precum şi locurile şi mediile frecventate de
aceştia;
h) întreprinderea măsurilor necesare pentru constatarea
şi verificarea identităţii reale a solicitanţilor de azil;
i) depistarea, conducerea la sediul structurilor
teritoriale şi escortarea până în statul membru responsabil a străinilor care
sunt transferaţi conform regulamentelor Uniunii Europene, în condiţiile legii;
j) folosirea în mod gratuit a mijloacelor de transport
în comun şi a mijloacelor de transport feroviar, în timpul serviciului, pentru
executarea unor misiuni care nu pot fi îndeplinite
altfel.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 9. - La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri
se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 577/2003 privind
structura organizatorică şi atribuţiile Autorităţii pentru străini, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 6 iunie 2003, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 150/2006 pentru aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a Oficiului Naţional pentru
Refugiaţi, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 148 din 16 februarie 2006.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul afacerilor externe,
Adrian Mihai Cioroianu
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ*)
*) Anexa este reprodusă în facsimil.