HOTARARE Nr.
750 din 9 iulie 2008
pentru aprobarea Schemei de
ajutor de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de
energie
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 543 din 18 iulie 2008
Având în vedere art. 2 din Hotărârea Guvernului nr.
651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul
ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi al art. 66 din Legea
energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - (1) Se aprobă Schema de ajutor de stat
de stat regional privind valorificarea resurselor regenerabile de energie,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu
schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (1) se face cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE) nr.
1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor naţionale
pentru investiţii regionale.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul pentru întreprinderi mici şi mijlocii,
comerţ, turism şi profesii liberale,
Ovidiu Ioan Silaghi
Ministrul mediului şi dezvoltării durabile,
Attila Korodi
ANEXA
SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT REGIONAL
privind valorificarea resurselor regenerabile de
energie
I. Introducere
Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă transparentă
de ajutor de stat regional pentru investiţii, denumită Schemă de ajutor de
stat regional privind valorificarea resurselor
regenerabile de energie, prin care se urmăreşte
promovarea coeziunii economice şi sociale între România şi Uniunea Europeană şi
îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor prin promovarea dezvoltării
durabile şi a investiţiilor în regiunile din România. In conformitate cu Harta
naţională a ajutoarelor de stat regionale pentru perioada 2007-2013, întreg
teritoriul României este eligibil pentru ajutor de stat regional potrivit
prevederilor art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale
pentru investiţii în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea
criteriilor privind ajutorul de stat prevăzute în Regulamentul Comisiei (CE)
nr. 1.628/20061)
pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE
ajutoarelor naţionale pentru investiţii regionale (denumit în continuare Regulament).
(2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu
următoarele:
a) Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice"2) (denumit în continuare POS CCE);
b) Harta naţională a ajutoarelor de stat regionale
pentru perioada 2007-20133);
c) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană4).
(3) De asemenea, schema contribuie la implementarea
prevederilor specifice valorificării surselor
regenerabile de energie din următoarele reglementări comunitare şi naţionale, precum
şi strategii şi politici naţionale:
a) Directiva 2001/77/CE privind promovarea energiei
electrice produse din resurse regenerabile pe piaţa internă de energie5);
b) Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul
European privind Foaia de parcurs în ceea ce priveşte energia regenerabilă -
energie regenerabilă în secolul XXI - costrucţia unui viitor mai durabil6);
c) Legea energiei electrice nr. 13/2007, cu modificările şi completările ulterioare7);
d) Legea nr. 199/2000 privind utilizarea eficientă a
energiei, republicată8);
e) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind
aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20209);
f) Hotărârea Guvernului nr. 443/2003 privind
promovarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile de energie,
cu modificările ulterioare10);
g) Hotărârea Guvernului nr. 1.535/2003 privind
aprobarea Strategiei de valorificare a surselor regenerabile de energie11);
h) Hotărârea Guvernului nr. 1.877/2005 pentru aprobarea
Planului naţional de acţiune privind schimbările climatice (PNASC)12).
II. Obiectivul schemei
Art. 3. - (1) Obiectivul schemei îl constituie
sprijinirea finanţării acordate operatorilor economici pentru realizarea
investiţiilor iniţiale în vederea valorificării resurselor regenerabile de
energie (sursele solare, sursele eoliene, hidroenergetice pentru sisteme cu
putere instalată <10MW, biomasa, sursele geotermale, energia valurilor,
biogazul, gazele rezultate din fermentarea deşeurilor - gazul de depozit, gazul
de fermentare a nămolurilor în instalaţii de epurare a apelor uzate) pentru
producerea de energie electrică şi termică, ceea ce va contribui la dezvoltarea
regională durabilă a României, stimularea dezvoltării economice şi creşterea
coeziunii sociale a regiunilor în care sunt implementate.
(2) Realizarea investiţiilor în cadrul schemei va avea
ca efect:
a) crearea de locuri de muncă;
b) încurajarea folosirii invenţiilor şi inovaţiilor în
domeniul tehnologiilor de producere şi de consum al energiei electrice din
surse regenerabile, precum şi achiziţionarea de echipamente specifice
inovative;
c) limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră, cu
influenţe pozitive asupra dezvoltării durabile.
III. Necesitatea
implementării schemei
Art. 4. - (1) Prezenta schemă este elaborată în
contextul implementării strategiei de dezvoltare durabilă a României.
Obiectivele acesteia sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde
pentru „Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi
sigură", cu documentul „An Energy Policy for Europe", Protocolul de
la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice
(UNFCCC), Protocolul de la Goteborg, precum şi cu actele normative prevăzute la
art. 2 alin. (3).
(2) Dezvoltarea regională durabilă se va realiza prin
sprijinirea investiţiilor pentru valorificarea resurselor regenerabile de
energie în conformitate cu prevederile operaţiunii prevăzute de domeniul major
de intervenţie 2 „Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru
producerea energiei verzi" din cadrul axei prioritare 4 „Creşterea
eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii
schimbărilor climatice" a POS CCE.
1) Regulamentul (CE)
nr. 1.628/2006, publicat în J.O. L 302 din 1 noiembrie 2006.
2) Programul
operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin
Decizia Comisiei C(2007) 3.472 din 12 iulie 2007.
3) Harta naţională
a ajutoarelor de stat cu finalitate regională, aprobată pentru perioada
2007-2013 prin Decizia N 2/07, publicată în J.O. C 73 din 30 martie 2007.
4) Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în J.O. L 157 din 21 iunie
2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
465 din 1 iunie 2005.
5) Directiva
2001/77/EC, publicată în J.O. 283 din 27 octombrie 2001.
6) COM (2006)848
final, 10 ianuarie 2007.
7) Legea nr.
13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.
8) Legea nr.
199/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 954 din 27 noiembrie 2006.
9) Hotărârea
Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.
10) Hotărârea
Guvernului nr. 443/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 24 aprilie 2004.
11) Hotărârea
Guvernului nr. 1.535/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 7 ianuarie 2004.
12) Hotărârea
Guvernului nr. 1.877/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2006.
(3) In Noua Politică Energetică a UE, Comisia Europeană
şi-a asumat ca obiectiv, printre altele, creşterea ponderii surselor
regenerabile de energie, de la mai puţin de 7% în anul 2005 la 20% din totalul
consumului final de energie al UE până în 2020. Mergând în întâmpinarea acestui
obiectiv, România şi-a propus, în cadrul axei prioritare 4 a POS CCE şi în
cadrul Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020, ca ponderea
energiei electrice produse din aceste surse în totalul consumului brut de
energie electrică13) să fie de 33% în anul 2010, 35% în anul 2015 şi 38% în anul 2020;
de asemenea, 11% din consumul intern brut de energie14) va fi asigurat din surse
regenerabile în anul 2010.
(4) In conformitate cu Comunicarea Comisiei Europene
privind promovarea surselor regenerabile de energie15),
exceptând centralele hidroelectrice mai mari de 10MW, costurile de producere a
energiei electrice în unităţi ce utilizează surse
regenerabile sunt în prezent superioare celor aferente utilizării
combustibililor fosili.
(5) Ca urmare, având în vedere obiectivele prevăzute la
alin. (3), stimularea investiţiilor în unităţi energetice în vederea utilizării
surselor regenerabile de energie este absolut necesară şi trebuie susţinută
inclusiv prin surse financiare care reprezintă ajutor de stat.
Art. 5. - (1) România dispune de un potenţial ridicat
de resurse regenerabile de energie (tabelul nr. 1), care în prezent este
insuficient valorificat, având în vedere şi costurile destul de ridicate pentru
realizarea instalaţiilor.
Tabelul nr. 1: Potenţialul naţional al surselor
regenerabile16)
Sursa
|
Potenţial anual
|
Aplicaţie
|
Energie solară
|
60 PJ
1,2 TWh
|
Energie termică
Energie electrică
|
Energie eoliană (potenţial teoretic)
|
23 TWh
|
Energie electrică
|
Energie hidro, din care sub 10 MW
|
36 TWh
3,6 TWh
|
Energie electrică
|
Biomasă şi biogaz
|
318 PJ
|
Energie termică
Energie electrică
|
Energie geotermală
|
7 PJ
|
Energie termică
|
(2) In ultimii ani importurile
de resurse primare de energie au înregistrat o creştere continuă, reprezentând
circa o treime din totalul resurselor primare de energie17). Având în vedere faptul că se
estimează că în 2015 dependenţa de importurile de resurse primare de energie va
ajunge la aproximativ 50% din total, cu o creştere anuală de aproximativ 3%,
este esenţială o mai bună valorificare a resurselor regenerabile de energie.
Art. 6. - Resursele regenerabile de energie pot înlocui
combustibilii fosili şi pot conduce la diminuarea efortului financiar pentru
achiziţionarea resurselor primare epuizabile (cărbune, gaze naturale, petrol),
precum şi la atingerea standardelor de mediu prin diminuarea poluării
(producerea de energie verde). Prin urmare, realizarea de investiţii pentru
valorificarea acestor surse de energie contribuie la îmbunătăţirea
competitivităţii în economie şi la dezvoltarea durabilă, având un impact
pozitiv asupra dezvoltării regiunilor în care sunt implementate. Astfel,
valorificarea resurselor regenerabile de energie va contribui la introducerea
în sistemul economic a acestor zone. In plus, în zonele cu potenţial pentru
producerea de energie regenerabilă vor creşte oportunităţile de angajare, fiind
necesară forţă de muncă atât pentru instalarea, operarea şi întreţinerea
capacităţilor de producere a energiei din RES, cât şi pentru producerea de
echipamente necesare pentru producerea energiei.
Art. 7. - Pentru a duce la îndeplinire angajamentele
asumate şi pentru a valorifica potenţialul surselor regenerabile de energie al
României, Strategia de valorificare a surselor regenerabile de energie prevede
pentru perioada 2003-2010 punerea în funcţiune de capacităţi noi de producere a
energiei din surse regenerabile cu o putere instalată totală de circa 441,5 MW
(energie electrică), respectiv 3.274,64 mii tep (energie termică), iar pentru perioada 2011-2015 instalarea unei
puteri totale de 798,0 MW (energie electrică), respectiv 3.527,7 mii tep
(energie termică).
Art. 8. - Prezenta schemă va finanţa investiţii pentru
construcţia şi modernizarea capacităţilor de producere a energiei electrice şi
termice prin valorificarea resurselor regenerabile de energie: biomasă,
micro-hidro (putere instalată < 10MW), solară, eoliană, geotermală,
biocarburanţi. In cadrul schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele care
prevăd realizarea de investiţii iniţiale. Nu se acceptă proiecte care
reprezintă, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor
active fixe existente.
IV. Domeniul de aplicare
Art. 9. - Schema de ajutor de
stat se adresează operatorilor economici, întreprinderi mari, mijlocii şi mici,
din toate sectoarele economice, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 10,
care realizează investiţii iniţiale în oricare dintre cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.
Art. 10. - (1) In cadrul prezentei scheme nu se acordă
sprijin financiar pentru următoarele sectoare:
a) sectorul pescuitului şi acvaculturii;
b) sectorul construcţiilor de nave;
c) industria carboniferă;
d) industria siderurgică;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activităţile legate de producţia primară a
produselor agricole prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene;
g) procesarea şi marketingul produselor agricole,
inclusiv ale celor care imită sau substituie laptele
sau ale produselor din lapte, în conformitate cu Regulamentul (CEE) nr.
1.898/8718);
13) Consum de energie electrică - consumul
brut de energie electrică, calculat astfel: producţia naţională de energie
electrică, inclusiv cea produsă de autoproducători, la care se adaugă
importurile şi se scad exporturile.
14) Consumul
intern brut de energie - consum intern brut de
energie primară (producţie internă de energie primară, la care se adaugă
importurile şi se scad exporturile şi buncărajul, acesta din urmă cuprinzând
cantităţile de combustibili livrate navelor maritime pe apele exterioare,
indiferent de pavilion).
15) Sursa: Comisia
Europeană - DGTREN, decembrie 2005.
16) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007.
17) Institutul
Naţional de Statistică.
18) Regulamentul
(CEE) nr. 1.898/87, publicat în J.O. L 182 din 3 iulie 1987.
h) dezvoltarea (promovarea) imobiliară - cod CAEN 411;
i) fabricarea armamentului şi muniţiei - cod CAEN 254
şi fabricarea vehiculelor militare de luptă - cod CAEN 304.
(2) In cadrul prezentei scheme
nu se acordă sprijin financiar pentru următoarele obiective:
a) susţinerea financiară a activităţilor de export
către terţe ţări sau către state membre, legată direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie ori pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea preferenţială a produselor naţionale
în detrimentul produselor importate;
c) achiziţionarea de echipamente de transport în
sectorul transportului.
(3) De asemenea, în cadrul
prezentei scheme nu se acordă sprijin financiar pentru proiectele de investiţii
cofinanţate din Programul Operaţional Regional şi Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală şi pentru activitatea economică aferentă codului CAEN Rev. 2 - 1101
(„Distilarea, rafinarea şi mixarea băuturilor alcoolice").
V. Definiţii
Art. 11. - In sensul prezentei scheme, expresiile de
mai jos semnifică după cum urmează:
a) întreprinderi mici şi
mijlocii (IMM) - întreprinderile care se
încadrează în definiţia IMM-urilor conform anexei nr. I
la Regulamentul CE nr. 70/200119) pentru
aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de stat pentru
întreprinderile mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare,
şi Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) întreprindere mare -
orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor, conform lit.
a);
c) investiţia iniţială - o investiţie în active corporale şi necorporale legată de crearea
unei noi unităţi, extinderea unei unităţi existente, diversificarea producţiei
unei unităţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, schimbarea
fundamentală a procesului global de producţie al unei unităţi existente.
Achiziţionarea de acţiuni sau părţi sociale emise de către o întreprindere nu
constituie investiţie iniţială;
d) începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcţii, fie primul angajament
care creează obligaţii juridice de comandă a echipamentelor, dacă acesta este
anterior, excluzând studiile de fezabilitate preliminare, în conformitate cu
prevederile cuprinse în Regulament;
e) costuri eligibile -
costurile legate de investiţia iniţială, respectiv costurile cu active
corporale şi active necorporale;
f) active corporale -
terenuri, construcţii, utilaje sau instalaţii;
g) active necorporale -
transferul de tehnologie prin achiziţionarea de patente, licenţe, know-how sau
informaţii tehnice nepatentate;
h) intensitatea ajutorului
de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea
actualizată a ajutorului, exprimată ca procent din valoarea actualizată a
costurilor eligibile ale investiţiilor20);
i) rata de actualizare -
rata de referinţă calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea
metodei de stabilire a ratelor de referinţă si de scont21);
j) administrator al schemei - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Direcţia generală
politică energetică, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară
4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul
combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE;
k) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management pentru POS CCE.
VI. Beneficiarii
Art. 12. - (1) Potenţialii
beneficiari pot fi întreprinderi mari, mijlocii sau mici.
(2) Beneficiarii pot depune proiecte individual.
Art. 13. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor
sunt următoarele:
1. este înregistrat ca societate comercială în România
potrivit legislaţiei în vigoare;
2. nu se află în dificultate în conformitate cu Liniile
directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate22);
3. nu are datorii la stat privind plata taxelor şi
altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale, bugete
speciale şi bugete locale, inclusiv privind obligaţiile de plată privind
reeşalonările, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
4. demonstrează că deţine resursele financiare
necesare pentru implementarea proiectului;
5. în cazul în care acesta este/a fost subiectul unui
ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a
Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rămasă definitivă şi
irevocabilă, ajutorul ilegal şi/sau utilizat abuziv trebuie să fi fost
recuperat integral, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
659/199923) şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/200624) privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007;
6. să justifice necesitatea finanţării proiectului
prin ajutor de stat;
7. îndeplineşte şi alte condiţii specificate în
cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 14. - Numărul maxim estimat de beneficiari este de
300.
VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor
Art. 15. - (1) In cadrul schemei pot fi finanţate
exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale.
(2) Condiţiile de eligibilitate ale proiectelor sunt
următoarele:
1. Scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în
conformitate cu obiectivele operaţiunii prevăzute în axa prioritară 4
„Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul
combaterii schimbărilor climatice" a POS CCE, domeniul major de
intervenţie 2 „Valorificarea resurselor regenerabile de
energie pentru producerea energiei verzi, inclusiv obiectivele Strategiei
Energetice a României 2007-2020".
19) Regulamentul CE
nr. 70/2001, publicat în J.O. L 10 din 13 ianuarie 2001.
20) Intensitatea se
calculează ţinând cont de valoarea totală a sprijinului financiar public
acordat pentru realizarea proiectului, care se poate acorda din surse
comunitare, naţionale sau locale; toate cifrele utilizate vor fi cele cărora nu
li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.
21) Comunicarea
Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a
ratelor de referinţă şi de scont, publicată în J.O. C 14 din 19 ianuarie 2008.
22) Liniile
directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea
întreprinderilor în dificultate, publicate în J.O. C
244 din 1 octombrie 2004.
23) Regulamentul
Consiliului (CE) nr. 659/1999, stabilind regulile de aplicare a art. 93 din
Tratatul CE, publicat în J.O. L 083 din 27 martie 1999.
24) Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.042 din 28 decembrie 2006.
2. Proiectul este implementat pe teritoriul României.
3. Activităţile proiectului nu au fost finanţate şi nu
sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice, cu excepţia studiilor
preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topografică, studiul
pentru evaluarea potenţialului, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic,
detaliile de execuţie etc).
4. Proiectul respectă reglementările naţionale şi
comunitare privind protecţia mediului, achiziţiile publice, informarea şi
publicitatea şi egalitatea de şanse.
5. In cadrul proiectului nu trebuie să se fi efectuat
activităţi care să semnifice „începerea lucrărilor".
6. Proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate
în cererea de propuneri de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
VIII. Durata
Art. 16. - Prezenta schemă se aplică până la data de 31
decembrie 2013.
IX. Bugetul schemei
Art. 17. - (1) Bugetul total estimat alocat al schemei este de 200.000.000 euro (echivalent în lei),
din care 169.700.000 euro (echivalent în lei) reprezintă fonduri europene
nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi
30.300.000 euro (echivalent în lei) reprezintă fonduri de cofinanţare publică
asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi
Finanţelor, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:
Tabelul nr. 2: Bugetul total estimat al schemei
- mil.
euro -
An
|
Total (fonduri comunitare şi
fonduri publice naţionale)
|
2008
|
20,9
|
2009
|
30,6
|
2010
|
39,7
|
2011
|
41,4
|
2012
|
35,8
|
2013
|
31,6
|
(2) Derularea operaţiunilor financiare determinate de
utilizarea fondurilor prevăzute la alin. (1) se face în conformitate cu
prevederile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 80/2008 pentru
aprobarea Instrucţiunilor privind deschiderea şi funcţionarea conturilor pentru
gestionarea asistenţei financiare nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de
stat, în cadrul obiectivului convergenţă.
X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 18. - Măsurile de sprijin acordate
întreprinderilor pentru realizarea de investiţii iniţiale constau în alocarea
unor sume nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
Art. 19. - Sumele vor fi acordate în mai multe tranşe în conformitate cu prevederile Ghidului
solicitantului şi vor fi actualizate la valoarea lor din momentul acordării
ajutorului. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă aplicabilă la
data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării
contractului de finanţare de către ambele părţi.
XI. Valoarea maximă a
finanţării (intensitatea ajutorului de stat)
Art. 20. - Intensitatea ajutorului de stat acordat nu
poate depăşi:
a) 40% din totalul cheltuielilor eligibile, în regiunea Bucureşti-Ilfov;
b) 50% din totalul cheltuielilor eligibile, în celelalte
7 regiuni de dezvoltare.
Art. 21. - Cu excepţia operatorilor economici din
sectorul transporturilor, aceste intensităţi se majorează cu 20% în cazul
întreprinderilor mici şi cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii.
Art. 22. - Diferenţa până la valoarea totală a
proiectului se acoperă de către beneficiar. Acesta trebuie să aducă o
contribuţie financiară de cel puţin 30% din costurile eligibile, fie din
resurse proprii, fie surse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul
niciunui ajutor public25).
Art. 23. - Prezenta schemă nu se aplică proiectelor ale
căror costuri totale depăşesc 50 milioane euro.
XII. Cheltuielile eligibile
Art. 24. - In materia cheltuielilor eligibile se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007
privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale26), cu modificările şi completările
ulterioare, atunci când acestea sunt mai restrictive
decât prevederile specifice ajutorului de stat.
Art. 25. - Sunt considerate cheltuieli eligibile
următoarele categorii de cheltuieli cu investiţia iniţială:
a) costul investiţiilor în active corporale -
considerate integral, atât pentru întreprinderile mari, cât şi pentru
întreprinderile mici/mijlocii;
b) costul investiţiilor în active necorporale. In
cazul întreprinderilor mici/mijlocii se ia în considerare costul integral al
acestor investiţii, iar în cazul întreprinderilor mari aceste costuri nu pot fi
admise decât până la o limită de 50% din cheltuielile eligibile totale ale
proiectului.
Art. 26. - (1) In sensul prezentei scheme, investiţiile
în „active corporale" privesc terenuri, construcţii, utilaje sau
instalaţii.
(2) Costul de achiziţie a
terenului este eligibil în procent de maximum 10% din cheltuielile totale
eligibile ale proiectului.
Art. 27. -Activele achiziţionate trebuie să fie noi.
Art. 28. - Cheltuielile privind achiziţia de active
corporale şi necorporale prin leasing nu sunt
eligibile.
Art. 29. - Pentru a fi incluse în investiţia iniţială,
activele necorporale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a
beneficiat de ajutor de stat regional;
b) să fie considerate active
amortizabile;
c) să fi fost achiziţionate de la un terţ, în condiţii
de piaţă;
d) să fie incluse în categoria activelor proprii
firmei şi să rămână în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional
pentru o perioadă de cel puţin 5 ani, în cazul
întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM.
Art. 30. - (1) Toate costurile aferente investiţiei
iniţiale vor fi considerate fără TVA.
(2) Ulterior încheierii contractului de finanţare,
beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru
aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii
contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.
25) Exemplu de
ajutor public: împrumuturi în condiţii preferenţiale, bonificaţii de dobândă,
participări de capital din partea unei instituţii publice care nu îndeplinesc
criteriul investitorului în economia de piaţă, garanţii publice care conţin
elemente de ajutor de stat, ajutoare de minimis.
26) Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.
XIII. Necesitatea
ajutorului de stat şi a menţinerii investiţiei
Art. 31. - (1) Ajutorul de stat regional pentru
investiţii nu poate fi acordat în cadrul prezentei scheme decât dacă, înaintea
începerii lucrărilor, beneficiarul a prezentat o cerere în acest scop şi dacă
autoritatea responsabilă de administrarea schemei a confirmat ulterior în scris
că, sub rezerva unei verificări mai detaliate, proiectul îndeplineşte în
principiu condiţiile de eligibilitate stabilite în schemă înaintea începerii
lucrărilor27).
(2) In situaţia în care lucrările încep anterior
îndeplinirii condiţiilor stabilite la alin. (1), întregul proiect nu va mai fi
eligibil pentru ajutor.
Art. 32. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în
cadrul schemei de ajutor de stat trebuie menţinută în regiunea beneficiară
pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor, în
cazul întreprinderilor mari, sau 3 ani, în cazul IMM. Această regulă nu
împiedică înlocuirea instalaţiilor sau echipamentelor uzate moral în decursul
acestei perioade de 5 ani (respectiv 3 ani) din cauza schimbărilor tehnologice
rapide, cu condiţia ca activitatea economică să se desfăşoare în continuare în
regiunea în cauză pe o durată egală cu perioada minimă prevăzută28).
XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 33. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al
intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat
când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai
multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că
finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
Art. 34. - Ajutorul de stat acordat în cadrul schemei nu
poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat
în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleaşi
costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului
de stat care depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în
prezenta schemă.
XV. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 35. - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin
Direcţia generală politică energetică, în calitate de organism intermediar
pentru axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii
furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE este
autoritatea responsabilă cu administrarea prezentei scheme, sub coordonarea
Autorităţii de management pentru POS CCE, în calitate de furnizor de ajutor de
stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei
desfăşurare.
Art. 36. - (1) Procedura de implementare şi derularea
schemei se desfăşoară după cum urmează:
1. lansarea cererilor de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea
cererii de finanţare;
3. verificarea conformităţii administrative a cererii
de finanţare şi a existenţei documentelor însoţitoare: numai propunerile de
proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
4. verificarea eligibilităţii propunerilor de
proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această
etapă vor putea face obiectul etapei următoare; transmiterea către beneficiar a
acordului de principiu că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate ale
schemei, potrivit art. 31 alin. (1);
5. evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor;
6. selecţia proiectelor;
7. întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
8. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor:
plăţile se efectuează de către Unitatea de plată a POS CCE, numai pe bază de
documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare;
9. efectuarea monitorizării pe durata derulării
proiectelor;
10. finalizarea proiectelor: plata finală se face în
baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;
11. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor,
pe o perioadă de 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, şi pe o perioadă de 3
ani, în cazul IMM.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul
acordat conform prezentei scheme, operatorul economic va depune la Ministerul
Economiei şi Finanţelor, adresată organismului intermediar pentru energie, o
cerere de finanţare corespunzătoare operaţiunii prevăzute în art. 4 alin. (2)
din schema însoţită de documentele necesare solicitate în cererea de propuneri
de proiecte şi Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii de finanţare şi al
documentelor însoţitoare, descrierea detaliată a etapelor prevăzute în alin.
(1), criteriile de selecţie, precum şi celelalte condiţii necesare pentru
implementarea schemei sunt stabilite în cererea de propuneri de proiecte şi în
Ghidul solicitantului, corespunzătoare operaţiunii prevăzute la art. 4 alin.
2). Cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, corespunzătoare
operaţiunii, vor fi publicate pe pagina oficială de web a Ministerului
Economiei şi Finanţelor, la adresele http://oie.minind. ro şi http://amposcce. minind. ro
Art. 37. - Data de la care se
pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul
Economiei şi Finanţelor - organismul intermediar pentru energie va fi anunţată
la lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a
Ministerului Economiei şi Finanţelor - organismul intermediar pentru energie: http://oie.minind.ro
27) In conformitate
cu art. 5 alin.(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006.
28) In conformitate
cu art. 4 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006.
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 38. - In vederea
asigurării transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în
conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/199829), furnizorul de
ajutor de stat aplică prevederile referitoare la procedura de pregătire a
notificării şi informării prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
117/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 39. -Textul schemei,
precum şi textul actului normativ pentru aprobarea schemei se publică integral
pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei şi Finanţelor, la adresele http://amposcce. minind.ro şi http://oie. minind. ro
Art. 40. - Furnizorul de ajutor de stat transmite
Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta
schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa nr. 1 la Regulament, în
vederea transmiterii la Comisia Europeană în maximum 20 de zile lucrătoare de
la implementarea schemei. Aceste informaţii se publică în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene.
Art. 41. - Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza
respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta
schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea
permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile
care se impun.
Art. 42. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării
lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului, precum şi să
furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea organismului intermediar
pentru energie, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare
prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.
Art. 43. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se asigură
că investiţiile vor fi menţinute în regiune pe o perioadă de 5 ani de la
finalizarea acestora, în cazul întreprinderilor mari,
sau 3 ani, în cazul IMM.
(2) In situaţia în care constată nerespectarea
condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii
prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate
demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a
dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în
vigoare.
Art. 44. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi
administratorul schemei sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile
referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele
justificative aferente ajutorului de stat acordat), pentru o perioadă de 10 ani
începând de la data acordării ultimului ajutor,30) dar nu mai puţin de 3 ani de la închiderea oficială sau parţială
a POS CCE, pentru a stabili dacă sunt respectate toate condiţiile de exceptare
prevăzute de Regulament.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să
păstreze, pentru o perioadă de 10 ani începând de la data ultimului ajutor
acordat în cadrul schemei31), toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a
ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat
prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a
ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, informaţii
privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi
baza legală prin care acestea au fost acordate.
Art. 45. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta
schemă de ajutor de stat.
Art. 46. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea schemei
în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/200732) pentru punerea în aplicare a Regulamentului
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi cu Regulamentul
(CE) nr. 794/200433)
cu privire la implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 659/1999
referitor la aplicarea art. 93 al Tratatului CE.
Art. 47. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 41, 43, 45 şi 46.
29) Regulamentul
(CE) nr. 994/1998 cu privire la aplicarea art. 92 şi 93 din Tratatul de
instituire a Comunităţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare
orizontale, publicat în J.O. L 142 din 14 mai 1998.
30),31) Data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei va fi publicată
pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
32) Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie
2007.
33) Regulamentul
Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în J.O. L 140 din 30 aprilie 2004.