HOTARARE Nr. 794 din 17 decembrie 1992
privind organizarea si functionarea Ministerului Industriilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 335 din 29 decembrie 1992
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Ministerul Industriilor este organ al administratiei publice centrale
de specialitate, care, in conformitate cu prevederile legale, realizeaza
programul Guvernului in domeniile sale de activitate.
(2) Domeniile de activitate ale Ministerului Industriilor sunt prevazute in
anexa nr. 1. Art. 2 Ministerul Industriilor are, in principal, urmatoarele
atributii:
1. organizeaza si urmareste aplicarea legilor si hotararilor Guvernului,
asigurand, in domeniile sale de activitate, implementarea politicii Guvernului,
cu respectarea limitelor de autoritate si a principiului autonomiei agentilor
economici si al autonomiei locale;
2. defineste, fundamenteaza si actualizeaza strategiile, politicile si
programele orientative de evolutie cantitativa si calitativa, in cadrul
domeniilor sale de activitate, urmarind utilizarea eficienta a resurselor,
precum si evolutia factorilor de dezvoltare, in conditiile statului de drept si
ale economiei de piata;
3. initiaza, elaboreaza si fundamenteaza sau, dupa caz, avizeaza proiecte
de acte normative in sfera sa de activitate;
4. coordoneaza realizarea activitatilor din domeniul propriu, urmarind
realizarea coerentei economice prin:
- participarea la actiunile de reorientare a activitatilor economice din
domeniile aflate in competenta sa;
- participarea la crearea de noi structuri in economie;
- corelarea resurselor materiale din tara si din import, precum si a celor
financiare pentru productie si export;
5. elaboreaza politici unitare si asigura controlul administrarii
resurselor minerale;
6. ia masuri pentru dezvoltarea cercetarii stiintifice specifice
activitatii sale si pentru cointeresarea agentilor economici in aplicarea
rapida a rezultatelor acesteia in practica;
7. sprijina agentii economici, prin activitati de consultanta, pentru
incadrarea in coordonatele reformei;
8. fundamenteaza si organizeaza aplicarea politicii guvernamentale fata de
regiile autonome si coordoneaza activitatea acestora;
9. fundamenteaza comenzile de stat, subventiile, creditele pentru
investitii, in conditiile legii, in domeniile sale de activitate;
10. reprezinta statul:
- in calitatea sa de actionar la societatile comerciale cu capital de stat
din domeniile sale de activitate;
- in incheierea de conventii, acorduri sau alte intelegeri internationale
din domeniul sau, potrivit legii;
- in conducerea unitatilor bugetare din subordine;
- in dezvoltarea relatiilor de colaborare internationala;
11. determina necesitatile de instruire si conlucreaza cu organizatiile si
institutiile de specialitate pentru formarea si perfectionarea pregatirii
profesionale a personalului;
12. organizeaza elaborarea si aplicarea studiilor si programelor privind recuperarea
si reintroducerea in circuitul economic a materialelor si componentelor
refolosibile;
13. organizeaza si urmareste aplicarea, in domeniile sale de activitate, a
programelor vizand eliminarea sau prevenirea activitatilor poluante;
14. coordoneaza activitatile privind:
- gestionarea si controlul resurselor minerale;
- recuperarea si conservarea energiei;
- controlul cazanelor, recipientelor sub presiune si instalatiilor de
ridicat;
- recuperarea si reciclarea materialelor refolosibile.
15. editeaza publicatii de specialitate si de informare specifice.
Art. 3
(1) Structura organizatorica a Ministerului Industriilor este prevazuta in
anexa nr. 2.
(2) Conducerea Ministerului Industriilor este asigurata de catre ministru.
(3) Pe langa ministru functioneaza colegiul ministerului, ca organ
consultativ.
(4) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului si il reprezinta
in raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, cu alte autoritati ale administratiei
publice si cu organizatii din tara, precum si cu organisme din alte tari.
Art. 4
Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Industriilor este 1.435,
exclusiv demnitarii.
Art. 5
Structurile organizatorice ale compartimentelor din aparatul propriu,
altele decat cele cuprinse in anexa nr. 2, precum si competentele, atributiile,
sarcinile si numarul de posturi se aproba prin ordin al ministrului.
Art. 6
Departamentele sunt conduse de sefi de departamente, cu functia de secretar
de stat.
Art. 7
(1) In subordinea Ministerului Industriilor functioneaza:
- Institutul de Management si Informatica;
- Centrul de Informare si Documentare pentru Industrie;
- servicii publice de specialitate in unitatile administrativ-teritoriale,
prevazute in anexa nr. 7.
(2) Principalele atributii si competente ale unitatilor din subordinea
Ministerului Industriilor sunt prevazute in anexele nr. 3, 4, 5 si 6.
(3) Structura organizatorica si statul de functii ale unitatilor din
subordine se aproba prin ordin al ministrului.
(4) Unitatile din subordinea Ministerului Industriilor vor fi conduse de
directori generali si directori generali adjuncti, numiti prin ordin al
ministrului.
Art. 8
(1) Institutul de Management si Informatica si unitatile teritoriale ale
inspectiilor din anexa nr. 7 sunt unitati bugetare, cu buget anual propriu in
cadrul bugetului Ministerului Industriilor. Numarul de posturi al acestora este
prevazut in anexa nr. 7.
(2) Centrul de Informare si Documentare pentru Industrie se finanteaza
integral din venituri extrabugetare.
Art. 9
Ministerul Industriilor, departamentele, unitatile din subordinea
ministerului vor utiliza, in parcul propriu de transport, un numar de
autoturisme pentru transport de persoane, stabilit in conformitate cu
prevederile legale, precum si autovehicule de interventie specifica domeniilor
minier, chimic, petrochimic si productie pentru aparare.
Art. 10
In exercitarea conducerii Ministerului Industriilor, ministrul emite ordine
si instructiuni.
Art. 11
Atributiile personalului ministerului se stabilesc prin regulament de
organizare si functionare, aprobat de catre ministru.
Art. 12
Ministerul Finantelor va introduce influentele financiare care decurg din
aplicarea prezentei hotarari in bugetul de stat.
Art. 13
Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 14
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare pe data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 493/1991 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei, cu modificarile
ulterioare: hotararile Guvernului nr. 759/1991, 16/1992, 196/1992, 335/1992 si
458/1992, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
DOMENII DE ACTIVITATE
ale Ministerului Industriilor
- Energie electrica si termica
- Mine si geologie
- Petrol si gaze
- Metalurgia feroasa si neferoasa
- Constructii de masini, electrotehnica si electronica; mecanica fina
- Chimie si petrochimie
- Textile si pielarie
- Materiale de constructii
- Exploatarea si industrializarea lemnului
- Sticla si ceramica
- Recuperarea si reciclarea materialelor refolosibile.
ANEXA 2
*) Schema se gaseste in Monitorul Oficial nr. 335 din 29 decembrie 1992.
ANEXA 3
ATRIBUTIILE SI COMPETENTELE
Inspectiei de Stat pentru Resurse Minerale
Inspectia de Stat pentru Resurse Minerale realizeaza politica economica a
Guvernului in domeniile avizarii programelor si lucrarilor de cercetare
geologica, omologarii si evidentei rezervelor de substante utile si al
controlului modului in care se executa lucrarile geologice si se exploateaza
zacamintele, in care scop are urmatoarele atributii:
I. In domeniul investigarii patrimoniului national de resurse minerale prin
lucrari de cercetare geologica
1. Avizeaza:
- studiile de prognoza si programele privind directiile de desfasurare a
activitatii de cercetare geologica a resurselor minerale;
- proiectele geologice pentru lucrarile de prospectiuni si de exploatare
pentru toti agentii economici;
- caietele de sarcini pentru perimetrele atribuite, precum si sistarea,
conservarea sau abandonarea lucrarilor geologice in aceste perimetre;
- executarea lucrarilor geologice-tehnice necesare realizarii obiectivelor
de constructii;
- propunerile de amplasamente ale investitiilor si lucrarilor ingineresti
sub aspectul influentei acestora asupra posibilitatilor de cercetare geologica,
a valorificarii substantelor minerale utile si a protectiei zacamintelor;
- propunerile de atribuire si/sau concesionare a perimetrelor de
prospectiune si de exploatare.
2. Participa la:
- instituirea perimetrelor de prospectiune si de exploatare;
- constituirea fondului perimetrelor de cercetare concesionabile;
- comisiile de adjudecare a licitatiilor pentru perimetrele in care
executarea lucrarilor de cercetare geologica este finantata din fondurile agentilor
economici.
3. Atesta capacitatea tehnica a agentilor economici pentru executia
lucrarilor de cercetare geologica si acorda permisele de prospectiune sau
exploatare.
II. In domeniul exploatarii si protejarii patrimoniului national de resurse
minerale
1. Avizeaza:
- propunerile privind darea in administrare a perimetrelor de exploatare
instituite ca urmare a executarii lucrarilor de cercetare geologica finantate
de la bugetul de stat;
- caietele de sarcini intocmite pentru perimetrele de exploatare;
- documentatiile tehnico-economice, precum si programele anuale de
exploatare si, dupa caz, de preparare-prelucrare, pentru hidrocarburi, carbuni,
minereuri, substante nemetalifere, ape subterane (potabile, industriale,
minerale, geotermale), namoluri, lacuri terapeutice si gaze necombustibile,
urmarind protectia si exploatarea rationala a zacamintelor;
- deschiderea sau inchiderea partiala sau totala, temporara sau definitiva,
a exploatarilor de resurse minerale;
- casarea lucrarilor de exploatare a substantelor minerale utile (puturi,
galerii, sonde etc.);
III. In domeniul gestionarii fondului national de rezerve
1. Organizeaza activitatile de omologare a rezervelor de substante minerale
utile si avizeaza abandonarile de rezerve. Documentul de omologare a rezervelor
constituie actul care fundamenteaza, sub aspectul potentialului geologic,
exploatarea si valorificarea zacamintelor.
2. Constituie fondul national de rezerve de substante minerale utile si
organizeaza evidenta acestuia.
3. Organizeaza:
- fondul de date geologice, stocarea, sistematizarea si valorificarea
acestuia;
- constituirea si actualizarea cadastrului minier si petrolier si a cartii
miniere-petroliere;
- constituirea fondului de rezerve de substante minerale utile strategice,
la dispozitia statului.
IV. In domeniul stabilirii de norme si instructiuni
Elaboreaza, impreuna cu entitatile organizatorice de specialitate din
ministere, norme si instructiuni obligatorii cu privire la cercetarea
geologica, exploatarea si protectia zacamintelor, precum si la controlul
activitatilor din domeniile substantelor minerale utile.
V. Inspectia de Stat pentru Resurse Minerale
Are competente de control al intregii activitati de cercetare geologica, de
exploatare si de valorificare a resurselor minerale potrivit intereselor
nationale, desfasurata de toti agentii economici, indiferent de natura
capitalului acestora - de stat, particular sau mixt, urmarind:
- existenta autorizarii legale pentru executarea lucrarilor de cercetare
geologica, de exploatare si/sau de valorificare a zacamintelor;
- modul de utilizare a alocatiilor bugetare pentru cercetare biologica;
- existenta avizarilor si documentatiilor tehnice aprobate conform reglementarilor
legale;
- respectarea documentatiilor tehnico-economice, a prevederilor din
caietele de sarcini si din contractele de concesionare, a normelor si
instructiunilor obligatorii etc.;
- tehnologiile si tehnicile utilizate.
Inspectia de Stat pentru Resurse Minerale este abilitata pentru:
- constatarea si sanctionarea contraventiilor, rezolvarea contestatiilor si
sesizarea organelor competente in cazurile care constituie infractiuni in
domeniile cercetarii geologice, exploatarii si prelucrarii/prepararii
substantelor minerale utile;
- sistarea lucrarilor geologice sau de exploatare executate in afara
perimetrului instituit, fara documentatii tehnice aprobate, precum si a celor
care prin modul de desfasurare pot conduce la exploatarea nerationala si
periculoasa sau degradarea zacamintelor;
- participarea la solutionarea litigiilor dintre agentii economici privind
limitele perimetrelor de cercetare si/sau de exploatare, dreptul de prioritate
in descoperirea zacamintelor de substante minerale utile, daunele provocate in
timpul exploatarii resurselor minerale, dreptul de obtinere a concesiunii si
altele.
ANEXA 4
ATRIBUTIILE
Inspectiei pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si
Instalatiilor de Ridicat
Inspectia pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si
Instalatiilor de Ridicat are ca obiect de activitate controlul sigurantei in
functionare al:
- instalatiilor sub presiune si de ridicat si a dispozitivelor de siguranta
aferente acestora;
- aparatelor consumatoare de combustibil de uz neindustrial (sobe si alte
aparate de incalzit, aparate de gatit si pentru incalzire apei, arzatoare) si
al dispozitivelor de siguranta aferente acestora;
- unor componente din obiectivele si instalatiile nucleare (conducte de
abur-apa, alte lichide si gaze tehnice, recipiente sub presiune, pompe,
armaturi, suporti ai elementelor sub presiune, suporti din zona activa) si al
dispozitivelor de siguranta a acestora.
In acest scop indeplineste urmatoarele atributii:
- elaboreaza prescriptii tehnice obligatorii privind:
- proiectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, intretinerea,
exploatarea, utilizarea, incarcarea, transportul, depozitarea, incercarea,
verificarea si importul instalatiilor, componentelor, dispozitivelor de
siguranta, aparatelor, materialelor si mijloacelor de control, dupa caz;
- examinarea si autorizarea sudorilor, a personalului care executa
examinari nedistructive, precum si a personalului de exploatare - fochisti,
macaragii, liftieri, mecanici trolisti si alte categorii stabilite prin
prescriptiile tehnice;
- examineaza, in vederea autorizarii:
- agentii economici care urmeaza sa proiecteze, sa construiasca, sa
monteze, sa repare, sa controleze prin mijloace nedistructive, sa intretina, sa
incarce, sa transporte, sa depoziteze sau sa verifice, dupa caz, instalatii,
componente, dispozitive de siguranta si aparate;
- laboratoarele sau standurile unde urmeaza sa se execute incercarile, in
vederea omologarii instalatiilor, componentelor si aparatelor, inclusiv a
dispozitivelor de siguranta, respectiv probele de tip ale aparatelor sau
dispozitivelor de siguranta;
- sudorii, personalul care executa examinari nedistructive, precum si
personalul de exploatare, conform prevederilor prescriptiilor tehnice;
- retrage autorizatiile acordate cand constata ca nu sunt indeplinite
prescriptiile tehnice;
- participa la lucrarile de omologare a instalatiilor, componentelor,
aparatelor, dispozitivelor de siguranta aferente acestora, a produselor din
metale feroase si neferoase si pentru sudare destinate construirii, montarii
sau repararii instalatiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranta si
aparatelor, procedeelor de sudare, precum si a materialelor sau mijloacelor de
control nedistructive si isi da acordul daca sunt indeplinite prevederile din
prescriptiile tehnice;
- avizeaza:
- proiectele, respectiv desenele tip de ansamblu, elaborate de agentii
economici cu privire la respectarea prevederilor prescriptiilor tehnice;
- importul instalatiilor, componentelor, dispozitivelor de siguranta,
aparatelor, materialelor feroase si neferoase si pentru sudare destinate
construirii, montarii sau repararii instalatiilor, componentelor, dispozitivelor
de siguranta si aparatelor, precum si al materialelor sau mijloacelor de
control nedistructive, in cazul in care prescriptiile tehnice ale furnizorului
strain, dupa care se ofera instalatiile, componentele, dispozitivele de
siguranta, aparatele, materialele sau mijloacele de control, prezinta diferente
fata de prescriptiile tehnice in vigoare in tara. Este interzis importul fara
acest aviz.
In cazul in care aceste materiale, dispozitive si instalatii se incadreaza
in prescriptiile tehnice, accepta importul, efectuind verificari la furnizor;
- standardele nationale in domeniul sau de activitate;
- proiectele de acte normative care au implicatii in domeniul sau de
activitate;
- verifica prin sondaj:
- in unitatile producatoare materialele feroase si neferoase si pentru
sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalatiilor,
componentelor, dispozitivelor de siguranta si aparatelor, precum si materialele
sau mijloacele de control nedistructive, urmarind respectarea conditiilor
prevazute prin documentatia de omologare si normele de produs. Poate interzice
functionarea acestora cand constata ca nu sunt indeplinite prevederile
prescriptiilor tehnice privind functionarea acestora in conditii de siguranta;
- instalatiile, componentele, dispozitivele de siguranta si aparatele in
timpul construirii, pe fluxul de fabricatie si in final, pe parcursul
montajului, la punerea in functiune, periodic in exploatare, pe parcursul
repararii, in timpul incarcarii, transportului sau depozitarii. Poate interzice
functionarea acestora cand constata ca nu sunt indeplinite prevederile
prescriptiilor tehnice privind functionarea acestora in conditii de siguranta;
- verifica tehnic si autorizeaza functionarea pentru:
- cazanele locomotivelor de cale ferata, recipientele care lucreaza sub
presiune pentru instalatiile de franare, basculare, semnalizare, montate pe
vehicule feroviare, utilaje grele pentru intretinerea mecanizata a caii si
autovehicule, precum si instalatiile sub presiune si instalatiile de ridicat
montate pe nave, pe baza prescriptiilor tehnice ale Ministerului
Transporturilor;
- instalatiile sub presiune si instalatiile de ridicat aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne, pe
baza prescriptiilor tehnice ale acestor ministere;
- instalatiile sub presiune si de ridicat din subteran, troliile si
instalatiile de extractie miniera, troliile de la excavatoarele cu rotor,
masinile de haldat si masinile din depozitele carierelor de carbune, precum si
instalatiile de ridicat din sondele de foraj si extractie, pe baza
prescriptiilor tehnice ale Ministerului Industriilor - Departamentul Minelor si
Geologiei si, respectiv, Directia Generala Petrol si Gaze;
- conductele cu fluide sub presiune, cu exceptia celor de abur si apa
fierbinte, pe baza prescriptiilor tehnice-cadru elaborate de Inspectia pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat
adaptate in mod corespunzator specificului de catre agentii care detin astfel
de conducte. Prescriptiile tehnice privind conductele magistrale pentru
transportul produselor petroliere si al gazelor naturale, conductele sub
presiune pentru produsele din rafinariile si schelele petroliere, conductele de
legatura dintre acestea, conductele de gaze naturale, din schelele de petrol si
gaze, precum si conductele de distributie sub presiune din localitati vor fi
elaborate prin specialistii proprii sau ai unor unitati de specialitate din
aria de activitate a Ministerului Industriilor si vor fi avizate de Inspectia
pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de
Ridicat;
- aplica, prin personalul abilitat in acest scop, in conditiile prevazute
de lege, sanctiuni contraventionale pentru abaterile de la prevederile
prescriptiilor tehnice si sesizeaza organele competente despre faptele de
incalcare a dispozitiilor legale privind functionarea in conditii de siguranta
a instalatiilor si aparatelor, sanctionate de legea penala;
- examineaza si tine evidenta avariilor si accidentelor instalatiilor,
componentelor si aparatelor, analizeaza cauzele care le-a generat si stabileste
masuri de prevenire;
- percepe, pentru prestarile de servicii efectuate, tarife stabilite in
conformitate cu prevederile legale in vigoare.
ANEXA 5
ATRIBUTIILE
Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei
Agentia Romana pentru Conservarea Energiei aplica orientarile si masurile
stabilite prin legi si prin Programul economic al Guvernului in domeniul consumului
de energie de toate formele, avand, in principal, urmatoarele atributii:
- initiaza si elaboreaza propuneri de legislatie pentru folosirea rationala
a energiei si de cointeresare a consumatorilor pentru reducerea consumurilor
energetice;
- elaboreaza propuneri anuale pentru finantarea de la bugetul de stat a
actiunilor in domeniul reducerii consumurilor de energie, sprijinind financiar
agentii economici, in limitele sumelor alocate in acest sens, pentru
stimularea, promovarea si realizarea de proiecte si actiuni in domeniul
reducerii consumurilor energetice, recuperarea resurselor energetice,
introducerea surselor noi de energie si substituirea hidrocarburilor;
- acorda asistenta tehnica agentilor economici pentru reducerea consumurilor
energetice prin propuneri si avizari de solutii tehnico-energetice;
- realizeaza direct sau prin intermediul unor unitati specializate
expertize si urmarirea proiectelor referitoare la conservarea energiei;
- avizeaza documentatii tehnico-economice privind modernizarea
tehnologiilor si echipamentelor, in scopul generalizarii acestora pentru
reducerea consumurilor energetice;
- urmareste modul de administrare si gestionare energetica prin:
- analiza bilanturilor energetice ale consumatorilor;
- efectuarea masuratorilor si reglajelor instalatiilor consumatoare, pentru
eliminarea surselor de risipa si reducerea pierderilor;
- analiza consumurilor energetice specifice pe productie si activitati;
- determinarea necesitatilor de formare si perfectionare a personalului de
gestiune energetica;
- participa la:
- verificarea unor lucrari experimentale sau prototipuri care determina
reducerea consumurilor energetice;
- omologarea principalelor produse, tehnologii, utilaje si echipamente mari
consumatoare de energie, in vederea obtinerii cresterii randamentelor
energetice ale acestora;
- elaborarea acordurilor de cooperare internationala cu organisme similare,
asocierea cu astfel de organisme; supune spre aprobare aceste acorduri si
urmareste realizarea lor;
- efectueaza analize si verificari ale modului in care asigura producerea,
transportul, distributia si consumul combustibililor, carburantilor, energiei
electrice si energiei termice, in conformitate cu legislatia in vigoare, la
toti agentii economici producatori, distribuitori si consumatori de energie din
economie si stabileste orientari in domeniul utilizarii resurselor energetice;
- controleaza incadrarea agentilor economici in reglementarile legale
privind utilizarea resurselor energetice si aplica, dupa caz, sanctiuni
contraventionale, in conformitate cu legislatia in vigoare;
- asigura baza de date si schimbul de informatii si documentatii
(publicitate tehnica);
- organizeaza manifestari tehnico-stiintifice, expozitii, publicitate prin
mass-media.
ANEXA 6
ATRIBUTIILE
Comisiei Nationale pentru Reciclarea Materialelor
Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor are ca obiect de
activitate colectarea si reintroducerea in circuitul economic a materialelor
refolosibile, pentru a completa resursele materiale necesare proceselor
productive din economie, in concordanta cu Programul de reforma si Programul
economic ale Guvernului Romaniei.
In realizarea acestui obiectiv, comisia are urmatoarele atributii:
- elaboreaza prognoze, strategii si orientari-cadru privind directiile
optime de recuperare si reciclare a materialelor refolosibile rezultate din
procesele productive, precum si prestari de servicii catre agentii economici
interesati pentru valorificarea acestora;
- elaboreaza si inainteaza Ministerului Industriilor proiecte de acte
normative privind reglementarea activitatilor de recuperare si reintroducere in
circuitul economic a substantelor utile din materiale refolosibile, precum si a
unor activitati de asigurare a necesarului de materii prime si materiale
destinate proceselor productive ale agentilor economici din teritoriu;
- coordoneaza programul de cercetare in domeniul identificarii de noi
materiale refolosibile, a tehnologiilor de recuperare si reintroducere in
circuitul economic a acestora, urmarind rezultatele cercetarilor si
valorificarea lor;
- asigura, prin unitatile pe care le coordoneaza, colectarea, prelucrarea,
depozitarea si circulatia materialelor refolosibile si a produselor finite
destinate procesului de aprovizionare-desfacere, in conditii tehnice si de
securitate corespunzatoare, care sa asigure neproliferarea factorilor de
poluare si protectia mediului;
- asigura asistenta tehnica pentru agentii economici (diagnostic de
situatie si propuneri de solutii, lansarea de studii si proiecte, expertizarea
instalatiilor sau a proiectelor, elaborarea de scheme tehnologice privind
colectarea, reciclarea, tratarea sau eliminarea deseurilor);
- promoveaza tehnologii noi pentru:
- recuperarea sau eliminarea deseurilor care prezinta risc pentru mediu;
- valorificarea materialelor recuperabile pe care le contin deseurile;
- resorbtia depozitelor de deseuri existente;
- promoveaza la Guvern, prin Ministerul Industriilor, propuneri privind
domeniile, solutiile si sursele de finantare legate de realizarea unor
obiective de investitii care sa asigure preluarea si neutralizarea unor deseuri
deosebit de toxice sau nocive;
- asigura, in perioada de tranzitie spre economia de piata, mandatarea
imputernicitilor statului in cadrul societatilor comerciale cu capital de stat
specializate in recuperarea materialelor refolosibile (REMAT si TEHNOREMAT) si
a celor pentru derularea en gros a resurselor materiale (COMAT);
- autorizeaza societatile comerciale cu capital de stat privat sau mixt in
vederea colectarii, prelucrarii si valorificarii materialelor refolosibile;
- exercita, in numele statului, controlul respectarii legislatiei in domeniile
reciclarii materialelor refolosibile si al activitatii de circulatie a
marfurilor destinate proceselor productive din economie;
- organizeaza sau participa la organizarea de standuri la targuri si
expozitii, cu atragerea de agenti economici interesati in domeniile schimbului
de materii prime, materiale noi sau reciclarii;
- faciliteaza contacte si incheieri de contracte intre agentii economici
romani si straini, in vederea colaborarii in sfera reciclarii materialelor
recuperabile si refolosibile si a schimburilor de marfuri;
- initiaza organizarea unor burse de marfuri, atat pentru materiale
refolosibile, cat si pentru produse industriale finite;
- realizeaza actiuni de sensibilizare si informare a publicului pe probleme
specifice domeniului.
ANEXA 7
UNITATILE
din subordinea Ministerului Industriilor
A. Unitati finantate din bugetul de stat
-------------------------------------------------------------------------------
UNITATI Nr. maxim de
posturi
-------------------------------------------------------------------------------
1. Unitati teritoriale ale Inspectiei de Stat pentru Resurse Minerale 100
2. Unitati teritoriale ale Inspectiei pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat 160
3. Unitati teritoriale ale Agentiei Romane pentru Conservarea Energiei 130
4. Institutul de Management si Informatica 164
-------------------------------------------------------------------------------
B. Unitati extrabugetare
1. Centrul de Informare si Documentare pentru Industrie.