HOTARARE Nr. 729 din 10 noiembrie 1992
privind organizarea activitatii de intocmire si eliberare a cartii de alegator
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 325 din 14 decembrie 1992
Art. 1
Cartea de alegator este documentul pe baza caruia se exercita dreptul de
vot Incepand cu anul 1993, exercitarea dreptului de vot pentru toate
consultarile electorale cu caracter national se face numai pe baza cartii de
alegator Cartile de alegator se intocmesc si se elibereaza de catre primari, pe
baza listelor electorale permanente.
Art. 2
Pana la 30 noiembrie 1992 primarii vor intocmi listele electorale
permanente potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1, liste care se pastreaza
intr-un registru cu foi detasabile.
In acest scop, Ministerul de Interne pune la dispozitia primarilor datele
privind cetatenii cu drept de vot, cu sprijinul Comisiei Nationale de
Informatica.
Art. 3
Ministerul Industriei va asigura materialele necesare confectionarii
cartilor de alegator pana la data de 20 noiembrie 1992, iar Ministerul Culturii
va asigura tiparirea acestora pana la data de 30 noiembrie 1992.
Art. 4
Difuzarea catre prefecturi a cartilor de alegator este organizata de catre
Departamentul pentru Administratia Publica Locala.
Prefectii distribuie de indata primarilor din judete cartile de alegator,
in functie de numarul alegatorilor din listele electorale permanente ale
fiecarei localitati.
Predarea-primirea se face la sediul consiliilor locale, pe baza de
proces-verbal si sub semnatura, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 2.
Art. 5
Cartea de alegator se intocmeste de catre primar si se elibereaza tuturor
alegatorilor inscrisi in listele electorale permanente ale localitatii in care
acestia domiciliaza; primarii organizeaza actiunea de eliberare a cartilor de
alegator, astfel incat acestea sa ajunga in posesia titularilor.
Art. 6
Evidenta cartilor de alegator se tine prin listele electorale permanente
ale localitatilor respective, de catre secretarul consiliului local, care ia
masuri de depozitare, conservare si securitate a acestora.
Secretarul consiliului local intocmeste si prezinta primarului, la cerere,
situatia gestiunii cartilor de alegator.
Art. 7
Fiecare carte de alegator poarta un numar care corespunde numarului de
ordine din lista electorala permanenta.
Art. 8
Pentru primirea cartii de alegator, titularii acestora vor prezenta actul
de identitate si vor semna in listele electorale permanente. Primarul va aduce
la cunostinta alegatorului obligatiile acestuia in ceea ce priveste pastrarea
si folosirea cartii de alegator.
Art. 9
In cazul pierderii sau distrugerii cartii de alegator, precum si in cazul
furtului acesteia, se elibereaza un duplicat.
Eliberarea duplicatului se face pe baza cererii titularului, potrivit
modelului prevazut in anexa nr. 3, adresata primarului localitatii de domiciliu
sau resedinta, cerere care va contine declaratia pe proprie raspundere a
imprejurarilor in care s-a produs fapta.
Eliberarea duplicatului se inscrie in listele electorale permanente, la
numarul de ordine respectiv.
Duplicatul poarta acelasi numar cu originalul cartii de alegator si poarta
mentiunea "duplicat".
Originalul cartii de alegator declarat pierdut, furat, deteriorat sau
distrus este nul de drept, utilizarea acestuia pedepsindu-se potrivit legii.
Pe baza declaratiei alegatorului, primarul va instiinta prefectul, care va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, cel mai tarziu cu 30 de zile inainte
de scrutin, lista cartilor de alegator pierdute, furate, distruse sau
deteriorate.
Art. 10
La schimbarea numelui, prenumelui sau domiciliului, alegatorului i se
elibereaza o noua carte de alegator.
Alegatorul care se gaseste in situatiile prevazute la alin. 1 solicita
primarului eliberarea unei noi carti de alegator, pe baza actului de identitate
si a cartii de alegator pe care o poseda.
Primarul anuleaza cartea de alegator prezentata si face toate mentiunile
necesare in listele electorale permanente. Cartile de alegator anulate se
distrug de catre primari pe baza de proces-verbal.
Eliberarea noii carti de alegator se inregistreaza in listele electorale
permanente ca operatiune noua.
Art. 11
In cazul decesului titularului cartii de alegator, aceasta va fi depusa, o
data cu actul de identitate, la consiliul local - starea civila - al comunei
orasului sau municipiului in care a avut loc decesul.
In cazul in care, din diferite motive, nu se depune cartea de alegator,
persoana care depune actul de identitate al decedatului anexeaza si o
declaratie privind pierderea cartii de alegator.
Aceasta declaratie este trimisa primarului care a intocmit si eliberat
cartea de alegator a decedatului.
Primarul instiinteaza prefectul pentru ca acesta sa publice in Monitorul
Oficial al Romaniei disparitia cartii respective de alegator, in conditiile
art. 9 alin. 6.
Art. 12
Departamentul pentru Administratia Publica Locala si Comisia Nationala de
Informatica vor elabora pana la 30 iunie 1993, sistemul informatic privind
registrul cuprinzand listele electorale permanente. Datele privind persoana vor
fi puse la dispozitie de catre Ministerul de Interne.
Art. 13
Departamentul pentru Administratia Publica Locala va elabora, pana la data
de 30 noiembrie 1992, metodologia privind activitatea de intocmire a cartilor
de alegator si va asigura instruirea personalului care participa la realizarea
acestei activitati.
Art. 14
Fondurile necesare efectuarii operatiunilor prevazute in prezenta hotarare,
in suma de 1,0 miliarde lei, se suporta din bugetul Secretariatului General al
Guvernului, care va fi suplimentat in acest scop cu suma de 500 milioane lei
din fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, iar 500 milioane lei
din prevederile bugetare aprobate Secretariatului General al Guvernului pe anul
1992, pana la crearea conditiilor de afectare in mod corespunzator a fondului
de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului sau modificarea bugetului
Secretariatului General al Guvernului printr-o lege rectificativa.
Art. 15
Secretariatul General al Guvernului, Ministerul Economiei si Finantelor,
Ministerul de Interne, Ministerul Industriei, Ministerul Culturii, Departamentul
pentru Administratia Publica Locala si Comisia Nationala de Informatica vor
asigura punerea in aplicare a prezentei hotarari.
Art. 16
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
ANEXA 1
LISTA ELECTORALA PERMANENTA
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Numele Domici- Data si Nr. si Data elib. Semnat. Elib. Semn. Ment.
crt. si pren. liul loc.nast. seria cartii de de prim. dupl. de
alegator. actului aleg. si data prim.
de iden. eliber.
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE
Subsemnatul ............., prefect al judetului ....................., si
subsemnatul ............., primar al localitatii .............., am procedat,
in baza prevederilor Hotararii Guvernului nr. 729/1992 privind organizarea
activitatii de intocmire si eliberare a cartii de alegator, la
predarea-primirea unui numar de....... carti de alegator.
Procesul-verbal s-a intocmit in 2 exemplare, din care fiecare parte a
primit cate unul.
ANEXA 3
CERERE TIP
pentru eliberarea unui duplicat al cartii de alegator
Domnule primar,
Subsemnatul................., domiciliat in...................., posesor al
buletinului de identitate seria...... nr......, eliberat de........., va rog
sa-mi eliberati un duplicat, pentru urmatoarele motive:
Cartea de alegator eliberata (am pierdut-o, s-a distrus, s-a deteriorat,
mi a fost furata) in urmatoarele imprejurari:.................................
............................................................................