HOTARARE Nr. 8
din 14 mai 2008
pentru modificarea si
completarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
ACT EMIS DE:
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 466 din 23 iunie 2008
In temeiul:
- art. 20 lit. c) şi al art. 27 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă
şi a contabililor autorizaţi, republicată;
- Hotărârii Conferinţei Naţionale a Corpului Experţilor
Contabililor şi Contabililor Autorizaţi din România nr. 07/58/2007;
- pct. 3, 18, 25 şi 152 din Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi
contabililor autorizaţi din România nr. 1/1995, republicat;
- avizelor primite din partea Ministerului Economiei şi
Finanţelor (nr. 50.207 din 29 ianuarie 2008) şi a Ministerului Justiţiei (nr.
12.443 din 11 februarie 2008),
Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili
şi Contabililor Autorizaţi din România emite
următoarea hotărâre:
Art. I. - Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea
Conferinţei naţionale a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din
România nr. 1/1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1.
Punctul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. Corpul Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
denumit în continuare Corpul, este persoană
juridică de utilitate publică şi autonomă, din care fac parte experţii
contabili şi contabilii autorizaţi, precum şi societăţile comerciale de
expertiză contabilă şi societăţile comerciale de contabilitate, în condiţiile
prevăzute de lege."
2. La punctul 2, paragraful
1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„2. Corpul, prin
delegaţia primită din partea autorităţii publice, acordă şi retrage dreptul de
exercitare a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat şi are
dreptul să controleze competenţa şi moralitatea membrilor săi, precum şi
calitatea serviciilor prestate de aceştia."
3. La punctul 4,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Conferinţa naţională este constituită din membrii
Consiliului superior, membrii consiliilor filialelor Corpului, ai comisiilor de
disciplină, reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor de pe lângă
Consiliul superior şi consiliile filialelor, precum şi din reprezentanţi ai
membrilor din fiecare filială a Corpului, desemnaţi de adunările generale,
conform normei de reprezentare de 1 la 100 membri înscrişi în Tabloul Corpului,
in vigoare la 31 decembrie a anului expirat."
4. La punctul 5, paragraful
1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. Conferinţa naţională
este legal constituită dacă este asigurată participarea majorităţii membrilor
prevăzuţi la pct. 4 paragraful 2, iar hotărârile sunt valabil adoptate cu votul
majorităţii membrilor prezenţi. Dacă la prima convocare nu se întruneşte
numărul necesar, este convocată din nou Conferinţa naţională, care este legal
constituită cu participarea a cel puţin 30% din numărul membrilor şi
reprezentanţilor prevăzuţi la pct. 4 paragraful 2, iar hotărârile sunt valabil
adoptate cu votul majorităţii membrilor prezenţi."
5. Punctul 6 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„6. Conferinţa naţională
ordinară se întruneşte anual prin grija Consiliului superior, care alege locul
şi stabileşte data; convocarea Conferinţei naţionale ordinare se face cu cel
puţin 20 de zile înaintea datei de desfăşurare a acesteia."
6.
Punctul 7 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„7. Conferinţa naţională
ordinară are atribuţiile prevăzute de art.31 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea
activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată.
In exercitarea atribuţiilor sale legale, Conferinţa
naţională ia şi următoarele măsuri:
a) aprobă prin vot deschis situaţiile financiare
anuale, raportul cenzorilor sau auditorilor, execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi bugetul de venituri
şi cheltuieli al exerciţiului financiar viitor,
prezentate de Consiliul superior;
b) aprobă prin vot deschis organigrama Corpului la
nivel central şi teritorial, sistemul de salarizare pentru anul următor, precum
şi principiile şi criteriile de organizare şi de salarizare a personalului
angajat al Corpului;
c) aprobă prin vot deschis sistemul de acordare şi
cuantumul cheltuielilor de deplasare şi reprezentare;
d) alege şi revocă preşedintele şi membrii Consiliului
superior şi ai comisiei de cenzori; alege şi revocă preşedintele şi 2 membri ai
Comisiei superioare de disciplină;
e) aprobă raportul Consiliului superior referitor la
rezultatul alegerilor privind reînnoirea mandatelor membrilor consiliilor
filialelor Corpului, inclusiv revocarea celor aleşi;
f) aprobă prin vot deschis nivelul indemnizaţiilor
pentru organele alese ale Corpului;
g) aprobă normele privind controlul modului de
respectare a normelor profesionale, constatarea abaterilor şi aplicarea
sancţiunilor administrative şi/sau disciplinare membrilor sau personalului
angajat;
h) stabileşte anual cotizaţiile
datorate de membrii Corpului şi taxele de inscriere în evidenţele Corpului;
i) confirmă lista cuprinzând membrii de onoare ai
Corpului, în conformitate cu anexa nr. 3 la pezentul regulament;
j) stabileşte măsurile necesare şi urmăreşte
îndeplinirea altor atribuţii prevăzute de actele normative, precum şi a propriilor
hotărâri."
7. Punctul 11 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„11. Consiliul superior
cuprinde maximum 24 de membri, inclusiv preşedintele, şi 8 supleanţi.
Reprezentarea experţilor contabili şi contabililor autorizaţi se stabileşte în
funcţie de procentajul experţilor contabili în raport cu totalul membrilor
Corpului la nivelul ţării, conform tabelului următor:
Ponderea experţilor contabili în
raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţării
|
Numărul membrilor titulari
|
Numărul membrilor supleanţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Până la 50% inclusiv
|
16
|
8
|
5
|
3
|
Peste 50% şi până la 65% inclusiv
|
17
|
7
|
6
|
2
|
Peste 65% şi până la 85% inclusiv
|
20
|
4
|
7
|
1
|
Peste 85% si până la 100%
|
23
|
1
|
7
|
1
|
100%
|
24
|
-
|
8
|
-
|
Stabilirea locurilor aferente celor două categorii
profesionale se face, potrivit paragrafului 1, de către Biroul permanent, cu 3
luni înaintea datei stabilite pentru alegeri."
8.Punctul 14 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„14. Locurile vacante în
Consiliul superior provin, de regulă, prin încetarea mandatului celor care au împlinit 4 ani în cadrul
acestuia. Membrii cărora le încetează mandatul pot să îşi depună candidatura şi
să fie realeşi după o perioadă cel puţin egală cu cea a mandatului
îndeplinit."
9. Punctul 17 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„17. Consiliul superior
se convoacă cel puţin o dată pe semestru de către preşedintele său şi ori de câte ori este necesar;
de asemenea, poate fi convocat la cererea Biroului permanent, a majorităţii
membrilor Consiliului superior, precum şi la cererea Comisiei superioare de
disciplină. Şedinţele Consiliului superior au cvorum dacă sunt prezenţi sau
reprezentaţi trei pătrimi din numărul membrilor titulari. Hotărârile
Consiliului superior sunt valabile dacă au fost luate cu două treimi din
numărul membrilor prezenţi. Dacă nu s-a întrunit cvorumul, se organizează o
altă şedinţă a Consiliului superior, cu o participare de cel puţin 40% din
numărul membrilor titulari, cu aceeaşi ordine de zi şi făcând obiectul unei
convocări speciale în termen de 15 zile. In acest caz, hotărârile se iau cu
majoritatea voturilor membrilor prezenţi. La paritate de voturi, votul preşedintelui
de şedinţă este hotărâtor.
Deliberările Consiliului superior au caracter strict
secret; hotărârile sunt date publicităţii în revista editată de Corp şi/sau pe
site-ul Corpului. Hotărârile de interes general se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I."
10. Punctul 18 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„18. Consiliul superior
are următoarele atribuţii:
a) alege dintre membrii săi 5 vicepreşedinţi ai
Consiliului superior: 4 dintre aceştia sunt aleşi dintre experţii contabili,
iar unul, dintre contabilii autorizaţi;
b) asigură elaborarea şi completarea Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Corpului, solicitând avizele Ministerului Economiei
şi Finanţelor şi Ministerului Justiţiei; regulamentul de organizare şi
funcţionare nu va fi înaintat pentru aprobare fără avizele favorabile ale celor
două ministere;
c) asigură elaborarea şi completarea Codului etic
naţional al profesioniştilor contabili pe baza Codului etic IFAC;
d) asigură administrarea şi gestionarea patrimoniului Corpului;
e) deliberează asupra tuturor problemelor privind
profesia de expert contabil şi de contabil autorizat;
f) veghează ca reglementările privind dobândirea
calităţii de expert contabil şi contabil autorizat să fie aplicate strict;
g) asigură coordonarea activităţii consiliilor
filialelor; aprobă metodologia de elaborare a bugetului de venituri şi
cheltuieli al Corpului;
h) aprobă statele de funcţii ale Corpului la nivel
central şi teritorial;
i) asigură participarea membrilor săi în cadrul unor
comisii de studii şi cercetări destinate a face să progreseze profesia şi
ştiinţa contabilă sau în diverse grupe de lucru din cadrul instituţiilor
guvernamentale şi neguvernamentale, la solicitarea acestora;
j) decide în termen de 30 de zile asupra contestaţiilor
făcute împotriva hotărârilor luate de Comisia superioară de disciplină;
k) aprobă normele privind desfăşurarea activităţii
curente a compartimentelor şi verigilor organizatorice ale Corpului;
l) ia toate măsurile necesare
pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii de acordare a vizei anuale
pentru exercitarea profesiei şi a celei de asigurare a riscului profesional de
către toţi membrii Corpului;
m) analizează activitatea membrilor şi preşedinţilor
comisiilor de disciplină, experţi contabili, şi ia măsuri administrative,
organizatorice, inclusiv de natură disciplinară; pentru preşedintele şi membrii
Comisiei superioare de disciplină, experţi contabili, rezultatele analizei sunt
prezentate Conferinţei naţionale, care hotărăşte;
n) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de
prezentul regulament şi de hotărârile Conferinţei naţionale a experţilor
contabili şi contabililor autorizaţi."
11. Punctul 24 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„24. Preşedintele
Consiliului superior este ales de Conferinţa naţională dintre membrii Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România pentru un mandat de 4 ani şi poate fi
reales pentru cel mult încă un mandat.
Persoana respectivă poate să cumuleze această funcţie
numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării sau în
învăţământul universitar de profil şi se bucură de autoritate profesională şi
morală deosebită.
Pentru asigurarea continuităţii, alegerea viitorului
preşedinte se face cu un an înaintea expirării mandatului preşedintelui în
funcţie, fără ca perioada respectivă să influenţeze durata mandatului noului
preşedinte."
12. Punctul 26 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„26. Preşedintele
Consiliului superior are următoarele atribuţii:
a) convoacă şi conduce şedinţele Consiliului superior
şi ale Biroului permanent;
b) conduce şi coordonează dezbaterile potrivit
condiţiilor prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament;
c) prezintă anual Consiliului superior, spre adoptare,
proiectul de buget pentru exerciţiul viitor;
d) urmăreşte ca angajarea şi efectuarea cheltuielilor
să se facă cu încadrarea în bugetul aprobat de Conferinţa naţională;
e) prezintă situaţiile financiare anuale spre
adoptare Consiliului superior şi spre aprobare Conferinţei naţionale;
f) reprezintă Corpul în faţa autorităţilor publice, a
terţilor sau organizaţiilor naţionale şi internaţionale, apărând prestigiul şi
independenţa profesională ale membrilor săi;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite de
Conferinţa naţională, de Consiliul superior şi de Biroul permanent."
13. Punctul 29 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„29. Preşedintele
Consiliului superior are competenţa să reunească preşedinţii consiliilor filialelor sau reprezentanţii
lor, în vederea examinării unor probleme deosebit de importante ale apărării
unor interese generale ale profesiei, de studiere a oricăror măsuri de ordin
colectiv."
14. Punctul 30 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„30. Pentru urmărirea
punerii în aplicare a măsurilor hotărâte de Biroul permanent, de Consiliul superior şi de Conferinţa naţională
şi asigurarea legăturii dintre organele alese şi organele executive ale
Corpului se înfiinţează Secretariatul organelor de conducere ale Corpului.
Modul de organizare şi funcţionare, precum şi atribuţiile Secretariatului
organelor de conducere ale Corpului se stabilesc prin hotărâre a Consiliului
superior."
15. Punctul 31 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„31. Cenzorii sunt aleşi
pentru o perioadă de 4 ani de Conferinţa naţională ordinară, prin vot deschis, dintre membrii
Corpului care nu fac parte din Consiliul superior. Cenzorii nu pot îndeplini
mai mult de două mandate consecutive."
16. La punctul 32, paragraful
1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„32. Cenzorii au ca atribuţii verificarea gestiunii financiare a Corpului pentru
exerciţiul financiar încheiat, a concordanţei dintre operaţiile înregistrate în
contabilitate şi cele aprobate prin bugetul de venituri şi cheltuieli,
raportând Conferinţei naţionale în legătură cu regularitatea şi sinceritatea
conturilor şi a execuţiei bugetare."
17. Punctul 33 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„33. Activităţile
Corpului se desfăşoară în cadrul secţiunilor, subordonate birourilor permanente, precum şi departamentelor,
direcţiilor şi sectoarelor, subordonate directorului general executiv şi
directorilor executivi ai filialelor, după caz."
18. Punctul 34 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„34. Secţiunile
Corpului se organizează pe categorii profesionale, şi anume: Secţiunea experţilor contabili şi Secţiunea
contabililor autorizaţi. Atribuţiile acestora se stabilesc prin norme aprobate
de Consiliul superior.
Conducerea fiecărei secţiuni este asigurată de cel mult
5 membri, desemnaţi din cadrul Consiliului superior, dintre care: un preşedinte
(desemnat dintre vicepreşedinţii Biroului permanent), un supleant şi 1-3
membri. La propunerea vicepreşedinţilor de resort, în funcţie de necesităţi, secţiunile
se completează, prin decizia preşedintelui Consiliului superior, cu
specialişti, chiar din afara Corpului, cunoscuţi pentru calificarea, competenţa
şi lucrările lor; aceştia au în cadrul secţiunilor vot consultativ.
Secţiunile fac parte din structurile alese ale Corpului
şi îşi desfăşoară activitatea operativă prin structurile
executive ale Corpului."
19. Punctul 35 se abrogă.
20. Punctul 36 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„36. Activitatea
secţiunilor se desfăşoară pe baza programelor
de activitate aprobate de Consiliul superior; activitatea structurilor executive se desfăşoară pe baza regulamentului intern,
a normelor, programelor şi procedurilor de lucru aprobate de Consiliul
superior."
21. Punctul 37 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„37. Structurile alese
şi executive ale Corpului, în exercitarea funcţiilor lor, sunt răspunzătoare pentru păstrarea secretului
profesional."
22. Punctul 39 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„39. Sub coordonarea
preşedintelui Biroului permanent, activitatea executivă a Corpului se realizează prin structuri
operative şi administrative conduse de directorul general executiv, numit de
Consiliul superior, care răspunde de buna funcţionare a structurilor executive
ale Corpului."
23. Punctul 40 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„40. Directorul general executiv are următoarele atribuţii:
a) execută hotărârile şi deciziile privind
activitatea compartimentelor executive;
b) pregăteşte, analizează şi centralizează proiectele
de buget ale filialelor; elaborează proiectul de buget al Corpului; după
însuşirea acestora de către Biroul permanent, prin preşedintele acestuia, le prezintă Consiliului superior pentru
adoptare, cu cel puţin o lună înainte de începerea exerciţiului financiar;
c) asigură execuţia bugetului de venituri şi
cheltuieli, prezentând informări periodice Biroului permanent; în acest sens
asigură şi răspunde de organizarea şi ţinerea contabilităţii la nivel central
şi teritorial, potrivit legii;
d) asigură executarea tuturor lucrărilor
administrative şi de secretariat;
e) organizează şi asigură
evidenţa centralizată a experţilor contabili şi a contabililor autorizaţi
înscrişi în Tabloul Corpului de către filiale;
f) asigură publicarea anuală în Monitorul Oficial al
României a Tabloului Corpului;
g) organizează, asigură şi urmăreşte publicitatea în
legătură cu exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat,
în interesul profesiei membrilor Corpului; propune Comisiei superioare de disciplină
pe cei care se fac vinovaţi de încălcarea reglementărilor privind publicitatea;
h) asigură publicarea, potrivit legii, a situaţiilor
financiare anuale, după aprobarea lor de către Conferinţa naţională;
i) asigură condiţiile materiale pentru desfăşurarea
activităţilor tuturor structurilor Corpului;
j) propune preşedintelui Biroului permanent, anual, o
dată cu proiectul de buget, schema de funcţii şi de salarizare a sectoarelor
administrative şi a salariaţilor din subordine;
k) numeşte şi revocă, cu respectarea statelor de
funcţii aprobate de Consiliul superior, personalul de execuţie al Corpului şi
îi stabileşte salariile; pentru funcţiile de conducere face propuneri Biroului
permanent;
l) asigură publicarea
hotărârilor şi deciziilor organelor superioare ale Corpului, potrivit
reglementărilor şi normelor în vigoare;
m) participă fără drept de vot la şedinţele Biroului
permanent şi ale Consiliului superior, luând cunoştinţă de deciziile şi
hotărârile adoptate."
24. Punctul 41 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„41. In subordinea
directorului general executiv funcţionează compartimentele operative şi administrative care asigură funcţionarea
curentă a Corpului. Atribuţiile, competenţele, structura de personal şi
relaţiile dintre compartimente se stabilesc prin regulamentul intern şi norme
aprobate de Consiliul superior, la propunerea
directorului general executiv."
25. Punctul 42 se abrogă.
26. Punctul 43 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„43. Comisia superioară
de disciplină are următoarele competenţe:
a) analizează plângerile referitoare la abateri de la
conduita etică şi profesională ale preşedinţilor şi membrilor consiliilor
filialelor şi aplică sancţiuni; analizează plângerile referitoare la abateri de
la conduita etică şi profesională ale membrilor Consiliului superior, făcând
propuneri de sancţionare a acestora Conferinţei naţionale, care hotărăşte;
b) soluţionează plângerile referitoare la abaterile de
la conduita etică şi profesională a preşedinţilor şi membrilor comisiilor de disciplină
de pe lângă consiliile filialelor, precum şi a persoanelor fizice străine
cărora Ie-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil
sau contabil autorizat în România şi aplică, după caz, sancţiunile prevăzute în
art. 17 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată;
c) rezolvă contestaţiile formulate împotriva
hotărârilor disciplinare pronunţate de comisiile de disciplină ale filialelor;
d) aplică sancţiunea interzicerii dreptului de a
exercita profesia de expert contabil sau contabil autorizat membrilor Corpului
care au săvârşit abateri grave, prevăzute de regulament."
27. Punctul 44 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„44. Comisia superioară
de disciplină este formată din 7 membri titulari şi 7 membri supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri, experţi contabili, aleşi
de Conferinţa naţională dintre membrii Corpului, care se bucură de autoritate
profesională şi morală deosebită;
b) 2 membri desemnaţi de ministrul economiei şi
finanţelor;
c) 2 membri desemnaţi de ministrul justiţiei. In
aceleaşi condiţii sunt desemnaţi supleanţii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare de disciplină
este de 4 ani."
28. La punctul 48,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„In cazurile prevăzute la pct. 43 lit. a) teza a doua,
hotărârea de sancţionare se supune dezbaterii Conferinţei naţionale, care o
poate confirma sau infirma."
29. Punctul 52 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„52. Reprezentantul
Ministerului Economiei şi Finanţelor pe lângă Consiliul superior participă la lucrările
Conferinţei naţionale şi la şedinţele Consiliului superior, fără drept de vot.
In acest sens:
- primeşte convocările la lucrările Conferinţei
naţionale şi ale Consiliului superior, materialele supuse dezbaterii fiindu-i
trimise cu 7 zile înainte;
- primeşte deciziile şi hotărârile luate în Biroul
permanent, Consiliul superior şi Conferinţa naţională, iar la cerere, şi
materialele care au stat la baza acestora, în cel mult 7 zile de la luarea lor;
- sesizează ministrul economiei şi finanţelor ori de
câte ori hotărârile şi măsurile adoptate de Corp contravin reglementărilor
legale şi trimite spre înştiinţare Biroului permanent o copie a
sesizării."
30. Punctul 55 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„55. Consiliul filialei
cuprinde maximum 10 membri titulari, inclusiv
preşedintele, şi 4 membri supleanţi.
Repartiţia locurilor între experţii contabili şi
contabilii autorizaţi variază de la o filială la alta, în funcţie de
procentajul experţilor contabili în raport cu numărul total al membrilor
Corpului la nivelul ţării şi de mărimea filialei,
conform tabelului de mai jos:
Ponderea experţilor contabili în
raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţării
|
Numărul membrilor titulari
|
Numărul membrilor supleanţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Filiale cu peste 1.000 de membri
Până la 50% inclusiv
|
6
|
4
|
2
|
2
|
Peste 50% şi până la 65 % inclusiv
|
7
|
3
|
3
|
1
|
Peste 65% şi până la 85% inclusiv
|
8
|
2
|
3
|
1
|
Peste 85% si până la 100%
|
9
|
1
|
4
|
0
|
100%
|
10
|
0
|
4
|
0
|
Filiale între 500-1.000 membri
Până la 50% inclusiv
|
4
|
2
|
3
|
1
|
Peste 50% şi până la 65% inclusiv
|
5
|
1
|
3
|
1
|
Peste 65% şi până la 85% inclusiv
|
5
|
1
|
4
|
0
|
Ponderea experţilor contabili în
raport cu numărul total al membrilor Corpului la nivelul ţării
|
Numărul membrilor titulari
|
Numărul membrilor supleanţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Experţi contabili
|
Contabili autorizaţi
|
Peste 85% şi până la 100% inclusiv
|
6
|
0
|
4
|
0
|
Filiale sub 500 de membri
Până la 65% inclusiv
|
3
|
1
|
1
|
1
|
Peste 65% si până la 100%
|
4
|
0
|
2
|
0
|
100%
|
4
|
0
|
2
|
0
|
La filialele care au sub 100 de
membri, consiliul filialei este format din 3 membri titulari, dintre care 2
experţi contabili, şi 2 membri supleanţi, unul expert contabil şi celălalt
contabil autorizat."
31. La punctul 58,
paragraful 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„58. Locurile vacante în
consiliul filialei provin, de regulă, din încetarea mandatului celor care au
împlinit 4 ani de activitate în cadrul consiliului; mandatul membrilor care au
fost sancţionaţi disciplinar încetează."
32. Punctul 62 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„62. Cvorumul necesar
pentru organizarea unei reuniuni a consiliului este de
două treimi din numărul membrilor titulari.
Hotărârile consiliului filialei sunt valabile dacă
întrunesc un număr de voturi mai mare de jumătate din numărul membrilor săi.
Dacă această majoritate nu a fost asigurată, se va organiza o şedinţă la care
majoritatea voturilor celor prezenţi va fi suficientă dintr-o participare de
cel puţin 40% din numărul membrilor consiliului. La egalitate de voturi, votul
preşedintelui este decisiv."
33. Punctul 64 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„64. Deliberările
consiliului filialei au caracter strict secret; hotărârile însă sunt date publicităţii în revista editată de Corp
şi/sau pe site-ul filialei Corpului".
34. Punctul 65 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„65. Consiliul filialei
are următoarele atribuţii:
a) supraveghează modul de exercitare a profesiilor de
expert contabil şi de contabil autorizat în raza de activitate a filialei;
b) asigură apărarea intereselor filialei şi
administrarea bunurilor acesteia;
c) asigură prevenirea şi concilierea tuturor
contestaţiilor sau conflictelor de ordin profesional;
d) hotărăşte în ceea ce priveşte înscrierea în Tabloul
Corpului sau asupra modificărilor ce se aduc acestuia, potrivit precizărilor
Consiliului superior;
e) sesizează Consiliul superior cu propuneri şi
sugestii privind exercitarea profesiilor de expert contabil şi de contabil
autorizat;
f) sesizează comisia de disciplină a filialei despre
abaterile profesionale constatate în sarcina membrilor
Corpului;
g) efectuează sau autorizează pe întreg teritoriul
filialei toate formele de publicitate colectivă considerate utile intereselor
profesiei, conform hotărârii Consiliului superior;
h) pronunţă radierea din Tabloul Corpului în cazurile
prevăzute de prezentul regulament, precum şi încetarea provizorie a calităţii
de membru al Corpului, la cererea celui interesat;
i) analizează şi adoptă proiectul bugetului filialei,
potrivit normelor emise de Consiliul superior;
j) urmăreşte realizarea programului de activitate al
filialei, aprobat de Conferinţa naţională, precum şi execuţia Bugetului de
venituri şi cheltuieli al filialei, luând sau propunând măsurile
corespunzătoare în sarcina Biroului permanent sau a directorului executiv al filialei;
k) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de
prezentul regulament, de hotărârile şi deciziile organelor de conducere ale
Corpului."
35. Punctul 69 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„69. Preşedintele
consiliului filialei este ales de adunarea generală dintre membrii filialei Corpului pentru un mandat de 4 ani
şi poate fi reales o singură dată.
Persoana respectivă poate să cumuleze această funcţie
numai dacă îşi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării sau în
învăţământul universitar de profil şi se bucură de autoritate profesională şi
morală deosebită.
Pentru asigurarea continuităţii, alegerea viitorului
preşedinte se face cu un an înaintea expirării mandatului preşedintelui în
funcţie, fără ca perioada respectivă să influenţeze durata mandatului noului
preşedinte."
36. Punctul 70 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„70. Preşedintele
Biroului permanent al filialei asigură executarea hotărârilor Consiliului superior şi ale consiliului
filialei, precum şi buna desfăşurare a activităţii membrilor filialei, având
următoarele atribuţii principale:
a) convoacă consiliul filialei şi conduce dezbaterile
acestuia, potrivit prevederilor anexei nr. 2 la prezentul regulament;
b) reprezintă consiliul filialei pe lângă Consiliul
superior şi pe lângă membrii Corpului;
c) reprezintă Corpul în faţa reprezentanţilor
autorităţilor publice şi ai colectivităţilor diverse din cuprinsul teritoriului
filialei sale, pe baza împuternicirilor stabilite de Consiliul superior;
d) asigură urmărirea
încadrării cheltuielilor în bugetul aprobat;
e) asigură organizarea alegerilor, potrivit
prevederilor anexei nr. 1 la prezentul regulament;
f) supune spre aprobare adunării generale execuţia
bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul expirat;
g) arbitrează eventualele litigii dintre membrii
filialei şi clienţii acestora, în cazul când aceştia din urmă acceptă acest
arbitraj;
h) supune adunării generale anuale propunerile pentru
acordarea de distincţii onorifice, conform procedurii prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul regulament;
i) îndeplineşte alte atribuţii prevăzute de lege, de
prezentul regulament, de hotărârile şi de deciziile organelor de conducere ale
filialei şi ale Corpului."
37. Punctul 75 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„75. Conducerea
executivă a filialei se realizează de directorul executiv al filialei, salariat angajat prin concurs,
responsabil cu buna funcţionare a compartimentelor operative şi
administrative."
38. Punctul 76 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„76. Directorul executiv
al filialei are următoarele atribuţii:
a) execută hotărârile consiliului filialei şi măsurile
stabilite de organele de conducere ale Corpului;
b) elaborează proiectul bugetului filialei conform
normelor emise de Consiliul superior;
c) asigură execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli
aprobat şi angajează cheltuieli în limita bugetului aprobat;
d) asigură executarea tuturor lucrărilor
administrative şi de secretariat ale filialei;
e) organizează şi asigură evidenţa experţilor contabili
şi a contabililor autorizaţi în cadrul Tabloului Corpului existent la filiale;
f) asigură elaborarea documentelor primare şi a
situaţiilor necesare în vederea ţinerii contabilităţii, conform reglementărilor
legale şi normelor emise de Consiliul superior;
g) propune anual consiliului filialei schema de
funcţiuni şi de salarizare a personalului necesar, care urmează să fie supusă
aprobării Consiliului superior;
h) participă fără drept de vot la şedinţele Biroului
permanent şi ale consiliului filialei, luând cunoştinţă de deciziile adoptate;
i) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute în actele
normative, precum şi în hotărârile şi deciziile organelor de conducere ale
filialei şi ale Corpului."
39. Punctul 78 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„78. Activităţile
desfăşurate de filială se organizează pe următoarele verigi:
- Secţiunea experţi contabili şi Secţiunea
contabililor autorizaţi, organe alese;
- sectoare, birouri şi compartimente, potrivit
organigramei şi statelor de funcţii aprobate de
Consiliul superior, reprezentând structurile executive ale filialei."
40. Punctul 83 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„83. Secţiunile îşi
desfăşoară activitatea pe bază de programe aprobate
de consiliul filialei.
Pentru asigurarea condiţiilor
necesare realizării atribuţiilor organelor alese ale filialei, preşedintele
împreună cu directorul executiv desemnează o persoană din cadrul structurilor
executive ale filialei."
41. Punctul 84 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„84. Activităţile
prevăzute la art. 6, 7 şi 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată, pot fi desfăşurate numai de
persoanele având calitatea de expert contabil, respectiv contabil autorizat,
înscrise în Tabloul Corpului, dovedită cu legitimaţia de membru, vizată
anual."
42. Punctul 86 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„86. Candidatul depune
la secretariatul filialei dosarul cuprinzând cererea
sa şi documentele justificative din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor
cerute de lege pentru exercitarea profesiei şi pentru înscrierea în Tabloul
Corpului."
43. Punctul 87 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„87. Dosarul este
verificat de compartimentul de specialitate în ceea ce
priveşte îndeplinirea condiţiilor cerute de lege pentru exercitarea profesiei,
precum şi în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor prevăzute de Codul etic
naţional al profesioniştilor contabili. Acesta întocmeşte un raport cu
constatările sale care este supus directorului executiv pentru aprobarea sau
respingerea cererii de înscriere în Tabloul
Corpului."
44. Punctul 88 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„88. Decizia luată în
legătură cu înscrierea în Tabloul Corpului se trimite compartimentului de specialitate însărcinat cu
aceasta."
45. Punctul 89 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„89. In vederea garantării
drepturilor de apărare, înaintea deciziei de respingere a cererii, cei interesat are acces la dosar,
inclusiv la raportul de verificare, şi este convocat, dacă este cazul, însoţit
de un avocat sau un coleg, pentru a fi audiat în şedinţa consiliului filialei
respective."
46. Punctul 90 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„90. Decizia privind
refuzul de înscriere în Tabloul Corpului trebuie să
fie temeinic motivată; cel interesat o poate contesta la secţiunea respectivă
din cadrul consiliului filialei, în termen de 15 zile de la comunicare. Dacă
este nemulţumit de decizia consiliului filialei, cel interesat poate contesta
la Consiliul superior în termen de 30 de zile de la primirea acesteia."
47. Punctul 92 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„92. Procedura de
înscriere a persoanelor fizice străine şi a persoanelor juridice cu capital străin sau mixt se face cu
respectarea procedurii stabilite de Consiliul superior."
48. Punctul 93 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„93. Tabloul Corpului
este împărţit în 8 secţiuni, cuprinzând membrii Corpului cu drept de a exercita profesia de expert contabil
sau de contabil autorizat, şi anume:
Secţiunea întâi - experţi contabili -
liber-profesionişti care îşi desfăşoară activitatea în mod individual sau ca
persoane fizice autorizate.
Secţiunea a doua - experţi contabili care au statut de
angajaţi în întreprinderi, instituţii bancare şi de asigurări, educaţie şi
cercetare şi instituţii centrale sau locale.
Secţiunea a treia - persoane fizice străine care au
obţinut calitatea de membru al Corpului.
Secţiunea a patra - experţi contabili care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul unor societăţi, companii sau cabinete, membre
ale Corpului:
A. cu capital străin sau mixt;
B. cu capital autohton.
Secţiunea a cincea - contabili autorizaţi
liber-profesionişti care îşi desfăşoară activitatea în mod individual sau ca
persoane fizice autorizate.
Secţiunea a şasea - contabili autorizaţi care au statut
de angajaţi în întreprinderi, instituţii bancare şi de asigurări, educaţie şi
cercetare şi instituţii centrale şi locale.
Secţiunea a şaptea - contabili autorizaţi care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul societăţilor comerciale de contabilitate,
membre ale Corpului:
A. cu capital străin sau mixt;
B. cu capital autohton.
Secţiunea a opta - Titluri onorifice:
A. preşedinţi de onoare;
B. experţi contabili de onoare;
C. contabili autorizaţi de onoare.
Structura pe secţiuni a Tabloului se aprobă prin
hotărâre a Consiliului superior şi se publică anual în Monitorul Oficial al
României, Partea I."
49. La punctul 94, după
paragraful 1 se introduce un nou paragraf, paragraful 2, cu următorul cuprins:
„Procedura de reactivare a membrilor inactivi se
stabileşte de Consiliul superior."
50. La punctul 95,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Atunci când un membru al Corpului transferă
activitatea sa într-o altă filială, el trebuie să ceară transferarea dosarului
său şi înscrierea în Tabloul Corpului la filiala pe teritoriul căreia s-a
transferat; la fel se va proceda şi în cazul societăţilor comerciale de
expertiză contabilă şi societăţilor comerciale de contabilitate."
51. Punctul 96 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„96. Societăţile
comerciale de expertiză contabilă şi societăţile comerciale de contabilitate, membre ale Corpului, au
obligaţia să comunice filialelor de care aparţin toate modificările intervenite
în forma de organizare, locurile de desfăşurare a activităţii, componenţa
asociaţilor sau acţionarilor lor şi/sau în obiectul de activitate al acestora,
în termen de 30 de zile de la producerea acestora."
52. Punctul 98 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„98. In exercitarea
profesiei, experţii contabili şi contabilii autorizaţi răspund disciplinar, administrativ, civil sau penal,
potrivit legii şi prezentului regulament.
Membrii Corpului pot prevedea prin contractele
încheiate în condiţiile legii cu clienţii limitarea răspunderii civile a
acestora.
Este interzisă efectuarea de către experţii contabili
şi contabilii autorizaţi de lucrări specifice profesiei pentru operatorii
economici sau pentru instituţiile unde sunt salariaţi sau pentru cei cu care
acestea sunt în raporturi contractuale sau se află în concurenţă.
De asemenea, le este interzis
să efectueze lucrări pentru operatorii economici, în cazul în care sunt rude
sau afini până la gradul al patrulea inclusiv sau soţi ai administratorilor.
Situaţiile de incompatibilităţi şi conflicte de
interese pot fi detaliate de Consiliul superior şi Conferinţa naţională, în
conformitate cu legislaţia europeană şi cu standardele internaţionale ale
profesiei."
53. Punctul 99 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„99. Consiliul filialei
pronunţă radierea unui membru din Tabloul Corpului în următoarele situaţii:
a) când membrul Corpului a fost condamnat definitiv
pentru săvârşirea unei infracţiuni care, potrivit legislaţiei în vigoare,
interzice dreptul de administrare şi gestiune a societăţilor comerciale;
b) nedepunerea la bugetul statului a impozitului asupra
onorariilor încasate de la persoanele fizice;
c) neplata cotizaţiei profesionale pe o perioadă de un
an;
d) nerespectarea normelor referitoare la
incompatibilităţi şi conflicte de interese;
e) membrul Corpului a fost
sancţionat cu interzicerea dreptului de exercitare a profesiei;
f) membrul Corpului a fost declarat inapt din punct de
vedere medical pentru exercitarea profesiei."
54. Punctul 100 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„100. Orice membru al
Corpului poate cere încetarea provizorie de a mai face
parte din acesta. La cererea adresată conducerii filialei, prin scrisoare
recomandată ori prin depunere la secţiunea de resort cu semnătură de primire,
se arată motivele şi data de la care doreşte să înceteze
a mai fi membru al Corpului."
55. Punctul 104 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„104. Cel interesat
poate, atunci când doreşte, dar nu mai târziu de 3 ani şi când sunt îndeplinite
condiţiile necesare stabilite de Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Corpului, să obţină reînscrierea sa în Tabloul Corpului, dând curs procedurii
prevăzute pentru înscriere.
In cazul în care a trecut o perioadă mai mare de 3 ani
de la data renunţării la calitatea de expert contabil sau contabil autorizat
ori a radierii din Tablou, persoana în cauză va susţine din nou examenul de
aptitudini pentru atribuirea calităţii de expert contabil şi contabil
autorizat, dacă celelalte condiţii pentru obţinerea calităţii prevăzute de
regulament sunt îndeplinite."
56. Punctul 106 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„106. Dacă, ca urmare a
demisiei, a refuzului de a participa la deliberări, a întreprinderii de acţiuni
repetate prin care se încalcă Regulamentul şi normele Corpului, membrii
consiliului filialei provoacă prin aceasta imposibilitatea funcţionării
corespunzătoare a structurilor organizatorice ale filialei, precum şi în
situaţia în care, cu ocazia alegerilor generale sau parţiale, nu se prezintă
nicio candidatură, consiliul filialei se suspendă, iar atribuţiile acestuia vor
fi exercitate de un administrator provizoriu desemnat de Consiliul superior din
rândul membrilor filialei respective, până la organizarea de noi alegeri
generale sau parţiale. Pe întreaga durată a îndeplinirii mandatului de
administrator, activitatea acestuia este desfăşurată sub stricta îndrumare,
coordonare şi supervizare a Biroului permanent al Consiliului superior şi a
preşedintelui Corpului.
Exercitarea atribuţiilor provizorii menţionate nu
implică acte care să angajeze finanţele filialei şi nici luarea de decizii
definitive privind personalul."
57. Punctul 110 se abrogă.
58. Punctul 112 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„112. Adunarea generală
ordinară se convoacă anual, în primele două luni ale anului sau la datele
stabilite de Consiliul superior, iar în cazuri excepţionale se convoacă adunarea
generală extraordinară. Convocarea adunării generale se publică într-un ziar
local de mare tiraj, cu cel puţin 15 zile înainte de data fixată pentru
desfăşurarea adunării."
59. Punctul 115 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„115. Adunarea generală
are următoarele atribuţii:
a) ia cunoştinţă, dezbate şi aprobă prin vot deschis
raportul de activitate prezentat de consiliul filialei pentru perioada
expirată;
b) aprobă prin vot deschis bugetul de venituri şi
cheltuieli al filialei pentru exerciţiul financiar viitor şi execuţia bugetului
pentru exerciţiul financiar expirat însoţit de raportul
cenzorilor asupra gestiunii filialei;
c) ia cunoştinţă de raportul consiliului filialei
privind rezultatul analizei activităţii profesionale a experţilor individuali
şi a societăţilor comerciale controlate, în vederea asigurării bunei exercitări
a profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat pe teritoriul filialei.
Adunarea generală aprobă lista experţilor individuali şi a societăţilor comerciale
ce vor fi auditate calitativ în anul următor;
d) alege şi revocă preşedintele şi 4 membri ai
comisiei de disciplină a filialei;
e) alege şi revocă preşedintele şi membrii consiliului
filialei, precum şi cenzorii;
f) propune, dintre membrii săi, candidaţi pentru
funcţia de preşedinte şi de membru al Consiliului superior;
g) adoptă lista cuprinzând membrii
de onoare ai filialei;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege,
regulament, de Codul etic naţional al profesioniştilor contabili sau hotărâte
de Consiliul superior."
60. Punctul 117 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„117. Cenzorii sunt aleşi pentru o perioadă de 4 ani de către adunarea
generală, prin vot deschis, dintre membrii Corpului care nu fac parte din
consiliul filialei. Cenzorii nu pot îndeplini mai mult de două mandate
consecutive."
61. La punctul 118, paragraful 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„118. Cenzorii au
misiunea de a verifica şi de a raporta adunării generale cu privire la
gestiunea financiară a consiliului filialei pentru fiecare exerciţiu financiar
din perioada pentru care au fost aleşi, cu privire la concordanţa dintre
operaţiile înregistrate în contabilitate şi documentele aprobate prin bugetul
de venituri şi cheltuieli, atestând regularitatea şi sinceritatea informaţiilor
financiare şi a execuţiei bugetare."
62. Punctul 119 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„119. Comisia de
disciplină a filialei este formată dintr-un preşedinte, 4 membri titulari şi 5
membri supleanţi, aleşi de adunarea generală dintre membrii filialei, experţi
contabili, care se bucură de autoritate profesională şi morală deosebită.
Membrii supleanţi sunt desemnaţi în aceleaşi condiţii,
odată cu titularii. Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani."
63. La punctul 120,
paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Fac excepţie plângerile privitoare la fapte săvârşite
de membrii Consiliului superior şi ai consiliilor filialelor, de membrii şi
preşedinţii comisiilor de disciplină ale filialelor, de preşedinţii Consiliului
superior şi ai consiliilor filialelor, precum şi de persoanele fizice străine
cărora Ie-a fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil
sau contabil autorizat în România, care se depun la Comisia superioară de
disciplină.
Plângerile privitoare la fapte săvârşite de membrii şi
preşedintele Comisiei superioare de disciplină se depun la Consiliul superior,
care le analizează şi le prezintă Conferinţei naţionale."
64. Punctul 121 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„121. Toate reclamaţiile
privind fapte susceptibile de a antrena răspunderea disciplinară îndreptate
contra unui membru al Corpului sau a unei societăţi recunoscute de Corp se
adresează comisiei de disciplină a filialei de care aparţine cel reclamat.
Aceasta înştiinţează preşedintele consiliului filialei şi reprezentantul
Ministerului Economiei şi Finanţelor cu privire la reclamaţiile primite.
Fac excepţie reclamaţiile îndreptate împotriva
membrilor Consiliului superior, membrilor consiliilor filialelor, membrilor şi
preşedinţilor comisiilor de disciplină ale filialelor sau profesioniştilor şi
ai societăţilor străine care se adresează Comisiei superioare de
disciplină."
65. Punctul 122 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„122. Plângerea
îndreptată împotriva unui membru al Corpului se adresează filialei din care
face parte acesta, cu excepţia situaţiilor în care competenţa aparţine Comisiei
superioare de disciplină, pentru care plângerile se depun la Consiliul
superior.
Plângerea astfel primită se transmite în termen de 48
de ore preşedintelui comisiei de disciplină, care va desemna ca raportor pe
unul dintre membrii titulari ai comisiei."
66. Punctul 123 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„123. Procedura de
judecată disciplinară este reglementată prin Regulamentul comisiilor de
disciplină, aprobat de Consiliul superior al Corpului şi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I."
67. Punctul 124 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„124. Fapta săvârşită de
un membru al Corpului, indiferent de funcţia deţinută în structurile alese şi
funcţionale, prin care se încalcă dispoziţiile legii, ale Regulamentului de
organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România, ale Codului etic naţional al profesioniştilor
contabili, hotărârile organelor de conducere ale Corpului, constituie abatere
disciplinară.
Sunt abateri disciplinare următoarele fapte:
a) comportament necuviincios faţă de membrii Corpului,
reprezentanţii Ministerului Economiei şi Finanţelor sau faţă de alţi
participanţi la reuniunile de lucru ale organelor de conducere şi control ale
Corpului;
b) absenţa nemotivată de la întrunirea adunării
generale a filialei sau de la Conferinţa naţională;
c) nerespectarea dispoziţiilor Codului etic naţional
al profesioniştilor contabili şi a normelor Corpului referitoare la
publicitate;
d) absenţa nejustificată de la acţiunile de pregătire
şi dezvoltare profesională reglementate prin normele emise de Corp;
e) prestarea de servicii profesionale fără viza anuală
de exercitare a profesiei sau fără contract scris încheiat cu clientul sau pe
baza unui contract în care nu a fost înscrisă calitatea profesională a celui
care îl încheie: expert contabil sau contabil autorizat;
f) nerespectarea obligaţiei de păstrare a secretului
profesional;
g) nedeclararea sau declararea parţială a veniturilor,
în scopul sustragerii de la plata cotizaţiei prevăzute în prezentul regulament
sau a impozitelor;
h) fapta membrului Corpului de a nu depune în termenele
stabilite, la filiala de care aparţine, declaraţiile anuale; pentru persoanele juridice răspunderea incumbă
preşedintelui consiliului de administraţie sau administratorului unic, după
caz;
i) încălcarea dispoziţiilor cu privire la
incompatibilităţi sau conflicte de interese;
j) refuzul de a pune la dispoziţia organelor de control
şi auditorilor de calitate ai Corpului documentele privind activitatea
profesională;
k) nedepunerea declaraţiilor sau declaraţiilor
neconforme cu realitatea, în relaţiile cu Corpul sau cu terţii;
l) înscrierea în rapoartele de
expertiză contabilă sau în alte lucrări efectuate pentru terţi de aprecieri la
adresa altor membri ai Corpului, fără consimţământul acestora sau fără să fi
fost consultaţi;
m) nerespectarea normelor şi standardelor profesionale
emise de Corp cu ocazia efectuării lucrărilor pentru terţi;
n) neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute în
Regulamentul privind auditul calităţii serviciilor profesionale;
o) orice alte încălcări ale normelor şi hotărârilor
luate de organele de conducere ale Corpului.
La stabilirea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare se
va ţine seama de gravitatea încălcării şi de consecinţele acesteia."
68. Punctul 125 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„125. Următoarele
abateri disciplinare se sancţionează astfel:
Abaterea
|
Sancţiunea
|
1
|
2
|
a) Neplata cotizaţiei profesionale sau/şi a celorlalte obligaţii
băneşti, la termenele stabilite, în cursul unui an calendaristic
b) Condamnarea definitivă pentru săvârşirea unei infracţiuni
care, potrivit legii, interzice dreptul de gestiune şi de administrare a
societăţilor comerciale
c) Incălcarea cu intenţie, prin acţiune sau omisiune, a
normelor de lucru elaborate de Corp privind exercitarea profesiei, dacă fapta
a avut ca urmare producerea unui prejudiciu moral sau material
d) Practicarea profesiei de expert
contabil sau contabil autorizat fără viza anuală pentru exercitarea
profesiei, legal acordată
e) Nerespectarea standardelor profesionale şi a normelor
emise de Corp cu privire la efectuarea expertizelor contabile
|
Suspendarea dreptului de exercitare a
profesiei până la plata efectivă, dar nu mai puţin de 3 luni şi nici mai
mult de un an
Interdicţia dreptului de exercitare a profesiei
Interdicţia dreptului de exercitare a profesiei
Interdicţia dreptului de
exercitare a profesiei
Suspendarea dreptului de a mai efectua expertize
contabile pe 6-12 luni
Interdicţia dreptului de exercitare a profesiei, în caz
de repetare
|
69. Punctul 130 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„130. Aplicarea unei
sancţiuni disciplinare definitive trebuie să fie adusă la cunoştinţa publicului prin:
a) afişarea unui extras al hotărârii de sancţionare la
sediul filialei Corpului, însoţită de publicarea acestuia în revista Corpului;
b) comunicarea măsurii, în scris, direcţiei generale
a finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi
tribunalului, în cazul aplicării sancţiunilor prevăzute la art. 17 alin. (1)
lit. c) şi d) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată.
In cazul aplicării sancţiunii de suspendare a dreptului
de exercitare a profesiei printr-o hotărâre definitivă, cel în cauză este
obligat să depună, sub luare de semnătură, la filiala de care aparţine carnetul
de expert contabil sau de contabil autorizat şi parafa; acestea îi vor fi
restituite la expirarea termenului de suspendare.
Aceeaşi obligaţie există şi în cazul aplicării măsurii
de interzicere a dreptului de exercitare a profesiei.
Membrul care refuză să se conformeze va fi radiat din
Tabloul Corpului, efectuându-se publicitatea corespunzătoare."
70. Punctul 132 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„132. Reprezentantul
Ministerului Economiei şi Finanţelor pe lângă consiliul filialei are
următoarele atribuţii:
- participă, fără drept de vot, la lucrările adunării
generale şi ale consiliului filialei; materialele care se dezbat se vor transmite cu 7 zile înainte de data întrunirii;
- sesizează pe reprezentantul Ministerului Economiei
şi Finanţelor de pe lângă Consiliul superior asupra hotărârilor şi măsurilor
consiliului filialei care contravin reglementărilor legale."
71. La punctul 133, paragraful 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Exercitarea profesiei de expert contabil şi de
contabil autorizat se face cu respectarea principiului independenţei profesiei;
expertul contabil şi contabilul autorizat nu trebuie niciodată să se găsească
în situaţia de conflict de interese şi în nicio altă situaţie care ar putea
aduce atingere integrităţii şi obiectivitătii sale."
72. Punctul 140 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„140. Societăţile
comerciale de expertiză contabilă şi societăţile comerciale de contabilitate
pot fi constituite din unul sau mai mulţi asociaţi ori acţionari. Acestea
execută întreaga gamă de lucrări prevăzute de lege, cu respectarea
dispoziţiilor legale.
In cazul în care experţii, membri sau colaboratori ai
unei societăţi comerciale de expertiză, sunt solicitaţi şi numiţi să efectueze
expertize judiciare, operaţiuni de auditsau mandatul de cenzor, beneficiarii
respectivi vor depune ori vor vira costul acestor lucrări, inclusiv TVA, în
contul acestei societăţi. Aceasta este răspunzătoare, alături de membrul sau
colaboratorul său, de calitatea lucrării pe care o vizează.
In acelaşi timp, este obligată să reţină şi să vireze
impozitul legal datorat bugetului."
73. Punctul 142 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„142. In aplicarea art.
2 alin. (1), art. 6 şi 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată,
lucrările ce se pot executa, fără a fi limitative, de către experţii contabili
în cadrul contractelor de prestări de servicii sunt:
a) ţinerea sau supravegherea contabilităţii şi
întocmirea situaţiilor financiare;
- acordarea asistenţei privind organizarea şi ţinerea
contabilităţii, inclusiv în cazul sistemelor informatice;
- elaborarea şi punerea în aplicare de: procedee
contabile, planul de conturi adaptat unităţii, contabilitatea de gestiune,
tabloul de bord, control de gestiune şi control prin buget, în baza şi cu
respectarea normelor generale;
b) efectuarea de analize economico-financiare, ca:
- analiza structurilor financiare;
- analiza gestiunii financiare
şi a rentabilităţii capitalului investit;
- tehnici de analiză şi de gestiune a fondului de
rulment;
- sistem de credit-leasing, factoring etc;
- elaborarea de tablouri de finanţare şi planuri de
trezorerie;
- elaborarea de tablouri de utilizări şi resurse;
- asistenţa în prevenirea şi înlăturarea dificultăţilor
unităţii;
c) efectuarea de auditfinanciar-contabil, ca:
- diagnostic financiar - creşterea, rentabilitatea,
echilibrul şi riscurile financiare;
- audit intern - organizarea sau controlul regularităţii şi sincerităţii sistemului;
- studii, asistenţă pentru realizarea de investiţii
financiare;
- audit statutar şi certificarea bilanţului contabil,
cu respectarea reglementărilor specifice;
d) efectuarea de evaluări potrivit standardelor
internaţionale de evaluare, ca:
- evaluări de bunuri şi active patrimoniale;
- evaluări de întreprinderi şi de valori mobiliare,
pentru vânzări, succesiuni, partaje, donaţii sau la cererea celor interesaţi;
- evaluări de elemente intangibile;
e) efectuarea de expertize
contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori
juridice în condiţiile prevăzute de lege, ca:
- expertize amiabile (la cerere);
- expertize contabil-judiciare;
- arbitraje în cauze civile;
- expertize de gestiune;
f) executarea de lucrări cu
caracter financiar-contabil, ca:
- întocmirea de situaţii periodice;
- consolidarea conturilor şi bilanţului;
- întocmirea de planuri de finanţare pe termen mediu şi
lung;
g) executarea de lucrări cu caracter fiscal, ca:
- studii şi consultaţii pe probleme de ordin fiscal;
- participarea la întocmirea şi depunerea declaraţiilor
fiscale;
- asistenţă în probleme de TVA şi impozite;
- fiscalitate imobiliară;
- asistenţă în aplicarea tarifului vamal;
- asistarea contribuabilului cu ocazia verificărilor;
- vizarea declaraţiilor fiscale anuale ale operatorilor
economici;
h) efectuarea de lucrări de organizare administrativă
şi informatică, cum ar fi:
- organigrame, structuri, definiri de funcţii;
- legături între servicii, circulaţia documentelor şi
informaţiilor;
- mecanizarea şi automatizarea prelucrării
informaţiilor, alegerea echipamentelor;
- analiza şi organizarea fluxului informaţional;
- alegerea softurilor necesare;
- formarea profesională continuă;
- contribuţii la protecţia patrimoniului unităţii;
i) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute în mandatul de
cenzor la societăţile comerciale, conform prevederilor legale;
j) îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de lege în
procedurile de reorganizare judiciară şi faliment, cum ar fi:
- efectuează lucrări cu privire
la reflectarea în contabilitate a principalelor operaţiuni de fuziune,
divizare, dizolvare şi lichidarea
societăţilor comerciale, precum şi reatragerea sau excluderea unor asociaţi din
cadrul societăţilor comerciale;
k) acordarea de asistenţă de
specialitate necesară pentru înfiinţarea şi reorganizarea societăţilor
comerciale, cum ar fi:
- activităţi de studiere a pieţei şi de sondare a
opiniei publice;
- studii de fezabilitate la înfiinţarea
întreprinderilor;
- activităţi ale holdingurilor;
l) efectuarea pentru persoane
fizice şi juridice a oricărui serviciu profesional care presupune cunoştinţe de
contabilitate;
m) alte activităţi si servicii pentru întreprinderi
cuprinse în clasele CAEN: 6209, 6420, 6619, 6920, 7022, 7320, 8299, 7490, 6831,
6621, precum şi altele stabilite de Biroul permanent al Consiliului
superior."
74. Punctul 143 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„143. In aplicarea art.
2 alin. (3) şi art. 10 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, republicată, lucrările
ce se pot executa de către contabilii autorizaţi în cadrul contractelor de
prestări de servicii, individual sau prin societăţi comerciale de
contabilitate, sunt:
- ţinerea contabilităţii financiare şi de gestiune;
- pregătirea lucrărilor pentru întocmirea situaţiilor
financiare;
- lucrări, declaraţii şi operaţiuni fiscale lunare şi
trimestriale (altele decât situaţiile financiare anuale ale societăţilor
comerciale), lucrări în partidă simplă pentru persoane fizice independente şi
asociaţii familiale etc;
- atribuţii de cenzor la asociaţii de
proprietari/locatari, CAR-uri şi diferite asociaţii, fundaţii etc. fără scop
patrimonial."
75. Punctul 145 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„145. Contabilitatea
sintetică şi analitică a cheltuielilor se organizează distinct, potrivit
bugetului aprobat.
Inregistrarea cheltuielilor se face pe baza
documentelor justificative vizate pentru controlul financiar preventiv şi
aprobate de directorul general executiv sau de directorii executivi ai
filialelor."
76. Punctul 146 se abrogă.
77. Punctul 147 se abrogă.
78. Punctul 150 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„150. Cotizaţiile
profesionale anuale, datorate de membrii Corpului, persoane fizice şi juridice,
sunt fixe şi variabile, pe tranşe de venit, fiind stabilite anual de Conferinţa
naţională, pe baza metodologiei aprobate de Consiliul superior.
Condiţiile şi termenele de achitare a cotizaţiilor se
stabilesc prin normele de acordare a vizei anuale pentru exercitarea profesiei,
aprobate de Consiliul superior."
79. Punctul 151 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„151. Cheltuielile
Corpului se pot efectua numai pe bază de documente justificative, legal
întocmite, în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli, cu respectarea
dispoziţiilor legale şi a normelor privind disciplina financiară în cadrul
Corpului, aprobate de Consiliul superior."
80. Punctul 152 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„152. In exercitarea
atribuţiilor prevăzute în prezentul regulament, Conferinţa naţională, adunarea
generală a filialei, Consiliul superior şi consiliul filialei emit hotărâri,
Biroul permanent al Consiliului superior sau al consiliului filialei, precum şi
preşedinţii de filiale emit decizii, iar preşedintele Consiliului superior
emite ordine.
Potrivit art. 44 din Ordonanţa
Guvernului nr. 65/1994, republicată, hotărârile şi deciziile de interes
general, adoptate de Conferinţa naţională, Consiliul superior şi Biroul
permanent al Consiliului
superior se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 30 de zile de la adoptare.
Sunt hotărâri şi decizii de interes general cele care
se referă la:
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România şi toate
modificările şi completările la acesta;
- Codul etic naţional al profesioniştilor contabili din
România şi toate modificările şi completările la acesta;
- Regulamentul de organizare şi funcţionare a
comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor şi Consiliul
superior al Corpului şi toate modificările şi completările la acesta;
- Tabloul Corpului şi modificările la acesta;
- accesul la profesie: examenele de admitere la
stagiu; efectuarea stagiului şi organizarea examenului de aptitudini;
- auditul calităţii serviciilor profesionale executate
de membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România;
- alte hotărâri şi decizii clasificate de organele
emitente ca fiind de interes general."
81. Punctul 153 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„153. Prevederile
prezentului regulament se aplică tuturor membrilor Corpului, care îşi exercită
profesia individual sau sunt constituiţi în societăţi comerciale."
82. Anexa nr. 1 la
regulament se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
83. Anexa nr. 2 la regulament se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
84. Anexa nr. 3 la regulament se modifică şi se
înlocuieşte cu anexa nr. 3 la prezenta hotărâre.
Art. II. - Prezenta
hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. III. - Regulamentul
de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România, aprobat prin Hotărârea Conferinţei naţionale a
experţilor contabili şi contabililor autorizaţi nr.
1/1995, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 28 martie 2001, cu modificările şi completările aduse
prin prezenta hotărâre, va fi republicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
Art. IV. - Organele alese şi structurile executive ale Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentei hotărâri.
Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România,
Marin Toma
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la regulament)
PROCEDURA ALEGERILOR
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Alegerile pentru Consiliul superior şi, respectiv,
pentru consiliile filialelor se fac prin vot secret, pentru o perioadă de 4
ani, cu reînnoirea bienală a jumătate din numărul membrilor aleşi.
Preşedintele Consiliului superior şi preşedinţii
consiliilor filialelor sunt aleşi prin vot secret, pentru 4 ani, de către
Conferinţa naţională, respectiv de adunarea generală a filialei.
2. Au dreptul de a alege şi de
a fi aleşi toţi membrii Corpului, persoane fizice înscrise în Tablou, cu
excepţia celor care:
a) nu sunt la zi cu plata cotizaţiilor profesionale;
b) sunt membri de onoare;
c) sunt persoane fizice străine cărora Ie-a fost
recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert
contabil sau de contabil autorizat în România;
d) au fost sancţionaţi sau sunt investigaţi pentru
abaterile disciplinare prevăzute în regulament.
3. Votul este secret şi are loc la data fixată de Consiliul
superior.
4. Toţi membrii Corpului care au dreptul de a alege şi
de a fi aleşi pot face declaraţii de candidatură, care vor cuprinde, sub
sancţiunea neînscrierii în listele cuprinzând candidaţii:
a) numele, prenumele şi adresa candidatului;
b) categoria profesională din
care face parte: expert contabil sau contabil autorizat;
c) modul de exercitare a profesiei;
d) funcţiile deţinute anterior în cadrul Corpului şi
perioadele respective;
e) funcţia pentru care candidează, şi anume: membru al
unui consiliu al Corpului sau preşedinte al Consiliului superior ori al
consiliului filialei;
f) obiectivele şi strategia pe care şi le propune
candidatul dacă va fi ales;
g) declaraţia pe propria răspundere că îndeplineşte
cerinţele de eligibilitate prevăzute în regulament.
Regulile privind
conţinutul-cadru şi modul de completare a declaraţiei de candidatură se
stabilesc de Consiliul superior.
CAPITOLUL II
Alegerile pentru consiliile filialelor
5. Declaraţiile de candidaturi, atât pentru Consiliul
superior, cât şi pentru consiliile filialelor respective, se trimit prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire consiliului filialei, până la
data-limită stabilită de preşedintele Consiliului superior. Declaraţiile de
candidatură pentru Consiliul superior pot fi trimise şi direct la Consiliul superior al Corpului.
Declaraţiile de candidaturi primite după data-limită
stabilită sunt considerate tardive şi deci nu sunt luate în considerare,
anexându-se însă la procesul-verbal de declarare a rezultatelor alegerilor.
6. O comisie formată din
cenzorul filialei, un membru al comisiei de disciplină şi directorul executiv
al filialei verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a membrilor care
au trimis declaraţii de candidaturi.
7. Preşedintele consiliului filialei trimite
preşedintelui Consiliului superior declaraţiile de candidaturi pentru un loc în
Consiliul superior, însoţite de o atestare, de către preşedintele fiecărei
filiale, că respectivul candidat îndeplineşte condiţiile de eligibilitate
prevăzute de prezentul regulament.
8. Pentru candidaţii care îndeplinesc condiţiile
legale, preşedintele consiliului filialei întocmeşte lista cuprinzând
candidaţii - experţi contabili şi lista cuprinzând candidaţii - contabili
autorizaţi.
Listele sunt întocmite în ordine alfabetică şi cuprind următoarele:
a) numele, prenumele şi adresa fiecărui candidat;
b) numărul total de locuri pentru care se candidează,
separat pentru titulari şi supleanţi;
c) datele calendaristice ale celor două tururi de
scrutin;
d) semnăturile membrilor comisiei prevăzute la pct. 6.
Un exemplar al listelor se transmite Consiliului superior.
9. Listele cuprinzând candidaţii vor fi afişate la
sediul filialei, cu minimum 15 zile înaintea datei alegerilor. Impotriva
omisiunilor, înscrierilor greşite sau oricăror erori se poate face întâmpinare
la preşedintele filialei, în termen de 48 de ore de la afişare, care este
obligat să o soluţioneze în termen de 48 de ore de la înregistrarea ei. Soluţia
dată întâmpinării poate fi atacată la instanţa de judecată competentă, potrivit legii.
10. Este interzis consiliilor în funcţiune şi
personalului angajat al filialei să facă orice fel de propagandă în favoarea
unuia sau a mai multor candidaţi ori să se asocieze la propaganda făcută în
favoarea candidaturii unor membri ai Corpului.
11. Directorul executiv al filialei întocmeşte listele
membrilor Corpului cu drept de vot în cadrul filialei, în ordine alfabetică:
a) lista membrilor experţi contabili;
b) lista membrilor contabili autorizaţi.
Listele cuprind: numele şi prenumele, numărul matricol,
adresa şi două coloane rezervate pentru înscrierea prezenţei la primul tur de
scrutin şi, eventual, la al doilea.
Listele se afişează la sediul filialei, la loc vizibil,
cu minimum 15 zile înainte de data alegerilor. Prevederile pct. 9 referitoare
la întâmpinare se aplică în mod corespunzător.
12. Pentru reînnoirea bienală a consiliilor filialelor
numărul membrilor care vor fi aleşi este determinat în funcţie de efectivul
existent, ţinându-se seama de numărul membrilor înscrişi în Tabloul Corpului la
filiala respectivă.
13. In fiecare listă întocmită pe categorii
profesionale, aşa cum se prevede la pct. 11, vor fi înscrişi numai experţii
contabili şi contabilii autorizaţi din Tabloul Corpului având cotizaţia
profesională achitată la zi.
14. La data hotărâtă pentru
alegeri, preşedintele consiliului filialei, ajutat de membrii Biroului
permanent, deschide adunarea generală, constatând dacă este legal constituită,
potrivit prezentului regulament.
In caz afirmativ, fiecare participant va fi legitimat cu carnetul de membru şi se va verifica înscrierea sa în
lista cuprinzând alegătorii, după care va primi buletinul de vot.
15. Buletinul de vot va cuprinde toţi candidaţii, în
ordine alfabetică, identificaţi cu: nume, prenume şi calitatea profesională.
Buletinele de vot se imprimă, prin grija consiliului
filialei, pe hârtie de aceeaşi densitate şi culoare, într-un număr care trebuie
să acopere numărul alegătorilor; forma grafică şi dimensiunile acestora vor fi
unitare. Buletinele de vot distribuite alegătorilor vor purta ştampila
filialei.
16. Votul este secret; în acest scop, se vor asigura de
către preşedintele consiliului filialei condiţiile necesare votării.
Modul de votare
17. In cazul în care alegătorul nu votează un candidat
oarecare, îşi exprimă voinţa prin anularea (bararea cu o linie) poziţiei
respective de pe buletinul de vot, fără să înscrie un alt candidat în loc. In
acelaşi mod va anula toţi candidaţii înscrişi pe buletinul de vot peste numărul
locurilor vacante.
18. Numărarea voturilor este asigurată de o comisie
formată din 3-5 persoane alese de adunarea generală.
19. Când toate buletinele de vot ale alegătorilor au
fost introduse în urnă, se procedează la deschiderea şi numărarea voturilor.
Buletinele considerate valabile sunt menţionate (bifate) pe lista candidaţilor.
20. Buletinele albe sau completate neciteţ, cele care
cuprind mai multe nume decât locuri de ocupat, cele care nu cuprind o desemnare
precisă a candidatului ori care nu poartă ştampila filialei, cele care conţin
un semn de recunoaştere sau o menţiune referitoare la candidaţi ori la terţi nu
sunt luate în seamă la stabilirea rezultatului, fiind anexate la
procesul-verbal.
21. Comisia de numărare a voturilor întocmeşte imediat
un proces-verbal al operaţiunilor de numărare a voturilor şi de stabilire a
rezultatului votării, care se semnează de toţi membrii săi.
22. Procesul-verbal de numărare a voturilor se
întocmeşte în dublu exemplar de către comisie şi cuprinde:
a) numărul alegătorilor, potrivit listelor de
alegători;
b) numărul alegătorilor prezenţi la adunare;
c) numărul total al voturilor valabil exprimate;
d) numărul voturilor nule;
e) numărul voturilor obţinute de fiecare candidat în
parte;
f) numărul total al buletinelor de vot imprimate;
g) numărul buletinelor rămase nefolosite şi anulate.
Un exemplar al acestuia se transmite preşedintelui
Consiliului superior.
23. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi
candidaţii care au obţinut minimum două treimi din numărul total al voturilor
valabil exprimate. La cel de-al doilea tur de scrutin sunt aleşi candidaţii
care au obţinut cel mai mare număr de voturi.
Candidaţii care au obţinut numărul de voturi prevăzut
la paragraful 1 vor ocupa locurile vacante în limita numărului acestora şi în
ordinea descrescătoare a numărului de voturi obţinute. Mai întâi se vor ocupa
locurile de titulari şi apoi cele de supleanţi.
24. Rezultatul votării, după controlarea numărului de
voturi şi alegători, este imediat declarat şi afişat la sediul consiliului
filialei.
25. Preşedintele consiliului filialei unde au avut loc
alegerile adresează candidaţilor aleşi, în maximum 4 zile, invitaţia să
participe la prima şedinţă a consiliului după alegeri.
CAPITOLUL III
Alegerile pentru Consiliul superior al Corpului
26. Alegerea Consiliului superior
are loc în cadrul Conferinţei naţionale.
27. Pentru declaraţiile de candidaturi primite,
preşedintele Consiliului superior întocmeşte cele două liste de candidaţi,
pentru experţi contabili şi, separat, pentru contabili autorizaţi, conform
prevederilor pct. 11.
28. Preşedintele Consiliului superior trimite
listele candidaţilor pentru Consiliul superior preşedinţilor consiliilor
filialelor, care le vor afişa la sediile filialelor respective cu cel puţin 15
zile înaintea datei fixate pentru alegeri.
29. Prevederile pct. 10 se aplică şi membrilor
Consiliului superior, precum şi tuturor structurilor alese şi executive ale
acestuia.
30. Modul de votare este identic cu cel arătat la pct.
16 şi 17.
31. Prevederile pct. 13-15 şi
22 se aplica şi pentru alegerile Consiliului superior.
32. Numărarea voturilor pentru alegerea Consiliului
superior se face potrivit procedurii prevăzute de pct. 18-21.
CAPITOLUL IV
Alegerea preşedintelui Consiliului superior şi a preşedinţilor consiliilor filialelor
33. Declaraţiile de
candidaturi se transmit, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire,
Consiliului superior sau consiliului filialei, după caz, până la data-limită
stabilită de Consiliul superior.
La nivelul Consiliului superior şi, respectiv, al
consiliului filialei, primirea şi verificarea declaraţiilor de candidatură,
precum şi întocmirea listei candidaţilor se fac de către o comisie de primire
şi verificare a declaraţiilor, formată din 3-5 membri desemnaţi cu 25 de zile
înainte de data scrutinului de Consiliul superior sau de consiliul filialei,
după caz; membrii comisiei nu pot fi în acelaşi timp şi candidaţi în alegeri.
34. Listele cuprinzând candidaţii se întocmesc în
ordine alfabetică şi vor cuprinde:
a) numele, prenumele şi adresa fiecărui candidat;
b) categoria profesională căreia îi aparţine;
c) datele calendaristice ale celor două tururi de
scrutin;
d) semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei
de primire şi verificare a declaraţiilor.
Listele se afişează la sediile filialelor cu cel puţin
15 zile înaintea datei alegerilor. Impotriva omisiunilor, înscrierilor greşite
sau oricăror erori se poate face întâmpinare, care se depune în termen de 48 de
ore de la afişare, la comisia desemnată potrivit pct. 33; aceasta o va
soluţiona în termen de cel mult 48 de ore de la înregistrare. Soluţia dată
întâmpinării poate fi atacată la instanţa de judecată competentă, potrivit
legii.
35. Pct. 10, 15-22 şi 24 se aplică în mod
corespunzător.
36. La primul tur de scrutin sunt declaraţi aleşi
candidaţii care au obţinut cel puţin două treimi din numărul total al voturilor
valabil exprimate; la cel de-al doilea tur de scrutin este suficientă
majoritatea simplă a voturilor.
Aceste dispoziţii sunt valabile atât pentru alegerea
preşedintelui Consiliului superior, cât şi pentru alegerea preşedinţilor
consiliilor filialelor.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 2 la regulament)
ŞEDINŢELE ORGANELOR DE CONDUCERE
1. Şedinţele de lucru ale consiliilor Corpului şi birourilor
permanente sunt legal constituite numai în condiţiile asigurării prezenţei
majorităţii legale a membrilor acestora.
2. Consiliile Corpului pot delibera numai asupra
problemelor înscrise în ordinea de zi comunicată, cu cel puţin 7 zile înainte,
şi numai în mod excepţional asupra celor care, datorită urgenţei lor, sunt
supuse direct în şedinţă de către preşedinte.
3. Preşedintele conduce deliberările; el nu poate
refuza cuvântul unui participant.
Preşedintele poate atenţiona pe oricare participant care
ia cuvântul fără a-l fi cerut şi obţinut, care depăşeşte timpul acordat sau
care, după ce a fost invitat de preşedinte să se limiteze la problema în curs
de dezbatere, nu se conformează acestei invitaţii.
Preşedintele poate chema la ordine, cu menţionarea în
procesul-verbal, pe oricare membru al Corpului care proferează atacuri la
persoană sau provoacă dezordine.
4. Durata expozeului fiecărui participant este
limitată la cel mult 7 minute, cu excepţia celui al preşedintelui, precum şi al
preşedinţilor şi raportorilor secţiunilor şi comisiilor, inclusiv al
reprezentantului Ministerului Economiei şi Finanţelor.
5. Şedinţa poate fi suspendată de preşedinte după
consultarea adunării sau la cererea majorităţii participanţilor.
6. Votul se exprimă prin ridicarea mâinii. Secretarul
de şedinţă procedează la numărarea voturilor, iar rezultatul se comunică de
către preşedinte. Totuşi, votul secret poate fi cerut ori de câte ori este
cazul şi îndeosebi:
a) în cazurile avute în vedere la pct. 5;
b) când se procedează la o numire, dacă votul secret
este cerut de preşedinte, de un membru al Consiliului sau de prezidiul
şedinţei;
c) în alte cazuri, când este cerut de majoritatea
membrilor prezenţi.
7. Dezbaterile se consemnează în procese-verbale sau
stenograme, după caz, şi vor cuprinde menţiuni referitoare la: data şi locul
încheierii, numele şi prenumele membrilor prezenţi şi ale celor care
absentează, ordinea de zi, dezbaterile din şedinţă şi hotărârile adoptate.
Acestea se semnează de preşedinte şi de persoana care le-a întocmit.
8. Deliberările au un caracter strict secret. Cu toate
acestea, consiliul poate, prin decizie specială, să admită publicarea lor în
extras sau în întregime.
9. Hotărârile adoptate sunt făcute publice.
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 3 la regulament)
ACORDAREA DE DISTINCŢII ONORIFICE
1. Experţii contabili şi
contabilii autorizaţi care au o activitate profesională în una dintre aceste
calităţi de cel puţin 30 de ani şi se bucură de prestigiu profesional şi moral
pot primi titlul de:
- „Expert contabil de onoare";
- „Contabil autorizat de onoare".
2. De asemenea, preşedinţii consiliilor filialelor şi
preşedinţii Consiliului superior al Corpului pot primi titlul de:
- „Preşedinte de onoare al filialei";
- „Preşedinte de onoare al Corpului Experţilor
Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România", dacă îndeplinesc
cumulativ următoarele condiţii:
a) au exercitat acest mandat timp de cel puţin 6 ani;
b) au fost timp de cel puţin 6 ani membri titulari ai unui
consiliu al Corpului;
c) au fost înscrişi în evidenţa experţilor şi au
activat în această calitate timp de cel puţin 10 ani;
d) să nu fi suferit sancţiuni disciplinare pe întreaga
perioadă de viaţă activă ca profesionist contabil.
Acceptarea acestui titlu implică pentru beneficiarul
său renunţarea de a solicita un nou mandat de preşedinte.
3. Experţii contabili şi
contabilii autorizaţi membri ai Corpului Contabililor Autorizaţi şi Experţilor
Contabili, înfiinţat în anul 1921, precum şi experţii contabili care au obţinut calităţile respective
în baza decretelor nr. 434/1957 şi nr. 79/1971 pot primi titlul de „Expert
contabil de onoare" şi „Contabil autorizat de onoare" dacă au o
vechime cumulată în aceste calităţi de cel puţin 30 de ani, pe baza cererii
proprii, a copiei carnetelor respective de membru depuse la filialele de care
aparţin şi a copiei cazierului judiciar.
4. Procedeul de acordare a titlului de „Expert contabil
de onoare" şi „Contabil autorizat de onoare" este următorul:
a) preşedintele filialei supune propunerile de
acordare a titlurilor onorifice adunării generale anuale; după aprobare,
înaintează lista spre confirmare Conferinţei naţionale anuale;
b) preşedintele Consiliului superior înscrie pe ordinea
de zi a Conferinţei naţionale anuale lista membrilor de onoare aprobată în
adunările generale ale filialelor şi o supune confirmării acesteia;
c) după confirmarea Conferinţei naţionale, filialele
fac transferarea din partea Tabloului Corpului în care membrii confirmaţi ca
onorifici figurează până atunci în partea corespunzătoare din Tabloul Corpului
destinată membrilor de onoare,
aceştia putând, de la acea dată, să se bucure de drepturile ce le sunt
conferite.
5. Experţii contabili de onoare şi contabilii
autorizaţi de onoare pot asista la adunările generale ale filialelor de care
aparţin.
Consiliile filialelor pot decide să li se asigure,
potrivit unor modalităţi pe care le stabilesc, ca aceştia să primească gratuit
revista Corpului.
6. Membrii de onoare trebuie să se abţină de la orice
acţiune de natură să desconsidere profesia al cărei titlu de onoare Ie-a fost
conferit.
7. Ei trebuie să îl
înştiinţeze pe preşedintele comisiei de disciplină despre implicările,
penalizările şi condamnările al căror subiect sunt sau ar putea fi, pentru
fapte calificate ca fiind de natură penală.
Aplicarea unei sancţiuni disciplinare conduce la
pierderea titlului obţinut, care nu mai poate fi solicitat ulterior.
8. Membrii de onoare ai Corpului sunt exoneraţi de taxa
de înscriere si de cotizaţiile fixe.