HOTARARE Nr. 64 din 23 ianuarie 2003
privind aprobarea Mecanismelor de acordare a sprijinului financiar de la
bugetul de stat pentru aplicarea Programului de promovare a exportului,
administrat de catre Departamentul de Comert Exterior
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 17 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 3 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de sustinere si
promovare a exportului cu finantare de la bugetul de stat, aprobata prin Legea
nr. 663/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Mecanismele de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de
stat pentru aplicarea Programului de promovare a exportului, administrat de
catre Departamentul de Comert Exterior, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) Suma alocata de la bugetul de stat anual Secretariatului General al
Guvernului pentru Departamentul de Comert Exterior va fi utilizata pentru
acoperirea, partiala sau totala, a cheltuielilor necesare aplicarii
instrumentelor de promovare a exportului privind:
a) participarea la targuri si expozitii internationale organizate in
strainatate, conform programului elaborat anual de Departamentul de Comert
Exterior;
b) organizarea de misiuni economice si actiuni de promovare a exporturilor
in strainatate;
c) sprijinirea organizarii si functionarii de reprezentante comerciale
romanesti in strainatate;
d) realizarea de studii de piata si pe produse;
e) editarea si distribuirea in strainatate a buletinelor informative
privind oferta de export;
f) realizarea de actiuni de publicitate si reclama cu caracter general pe
produse si grupe de produse, pe piete de interes pentru exportatorii romani.
(2) Repartizarea sumei alocate anual de la bugetul de stat pentru
realizarea Programului de promovare a exportului, pe instrumente de promovare,
se face de catre Departamentul de Comert Exterior, pe baza consultarii
patronatelor de ramura, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, in
conditiile legii.
Art. 3
Departamentul de Comert Exterior poate redistribui sumele repartizate pe
instrumente de promovare, in cadrul plafonului total aprobat prin bugetul de
stat, pe baza consultarii patronatelor de ramura, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite, in conditiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Departamentul de Comert Exterior
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
MECANISME
de acordare a sprijinului financiar de la bugetul de stat pentru aplicarea
Programului de promovare a exportului, administrat de catre Departamentul de
Comert Exterior
CAP. 1
Participarea la targuri si expozitii internationale
Art. 1
Participarea agentilor economici la targuri si expozitii se realizeaza pe
piete de interes, prin organizarea de pavilioane nationale, standuri
specializate pe produse sau miniexpozitii, pe baza de programe anuale elaborate
de Departamentul de Comert Exterior in consultare cu patronatele de ramura.
Art. 2
Participarea agentilor economici la targuri si expozitii internationale se
organizeaza de catre Departamentul de Comert Exterior prin agenti economici
specializati, selectati in conformitate cu legislatia in vigoare, denumiti in continuare
societate organizatoare, pe baza de contract incheiat intre ordonatorul
principal de credite si aceste societati.
Art. 3
(1) Beneficiarii Programului de participare la targuri si expozitii
internationale sunt agenti economici, persoane juridice romane, care
indeplinesc urmatoarele conditii de eligibilitate:
a) au in obiectul de activitate operatiuni de export;
b) nomenclatorul de export corespunde cu profilul targului la care se
solicita participarea;
c) au realizari la export in anii anteriori, cu exceptia firmelor
nou-infiintate;
d) au rezultate pozitive privind eficienta participarii la targuri si
expozitii cu sprijin de la bugetul de stat, in cazul prezentei la astfel de
actiuni in anii anteriori.
(2) Numarul de participanti selectati va fi stabilit in functie de
suprafata de expunere disponibila pentru fiecare actiune.
Art. 4
Fondurile bugetare, repartizate anual pentru realizarea Programului de
participare la targuri si expozitii internationale, vor fi utilizate pentru
acoperirea partiala a unor categorii de cheltuieli, dupa cum urmeaza:
a) 45% din cheltuielile privind transportul si cazarea pentru un
participant de la fiecare expozant, la nivelul baremelor si reglementarilor
stabilite pentru institutiile publice;
b) 95% din cheltuielile pentru:
- platile in valuta necesare inchirierii spatiilor expozitionale,
constructiei si/sau amenajarii acestora, transportului materialelor aferente,
cheltuielilor generale pe perioada de desfasurare a actiunilor expozitionale,
de reprezentare si de protocol;
- platile in lei pentru pregatirea in tara a manifestarilor expozitionale:
elaborarea proiectelor pavilioanelor, contravaloarea materialelor pentru
constructia si amenajarea pavilioanelor si transportul acestora pe teritoriul
Romaniei, transportul persoanelor pentru organizarea actiunilor, transportul
exponatelor firmelor participante pana la/de la destinatia unde se desfasoara
actiunea expozitionala, precum si alte cheltuieli pentru realizarea de materiale
publicitare de prezentare, promovare si cu caracter economic general.
Art. 5
(1) Agentii economici participanti la targurile si expozitiile
internationale organizate de catre Departamentul de Comert Exterior asigura
finantarea in cota de 55% din cheltuielile prevazute la art. 4 lit. a) si 5%
din cheltuielile prevazute la art. 4 lit. b).
(2) Cota de 45% din cheltuielile de transport si cazare pentru un delegat
al unei firme participante se va deconta de catre ordonatorul principal de
credite prin societatea organizatoare, pe baza de documente justificative, dupa
aprobarea decontului final al actiunii. Cheltuielile pentru cazare vor fi
decontate numai pentru perioada oficiala de desfasurare a manifestarii
expozitionale.
(3) Cota de 5% din cheltuielile prevazute la art. 4 lit. b) se suporta de
catre agentii economici participanti, astfel:
a) pentru transportul exponatelor, proportional cu greutatea sau volumul
transportat aferent fiecarui expozant;
b) pentru celelalte cheltuieli, proportional cu suprafata de expunere
utilizata.
(4) Transportul exponatelor va fi efectuat de catre o firma de
specialitate, selectata pe baze concurentiale de catre societatea
organizatoare. Volumul exponatelor aferent fiecarui expozant va fi corelat cu
suprafata de expunere repartizata in cadrul pavilionului expozitional. Agentii
economici vor efectua plata integrala a transportului exponatelor catre firma
transportatoare selectata, urmand ca decontarea cotei de 95% sa se faca de
catre societatea organizatoare in baza documentelor vamale de incheiere a
operatiunii de export temporar si a documentelor de plata a transportului
exponatelor, dupa aprobarea decontului final al actiunii de catre ordonatorul
principal de credite.
(5) Decontarea cheltuielilor in valuta efectuate de catre agentul economic
se va face in lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
valabil la data efectuarii platii.
Art. 6
Cheltuielile de reprezentare si protocol se realizeaza pentru oferirea unor
tratatii in limita echivalentului in lei al sumei de 500 dolari S.U.A./actiune.
In situatii justificate suma poate fi majorata, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite. Cheltuielile se refera la achizitionarea de produse
alimentare pentru tratatii curente si pentru cocteil, apa minerala, bauturi
racoritoare si usor alcoolizate, produse de patiserie si cofetarie si altele
asemenea. Bauturile alcoolice se achizitioneaza numai in cazul organizarii de
cocteiluri.
Art. 7
Departamentul de Comert Exterior poate modifica sau completa programul
anual al manifestarilor promotionale cu alte actiuni de interes pentru
promovarea exporturilor romanesti, in baza consultarii cu patronatele de
ramura, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, in limita plafonului
de cheltuieli alocat cu aceasta destinatie.
CAP. 2
Organizarea de misiuni economice si actiuni de promovare a exportului in
strainatate
Art. 8
(1) Misiunile economice sunt actiuni promotionale organizate in scopul
explorarii, consolidarii, valorificarii si dezvoltarii oportunitatilor de
afaceri pe piete externe cu potential de import.
(2) Actiunile de promovare a exportului se refera la prezentari de produse,
reuniuni de afaceri, seminarii economice si zile economice.
(3) Misiunile economice si actiunile de promovare a exportului se
organizeaza in tari de interes pentru exportatorii romani si vor fi stabilite
in baza consultarii cu patronatele de ramura.
(4) Misiunile economice si actiunile de promovare a exportului se organizeaza
de catre Departamentul de Comert Exterior prin societatea organizatoare, pe
baza de contract incheiat intre ordonatorul principal de credite si societatile
respective.
Art. 9
Participarea agentilor economici la aceste manifestari promotionale se va
face in baza urmatoarelor criterii:
a) au prevazut in obiectul de activitate operatiuni de export;
b) nomenclatorul de export corespunde domeniilor prevazute in tematica
misiunii economice sau actiunii de promovare;
c) au realizari la export in anii anteriori, cu exceptia firmelor
nou-infiintate;
d) au inregistrat rezultate concrete ca urmare a participarii la astfel de
actiuni in anii anteriori.
Art. 10
Fondurile bugetare repartizate anual pentru realizarea programului de
misiuni economice si actiuni de promovare a exportului vor fi utilizate pentru
acoperirea partiala a unor categorii de cheltuieli, dupa cum urmeaza:
a) 45% din cheltuielile privind transportul extern si cazarea pentru un
participant de la fiecare firma, la nivelul baremelor si reglementarilor
stabilite pentru institutiile publice;
b) 95% din cheltuielile privind: transportul in interiorul tarii de
destinatie pentru un reprezentant de la fiecare firma participanta, inchirierea
spatiilor aferente intalnirilor de afaceri si a dotarilor necesare desfasurarii
acestora (TV, video, retroproiector, computer etc.); reprezentare si protocol;
elaborarea de materiale promotionale si de prezentare (cataloage, pliante,
bannere, ecusoane etc.); mediatizarea actiunii pe plan local; cheltuieli
aferente organizarii intalnirilor de afaceri.
Art. 11
(1) Agentii economici participanti la misiuni economice si actiuni de
promovare a exportului asigura finantarea in cota de 55% din cheltuielile
prevazute la art. 10 lit. a) si 5% din cheltuielile prevazute la art. 10 lit.
b).
(2) Cota de 45% din cheltuielile de transport si cazare pentru un delegat
al firmei participante se va deconta de catre ordonatorul principal de credite,
la propunerea Departamentului de Comert Exterior, pe baza de documente
justificative, dupa aprobarea decontului final prezentat de societatea
organizatoare a actiunii. Cota de 45% din cheltuielile pentru cazare va fi
decontata numai pentru perioada oficiala de desfasurare a manifestarii promotionale.
(3) Cota de 5% din cheltuielile prevazute la art. 10 lit. b) se suporta de
catre firmele participante, proportional cu numarul delegatilor proprii
prezenti la actiunea promotionala.
(4) Decontarea cheltuielilor in valuta efectuate de agentul economic se va
face in lei, la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei,
valabil la data efectuarii platii.
Art. 12
Cheltuielile de reprezentare si protocol se realizeaza pentru oferirea unor
tratatii in limita echivalentului in lei al sumei de 500 dolari S.U.A./actiune.
In situatii justificate suma poate fi majorata, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite. Cheltuielile se refera la achizitionarea de produse
alimentare pentru tratatii curente si pentru cocteil, apa minerala, bauturi
racoritoare si usor alcoolizate, produse de patiserie si cofetarie si altele
asemenea. Bauturile alcoolice se achizitioneaza numai in cazul organizarii de
cocteiluri.
Art. 13
(1) Pentru actiunile de promovare prevazute la cap. I si II, in cazul in
care participa atat societati comerciale, cat si Camera de Comert si Industrie
a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, sursele de finantare a acestor actiuni
se asigura in proportii egale de la societatile comerciale care participa la
actiunile respective, de la Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a
Municipiului Bucuresti si de la bugetul de stat. In aceste conditii Camera de
Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti va avea calitatea de
coorganizator, impreuna cu Departamentul de Comert Exterior.
(2) In situatiile in care la actiunile respective Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti nu participa, finantarea
actiunilor se face in conformitate cu prevederile art. 4, 5, 10 si 11.
CAP. 3
Finantarea partiala a cheltuielilor de organizare si functionare a
reprezentantelor comerciale romanesti in strainatate
Art. 14
Infiintarea de reprezentante comerciale in strainatate, cu prioritate in
tari de interes pentru exportul romanesc, se aproba prin hotarare a Guvernului,
la propunerea Departamentului de Comert Exterior, pe baza consultarii cu
patronatele de ramura si cu asociatiile profesionale si a fundamentarii
prezentate de catre acestea.
Art. 15
Selectarea cererilor privind infiintarea unei reprezentante comerciale in
strainatate va avea in vedere:
a) existenta potentialului de export pentru produsele sau grupele de
produse care vor fi promovate;
b) capacitatea de absorbtie a pietei respective pentru produsele romanesti;
c) perspectiva cresterii si diversificarii exportului pe piata respectiva;
d) deschiderea unei noi piete.
Art. 16
Categoriile de cheltuieli pentru organizarea si functionarea
reprezentantelor comerciale, care pot fi suportate partial din fonduri de la
bugetul de stat, sunt:
a) cheltuieli pentru operatiunile de inregistrare in tara de resedinta;
b) cheltuieli pentru dotarea cu inventar de birou;
c) cheltuieli pentru chiria si utilitatile (energie electrica si termica,
apa, gaze naturale) aferente sediului reprezentantei comerciale;
d) cheltuieli pentru telefon, fax si Internet;
e) cheltuieli pentru primul transport al personalului roman angajat al
reprezentantei comerciale;
f) alte cheltuieli care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului privind
infiintarea fiecarei reprezentante comerciale.
Art. 17
Participarea cu fonduri bugetare pentru acoperirea unor categorii de
cheltuieli prevazute la art. 16 se face in proportie de pana la 50% din
valoarea cheltuielilor prevazute in devizul aprobat prin hotarare a Guvernului
privind infiintarea reprezentantei comerciale.
Art. 18
Decontarea cheltuielilor aferente cotei de pana la 50% se face de catre
ordonatorul principal de credite, la propunerea Departamentului de Comert
Exterior, trimestrial, pe baza documentelor justificative prezentate de catre
societatea comerciala, patronatul de ramura sau asociatia profesionala care
finanteaza activitatea reprezentantei comerciale.
CAP. 4
Realizarea de studii de piata si pe produse, pe baze concurentiale, in
conformitate cu legislatia in vigoare, cu finantare in cota de pana la 50% din
cheltuielile aferente
Art. 19
Mecanismul si etapele de realizare si finantare a studiilor de piata si pe
produse pentru promovarea si consolidarea exportului pe piete de interes si
pentru produse cu potential de export sunt:
a) prezentarea de catre patronatul de ramura sau asociatia profesionala, in
calitate de beneficiar, a propunerilor pentru elaborarea de studii de piata si
pe produse la Departamentul de Comert Exterior, insotite de fundamentarea
tematicii solicitate;
b) selectarea tematicilor de catre Departamentul de Comert Exterior in
functie de:
- existenta potentialului de absorbtie a pietei respective pentru produsele
romanesti;
- potentialul de export al produselor pentru care se solicita realizarea
studiului respectiv;
- cuantificarea efectelor prognozate;
- angajamentul beneficiarului privind implementarea studiului;
- capacitatea beneficiarului de a sustine financiar realizarea studiului;
c) elaborarea de catre beneficiarul tematicii selectate a caietului de
sarcini si a devizului estimativ privind costurile studiului;
d) incheierea protocolului de cofinantare pentru realizarea studiului de
piata intre ordonatorul principal de credite, Departamentul de Comert Exterior
si beneficiarul studiului selectat, cu privire la modalitatile de finantare,
organizarea concursului de oferte, incheierea contractului de prestari de
servicii si efectuarea platilor catre prestatorul de servicii;
e) organizarea concursului de oferte pentru selectarea prestatorului de
servicii. Comisia de selectie si evaluare a ofertelor va avea in componenta
reprezentanti ai ordonatorului principal de credite, Departamentului de Comert
Exterior si ai beneficiarului;
f) incheierea contractului pentru realizarea studiului dintre ordonatorul
principal de credite, Departamentul de Comert Exterior, beneficiar si
prestatorul de servicii;
g) efectuarea platii contravalorii studiului de catre beneficiar si
Departamentul de Comert Exterior.
Art. 20
Participarea cu fonduri bugetare la cheltuielile pentru realizarea de
studii de piata si pe produse va fi in proportie de 45% .
Art. 21
Decontarea cheltuielilor pentru realizarea de studii de piata si pe produs
se face de catre ordonatorul principal de credite, la propunerea
Departamentului de Comert Exterior, in proportie de 45% din cheltuielile
totale, in contul prestatorului de servicii, in baza urmatoarelor documente:
a) contractul pentru realizarea studiului, incheiat intre ordonatorul
principal de credite, Departamentul de Comert Exterior, beneficiar si
prestatorul de servicii;
b) procesul-verbal incheiat intre beneficiar si prestatorul de servicii
privind receptia si acceptarea studiului;
c) copia ordinului de plata emis de beneficiar catre prestatorul de
servicii pentru plata cotei sale de 55% din valoarea studiului;
d) factura emisa de prestatorul de servicii pentru cota de 45% aferenta
Departamentului de Comert Exterior.
CAP. 5
Editarea si distribuirea in strainatate a buletinelor informative privind
oferta de export, prin Centrul Roman de Comert Exterior, cu finantarea
integrala a cheltuielilor din fonduri bugetare
Art. 22
Mecanismul de realizare si finantare a materialelor de prezentare a ofertei
de export cuprinde urmatoarele:
a) stabilirea de catre Departamentul de Comert Exterior, in colaborare cu
patronatele de ramura, asociatiile profesionale si Centrul Roman de Comert
Exterior, a proiectelor si structurii buletinelor informative privind oferta de
export, care pot fi realizate sub forma unor materiale de prezentare cum sunt:
site/portal, CD-ROM, brosuri, cataloage etc.;
b) furnizarea de catre patronatele de ramura si asociatiile profesionale a
datelor si informatiilor privind oferta de export;
c) fundamentarea volumului materialelor pentru editare si elaborarea de
catre Centrul Roman de Comert Exterior a devizului estimativ de cheltuieli pe
categorii de materiale de prezentare (suport electronic, magnetic si hartie) a
ofertei de export;
d) incheierea contractului intre ordonatorul principal de credite,
Departamentul de Comert Exterior si Centrul Roman de Comert Exterior privind
realizarea materialelor de prezentare a ofertei de export si distribuirea
acestora in strainatate;
e) incheierea procesului-verbal intre Departamentul de Comert Exterior,
Centrul Roman de Comert Exterior si patronatele de ramura sau asociatiile
profesionale privind receptia materialelor de prezentare a ofertei de export;
f) decontarea cheltuielilor pentru realizarea si distribuirea materialelor
de prezentare a ofertei de export, care se face de catre ordonatorul principal
de credite, pe baza facturii emise de Centrul Roman de Comert Exterior si a
procesului-verbal de receptie.
Art. 23
Distribuirea in strainatate a materialelor de prezentare a ofertei de
export se face de catre Centrul Roman de Comert Exterior prin reprezentantele
diplomatice si comerciale ale Romaniei in strainatate, institutiile si
organizatiile cu atributii in promovarea schimburilor comerciale internationale
din tarile partenere, delegatiile participante la manifestari promotionale
organizate in strainatate, precum si prin institutii guvernamentale, patronate
de ramura si asociatii profesionale, pentru a fi utilizate in cadrul
intalnirilor cu reprezentantii mediului de afaceri din strainatate.
CAP. 6
Actiuni de publicitate si reclama cu caracter general, pe produse si grupe
de produse, pe piete de interes pentru exportul romanesc, prin Centrul Roman de
Comert Exterior, cu finantarea integrala a cheltuielilor din fonduri bugetare
Art. 24
Actiunile de publicitate si reclama cu caracter general constau in
realizarea de cataloage, brosuri, CD-uri, expozitii virtuale etc., pe produse
sau grupe de produse, avand ca destinatie mediul de afaceri din tari de interes
pentru exportul romanesc.
Art. 25
Mecanismul de realizare si finantare a materialelor de publicitate si
reclama comerciala cuprinde urmatoarele:
a) prezentarea la Departamentul de Comert Exterior a cererilor pentru
realizarea de materiale publicitare si de reclama comerciala de catre
patronatele de ramura si asociatiile profesionale;
b) selectarea proiectelor care vor fi finantate din fonduri bugetare se
face de catre o comisie formata din reprezentanti ai Departamentului de Comert
Exterior si Centrului Roman de Comert Exterior;
c) selectia proiectelor va avea in vedere elementele de fundamentare prezentate
de patronatele de ramura sau asociatiile profesionale, privind:
- existenta potentialului de absorbtie a pietelor de interes pentru
produsele romanesti;
- existenta unui potential semnificativ de export la produsele pentru care
se realizeaza materialele de publicitate si reclama comerciala;
- penetrarea produselor de export pe noi piete;
- diversificarea structurii exportului pe pietele externe;
d) elaborarea continutului materialelor publicitare de catre Centrul Roman
de Comert Exterior, in colaborare cu patronatele de ramura si asociatiile
profesionale;
e) incheierea contractului intre ordonatorul principal de credite,
Departamentul de Comert Exterior si Centrul Roman de Comert Exterior privind
conditiile tehnico-economice si financiare de realizare a materialelor de
publicitate si reclama comerciala;
f) decontarea cheltuielilor aferente materialelor publicitare si de reclama
comerciala, care se face de catre ordonatorul principal de credite, la
propunerea Departamentului de Comert Exterior, in baza urmatoarelor documente:
- contractul pentru realizarea proiectului;
procesul verbal de receptie, incheiat intre Departamentul de Comert
Exterior, patronatele de ramura si asociatiile profesionale beneficiare si
Centrul Roman de Comert Exterior;
factura emisa de Centrul Roman de Comert Exterior.